Washington steunt Hongaarse potentaat - podcast episode cover

Washington steunt Hongaarse potentaat

Feb 18, 202629 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De aflevering bespreekt de intensiverende strijd in Oekraïne, inclusief drone-aanvallen en terreinwinst, en de rol van Noord-Korea als wapenleverancier. Er is aandacht voor Trump's invloed op vredesonderhandelingen en de interne verdeeldheid binnen de EU over defensie-eurobonds en industriële productie. Daarnaast komen de controverse rondom de VS-steun voor de Hongaarse potentaat, de productie van Patriot-raketten, Iran's nucleaire programma en de complexe situatie op de Westelijke Jordaanoever aan bod.

Episode description

Europa investeert in Defensie | maar ruziet over industriepolitiek | VS stuurt meer militair materieel naar Iran

Oekraïne intensiveert de strijd met diepe drone-aanvallen op Russische doelen, terwijl de frontlinie militair in evenwicht blijft. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk duiden hoe Kyiv terrein terugpakt in Zaporizja en rond Kharkiv, maar tegelijk worstelt met Russische ballistische raketten en Amerikaanse druk om land op te geven voor twijfelachtige veiligheidsgaranties. De rol van Noord-Korea als grote wapenleverancier voor Rusland onderstreept hoe breed dit conflict inmiddels is verankerd in de mondiale machtsstrijd.

De Europese Unie probeert haar oostgrens economisch te verstevigen en tegelijk militair volwassen te worden met eurobonds, een defensiefonds en gezamenlijke productie van munitie, drones en Patriot-raketten. Boekestijn en De Wijk laten zien hoe discussies over artikel 42.7, ‘Made in Europe’ en miljardenclaims van Polen, Italië en de Baltische staten botsen met Franse protectionistische reflexen en Duitse en Nederlandse openheid naar partners als Canada en Zuid-Korea. De komende EU-top in maart wordt een lakmoesproef voor Europese slagkracht, precies op het moment dat Trump en Poetin meeschuiven aan de geopolitieke tekentafel.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 1

BNR Nieuwsradio.

Speaker 2

Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is woensdag 18 februari. Oekraïense drones hebben afgelopen nacht een chemische fabriek geraakt... in de Russische regio Perm op 1600 kilometer afstand. Bijna bij het oeralgebergte. En opnieuw een olieterminal in de Zwarte Zeehaven van Taman. De olieraffinaderij in Krasnodar... eergisteren werd geraakt, stond

Oorlogsfront en Noord-Korea's Rol

vandaag nog steeds in brand. In het Russische Belgorod wordt de situatie steeds nijpender... door Oekraïnse aanvallen op de energieinfrastructuur. Gevreest wordt nu dat door gebrek aan stroom... ook de riolering niet meer zal functioneren. En ik zag vrachtwagens die Dixies aanvoeren. Dat is geen pretje. Daar ook met onder de min 10. Bij een Russische drone aanval op Zaporizhia vielen 1 dode en 6 gewonden. Verder opmerkelijk knap scoren van nacht van

de Oekraïnse luchtverdediging. Van de 396 Russische drones werden er 367 neergehaald. De 25 kruisraketten, drie verschillende types, allemaal neergehaald. Alleen, zoals vaker, de ballistische raketten, in dit geval vier stuks, die kwamen er allemaal doorheen. Op de grond heeft Oekraïne de Russen wat teruggeduwd in Denipropetrovsk. In Donetsk is wat Russische terreinwinst gemeld. En bij Huliapolen in Zaporizhia zag ik berichten dat Oekraïne

in elk geval nog steeds het initiatief heeft. Na daar wat te hebben terugveroverd, waarschijnlijk geholpen door die Russische communicatieproblemen met onder meer Starlink.

