Jij zit zeker weer rond te kijken op nrv.nl. Ja, dat is zo leuk. Al die reizen, al die bestemmingen. Al iets gevonden? Te veel. Maar wat vind jij van vier weken op rondreis? Doet NRV dat dan ook? Ja, hier, kijk maar. China en Tibet en deze. Vietnam, Cambodja en Laos. Of hier Sumatra, Java en Bali. Of een Grand Tour door Japan, Australië of... Ik denk dat het goed voor je relatie is om ook dus echt wel dingen alleen te doen.
Ik heb daar ook steeds meer behoefte aan. Volgens mij. Ik vind wat jij in deze aflevering gaat zeggen. Als er maar dat contact wel is. Hoe klein dat dan ook is. Als we dan tv kijken. Dan zitten we wel naast elkaar. Tegen elkaar aan. Die momentjes, dat die er wel blijven. Ik vind het interessant niet alleen in mijn relatie om dingen alleen te doen. Maar ook met vrienden. Hoeveel ben je jezelf als je samen op pad bent?
Toch? Die leesbril, die staat eigenlijk best wel mooi bij je grijze lokken. En je sixpack blijft lekker warm onder je love handles. Werkdruk, deadlines, financiële huishouding. Jij staat je mannetje. Of vrouwtje. Ja. En na een klein discodeurtje, dan kan je nog prima naar... Mensen, als je daar je puberkinderen niet tegenkomt. Dat is Sanne de Heer. De puberopvoeder. En in ons hoofd zijn we natuurlijk. Eigenlijk. Gewoon.
Enorm. Onvolwassen. Wij zijn de veertigers. De veertigers. Maar dus jij hebt een wild feest gevierd. En Manuel loopt de volgende dag op krukken. Moet je nagaan hoe wild dat feest was. Zo. Echt niet te doen. Nou, dat ging er echt wel spectaculair aan toe, hè? Had je niet verwacht, hè? Nou, had jij niet verwacht. Ik was er gewoon. Waar waren jullie eigenlijk? Geen zin. We mochten hebben dat de vorige aflevering afspraak is afspraak. Dat je ook gewoon eerlijk zeggen geen zin.
Jij verpest het eigenlijk van ons allemaal nu. Want jij zegt ik heb geen zin. En dan kom je toch. Dan ben je dubbel op een verrassing. Dat is dus extra leuk. Want ik verwacht het dus niemand van jullie. En er komt in één keer dat hoofd aangelopen. Nou serieus, echt. Dat vond ik zo ontzettend leuk. Ja, en was die sfeer verhogend? Echt. Nou ja, en het leuke was dat Manuel die had meteen een hele dikke mikklik met mijn vriendinnen uit hoofd door.
De F-site? Ja, de F-site. Dat is mijn harde kern. Het gaat gewoon way back. 30 jaar zijn wij vriendinnen. En dat voelde volgens mij een beetje zoals met jouw zeven vrienden. Gewoon zo'n klikje die elkaar al heel lang kennen. Totaal neemt ze als ze zijn en geen opsmuk. Recht voor z'n raap.
En hij viel tussen die vrouwen in, zeg maar. Hij werd daarin opgenomen. Zeker. Ze gaan met elkaar op vakantie, heb ik begrepen. Als man is dat wel heel leuk. Als je ineens in zo'n vrouw... Ik kan ervan genieten. Als je ineens in zo'n vrouwengroep... de enige man bent. Je had erbij kunnen zijn. Nee, maar ik had geen zin. Nee. Maar goed, volgende dag loop jij op krukken. Wat is er dan toch...
Nu nog steeds loop jij op krukken, maar ik begreep dat de dag na het feest... jij voor het eerst op krukken bent gesignaleerd. Ja, dat is inderdaad waar. Ik ben gewoon gestruikeld. Ik kan een heel moeilijk verhaal over maken. Maar over die vriendinnen? Ja, over één van die vriendinnen. Over een stoel. Het is totaal geen sexy verhaal. Dit is echt een oude mannenverhaal. Vertel. Ja, bedankt.
Er viel een stoel om en er hing een jas aan. En toen lag ik opeens in een foetushouding met die stoel tussen mijn benen op de grond. Kijken en spartelen. Ik denk wel dat je één belangrijk onderdeel van dit verhaal vergeet te vertellen. Nou, het was ten overstaan van. Een heel evenement met heel veel mensen. Ja, het was poepchiek. Iedereen in smoking. En ik had ook nog een klusje te doen. Namelijk de hele avond aan elkaar kletsen. Was daarna ook een uitdaging. Ik ben in een rolstoel gezet.
Je wordt er nog emotioneel van? Ja, weet je wel, ja. Jij was ook nog de act ineens. Maar je lag er lang uit achter die jassen tussen het publiek in... wat jij aan elkaar moest praten op de avond. Ja, en iedereen in galajurk en poepsheek en aan tafels... en ze zouden achtergangen. en tussen die gangen door zou ik alles aan elkaar kletsen.
Nou ja, dan zeggen ze natuurlijk, gaat het? Gaat het? En dan zeg je, ja, natuurlijk gaat het. En dan probeer je op te staan en dan kan je niet opstaan. En je had een microfoontje om, dus iedereen hoorde jou op dat moment ook of niet? Nou ja, de geluidsverhaal had net mijn microfoon dicht gedaan.
Dachten ze dat het bij de acten hoorde? Ze dachten ook nog eens een keer. Ik weet niet wat mijn stem is. Mijn taak komt allemaal af. Je hebt me ingezongen. Je had wel even kunnen inzingen. Ja, dat had ik moeten doen. Vivienne zit hier te genieten van het aftakelen van die man naast zich. Ze voelt zich ook van die broze botten. Dat duurt weken om te herstellen. En zo pontificaal die krukken naast je.
