¶ Intro / Opening
Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo
¶ Oekraïne Oorlog Updates
Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is vrijdag 20 februari. Vandaag over de oplopende spanningen rond Iran. Spanningen rond aliens ook. Maar misschien doen we dat straks even. Ik ben benieuwd. Beginnen we toch maar bij Oekraïne. Want bij een Oekraïnse drone-afval op Sebastopol... op de bezette Krim is afgelopen nacht een dode gevallen... melden Russische autoriteiten. Ook zouden 16 drones zijn neergeschoten. Volgens mij
zijn er een hoop meer die kant op gegaan. Explosies zijn onder meer gehoord bij die luchtmachtbasis... daar van Rusland, Belbek en nog een andere. Maar over schade daar is vanochtend nog niks bekend. Aan de Oekraïnse kant wat schade en gewonden gemeld... door Russische drones. van dodelijke slachtoffers afgelopen nacht. De kerncentrale van Zapparizia hangt alweer een week aan nog maar één stroomkabel, meldt het Internationaal Atomenergieagentschap, nadat een andere
lijn uitviel, naar verluid als gevolg van militaire activiteit. De centrale is uitgeschakeld, maar de stroom is nog wel nodig voor de koeling van de reactor. Relatief veel bewegingen gemeld van het front. In Donetsk bij Liman zijn Russische eenheden... tot een behoorlijk stuk achter Oekraïnse linies doorgebroken. Vanochtend werd enig succes gemeld bij Oekraïnse tegenaanvallen. Maar het is wel
een probleem, zoals ik het begreep. In Sumi in het noorden zijn de Russen op een nieuwe plaats de grens overgestoken. Hebben daar vier, ja, de geruchten bezet. Oekraïne heeft daar versterkingen naartoe gestuurd. Bij Kupiansk in Kharkiv dan weer... wat Oekraïnse vooruitgang. Verder zag ik opmerkelijk veel beeld van de Oekraïnse dronebrigades die Russische communicatiesystemen aanvallen. Het zijn dan soms zendmasten, maar soms ook van die geïmproviseerde antennes die dan met
touwtjes en ductape in een boom hangen. Dat duidt op dat ze misschien naar een Russische kant proberen Starlink met touwtjes weer aan elkaar te binden. Maar dat wordt door de Oekraïners gefrustreerd.
Ja, maar ze proberen het wel hoor, met Starlink.
Dus het is nog niet helemaal voorbij. Ik zag in een paar van die bomen hangend zo'n typerend vierkant schoteltje. Dus ik dacht, volgens mij is dat Starlink
Als je dus gewoon kijkt, inderdaad, die Russen doen het best.
¶ Russische Rekruteringsproblemen en Plot
Maar tegelijkertijd moet je wel even kijken wat er nu gebeurt met die recrutering. Van nieuwe soldaten voor het front. Dat gaat niet best. Ze zijn dus op dit ogenblik niet in staat om de verliezen te compenseren met nieuwe recruten. Dat kan dus niet. En wat ze dus nu aan het doen zijn... is het activeren van een wet die ze in oktober 2025 hebben aangenomen. En die wet maakt het
mogelijk om reservisten... te ronselen binnen de actieve reserve. En de actieve reserve betekent eigenlijk gewoon... dat dat ook militairen zijn die bedoeld zijn... voor de verdediging van Rusland tegen een NAVO-aanval. Dus dat betekent echt dat er een probleem is. En het ronselen van die reservisten... Dat zouden dan vrijwilligers moeten zijn. Maar de kans bestaat steeds meer dat je wordt aangewezen als vrijwilliger in Rusland. Dus dat is niet
heel erg fijn. En er zijn echt grote problemen. En dat heeft ook te maken met het feit dat een echte mobilisatie voor de oorlog in Oekraïne... dat dat vermeden moet worden. Want realiseer je, dat is al een tijd geleden, maar in september 2022... in het jaar dat de oorlog uitbrak, is er een mobilisatie geweest van 300.000 mannen... Maar dat heeft wel geleid tot de vlucht... van vermoedelijk tussen de 700.000 en de 900.000 mannen
Naar Kazakhstan
Armenië. Ja, exact. Maar ze zijn ook naar Nederland gekomen, Arjan. Naar Georgië, daar zitten ze. Dus daar zit echt wel een probleem. Maar nu hebben ze een tekort in januari van 9.000 mensen. Dus er zijn 9.000 mensen meer gesneuveld dan wel compleet uitgeschakeld... dan dat er geworven konden worden. Dus het is echt opmerkelijk wat hier aan de hand is. Maar we moeten zomaar even doorgaan als we het hebben over die vredesonderhandeling
Ondertussen proberen de Russen natuurlijk allerlei clandestine operaties op te voeren. Zowel in het westen horen we van de inlichtingendiensten hier aan hybride gedoe. Maar nu ook in Oekraïne is een plot ontdekt, hè Arend Jan?