Speaker 3

Wat ik het meest opmerkelijk vind is dat de strijd hier verhevert zich. Zowel Rusland als Oekraïne beginnen steeds harder te knoppen. Wat Rusland eigenlijk aan terrein wint... Dat wordt eigenlijk op andere punten weer teruggepakt door de Oekraïners. En dan zie je dus dat Oekraïne met name plusjes heeft geboekt in Zaparitsa, Oblast, Kharkiv, Konstantinivka, Pokrovsk. En dat heeft volgens mij alles met de onderhandelingen te maken. Want je

probeert natuurlijk zo goed mogelijk ervoor te komen staan. Want als het dus gaat om die hele discussie over wat gaat er gebeuren met bijvoorbeeld... De veiligheidsgaranties waarvan de Oekraïners terecht zeggen... wij willen dat die eerst worden ingezet. ingewilligd voordat wij ook überhaupt aan gaan praten over het opgeven van gebied. Terwijl Trump zegt, nee, we gaan het heel anders opdoen. Je geeft het gebied op en vervolgens kunnen

we die veiligheidsgaranties misschien wel gaan instellen. Dus je probeert natuurlijk nu ervoor te zorgen dat die Russen in een zo slecht mogelijk positie komen te zitten. Dit is wel logisch hoor, in opmaat naar onderhandelingen. Ja

Speaker 2

ja. Ik zag berichten dat Noord-Korea toch echt een onmerkelijke hoeveelheid van de munitie voor Rusland aanlevert. Dat was een beetje van mijn radar verdwenen.

Speaker 3

Ja, het is echt enorm. Het is tussen 30, 35, 70 procent. Het hangt er een beetje vanaf waar je het over hebt. Maar dan praat je over artilleriegranaten, balistische raketten, munitie. Dat wordt in belangrijke mate gewoon nu in Noord-Korea gemaakt.

Speaker 2

Geleid door een dertienjarige opvolger

Speaker 3

Nee, maar dat is toch wel hilarisch. Dus Kim Yoo Ai, of hoe je het ook moet uitspreken, die is dertien jaar. Dus bij het Koningshuis zijn we dat natuurlijk wel gewend. Dat er iemand van 13 jaar bij wijze van spreken koning kan worden. Maar dan is er altijd wel een regent die het even overneemt. Het is ook al een hele tijd niet meer voorgekomen. Maar dat kwam er natuurlijk vroeger wel voor. Maar dit lijkt natuurlijk gewoon een nieuwe monarchie

op deze manier. Dat dus in 13 jaar naar voren wordt geschoven. En die dus nu ook een officiële titel draait gaan krijgen. Maar ik vind het meest fantastische wat ik daarover las... is dat de Noord-Koreaanse autoriteiten zeiden... dat mevrouw Kim Jong-Ai, of hoe je het ook uitspreekt... nu ook bezig is met haar politieke visie te uiten. 13 jaar.

Speaker 2

Misschien dat ze bij het internationaal strafhof te zijner tijd ook iets met jeugddetentie kunnen doen. Ja. Ik weet niet precies of

Speaker 3

daar een regeling voor is. Dit is toch wel echt. Het wordt wel een karikatuur van zichzelf hoor, dat land

Speaker 2

Ja. Nou, dan moeten we naar de onderhandelingen gaan kijken, denk ik. Tweede dag... Gisteren, zeg ik nou goed, ben ik al in de war. Of was het vandaag de tweede dag? Vandaag is de tweede dag. Ja, vandaag in Geneve, tweede dag. Ik zag van tevoren, was dat volgens mij Zelensky... die zei dat Donald Trump oneigenlijke druk op hem uitoefent. Ja,

Trump's Invloed op Oekraïne Vredesonderhandelingen

dat idee hadden wij ook al wel een beetje. En dat het opgeven van land dat de Russen niet zelf hebben veroverd... door de Oekraïnse bevolking in een referendum afgewezen zou worden. Na afloop, het was maar twee uurtjes gesprek. zag ik weer een beetje, nou ja, iets alsof er toch wat vooruitgang zou zijn geboekt

Speaker 1

Ja, maar ik weet niet op welk gebied. Heb jij iets gezien, Arjan? Absoluut helemaal niks. Wat je gewoon ziet is dat Trump... die wil dus gewoon eerst territoriale concessies hebben van Zelinski... en dan pas de veiligheidscancel. Ik kan het gewoon niet anders interpreteren. Hij is gewoon pro-Putin, Trump

Speaker 3

Nee, dat is

Speaker 1

ook

Speaker 3

zo. Maar als je het dus hebt over die hele discussie... die we ook weer de afgelopen weken hebben gehad... over de kracht van artikel 5 van de NAVO... en je hebt een president die pro-Putin is... Vind je het dan erg dat ik dan constateer dat die kracht van artikel 5 niet zo sterk is? Of ben ik dan gek?

