Als je voor jezelf en voor allerlei interne stakeholders wil aantonen dat jouw content het gewenste effect heeft, dan heb je relevante en duidelijke KPIs nodig. In deze podcast deel ik hoe je relevante KPIs kunt formuleren, die je ook echt kunt meten en monitoren. En voor je met KPIs aan de slag kunt gaan, heb je duidelijke contentdoelen nodig. Heb je die nog niet paraat? Luister dan eerst nog even naar de vorige podcast, nummer 154. Daarin ontdek je hoe je stapsgewijs doelen formuleert die
draagvlak en impact hebben. Met KPIs vertaal je die doelen naar handzame en meetbare data. Mijn naam is Linde Krijns en als contentstrateg en trainer contentstrategie help ik kennisondernemers en kennisintensieve organisaties om hun expertise nog beter zichtbaar en vindbaar te maken, zodat hun expertmerk groeit.
Een effectieve contentstrategie maken start met doelen, maar daarna moet je je doelen omzetten naar KPIs, praktische en meetbare prestatieindicatoren die je in staat stellen om uiteindelijk ook te monitoren of en in hoeverre je je doelen aan het realiseren bent. En heb je nou nog vragen over doelen en hoe je die goed formuleert, pak dan de vorige podcastaflevering erbij, want daarin
ga ik daar veel dieper op in. Maar ervan uitgaand dat je bepaalde doelen hebt en dat je die om wil zetten naar KPIs, kun je ook weer een aantal stappen zetten om dat ook daadwerkelijk te doen. En dan is het ook heel slim om net zoals bij je doelen weer de SMART-afkorting erbij te pakken en die te gebruiken voor je KPIs. En SMART staat wat mij betreft voor specifiek meetbaar, haalbaar in plaats van acceptabel, maar ook relevant, realistisch en tijdgebonden. En eigenlijk zijn ze veel
kleiner van scope dan je doelen. Je doelen kunnen vrij groot zijn. Dat kunnen het realiseren van meer leads en omzet, het benadrukken van je merkidentiteit of je positionering, het realiseren van meer naamsbekendheid, het bouwen aan een werkgeversmerk, interne communicatie verstevigen. Dat kunnen allemaal hele legitieme doelen zijn van een contentstrategie, maar het is wat hoog over en je gaat daarna eigenlijk een niveau praktisch maken. Ik wil niet zeggen lager, maar je maakt
het op een praktischer niveau ga je met KPIs aan de gang. En wat misschien goed om te weten is, is dat ik bij deze aflevering ook een download heb waar je heel veel voorbeeld KPIs kunt zien voor verschillende gebieden. Dus of dat nou voor arbeidsmarktcommunicatie is of voor naams- of merkbekendheid, kostenbesparingen, meer omzet, etc. Geef ik heel veel voorbeelden waarbij je zelf jouw elementen kan invullen. Ook als niet meteen jouw KPI er daadwerkelijk tussen staat, dan geeft het je wel ideeën
en kun je gewoon op een hele concrete manier aan de gang. Dus ik zou die download er wel bij pakken. Maar terug naar de SMART. Specifiek, meetbaar, haalbaar, oftewel achievable, relevant, realistisch en tijdgebonden. Dat zijn de elementen waar een KPI aan moet voldoen om echt heel duidelijk bruikbaar te zijn. En als je dan je doelen erbij pakt, dan kun je per doel vaak 1, 2 of 3 KPIs formuleren om dat doel ook daadwerkelijk en heel
concreet meetbaar te maken. En ik gaf al aan, het is beter om niet meer dan 3 doelen te hebben en om die ook heel duidelijk te prioriteren. Dus als je per doel 3 concrete KPIs zou benoemen, dan heb je uiteindelijk 9 KPIs. Dat is wel overzichtelijk om ook te kunnen meten, maar over die haalbaarheid van je KPIs, daar kom ik zo meteen nog wel eventjes op terug. Hoe kun je dan je KPIs heel smart maken? Nou, ik wilde het eigenlijk toelichten aan de hand van 2 korte
voorbeelden. Bijvoorbeeld, je doel was dat je naamsbekendheid het komend jaar 10% moet groeien bij je primaire doelgroep of bij je primaire doelgroepen. Als je dan gaat kijken naar je KPIs en je wil die smart maken, dan zeg je in feite waar sta ik nu? Dus dat betekent dat je een nulmeting moet hebben of dat je nou van een meting moet hebben die aangeeft waar je nu staat met je naamsbekendheid. Je geeft ook aan wat die 10% stijging nou precies betekent. Stel je naamsbekendheid
zit op 30%, ik noem even wat. Ga ik dan met die 10% stijging, bedoel je dan dat je dan van 30 naar 33% gaat? Of bedoel je 10% punt stijging, dat je van 30 naar 40% gaat. Dus dan zie je al dat als je die 10% stijging hebt staan in je naamsbekendheid, dat je het in je KPI eigenlijk nog concreter en duidelijker moet maken. Onze naamsbekendheid groeit van 30 naar 40% Want het mag ook best wel een beetje ambitieus zijn. Dus van 30 naar 33 procent, tenzij je in een hele ingewikkelde
