ביצה כט - כ"ג בתשרי, 29 בספטמבר - podcast episode cover

ביצה כט - כ"ג בתשרי, 29 בספטמבר

Sep 29, 202141 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

דף נלווה ביצה כט

הדף מוקדש ע"י חנה השקס "לעילוי נשמתה של חמותי היקרה חיה שרה (סאלי) השקס בת גניה ומרדכי רובין זכרונה לברכה, לציון יום הולדתה בשמחת-תורה של גלויות. חמותי עליה השלום פעלה להנחלת לימוד התורה הנשי, בין היתר דרך תרומתה רבת השנים למדרשת נשמת."

האם אפשר למלא כלי של מדה או לא? באיזה תנאים? על מה בדיוק חולקים ר' יהודה ותנא קמא בעניין זה? הגמרא מביאה שני פירושים שונים. יוצא שבשמחת יום טוב ר' יהודה מחמיר וחכמים מקילים - וזה עומד בניגוד לעמדותיהם בשמנה בביצה כח. איך פותרים את הסתירה? אבא שאול בן בטנית היה מודד מערב יום טוב. המשנה מנסה ללמוד ממנה הלכה לעניין מדידות ביום טוב, אך אבא שאול וחכמים מבינים שהוא עשה ככה לא רק ביום טוב אלא גם בחול המועד או בכל יום. לאיזה סיבה היה עושה ככה? האם מותר לאשה למדוד קמח כשמכינה עיסה? רב מתיר כדי שהיא תיטול חלה בעין יפה, אך שמואל אסר. איך אסר שמואל אם מופיע בברייתא ששמואל שנה שמותר? הגמרא עונה: "הלכה למעשה אתא לאשמועינן." האם אפשר לנפות קמח פעם שנייה ביום טוב - האם עוברים על איסור מלאכה של מרקד כיון שהיה אפשר לעשות מבעוד יום? אם נפל צרור או קיסם לתוך הקמח, האם מותר להוציא ביד או בכלי? הגמרא מביאה כמה מקרים של נשות רבנים שהיו מנפים קמח פעם שנית ביום טוב בשינוי. האם השינוי היה נדרש או האם היו יכולות לעשות בלי שינוי? לפי המשנה, מותר לבקש אוכל מחנוני שהוא רגיל אצלו לפי מניין כי גם בעל הבית מונה ככה בתוך ביתו. בברייתא מופיעים כל מיני דברים שאפשר לבקש לפי מניין.

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android