Tekninen velka - Mikä on sun data debit? Kannattaako maksaa korolle korkoa? - podcast episode cover

Tekninen velka - Mikä on sun data debit? Kannattaako maksaa korolle korkoa?

Apr 14, 202151 minSeason 1Ep. 9
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

01:10 Markku laski väärin, kyseessä itse asiassa yhdeksäs podcast eikä kahdeksas! 01:32 Huippuvieraita lupautunut vierailemaan Datapääoma-podcastissa

01:55 Tekninen velka blogina pihalle aiemmin ja nyt sitten ruoditaan ääniaaloilla 02:27 Terminähän tekninen velka on vähän käsitelty, eritoten siellä missä tarvitsisi eli johtamisessa 02:54 Tekninen velka pitäisi saada mukaan yleiseen keskustelukulttuuriin 03:07 Datapääoman arvoa ei voi määrittää jos et tiedä paljonko sinulla on teknistä velkaa 03:20 Onko tämä TABU?!?! 03:40 "Oletteko koodanneet paskaa!?" 04:15 Julkkusektori ajanut osaltaan kilpailutusnormeillaan hommaa tiettyyn pisteeseen 04:45 Teknistä velkaa kertyy huonolla johtamisella 06:13 Perisynti johtamisessa: "miksei tule tuloksia ulos!?!?" 06:28 Projektikolmio!! The iron triangle! 07:32 Ketterät menetelmät vs wanha kunnon vesiputous? 08:05 Projektikolmion keskellä on se keskeisin: laatu 08:36 Kyse on jälleen sopivasti populääristä ajattelun viitekehyksestä 08:50 Onkos tämä projektikolmio nyt vain vesiputousmallin juttuja? 09:25 Kyse on kai lopulta fysiikan laiesta 09:44 Thomas Eriksson mainittu! Idiootteja ympärillä? 10:35 Homo sapiens haluaa lokeroida asioita, elkäämme peljätkö 11:04 ATK/digi/datakehittämisessä ja sen hanskaamisessa projektikolmio toimii hyvänä työkaluna 11:40 Kiihdytetään kaikkia toimenpiteitä?!?! 12:00 Kymmensormijärjestelmä! 12:51 Kirjaa tekninen velka ylös projektin loppusaldoon 13:08 Finanssinäkökulma: talousjohtaja ottaa salaa velkaa 13:45 Meillä on myös tuoreessa muistissa surullisenkuuluisia esimerkkejä ylivertaisen suuresta teknisen velan otosta: firma meni nurin ja aiheutta suurta tuskaa myös asiakkaille 14:44 Tekninen velka tulisi merkata yrityksen digi/datataseeseen! 15:15 Resurssiriskit, liiketoimintariskit: nämä pitäisi olla näkyvissä! Läpinäkyvyyden lisääminen 15:35 Jos sinulla ei ole tietoa jostain, et voi johtaa tätä. 16:26 Pehmeät nurkat: älä potki tätä nurkkaa! 16:40 Tiedostamattoman teknisen velan ottamisen ytimessä: datan kohtalon hetkistä ensimmäinen: luonnin hetki, vältä täällä teknisen velan ottamista kuin ruttoa!

17:15 Tekninen / syntaktinen / semanttinen, Markulta syöttö suoraan lapaan. 17:50 Joku meni ulkoistamaan datan IT-osastolle, ei näin. 18:10 Siellä missä data on IT:n vastuulla, siellä on myös vääristyneitä ongelmia 18:26 Klassisesti perse edellä puuhun: keskitytään teknisiin ja syntaktisiin ongelmatiikkoihin 18:55 "Järjestelmät eivät juttele keskenään", tarvitseeko edes?! 19:11 Tekninen, syntaktinen ja semanttinen 19:23 Tekninen: bitit ja tavut siirtyvät paikasta A paikkaan B. USB-tikku siirtyy olohuoneesta keittiöön 19:46 Syntaktinen: vedetäänkö csv:llä vai jsonilla? 20:30 Tekninen ja syntaktinen ovat IT:tä! Tämä on HELPPOA! Kertokaa milloin maailmanhistoriassa datahommat ovat jääneet kiinni teknisestä tai syntaktisesta haasteesta? Ei koskaan! 21:20 Menikö teknologiapäämies joskus lupaamaan liikoja? Oliko kenties klassista "lapin lisää"? Noh, vois sattua kelle tahansa! 21:25 Tärkein, eli semanttinen: TÄSTÄ PITÄISI KESKUSTELLA! Tämä on kaikista vaikein asia. Tätä ei tarvitse IT:n ymmärtää. Semanttinen: yhteisymmärrys termeistä. 22:17 Timosoinismi: sopiiko samankokoinen lippalakki? 22:33 Tommi sai kaksi järjestelmää juttelemaan keskenään omalla PC:llään! 23:16 Semanttisessa ymmärryksessä ja sen luomisessa kompastellaan joka ikinen kerta! 23:35 Velka otetaan siinä, että semanttisen levelin ymmärrys ulkoistetaan teknisille asiantuntijoille 24:10 Mappaustaulut: teknistä velkaa 24:20 Masterdataprojektin paikka? 24:50 Yhteinen punainen lanka on pakko olla: muuten ei pystytä luomaan ymmärrystä kahden eri datasetin välille 25:12 Poikkeus!!! Mikä on universaali dimensio kaikille mahdollisille liiketoiminnoille joita on ikinä keksitty? Aika, aika, aika. Korreloiko vai onko kausaalisuutta? Aivan niin... 25:58 Aurinko paistaa ja jäätelö myy! 26:11 Vaikein asia on yhteisen kielen löytäminen eli semanttinen taso 26:50 Ollaanko jo tuotettu arvoa? Ei välttämättä.

