#487 - Wie wordt de baas in het komend decennium? - podcast episode cover

#487 - Wie wordt de baas in het komend decennium?

Dec 27, 201926 minEp. 487
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Op de drempel van een nieuw decennium maken we de balans van de wereldpolitiek op. Hoe verschoof de afgelopen jaren de macht in de wereld, wat staat ons het komend decennium te wachten en wat betekent dat voor Nederland? Volgens Rob de Wijk, directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies, komt de bal vooral bij China te liggen. Daarmee krijgt een niet-westers land voor het eerst de dominantie van de wereld in handen. "Het voordeel is dat wij daardoor weerhouden worden van zinloze interventies, het nadeel is dat de democratie op zijn retour is." De Wijk schetst allerminst een geruststellend beeld, maar "dan moet je mij ook niet uitnodigen".
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android