Ik ben gewond. Ik ben gewond, zeker. Help mij. Ik heb deze keer geen mannengriep, ik heb krukken. Dat is nog erger. Maar eigenlijk ga je maar heel snel op. Je hebt eigenlijk altijd wat. Ik heb eigenlijk altijd wat. Maar zo is het ook. Ik ben wel gewoon doorgegaan. Want ze hebben me dus in een rolstoel gewezen. En naar het podium gerold. En daar hebben ze me op een barkruk onder mijn oksels opgetild. En heb ik gewoon die avond afgemaakt. Dat ik wilde.
Zeker. Als je echt vet veel pijn hebt. En dan nog die avond doortrekken. Heb je goed gedaan. Hoe hadden ze het anders moeten doen? praat die avond aan elkaar en wordt die afgevoerd daar en wegfeestavond. Ja, die organisatie zat echt dik in de stress. Ze hadden echt zoiets van, ja, ik moest echt prijzen uitreiken, mensen interviewen. Nou, ik had echt, nou, misschien wel vijftig presentatiekaartjes.
Oh, wauw. En die heb je zelf gemaakt. En dan kan je daar niet een keer overdragen aan iemand anders natuurlijk. Hebben jullie dat niet eens een keer meegemaakt? Je zit ook even te denken. Een avond om jou draaien. Of dat je iets aan elkaar moet doen. Of ergens getuige bent. En vreselijke buikkrampen hebt. Of iets dergelijks hebt overkomen. Waar je denkt, shit zeg, ik wil liever niemand moet. Op het podium ben ik echt. Gewoon volledig op zulke hakken.
Lekker 12 centimeter. Ik kon daar gewoon helemaal niet op lopen. Ik had echt ontzettend last van mijn been. Ik dacht, dat moet ik echt zo. Het was voor elite models. En het is allemaal van die veulent van vijftien. Die allemaal zulke lange benen hebben. En ik met zulke hakken. En ik kwam helemaal mooi, kwam ik daar de escape, hoe heet dat, zo'n catbox zeg maar over. En ik ga gewoon echt een overstaande van iedereen. Vreselijk op mijn bed. Nee. Ja.
Maar goed, gelukkig nooit. Dat lijkt me echt het vreselijks. Naakt vallen. In de douche of zo. Is dat er iemand was gebeurd? Dat je dan niet meer op kan staan. Dat je dan iemand moet bellen. Ja, naakt. Naakt vallen lijkt me heel erg. Hij zit natuurlijk altijd al, dus hij kan niet meer vallen in de douche, Manuel. Weet je wat ik voor kerst heb gekregen? Een douchekruk? Ja. Nee! Je bent een oude man met een douchekruk en krukken?
Nee, die komt nu wel lekker van pas. Oh mijn god, was je blij? Het was én een grapje, maar ik was ook wel echt blij. Moet je even vertellen dat het vorige seizoen... een van de highlights voor ons, dieptepunt voor Manuel... het vertellen dat jij weleens onder de douche zit. Ja, nou ja. Op de grond zat je dan, maar nu heb je een kruk. Ja, maar niet per se te huilen altijd. Maar gewoon een soort haman. Dan zet ik de straal extra heet.
En dan ga ik een soort foetushouding zitten onder de douche. Maar dit is toch waterverspilling? Je gaat er niet met een kruk onder de douche lekker rustig zitten? Je gaat dan allemaal dingen voorbij. Hij zit in de douche naakt. In de foetushouding. Dat water verspillen komt later wel. Jij wil het beeld nog even wel vast op je netvlies printen. Maar inderdaad, dat is wel wijs. Je kan niet meer uitglijden of vallen. Naakt vallen, dat lijkt me echt afschuwelijk. Nou, ik heb...
We hebben een buurman gehad vroeger, dat verhaal weet ik nog steeds. Die had een keer zijn velletje ertussen. Dat wil zeggen, als je als man gewoon te snel eventjes snel een plasje doet. En je doet je rit omhoog. Dat is zo'n zelfde verhaal. Naakt gevonden worden in de douche. Of bij de buren aanbellen. Of ze je naar het ziekenhuis willen brengen. Oeh, die bleek ertussen.
Kleuter, in velletje. Die heeft serieus... Volgens mij was het niet bij ons. Maar het verhaal ging wel door de buurt. Dat de buren met hem naar het ziekenhuis waren geweest. Want... Maar is dat gevoel vergelijkbaar met als je je rits van je jas te snel hoog dicht doet en je lelletje zo ertussen komt? Je kwapje, wat natuurlijk steeds erger wordt na je veertigste. Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde gevoel is. Ik weet dat.
Zo niet? Je hebt beide niet ervaren? Nee, maar aanbellen met mijn rits van mijn jas die dicht zit of mijn velletje ertussen vind ik iets minder genant dan... Totaal, maar het geeft mij even het gevoel. Ik wil dichtbij dat gevoel van jullie. Zullen we beginnen? Ik moet de timer zetten voor de bonbonnières. In de bonbonnières zitten deze aflevering kaarten.
uit de Valentijns-editie, de power-koppels-editie van het spel Vertellers. Dus vragen om iets meer de diepte in te gaan in je relatie. Vertellers sponsort ook deze aflevering en je krijgt 10% korting op alle kaartensets met de code... gestien. En die staat in onze show notes. Maar dus liefdesvragen over je relatie. Om daarmee een beetje de diepte in te gaan. En die zitten in onze bonboniere. Dat vind ik dus heel leuk. Ik denk dat het heel goed is om af en toe even te doen. Met je partner.
