Avsnitt 42: Mera magnolia i stan!
May 30, 2020•39 min
Episode description
Magnolian är ett av våra äldsta träd, det kan man bland annat förstå genom att studera blommorna och vem som pollinerar dem. Botaniskas vetenskaplige intendent, Henrik Sjöman, gästar podden. Han visar upp en värld av magnolia, för han tycker att magnolian är det perfekta stadsträdet som borde användas mer. Varför planteras det så få trädsorter i staden? Henrik berättar också om resan till Kina när han letade efter den mytomspunna dalen där det skulle växa mörkt purpurfärgad magnolia, om mötet med tv-stjärnan David Attenborough och om hur man planterar en magnolia. Jo, för den är lite kinkig i vårt kalla klimat.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android