Ja, je kan dus 100.000 dollar verdienen... als je dus een Oekraïnische hooggeplaatste persoon zou vermoorden. Tien mensen zijn gearresteerd in Oekraïne zelf, maar ook in Moldova. En dit is wel heel goed werk... van een gemeenschappelijk Oekraïns-Moldovaanse team. En ze hebben dus twintig searches gedaan in het hele land. Ze hebben... Wapens, explosieven, geld, communicatiesystemen... hebben ze allemaal te pakken genomen. Ik vind het wel indrukwekkend wat er gebeurt
¶ Gestrand Vredesproces Oekraïne
Welke onderhandelingen?
Er is in twee groepen de afgelopen dagen onderhandeld. Een groep over politiek en de andere over militair. Het leek er al op dat die hele onderhandelingen geforceerd zouden worden... door dat ene meneer Medinsky... werd ingevlogen. En die Medinsky staat bekend als natuurlijk een Poetin-aanhanger. Maar die kan net zoals Poetin eindeloos losgaan op de geschiedenis. En toen dat gebeurde, toen hij werd aangewezen... toen ontstond er ook behoorlijke onrust
in het Oekraïnse onderhandelingskamp. Want die denken, oh mijn god... nu krijgen we van die eindeloze onderhandelingen over de geschiedenis. En dat gebeurde dus ook. En Zelensky die zegt van ja, die was zeer gefrustreerd. Die heeft ook gezegd van ja, dit hebben we natuurlijk niet nodig. Ik zit niet te wachten op eindloze exposés over...
Volgens mij gebruikt hij zelfs wat sterkere bewoordingen in een interview ergens. Wat
zei hij dan? Weet je niet meer Ik weet niet, ik denk bullshit ofzo.
Ja, dat is
natuurlijk ook, het is ook bullshit. En dus het is een enorme vertragingstatiek, althans dat lijkt erop. En dat komt ook wel overeen met de vijf basen van de inlichting. Die in Europa hebben gezamenlijk gezegd van... die Oekraïners krijgen gewoon geen vrede dit jaar. Want Rusland wil het niet. En ik ben geneigd slags te geloven. En ik vind dit wel heel erg merkwaardig. Want je ziet dat die
Russen gewoon niet willen afwijken... van die maximale doelstellingen. En dat varieert van de ontmanteling van de NAVO tot veiligheidsgaranties. Ik bedoel, ze willen helemaal niks. En ze frustreren alleen maar. En dat is wel heel bijzonder. Dus ik ben wel geneigd om die analyse te geloven van de inlichting. Ik
had geen tijd om het te lezen, maar ergens een kop... dat ging over een stuk dat volgens mij Kaya Kallas heeft rondgestuurd... met maximalistische Europese eisen. Wij eisen dus nu ook van Rusland dat ze zich terugtrekken... uit Moldavië, uit Belarus, uit Georgië.