Speaker 1

Nee, helemaal eens

Speaker 3

Nee, maar goed. Dus Zelensky probeert dan natuurlijk nog wel... zich zodanig in die hele discussie te manoeuvreren... dat hij in ieder geval niet verweten wordt... dat hij alleen maar de kont tegen de krip gooit. We zouden natuurlijk best zoveel kunnen praten... over Donetsk, over het opgeven van het gebied. Maar dat betekent dat er een gedemilitariseerde zone moet komen. Dat zowel wij als de Russen zich daaruit gaan terugtrekken. En dan moeten we maar verder kijken hoe we dat...

verder gaan ontwikkelen. Komt ook een beetje denk ik in de buurt van Trumps idee... om te komen tot een of ander grandioos plan met industrie in dat gebied. Maar goed, ik moet nog zien of dat allemaal gaat werken. Maar dit is natuurlijk volgens mij allemaal... zit het allemaal op het niveau van de vertragingstrategieken van Zelensky.

Speaker 2

Dichter bij huis heb ik genoteerd dat Frankrijk die olietanker... die het had opgebracht in de Middellandse Zee... van de Russische schadeverloot heeft laten gaan. Maar niet dan nadat de eigenaar miljoenen euro schadevergoeding... heeft moeten betalen. Ik heb even niet precies zien staan... welke schade dan vergoed moet worden. Maar Barro, de minister van Buitenlandse

Europese Defensie en Industriële Politiek

Speaker 3

Zaken... Het is een boete, Hugo. Ja, dus die grink, of hoe dat schip ook heette... die is dus opgebracht, is naar Marseille gevaren. Is daar aan de ketting gelegd. Die wordt ervan verdacht het olie aan Barro te schenden. Nou, dat zou dus al boete waardig zijn. Ja, is dat boete waardig? Ja, kennelijk. Ik vind het ook heel merkwaardig, hoor. Maar... dat je een ondervalse vlag hebt gevaren, die van de komoren. En daardoor kan je dus inderdaad wel miljoenen euro's boete krijgen

Speaker 2

Nou ja, als we zo gaan beginnen, dan kan dat voor Rusland wel een probleem zijn. Maar ik geloof dat Patrushev daar ook al wel vrij pittig op heeft gereageerd.

Speaker 3

Ja, Patrushev is dus hoofd eenlichtingendienst... en is nu het hoofd van een of andere maritieme organisatie... En die zegt, ja, we moeten echt wat gaan doen aan deze westerse piraterij. En als dit zo doorgaat, dan moeten we onze eigen marine maar gaan inzetten. En zeker een blokkade van Rusland op dit gebied zal met alle middelen worden tegengewerkt. Dus die is aardig op het oorlogsplan. Het is natuurlijk wel te verwachten dat dat gebeurt vanuit het oogpunt van Rusland. Ja.

Speaker 2

Het is wel spannend, want er zijn ook bijvoorbeeld vanuit het VK wat geluiden gekomen. Van ja, we gaan die schepen toch misschien wat beter aanpakken. Ze varen dagelijks door de Noordzee en de Oostzee. Dus je kan ze eruit plukken waar je wil. Dat klopt.

Speaker 3

En je moet iedere keer iets bedenken waardoor je hem kan aanhouden. In dit geval was het dus een vlag die niet klopte

Speaker 2

Ik had ook nog... De commissie vanmiddag een strategie voor de oostgrens heeft gepresenteerd. En dat is dan een economische strategie voor de grensregio's van Finland, Estland, Letandita, Polen, Slovakije, Hongarije, Roemenië. Dat is natuurlijk helemaal in het oosten daarvan. Een zwakke economie. Mensen trekken daar weg. En dat wordt gezien als een veiligheidsrisico. Dus met behoefte aan de Europese investeringsbank moet daar geprobeerd worden de bedrijvigheid wat aan te sporen.

