סוכה מח - ט"ז באלול, 24 באוגוסט
Episode description
הדף היום מוקדש ע"י מענדל רוֹזְבִּי לכבוד יום ההולדת ה35 של אישתו ד"ר חנה שחם-רוזבי, ולרגל סיום הכשרתה כיועצת הלכה במדרשת נשמ"ת. שמח מאד וגאה בך. וע"י ד״ר דניאל ושרה ברלוביץ לכבוד נישואיהן של שבי ברלוביץ ויעקב נמרו היום.
יש ברייתא המחזקת את הדעה שאומרים שהחיינו בשמיני עצרת - שם כתוב ששמיני עצרת שונה בששה דברים והראשי תיבות הם פז"ר קש"ב – פייס, זמן, רגל, קרבן, שירה, וברכה. חייבים לומר הלל ולשמוח ברגל כל שמונת הימים. מניין לומדים שיש חיוב שמחה גם בשמיני עצרת? מה עושים ביום השביעי של סוכות לאחר שגמר לאכול סעודתו האחרונה? למה? אם אין לו מקום בתוך ביתו לאכול וצריך את הסוכה לאכול בשמיני עצרת, מה עושים כדי לעשות היכר שהוא אינו יושב שם כדי לקיים מצוות סוכה? איזה הבדל יש בעניין זה בין אנשי ארץ ישראל ואנשי חו"ל? איך היו מקיימים ניסוך המים? מאיפה הביאו את המים? כמה מים הביאו? איזה מסלול היה לוקח הכהן? איפה היה שופך את המים? המנסך היה מרים ידיו כי פעם אחד היה מעשה בצדוקי שבמקום לשפוך את המים על המזבח, הוא שפך את המים על רגליו כי הצדוקים טענו שאין מצוה של ניסוך המים. כתגובה, העם רגמוהו באתרוגים. מה היו עושים שונה בשבת? הגמרא מביאה ויכוח בין שני מינים שהיו קוראים להם "ששון" ו"שמחה". כל אחד הביא פסוקים עם השם שלהם כדי להראות שהוא יותר טוב מחבירו. ויש עוד דו שיח בין מין בשם ששון לר' אבהו. כל פניות במקדש הם דרך ימין חוץ משלושה מקרים ואחד מהם ניסוך המים. למה? לפי ר' יהודה הכלים שלתוכם היו מנסכים את המים והיין היו השחירו – למה? למה הנקבים בספלים שבהם ניסכו המים והיין היו בגדלים שונים? האם המשנה שמתארת את זה הולכת לפי שיטת ר' יהודה או חכמים? הגמרא מרחיבה בסיפור על הצדוקי ששפך את המים על רגליו ומספרת שאותו היום נפגם קרן המזבח מהמעשה וסתמוהו עם מלח כדי שלא ייראה מזבח פגום.
