Washington schuift met doelstelling Iran-oorlog - podcast episode cover

Washington schuift met doelstelling Iran-oorlog

Mar 04, 202637 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Wie is het eerst door zijn raketten heen? | Russische tanker aangevallen op Middellandse Zee | Nieuwe energieschok voor Europa

Israël en de Verenigde Staten voeren een grootschalige bombardementscampagne uit tegen Iran onder de naam Operation Epic Fury, met aanvallen op raketten, drones en regime-doelen rond Teheran en Natanz. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk duiden hoe officieel wordt gesproken over het stoppen van terreursteun en nucleaire ambities, terwijl de liquidatie van ayatollah Khamenei als ‘bijproduct’ van de operatie wordt weggezet. Zij laten zien hoe het ontbreken van een directe dreiging het internationale recht onder druk zet en binnen de Amerikaanse politiek tot felle discussie leidt.

De Straat van Hormuz ligt praktisch stil doordat verzekeraars afhaken en reders de tankerfiles laten oplopen, met serieuze risico’s voor olie- en gasprijzen wereldwijd. Boekestijn en De Wijk bespreken hoe Europese landen klem komen te zitten tussen trouw aan Washington en de noodzaak van energiezekerheid, inclusief de oncomfortabele optie van extra Russisch gas. Ondertussen escaleert de strijd in Libanon en Oekraïne, waardoor de vraag op tafel ligt hoe lang Europa deze geopolitieke spagaat nog volhoudt.

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijndewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein

Speaker 2

en de Wijk. Hugo Rijtsma. Woensdag 4 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is dag vijf van de oorlog in Iran. Israël is begonnen aan een grootschalige aanval op Teheran. Meldt de strijdmacht van het land op X vanochtend. Het gaat volgens Israël om de tiende aanvalsgolf. In Teheran zijn vanochtend zeker 25 explosies gehoord. Er zijn ook aanvallen geweest in onder meer Isfahan en Kermanshah.

Israël zegt daarbij naast luchtverdediging en raketinstallaties... ook hoofdkwartieren onder vuur te hebben genomen van de politie en de bashi-militie... de belangrijkste instrumenten van controle over de bevolking in het land. De Amerikanen melden gisteravond al bijna 2000 doelen te hebben geraakt in Iran... onder meer luchtverdediging, balistische raketten, lanceerinstallaties en drones...

Ook zouden 17 schepen waaronder een onderzeer zijn gezonken. Iran zou in totaal 500 ballistische raketten en 2000 drones hebben gebruikt in vergeldingsaanvallen op Israël en de golfstaten. Daarbij zijn in elk geval zeven Amerikaanse basis in de regio, vooral radarinstallaties. De Amerikaanse ambassade in Saudi-Arabië en een Saoedische olieinstallatie geraakt. De straat

van Hormuz lijkt nog steeds effectief afgesloten. Voor olie- en gastankers op marine traffic zie je oost en west van de zeestraten inmiddels hele grote soort van parkeerplaatsen ontstaan met

Speaker 3

tankerschepen. Even misschien een paar highlights eruit halen. Dus de Israëli's hebben gezegd dat het een geheime zaak is. locatie hebben gebombardeerd die een cruciale compound was voor het werken aan kernwapens. Althans componenten van kernwapens, niet kernwapens zelf. Dat zag ik onmiddellijk weer in allerlei commentaren, dat er dus aan een kernwapen werd gewerkt, maar dat is niet zo. En dat is een locatie die in de buurt van Teheran ligt. Nou, weer een aanval op Natanz, dat is

echt een nucleaire situatie. Het Panji Militaire Complex, ook bij Teheran, waar geavanceerde wapens worden geproduceerd. En dan denk ik dat het in twee delen uiteenvalt, als ik het een klein beetje interpreteer. Dat is aan de ene kant zijn dat dus aanvallen op bijvoorbeeld de commando centrales, op de balistische raketten, op de drones. Dus om ervoor te zorgen dat Iran niet kan vergelden. Dat gaat behoorlijk van dik aan zaken planken op dit ogenblik. En dan een ander. Onderzet is

eigenlijk iets wat te maken heeft met het regime. Dus dan praat je over hoofdkwartieren... en andere faciliteiten van de revolutionaire garde, van die bacies. Ja, dan is natuurlijk de vraag wat het oplevert.

Speaker 1

Ja, want er is natuurlijk geen historisch precedent... dat het vanuit de lucht lukt. Je kunt wel een hoofdkwartier aan Gort schieten... maar die baciesmensen, dat zijn er honderdduizend. Nee, meer

Speaker 3

waarschijnlijk. Ja, ik denk dat het... Het is natuurlijk moeilijk, maar de formele getallen zijn tussen 300.000 en een miljoen.