Dat is heel goed.
Gewoon eventjes op z'n Russisch er tegenin.
Ja, dat vind ik heel goed. Nou, die tweede dag van die onderhandelingen... die duurde dus maar twee uur. Wat ook al aangeeft dat het gewoon helemaal niks is. En Slitski heeft gewoon nog eens een keer benadrukt... wij gaan echt niet unilateraal ons terugtrekken van dat Donbass. Wat zullen mensen mij nooit vergeven als ik dat doe? Het is volstrekt duidelijk dat Poetin wil geen bestand. Hij wil doorgaan.
¶ Trumps Russische Banden en Europese Defensie
Dat is helemaal niet zo goed.
Ten eerste, ik kan het wel verklaren. Hij, Poetin, die kan niet terugtrekken omdat hij dan verliest. En dat zou hem de kop kunnen kosten in Rusland zelf. Letterlijk of figuurlijk. In Rusland valt er nog wel eens een keer iemand uit het raam. Dat lijkt me moeilijk met Poetin, maar niks is onmogelijk. Het is gewoon ideologie. Hij heeft zich zo vastgeluld, ook in die hele discussie over die geschiedenis... dat hij eigenlijk gewoon ook het verhaal niet meer kan veranderen.
Hij heeft zich echt gewoon in een hoek gemanoeuvreerd. En hij probeert zich nu uit die hoek te manoeuvreren... door allerlei fantastische deals in de vooruitzicht te stellen met Amerika, met Trump. Er worden bedragen genoemd van 14 biljoen dollar... En dat vindt zelfs Trump heel veel geld. Volgens mij ook veel meer dan het bruto nationaal product van heel Rusland.
Het
slaat helemaal nergens op. En wat je dan ziet is dat er nu zo'n investeerder is... Gentry Beach, nooit van gehoord. Maar die heeft nu in het geniep met Rusland een afspraak gemaakt... dat ze misschien wel hem kunnen gaan helpen, Novatec... bij de ontwikkeling van gasvoorraden in Alaska... Klein probleempje, Novotek staat op de sanctielijst. Maar goed, dat geldt dan weer niet voor een dochteronderneming. Vriend natuurlijk van Trump junior. Donald
Trump junior om precies te zijn. Dus hier heeft Trump wel oren naar. Dus hij kan niet winnen, maar moet het dus op andere manieren proberen te doen. Dus door zijn poot stijf te houden. Door maar langzamerhand toch te proberen wat metertjes hier en daarbij te plussen. En tegelijkertijd de Amerikanen over de strepen te trekken met utopische deals. Ik denk dat dat op dit ogenblik is wat er aan de hand is.
Trump is dus heel erg lekker met de Russen aan het meebewegen. De Europeanen niet. Specifiek de Polen ook. Die volgens mij nu ook aan de landmijnen gaan. Zoals de Balten en de Vinnen dat eerder ook al hebben aangekondigd.
Ja, en de techniek daarvan is dat je doet het op het laatste moment. In 48 uur kan je dat helemaal volleggen. Want anders, ja, als je het een beetje te vroeg doet of zo... dan loop je je eigen soldaten erin. Dus er zijn die Ottawa-conventieën. Wat we ook nog even moeten noemen, maar we weten de uitkomst niet... is dat de defensieministers van Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Engeland... zijn nu in de Poolse stad Krakow. Vermoedelijk gaat dat over
militaire leveranties... En daarbij past ook dat Zweden heeft luchtverdeling beloofd... voor maar liefst 1,3 miljard dollar. Dat is belangrijk.
Maar
je
ziet nog even die landmijnen. Je ziet dus dat dat soort verdragen mooi weerverdragen zijn. Die heb ik altijd gevonden, hoor. Ik ben er heel erg voor. Al haal je alle wapens uit de wereld, maar dat is helemaal utopisch... Maar wat je dus ziet is dat je dit soort zaken kunt afspreken met elkaar... op het moment dat er geen enkele dreiging is van oorlog. Op het moment dat er een dreiging van oorlog is, gooi je echt alles tezijde. En dat is precies wat er hier gebeurt
Kan je datzelfde dan eigenlijk ook niet zeggen van nucleaire wapenbeheersing? Mooi weer verdragen?