Met je lover. Met je man. Met je vrouw. Met je whatever. Dat spel is dus ook gewoon. Je krijgt gewoon een vraag die je eigenlijk elkaar nooit. Misschien nooit echt durft. te stellen of zo. Of de vluchtig stelt en niet echt wacht op het antwoord. Of denkt dat je het antwoord al weet. Dat je echt de tijd neemt om dat met elkaar te bespreken. Dat is heel goed.
Mijn vrouw krijgt altijd kriebels. Op het moment dat ik dan vraag. Ben jij blij met mij? Ja tuurlijk joh. Hou op. Dit is een vraag om complimentjes. Ik denk dat die kaarten wel wat spannender zijn. Oké, nou we gaan het straks zien. Dat hoop ik dan. Kan ik wel mooi even op inhaken trouwens. Want ik ben dus graag benieuwd naar jullie mening hierover. Omdat ik me afvraag of dit iets is wat bij mij hoort... of echt een veertigersding is. Hoe bedoel je, bij mij hoort of een veertigersding?
Nou, is het gewoon een charaktertrek? Je wordt 42 dit jaar. Of komt het omdat ik 40 ben en herkennen jullie je hierin? Het gaat namelijk om het volgende. Het gaat om hoeveel dingen je eigenlijk samen doet en samen wil doen. En dat bedoel ik niet per se in je liefdesrelatie. Maar ook, het voorbeeld is, een vriendin van mij heeft gevraagd of ik met haar mee op wil op een weekend weg.
Echt voor me-time. Lekker relaxed. Zonder mannen, zonder kinderen. Maar dan wel samen. Ja, dat is wel een veertrust ding hoor. Dat voel ik wel. Nu al. Ik denk dan. Oh wat lekker. En dan gaan we samen. Maar ik ga ook gewoon lekker mijn boek lezen. Als ik dan met haar dat weekend weg ben. Ook de tijd echt voor mezelf nemen. Als je weg bent? Ja, ik vroeg me dus af hoe jullie daarover denken. Of dat je ook steeds meer eigen tijd wil claimen. Ook in gezelschap.
Of dat het meer een karaktertrek is. Ik denk dat het ligt aan waar je naartoe gaat. Ga je een stedentrip doen naar een stad die je niet kent... ga je toch niet een boek lezen terwijl je met je vrienden... Nee, maar dan kan je toch als je even op je hotelkamer bent... dat je even denkt van nou, oké. Jij bent echt elke keer weer. Het is verbazing. Ik word bijna vijftig. Ik heb nu tien jaar als veertiger rondgelopen. Maar dit verlangen om met vrienden lekker...
weekend weg te gaan en dat ik ga zitten puzzelen op mijn hotelkamer. Dat zou echt fantastisch zijn. Dat is voor jou fantastisch, maar... Nee toch? Nee? Leg even mee uit. Waarom heb je die...
Je bedoelt, dan ben ik even weg van thuis. En dan is het ook een soort van, dan wil ik ook opgeladen thuiskomen. Nee, het is gewoon vakantie. Dus dan ga je doen waar je zelf zin in hebt. En ik ben in een gezelschap waar ik helemaal mezelf kan zijn. Dus als ik dan zeg, nou, we hangen even een half uurtje lekker op de kamer voordat we...
En ons weer helemaal opdoffen. Om ergens stof te gaan eten. Of in de lampen te hangen. Ga ik even een zenmomentje met mezelf. En dan lees ik mijn boek. Zij daarvan? Ja. Nou, dat heb ik dus nog niet opengegooid. Ik heb er wel eens in het verleden een keer een kritiek op gekregen. Ik snap dat. Dat was een andere vriendin en die zei echt...
Ik zei na de hand, op dat moment heeft ze het niet eens uitgesproken. Toen zei ze echt, ik dacht bij mezelf, wat ga jij nou doen? Een boek lezen? Ben je wel helemaal goed? Is het niet gezellig? Waar waren jullie? Ik weet even niet meer precies waar wij waren. We waren volgens mij een weekend in Frankrijk of zo. Maar kijk, ik snap best wel dat als je dan op een een of andere boerderij zit of zo. Echt in het middle of nowhere.
Dat je dan een boek gaat lezen. Dat snap ik. Maar als je ergens in Barcelona bent. Dan zou ik echt denken. Kom gaan we naar buiten. Van als een soort jonge puppy om je heen. Van laten we de stad gaan verkennen. En wil je alsjeblieft je boek wegleggen. Maar dan niet op een terras. We zitten hier zo lekker. We doen nog een rondje. Even lekker lezen. Ik vind het wel knap als je het kunt.
me echt aan. Wat erg. Maar dit geldt ook met als je met je partner, als wij met z'n tweeën een weekendje weggaan, dan neem ik echt wel eens een boek mee. Alleen, ja... En dan lijkt het me wel heel lekker. Je gaat met z'n tweeën weg. Even zonder kinderen bijvoorbeeld. En dan moeten we niet heel Barcelona zien. Dan gaan we gewoon lekker chillen en relaxen. En dan neem ik een boek mee. Alleen dan...
Toch, dat boek gaat ook weer gewoon ongelezen mee terug. Maar je bedoelt het wel echt met vrienden... Weg en dan je eigen tijd daarin kleden. Ja, gewoon ook je eigen ding kunnen doen. Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen. Jij gaat nog met vrienden, jullie gaan echt wat doen, toch? Je gaat niet in een boerderij.
