ביצה ב - כ"ה באלול, 2 בספטמבר
Episode description
הדף היום מקודש לזכר אלעזר בן שמעון, רבי אלעזר בן רבי שמעון בר יוחאי וסעדיה בן יוסף, הרב סעדיה גאון.
ישנם שלוש מחלוקות במשנה הראשונה בין בית שמאי לבית הלל, שם בית שמאי מקילים ובית הלל מחמירים. הנושאים הם: ביצה שהוטלה ביום טוב - האם אפשר לאכול אותה, איזה שיעור של שאור וחמץ אסורים בפסח (או חייבים בביעור ביום טוב), והאם אפשר לשחוט חיה או עוף ביום טוב אם לא הכין את הרדמה לפני לכסות את הדם? לאיזה סוג תרנגולת מתייחסת המשנה? האם מדובר בביצה של תרנגולת שמיועדת לאכילה או להטלת ביצים? ואם כן, מהי נקודת המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל? הגמרא יביא ארבע תשובות. רב נחמן אומר שמדובר בתרנגולת העומדת לגדל ביצים ולבית שמאי אין דין נולד. הגמרא מביאה כמה שאלות על שיטתו. על חלק יש תירוצים, על האחרון, אין. רבה אמר שהם חולקים בדין הכנה ובגלל מקרה של יום טוב שחל להיות אחר השבת, גזרו גם על כל מקרה. רב יוסף אומר שזה גזירה משום פירות הנושרים – שלא נטעה לחשוב שגם אלו מותרים. התשובה הרביעית יופיע בהמשך בביצה דף ג.