Speaker 1

De harde kern is dan 100.000. Ja, dat zou goed kunnen En dan kan het ook een miljoen, zelfs soms twee miljoen, zeggen ze dan. Maar ga dat maar eens kapot bombarderen. Dat lijkt me een beetje moeilijk

Speaker 3

Ja, en bovendien, veel van die locaties liggen dus in bevolkingscentra. Dus als je die lui gaat bombarderen, dan heb je natuurlijk een hoop collaterale schade. Dat is gewoon onvermijdelijk dat dat gebeurt. Dus je bombardeert ook een hoop... Mensen die er eigenlijk op zich niks mee te maken hebben. Maar misschien toch even. Kijk, ik zie ook in heel veel commentaren dat hoop eigenlijk een soort wens is. Van ja,

nu gaat het echt veranderen. Maar daarvoor moeten dus met deze bombardementen wel, laten we zeggen, die Bajis geheel of gedeeltelijk, al is het maar gedeeltelijk, en de revolutionaire garde, die moeten natuurlijk eigenlijk wel gaan overlopen. En daar zijn weinig aanwijzingen voor. Ik heb echt proberen te checken hoe dat in elkaar steekt. En er zijn geen aanwijzingen voor dat dat op dit ogenblik gebeurt.

Speaker 2

Er was een verhaal over een plan, ik meen een Israëlisch plan... om de Koerden in Iran te bewapenen. Zou dat ook een methode kunnen zijn om het regime te ontwrichten?

Speaker 3

Ja, dat denk ik dus wel. Alleen de vraag is hoe ga je dat dan doen? En realiseer je als je dat gaat doen? Dan worden natuurlijk de buurlanden buitengewoon... van, nou, oké, gaan we doen. Lekker, doe maar wapens. Of, die hebben ze waarschijnlijk al. En we gaan onderstoken in Iran zelf... om een regimechase een handje te helpen. Maar dan willen we wel een Koerdische staat. Nou, dan hebben ze beneden een shit met... met bijvoorbeeld Turkije en met Syrië.

Speaker 1

En het verklaart misschien ook waarom dus Iran Turkije niet heeft aangevallen. Omdat gewoon Turkije schijnt al heel vroeg aan Iran verteld te hebben... dat die Koerden bewapend gaan worden. Dus ja, eigenlijk steunt Turkije Iran een beetje... en heeft ook die Amerikaanse aanval enorm verworpen. Het is interessant wat er allemaal gebeurt

Speaker 3

Nou ja, maar dus kijk, we hebben geconstateerd... dat dit natuurlijk een enorme escalatie is wat er op dit ogenblik gebeurt. Want eigenlijk alle landen in de regio... die worden nu opeens gewoon weer bestookt door... door Iran, hoewel het aantal raketten en het aantal aanvallen eigenlijk wel relatief beperkt is. Maar het is toch wel heel erg vervelend, want het werkt totaal ontwrichtend, inclusief het afsluiten van de start van

de Hormuz. Daar moeten we zo even over hebben. Maar ja, hier zit natuurlijk wel een probleem in, want als je dus ook nog een keer die Koerden erbij gaat betrekken, dan is misschien wel die situatie compleet chaotisch.

Speaker 2

Ja, dan kan je ook nog een burgeroorlog erbovenop krijgen.

Speaker 3

Nou ja, goed. De Amerikaanse president genaamd Trump... die heeft natuurlijk al gezegd van... ja, het zou heel goed kunnen dat er een leider aan de macht komt... die nog slechter is dan de vorige. Ja. Even over de straat van Hormuz. Is dat misschien toch wel... Nou ja, kijk, Iran is afgesloten. En ik denk dat dat feitelijk ook wel klopt. Maar tegelijkertijd zegt admiraal Cooper van Senk... die dus operatie militair leidt. Ja, ik zie geen enkel schip

van die Iraniërs. Het doel was natuurlijk ook om alle schepen van Iran de grond in te boren. En hij zegt, wij gaan nu schepen gewoon escorteren. Dus als dat gaat gebeuren, dan zou je natuurlijk ook zien... dat die olieprijs weer naar beneden gaat. Dat is

Speaker 2

niet wat er nu

Speaker 3

gebeurt

Speaker 2

op

Speaker 3

Marietje. Kan je dat gewoon live

Speaker 2

volgen? En as we speak is er geen tanker in die hele stad

Speaker 1

te bekennen. Het probleem wat daar speelt is dat de verzekeringspremies zijn gigantisch gestegen En dat is ook eigenlijk de echte reden waarom ze even stil liggen. Want op zichzelf kan je er door vallen. Want er is geen Iraans schip dat daar loopt te dreigen inderdaad.

Speaker 3

Nee, ze zijn natuurlijk bang voor drones denk ik. Drones raketten. Dus dat kan ik me heel goed voorstellen. Dus dat hoef je ook helemaal niet met die marine te doen. Die niet meer bestaat van Iran. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon met antischepen raketten doen. Ja, dat is niet zo ingewikkeld. Die zou je ook eventueel vanaf het land kunnen lanceren. Want het is natuurlijk toch maar een hele nauwe doorgang. Ja, ja.