Dat klopt. Dat gebeurt natuurlijk ook. Die zijn nu allemaal weg? Die zijn allemaal weg.
¶ Poolse Rechtsstaat en Europees Vliegtuig
Oh, misschien als we in Polen zijn nog eventjes te noemen. Ik zag vandaag dat de Poolse president, Nawrocki heet hij, dat hij zijn veto heeft uitgesproken over de hervorming van de Raad voor de Rechtspraak. En dat is wel belangrijk, want je hebt daar Tusk, die heeft de verkiezingen gewonnen na die populistische pispartij, populistisch en... Nou, daar valt nog meer over te zeggen. Ik denk dat PIS op zich wel een goede naam is voor die partij. Die heeft dus die raad
van de rechtspraak
helemaal volgezet met volgelingen. En daarmee de rechtspraak gecorrumpeerd. Dus die probeert dat te hervormen. Maar dat lukt heel moeilijk. En zeker nadat er weer een geestverwand vorig jaar de presidentsverkiezingen
heeft gewonnen. Het is ook voorspeld dat het heel moeilijk is om het met juridische middelen terug te draaien. Ik vind dat wel opmerkelijk. dat dat zo lastig is. En of daar nou niet een truc voor te bedenken is. Je ziet dus op het niveau van Brussel, op het niveau van de Europese Unie... dat er nu gewoon trucs aan de bedenking is van al die onwillige landen. Maar wat hier dus gebeurd is onder die Pisse-regering... is dat
Willens en Weetens rechtsstaat is ontmanteld. En nu heb je natuurlijk een volgende regering die nogal rechtsstaatelijk is... en die zich ook aan de wetten wil houden... terwijl de vorige regering dat eigenlijk niet deed... En de boel zit te frustreren. Maar als je het op een rechtsstaatelijke manier wil doen, dan lukt het niet. Dus langzamerhand begin ik... wel eens te denken van misschien moet het doel de middelen maar heilig worden.
Ja, daar wordt daar ook mee geworsteld. Interessante lessen trouwens, misschien voor Amerika, voor na een tijdperk. Die conclusie is al
lang getrokken, Hugo. Dat is ook zo. Je hebt
helemaal gelijk. Daar hebben ze dan de discussie, laten we het hoge rechtshof gewoon in aantal verdubbelen. En dan zetten we daar allemaal andere rechters naast. Ja, dat soort gekke ingreppen
moet je
dan doen. We hadden nog iets over dat Future Combat Air System. Het nieuwste generatie gevechtsvliegtuig waar Europa aan probeert te werken.