Je gaat niet in een boerderij zitten in de Achterhoek. Nou, wij gaan ook wel eens een weekendje weg. En dan is het ook een middle of nowhere. Maar dan, ja, ik ga dan niet een boek lezen. Spelletjes doen. Puzzeltje leggen. Oh, echt? Nee, lekker koken. Ja. Ik zit even te denken, maar ik heb dus niemand in mijn omgeving volgens mij die dan een boek gaat lezen.
Ik snap je wel. Dat is natuurlijk goed recht ook. Want het is ook jouw weekend. Maar ja. Best wel raar verder. Ik zou dan wel in het vliegtuig misschien een boek lezen. Want dan zit je dan toch wel een beetje. Dat je denkt ja. Ik snap hem wel. Ik zat laatst in de trein met iemand die ik dan vaag kende. Die kwam ik tegen op het perron. En we moesten er nog een uur. En we hebben even gekletst op het perron. En diegene zegt...
Weet je, je vindt dat ook gênant om te zeggen... ik ga in een andere coupé zitten. Want ik heb geen zin om met jou te praten. Maar dit is misschien wel wat jij een beetje bedoelt. Op dat moment wil je eigen space opeisen. Diegene zegt wel... ik moet de krant nog lezen. Of ik wil de krant nog lezen.
zitten. En ik ben wel eigenlijk naast haar gaan zitten in een bankje. Ik heb nog even gekletst. En ik heb mijn laptop opgeklapt. En ik wil nog wat werk doen. Dat was voor beide op dat moment heel oké. Vond je het gek dat ze het zei? Nee, want ik was er heel blij mee. Ik had ook geen zin om een uur lang een beetje met elkaar te zitten. Omdat ik ook zelf zoiets had van... Ja, ik wil...
Ook nog in de trein even wat doen. Had je het zelf gezegd als zij het niet had gedaan? Dat vind ik wel een lastige. Zou je het nu in de toekomst doen? Ja, misschien wel. Het opeisen van je eigen... plekje of me-time, omdat je zelf ook had, zij had bedacht, ik moet nog een uur in de trein, ik wil de krant lezen. Ik had bedacht, ik wil nog even wat werk doen, ik klap mijn laptop open. Ja, waarom zou je dan een beetje toch...
En dat is dan inderdaad nog met iemand die je dan niet goed kent. En in een openbare reistijd die je misschien voor jezelf had bedacht. Al dat je dat alleen zou doen. Maar bij mij komt het ook echt voort uit pure ontspanning. Dat ik me comfortabel voel bij de setting en bij iemand anders. En dan denk ik, oh lekker, dit is echt even zo'n lekker moment. Maar het is wel je goed recht natuurlijk.
Maar ik snap wel dat jouw vriendin dan ook denkt, hallo, gaan we nou wat leuks doen? Ja, dus ik dacht ineens, moet ik dit aankaarten van tevoren? Hoe zij dan denkt over wat de inhoud van dat weekend gaat zijn? Of moet ik me erop voorbereiden? Zij is nog geen veertig trouwens, dus is dat een veertigersding?
60. Kijk anders eventjes of zij dan een boek meeneemt. Als zij geen boek meeneemt, dan weet je wel hoe laat het is. Het is er ook bij het boeken al. Waar gaan we naartoe? Ibiza of gaan we lekker op een boerderijtje?
zitten ontspannen. Waar hebben we allebei behoefte aan? Op het moment dat je er allebei behoefte aan hebt om rust te zoeken, dan spreek je toch uit. We nemen allebei lekker boeken mee en een spelletje. Is het al anders? Dan zet je smiddags lekker thee en je trekt je sloffen aan en je gaat lekker chillen.
En als ze zo'n enorme grote groene filterrol bij zich heeft... dan weet je ook dat ze gewoon een puzzel bij zich heeft. Ik zat echt nog op het spoor yoga mat. Dank je, welcome in my world. Mag ik dan ook vragen, want dat is misschien wel een veertigersding. Als je een hotelkamer boekt...
Ga je dan nog met z'n tweeën op die kamer liggen? Stel, je gaat wel dat weekendje Barcelona met een goede vriend. Ga je dan met z'n tweeën op een kamer liggen? Of heb je daar je me-time? Door te zeggen, we hebben allebei een aparte kamer. Ik zou zelf nog in een tweepersoonsbed gaan. Ik ook. Ja? Jawor. Maar wel lekkerder als dat niet hoeft. Dus toen ik met mijn vriendinnetje naar Madrid was, toen was er een slaapbank in de woonkamer en een tweepersoonsbed in de slaapkamer.
En toen heb ik wel op de slaapbank geslapen. En zij in het bed. Omdat je dan ook. Dan stoor je elkaar ook niet. Dus dan heb je wel lekker je nachtrust. En ik ben een hele stille slaper. Maar zij snurkt een beetje. Dus toen dacht ik. Ik kies eieren voor mijn geld. Ik ga lekker op die slaapbank. Maar ik zou ook prima in een tweepersoonsbedrijf. En als het een collega is? Nee.
Dat had ik in mijn twintiger jaren zeker prima gevonden. Nee, dat doe ik nu echt niet meer. Ik deed dat vroeger. Dan ging ik bijvoorbeeld met een camera crew ook op pad. En dan vonden wij... Als collega's vonden we echt... een cameraman en een geluidsman... die dan niet samen op één kamer wilden... vonden we echt heel relaxed. Maar die waren dan ook al oud. Oh ja. Waar komt dat door? Nee, ik heb daar gewoon...