Speaker 3

Ja, en tegelijkertijd wordt natuurlijk gesproken... over het operationaliseren, zoals dat heet. Dus ook in München is dat sprake gekomen... van artikel 42.7 van het EU-verdrag Ons artikel 5. Ja, ons artikel 5, om het maar zo te zeggen. Dus naast dat van de NAVO... dat is op zich natuurlijk ook wel interessant... dat de Europese Unie dat nu naar zich toe trekt. En ook Metz is daar een groot voorstander van... om dat te gaan doen. Dus je ziet nu echt... Dat op alle mogelijke manieren dus die

Europese Unie probeert om die zaak daar te verstevigen. En daar een vinger in de pap te krijgen. En eigenlijk kan je gewoon zeggen dat hiermee met deze discussie. En omdat economie en veiligheid zo verweven is met elkaar. Toch die Europese Unie bezig is ook om op het territorium van de NAVO te komen

Speaker 2

Ja, daar heb je ook overigens die safe gelden. Je zei dat het grootste deel daarvan nu naar de lidstaat is gegaan

Speaker 3

De helft ongeveer.

Speaker 2

miljard aan gezamenlijke leningen die lidstaten dus voor lage rente kunnen gebruiken voor militaire investeringen.

Speaker 3

Ja, dat klopt. Dus nu is er een nieuwe serie toezegging gedaan voor de Baltische staten. Italië, Polen. Het heeft 43 miljard gevraagd. Dat is echt geen klein wiel wat die Polen willen gaan doen. Maar ook Finland zit er bij, Slowakije. Wat nog in het vat zit, althans dat is nog niet uitbetaald... dat is bijvoorbeeld Frankrijk. Die heeft ook een grote claim gedaan. Maar Tsjechië en Hongarije hebben ook claims gedaan... maar die zijn ook nog niet gehonoreerd. Maar goed, het

gaat dus om het gezamenlijk produceren. Dat is niet onbelangrijk, gezamenlijk... Van bijvoorbeeld munitie, drones, artilleriesystemen, antidroonsystemen. Zaken die gebaseerd zijn op AI-technologie. Ga zo maar door, elektrische oorlogsvoering. Dus echt gewoon wel de quick fixes die de EU dan wel in de avond nodig hebben... voor het kunnen verdedigen van het grondgebied.

Speaker 2

Op het gebied van economie hebben wij eerder wel, wat ook leek als mooie stappen, die Europa nu eindelijk eens een keer gaat zetten, genoemd. Maar daar gaat het geloof ik allemaal wat minder florissant

Speaker 3

Ja, het gaat dus inderdaad over de industriele acceleratiewet. Dat is dus een wet om ervoor te zorgen dat de... de industrie wordt versneld in Europa. Het past in het hele geheel van bijvoorbeeld de Clean Industrial Act. En het moet eigenlijk de grote overkoepelende strategie worden... om de concurrentiepositie van Europa te verbeteren. Dit is een opmaart naar de EU-top van 19 tot 20 maart. Heel belangrijk dus. En eigenlijk draait de hele discussie over... wat wil je nou eigenlijk in

Europa produceren? Made in Europe, dat is de catchphrase die daarbij een rol gaat spelen. Of made in Europe, het is maar net hoe je het zou willen noemen. Er staan verschillende scholen tegenover elkaar. Dus de Fransen zeggen, dat moet je helemaal... Die zeggen van nee, we moeten ook nog ervoor zorgen dat gelijkgestemde landen erbij worden betrokken. Duitsland en Italië zitten op die toer, maar ik denk dat

Nederland ook heel sterk op die toer zit. En die zeggen van ja, we zijn bezig met handelsakkoorden met allerlei landen in de wereld. Dat betekent dus ook dat deze visie ook gesteund wordt door Van der Leijen, door de commissie. Want die moeten natuurlijk ook gewoon met ons... als het maar in Europa wordt gefabriceerd... kun je dat natuurlijk gewoon

heel goed gezamenlijk doen. Nou, die discussie loopt dus van hoe protectionistisch word je... en hoeveel eigen middelen wil je erin steken... of ben je ook nog bereid om gelden van buiten aan te trekken... om voor elkaar te krijgen wat je voor elkaar wilt krijgen... op industrieel gebied in Europa. Die discussie loopt nu... En die wetgeving om die industrie te accelereren... die had dus al lang geopenbaar moeten zijn. En dat lukt maar niet. Dat heeft met deze discussie te maken