Ja, het is een enorme clash. En dat heeft dus te maken met niet zozeer een politiek probleem... maar het heeft te maken met een technisch probleem. Dus we dachten dat dat in belangrijke mate politiek gedreven was... maar dat valt mee, het schijnt. De Fransen willen absoluut een toekomstig zesde generatie vliegtuig... voorzien kan worden van kernwapens. En Metz, de Duitse kanselier, die zegt... nou, daar heb ik niet zoveel behoefte aan. En dat schijnt technisch nogal veel uit
te maken voor het vliegtuig. Ook in kosten. Het idee is nu gewoon om twee van die vliegtuigen te maken. Eén met en één zonder die capaciteit. Oké, dat klinkt als een
redelijk klossing. Ja, dat
is een soort van doorbraak. En Airbus heeft dat nu voorgesteld. Dus laten we eens kijken wat er gaat gebeuren
Oké. En trouwens, Polen naar Hongarije en Slowakije... die zijn,
¶ Regionale Energieconflicten
meen ik, woedend op Oekraïne... omdat Rusland in Oekraïne een pijplijn heeft beschadigd. En
die niet snel genoeg wordt gerepareerd. Want daar komt het feitelijk op neer. Nee, er is dus wel een redelijke crisissfeer. De Unie is ook erin gestapt. Ze heeft een oil coordination group in het leven geroepen... waarin Hongarije, Slowakije en Oekraïne zitten... om die Druspa-pijpleiding, vriendschap... nou, van vriendschap is niet zoveel sprake meer... om die dus zo snel mogelijk
te gaan repareren. Maar als dat niet kan, dan wil bijvoorbeeld... en daar zit de crux in, dan willen Hongarije en Slovakije... die zeggen, nou laten we dan die olie via bijvoorbeeld Kroatië laten lopen. Dat kan. En dat heeft Kroatië weer geblokkeerd. Dus er is wel echt wel een probleem hier voor deze landenaandegang
En Slovakije en Hongarije hebben ook gezegd van... wij leveren geen standprijs.
Ja, het is wel echt
serieus
Ik denk dat we er even tussenuit moeten... en dan terugkomen met het blokje over de aliens
Ja, de aliens moeten het toch maar even erin doen, hè? Obama werd geïnterviewd over die beroemde aliens. Je weet dat dat heel vaak in het nieuws is. Zijn die naar het Pentagon gesignaleerd of niet? En het enige wat Obama zei, statistisch lijkt me wel dat ze bestaan... want het universum is vrij groot, er zullen ook nog wel andere wezens zijn. Maar ik heb ze zelf niet gezien. Nou, Trump is daar heel kwaad over geworden en heeft gezegd... ik ga
¶ Board of Peace en Gaza Reconstructie
nu aan het Defense Department vragen om alle files die ze hebben... om die te openbaren. Dat is toch wel een hele merkwaardige reactie op een hele normale uitspraak. Ik zag ergens
online staan... we zijn nog maar één nieuwskop over Jeffrey Epstein verwijderd... van een onthulling van Trump dat marsmannetjes bestaan.
Ja, precies, precies, precies. Nou, verder, jullie kennen wel die naam, Toby Robinson. Dat is die Engelse rechtsradicaal. Dat is nou niet de meest gelukkige jongen, om het zomaar te zeggen. Nou ja, die vliegt dan dus naar Worsten. En wordt er gewoon op hoog niveau door mensen die heel dicht bij Trump staan ontvangen. Je ziet een beetje dus waar dan de sentimenten liggen. Dat is wel niet nieuw.
Volgens
mij is
Robbins zelfs nog... dat hij bijvoorbeeld zelfs dat farage... een beetje afstand van hem probeert te houden. Het is wel behoorlijk ver.
Nee, dat is
natuurlijk wel een ubermaga. Ik denk dat we dan aankomen bij het volgende heerlijke onderwerp... van de Board of Peace, die gisteren is geopend... met een warrige toespraak van Trump. Het ging echt van de Dow Jones tot nou weet ik veel wat allemaal... Tot aliens waarschijnlijk. Het zou kunnen. En hij had ineens 10 miljard ergens vandaan getoverd... die hij erin ging stoppen
Ja. En wat het meest komische was... die border piece komt in Worstenders bijeen. En Wit-Rusland zat er dus ook in. Want die had die uitnodiging van Trump aangenomen. Maar Amerika was dus niet in staat om een visum op tijd te leveren... voor die Wit-Ruslanders. Die zijn dus echt kwaad geworden. Wat heb je nou voor een overheidsapparaat... Als je niet eens staat met ons een visum te
geven
Je
wilt het niet
voor meer mensen, want er zitten vooral heel veel moslimlanden in. Volgens mij mogen die Amerika ook niet in, toch
Nee, maar goed, dit founding members waren dus wel aanwezig. Nou, daar zit Argentinië dan bij, Hongarije, dat is het enige Europese land. Nou, en dan komt het, dan hebben we hier allemaal van die moslimlanden. Indonesië, Pakistan, Soed-Arabië, Turkije, de Emiraten, Qatar. Israël, die kwam niet. Die wil wel eigenlijk founding member zijn, maar die kwam niet. Er waren wel een aantal Europese landen bij aanwezig. Althans, die werden op hoog niveau vertegenwoordigd.
