¶ The Value of Building Skills
البيزنس بلطة حلوتها مهيما لها سعر السعر بتاعتك مالوش سعر عندك من 18 ل 30 سنة بزايد ابني مهارات كثير عادي ممكن فنوز تتاخد منك وممكن كل حاجة تتاخد منك الناس مالك إذا أنت ما عندك علاقات وإنت مبناءة فاضية مختلف عن داتا نيماني انت متوسط الخمس اشخاص اللي حاوليك وانت بتعمل دين وانت بتعمل الوينشنشيب وانت بتعمل كده او تبني علاقة متحاولش تعصر اللي قدامك في كل حاجة اللي
انت في الاول الكميات بتاعك اللييعمل لك كل المعجزات اللي في الدنيا leadership صعوبتها اللي هي كل حاجة وعكسها اللي انت ازاي تفكر للحاجة اللي هي system فانت محتاج ساعات اللي انت تكون أناي شوية هيف اللي انت تقوم عشان تعرف تقاومها في لابل اعلي
في الادارة في ليش خطيرة تكسب كمان expectations اللي احنا كنا نتخيلوه ان هي هتطلع من الابن
السلام عليكم يا جماعة احنا النهاردة مع محمد عيد الدين في بورس عنده لانتري تماشي في البيزنس دي فالابن أنا كنت جايس يعني جايس سيكر عنده هنتكلم على البيزنس دي فالابن هنتكلم على المانجمنت نيدلشيب وكان حابب من الطلبة بتوع الماسر كلاستون وأنا كنت يعني عزمونلم كتير عن الخبرة في الماستر في بيزنس دفعات مانجمنت سيز ماركتينج ان شاء الله تعجبكم حنتكلم على التفصيل على الخبرة
اللي كلها ودروس مستفيدة من بودكاست في اخر ست سنين طبعا يعني مش محتاج مقدمات كتير بصراحة احمد يعني عشر ناس بالذات في جزئية البزنس هوست بزنس في
العربي واللي تقريباً كلنا يعني بنتابعه ويعني حتى لو مش على كل الحلقات بس الناس اللي محتوى بيصدفهم أنت بتستفيد منهم وش هو شخصياً بقى أنا كنت مستني اللحظة دي إنك إنه أنا عايز يسألوا الأسئلة لأن في حاجات كثيرة قوي خبايا لوحد محتاج بيعرفها فعلا Based على التراكم من experiences من الأعضاء مع CEO بجانب طبعاً الرول الأساسي كManagement Consultant وجانب تاني كBusiness Owner
فإحنا هنExplore كل الحاجات دي إن شاء الله بالأسئلة بتاعتنا طيب إحنا ممكن نبدأ ببريف كده بس الحاجة اللي غير الحاجة اللي غير اللي احنا كلنا عارفينها كأحمد رشود بينتردوس مثلا
انا عمتا معروش من تابع البودكاست ده له كتير او يعني تابعته سبعين الحمد لله الحمد لله ففي حلقة إذا أنا كلمت فيها عن نفسي شوية رح أقول إنه ما بطلعش كتير كجاس بس يعني في كم حلقة كلمت فيها عن نفسي شوية أنا اتخرقت من الهندسة وعندي مشترك في الهندسة الطبية وبعدين عملت في الـ General Management والـ Project Management والـ Manufacturing بحجم المصانع حتة الـ Process
Improvements وكده طول حياتي أكثر هواية إليها اللياضة وبعدين بقت الإيراية عندي ولد وبنت تعالي هارون وداليدة هارون سنتين وداليدة 11 شهر ما بنعمش بعدنا سنتين ما بننمش ياهي تريد تريد تريد ت بطل أنا بشتغل معاندي 14 سنة أول حاجة عملتها في حياتي كنت ببيع عصير عصير واشتغلت في ببيع جرايد وبعدين اشتغلت بتاع إنقاذ لايف جارد في بس بسوبر ماركت واشتغلت بنزينة كنت انا مسك بعمل
بنزين وبغير الزيك في العربيات وشغلت امسك اربع حرات والوحدي فكانت شغلانة واشتغلت مدرب سلاحة واشتغلت مدرب فوليبت 80 شغلات ممكن اقل واجب يعني قبل ما اجي كنت الحمد لله اتعينت طلعت الحاجة اسمها Director Level وانا عندي قبل ما تم 28 سنة في الشركة كنت عندها 34 مصنع في امريكا كنت انا في حاجة اسمها Strategy Execution باخد بين الكوربرت وبين التنفيذ الاستراتيجي على المصانع مرة
