ביצה יג - ז' באלול, 13 בספטמבר
Episode description
הלימוד השבוע מוקדש ע"י דבי פיין לעילוי נשמת אמה פייגה בת משה מרדכי ושרה רבקה.
הדף היום מוקדש ע"י דני ושרה ברלוביץ לכבוד הולדת נכדתם גאיה רחל, ילדתם של יואל ודניאלה סטרמן.
רבא הבין דברי הברייתא שמותר למלול מלילות ביום טוב בכדי לאוכלן. משתמע מדבריו שמותר להפריש תרומות ומעשרות ביום טוב, כי רק לאחר ששמים החטים בערימת, מתחייבים בהפרשת תרומות ומעשרות. אם כן, איך אפשר להבין את דבריו לאור משנתינו שאין מפרישים תרומה ביום טוב? כנראה המשנה כשיטת ר' יוסי בר יהודה (שחולק על רבי) שסובר שמי שהכניס שבלים לביתו למוללן במלילות ולאכול את הגרגירים, אינו חייב בתרומה כי אין גמר מלאכה. רבי חולק עליו ומחייב כי הוא רואה בזה גמר מלאכה לאדם זה בגלל שהוא מכניסם לביתו לאוכלם כגרעינים. האם המחלוקת בין ר' יוסי בר יהודה ורבי רק בעניין דגנים או גם בקטניות? הגמרא מביאה שתי גירסאות של אביי בעניין זה ודנה בדבריו לפי כל אפשרות לאור ברייתא הדנה בנושא. הגמרא מעמיקה בדינים שנזכרו הדיון לפי הגירסה השנייה של אביי לגבי לוי שקיבל את המעשר מהישראל לפני שהישראל הפריש תרומה גדולה לכהן. במה מתחייב הלוי ובמה זה תלוי? האם יש להשוות בין דינים של מתי מתחייבים במעשר (מה נחשב גמר מלאכה) לבין מלאכות של שבת? איך מוללים ביום טוב?