Een stuk of veertien. Plus de Europese Commissie was ook vertegenwoordigd. Alleen die waren daar als waarnemer. Ik kan me wel voorstellen, er is ontzettend veel kritiek geweest. Omdat dan werd gezegd, als je dat gaat doen... dan ben je eigenlijk bezig om iets wit te wassen wat zwart is. Volgens
mij zag ik ook een boos tweetje over van de Franse minister van Buitenland... die zegt, je bent helemaal niet gemachtigd om daar naartoe te gaan. Wij willen hier verre van blijven.
Ja, dat klopt. Maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen... dat je gewoon even een vinger aan de pols wil houden... om te kijken wat er gaat
gebeuren. Want dat orgaan gaat, als ik Trump goed begrijp... toezicht houden op de Verenigde Naties.
Ja, dat
heeft hij dus
ook gezegd. Want volgens mij ging daar bijvoorbeeld al de VN-veiligheidsraad over, waarin bijvoorbeeld ook Amerika zit. En zeggen liefde, Rusland, die zit er dan natuurlijk ook in. Dus er is geld opgehaald en nou wordt het natuurlijk wel interessant. Er is vanuit de raad 10 miljard opgehaald. En dus landen als Kazachstan, Azerbaijan, de Emiraten, Marokko, Bahrein, Qatar, Saudi-Arabië. Dat soort landen hebben
allemaal wat bijgedragen. Volgens mij is dat die miljard die ze moeten als een soort toegangskaartje moeten kopen voor deze grote Trumpshow. Maar ze hebben 70 miljard nodig. Dus nou ben ik heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Want dit is natuurlijk wel heel interessant. Als ik de Europese Unie zou zijn, of de Nederlandse regering, of wat dan ook. dan zou ik nu zeggen van, Peace Board, zoek het maar uit.
Zorg maar dat je die 70 miljard bij elkaar krijgt. Want ze hebben dus inmiddels ook alweer een brochure gelanceerd volgens mij, waarin ze hebben gezegd, nou, dat gaan we helemaal mooi maken, die gazes ook. Maar er is 70 miljard voor nodig. Dan moet je natuurlijk wel even, ik dacht, 60 miljoen ton puin ruimen. Maar goed, en duizenden onontlofte munities. Maar ik zou dan gewoon zeggen van, nou, je weet het zo goed. Dit heb je ervoor opgericht. Dan zorg je er ook mee
dat je die 70 miljard bij elkaar gaat krijgen. Ik zou daar dus nu weg van blijven. Zou mijn advies
zijn. En Hamas is nog steeds niet ontwapend. Dus er is gewoon helemaal niks opgelost
Nee, en er zijn de stroepen toegezegd door Indonesië, Marokko, Kazachstan en Albanië. Dat is opmerkelijk, Albanië. Maar goed, die wilden ze kennelijk ook leuk meedoen op het wereldtoneel. En Egypte en Jordanië gaan dan de politie trainen. Het ziet er niet allemaal, laat ik zeggen, heel erg solidair uit... wat hier bedacht
is. Daarnaast ging het bij de Vredesraad ook over Iran. Trump zei, de komende dagen moet Iran een betekenisvolle deal sluiten... anders gaan er slechte dingen gebeuren... Misschien sluiten we een deal. Dat zul je dan waarschijnlijk de komende tien dagen wel zien. Dat soort teksten kennen we een beetje van hem. We hadden het woensdag hier natuurlijk al over... dat je zag dat versneld militair materieel nu die kant op gaat. En ergens in Amerikaanse media zag ik geschreven... dat ze in
¶ Trumps Ultimatum aan Iran
staat geacht moeten worden dit weekend al Iran aan te vallen. Dan zijn ze
klaar. Dat is het hele punt. En dan zullen vanaf gisteren tien dagen in werking gaan... waarin het besluit moet worden genomen? Maar ik zit gewoon te praktiseren van, waarom ga je dit nou eigenlijk doen? Of heb je gewoon zin om oorlog te voeren? Dat kan natuurlijk ook, dat je denkt van, ah god. Venezuela ging hartstikke goed, laat ik het nog eens een keer proberen. En ik moet toch wel echt de sterke man van de wereld zijn. Dus laat ik hier en daar
nog eens gaan bombarderen. Je kan niet elke dag de aliens documenten vrijgeven, dus je moet op een andere dag... Ja, maar wat denk je nou wat hierachter zit?
