¶ Intro / Opening
🎵 Music
¶ Oekraïense Aanvallen en Strategische Patstelling
Hugo Rijdsma. Vrijdag 22 mei. Welkom bij Boekersijn aan de Wijk. Op zoek naar de Nieuwe Werelorde. Bij de olieraffinaderij van Jaroslav zijn vannacht explosies en branden gemeld. De gouverneur spreekt van een afgeslagen dronaanval.
Dat zeggen ze wel vaker. E afwachten. Dus de raffinaderij is al meerdere keren geraakt. Gisteren werd ook een aanval op de raffinaderij van Sisran gemeld. Volgens Reuters hebben nu alle grote olieraffinaderijden in centraal-Rusland de productie op zijn minst moeten afschalen. Door de Oekraïense aanvallen, samen zouden die installaties goed zijn voor ongeveer een kwart van Ruslands raffinagecapaciteit.
Bij een grote droonaanval ook gisteren op een hoofdkwartier van de Russische geheime dienst FSB in Zet Gharkiv zijn volgens Oekraïne zo'n honderd slachtoffers dood en gewond gevallen. Bij Russische aanvallen in de regio Soumy zijn 11 gewonnen gemeld vanochtend. Gisteren 19 gewonden in het Dnipro. Vier doden, ook onder burgers, bij een luchtaanval op een dorpje in Donetsk. Ook gisteren. Op de grond heeft Oekraïne volgens cijfers van.
De Amerikaanse Defense Intelligence Agency 400 vierkante kilometer terugveroverd op de Russen sinds de Russische toegang tot Starlink is beperkt. Wat dus volgens de DIA een zo noemen ze tijdelijke, maar forse tegenslag voor de Russen vormt.
Ja, misschien even over dat laatste bericht. Kijk, die 400 kilometer is natuurlijk niks hè. Dit hebben we dus ook altijd over de rusten gezegd. En nu doen we net alsof het heel erg veel is. Maar dat is een stukje land van 10 bij 400 kilometer. Nou, ik wou dat ik dat als tuin had. Maar het is echt, om het maar even in perspectief te plaatsen, dat is natuurlijk gewoon niet gelukkig. te zien op de kaart ja dat is gewoon niet te zien op de kaart
Dus wat denk ik strategisch belangrijker is, is wat je vertelde over de aanvallen op de olieinfrastructuur. 83 miljoen ton per jaar is er dus aangegaan, hè? Dat betekent dus 238.000 ton per dag. Dat zijn astronomische getallen. Ja, en ik denk dat Zelenskij bijna even mis is van. Nou ja, we liggen redelijk op schema met het te vernietigen van de olie-industrie. Nou, als je dan vervolgens kijkt, er wordt ontzettend hard te gevochten en op de grond.
En natuurlijk klopt het inderdaad dat de Oekraïne een tactisch initiatief heeft. Maar het is wel belangrijk om te begrijpen wat de tactische initiatief is. Dat is gewoon dat je dus op de grond een overwicht hebt. Maar wat je wil, is een strategisch initiatief. Waardoor je dus zeg maar grote doorbraken kunt krijgen in de oorlog. Wat er nu gebeurt is.
Niet mogelijk dat dat leidt tot grote strategische doorbraken. Waardoor echt de oorlog op een heel andere manier kan worden geïnterpreteerd. Waarbij een overwinning voor de Russen. Of voor de Oekraïners aanstaande is. Gisteren hoorde ik nog even, een oud-minister. Van Oekraïne die zich echt heel erg bezighoudt met dit soort zaken en die ook de hele wereld afreist.
En die zei van ja, nee, wij zijn dus echt nu in staat met al onze technische informaties om op een gegeven moment toch gewoon weer de krim terug te veroveren. Ik merk wel bij de Oekraïners die ik toch de afgelopen dagen en ook vorige week regelmatig heb gezien en gehoord en gesproken. Dat er wel een optimisme is waarvan ik mij werkelijk afvraag: nou, spoort dat wel helemaal met de realiteit. Dus het is heel fijn dat ze die vorderingen maken, maar dat wil nog niet zijn.
