Januari is een mooi moment om nog eens stil te staan bij de keuzes die je met content kunt maken. Want de meeste contentmakers doen teveel en willen graag wat minder. Maar hoe kies je dan? Wat laat je vallen? Wat hou je vast of intensiveer je zelfs? Natuurlijk helpt een goede contentstrategie erbij. En dat is ook de beste manier. Maar zo'n content strategie vraagt wel het nodige werk. En daarom heb ik ook een snellere methode voor je, waarmee je doeltreffende keuzes kunt maken
voor de komende periode. Mijn naam is Linda Krijns en als contentstrateeg help ik kennisondernemers en kennisintensieve organisaties om hun expertise nog beter zichtbaar en vindbaar te maken zodat hun expertmerk groeit. Vind je dat je te veel content moet maken om je doelen te realiseren en mag het van jou best wel een tandje minder? Dan bied ik je in deze aflevering van de 100% expert podcast een vrij snelle en overzichtelijke manier om hele duidelijke content keuzes te maken zonder
dat je aan resultaten inboekt. Uiteraard is de beste manier om content keuzes te maken door met een duidelijke content strategie aan de slag te gaan. Maar dat vraagt nog wel het nodige werk en heb je niet veel tijd maar voel je wel de urgentie om heel snel duidelijke content keuzes te maken dan is deze methode ook een goede die werkt. Omdat die je ook dwingt om met een andere manier, een andere blik te kijken naar je content en ook naar het proces van content
maken. Ik hanteer namelijk twee cruciale criteria voor duidelijke contentkeuzes.
En die plaats ik in een zogenaamd keuze kwadrant en ik kom daar zo meteen op terug hoe dat eruit ziet maar in mijn keuze kwadrant draait het heel plat gezegd om twee dingen om poen en om plezier nou poen is inderdaad natuurlijk heel erg plat en met poen bedoel ik of wel omzet of wel een ander resultaat dat je wilt boeken met je content en plezier heeft te maken met je content proces En waarom zijn dit voor mij nou twee belangrijke criteria bij het
maken van doeltreffende content? Uiteindelijk draait je content maken natuurlijk vooral om resultaat. En of je dan als doel hebt om meer leads te verzamelen, meer offers te mogen aanbieden, of om mensen aan te zetten tot bepaald gedrag of natuurlijk tot een bepaalde aanschaf. Dat maakt niet uit. Jij beslist wat jouw gewenste resultaat is en Ik noem hem in mijn kwadrant, mijn keuzekwadrant, noem ik hem dan even plat gezegd, omzet. Maar daar kun je ook een ander doel voor
invullen. Het gaat erom dat je formuleert, wat is mijn resultaat, en met welke content bereik ik dat in meerdere of juist in mindere mate. Dat is één. Zo meteen wordt duidelijk hoe je dat in dat kwadrant kan zetten. Een ding wat ik daarbij wel bij moet vermelden is attributievraagstukken. Soms kun je heel makkelijk achterhalen welke content tot bepaalde omzet of tot een bepaald resultaat heeft geleid. Een verkooppagina op je website waar iemand op klikt en meteen de aankoop
doet, ja dat is duidelijk. Alleen weet je dan nog niet altijd wat
daarvoor zat. Misschien heeft iemand gegoogled en kwam je meteen op je verkoop pagina was die dermate overtuigend dat iemand meteen die aanschaf heeft gedaan maar vaker zitten daar meerdere fases en momenten en content aan vooraf en dat kunnen meerdere social media berichten zijn dat kunnen podcast afleveringen zijn of video's het kan natuurlijk zijn dat iemand bepaalde blog artikelen heeft gelezen en waarschijnlijk in veel gevallen het leidde die tot het abonnee worden
van de mailinglijst en dan op basis van de nieuwsbrief of e-mails besluit iemand om tot een aanschaf over te gaan of om iets te gaan doen. Dus dat attributievraagstuk is wel lastig en ik vind dat je voor dit keuzekwadrant daar niet te veel het hoofd over moet breken. Vaak weet je wel vrij goed wat tot omzet leidt en wat tot, nou ja, wat minder snel tot bepaalde omzet leidt. En als ik zo meteen wat dieper inga op dat keuzekwadrant en wat voorbeelden noem, dan wordt
dat denk ik wel duidelijk. Het tweede waar het mij om gaat, het tweede criteria is heb je plezier in het contentproces? En misschien ben je nou super praktisch en rationeel en denk je ja plezier wat heeft dat er nou mee te maken? Nou In mijn ogen heeft dat er heel veel te maken mee. Contentmarketing, is een kwestie van de lange adem. In veel gevallen. En dat betekent dat wil je het volhouden, dan moet je er wel achter staan. Je moet een bepaalde voldoening uithalen. Of je dat nou
plezier noemt, of voldoening. Je moet het gevoel hebben dat je met iets zinvols bezig bent en dan is het ook meestal leuk om te doen daarnaast is het zo dat bepaalde vormen van content je waarschijnlijk meer aanspreken dan de ander de een is helemaal op tekst georiënteerd vind het heerlijk om een goed artikel te schrijven. De ander zegt ik ben into video, vind ik helemaal fijn. De derde zegt ik maak de meest fantastische memes of cartoons, iets heel anders. En daar haal ik mijn plezier
uit. Het interessante is dat als je plezier haalt uit het maken van content, dat dit doorschemert in de kwaliteit en in de inhoud van je content. Je hebt gewoon meer inspiratie, meer creativiteit en dat zie je daaraan terug. Al die gedwongen content die wel netjes doet wat die moet doen qua inhoud, die raken vaak niet een snaar.