واحدة فلوسك راحت اه بلد ما تعرفش يا مفيش محدش هيعمل لك اه بقى عليك مش بس خاصة الديونك بقى عليك ديون بقى بس وبعدين مشينا شوية شوية شوية لغاية ما بقى الوضعا سريعا دي كده شوية بس فيه انترويو يعني اتكلمت فيه بالتفصيل كان محمد شعراوي كان لو نستعرفه يعني ست الولاد هيعرفوه عملت حلقة معاه اتكلمنا في القصة بالتفصيل يعني بس ديسمبر الجاي بابالنا ست سنين عشان الناس
دلوقتي بقى بودكاست بقى ترند ومش عارف ايه واحد معاهم يقلق اه واحنا ازاي بدعنا الشغلانة دي هنا وابتدنا بصغير جدا لو حد شاف اول حل ازاي وكان صغير قوي وكنت بس دراسي على الحيطة وانا بكلم وكنت
بصور بتليفوني كان ايفون 5 وقتها اوه خمس سنين فعلا كان
وكنم نشرح يعني فودكاست كلكنت عايز اتكلم بطريقة عادية دردشة . نتكلم مع بعض وفبتديت بكم حد بين اصدقاء وبين كانوا عندي في الكونسولتنج هو بوزة
¶ Relationships as Business Capital
كبير من الديوف اللي معانيت ممكن تضحك عالناس او تحط برسونا في فيديو 5 دقايق 10 دقايق لكن يمكن تعمل ده بساعتين ويمكن تعمل بساعتين وانت ما تعرفش انه هيتقلق اه اللي بيطلع ده بحقيق بالضبط الحاجة بتيجي لدى ما اقول للناس في الفوتكاست او اي حد يعني انت ابني مهارات عندك من تمنتاشر لتلاتين سنة بزاد ابني اي مهارات ابني مهارات كتير ايه .
فوقت ما المدارس مع اعلام مع ادارة قلبت حاجة غريبة كده خليط طلعت اللي انت بتعمله . فلما بعد ربنا سبحانه وتعالى في الوقت اللي واحد ويعفو بقى عليه ديونه مع بلد جديد انت اعتمدت على نس في حاجات في دماغك هي دي الحاجة الوحيدة
اللي هي دي رأس مالك يعني .
اه . هتبني رأس مال بعد كده بقى اسمه علاقات . هو العلاقات دي هتعملها ازاي ?
كل ما تبقى انت انسان مفيد لعدد اكبر من الناس كل مدة انت حتبقى الفاليو والقيمة بتاعتك اعلى العدد اكبر من الناس فالأبطالات هتجي لك فدي برضو مهمة يعني انا مثلا في الناتوكين افنت او كده بزات في البيزنس دفلتمنت يعني ان إن أنا الناس هتاخد منك إيه؟ إنت هتفيدني بإيه؟ ده حية يعني ده حية فإنت كل ما تبقى عندك Tools تعرف تفيد بيها أكتر كل ما إنت الـValue بتاعتك في
السوق وفي الحياة بتيعلم طبعا ممكنش Value عند ربنا سبحانه وتعالى بيت بكلم على الارض دي اسباب الارض يعنى
اهم حاجة
هيس السرق انا هخسر اكتر من انا عادي
اهم مش حاجة ترانزكشنال ده بالضبط في العالم كله العلاقات شيء مهم
بس انت ما عندك علاقات وانت مدمرة فاضية وما تعبش تفيد يعنى انت ما عندكش الاباليتي ان انت تبني عليها كل شوية وان الناس بتشوف ان انت هتفيدوا اكتر من كده فاخر يعني في الاخر اي واحد بيتعامل معاك من جوة نفسه بيقولك انا في الاخر انا نمبر ون فانا ايه اللي سيفيدني به وما الذي سيجعلني أخرج منه وما الذي سيجعل قيمتي أعلى هذا هو الواقع الحب الأنكونديشنل هذا بابا وماما
وحتى أولادك أحب الأنكونديشنل لأن ربنا جبرك أن تكون أهلاً أمامهم وليس أن يكونده او او بتبني علاقة ما تحاولش تعصر النقود دامك في كل حاجة يعني دايما انا بقول ايه ? سيب حاجة يعني كان معاه في تيم حد في البيزنس والده .