Zeggen dat er dus strategische doorbraken komen. En de discussie waarbij ik gisteren zat met die minister die dan roept van, of ex-minister moet ik zeggen, van nou we gaan dus uiteindelijk ook wel met al die drones en die raketten de Krim terug veroveren. Ja, dan wordt het daar toch met enige sceptisch naar geluisterd, moet ik zeggen, in de zaal waar allemaal experts zitten.
¶ Rusland Hergroepeert, Poetins Strijd
Voor de duidelijkheid FVS zit bij de jaarlijkse Klopsekconferentie in Praag op dit moment. Moet je zo nog even wat meer over vertellen? Maar eerst nog even die situatie op de grond. Ik zag deze week ook nog wel wat analyses over dat de Russen mogelijk zouden proberen in Donetsk toch te hergroeperen. Voor toch weer een steviger aanval daar.
En ook over het noorden wordt gespeculeerd. Zelensky heeft daar ook het een en ander over gezegd dat de Russen mogelijk opnieuw via Belarus richting Kiev zouden willen optrekken.
In het noorden van het land. Ja, ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Er gaan in ieder geval meer troepen naartoe, maar of ze daar bijvoorbeeld nu ook aan het bouwen zijn van zo'n kilzone die je dus ook hebt in het zuiden. Nou ja, dat is wel zo. Daar wordt... Als ik goed ben geïnformeerd, wordt er al een hele tijd aan gewerkt.
Althans, ook statische versperringen zoals hekken, prikkondraatversperringen, maar je kan ook denken aan bijvoorbeeld mijnenveld. Dus daar wordt inderdaad wel aan gewerkt. Maar het is wel opmerkelijk dat die Russen dus bezig zijn om kennelijk dit soort plannen weer te ontwikkelen.
En Rusland doet dat natuurlijk ook in de hoop dat er dan troepen uit het oosten worden weggetrokken naar het noorden. Waardoor ze in het oosten wat ruimer in een jasje komen te zitten. De Russen althans. Hé Rob, als er nou geen... Als er geen strategische doorbraak is aan beide kanten, alleen maar tactische winst voor Oekraïne, betekent dat dan dat de enige Oekraïense hoop eigenlijk is dat ze door moeten gaan met al die olieraffunaderijen?
...kapot te maken. Maar je kan niet alle olie-raffinaderijen kapot maken. Hadden ze nu één veren van de capaciteit... ...zei je dat...
Een kwart. Voor benzinerafinaz was het iets meer. Ik geloof een derde, een diesel een kwart. En dat is ook dus intern het probleem voor gewone Russen bij de pompen.
Yeah. Ik denk het. Ja, het is een uitputtingsslag. Waarbij de vraag is wie het eerst opgeeft. Daar komt het feitelijk op neer. En je kan natuurlijk niet de één eeuw doorgaan met de paststelling, maar eigenlijk is die paststelling er al drie jaar. Dus. Dit gaat maar door. Het kost mensenlevens. Niemand komt in spat verder. En je zou dus onder normale omstandigheden denken van...
Nou, dan hou je ermee op en dan probeer je toch op een of andere manier tot een vergelijk te komen. Dat gebeurt niet. En dat heeft denk ik op dit ogenblik te maken met het feit dat Poetin niet met een fatsoenlijk verhaal naar huis kan komen. Die heeft zo hoog van de toren geblazen. Die heeft zijn doelstellingen al teruggebracht. En hij moet met een succes komen. En dat succes heet de rest van de dombas.
En als je dat niet voor elkaar kan krijgen, dan heeft hij een probleem. En ja, dat kan hem wel eens een keer de kop gaan kosten. Dus het wordt nu bijna existentieel voor Poetin zelf om door te gaan vechten.
¶ EU Sancties, Defensie-Industrie Problemen
Artjan, je had nog iets over sancties aanscherping?