Ik denk dat er zeker ook afleiding van Epstein bij zit. Tweede is dat hij heeft natuurlijk gezegd... ik moet de Iraniers helpen, dus hij moet iets doen. Het derde is gewoon het feit dat dat hele technologische apparaat daar staat... brengt je ook in de verleiding om het te gebruiken. Ook een beetje omdat je bombardeert wat en dan ga je weer weg. Er staat een stuk van dat Johns Hopkins professor in... Iran heeft zelfs tot de conclusie gekomen...
diplomatiek valt er niets te halen dan maar oorlog. En dan verleden van de oorlog. En dan heb je dus alle twee die lekker aan het escaleren zijn. Ik maak me zeer zorgen. Afgelopen zomer heeft Trump het ook gedaan. Toen gaf Trump zichzelf twee weken... voor hij Fordo zou gaan bombarderen. En binnen een paar dagen heeft hij het toen gedaan. Dus het is ook heel denkbaar dat hij zondag of maandag begint
Jazeker, maar het is uitermate meekwaardig. Er zijn verschillende redenen om dit te doen. In de eerste plaats kan je je onvrede kenbaar maken... omdat die Iraners niet tot een deal bereid zijn. Althans, niet te doen wat Trump zegt, daar komt het dan veilig op neer. Dus dan moet je gaan bombarderen. Maar wat ga je dan bombarderen? Het enige wat je dan kunt bombarderen is alles wat met het regime te maken heeft. En hopen dat er een op die manier regime change ontstaat. Maar ik denk dat
galmenij heel diep onder de grond zit. Dat was tijdens die andere bombardementen van een paar maanden geleden ook al
zo. Ik zag gisteren ook weer meldingen van kleine demonstraties
¶ Gevolgen Iran Escalatie
in het land. Ja, een stuk of negen die zijn er geweest. Ja, dus hij kan inderdaad behoorlijke chaos aanrichten... Maar als het om regime change gaat... dat vereist natuurlijk een hele andere manier van militaire opereren... dan wanneer het gaat om het ontmantelen met militaire macht... van het nucleaire programma. Maar daarvan heeft Trump al gezegd... dat bestaat niet meer, want dat heb ik helemaal tot moes geslagen. Dus dat bestaat. Die kan je niet nog een keer...