Ik wil het aan mijn eigen space hebben. Ik ga niet meer in een tweepersoonsbed liggen... met een goede vriend, ook niet. Ik vind meer te denken... waarom vond ik dat toen wel prima? Omdat je het dan gewoon gaaf vond... dat je al op pad ging voor je werk of zo. En dat je er niet over nadacht. Ik zit voor mezelf na te gaan hoe dat dan ging. Maar nu doe jij het ook nog met vriendinnen. Ja, met vriendinnen.
Ja, maar daar kun je je me-time in opeisen. Dat je toch een appartementje hebt met gewoon twee slaapkamers. Of die slaapbank, dat is nood dat je denkt... hé, welterusten, ik ga naar een verlezen in bed... en ik duik er van zin. En de ander kan zeggen, daar heb je je me-time. Dat vind ik dan echt heel ongezellig.
Ja, het idee is dat we ook gewoon de hele tijd lekker gezellig samen zijn. Maar jij wilt toch lezen? Jij wilt toch lezen? Nachtlampje nog even aan. Want ik... Oeh! Ik wil me lachen. Nachtlampje nog even aan. Kom maar hier met de bommoyère. Eindelijk weer is de bommoyère. Ik heb het echt gemist. Ja, heb maar niet zo'n grote mond.
Het Power Deck van Vertelles. Een vraag over je relatie. Er zijn kleurenkaartjes. De een is liefdestaal. De ander zijn zinnen die je af moet maken. Seksualiteit is ook een kleurkaartje. Oké. De vraag is als volgt. Een oranje kaartje is dit trouwens van het power koppeldek. Wat doe je om je partner zich geliefd en gewaardeerd te laten voelen? Wat doe ik dus om Arne geliefd en gewaardeerd te laten voelen?
Ik hoop dat hij dat ook zo ziet. Maar wat ik doe is... Ik benoem het. Begin ik mee. Wat zeg je dan? Nou, ik geef hem wel complimenten. Maar even alsof Sander Arne is. En ik kom thuis. Dat gaat echt niet. Nou ja. Wat is dat nou voor een verveling? Dat gaat echt niet. In de verste verte kom ik niet in de buurt van dat jij je zou kunnen voorstellen voor het beantwoorden van deze vraag. Nee, maar het is geen rollenspel. Het is gewoon een ander...
Nee, dat bedoel ik. Dus oké, ik richt me even tot... Dus nee, wat doe ik? Dus ik geef complimentjes gericht. Complimentjes dat ik vind dat hij... Goed bezig is met iets. Of nu heeft hij je afrondende fase. Van het schrijven van zijn boek achter de rug. En dat heeft hij echt allemaal super goed gedaan. Dat benoem ik niet alleen in het moment. Maar ook daarna nog een keer. Wat doe ik nog meer?
Echt vragen waar hij behoefte aan heeft. Waar ik ergens mee kan helpen. Dus doe jij anders nu vandaag lekker relaxed. Ik doe wel de kinderen brengen. Dat de rolverdeling even aangepast wordt. En wat ik dus ook probeer is dan een date of een avond in te richten. Zoals daarvan ik weet dat hij dat heel leuk vindt. Tijd investeren ook. Ja.
Ja, en het dus ook iets te kiezen wat hij leuk vindt. En valt dat in goede aarde? Tuurlijk. Iedereen heeft toch zijn eigen manier van gewaardeerd worden. De één... een doos bonbons en de ander wil gewoon een knuffel of een goed gesprek erover. Ik merk soms wel eens dat ik dan te veel het gesprek aanga van hoe heb je dit dan aangepakt en waarom heb je dit zo aangepakt. En dan zegt zij, daar gaat het.
Ik heb gewoon even een knuffel nodig. Dat is ook die blijk van waardering. Van wat heb je het zwaar gehad? Wat heb je het goed gedaan? En dat ik denk, oh ja, zij heeft hier gewoon een knuffel nodig. En niet een doos bonbons of... We gaan morgen wel uit eten. Of vertel eens hoe het is gegaan. Klopt, maar dat...
Klopt. Dus daarom moet je eigenlijk aan hem vragen. Of de dingen die ik net noem. Of dat goed overkomt. Maar ik denk. Dat dat al meer. Wat jij nu noemt Sander. Als je al in een gesprek zit. Dat iemand gewoon zijn verhaal wil doen. En de ander niet allemaal oplossingsgericht wil zijn. Maar dit is ook bedoel ik met deze kaartjes. Hoe wil je gewaardeerd worden? Hoe waardeer je...
Op wat voor manier je dat doet in je relatie. Dit is natuurlijk helemaal top om dat met je partner te doen. Deze power couple editie. Ik vind ook dat als je langs elkaar loopt in huis... Dat je niet altijd langs elkaar hoeft te lopen. Maar dat je elkaar even aanraakt. Dat vind ik ook een... Toch? Even die hand vastpakt. Dat vind ik mooi.
En dan gewoon, ook al heb je helemaal geen tijd om te knuffelen. Of om te zoenen. Of om wat dan ook. Sorry, nee. Niet als ik in de keuken sta. Sta ik helemaal met pannen en dingen. En dan knuffelen. Dat is echt allergie. Allergie bij mij. Niet nu. Zeg je dan dit? Blijf hem af. Wacht heel even. Even niet nu. Kijk, ik sta met dingen in mijn handen.
En ik krijg dat thuis ook. En dan voel ik me heel erg, hallo, alsof ik je nu hier op het aanrecht wil nemen. Ik geef je gewoon even een korte knuffel. Het is alweer voorbij, hoor. Ik hou je alleen even vast.