markt zit, zou ik niet doen. Maar van 30 naar 40 procent, dat is een mooie. Dus je gaat dus ook al aangeven hoe je dat gaat meten. Dus je zegt ook van in de jaarlijkse benchmark of in het onderzoek dat we dan en dan laten doen blijkt dat onze naamsbekendheid met zoveel procent is gestegen. Dus dan noem je bijvoorbeeld een onderzoek wat je doet. Een andere KPI waarmee je dat zou kunnen duidelijk maken, maar die zou ik niet op zichzelf gebruiken. Dat vind ik dan iets te mager voor, maar
je zou het wel kunnen doen. En dat is dat je een KPI maakt voor het aantal keren dat je bedrijfsnaam gegoogeld wordt of je organisatienaam. Want Dat betekent ook dat mensen van je gehoord hebben. Dus het zegt niet alles over je namens bekendheid, maar het is wel een indicatie dat er iets gebeurt en dat het groeit. Dus stel je bedrijf wordt nu 200 keer per maand gegoogled, dat je zegt Ik wil dat dat gaat naar 280 keer per maand. En dat wil ik dan en dan bereikt
hebben. Dus dan kun je het ook stapsgewijs gaan doen. Een ander voorbeeld is dat je zegt, ik heb in mijn content doel staan dat het aantal leads met 25 procent moet groeien per, en dan noem je de datum. Maar ook dan geldt dat je dat heel concreet moet maken. Wat betekent dat dan bijvoorbeeld per kwartaal of per maand? Stel je gaat uit van 25% groei, nou Dat heb je meestal niet in een kwartaal gerealiseerd, tenzij alle omstandigheden mee zitten. Dus dan zou je dat kunnen kwantificeren. We hebben
nu zoveel leads per maand. Over een kwartaal is dat zoveel. En over een semester is dat zoveel. Zodat je aan het eind van het jaar hebt gerealiseerd dat dat 25% omhoog is gegaan. Wat je daar wel als KPI bij zou kunnen zetten, is dat je de kwaliteit van de leads blijft behouden of dat je die verbetert op het moment dat die niet goed is. Maar dan moet je specificeren in je KPI aan welke kwaliteitseisen die lead moet voldoen om als een kwaliteitslead gezien te worden. En hoe score je die kwaliteit
dan? En wie doet dat? En wie houdt het bij? En dan kun je bijvoorbeeld samenwerken met een sales afdeling dat je zegt, oké, een kwaliteitslead is een lead die... En dan zet je in je KPI, we krijgen meer leads in de vorm van... En dan noem je bijvoorbeeld contact formuleren, downloaden, wat dat ook bij jouw organisatie is, die als kwaliteit lied gezien wordt en dat doen we op die en die getrapte manier, zodat we inderdaad aan het eind van het jaar op
dat gewenste aantal zitten. Dus wat ik probeer te doen is dat ik bij de KPIs het al heel erg duidelijk maak wat we gaan meten, maar ook in feite hoe we het gaan meten. Want daar draait het toch ook wel om. Het meten van van content. Bij sommige organisaties gebeurt dat heel goed en bij andere organisaties blijft het de hele tijd onderaan het to-do-lijstje hangen, omdat andere dingen urgenter en meer brandend zijn qua urgentie. Dan moet je wel
beslissen wanneer je dat gaat meten. Ik kom daar zo meteen nog op terug, want als je in het proces van een contentstrategie zit, dan komt er nog een tweede moment om naar je KPIs te kijken. Het eerste moment is dus als je je doel hebt en Die ga je vertalen naar concrete KPIs. Soms kan je ze nog niet meteen invullen of nog niet helemaal invullen. Dat is dan niet erg, want ik zie altijd ruimte voor een tweede ronde om naar je KPIs te kijken. En die tweede ronde die vindt eigenlijk aan het
eind van het hele contentstrategieproces plaats. In je contentstrategie heb je de verzamelfase waarbij je doelen en KPIs formuleert. Je verzamelt vervolgens nog heel veel informatie. Je doet een audit over je bestaande content. Je kijkt naar je concurrenten. Je kijkt nog een keer heel goed naar je klantgroepen en naar je persona's en je kijkt naar de klantreis. Daar rolt uiteindelijk een contentstrategie uit die gebruik maakt van de grootste kansen die jij in jouw omgeving
ziet en ook gebruik maakt van je sterkste punten. Vandaar dat je heel veel moet verzamelen aan het begin om die combinatie te kunnen maken. Maar daarna ga je het uitwerken naar een contentplan. En in een contentplan staat je keuze voor thema's en onderwerpen, de kanalen die je kiest, de formats die je kiest en er staan eventueel ook reparerende content acties in, omdat als je inventariseert en verzamelt je zwakke plekken in je content marketing tegenkomt.
