יבמות פו - ב' בסיון, 1 ביוני - podcast episode cover

יבמות פו - ב' בסיון, 1 ביוני

Jun 01, 202241 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

המצגת בפורמט pdf

הדף היום מוקדש ע”י דון ניידל לזכר נשמת אמו, זיסה ריסה בת אליה הכהן.

המשנה מבוססת על כך שמי שאינו לוי אינו יכול לאכול מעשר. זה תואם דעתו של רבי מאיר כפי שנמצא בברייתא. מאיפה הוא דורש את זה? מה מפיקים חכמים, החולקים עליו, מאותו פסוק? אולם הגמרא מפקפקת בהבנה שהמשנה מבוססת על רבי מאיר שכן הדבר אינו מסתדר עם  המקרה האחרון במשנה בו אישה לויה מאורסת לכהן או להיפך והאשה אינה יכולה לאכול לא תרומה ולא מעשר. יש לאפשר לכהנת לאכול מעשר שכן כל הכהנים הם גם לויים. רב ששת מסביר את המשפט האחרון במשנה בדרך אחרת - שהיא לא יכולה לתת רשות לשליח להפריש תרומה מהמעשר. מר בריה דרבנא הסביר בדרך אחרת - שהיא לא יכולה לאסוף את המעשר באסם - איפה שמחלקים ללויים. האם זה מתיישב עם שני ההסברים לסוגיה זו בכלל - חששות לייחוד באסם או משום חשש שהיא תמשיך לגבות גם לאחר שתתגרש? יש ויכוח בין רבי עקיבא לרבי אלעזר בן עזריה למי מביאים את התרומה והמעשר - האם המעשר ניתן רק ללוי או שניתן לתת גם לכהן. הם חלוקים בדעתם כיצד לקרוא את הפסוק המתייחס ללויים - האם זה כולל כהנים או לא? מובא סיפור על רבי עקיבא שחסם את רבי אלעזר בן עזריה (שהיה כהן) מלקיחת מעשר בשדה מסוים על ידי הזזת הכניסה לצד בו היה בית קברות. יש ויכוח בין האמוראים מדוע קנסו את הלויים ואיבדו את זכותם לאכול מעשר בתקופת עזרא. מה הייתה הסיבה לכך? ולמי במקומו ניתן המעשר? איך זה מסתדר עם הסיפור המסופר על רבי עקיבא ורבי אלעזר בן עזריה? המשנה עוברת על מצב שבו אישה נישאה לכמה גברים (כל אחד לאחר מוות של בעלה הקודם) - כל אחד עם מעמד שונה - וילדה עם כל אחד מהם ילדים - האם בכל נקודה נתונה בסיפור היא יכולה לאכול תרומה, מעשר או לא? מה קורה כשכל אחד מהילדים מת? מה המצב אם היא הייתה בת של כהן?

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android