Speaker 2

Is dit nu een beetje een strijd wie het eerst door zijn raketten heen raakt? Tussen de VS en Iran? Want volgens mij is dat aan beide kanten beperkt

Speaker 1

De Amerikanen hebben dus nu al meer lange afstand munitie afgestoken... dan vier jaar in Oekraïne. En Trump zegt dan in een interview, nou is niks aan de hand hoor, want Raytheon, ik weet niet hoe je dat uitspreekt. Raytheon,

Speaker 3

ja

Speaker 1

Raytheon, nou die heeft een unlimited supply en zo, dat is helemaal niet waar. Raytheon kan maar 1000 tomahawks per jaar maken. En Pentacon heeft er maar 57 op de begroting staan voor 2027. Dus dat is een probleem. Als dit lang duurt, dan is er gewoon een tekort aan munitie.

Speaker 3

Ja, maar dat heeft ook consequenties voor Zelensky. Want die heeft ook al gezegd, als we ze doen, dan krijgen we geen munitie meer. Nee, we weten al heel lang dat die munitievoorraden... relatief beperkt aan het raken zijn in de Verenigde Staten. Dit speelde namelijk ook al. Kan je dat herinneren? Wanneer was dat? Een jaar geleden. Toen Amerika de hoedjes aan viel. Toen hebben ze ook een ongelooflijke

hoeveelheid van dat soort wapens afgevuurd. En toen werd er ook al gezegd van nou we moeten wel een beetje zuinig zijn. Want anders raken we ons een mooie spulletje zijn

Speaker 1

Ja. Dat betekent goed hè. Poetin heeft dus baat bij een hogere olieprijs. En ook baat bij Zelinski die Te weinig munitie heeft. Dit is slecht

Speaker 3

nieuws hoor. Ja, het telt allemaal bij elkaar op. En dat is natuurlijk het hele probleem wat ik voortdurend wel zie. Als je alles bij elkaar optelt, dan wordt dus de uitkomst van dit geheel steeds lastiger. En steeds onvoorspelbaarder.

Speaker 2

Als we daarnaast eens leggen wat de mogelijke doelstelling is, daar ontstaat eigenlijk zo mogelijk alleen nog maar meer verwarring over. Minister Rubio van Buitenlandse Zaken heeft een storm van kritiek veroorzaakt door het zo uit te leggen dat er dus een imminent threat was en dat daarom Amerika dus aanviel. Maar dat was ingegeven door de op handen zijnde Israëlische aanval. En dan was dus het idee van ja, nou dan zullen de Iraniërs wel vergelden ook naar Amerikaanse doelen. Dus

kunnen we hem beter meteen zelf ook aanvallen. En dus dan was het op die manier, hij noemde het proactieve verdediging.

Speaker 3

Ja, dat is een imminent threat. Dus dan zou je dus ook volgens het internationaal recht, als dat gebeurt, dan mag je een beroep doen op zelfverdediging. En dan mag je dus aanvallen. Maar als ik dus nu kijk, er is net gebeurd dat de Witte Huizen verklaring heeft gegeven wat ze eigenlijk willen met de operatie Epic Fury. Nou, dan is het eigenlijk heel simpel. Nummer één is het vernietigen van de raketten en hun raketindustrie. Twee, hun marine

kapot maken. Drie, het feit of voorkomen dat het regime... nog meer van die terroristische bewegingen... in het Midden-Oosten kan gaan steunen. En vier, en dat is een hele interessante... en dat heeft echt te maken met wat Rubio zei... hier staat voorkomen dat Iran nooit... met hoofdletters natuurlijk... een kernwapen kan krijgen. En dan wordt er gezegd... Die operatie van voor het jaar juni. Die heeft de drie belangrijke

nucleaire faciliteiten van Iran kapot gemaakt. En de directe aanleiding nu is dat zij een nucleaire deal niet wilden sluiten. Ondanks maanden van discussies. Zo staat het nu op papier En dus als je het zo leest, dan was er geen imminent threat. Nee. Maar het is wel aardig. Want gisteren hoorde ik Geert-Jan Knoops zeggen van... Ja, het zou rechtvaardig zijn. En het zou volgens internationaal recht kunnen. Als er een imminent threat is. Maar als je dus nu de...

En daar ben ik uiteraard bij de meest... En wat je dus nu ziet, is dat het Witte Huis eigenlijk gewoon bevestigd dat hij er niet

Speaker 2

was. Exact. Daar kwam ook Rubio's ingewikkelde verhaal vandaan, om een threat te construeren. Vervolgens komt er kritiek van, hebben wij ons nou gewoon hierin laten meeslepen door Israël? En dan zegt Trump, nee, dat was eerder andersom.

Speaker 3

En dat is niet zo. Het

Speaker 2

was inderdaad

Speaker 3

de CIA geconfronteerd. Gemomineerd met de mossaad die erachter is gekomen... waar die Ayatollah Khomeini-grammenei zat. Dat is ook nog een heel aardig verhaal te houden van goed. Ik bedoel, dat is jaren voorbereid, tien jaar lang is dat voorbereid. Omdat ze alle verkeerscamera's hebben gehackt in de stad. Ja, het is echt wel... Plus natuurlijk gewoon human satellite informatie. Human

is menselijke waarneming op de grond. Spionnen dus, satellite informatie. SIGINT, dat is het onder... onderscheppen van communicatie door de lucht. Dat allemaal bij elkaar heeft geconcludeerd dat die lui daar zaten. En toen is Israël begonnen. En een half uur later zijn de Amerikanen daarmee begonnen. Dat is wat er op dit ogenblik aan de hand is. En het is begonnen als een regimechange operatie. Dus wat hier natuurlijk nu staat...