Iran is geen Venezuela. Dus dat regime zit in alle haarvaten... De garde is ontzettend groot. Maar ook, er zijn een heleboel Ayatollah's staan er klaar... om Ghamenei te vervangen. Je kan met bombardementen niet een regime... dat in alle haarvaten zit, uitschakelen. Wat ze misschien wel willen doen, dat lees ik dan... als ze maandenlang daar gaan lopen bombarderen... dan kan je misschien dat wel doen, maar het is nogal wat. Het enige
wat je volgens mij kunt doen is bombarderen, regime bombarderen... de veiligheidsgroepen bombarderen, dus de revolutionaire garde... in de hoop dat er dan een grote opstand komt onder de bevolking. Dat is denk ik het enige wat je zou kunnen doen. En voor de rest, die massavenietigingswapens, dat kernwapenprogramma... of het kernprogramma in de algemene zin, dat is al gebombardeerd. Maar dat kan natuurlijk nog wel een keer gebombardeerd worden, je
bent toch bezig... Dan heb je nog de raketten. Dat is ook nog altijd een reden geweest om te gaan bombarderen. Nou, dat kan natuurlijk ook. Maar het blijft natuurlijk uitermate merkwaardig wat hier aan de hand is. En tegelijkertijd zie je dus nu dat Iran ook aan het escaleren is. Omdat ze nu met Rusland bezig zijn om een grote oefening... bij de straat van Homozaart te voeren.
Ja. Eigenlijk viel het me nog mee, maar kleine plusjes in de prijs... heel vervelend worden als daar een strijd
uitgevoerd wordt. Je kan het ongeveer wel beredeneren wat Iran zou kunnen gaan doen. Als ik vanuit het perspectief van Iran zou redeneren, dan zou ik dus niet de Amerikaanse bazen gaan uitbrengen. Gaan aanvallen. Dat zou ik gewoon niet doen. Ik zou doelen. Zoals havens in Saudi-Arabië. Die niet goed beschermd zijn. Zou ik bombarderen. Ik zou ervoor zorgen dat de export. Van bijvoorbeeld olie. Door de straat van Hamos wordt geschaat. Waardoor er een probleem ontstaat. Voor de rest
van de wereld. Waar dan de Amerikanen de schuld van krijgen. Dat soort dingen zou ik doen. Ik
kan er wel even doorgaan hoor.
Ja natuurlijk. Het is niet zo ingewikkeld om dat te bedenken.
Wat ik ook zo gek vind, als je dat doet... de minderheden in Iran zijn het oneens met elkaar. Dus als dit een burgeroorlog wordt, is de uitkomst ook heel onduidelijk. Je hebt Turkmenen, je hebt Arabieren, je hebt Soenieten. Ga zo maar door. Koerden. Dus de gedachte dat je dat dus met exclusief militaire middelen... naar een nette regimechange doet... dan ben je toch wel een beetje van Mars als je dat denkt
En daardoor heen speelt trouwens ook nog het hele probleem van Diego Garcia. Dat is natuurlijk heel erg leuk. Dus van daaruit moeten bijvoorbeeld W2-bombewerpers... strategische bombewerpers opstegen. En die moeten dan... Ik had trouwens ook vanuit Amerika hoor. En die moeten dan bommen en mensvluchten uitvoeren op... Doelen in Iran. En daarvan heeft de Britse regering. Starmer. Die heeft nu gezegd. Dat vinden wij geen goed idee. Al eerder hebben ze
dat geblokkeerd. Dat dat zou gaan gebeuren. Volgens mij Cyprus ook.
Dat is best lastig voor de Amerikanen.
Ja de Amerikanen staan wat dat betreft alleen. En dat heeft dus ook alles te maken. Met het besluit dat in voorbereiding is. In het Verenigd Koninkrijk. Om die eilanden over te dragen. Die zijn Brits. Aan Mauritanië. Mauritius. Sorry, Mauritius. Dus dat loopt op dit ogenblik. En Trump vindt dat niet zo'n goed idee. Want dat zou kunnen betekenen dat hij gewoon die basis niet meer goed kan gebruiken
Kunnen de Amerikanen vast wennen aan minder goede toegang tot basis in Europa en het Midden-Oosten? Ik denk dat dat gaat gebeuren. De Amerikanen denken er
zo niet over. Die denken dat het allemaal wel goed komt voor hun. Maar dat vraag ik me echt af.
Nou, morgen in dit programma een gesprek met de commandant landstrijdkrachten over onder meer lessen van vier jaar oorlog in Oekraïne. Tot morgen.