Ja, dus andersom zou dat wel top werken. Als je allemaal dingen aan het doen bent en dat iemand dan even vastpakt, zou je je andersom niet erg vinden. Nee, nooit. Oh, wat goed. Nee, maar als je nou met inderdaad een hete pan met aardappel gaat af te gieten ofzo, dan kan ik me voorstellen dat je dan echt denkt... Hallo.
Ja, maar dit is niet mijn rustmoment. Ik sta hier heel hard te werken om het allemaal op tijd voor elkaar te krijgen. Nee, maar dat bedoel ik niet. Maar gewoon even dat moment dat Witske ook zegt. Even dat kleine momentje pakken. Als je even langs elkaar loopt, dat bedoel ik. Dus dat je niet altijd langs elkaar loopt in huis.
Maar dat je dan, als je langs elkaar loopt, dat je elkaar heel veel aanraakt. Het hoeft helemaal niet eens een knuffel te zijn, maar gewoon even... Oh ja, en wat had jij nou nog meer? Dat heb je wel eens eerder een keer genoemd. Een kus, maar zes seconden. Oh ja, die netjes langere kus. Kan dan niet in de keuken. Niet als ik net sta de aardappels af te gieten. Liever niet. Maar het gebaar is natuurlijk super romantisch. Nou ja, qua samen. Deel je ook je agenda? Ja.
Weet je wat we van de week voor het eerst gedaan hebben? Dat is op maandagochtend. Even de week door. Dit is geen liefdesrelatievraag. Dit is gewoon alleen maar praktisch handig. Wie heeft de auto? Wie haalt de kinderen op? Het is toch ook geïnteresseerd zijn in de ander. En weten wat die ander... doet, de hele dag voor. Ja, dat klopt. Dat vind ik wel, voor mij is dat wel waardering, of interesse, dat zij aan mij vraagt.
Hoe ziet jouw week eruit? En dan moet ik peilen of het gaat om... Kun jij woensdag de kinderen ophalen? Of heb jij de auto nodig? Of dat ze echt geïnteresseerd is in... Wat ga je eigenlijk allemaal doen deze week? Dit heeft volgens mij niks met interesse te maken. Althans, mijnerzijds niet.
En Boris vraagt, moeten we even de agendas naast elkaar leggen? Dan is dat gewoon puur om te kijken. Ja, dat bedoel ik. Wie haalt de kinderen wanneer? En is er oppas geregeld voor vrijdagavond? Maar wat bedoel jij dan, Manuel? Nee, nou ja, ook gewoon dat je... Dat je weet waar die ander is en wat die ander doet. En waar die ander misschien zenuwachtig is voor de volgende dag. Maar je vindt dat je dat moet bespreken? Daarom deel je de agenda om dat voor te zijn, om dat op te zoeken.
Nee, hij bedoelt, je vraagt op maandagochtend of zondagavond... hoe ziet jouw week eruit? Is dat ik moet morgen vroeg op? Of is dat ik heb morgen een heel leuk, interessant gesprek met iemand? Oh, ik dacht fysiek een agenda delen. Ja, nee, dat is ook. Wij delen samen de agenda. Maar ik ken ook stellen en die delen helemaal geen agenda.
Wat doen jullie dan Vivienne? We hebben en een agenda in de telefoon die we delen. En op de koelkast hangt er een. En dan hebben we nog aan het begin halverwege en aan het end van de week. Wat ga je eigenlijk doen vandaag? We hebben veel incheckmomenten.
Oké, maar ook incheckmomenten dus op. Waar kijk je naar uit? Hoe ziet je week eruit inhoudelijk? Waar bevrug je op? Wat vind je spannend? En doen jullie ook heel veel dingen dan samen? Gewoon ook door de week? Dus gaat het niet per se over het weekend, maar gewoon ook... Door de week heb je dan een cursus samen. Of een avondje gepland samen. Wij doen wel veel met het gezin samen. Wij zijn heel erg van de spelletjes.
30 Seconds, Hitster. Dat soort gezinsspelletjes doen wij echt met de kinderen. Vinden ze ook echt heel erg leuk om te doen. En nou ja, ik ken ook. Mensen die zeggen, nee, mijn kinderen hangen alleen maar op hun telefoon of zijn aan het gamen. Maar wij doen dat echt heel erg bewust samen. Na het eten zitten spelletjes en zoiets. Ja, maar dan wel meestal op vrijdag of op zaterdagavond.
Dat jij lekker lang door kan gaan. Zeker. Als iemand niet tegen zijn verlies kan. Nog een potje. Wat leuk. En dan met z'n vieren gewoon spelen. Ja, dat doen wij ook wel. Maar een cursus, waar denk je dan aan, Witske? Nou, Vivienne. Ik ben nu bezig met een cursus fotografie. En Boris is een cursus schrijven aan het doen.
Dus we hebben twee avonden dat we dus allebei wat voor onszelf doen. En dan willen we samen een muziekproductiecursus gaan doen. Ja, dat is gewoon echt het... 25 is gewoon echt het jaar van... Zelfverrijking. Horizon verbreden. Maar het leek mij dus ook heel leuk om samen een soort nieuwe hobby te vinden. En ik hou heel veel van muziek, dus ik wilde...
Die muziekkursus was eigenlijk mijn eigen idee. En toen dacht ik, dat ga ik zelf doen. En toen dacht hij, ik vind dat eigenlijk heel leuk om dat samen te doen. En hij heeft wat meer verstand van dj'en. Dat kan ik niet per se. Hij wel. Dus dachten we. Doen we allebei een eigen cursus. Want dat is ook goed voor jezelf denk ik. En dan krijg je weer leuke gesprekken van. Want je hebt allebei weer iets meegemaakt. Waar je een nieuwe inspiratie van krijgt. En dat dan weer kan.