In die verklaring van het Witte Huis. Nou ja, daar wordt natuurlijk gewoon wel die directe aanleiding van deze operatie... wordt gewoon terzijde geschoven Ik zie het zo

Speaker 2

Onderdeel van het gezwabber is ook of het nou een oorlog is. Volgens mij zegt het Witte Huis nu weer van niet. Terwijl het ministerie van Oorlog blijft benadrukken dat het een oorlog is. Maar dit gaat dan weer over de war powers. Of je de Senaat moet informeren.

Speaker 1

Ja, dat klopt. Even jongens, van de US-senator Richard Blumenthal. Dat is een belangrijke senaat, hoe we het allemaal wel kennen, hè? Nou, die heeft dus gisteren al gezegd... voordat we deze nieuwe doctrine hebben gehoord, nieuwe verklaring... want ja, wat zijn we nou aan het doen? Want gaat het nou om machine change... of het vernietigen van de nucleaire capaciteit, raketten... of het stoppen van de terroristische activiteiten? Nou, dat laatste wordt nog

steeds volgehouden. En hij denkt, dat betekent uiteindelijk ook... putting boots on the ground. Nou, daarmee raakt hij natuurlijk Trump hard... Want ik heb hier de MAGA-jongens. Mike Chanovic is een prominente pro-Trump social media-vicker. Zegt dus van, nou het is allemaal mooi hoor wat hier gebeurt... maar ik zie eigenlijk alleen maar verwarring. Waar gaat dit allemaal over? En Megyn Kelly, die beroemde mevrouw, zei tijdens haar show... ik heb grote

twijfels over wat we aan het doen zijn... Trump-donor Erik Prins, die is de man die de Blackwater Security Firm zijn. Nou, dit betekent gewoon dat je een significant can of worms uncorks. Dit is vreselijk, hè? Nou, Steve Bannon zegt ook van waar is de coördinatie? We hebben een verklaring nodig. Nick Fuentes, weet je wel, die witte nationalist om het zo maar even te zeggen. This is a war of aggression for Israel. Zo ingewikkeld is het. Dus je hebt zowel dus Mensen

pro-Israël als tegen-Israël in die MAGA-beweging. Maar het betekent dus dat Trump heel veel uit te leggen heeft. Ja

Speaker 3

Wat natuurlijk echt absoluut cruciaal is... en dat heeft Trump eerder gezegd... dat ook de veiligheid van Amerika in het geding is. Als je nu de doelstellingen ziet van Operation Epic Fury... dan is dat gewoon niet zo. Dat heb ik nog niet eens gezegd, maar het meest... of het meest merkwaardige zinnetje wat erin staat... in die verklaring van het Witte Huis... is dat als een bijproduct van Operation

Epic Fury... Gamenei is omgekomen. Het is een bijproduct. Dus hier wordt expliciet gezegd... dat regime change dus niet de doelstelling was. Maar voor Netanyahu is het wel de doelstelling. Exact. Je ziet dus nu dat...

Speaker 1

Wat we ook even moeten behandelen is dat sommige Amerikaanse soldaten die daar dus bezig zijn, die krijgen dan dus berichten van hun commandant dat zij een plan van God aan het uitvoeren zijn

Speaker 2

Daar is over geklaagd

Speaker 1

Daar is over geklaagd En als je dan weet dat Hexet ook zo'n, ja die heeft zelfs op zijn op zijn borst, geloof ik, een kruis gaat proberen. Het is wel ernstig, jongens. Het was het

Speaker 2

verhaal hier dat Trump namens Jezus... hier de aanzet tot Armageddon komt.

Speaker 3

Ja, exact. Het is een goddelijk plan. Ja, nou ja, goed, Trump heeft natuurlijk ook al een keer gezegd dat het grondelijke voorzienigheid was dat hij tot president werd gekozen en gespaard werd bij die aanslag die er op hem is gebleven, waar we je een stukje oren kwijt raakten.

Speaker 2

Ja. Nou ja, als het leidt tot Armageddon, dan zullen we dat natuurlijk ook gewoon meenemen in de pot trouwens. In het steeds waar wordende lijstje van oorlogen.

Speaker 3

Maar over God gesproken jongens. Wat wel lekker is, dat we niet de naam van de toekomstige officer Ayatollah weer uit ons hoofd moeten gaan leren. Want dat blijft gewoon Gamenei. Dat is handig ja. 56 jaar. Ja, dus die kans is vrij groot dat hij inderdaad wordt gekozen. Maar dat weten we op dit ogenblik nog niet. Althans, niet op het moment dat we dit opnemen. En ja, heb jij een idee, Arjan, wat je hiervan moet denken? Nou ja...