ده انت عارف اجوك بالـ position بتاعك والناس اللي معاك كل ما انت الناس بتبقى فاهمة مش غبية إنه جاي يعصرني قوتك إنه تبقى عشان عندك الحتة دي في فرق إن أنا بجري ورا الـ deals بتاعتي وبحاول أعمل حياة كويسة وفي فرق إند اطلع منه كل جنيه اعصر فلان اطلع منه لا اعصر المال دائما دائما اعطي في حتة معينة وهو عارف انه ممكن تاخد منه فلوس بس انت فادي دي مهمة جدا
هل ابين هلو ولا سمح كده
هو لو حد بيفهم هو شايف يعني لو بيفهم ماهو مهمش أنت أصلاً اشتغل معاه يعني في لفل معين اشتغل معاه مش decision maker فدي مهمة قوي في البيزنس development أنت بترمي بذور وبتقوي نفسك كل شو بطريقة كلامك ومعاملك جيدة الإيميلات ومعنى المحتوى وشكلك واهتمامك بنفسك سيفرق جداً في كل شيء تفعله المعنى أن البنسنس ديفالوبر الشاطر بجد يعني قليل فهي كريل البنسنس ديفالوبر تحلوتها أنها
من هالثقف . من هالثقف السالري بتاعك ملوث ثقف . ليه ? لان انت بتعمل بتعمل وبتعمل بتعمل فهي من هالثقف .
وسهلة تتقس انت مقابل ان انت بزبط لو تجيب حاجة كبيرة للشركة فال فيها ايه اني اعمل هالثقف انت برضو ماينفعش
الدفالتمنت بتاعتك يبقى ليها ثقف فنطول النهار انا اطور بالنفسي لغة و knowledge و network و content و شكل و لبسي و الليفستايل بتاعي و الناس اللي انا حواليهم وكذا وكذا وكذا وكذا وكذا لان انا موثقف بتاعي بيعلى تيه فرق كبير قوي من الـ Business بلا كلمة اللي بيعمل ديل بـ 200 ألف جنيه اللي بيعمل بـ 10 مليون جنيه اللي بيعمل بـ Business Deal بـ 50 ملي وليف سايل
ونتورت مختلفة تماما . انت تقدر تعلي من نفسك . انا بسميها بتعرف تفهم الناس بسرعة تقرأ القدرة اللي قدامك تفهم الشخص قدامك تحف تسمع وتتكلم وبعدين بتعرف تقنع وتأثر .
دي مهة واني حتة مهمة قوي مثلاً في البزنس بقى في البنك ده ازاي تبقى في الاول حتبقى تركيزك في السيلز حتبقى تركيزك في اه اه او توين اقدر اقضر عشان نروح بسرعة واحدة نقدر نساعد الناس بايه؟ وايه الحاجات اللي ممكن تكروس رود بيني وبينهم؟ وساعات كتير هتلاقي نفسك مور الحياة دي ازاي ده بقى بياخد وقته وده لفل اعلى بكثير ليه لان انت بتدي تشغل على سترتيجيك لفل قوي
¶ Business Development Challenges
فانت محتاج تبتدي لو انا هبتدي هبصش بس عالتارجل بتاعك يعني التارجل بتاعك ده
حتة مش
شركة بس
انا بحاول افهم
حتى التيم عندي يا جماعة احنا رايحين فين لان انت كل واحد في التيم البيزنس فلاتن ازاي تعرف تحط نفسك ان انت وقت مختلف سواء اشخاص سواء مؤسسات سواء اهداف دوري ان انا ادور عليهم كلهم وازاي اتواصل مع بعض عشان توصلني الى هدف بتاعي
فده من الحاجات
المهمة اوي في البيزنس
حلو ايه اكتر اسباب من كل الشركات اللي بتعملتها لقيت ان سبب الفشل او الجاب او الموجودة في الشركة في حتة معينة اي مستوى عادي؟
كان فيه مدير كانت كانت كانت معاه واشتغلت معه برا قال لي كلمة حلوة قوي قال لي It's always a people problem التكنيكا والفنيات والسيستم وكده الناس بتاخدوا اه سأجيب السيستم واضعها للمشاهد . السيستم مهمة هي هي هي تولز . بس في الاخر البريادمين هم اهم حاجة . الفنيات اسهل حاجة في الصبت . سهلة . يعني بسيستم ببروسيس . المشكلة دايما دايما البريادمين .
