Het dinotijdperk eindigde... in de lente! - podcast episode cover

Het dinotijdperk eindigde... in de lente!

Jun 19, 202247 minSeason 2Ep. 4
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Toen de asteroïde 66 miljoen jaar geleden insloeg met de kracht van alle kernwapens op aarde en daarmee een einde maakte aan de dinotijd, waarom overleefden sommige dieren wel en andere niet? Onderzoeker Melanie During en haar team ontdekten dat T-rex, Triceratops en veel andere dino’s op het moment van inslag al met 10-0 achterstonden.

Melanie wist te achterhalen op welk moment de asteroïde insloeg: toen het lente was op het noordelijk halfrond. Zij ging verder waar onderzoeker Jan Smit (zie aflevering 8 van seizoen 1, de asteroïde) ophield. En dat doen wij ook in dit ‘vervolg’: Maarten en Gijs spreken uitgebreid met Melanie over haar bijzonder ontdekking, die haar een publicatie in Nature opleverde.

Dit bijzondere onderzoek voegt weer een nieuw puzzelstukje toe aan het mysterie van deze massa-extinctie - de vijfde grote in de geschiedenis van de planeet. En… wat zegt dit over de zesde: daar zitten wij nu middenin? De Verenigde Naties publiceerde laatst een video tegen klimaatverandering, waarin een Velociraptor-achtige dinosaurus de VN toespreekt. Hoe kijkt Maarten naar deze oproep van de VN? Wellicht niet zoals je verwacht…


See omnystudio.com/listener for privacy information.

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android