Speaker 1

Er lopen dus allemaal scheidslijnen. Ik ben heel erg pro-Europees... maar ik ben wel zeer teleurgesteld over de verdeeldheid... Het eerste onderwerp waar we het eerder over hebben gehad... is of we dat gevechtsvlieg als een detail... maar dan is het dus echt zo dat Dassault en Airbus... gewoon zo met elkaar ruzie maken dat ze er niet uitkomen... wat heel ernstig is. Het tweede is wat Rob zo mooi noemde... Frankrijk wil het graag Europees houden. Andere landen zoals Duitsland

en Nederland... willen natuurlijk ook bijvoorbeeld Australië, Nieuw-Zeeland, Canada... Zuid-Korea erbij betrekken, wat natuurlijk een verstandige positie is... En het derde punt is natuurlijk, ga je dat doen met eurobonds? Of doe je dat ook uit de begroting zelf? Op al die drie dingen is er ruimte genoeg voor verdeeldheid. En ik hou mijn hart vast inderdaad voor die top van maart. Want het is wel echt nu zo dat Europa moet gaan leveren echt. En verdeeldheid komt nu wel heel slecht uit.

Speaker 3

Ja, dat klopt. En de lachende derde is natuurlijk of Trump of Poetin. Ja. Ja. Dus dat is wel heel vervelend wat hier gebeurt. Wat dat betreft zou het handig zijn als de Europeanen... gewoon toch een beetje meer op mijn lijn gingen zitten. Er is opmerkelijk veel gebeurd, maar dit kan natuurlijk niet van de rails lopen

Speaker 2

Exact. Laten we zo naar Amerika kijken, naar het volgende. Welkom terug. Tijd voor de VS, maar misschien nog eventjes. De VS-minister van Buitenlandse Zaken... die nog een beetje rondhangt aan onze kant van de oceaan... was hij nou nog steeds in Hongarije of in Slowakije... en ook van bij

Speaker 3

de goede vrienden van de regering Trump

Speaker 2

toch

Speaker 3

Ja, in ieder geval heeft hij Hongarije alweer verlaten. En in Hongarije door samenwerking met de Verenigde Staten gaat een nieuwe Gouden Eeuw ontstaan daar. Dat hebben we wel vaker gehoord. En hij zegt, ja, de steun, ook de financiële steun aan Hongarije, dat is voor Amerika absoluut belangrijk. Dat is zelfs een... Nationaal belang om dat voor elkaar te krijgen. Geen sancties als zij Russische olie willen gaan kopen. Ga zo maar door. Het is gewoon één grote liefdesverklaring aan

VS Politiek en Internationale Spanningen

het type regering waarvoor Orbán staat. En je weet in april zijn de verkiezingen. En die moeten natuurlijk worden gewonnen volgens Trump door Orbán. Daar wordt in grote delen van Europa toch iets anders tegen aangekeken. Ik moet iedere keer denken als ik dit gedoe zie... en die liefdesverklaring voor Orbán, het autoritaire systeem... wat in Hongarije eigenlijk is ontstaan de afgelopen tijd. De democratie die eigenlijk de grond in is geslagen...

De rechtelijke macht, de media, die zijn gemuilkorfd. Nou, ga zo maar door. Dat is natuurlijk gewoon hartstikke mooi voor Trump. En dat is dus het model voor de rest van Europa. Ik moet iedere keer weer denken aan dat applaus wat geklonken heeft... toen Rubio, was dat afgelopen zaterdag? Ik geloof het wel, hè? In München sprak dat iedereen was zo opgelucht... dat hij allemaal van die mooie dingen zei over Europa. Maar dit is wat hij bedoelt, hoor. Rubio

Speaker 1

zegt letterlijk van Orbaan is een lichtend voorbeeld voor Europa... En van die slimme journalisten laten dan opmerkingen... van vier jaar geleden van Rubio zien. Waarbij Rubio dus heel kritisch was... over de ontmanteling van de democratie in Hongarije. Je ziet dus hoe Rubio als echt een opportunist kan worden gezien. Niet nou gewoon een beetje het MAGA-jongens steunen... omdat daar

de macht zit. Het is treurig. Het is echt een ideologische convergentie... tussen wat Amerika doet met de pers en de media... en datgene wat in Slowakije en in Hongarije gebeurt. Wat zien we verder in de VS gebeuren, Arend Jan? Nou, heel kort, er zijn grote stukken in The Guardian... over die arme rechters van het International Criminal Court. De Canadees Cumberley Prost en de Peruan Luz del Carmen Ibanez Carranza. We hebben er wel eerder aandacht aan besteed, maar het