البريادمين دي في في leadership في strategy setting the right goals setting the right vision communication بتواصل إزاي دايما مشكلة لي حتى لو أنتو بتسمعوا الـ podcast هتلاقي فيه كلمة اي حد يقول لك انا ابتديت اطور من نفسي كثير هو حاجة تانية تفاوض ناس وحسن الـ communication skills بتاعك طبعا وانت في بداية الكارير بتاعك الحاجات دي ما بتحطش عليها emphasis او focus عالي لسبب
سهل ان انت في الاول الكارير بتاعك اللي بيدخلك الباب هو الفنيات بس once ان انت دخلت الفنيات بتاخد والاهميات بتاعك والمشكلتها ليه مش مش مش مش مش مش مش عارف اقول خمس سنين في الجامعة درست هندسة مش عارف تلات سنين اه هي مش خفية دي اما بتتحسش بس اللي عنده بتشاف . يعني لو موجودة هي هتتشاف جامد قوي وهتعليك في الكارير بتاعك .
وهتعليك كبيزنس بلدان وهتعليك كماركتير وهتعليك لان هو بزنس دخل في بعض .
فانت في الاول دايما بتركز على عادي في اول الكاريرخل وبتعامل مع بريئة دين وبتعامل مع شخصيات ونفسيات ونفسيات كويسة ونفسيات مريضة ونفسيات عندها مهببة فحتلاقي نفسك من الـ soft skills بتاعتك وازاي يجمع ده مع ده مع ده وكل واحد فيهم عنده دكان ده اصعب حاجة في الدنيا عشان كده ربنا سبحانه وتعالى في القرآن كله هو كلها تهزيب النفس وتربية النفس والانسان لان انت ربيت انسان
ساوي هيعمل لك كل المعجزات اللي في الدنيا حاجة في الإدارة وأصعب حاجة في البيزنس بلدنا تقول أصعب حاجة في اليدشيب وأصعب حاجة في اليدشيب وفي الكونسولتن مثلاً لما بيجي أتكلم مع الناس الذين لديه ويوم 20 في الشهر كل مرة يبدأ لا يستطيع أن ينام لكي يصنع مركبات كيفية لو كانت شركة صغيرة أو متوسطة
¶ Leadership and People Management
هناك كلمة من الكونسولتنسي ايه من تريتس اهم سري تريتس بتخلي ان ده جريت ريدر او جريت مانجر عن الجود وان او اللي عادي
يعني في ناس جاية من باكراونز مختلفة انا من الحاجات اللي أنا بعملها في الفودكاست مهمة قوي عندي أن أنا أجيب لك شخصيات مختلفة كتير مش معناها أن أنا متفق مع كل واحد فيه بس أنا عايز أبريل لك أن فيه طبائع مختلفة للشخصية بس فيه حاجات أنا دايما أقول لناس ركز على الم وحتى الشخص اللي بتختلف معاه تعرف ان انت تتعلم منه في طريق تفكيره او ممكن يفيدك كتير انا اكتر
personal development journey عيشتها في حياتي هي البودكاست personal development masterclass فيه standards فيه ناس جاية technical قوي واحد جاية مهندس technical اشتغلم operations فبتعلم structure فبتعلم كذا business development وحينها تضع عليهم finance ففيه deal garner with the foundation مش هتبقى شاطر أو جامد أوي في كل واحد فيهم بس مفروض أن أنت تبقى عندك حاجة أو اتنين أنت قوي
فيهم وحاجات تانية يبقى good enough أو يعني عندك fundamentals تاعتهم كويسة أويه ان الشخص ده يفهم بطاية استراتيجية تفهم يعني استراتيجيك ثينكي ازاي يفكر long term ازاي يفكر بطاية استراتيجية اقرف استراتيجي اقرف استراتيجي ثينكي وده سهل قوي ممكن تعمل ك أريد أن أتعلم و أرد أن أتعلم و أفعل ما لا أستطيع وضعه في الترمت أعطني أردنية و أعطني كتب سأضع لك شيئاً جيداً البودكاست
سيساعدك في هذا لأنك تتعلم طريق تفكير الناس الشيء الثاني هو الت يوجد مفهوم ومفهوم وإذا دخلت هنا سيؤثر على هنا وإذا دخلت هنا سيؤثر على هنا هناك كتاب جميل جداً يسمى thinking in systems الفكرة كلها أو الكتاب ليس عن الاستراتيجية لكن الكتاب على كيف تنظر ل وكيف تعمل هذا ينمي عندك طريقة تفكير مهمة أول فأنا رأيي أنك دائماً تعلم أنماط التفكير strategic thinking , critical
thinking skills تعلم design thinking مهمة أول هناك fundamentals عندك هناك أساسيات لو أنا business developer فلازم أتعلم أساسيم اتعلم بتاعت تأثير لازم اتعلم يعني يعني ما شاء الله انت عاملين شغل حلو قوي انا اتصلكت عالسيلوبس بديك حلوة . الفونديشن دي بقى عشان تطلع من اعلى كتبتدي بتخش في حاجات اعلى .