Ja, mensen gebruiken trustfunds, waardoor het dus heel moeilijk is om personen te raken. De EU heeft nu besloten dat als er trustfunds zijn die verbonden zijn met bepaalde gesanctioneerde Russische personen...
Vila's in Londen of jachten in Monaco alsnog kan pakken. Nog een andersoortig punt, maar natuurlijk heel belangrijk voor Oekraïne voor de toekomst is EU-lidmaatschap. Ik zag dat Merts, Monskansuur Merts, een brief heeft gestuurd aan, ik meen andere EU-leiders met een pleidooi voor... Een soort tientjeslidmaatschap, zeg maar, voor Oekraïne. En dan zo snel mogelijk dat ze dus kunnen aanschuiven bij vergaderingen. Dat we alles mee kunnen doen, behalve eigenlijk stemmen.
En geassocieerd... lidmaatschap, maar dan dus zonder stemrechten, maar je kan dus meedoen met alle EU-meetings, dus dat is in de raad, maar ook in de Europese Commissie zonder stemrechten en ook in het Europese parlement. Dus dat is eigenlijk een soort tussenstap die er wordt gemaakt. En Zelensky is daar natuurlijk heel tevreden mee dat pers nu ook aan dit kant van de touw trekt.
Ja, maar er zijn denk ik nog wel wat tegenstanders te overwinnen dan op dit punt. Misschien zelfs ook Nederland, dat nogal strikt is met de regels op dit punt.
Maar ja, ik kan me ook wel voorstellen dat dit nu. Kijk, als ze geen stemrecht hebben, dan kan je de moeilijke vragen nog even vooruitschuiven. Zoals het landbouwbeleid en de krachtverhoudingen.
Misschien van Oekraïne naar onze eigen verdediging. Rob, daarop Globzek is dat natuurlijk ook een belangrijk onderwerp. Defensie-industrie, opbouw, relatie met de Amerikanen. Wat kan je daar nog meer over vertellen, heet Van de Naald?
Nou ja, wat mij is opgevallen, en dat valt me eigenlijk al een tijdje op, is dat die politici blijven vasthouden aan de Verenigde Staten. Ze durven dus niet die slag te maken. publiekelijk naar een NAVO zonder Amerikaan. Dan wel een NAVO die vooral in Europa zijn wapenaanschaf pleegt.
Dat gebeurt in feite wel, maar dat durven ze niet te zeggen. Iedere keer is het weer hetzelfde. Ik vind dat wel problematisch, omdat je daarmee dus ook nooit de bevolking meekrijgt. Voor een grotere defensieinspanning van. Van de Europese NAVO-landen. En dat is wel risicovol, denk ik. Maar de angst voor, de verlatingsangst ten aanzien van Amerika is zo groot dat men dus echt probeert te pappen en te nat houden.
Ja, ik ik vraag me af of dat nou een gezonde strategie is. Want als je kijkt wat Amerika gedaan heeft in Venezuela, nu op dit ogenblik aan het doen is op Cuba. Wat er gebeurd is in Iran. Het staat allemaal haaks op het internationale recht. De repercussies daarvan zijn in de rest van de wereld gigantisch. En wij plaatsen ons gewoon ook steeds meer aan de verkeerde kant van de lijn. Dat is een discussie die hier bijna niet gevoerd kan worden. Sommige mensen zeggen dat en noemen dat.
Dan zie je dat er in de zaal een zug van verlichting opgaat. Wara eindelijk durft iemand dat te zeggen. Maar die politici verwijder dat enorm. Nou, tegelijkertijd zie je. Wel, dat er ontzettend veel gebeurt. Dus er wordt enorm geïnvesteerd in defensie. Maar wat het gevolg daarvan is, is dat de prijzen oplopen van de wapensystemen.