27:25 Miten tekniseen velkaan tulisi suhtautua? 27:30 Myönnetään nyt ensin sen olemassaolo. Velkaa otetaan, piste. 27:51 Teknistä velkaa syntyy, haluttiin tai ei. 28:07 Oppirahoja on maksettu aina, ja tullaan aina maksamaan. 28:20 Kirjoituksesta unohtui myös objektiivisuus ja subjektiivisuus tekniseen velkaan suhtautumisessa. Perfektionistit sitten käsiteltävä erikseen :) 30:07 Markun esimerkillä liikenteeseen: buy-in datalle tärkeää! 30:39 Täytyy saada mahdollisimman nopeasti ihmiset tuottamaan arvoa omalle liiketoiminnalleen. Tässä unohdetaan kokonaan governance: annetaan kaikkien kukkien kukkia: tietoinen teknisen velan otto. 32:00 Nollasta täyteen vauhtiin! Case Kaleva Media! 32:40 Tekninen velka voi olla nopea kickstart arvontuottoon. Se pitää kuitenkin maksaa takaisin...

33:00 Ettei vaan unohtuisi: korko ja koron korko! 33:26 Arjesta tuttu esimerkki: ulkoinen konsultti tulee keräämään paskaa tuulettimesta! Ensin paska pitää analysoida. 34:48 Teknisen velan koronkorko on kaatanut yrityksiä: kannattaa olla hereillä! 35:30 Pikavipillä vai pankkilainalla? 35:47 Digikehittämisen pikavipit: quick and dirty 36:01 Todellinen vuosikorko 6700% 36:16 Johdon tulee osata kysyä: jos teemme tavalla A niin mitä seuraa, entäs jos teemme tavalla B? 36:50 Normaali kehitysbacklog kaipaa rinnalleen backlogin teknisestä velasta: havainnot on kirjattu ylös eli saadaan dataa!

37:19 YLE mainittu! Jos jossain saadaan verorahoille vstinetta niin YLE:llä. Suhtautumineen digitaaliseen ratkaisukehittämiseen on vailla vertaa.  38:13 Tommi koettaa myös elää arjessa kuten opettaa tai kuten saarnaa

38:55 Tekninen velka ja datatoimitusketjun johtaminen 39:15 Data luodaan arjen prosesseissa, jonka jälkeen datalogistiikka vie sen kohti käytön hetkeä 39:45 Luonnin hetki, yläjuoksulla. Käytön hetki on siellä alajuoksulla 40:00 Datan luonnin hetki on paikka, jossa et saa ikinä ottaa teknistä velkaa! 40:20 Datan luonnin hetkessä et saa ottaa teknistä velkaa 40:35 Kustannukset kasvavat ja koronkorkoa pukkaa kun siirrytään yläjuoksulta alajuoksun eri haaroihin 41:05 Kannattaako putsata dataa tietovarastossa/DW:ssä?  41:18 Omenatilalta kun lähtee mätä omena, ei sitä kannata paikallisessa smarketissa hinkata 41:30 Jori Santeri Eskolinia lainaten: paska on paskaa diginäkin!

42:00 Perse edellä puuhun: perustappa MDM-projekti vasta sen jälkeen kun paska data on luotu 42:30 Koko datateollinen valtakunta on keskittynyt datan hyödyntämiseen, nyt pitää saada focusta yläjuoksulle 43:19 Tietotekniikan diplomi-insinöörikin Toijalsta tämän ymmärtää: laatu kannattaa laittaa kuntoon jo tehtaalla 44:11 Autovalmistaja vetää 100 000 autoa takaisin asiakkaalta tehtaalle: kallista on 44:30 1x 10x 100x 1000x 10000x 10000000000000x 44:55 Miten tämä analogia nyt eroaa datan johtamisesta? 45:15 Kysytäänkö toimitusjohtajalta? Haluatko kustannukset kymmentuhatkertaisena? 45:40 Tekeminen tulee saada läpinäkyväksi! 45:55 Globalisoitunut maailma on jo lähtenyt läpivalaisemaan yritysten toimitusketjuja. Tehdään sama jokaisen organisaation datatoimitusketjuissa / tiedon toimitusketjut 47:05 Liiketoiminnan arjessa hommat kuntoon liiketoiminnan johtajan ohjeistuksella

47:50 Loppua kohden lasketellaan: organisaation datapääoman laskentakaava: datapääoma = dataomaisuus - velvoitteet (sis. tekninen velka) 48:40 Jing & Jang: tehdään tabusta vähemmän tabu: tekninen velka läpinäkyväksi! 49:12 Tämä oli tässä! Tsekatkaa www.datapaaoma.fi blogit, podcastit! Pojat, tytöt! 49:50 Antakaa meille palautetta! Datapääoma ei ole vielä hiottu täysin timangiksi! 50:23 Seuraavaan kertaan, moi moi!

 

 

 

 

 

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android