ازاي افكر ازاي استعمل دي بطريقة جديدة ازاي اربط الحاجة ببعض بس دي صعبة بتعلمها في كورس لان دي بتاخد خبرة دي الحتة اللي انا شايفها المشكلة الجديدة بتأثر الحاجة التانية فهم المرياد مين انت ممكن تبقى شاطر جدا راجل المهندس 1 زايد 1 سوى 2 فالدين كذا مع البنيادين 1 زايد 1 ممكن يسوي 1000 ممكن يسوي 100 ممكن يسوي 3 ممكن يسوي 5 ممكن يسوي 100 يستعمل مع البنيادين فلو
انت مش comfortable مع الحتة دي ومتفاهمة انت مش تعرف تطلع في لفل عالي في الإدارة وفي leadership . ليه؟ لأن في نفس . والنفس دي متقلبة . أيضا معقد جدا وال leadership صعوبتها ان هي كل حاجة وعكسها . انت لازم تبقى راهين . بس لازم تبقى حاسب . انت لازم تبقى راهين بالتين .
بس لازم تحط فرق بينك وبلق بسرعة أو تطلق بسرعة في هذه المنطقة لكي لا يتوقع المركب لكن يجب أن تقوم بها بقلب ويجب أن تقوم
بها بشكل استراتيجي
وفي نفس الوقت يجب أن تفهم المواصلات وأن تفهم الناس
¶ Strategic Thinking Importance
أنت تريد أن تتطلق لكن المستحيلات التي لديك لا تساعدك في الوصول إلى هنا لذلك ستأخذ خطوة فالقيادة عمتها هي كل شيء وعكسها كما يقولون هذا تستطيع أن تدرك لكنه صعب جدا صعب تشغيله بإيجادك فهذا هو صعوبة أحد كيف أفهم ما يريد ان يسمع ايه وما لا يريد ان يسمع ايه وهذا امر صعب جداً انك تقرأ ما يوجد قدامك فالتواصل بكلامك على ما يريد وفائدته هذا هو نقص اعلى قليلاً
فالتواصل يفهم الناس يعرف يفهمهم ويعرف يقرأ الودا ويعرف يقرأ الودا ودي مهمة قوي طبعا غير بقى اللي هو يجب انه يفهم الانترنت وغيره يعني ده الـ الـ ثالث حاجة ان هو يعرف يبني ازاي يعرف يجيب لي ناس صح يدور الناس، التقنية، والعلم . احصل على الناس الصحيحين، ادرسهم، ودعهم يفعلون عملهم . دعهم يعملون .
اضعوا التقنية، وقل لهم، أين أنتم ذاهبون؟ لأن الناس تريدون أن تعت كده دي اصعب شغلانة في الدنيا في بس هتعرف تركز على الكبير هتعرف تبص لقدام يعني في حلقة انصح الناس اه تسمعها حلقتين يعني ما جدا عندي انا مش مكسب ومحمود ابراهيم بتاع بطاعة .
الاتنين دول خطيرة . بس هم عشان من السوشيال ميديا كتير . اه هو
بس الاتنين عاملين الاتنين عاملين شركات فظيعة ابتدوها وماكساب دي اه يونيو كورن بس ماشي عارف عنو حاجة .
يعني لانو بشار بيتو بي بس يعني انا انصح بالحلقتين دول قوي بزات للناس مثل هنا يعني المهمين قوي لانه اندر ليتد وبعدين الاتنين كلهم 33 و 34 سنة تصغيرين يعني فهتفرق معاكو قوي الحلقة التالتة طبعا طارق او العزل انصح ب يعني انا شفت محراح للتطور بتاعه في من الاولى يعني الاولى لغاية دلوقتي . في طالما جينا
لبسية الحلقات . هل في حلقة انت كنت
حاططها معنا وهي فجأتك سواء بالإيجابي او بالسلام ?
