יבמות סד - ט' באייר, 10 במאי - podcast episode cover

יבמות סד - ט' באייר, 10 במאי

May 10, 202242 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

דף נלווה יבמות סד

הדף היום מוקדש ע”י הייפן הופמנפרנט לכבוד קרן מוס.

הדף היום מוקדש ע”י אילנה קטלר לזכר נשמת אמה, מלכה לאה בת יצחק הלל.

אם גבר נשוי עשר שנים ללא ילדים, הוא צריך לעשות מעשה - או להתגרש ממנה או לקחת אישה אחרת. זה נלמד מאברהם. אילו חריגים יש לכלל זה? למה לא נלמד שממתינים עשרים שנה כמו יצחק? גם אברהם וגם יצחק היו עקרים. מאיפה אנחנו יודעים את זה? מדוע כל כך הרבה מאבותינו היו עקרים? שרה גם היתה עקרה. רב יהודה אומר שברגע שאנשים התחילו לחיות פחות שנים, פרק הזמן שיש לחכות עד שעושים מעשה התקצר לשנתיים וחצי - זמן שבפוטנציאל היתה יכולה להיכנס להריון שלוש פעמים. רבה אמר בשם רב נחמן שלוש שנים אבל הוא עצמו סבר שאפילו בימיהם, עדיין מחכים עשר שנים. אם גבר מתגרש מאישה בגלל שהם לא יכולים להביא ילדים לעולם, היא עדיין מקבלת את דמי כתובתה כי אנחנו מניחים שזה לא בגלל חטאיה שאין להם ילדים שכן היא לא חייבת במצוות פרייה ורבייה. האם זה באמת נכון שאם לא יהיו ילדים אחרי עשר שנים, אם הם יתגרשו, סביר להניח שיהיו לו ילדים עם האישה השנייה? מביאים סיטואציה שבו רבי אבא בר זבדא אמר שאם הוא היה ראוי להביא ילדים, היו לו אותם מאשתו הראשונה ולכן הוא לא חייב להתחתן עם מישהי אחרת. זו לא הוכחה טובה שכן הוא היה אחד משישים רבנים שנעשו עקרים מחוסר יכולת ללכת לשירותים במהלך השיעורים הארוכים של רב הונא. משנתינו שמציינת שהבעל מתחתן עם אישה אחרת כעבור עשר שנים, אל לא מזכירים שהוא עושה את זה שוב אם אין לו ילדים מהאשה השנייה הולכת כשיטת רבי שלאחר שמעשה קורה פעמיים זה יוצר חזקה. רבן שמעון בן גמליאל סובר שלוש פעמים. או אולי זה הפוך? איך הם קובעים מהי המסורת המדויקת? לפי איזו דעה אנחנו פוסקים? זה תלוי באיזה סוג סיטואציה - בחלק פוסקים כרבי ובחלק כרשב"ג.

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android