gaat wel heel ver. Ook de kinderen kunnen geen creditcards meer gebruiken... geen Amazon en Google-accounts. Je kunt geen Uber bestellen, ga zo maar door... Het is trouwens ook. Dat wordt ook door Israël gesteund. Dat is een Trump executive order. Je mag niet ingaan. Tegen Amerikaanse belangen. En nog die van Israël. Dat was ook een beetje vergeten eerlijk gezegd. Dus dat is allemaal heel pijnlijk. Dat gebeurt overigens op ons grondgebied. Allemaal. Ik vind dat we er eerlijk gezegd

betrekkelijk weinig aandacht aan besteden. Nou het tweede wat belangrijk is. Je ziet toch echt dat ook. Trumps empire een beetje afbrokkelt. Nu gaan dus een aantal. Conservatieve steden willen geen ICE-detention centers op hun grondgebied hebben. Dan hebben we het dus over Ashland, Virginia, Georgia, Kansas City. Dat is toch opmerkelijk. En tot slot nog een laatste ding. Lindsey Graham is een Amerikaanse senator... die ik al heel lang volg, van

North Carolina, geloof ik. En die jongen heeft zich dus heel erg misdragen in München. En het is wel belangrijk om te weten hoe het dan gaat. Dan gaat hij dus naar Mette Frederiksen toe. En ook naar Jens Frederik Nielsen. En dan noemt hij dus Mette gewoon een little lady. En waarom zit je je toch te verzetten? Who cares wie Groenland bezit en zo, weet je wel. En dat was allemaal zo pijnlijk. Dus dat de democratische senatoren bij

zo'n aparte vergadering... ook allemaal gewoon weg zijn gelopen. En... Ja, ik heb altijd een heel instabiele man gevonden. Die ook heel dicht bij Trump gaat staan. Ook heel erg nu uit is op regime change in Iran. Gezellig, succes zou ik willen zeggen. Dus in dat vacuüm van dat grillige Trump regime... kunnen ook dit soort mensen bloeien, om het zo maar te zeggen. Er was ook nog iets over

Speaker 2

de Patriots, Arjan.

Speaker 1

Ik dacht dus dat er een licentie was van Amerika... met ook een Europa te maken. Maar nu zegt vandaag, zegt Zelensky... dat nog steeds die vergunning niet gegeven is... waardoor de zaken worden opgehouden. Wat natuurlijk voor Oekraïne ontzettend zuur is... want die hebben een enorm tekort aan die dingen. Ik begreep van Rob dat er wel degelijk allemaal plannen zijn... vergaande plannen.

Speaker 3

Maar ja

Speaker 1

als die licentie niet komt... dan

Speaker 3

is het het zoveelste bewijs. Lastig te beoordelen. Kijk, wat er gebeurd is, is vorig jaar... is een raketfabrikant in Europa, MBDA... die heeft gezegd, wij kunnen heel makkelijk... de productie van

Patriot Raketproductie en Behoeften

de raketten voor de Petrus vergroten. En wat er vervolgens is gebeurd... is dat er in 2024 al... dus eigenlijk het voorvorig jaar... Duitsland, Nederland en Spanje... eigenlijk bepaald hebben dat er een grote fabriek moet komen voor Petrit-raketten in Europa. Daar hebben ze dus ook een contract ondertekend van 5,1 miljard. Dus behoorlijk wat geld. En op die manier zouden er duizend raketten kunnen worden gefabriceerd in een joint venture. En

dat moet gebeuren in een nieuwe fabriek in Beiren. Nou, dus ik denk dat iedereen zo ongeveer wel gelijk heeft. Dus ja, er is een joint venster. Ja, het kan. En misschien heeft Slensk ook al wel gelijk. Als hij zegt van ja, maar goed, die raketten kunnen nog niet worden gebouwd. Omdat die vergunningen nog niet zijn

Speaker 2

afgegeven. Ik geloof dat hij zelf ook zo graag in Oekraïne een licentie zou willen maken. Maar dat is ook nog niet rond. Als dat al zou gebeuren. Maar dat is enorm belangrijk. We begonnen al met die ballistische raketten die er steeds doorheen komen. Daar heb je de Patriots tegen nodig. Ja, zeker. Dat is een belangrijk systeem. Gaan we naar het Midden-Oosten. Iran kwam al ter sprake. Daar is dinsdag in Geneve ook overgesproken... meegesproken door de VS.