يعني انا مسلا الحلقة القوية يبنيت عشان هو بيشتغلوا في والكوز موسيوتيكنز وكده فهتبقوا عارفين شركة كليو صلاح مؤنس راجل جدا في وجاي من وجاي مخه مترتب ماليات وفي حلقة بس هي قوية جدا راجل شغل قوي هو بنسبه له بزنس بكاسة حتى ما كنتش فاشل فأنا ما كنتش متوقع ان هي تعمل زكرة كده وعملت بس مبسوط بس يعني انا انصح يعني حد عايز يسمع واحد وحيديك وازاي تعمل وازاي تقيم
الشركة وازاي الشركة دي بتب هرجع حتى جزئية اللي هي علاقة بالليدرشيب بس اللير اللي تحتها
Being a business owner ايه التريت اللي هتلاقيها في employee حتى هتفضل متمسك به انا مش هسيبك حتى هتفضل موجود معايا وايه الحاجات اللي انت لو شفتها في حد red flags كده اللي انت بتاست او
في حاجة دينية انت بتعمل مشروع سوي نفسيا ولا مش سوي اشنين بتفرق
بس يعني كده اقولك
يعني في فرق بين مؤسسات public وفي مؤسسات private المؤسسات ال public لها نظام وليها ال dynamics بتاعتها وال private لها الـ dynamics بتاعتها وإنت في أي layer فيها يعني أنت قريب من الـ owner وإنت بعيد عني إيه اللي أنا أدور عليها مثلاً كـ employer أغلب الـ employer في الآخر عايز حد أنا ما أقدرش أهير 50 واحدة من ناس الشغلية أنا لو أنا أعرف حد بيفكر go getter
بيطلع أ يتحرك مع نفسه بيعرف في اي مين الكونكشنس ها ده value عالية جدا عندي وأغلب الناس اللي أنا شفتها كويسين ودناغهم كويسة عايزينها الفكرة كلها ده أنا كالو نيدل شوية أنا ممكن أتقبل لشخص يخايش حاجة بس أنا حاطط limit معينة انا اضع الماء في الخطأ اسيبه يغضب الغلط تعني دايماً كالجديد ان انا بخوف الناس انها تغمض فهو مش عارف يبدع ما هو الانوفيشن او الابداع لازم
يحصل فيه خطأ ومنتها تبدع ازمة لازم تكون شوية تعمل ايه ونشتغل بوستاجية جلين اللي انا بضور عليه ان حد مش مستني مني كل شوية اعمل ايه يا عادي اعمل ايه تب روح اعمل ايه ها انا بضور وحتى مع مدير بس في الميدل انت لديها مخاطر مختلفة، ما هي الواقع؟ أنني لم أظهر أنني مخاطر يعني ماذا؟ التوازن نعم، لابد أن تعرف أن تتأيفها قليلاً هذا الواقع، لأن هناك أشخاص يخافون
لديهم لا أعرف ماذا المشكلة ان الشركة من فوق لازم تدي chain معوه انا كمدير وده اللي انا بحاول افهمه يعني انت لو راجل مدير دلوقتي عشان تكبر لازم تكبر لتحديك وده ال business owner بيقول للمدير معوه انا انت يا ابني لو فضلت في نفس المكان تحتك . فانت تطلع فوق . انا كبزنس ديفالبر انا اكيني انتركنول جوه شركة . ليه ?
لان انت اللي بتحط نفسك وانت اللي بتحط وانت اللي بتحاول تستركشن الديل وانت انا كبزنس اونر انا الى غ مع يوسف سويديان بتكلم على الحتة دي في في أنا كنت اتضيف فيها . اه حلو اه . خلينا نخش شوية بشكل
اه هو ايه بنسبة
الاحمد رشود ?