De leveringstijden die exploderen. Die waren van een bepaalde baan besteden we een paar jaar geleden nog een jaar, en nu is dat vijf jaar, en in sommige gevallen tien jaar. En het allerbelangrijkste is, is dat wat de Oekraïne heeft aangetoond, maar eigenlijk ook Iran, is dat innovaties cruciaal zijn. Dus de grote voordelen op het slagveld. Zijn er voor de partij die de meeste innovaties weet toe te passen en die het snelste weet te produceren. En daar zit het probleem in.
In algemene zin wordt erkend. Ook Dirk Bossenwijk, staatssecretaris van Defensie, die hier is van Nederland, die maakte er ook een punt van. Ik was volledig met hem heen. Hij zegt. Het zijn ook onze interne procedures die niet goed zijn. Het heeft ook te maken met politieke risicomijdendheid. Daar ben ik het ook mee eens. Maar die procedures, die aanbestedingsprocedures, die zijn echt gewoon waardeloos.
Die bevorderen de hele grote bedrijven en die maken nou juiste spullen waar je niet direct wat aan hebt. Daarvoor moet je zijn bij de start-ups, de kleinere bedrijven, die zijn innovatief, die maken de spullen die je nu nodig hebt. Ja, en die krijgen de financieringen niet. En er was ook nog een groot rapport gepresenteerd gisteren, waarin dat nog een keer werd uitgelegd. Het blijkt dus inderdaad.
Dat die grote bedrijven het meeste geld krijgen. En die innovatieve kleine bedrijven staan achteraan de lijn. En dat is echt een groot probleem.
Die grote bedrijven hebben een grotere lobbykracht. Voor de klintjes is dat lastig.
Ja, maar hiermee staat of valt natuurlijk wel. Ik bedoel, als die productiecapaciteit niet omhoog gaat, dan gaat dat extra geld leiden niet tot meer productie, maar tot hogere prijzen. En als er dan ook nog geen innovatie is, dan wordt het dus niks.
Nou ja, dat is dus een hele probleem. En kijk, een constatering die door heel wat ministers hier is gedaan, maar ook door CEO's. Maar zelfs ook door vertegenwoordigers van de financiële sector. Die zeggen, ja, dit is helemaal ingericht op de... Op een vredesbedrijfsvoering. Maar je moet overgaan op oorlogsbedrijfsvoering. Dat betekent dus dat je gewoon een aantal van die procedures over bord moet gooien. En heel veel ministeries, bij heel veel overheden is het zo.
Dat de procedure op zich leidend is. En daar zitten allemaal seks in balances in, dat er geen geld over de balk wordt gegooid, dat er niet gefaudeerd wordt. Maar ja, dat risico moet je dan op een gegeven moment maar nemen. uh ten baten van de grotere snelheid die noodzakelijk is.
Gaan we naar Iran na het volgende.
Abonneer je op BNR Nieuws.
🎵 Music
Are you ready with Bas and Ivan?
🎵 Music
Of een andere podcast hebt.
En blijf scherp.
¶ Iran's Herstel en Oliecrisis Dreiging
Welkom terug. Amerikaanse inlichtingendiensten denken dat Iran zich militair sneller weet te herpakken dan verwacht, bericht de CNN, op basis van een aantal bronnen bij de diensten. De schade door de bombardementen zou minder groot zijn dan gedacht. Alweer. En Rusland en China helpen bij het herstel, waardoor raketlasierinstallaties en productie van wapensystemen, waaronder drones, weer gewoon actief is.
Dat is dat niet zo must. Aan de andere kant, Amerikaanse buitenlandminister Rubio heeft gezegd dat er goede tekenen zijn. In de gesprekken met Iran, hoewel hij toevoegde, een beetje raar, dat de landen nog van mening verschillen over de uraniumvoorraad van Iran en de controle over de straat van Hormoes. Maar daar ging het wel een beetje over, eigenlijk, toch?
Ik snap niet van het optimisme van Robby's opgepakt.
Daar kan je ook zeggen dat tussen Oekraïne en Rusland bijna is opgelost. Behalve het puntje van de Donbass en NAVO-Liddingen.