En plezier hebben in het maken van content zorgt dat het er beter uitziet, dat het leuker overkomt, dat het inspirerender is en het zorgt dat je het hele proces van het content maken langer volhoudt. Dus vandaar dat ik zeg plezier aan de ene kant, omzet aan de andere kant en dat zijn voor mij twee assen in het content kwadrant wat ik invul als ik heel snel keuzes wil maken. Een content kwadrant heeft dus twee assen. De staande as, de Y-as, voor degene die nog in het
OUIS kunnen zitten, is voor mij het plezier. Dus hoe hoger je komt, hoe meer plezier iets oplevert. De X-as, de liggende as, is de omzet of het resultaat die het oplevert. En dan maak ik in feite twee lijnen, zodat ik vier vakjes heb. Links onderaan staat de content die niet zo leuk is om te maken en die weinig omzet oplevert en trede je daarboven linksbovenaan staat de content die leuk is om te maken voldoening geeft om te maken maar die ook
nog niet veel doet qua omzet. Rechts onderaan staat de content die misschien niet zo leuk of makkelijk is om te maken, maar die wel omzet oplevert. En het kwadrant rechtsboven is voor mij het gouden kwadrant, is leuk om te maken en zorgt voor relevante omzet. Op het moment dat je al jouw content acties in het kwadrant gaat plotten, je geeft het een plek in welk vak je hoort het, dan zie je al heel snel bepaalde verschillen
opdoenen. En op basis van allerlei gemiddelden, van allerlei mensen die ik de laatste jaren, tijdens trainingen, etcetera, gesproken heb, kan ik je wel een soort eerste indicatie geven van wat je vaak terugziet in een keuzekwadrant. Veel mensen maken content voor social media bedrijfspagina's. Die dragen meestal niet zo heel veel bij aan de omzet. Is het leuk om te
maken? Nou, dat verschil van persoon tot persoon. En waar ik de meeste mensen over hoorde, waar ze geen plezier meer aan beleefden, was content maken voor X of Twitter. Dus die staat bij mij dan altijd links onderaan. Het is niet leuk om te maken en het levert ook geen fluit op. Uitzonderingen daar gelaten, maar bij de meeste organisaties en mensen levert het niks meer
op. Wat veel mensen wel leuk vinden om te maken, dat is allerlei social media content, maar ook video's en dan korte video's en lange video's. De meeste mensen vinden korte video's nog wat leuker om te maken dan de lange video's. Dus de korte video's staan dan wat hoger ten opzichte van die Y-as. Als je dan gaat kijken naar content die over het algemeen omzet of resultaat oplevert, dan zijn er een paar dingen die
daar een plek in dienen te krijgen. De verkoop- en landingspagina's op je website, maar daar valt voor mij ook onder je homepage de Over ons pagina, de contactpagina, etcetera. Vaste pagina's op je website. Als ze eenmaal gemaakt zijn, geef je ze waarschijnlijk af en toe nog wel eens een update. Of je voegt nog een testimonial toe, of verandert iets, of je krijgt een ingeving, dat je denkt, wacht even, ik heb nog iets beter in beeld, waar mijn doelgroep drempel in zit, of wat hun kan
triggeren. Dus je past dat ding aan. Is niet vervelend om te doen. Voor de meeste mensen althans, is ook niet superleuk om te doen. Dus het staat voor mij een beetje in het midden. Maar het levert wel rendement op. Zeker als je echt goed kijkt naar je doelgroep... ...En hoe je pagina presteert. Dan kun je met tweaks daar steeds meer resultaten uit halen. Wat bij een hoop mensen toch wel aanzienlijk veel omzet en resultaat oplevert, is e-mail marketing, nieuwsbrieven. Dus die staan bijna