انا دايما بس على السؤال ده هو سؤال صعب شوية ليه ليه يرز يعني اول حاجة يعني في الدنيا عمتاً واحد يحاول ان هو على قد ما يقدر ان هو يعني يرضي ربنا سبحانه وتعالى انا بني ادم يعني عندي مشاكل واخطائي وكل الحاجة انت اه تعمل حاجة يعني تعيشك حياة ان انت مش مش مش يعني على قد ما تقدر تستغنى عن اكبر عدد من الناس وفي نفس الوقت انت بتدي او بتعمل تأثير قوي على
اكبر عدد كتعليم كتغيير عقليتهم كتغيير لحياتهم كتغيير تقدر تأثر عليهم بحيس ان هم حياتهم
احسن طيب انت في خلال الكثير وطبعا المحطات الكتيرة اللي مررت بيها كان فيه جوانب اه حصل فيها بالنسبة لك ثلاث مرة او مرتين او مرات كتير قوي في ايه اكتر حصل . حاسس انه لا انت ممكن تنصح بين ناس ان انت لازم تاخد بالك من دلوقتي ان اللي تكون عقلتك اللي تتبنىها انت تعلمتها بالطريقة الصعبة . فمهمة وانهم هيتبنوها من فترة مبكرة شوية في حاجة .
افهم ان في حاجات كتير قوي عامل الوقت فيها مهما انت مش تعرف ان فيهم حاجة فالصبر نفسه شيء مهم قوي ومر يعني الصبر حتى الكلمة نفسها مره انت ممكن تحفر وتعمل وتخبط وتحط وكل حق هو ربنا في الاخر هو في قدر ربنا سبحانه وتعالى ووقت محدود انت مش تعيفين في حاجة . انت تاخد بالازباب يعني انت ربنا سبحانه وتعالى حط ازباب الارض لكل الناس . مؤمن ومش مؤمن وكل حاجة .
دي اسمها ازباب الارض . يعني ازباب الارض ان انا لو لو معايا لو انا رايا اه اه ومعايا مدفع وانت معاك مطوى انا هغلبك . ده شو بقى انا بصلي بصوم وانت وانت بتصلي بتصوم وانا هو ده اقدار الارض .
ربنا سبحانه وتعالى حطنا عامل الوقت والصبر ده صعب جدا كل ما بتبقى يعني في بداية حياتك أنت عايز كل حاجة بسرعة أنا كان معايا واحد شاب يدي أنا عنده 24 25 سنة حاسد عمر جري بي عم جري ديكي ثاني مرة وانا عندي 32
¶ Personal Growth Journey
سنة وانا كان معايا وقل فخراني لما يقول يلي انا فلس عاني 50 سنة وتتعلمي ابني نفس تاني . من الحلقات الحلوة اوي اللي هو بيتكلم على بعد ما خسر كل حاجة كده كان حلقة فالفخراني . ففي عامل الوقت والقدر ان وعملت كل حاجة هي هي نيها وقت . فالصبر في حد ذاته مهم مع الحرب . الحاجة التانية ان ساعات انت بتبقى بترزق بمساعدتك لحد تاني .
بس في فرق ساعات في ناس قال بها طيب بتقعد ساعة ساعة ساعة دلوقتي طب بيحرق في نفسه .
قبل ان يتحرق في نفسه قبل ان يعرف ما هي الطيارة كده يجب ان يضع الاكسجين لنفسك وبعدين يساعد لجنبك اذا لم يضع الاكسجين سيموت ولجنبك سيموت فانت محتاج ساعات مش بقولها بالطريقة الغرط اللي يموت انسان ما بيش مش فارغ معاي غير نفسي بس هو ركب يعني خلي بالك من نفسك شوية من صحتك من دماغك من طريق احمي نفسك من دماغك ساعات كتيرة ان انت افضل طول الوقت .
انا من الحاجة اللي انا بعملها في نفسي انا تعلمت . ان انا كل شوية كل ما بتبقى يعني في الاول كل ثلاث سنين . كل ما بتتبر شوية كل ايه ? لازم بدي بس ابتدي تنفسك مسلا لو انت عندك عشرين سنة وخمسة وعشرين سنة . انا خمسة وعشرين سنة احمد .
شكل شكل يعمل ازاي حياتي يعمل ازاي كذا ومين الناس اللي مفروضة بحواليهم يعني ده مهم قوي انت متوسط الخمس اشخاص اللي حواليك فساعات انت بتضطر عشان توصل للمرحلة اللي ان اخذ قرارات ان انت هتجيبها او هتستغنى عن حاجات كنت بتحبها وناس كنت بتحبها في المرحلة دي ما ينفعش بيعودك في المرحلة الجاية . اقرار صعبة جدا . ليه قرار ده صعب جدا ?