Speaker 1

Even nog terug over God. Dat zit toch wel een beetje als een graat in mijn keel. Weet je waarom ik het zo geestig vind? Als Israël spreekt over het Iraanse regime... dan beginnen ze altijd over de twaalfde imam die dan terugkomt. Die eschatologie, dat moet je allemaal bevorderen. Er is nu ook bekendgemaakt dat dus Ghamenei... heel bewust in zijn offices gaan zitten. Hij heeft voor het martelaarschap gekozen. Dus de tegenpartij wordt als totaal... als martellaren afgeschilderd. Maar ja,

dat doet eigenlijk nu... Hexen doet hetzelfde. Het is natuurlijk kwaad kersen eten... bij twee mensen, twee groepen... Ja,

Speaker 3

dat is wel een belangrijk punt. Want inderdaad, als je zo bekijkt, wordt het bijna een religieuze oorlog. Nee, maar goed, nou even weer naar die gammerij. Kijk, de grote vraag is natuurlijk, wat is dat nou voor een people? Is dat nou iemand die een nog grotere hardliner is? Sommige mensen zeggen van ja, want hij staat zeer dichtbij... Het is natuurlijk als hij daadwerkelijk wordt gekozen... en daar heeft het alle schijn van... dan is het ook een veilige keuze.

Want hij snapt in ieder geval hoe de regerit moet worden. Want dat weet hij van zijn vader. En hij is natuurlijk helemaal ingebed in de inner circle... van de machtsfuncturen van Iran. En sommigen, anderen die zeggen... ook een politicus die vrij dicht bij Gamenei stond... dus paar Gamenei zeg maar... Die zegt, nou ja, hij zou zich ook kunnen gaan ontwikkelen zoals Mohammed bin Salman. Dus een grote hervormer eigenlijk

van het land. Dus kortom, we weten het niet. Daar is eigenlijk de conclusie die we

Speaker 1

moeten trekken. Het was overigens net zo, wat heb ik net zitten lezen, van hoe Ghamenei zelf aan de macht is gekomen, hè? Ze hadden dus bedacht, hij moet het dan maar gaan doen. En toen heeft Gammeneij gezegd, jullie zijn gek. Ik ben volkomen ongeschikt voor dit werk. En vervolgens bleek hij een ongelooflijke slimme machtspeler te worden. Die iedereen tegen elkaar uitspeelde Zijn zoon moet wel over dezelfde talenten beschikken, vrees ik. Hij

Speaker 3

heeft in ieder geval God aan zijn

Speaker 2

kant. Misschien nog eventjes hier mee te nemen... dat er ook vrij forse aanvallen weer opnieuw op Libanon zijn uitgevoerd. Door Israël natuurlijk, doelen van Hezbollah. En Iran ook op een Britse militaire basis op Cyprus

Speaker 3

Ja, dat is niet onbelangrijk natuurlijk. Want dat betekent dus in principe dat een Europees land... ook nu bij die oorlog wordt betrokken. Maar goed, dan moeten we misschien morgen maar wat hierop ingaan. Dat is wel belangrijk

Speaker 1

Zes raketten en acht drones

Speaker 3

Ja, en in Libanon, je hebt het al even genoemd Hugo... is denk ik een grote schoonmaak aanstaande... waarbij eigenlijk denk ik Israël de klus wil afmaken... die ze eind 2024 niet hebben kunnen afmaken vanwege het bestand. Maar je ziet dus nu dat er zijn een aantal aanvallen geweest... van hesballen op Noord-Israël. Dat heeft allemaal niet zoveel betekend. Maar dat is natuurlijk een fantastische aanleiding... voor de Israëli's om gewoon naar binnen te gaan. En dat doen ze dus op

dit ogenblik ook. En luchtaanvallen uit te voeren... tegen militaire doelwitten van Hezbollah en hun instituties, oftewel hun kantoren. Dus ook daar zie je dus een enorme escalatie van de strijd. En wat ik wel heel bijzonder vind, is dat het Libanese kabinet heeft gezegd dat Hezbollah zijn activiteiten... dat die activiteiten van Hezbollah illegaal zijn... en dat Hezbollah zich moet ontwapenen. Daar is geen precedent voor dat het kabinet in Libanon dat gezegd heeft

Speaker 1

De Libanees zijn ontzettend kwaad... dat Hezbollah hen zo stort in al deze ellende. Want laten we wel zijn... Als je dus in Beirut rondloopt, dan gaan de knallen vliegen om je oren. En ik denk ook een beetje dat Israël hoopt... die overigens die bestandslijn weer heeft overschreden... dat Israël ook hoopt dat de Libanese politiek... nu echt met Hezbollah zelf gaat uitsluiten. Dat is een big if trouwens, want het is allemaal niet gemakkelijk. Maar goed

Speaker 2

Laten we door naar de VS na het volgende. Welkom terug. Misschien allereerst, Arjan, we hadden het al eventjes over... noem je het nou een oorlog of niet in Iran? Maar dus die War Powers Act, van wie mag nou eigenlijk een oorlog beginnen? Daar wordt deze week over gestemd, zeg ik dat goed