altijd in het gouden kwadrant rechtsboven. Wat ook vaak rechtsboven staat, is content die voor social media gemaakt wordt, die direct mails of direct messages oplevert. Want in de DM's gebeurt het vaak op een heleboel social media, en zeker op LinkedIn of op Instagram is dat wel de plek waar omzet te boeken valt. Waar je ook omzet of resultaat mee kan boeken, zeker voor als het gaat om leads en offertes, of om echt je expertstatus omhoog te tillen, en dat
zijn de white papers of onderzoeksrapporten die je publiceert. Zijn die leuk om te maken? Het verschilt van persoon tot persoon, dus kijk zelf als je ze maakt waar je ze neerzet. Voor mij hoort die wel aan de rechterkant in het kwadrant. Dit zijn wat voorbeelden die ik noem waar je iets zou kunnen plaatsen. Ik heb natuurlijk lang niet alle content opgenoemd die er in de wereld is. Kijk naar je eigen content en
hoe jij daarmee om zou kunnen gaan en waar je ze een plek geeft. Levert het veel of weinig omzet op, plaats je het links of rechts in het kwadrant. En levert het veel of weinig plassier op en zet je hem dan onderin of boven in het keuzekwadrant. Dus wat ik je toe uit wil nodigen is om je eigen kwadrant eens te maken. Pak een kladblaadje en teken de twee assen, maak die vier vlakjes en ga eens voor jezelf
kijken wat je waar zou plaatsen. En het interessante is dan dat de dingen die je links onderaan ziet staan, dat die bijna altijd of weg kunnen of flink verminderd kunnen worden in frequentie of activiteit.
Wat je rechtsboven in het gouden kwadrant ziet staan, dat zijn de dingen waar je eigenlijk dan meer tijd en aandacht aan zou moeten besteden, maar dat kan dus ook alleen maar als je andere dingen schrapt en de andere twee kwadranten die vragen om nadere actie en zeker het kwadrant linksboven het levert wel veel plezier op maar nog weinig omzet of resultaat daarvan zou je moeten afvragen welke draai kan ik maken of welke connectie kan ik maken met de dingen die aan de
rechterkant staan die resultaat opleveren zodat het wel meer omzet gaat opleveren en dat geldt zeker voor social media content voor alle soorten video's Als je daar een call to action in zou zetten die naar je email lijst gaat, dan kan dat de schakel zijn waardoor die content toch meer resultaat oplevert. Het resultaat rechts onderin, Daar gebeurt het qua omzet, maar je hebt er nog niet heel veel plezier aan om het te maken. Dat is echt een persoonlijke afweging. Ik zou er zeker mee
doorgaan. Ik zou ook eens kijken van hoe kun je het leuker, makkelijker of simpeler maken, zodat je het toch met meer voldoening volhoudt om die content te blijven maken. Want die zet
zoden aan de dijk, dus die wil je niet schrappen. Maar het begint met zo'n kwadrant maken en over het algemeen hebben de meeste mensen binnen 20 à 30 minuten hebben ze een redelijk beeld van wat ze waar willen zetten en waar ze dus kunnen minderen en waar ze kunnen gaan verbeteren zodat ze hele goed gefundeerde maar ook hele duidelijke content keuzes kunnen maken. Dank je wel voor het luisteren. Wil je nou meer handige kennis waarmee jouw
expertmerk verder kan groeien? Ik help je met online masterclasses, met trainingen en met het expert track programma waarin je jouw eigen traject naar expertstatus kunt samenstellen. Of kies voor een contentstrategie dag, waarin we samen binnen één dag je content strategie formuleren en een content plan maken. Dat kan binnen een dag, omdat ik voor die tijd alle relevante informatie verzamel en analyses en audits doe. Wil je daar meer over weten? Kijk dan op sstroop.nl en Sstroop is met dubbel S.