En die individuele cursus. Hebben jullie die op dezelfde avond? Nee. Dan zie je elkaar twee avonden niet. Hij is op dinsdagavond. Prima. Oké, want dan heb je die andere avond dat je alleen thuis bent. Heb je dan weer tijd voor jezelf om een boek te lezen? Exact. Bijvoorbeeld. Maar dit klinkt wel heel erg gepland. Maar doe jij dan heel veel samen?
Nou, we hebben gelukkig niet drie avonden cursussen. Als ik dit zo een beetje hoor. Wat doe je dan? De kinderen liggen op bed. En dan? De kinderen liggen op bed. Dan kijken we Winter voor Liefde. Snap je. Ja, sorry. Ja, een beetje ontspannen. En we zijn nog een avond sporten. Volgenspotten nog niet? Nee, volgenspotten nog niet. We hebben wel de puzzel van Parijs is af.
Van de duizend stukjes heb ik er toch minimaal vijf gelegd. Maar dit was ook niet jouw koos. En nu kunnen we aan de puzzel beginnen. Die ik vorige week, twee weken geleden, puzzel. Puzzel? Puzzel. Puzzel. Puzzel is echt vijftigers. Ja, dat kan echt. De beginnen die ik van Vivienne heb gekregen. Maar er zijn ook wel duizend stukjes.
Dus eigenlijk moet je nog een instapmodel van 500 stukjes hebben. Ja, ik denk het wel. Het is wel veel. Jij wilde nog wat vertellen over jouw vriendschap. Ja, dat is ook samen. Je moet nooit samen zaken doen, toch? Dat zeggen ze, dat je met goede vrienden dat niet moet doen. Risicovol, ja. Nou, een van mijn zeven vrienden ben ik wel heel trots op. Die sponsort gewoon deze aflevering. Dat is Hans en die heeft een bedrijf van het heet Samenstromen. Oh, wat...
Past het allemaal mooi? Samen stromen. Daar ga jij samen mee stromen? Nou, daar ga ik niet mee samen stromen. Het klinkt heel spiritueel. Niks voor jou. Nee, dan is het dus ook totaal niet. Want het heeft te maken met energie, met zonnepanelen, met batterijen. dynamische energiecontracten. En het mooie van hun bedrijf is dat zij alles in één aanbieden. Heel vaak heb je ergens dat je een zonnepanelenboer hebt... en dat je dan maar weer moet zien hoe dat aansluit op je laadpaal of op je...
Of de keuzes die je maakt. Of de batterij of de warmtepomp. Wat ga ik doen? Want als ik in één keer wil verduurzamen... wil ik misschien die batterij die ik laat plaatsen en die warmtepomp... dan kan ik ook maar beter meteen een elektrische auto nemen en een aansluiting, toch? Ja, dus zij gaan uit van een totaalpakket en een totaalplan voor jouw huishouden.
En dan kunnen ze dus ook gefaseerd doen. Wat ze dus bij mij hebben gedaan is... bij mij liggen er nu alleen zonnepanelen... maar je hebt nu nog de salderingsregeling... die tot 2027 geldt. Is dat ik dus nu... Nul euro per maand betaal voor mijn energie. Maar in 2027 heb ik het probleem dat die salderingsregeling eraf gaat. Dus dan heb ik een batterij nodig. Dus hij heeft een heel plan gemaakt voor mij van...
Ik heb nu nog geen elektrische auto. Die komt er wel. Daar kan ik ook weer een soort accu van mijn huis van maken. En ik heb dan ook nog zo'n batterij nodig. Zodat ik in de zomer heel veel energie kan opslaan. Een totaaloplossing. Ze maken een totaalpakket. Dit klinkt voor jou al ideaal als ze in zaken doen met een goede vriend.
Die dit voor jou allemaal regelt. Tot nu toe wel. Maar als er nu geen conversie komt op deze podcast. Samenstromen. Samenstromen. Het is wel een 40's ding. Je huis verduurzamen. Hebben jullie dat al gedaan? Nee, dus ik kan ook gebruik maken van de korting? Zeker, het is 40ers korting. Als je dat invult via de show notes, die link er staat bij samen stromen, krijg je 5% korting.
En het loopt toch snel in de tienduizenden euro's. Dus dan heb je toch al gauw weer 500 euro korting. Kan hij ook een traplift maken voor jou? Met je krukken? Als je niet meer boven komt op elektriciteit? Dus heeft hij daar al rekening mee gehouden? Dat zit nog niet bij het plan in. De plant kan altijd aangepast worden. Dus dat is wel mooi. Samenstromen. Even over dat tot slot wintervol liefde. Ja.
Kijk, dat is ook wat. Als je dan heel de tijd met die mensen bovenop elkaar zit. Dan wil je natuurlijk ook af en toe even een moment voor jezelf. Zonder dat dat meteen een afwijzing hoeft te zijn. Maar daar moet je dus wel om vragen. Dus dat vind ik hartstikke interessant om uit te kijken hoe die mensen dat doen. En zie je daar mensen die een beetje in jouw kamp zitten? Die dan toch een beetje...
Hun eigen weg daar. Want je zit daar ineens prachtig in de sneeuw. In een bed and breakfast van iemand. En dan zit er nog andere geliefden ook bij. En dan moet je gewoon je me-time een beetje gaan opeisen. Echt niets anders dan respect voor hoe die mensen dat allemaal doen. Toch? Je moet er maar. Ga maar doen. En dan lekker jezelf zijn. Terwijl je ook met camera's erop probeert te kijken. Of degene tegenover je leuk is voor je. Ik vind het knap. Zeker ook voor de 40.
