ביצה כד - י"ח בתשרי, 24 בספטמבר
Episode description
הדף היום מוקדש ע"י אהבה ליבטג לזכרה של סבתה, הילדה מורגנשטרן ולסבה, ארתור מורגנשטרן.
יש סתירה בין משנתינו המתירה צידת חיה ועוף מן הביברין ביום טוב לבין ברייתא ששם מופיע ההפך. הגמרא מביאה כמה אפשרויות לפתור את הסתירה גם לגבי החי הוגם לגבי העוף. אחת מהפתרונות זה להבחין בין ביבר גדול לביבר קטן. יש כמה אפשרויות איך להגדיר ביבר קטן/גדול. לפי רשב"ג לא חייבים בצידה ביום טוב אם המצב נחשב כמחובר צידה. איך יודעים אם נחשב "מחוסר צידה"? האם אפשר לקחת חיה, עוף או דג בתוך מצודה ביום טוב? האם צריך לדעת שניצוד כבר מלפני יום טוב? זה מחלוקת תנא קמא ורבן גמליאל במשנה. שמואל פוסק להחמיר, אך לא ברור על איזה מקור אמר שמואל את פסוקתו. הגמרא מביאה כמה אפשרויות שונות. רבן גמליאל התיר במקרה של ספק – האם התיר אותם בטלטול או גם באכילה? רב ולוי חולקים בנושא. רב טוען שלוי טועה כי הוא עזב את בית המדרש מוקדם יום אחד ולכן לא שמע כשרבי החליף את דעתו באותו היום. יש קושי נוסף על שיטת לוי אף מתרצים. האם אפשר לקבל מתנה מנכרי ביום טוב? האם צריך לדאוג לכך שאולי הגיע ממה שהיה מחובר לקרקע? במה זה תלוי? במקרה שאסור, האם מותר ליהנות ממנה לאחר יום טוב?