Speaker 1

Ja, en dat is... Vandaag? Ja, vandaag wordt er over gestemd. En het zou zomaar kunnen zijn dat Trump dat verliest. Dat ze dan dus zeggen van luister eens, je moet naar het congres komen voor toestemming. Maar dan is het ook nog zo dat Trump dat nog even naast zich neer kan leggen. Maar het is heel spannend wat daar aan de hand is. Wat nog meer? Even kijken. Dat Divine Plan hebben we al behandeld. Wat was er nou

in Ecuador? Dat is een antidrugsactie. Het schijnt dus in Peru en Colombia wordt er dus heel veel drugs gemaakt... en het gaat dan door Ecuador heen. En de baas van Ecuador, Nobi of zo, dat is een vriendje van Trump... en die hebben nu zelf die drugstransporten onder vuur genomen... als ik het goed begrepen heb

Speaker 3

Nu we het toch over dat soort landen hebben... is het misschien ook handig om iets te zeggen over China. Realiseer je dat Trump deze maand, later deze maand, als het goed is... Of in ieder geval een ontmoeting komt tussen Trump en Xi. En wat je dus ziet is dat natuurlijk net zoals Poetin veroordeelt China wat hier aan de hand is. Maar ze doen niks. Dat is wel interessant. En wat je dus nu ziet is dat toch uiteindelijk blijkt dat die relatie tussen China en Iran veel minder

goed is dan veel mensen denken. We hebben de vorige keer al geconstateerd dat de hoeveelheid olie die specifiek door Iran wordt geleverd aan China niet meer is dan 13% van de totale behoefte. Ook de investeringen blijken toch erg mee te vallen. En het enige wat de Chinezen hebben gedaan is Iran eigenlijk bij de BRICS trekken. Ja, als een soort blijk van vriendschap. Maar voor de rest steken

ze eigenlijk hun hand niet uit. Omdat ze het belangrijker vinden dat die relatie met de Verenigde Staten werkbaar blijft

Speaker 1

En China gaat dus meer Russische olie kopen.

Speaker 2

Ja, natuurlijk. Dan is de relatie met campagne, daar moeten we het nog over hebben. Want Trump is gevallen over iets dat president Sanchez, of is hij premier, heeft gezegd

Speaker 3

Nou, een president hebben ze niet hoor. Oh nee, daar hebben ze

Speaker 1

een koning. Gewoon een koning Sanchez heeft gewoon gezegd, want dit is een strijd met internationaal recht. Dit lijkt op de 2003-invasie in Irak. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. En wij zijn consistent en we gaan dat gewoon doen. Wij gaan dat gewoon, wij doen daar helemaal niet aan mee. Er mogen ook geen Spaanse vliegvelden worden gebruikt door de Amerikanen. Hij heeft dat allemaal welsprekend de eter ingegooid. En natuurlijk heeft Trump gezegd

dat hij erg boos is op Spanje. Spanje laat ons vallen. En zei hij... We will cut them off from trade. Dat is natuurlijk echt

Speaker 3

onvoorstelbaar. De minister van Financiën heeft de opdracht gekregen om dat te doen.

Speaker 1

Terwijl dat gebeurt zat dus Merts naast Trump. Die was er op bezoek En die kwam dus Sanchez niet te hulp. Het enige wat hij zei is van... het is niet goed dat Spanje te weinig geld aan Defensie uitgeeft. Wat natuurlijk waar is. Maar dat was een beetje mager natuurlijk hè. Kijk, handel is natuurlijk een competentie van de Europese Commissie. Dus het kan helemaal niet. Ze

Speaker 3

doen het best maar. Maar ze moeten nog even wennen aan hoe de verhoudingen liggen in

Speaker 2

Europa. Laten we het daarop houden. En door naar Oekraïne. Met opnieuw zeker drie doden en 35 gewonden. De Russische aanvallen afgelopen nacht en vanochtend. Een chemische fabriek in de regio Kirov, diep in Rusland, is geraakt door een Oekraïense drone. Die belangrijke Russische olieterminal, de haven van Novorossiysk, is stilgelegd na de Oekraïense droneaanval die we maandag melden. Die aanval blijkt een heel stuk groter dan we toen door hadden. Er

zouden zeker 200 Oekraïense drones zijn ingezet. En naast die olieterminal zouden vijf Russische marineschepen zijn geraakt. Drie doden zijn gevallen en 16 gewonden. Het Oekraïense stroomtekort, zag ik vanochtend gemeld, is gekrompen tot 1 gigawatt. In de winter piekte het tekort door de Russische aanvallen op 5 tot 6 gigawatt. En ik heb ook eventjes het weerbericht gekeken. Het is vandaag 8 graden met een beetje een zonnetje. Volgende week 14 graden. Dus ze zijn de

winter echt door. En dus druk bezig met de reparatie van de energievoorziening op de grond. Zaporizhia en Donetsk. President Zelensky zag ik ergens die zei dat Oekraïne her en der zwaktes ziet bij de Russen door onvoldoende of onvoldoende getrainde manschappen. Niet dat de verdediging daar achterover kon leunen, waarschuwde die, maar het was wel iets nieuws dat ze ontwaarden bij de tegenstander.