Volgens mij was diezelfde dag... had Gamenei, de opperste leider, de eisen van de VS afgewezen... Iran in verrijking te stoppen en het raketprogramma. Het

Speaker 3

is heel tegenstrijdig wat er gebeurt. Aan de ene kant hoor je berichten dat Iran bereid zou zijn... om bijvoorbeeld voor een periode van drie tot vijf jaar... geen verrijking te zullen doen. Dat is eigenlijk gewoon de regeerperiode van Trump. Daar komt het veilig op neer. Er wordt ook gesproken over, en dat is een oud plan wat we wel eens eerder hebben besproken. Dat kennelijk door Witkoff is gelanceerd. Dat

Iran's Nucleaire Programma en VS Diplomatie

er een soort regionaal consortium dan moet gaan komen. Waar Iran aan mee gaat doen en ook zijn... verrijkt-Iranium aan zou moeten overdragen voor civiele verrijking. Maar ja, Graham Marney heeft op 17 februari, dat is al niet zo lang geleden... gezegd dat er geen enkel... Ja, er gebeurt helemaal niks. Er wordt geen enkele concessie gedaan op het gebied van die nucleaire technologie. Want het is ons voorrecht om dat gewoon te doen. En ook niet op het gebied van

de raketten... En die raketten moeten ook worden beperkt... volgens de Amerikanen, maar vooral ook volgens de Israëli's Ja,

Speaker 1

tuurlijk. Trump heeft zelf een zinnetje gezegd een paar dagen geleden... ik focus me op dat nucleaire akkoord. En daar kunnen we het misschien ook wel mee doen. En daar suggereren ze dus dat hij die raketten dan wel zou laten vallen... We zullen zien. Ik vind dat de verslaggeving in de Guardian en die van de Wall Street Journal... die spreken elkaar op hele belangrijke punten

Speaker 3

tegen

Speaker 1

En dan weet ik het gewoon ook niet

Speaker 3

meer. Misschien heeft dat ook gewoon te maken met de wijze waarop die onderhandelingen worden gevoerd. Wat we dus nu inmiddels weten is dat eigenlijk gewoon het State Department... wat eigenlijk het leidende ministerie is bij die onderhandelingen is uitgeschakeld. Alle expertise die er zit voor onderhandelingen... die wordt niet gebruikt. Het gaat om Witkopf en Koester... die in de ochtend Iran doen in Genève... en in de middag Oekraïne. Het is echt niet te geloven, hoor, dit. En het is

ongelooflijk transactioneel. Dus er wordt ook niet echt onderhandeld. Maar er wordt gewoon echt gekeken naar uitruilen. Dat is iets wat we vaak hebben gezegd. Zo werkt het niet in de internationale betrekkingen. Want het is niet een stuk vastgoed... waar een bepaalde prijs aan zit. En dan kun je nog een beetje onderhandelen over de prijs. En je kunt nog onderhandelen of de gordijnen erin moeten blijven hangen. Dat

soort dingen. Dat is gewoon niet zo. Omdat het nu ook in zeer belangrijke mate... waarover wordt onderhandeld, te maken heeft met nationale identiteiten. Je gaat niet zomaar een stuk van je grondgebied afstaan. Je gaat niet zomaar, als je vindt dat je het recht hebt... om raketten te hebben en een nucleair programma te hebben... je gaat dat niet zomaar afstaan. En daarmee schaad je natuurlijk gewoon je land. En dat is iets wat, denk ik, Witkoff en Kushner helemaal niet begrijpen.

Speaker 2

Ik zag overigens nog, en ik heb niet echt veel tijd kunnen besteden, maar je hebt van die mensen die de vluchtradars bijhouden en daarover op de sociale media posten en die zien de afgelopen dagen gigantische hoeveelheden tankervliegtuigen, AWACS en dat soort toestellen van de VS naar Europa en ook richting het Midden-Oosten gaan. En Axios had een berichtje op basis van bronnen... waarin werd gezegd dat ingrijpen snel zou kunnen... en ook wel eens groter zou kunnen uitpakken

dan waarop wordt geanticipeerd. Dus niet een snelle actie, maar meer een campagne van weken. Ik zeg het maar even. Ik weet niet hoeveel dat van

