יבמות קה - כ"א בסיון, 20 ביוני
Episode description
הדף היום מוקדש ע"י ג'ודי וזאב ברמן לרפואת גיסתינו, פיליס הכט, גיטל פעשא בת מאשה רחל. "מאחלים לך רפואה שלמה ומהירה!"
ההלכה שנאמרה לאביו של שמואל כי אישה שיורקת על יבמה בלבד, אוסרת על כל האחים לקיים ייבום, יכולה להיות מובנת גם על פי דעתו של רבי עקיבא. אֵיך? אם רבי עקיבא לא חושב שיריקה היא חלק מהותי מהטקס, מדוע הוא מבחין בין קריאה ליריקה לגבי פסילת האחים מייבום? מובא גרסה אחרת לגבי ההלכה שנשלחה לאביו של שמואל - שאם יבמה ירקה אך לא עשתה חליצה, היא צריכה לעשות חליצה ואינה צריכה לירוק שוב. קרה מקרה כזה והיא לא ירקה פעם שנייה. מה רע בלירוק פעם שנייה ליתר בטחון? לוי נשאל שלוש שאלות על ידי אנשים בכפר אך הוא לא ידע לענות והלך לבית המדרש לברר את הדברים. שתי שאלות היו על חליצה ואחת על "כתב אמת" המוזכר בפסוק בדניאל י:כא. מתוך 'כתבי אמת' נכנסת הגמרא לדיון לגבי תשובה ואיזה גזירות ניתן לבטלם ואילו לא. למרות שמשפחתו של עלי (בשמואל א') נענשה וה' נשבע שלא יתכפרו בקרבנות, הם יכולים להתכפר על ידי לימוד תורה או בגמילות חסדים. מה ההבדל בין כוחו של היחיד לבין כוחה של הקהילה לגבי תפילות שיכולות לבטל גזירה? מהו האופי הייחודי של עשרת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום כיפור? הלכה נוספת שנשלחה לאביו של שמואל התייחסה גם לשאלה ששאלו את לוי, אם יבמה ירק דם, זה יעיל שכן דם מעורבב ברוק. מקור מובא לסתור אבל זה נפתר מכיוון שיש דרכים שונות שבהן מישהו מדמם בפה. יש ויכוח לגבי תוקף חליצה עם אישה קטינה. מאיפה כל אחד דורש את שיטתו? כדי להראות שדעת התנא קמא היא של רבי יוסי מובא סיפור הכולל מתח רציני בין רבי ישמעאל בנו של רבי יוסי ואבדן. הסיפור מסתיים במספר עונשים לאבדן על כך שהעליב את רבי ישמעאל. מדוע היה צורך לקבוע הן שההלכה אינה כזוג חכמים שאמרו שניתן לערוך חליצה בפני שני אנשים והן שצריכה לערוך חליצה בפני שלושה אנשים? נשאלות כמה שאלות לגבי המקרה שהמשנה ציטטה לגבי החליצה בבית האסורים. האם יתכן שאף אחד לא היה עד לכך - האם לא צריך עדות שתאשר שזה אכן התרחש? האם רבי עקיבא היה בבית האסורים כשפסק או בני הזוג עצמם היו שם כשעשו את החליצה?