Plussers die erin zitten? Want dat doe je al heel veel zelf. En ben je al volgens mij heel erg eigen. En hoeveel ga je inleveren om te zorgen dat iemand anders je weer... Nou, als ik kijk naar mijn moeder bijvoorbeeld. Die is zeventig. Die is al heel lang alleen. Die heeft nadat mijn ouders gescheiden zijn... nooit meer een relatie gehad. Die is dus ook gewoon een beetje eigenaardig geworden.
Nou ja, kijk, op een gegeven moment, dan heb je zo je eigen... Het is heel lief. Het is heel lief, maar een beetje uitgehaardig. Ze heeft gewoon haar eigen dingetjes ontwikkeld. En zo zelfstandig dat daar... Volgens mij gewoon niet een man bijpas. Maar op een gegeven moment ga je geen compromissen meer sluiten. Dan heb je...
Dan heb je gewoon je eigen ding. En als je zo lang alleen bent. Dan is er dus niemand meer die jou een spiegel voor houdt. Dus jouw dingetje. Jouw waarheid. Is gewoon zoals het is. Dus ik denk dat het op een gegeven moment, als je dus echt 30, 40 jaar alleen bent, dat het ook heel moeilijk is om daar een match in te vinden. Dat je denkt dat je niet helemaal kapot gaat lopen ergeren. Ja, maar het kan wel. Tuurlijk. Broer van mijn moeder. Mijn oom. Die is zijn hele leven vrijgezel geweest.
En die is op zijn 75e iemand tegengekomen. Zo laat? Dat is wel erg geweldig. En die is nu super gelukkig met z'n tweeën. Wat mooi. Had zij dan wel heel veel relaties gehad? Of was zij ook... Nee, ze was misschien ook wel een beetje een soort overgebleven.
appeltje. Je hebt toch allebei op een gegeven moment die behoefte dat je je eigen leven hebt en dat je me-time nodig hebt en dat je lekker je eigen hobby's, cursussen, boeken en dat soort dingen hebt. Dan is er toch niks aan de hand als je dat allebei gewoon... voelt. Dat je je eigen leven op de rit hebt. Gaan jullie eigenlijk samen of alleen naar bed? We proberen samen, maar het is ook wel eens alleen.
Wees dat erg? Ik weet niet. Ik vraag dit voor een vriend. Ik vind het wel onwijs. Me time soms. Niet altijd. Om nog een uurtje langer op te blijven. Of dat zij net even wat eerder naar bed gaan. En dat ik nog even iets... iets voor mezelf kan terugkijken. Of een half uurtje sport door kan kijken. Dat wel. Dat is soms wel even lekker. Wij gaan altijd samen.
Ja, wij gaan te vaak niet samen. En dat vind ik niet leuk. En waar ligt dat aan dan? Zij is heel erg een avondmens. En ik moet er veel vaker vroeger uit. En dan ben ik gewoon af. Ga jij maar half tien naar boven en dan ligt zij nog... Half tien niet, maar elf uur wel. En dan heeft zij precies wat jij zegt. Ja, maar dan vind ik het zo lekker om nog even...
Even iets voor mezelf te doen. En val jij in slaap of lig je dan toch op te wachten? Nee, ik val in slaap. En slapen jullie ook soms wel apart? Als je hoest of verkouden bent. Of snurkt. Of ziek bent. Of in de kreukelslicht. Ik slaap wel eens... Nou, heel weinig eigenlijk. Toen Anouk nog heel klein was. Even een avondje doorslapen alsjeblieft. Ja, dan wel.
Maar verder niet echt. Nee, en het is even de vraag. Wie gaat er dan apart liggen? Als ik heel erg ziek ben. Moet ik dan naar de logeerkamer? Of zegt zij van. Ik ga wel even naar de logeerkamer. Want ik wil niet aangestoken worden. Ik ben altijd de lul. Zij ligt altijd in het bed. En ik ben dan degene. Als ik ziek ben. Dan moet ik ergens anders liggen. Omdat ik ben ziek.
Of als ik snurk, ben ik degene die snurkt. Dus dan moet ik eruit. Ja, ik begrijp dat wel. Of als je met een mega kegel binnenkomt, dan slaap je op de bank. Ja, duidelijk. Nee, geile binnen met jou thuis. Maar luister, ik denk dat de conclusie wel is... oké, dus als je ouder wordt ga je je meer zijn zoals je eigenlijk bent. Dus waar ik misschien toen ik twintig was bij die vriendin nog had gezegd... oké, ik leg mijn boek wel weg, ga ik dat nu gewoon eigenlijk ook niet meer doen.
Ik kom maar achter dat dat is gewoon goed. Je kan best wel gewoon nu, als je 40 bent, ben je gewoon meer zoals je eigenlijk bent. Hup. Fijn toch? Lekker gevoel. Maar wel even vooraf checken. Nee, dat hoeft helemaal niet. Nee, zo ben ik gewoon. Lekker aflexibel.
Oh, je krukkenvlieger. Moeten we jou begeleiden naar beneden? Zal ik de lift vast bellen en een rolkarretje? Dat jij bij de auto welkomt? Ik heb hier vast wel een rolstoel in het pand ergens staan. Hoe lang gaat dit duren? Dat is nog wel eens bepannend hoor. Sterkte, jongen. Ik hoop dat ik volgende week zonder krukken ben. Lekker op de been. Fijn weekend namens de Veertigers. En bekijk ook alle krukkenfoto's en dat soort dingen terug op onze Instagram. Ja, en lees eens een boek.