Speaker 3

waard is. Ik zou het heel merkwaardig vinden. Nee, het kan. Zeker. Maar wat wil je nou eigenlijk precies bereiken? Dat is natuurlijk gewoon de grote vraag. Dus wil je dan een regime change bereiken? Wil je dat het raketprogramma's ophouden te bestaan? Wil je dat het nucleaire programma ophoudt te bestaan? Wil je een combinatie van alle factoren? Waarom doe je dat en waarom blijft het niet doorhanden handelen

Speaker 1

Misschien dat Venezuela een beetje tot het hoofd is gestegen. Je weet het niet. Heel misschien hebben ze... Dat is allemaal speculatie. Misschien hebben ze informanten binnen het regime. En dan hopen ze nog een keer een Venezuelaatje te doen. Het lijkt me sterk, want er staan nog

Speaker 3

heel

Speaker 1

wat Ayatollahs klaar... om de omgangenheid te vervangen. Dus het is maar goed, we zullen het zien. Naar Israël nog? Nou, Israël heel kort. Op de Westbank gebeuren weer allemaal vreselijke dingen... Boeren worden weggepest. Nu ook een beetje onder de aandacht gebracht door die meneer Hamdan Balal. Die heeft die Oscar-winning film daarover gemaakt een jaar geleden. Nu blijkt dus dat het huis van zijn ouders ook helemaal onder druk staat.

En het tweede is dat doktoren die in de Gaza gewerkt hebben... en graag weer terug willen keren om daar te werken... die krijgen geen visum om dat te doen... of een vergunning om dat te doen, omdat ze zich kritisch hebben uitgelaten over wat Israël daar doet.

Speaker 3

Ik denk misschien nog even, toch wel echt belangrijk, dat 85 leden van de VN, die hebben zich nu in een

De Westelijke Jordaanoever en VN Verklaring

gezamenlijke verklaring uitgesproken tegen de plannen van Israël voor de westelijke juraanhoek. om de facto annexatie van die oever. Het is unilateraal. Ze wijzen terug op wat de VN eerder heeft gezegd... van ja, wat daar gebeurt is eigenlijk illegaal. Met andere woorden, dit kan niet. En er zijn dus nu net nieuwe maatregelen aangenomen. Het was altijd zo dat het kopen van land door Israëli's... op die westelijke Jordaan-oever, dat was verboden. Dat wordt nu mogelijk gemaakt. We weten

al dat die nederzettingen enorm uitgebreid worden. Er is nu een wet aangenomen om land te registreren. Kennelijk is dat niet zo. Er is heel veel van het land niet geregistreerd. Dat schijnt enorm in voordeel te zijn van Israël om dat te doen. Dus dan kun je gewoon inderdaad claims daarop leggen. Ja, dit wordt gezegd van als dit zo doorgaat... dan zal die Palestijnse staat nooit kunnen ontstaan. En dat is nou ook precies de bedoeling van types als Smotrich...

de minister van Financiën of Kass van Defensie. Dus ook Nederland heeft dit ondertekend. Eigenlijk alle Europese landen. En je ziet hier wel dat een heel groot aantal landen... toch behoorlijk op één lijn zitten. Inclusief Soed-Arabië, Rusland, China. De meest Arabische landen. Dat is wel opmerkelijk. En Guterres, de baas van de secretaris-generaal van de VN... die heeft ook al gezegd... dit is allemaal onrechtmatig en destabiliserend... vind ik, wat hier aan de hand is

Speaker 1

En Amerika heeft het natuurlijk niet ondertekend,

Speaker 3

maar

Speaker 1

officieel is dus Amerika tegen de annexatie van de Westbank.

Speaker 3

Maar als die

Speaker 1

vraag wordt gesteld aan Trump, weet je wel, in die vliegtuig sessies, dan kan hij daar ook gerust over zeggen, nou ja, Israël moet maar doen wat ze daar goed mee, weet je wel, dat soort dingen worden dan gezegd.

Speaker 3

Maar ja, goed, het zijn dus 85 leden, dus ruim 100 niet, hè? Dat moet je dus ook even realiseren. Dus je krijgt een deling in de wereld. Ja,

Speaker 2

ja, ja.

Speaker 3

Oké

Speaker 2

genoeg voor vandaag. Tot morgen

Speaker 3

Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android