لان انت انا مسي انا عايز اوصله مش دي السيرك معاني بحبوه بس مش دي السيرك اللي انا هعرف اوصل بيه فده كل ده لان انت عمرك كل ما يعني كل ما الواحد ينفره اللي هيأثر فيك في حياتك وهيغير
منك اخير سؤال ابي يعني وده سؤال من بزنس بالعربي ايه كتاب او حاجة ممكن ترشحه او كذا كتاب يعني بالنسبشنات لأوليالي ثلاثينات . اه
اتصامك هابك حلو قوي . في كتاب اسمه ميت تستيك . ميت تستيك . انا كنت تلخصته . طبعا في كتاب اسمه فايف ليدرشيبكل إنساني، وهذا هو المشاركة، ستكون لديك مفاجأة جيدة في المشاركة والمشاركة وإذا أردت شيء في المناجمين، هناك كتاب يسمى هذا كتاب عمل على مدارس، عمل على حوالي 1500 مناجات اللي انا فاكرها قوي هي ايه ? اتعامل مع الناس بالطريقة اللي تحبوا يتعاملو بي او ده غلط .
اتعامل مع الناس بالطريقة اللي هي تنفعهم هم اللي هم عاي كلنا في الاول بلتينوس مهنة بس في مرحلة معينة ردي عشرة جهاز ياخد مشكلة يعني فيه مستقبل مختلف مثلاً مع ايه مازال واحد سيهود الوقت يقولوا هبنزين وموفرة وقطع غيرها هو اصل مش دي مشكلته في الحياة . بس انت بتكلمه باللي انت مهم بالنسبة لك .
مش مهم بالنسبة له هو يعني هل في حد بيشتري سلا انا بيجي اعمل consulting مع احمد رشاد انا مع احمد رشاد اللي عمل interview مع عجازة تنظيم part of consulting فهذا مهم جدا طب التنظيم ده ازاي انا بقى position myself ازاي طريق كلامك طريق لبسك طريق ال الـpresentation بتاعتك كلها مهمة جداً مهم جداً انت في الـsales و business development غضباً عننا كلنا الـimage والـshack
بتتحسب عليه قولاً واحداً بس انت في الـNAS دلوقتي وده
¶ Valuable Podcast Recommendations
وده في الـPostNAS دلوقتي هو ما عندوش وقت يقعد ست شو يتعرف عليك فهو عايز يبص كده بسرعة محمد انا هايفالويه مع محمد في في في في دقيقتين تلاتة لابس ايه عام دي ايه بيقول لي ايه كده تاني كده عام دي موصم وكده حرص الإيميل طريقتك في رد في التليفون ده كله touch points انت الـbrand انت السلعة في لها
فاللي من الحياة مهمة طبعا يعني شكرا جدا جدا
نشكر قوي لكم يا جماعة عظيم كنت
شاولت عليكو شكرا يعني من أكثر المعبدات يعني والكلام بجد مفيد ومثمر وان انت لن حيستمع واتشالله يعني متأكد ان هو فعلا مفاد من ناس كلها لان زي ما بزنس بالعربي اللي غرض في اول في اخر ده وان كلام طبع بجد مش مبرد عادي كوكاس عنتفع به . ده اهم حاجة يعني الواحد
بيجي هنا بياخد نية كده مع نفسه لما انا احاول اقول على قد ما قدر ان انا افتقه يعني وعزروني لو اخطأت في حاجة او اثرت في حاجة بس انا فعلا يعني بحابب اجي عشان اف واخذ steps و courses
اكيد شكرا لكم جدا لكم شكرا لكم
شكرا لكم جماعة شكرا لكم
طبعا التوك خطيرة و يعني ده يمكن بتميت او بتكسيد كمان expectations اللي إحنا كنا متخيلين إن هي هتطلع من التوك بي لإن في الأول وفي الأخر الـ profile بتاع أحمد رشاد ما بين الإكسبيرنس الكبيرة أصلاً ساعتين أو 3 أو 4 ساعات ما يكفوش فعلا حاجات اللي طلعنا بيها هي فارغة معا انا شخصيا وفاقه هتفرق اكيد مع الادمونس كلهم انو الماينست بتاعتك طريق التفكير اكتجاه الاستورتابس او
معرفت ونستفيد طبعاً من أحمد رشاد بإذن الله
