שבת לט
Episode description
השיעור היום מוקדש לזכר נשמת הרב גרשון בן שמואל ושרה ז"ל על ידי משה שוורץ ועל ידי הרב סט פליפס לכבוד כל אלו שלומדים דף יומי באלנטון פנסלויניה.
כולם אוסרים לבשל בשבת על ידי תולדות האור (האש) אבל יש מחלוקת בין חכמים לרבי יוסי לגבי תולדות החמה. מה מותר לשרות במים בשבת במים חמים ועל מה מותר להדיח? לא ברור אם המושג להדיח מדבר על עירוי מכלי ראשון או מכלי שני? למה ר' יוסי שמתיר בתולדות החמה, מודה לחכמים במקרה שטמן ביצה בחול שאסור. לשם מה הובא הסיפור של אנשי טבריה במשנה? האם זה בא להראות שר' יוסי מודה לחכמים או האם ר' יוסי תמך באנשי טבריה? האם חמי טבריה נחשבים כתולדות החמה או כתולדות האור? כשחכמים אמרו שהמים שחיממו אנשי טבריה אסור ברחיצה כמים שהוחמו בשבת או ביום טוב, לאיזה רחיצה התכוונו - רחיצת כל הגוף או פניו ידיו ורגליו? לכל אופציה יש קושי. הגמרא מוצאת פתרון - מדובר בשטיפת כל גופו ולא רחיצה וכפי שיטת ר' שמעון שהתיר במקרה זה. רבה בר בר חנה אומר שר' יוחנן פסק כר' יהודה - שיטת הביניים במחלקות לגבי שטיפת הגוף. האם למד כך מכללא או שמע ממנו שאמר במפורש? מה זה משנה?