Speaker 3

Het is inderdaad zo dat de Oekraïners het niet slecht doen op dit ogenblik. Dat heeft nog steeds te maken met Starlink, waarover de Russen niet meer kunnen beschikken. Maar eigenlijk voor de eerste keer sinds jaren zien we dat de Oekraïners eigenlijk minder verliezen dan dat ze winnen. En dus dat is wel interessant. Ze hebben dus netto... Ja, het is natuurlijk... Het is de grootte van een tuin, bij wijze van spreken. Netto 33 vierkante kilometer gewonnen. Laten we zeggen,

medio februari. Laatste week van februari nog een keer netto 57 vierkante kilometer. Ik bedoel, het zijn Fritsland is land. Maar psychologisch is het natuurlijk wel echt heel erg belangrijk dat dit gebeurt. En dat heeft ook te maken met het feit dat er dan weer negen dorpen zijn bevrijd... Voor zover je dan nog van hem kan spreken, want volgens mij is hij plat gebombardeerd en onbewoond. Maar goed, dat

doet er allemaal niet toe. Dat gebeurt dus wel. Maar het allerbelangrijkste is, denk ik, dat dit aantoont dat Rusland gewoon ook zijn deadlines niet haalt. Dus iedere keer zie je dus dat... In het begin van de oorlog, binnen twee, vier, vijf dagen worden er veroverd. Het is natuurlijk gewoon allemaal niet gelukt. Die prognoses zijn er ook gemaakt over de Donetsk Oblast. Om het restant daarvan te veroveren. Dat geldt ook voor het laatste steppetje Luhansk. Daar zijn allemaal deadlines

voor gesteld. Die worden allemaal niet gehaald. En als je dus nu ziet wat er op dit ogenblik gebeurt. Dat de Russen echt de minste veroveringen hebben gepleegd sinds jaren. Dan is dat ook wel een klap voor het Kremlin

Speaker 1

We moeten ook nog even behandelen. Kijk, Merts heeft natuurlijk met Trump ook over Oekraïne gesproken. En als je dat allemaal leest, dan word ik daar een beetje droevig van. Mertz zegt dan dus van... wij vinden dat de Oekraïne niet territoriale concessies moet doen. Dan zegt Trump natuurlijk niks als Mertz dat allemaal zegt. En dan zegt Trump van... nou ja, ik vind ook wel dat een deal om de oorlog te beëindigen... is ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. Ja,

dat zegt hij dan allemaal. Verder, Mertz zegt, je moet veel meer... druk op Poetin uitoefenen. Dat wordt al jaren gezegd. Dus dat heeft eigenlijk niets opgeleverd.

Speaker 3

Nou ja, dat is natuurlijk het meest idiotige... wat er op dit ogenblik aan de hand is. Trump heeft de pik in op die Ayatollahs... voor zover ze nog in leven zijn in Iran. En daar, dat begrijp ik, is natuurlijk ook een walgelijk regime. En niemand laat het, denk ik, zeker niet in het Westcentraal... omdat die lui niet meer leven... Maar ja, het punt is, dat hebben we net ook besproken met betrekking tot die doelstellingen van Amerika. Dat is

om de omgeving, het Midden-Oosten veilig te maken. Ja, dan mag je dus ook bij wijze van spreken wat bommen gaan gooien op het Kremlin. Want hoe je het ook wendt of verkeert, kan Lavrov wel zeggen... het is toch een schande wat daar gebeurt met die Amerikanen. De soevereiniteit van het land is geschonden. Dat hebben zij natuurlijk ook gedaan met Oekraïne. Hoewel zij natuurlijk vinden dat Oekraïne onderdeel is van de... van de Russische federatie. Dus dat mag

dan gewoon, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op. En hier zie je dus hoe Trump met twee maten meet. En er is natuurlijk een discussie ontstaan over het internationale recht. Waarom pas je hem dan zogenaamd wel toe op een schende van het internationale recht genaamd Iran? En waarom pas je hem niet toe op een schende van het internationale recht genaamd Poetin? Dat is toch echt wel echt problematisch wat

Speaker 1

hier gebeurt. En nogmaals, de geloofwaardigheid van Trump is altijd weer in het geding. Hij zegt letterlijk tegen Metz nou... we hebben genoeg munities om Iran te bevechten... en ook nog genoeg om een Europa te verkopen voor de Oekraïne. Dat is dus gewoon niet waar. En dat weet iedereen. Maar hij zegt het gewoon

Speaker 2

Je

Speaker 1

ziet

Speaker 2

dezelfde worsteling in Europa. En ook in Den Haag trouwens. We willen Amerika toch ook niet helemaal afvallen... maar wel een beetje zorgen maken over het internationaal recht... dan krijg je vlees nog

Speaker 3

goed. Ja, dat klopt. Ik bedoel, het is geen steunbetuiging. Het is begrip. En dat is wel een... Nou, dat is niet heel erg geweldig als steun, hoor. In het dienst van het IKEA-goon.