Die zijn er eigenlijk altijd. Dus je begaat nog aan het uitwerken En zeker als je nog kanaalkeuzes maakt op basis van die hele verzameling en al die nieuwe inzichten die je hebt opgedaan, dan kan het goed zijn dat je voor andere kanalen gaat kiezen. Dat je een kanaal toevoegt of dat je andere accenten legt, dat je een kanaal wat afzwakt en een ander kanaal gaat versterken. Andere kanaalkeuzes heeft ook gevolgen voor andere formats.
Misschien zeg je wel, hé, we gaan veel meer met video's werken of we gaan juist meer inzetten op whitepapers of e-books of op iets anders. Dat kan heel verschillend zijn. Maar als je kanalen en formats gaat aanpassen, dan betekent dat bijna altijd iets voor je KPIs. Want je wil dan meten wat die whitepapers doen. Je wil meten wat die video's doen. Je wil meten wat dat nieuwe kanaal of dat platform doet. Grote kans dat die nog niet bij je KPI stond waarmee je je doelen handen en voeten gaf
qua meten en monitoring. Dus een tweede ronde aan het eind van het contentstrategieproces, als je je plan definitief maakt, dat is nog een tweede moment om naar je KPIs te kijken, om bepaalde KPIs te schrappen, om aan te passen en om andere KPIs toe te voegen. En uiteindelijk zou ik toch met niet te veel KPIs willen eindigen. Waar ik wel mee zou willen eindigen in zo'n KPI-ronde, is dat je gaat vastleggen hoe je die KPIs gaat monitoren.
Hoe vaak doe je dat? Doe je dat elke week? Doe je dat elke maand? Doe je dat 1 keer per kwartaal? Hangt van je KPIs af, hangt van je organisatie af, hangt van je capaciteit af. Maar maak een keuze en kom die keuze ook echt na. Het betekent dat je ook afspreekt wie wat doet. Wie zijn verantwoordelijkheid is het? En dat gaat vaak nog allemaal wel goed, maar waar het soms weer wat minder goed gaat, is hoe je daar verslag van doet.
Probeer echt een heel relevant verslagje te maken. Een verslag dat heel belangrijk is voor je stakeholder. Dat die zegt van ja maar ik weet nu hoe het staat met die leads. Ik weet hoe het staat met onze naamsbekendheid. Ik zie daar al groei in dus ik ben ook gerust gesteld dat we op de juiste strategie en de juiste koers zitten met onze content. Dat is heel belangrijk voor je eigen positie, maar je kijkt ook naar je
stakeholders. Wat heeft die nodig? Stel, je hebt een afspraak met HR dat meer mensen een jobalert aanmaken op je website. En als je dan elke maand aangeeft van, hey, we hebben nu zoveel jobalerts... En hier zie je een stijgende lijn erin, dan geef je HR iets heel waardevols. Dus dat is goed voor je draagvlak en het is goed voor jou om het zelf te weten. Dus probeer ook te kijken hoe je kort, bondig en relevant verslag kunt doen en dat ook kunt neerleggen bij de juiste
stakeholders. En dat kan met hele korte rapportjes. Soms kan het ook met een dashboard, wat je ofwel intern even deelt, ofwel dat er een scherm op de gang hangt. Dat heb ik laatst ook ergens gezien, daar hangt de representatie van Coosto van hoe is het merk sentiment op social media, hoe praten ze over onze organisatie. Dan zie je heel mooi of die in de plus of in de min hangt. Dat is echt heel leuk voor iedereen die over de
gang van die communicatieafdeling loopt. Dus je kunt dat op verschillende manieren doen. Ik zou daar echt hele goede keuzes in maken en je daar ook echt aan committeren. Op deze manier kun je je doelen omzetten naar hele bruikbare en hele concrete en praktische KPIs die ook echt vertellen of je op de goede weg bent of dat je nog iets moet bijsturen. Wil je jouw content extra effectief maken en mis je de tijd of het overzicht om daarmee aan de
slag te gaan, boek dan een Content Strategiedag. Dan doe ik al het voorwerk dat nodig is om een echt effectieve Contentstrategie te formuleren. En daarna gaan we samen, tijdens een inspirerende dag, aan de slag om die Content Strategie handen en voeten te geven. Of wil je deze exercites liever samen met je team doen, zodat alle neusen dezelfde kant op staan en alle teamleden inbreng hebben in het resultaat? Kies dan voor een
in-company training. Je vindt de links uiteraard in de show notes of kijk op sstroop.nl en Sstroop is met dubbel s.
