יבמות פ - כ"ה באייר, 26 במאי
Episode description
הדף היום מוקדש ע”י ג’ודי וג’רל שפירא לזכר נשמת ג’ודי גרינברג הירש.
הדף היום מוקדש ע”י שירה קרבס לכבוד יום הולדתה של אחותה, רינה ברגר.
כיצד נוכל לקבוע אם מישהו הוא סריס חמה (מלידה)? רבי אליעזר במשנה קבע שסריס חמה עושה חליצה משום שהוא יכול להירפא. אולם בברייתא כתוב לשיטתו שסריס חמה אינו עושה יבום או חליצה. שתי הצעות מובאות ליישוב הסתירה - או שחזר בו מדעתו (אם כן באיזה כיוון?) או שדבריו בברייתא התייחסו לדין אחר על סריס חמה ולא ייבום וחליצה. מי שיש לו סימנים של סריס או איילונית ואחר כך יוצאים שתי שערות, רב פוסק שרטרואקטיבית הם נחשבים לסריס/איילונית ולכן כבר הגיעו לבגרות בגיל 13/12 ואפשר לחייב אותם קרבן חטאת על חלב שאכלו (לדוגמה). שמואל אומר שהם נחשבים בוגרים בשלב מאוחר יותר (לפי פרשנויות מסוימות, כשיצאו השערות, לפי אחרים, כשהם מגיעים לגיל 18/20 כשמתברר שהם סריס/אילונית. אם כן, אז למה רב לא חושב שאיילונית שנאנסת זוכה לקבל את הקנס, חמשים כסף, שלדברי רב לא ניתן לקטנה. הם עונים כי הקנס ניתן לנערה בלבד - בין 12 ושתי שערות ל- 12 ושתי שערות ועוד ששה חודשים והאיילונית מדלגת על השלב הזה ועוברת מיד מקטנה לבוגרת. קביעת סריס/איילונית וגם קביעת תינוק שנולד בחודש השמיני האם בן קיימא או לא, נקבע רק בגיל 20. איך תינוק בן חודש שמיני יכול בכלל לשרוד? רבי סבור שזה יכול להיות תינוק בן שבעה חודשים שחיכה חודש נוסף לפני צאתו. מובא סיפור על אישה שבעלה נסע לחו"ל ל-12 חודשים והיא ילדה והם ייחסו את התינוק לאב (ולא כממזר) – זה כשיטת רבי שאנחנו יכולים להניח שהתינוק לפעמים מחכה לצאת. האם זו דעת הרוב או המיעוט? מהם הסימנים לסריס/איילונית? לגבי סריס - האם מספיק שיהיה אחד מהסימנים או שצריך את כל הסימנים כדי להיחשב לסריס? המשפט במשנה שנראה מיותר שסריס אינו חולץ ולא לחולצים לאשתו הובא כדי להראות שהסתם משנה פוסק כרבי עקיבא שסריס הוא מי שנולד עם המצב, שכן הוא צמוד לאילונית במשנה שהיא ככה מלידה.