Speaker 1

En er zit licht tussen de Berendsen-verklaring, onze minister buiten onze zaken... en die van de fractievoorzitter van de VUPD, Brekenmans. Brekenmans vond dat vlak en neutraal En Berendsen, die koos voor het internationale

Speaker 3

Ja, ik denk dat je op dit ogenblik niet anders kan. En dat heeft gewoon te maken met het feit dat we zolang nog... Zolang we nog de Amerikanen nodig hebben... ook voor de verdeling van Oekraïne... door het leveren van wapens... wat dus steeds lastiger gaat worden... kun je niet veel anders. Maar goed, die doelen... daar moet je echt gewoon even doorheen kijken. Daar moeten we in je mee gaan.

Speaker 1

De onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne... daar praten we nooit meer over... door al die gedonderd in Iran. Maar goed, dat zou dus aan het einde van deze week... Of

Speaker 4

later in

Speaker 1

deze wereld. En dat gaat niet naar Abu Dhabi. Want dat is een beetje onveilig. Misschien Zwitserland of Turkije

Speaker 3

Ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Want als hij dezelfde tactiek toepast. Op Zelensky. Als dat hij op de Iraniërs heeft toegepast. Dan zijn we echt ver van huis. Want daarvan weten we nu. Dat de Amerikanen. De onderhalingen hebben afgebroken. Omdat de. dat Iraniërs niet akkoord wilden gaan met nul verrijking. Want ze zeggen, wij mogen gewoon verrijken voor civiele doeleinden. Dus hier kunnen we niet mee akkoord gaan.

En dat is dus eigenlijk nu als aanleiding... dat blijkt ook uit die verklaring van het Witte Huis... als een reden genomen om te gaan aanvallen. Als hij dat dus nu ook met Zelensky gaat doen... van jij levert gewoon... gebied op om er een einde te maken aan die oorlog, dan doe je eigenlijk in wezen precies hetzelfde. Met grote gevolgen ook voor de Europese veiligheid.

Speaker 2

Exact. Wij moeten niet vergeten nog te melden dat op de Middellandse Zee een LNG tanker van de Russische schaduwvloot in brand is gevlogen en volgens mij gezonken. Rusland... Zegt dat sprake is van een Oekraïnse drone aanval. En ik zag een satellietbeeld van vanochtend. Waarop je inderdaad een gigantisch gat in de romp zat. Dus dat lijkt inderdaad dan te wijzen op zo'n zeedrone. De 30 Russische opvarenden zijn gered. Maar dit gebeurde dus onder iets oost van Malta.

Speaker 3

Ja, daar zijn ze natuurlijk erg goed in. Maar ze zijn ook heel goed in de droneverdediging. Dus Zelensky misschien nog even als toevoeging heeft gezegd... doe ons maar petritraketten. En dan zorgen wij ervoor dat onze drone-operators... en onze technologie de drones van Iran tegenhoudt. Dat wij weten hoe we dat moeten

Speaker 2

doen. Over olie en gas. Was er nog een uitspraak van een Noorse energieminister... Waar ik nogal van klapperde met mijn oren.

Speaker 3

Nou ja, maar hij had wel gelijk. Kijk, op het moment dus dat wij inderdaad in Europa... geen gas meer kunnen krijgen uit het Midden-Oosten... en Amerika kan dat niet compenseren... want eigenlijk heeft Amerika gewoon nu de... bijna de plicht om te compenseren... omdat zij verantwoordelijk zijn voor het stagneren... van de gastoevoer vanuit Qatar. Ja, dan krijg je dus automatisch een discussie in Europa... om dan toch maar weer gas in Rusland te gaan kopen. Ja. Ja, dat is

niet een fijne conclusie. Maar ik vind wel dat het een realistische conclusie is. Want die discussie gaat dan waarschijnlijk open. Vandaar dus dat die Amerikanen zo snel mogelijk ervoor moeten zorgen... dat die straat van Hongroos open gaat.

Speaker 1

Ja. Weet je, ik moet denken aan 2023. Toen waren er ook hele hoge Duitse topambtenaren die zeiden... we moeten toch dat gas van Rusland behouden. Het kan niet zo, we zijn zo vervond, hè? Je ziet dus dat dat nu terugkomt. En ook in Nederland natuurlijk, met het sluiten van Groningen. Zo komt allemaal weer terug En Noorwegen heeft ook niet genoeg om alles op te vangen. En Qatar heeft gewoon die installatie stilgezet. Dus ja, als

het een paar dagen duurt, valt dat wel mee. Maar als het een maand duurt, dan krijg je een enorme gasrekening.

Speaker 3

Nou ja, op termijn mag je hopen dat je niet een flexibel contract hebt. Ik weet niet of jij daarin zit, Jan. Maar dat was niet zo verstandig geweest

Speaker 1

Ik zit in een huis met alleen maar elektriciteit.

Speaker 3

Oh,

Speaker 1

dat is lekker. Arijan zit er warmtjes

Speaker 2

bij. Wij niet. Nee. Maar gelukkig hebben we elkaar. Voor nu genoeg.

Speaker 3

En het wordt zomer jongens, het wordt

Speaker 2

zomer.

Speaker 3

Precies. Niet onbelangrijk

Speaker 2

Zeker niet onbelangrijk. Laten we bij die conclusie afsluiten. Een zonnige podcast. Ja, vandaag even een zonnige podcast voor de mensen. Tot morgen. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android