En het grote probleem is, Iran heeft de tijd en Trump staat onder grote druk. We zien nu ook dat Birol van die IEA nu zegt van ja, we krijgen in juli-augustus enorme problemen met olie en benzine. Te korten. En die worden, die zijn erger dan 1973, 1979 en 2022. Nou, dat waren flinke crisissen.
Het schuift wel steeds op. Ik hoor de hele tijd, over een maand is het echt een probleem. Maar dat hoor ik vorige maand ook al. Het is kennelijk toch nog wat voorraad gevonden ergens.
Nou ja, er is ook minder verbruikt. Zo simpel is het. 80% van de voorraden die er zijn, die zijn nog maar ingezet. Dus dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.
Mensen gaan nu de zomerreizen doen. Dus het verbruik gaat omhoog.
Ja, dat heb ik ook ergens genoemd. Bericht in Axios en The Wall Street Journal: dat Trump en Nethan jouw hard zijn gebotst in een telefoongesprek afgelopen dinsdag ten aanzien van Iran. Ja, en daar is ook weer het beeld. Trump zoekt een oplossing en net aan jou gelooft daar niet in. En die wil eigenlijk volgens mij hervatting van de strijd.
Ja, we wil gewoon knetter doorgaan met vechten. En Trump kennelijk dus niet. Wat ik zo merkwaardig vind, jongens. Dat dit uitlekt. We weten allemaal dat Trump is dus door nettouwen verleidt. Dit lijkt me nogal pijnlijke informatie voor Trump. En dan wordt hij boos op netto, maar hij heeft het gewoon zelf gedaan door achter netto aan. Wie lekt dat uit, dit soort dingen?
Kennelijk, beide zijden, want er stond ook in het bericht hoe beide partijen achteraf reageerden. Dat Netanjouw woedend was. En dat Trump had gezegd: van hij doet uiteindelijk gewoon wel wat ik wil. Dus er lekt meer dan één lek tegelijkertijd. Het is nog.
Maar ja, dan wordt het toch wel heel erg lastig om tot een oplossing te komen. Ik kom net weg bij een bijeenkomst met... Anvar Garage, dat is de belangrijkste adviseur van de president van de Verenigde Arabische Emiraten, die zei nou ja, ik denk dat er een 50-50 kans is. dat er uiteindelijk op enige termijn een oplossing komt voor dit conflict. Maar hij zegt, het gaat hard tegen hard. De situatie in de golf is totaal veranderd. We kunnen Iran gewoon niet meer vertrouwen.
Tussen de regels door hoorde je ook van eigenlijk kunnen we Amerika ook niet vertrouwen. Maar ja, we moeten wel. We moeten toch nog met een land door zee blijven gaan. Een beetje dezelfde. Analyse die ik net heb gemaakt over Europa, dan zie je precies hetzelfde gebeuren. Maar dus ja, men komt ook geen steek verder op het gebied van het vredesproces, omdat.
¶ Spanningen in Straat van Hormuz
Er toch geen behoefte bestaat bij die Iraniërs om concessie te doen op dit ogenblik althals, met betrekking tot vrijheid uranium. wel of niet verschepen naar bijvoorbeeld Rusland. Dat is een probleem. En daardoorheen loopt natuurlijk gewoon dit discussie over de straat van Homoes. Dat achtelijke idee om tol te gaan heffen. En daarvan zegt dus Garage, die zegt over ja, dat is onacceptabel als dat gaat gebeuren.
Want dat betekent als we dit gaan accepteren, dat dat een enorm precedent is, niet alleen voor... Ons deel van de wereld, maar voor de rest van de wereld. Dus iedereen die een straat heeft, die kan er dan gaan tolheffen. En dat kan natuurlijk absoluut niet gebeuren. En het interessante is, Iran is nu bezig om een. een tolheffingsschema te ontwikkelen met omaan.
Yep.
Ah, er was eerder sprook.
Ja, direct na de oorlog was dat ook na het begin van de oorlog hebben we daar al eens een keer over gesproken, dat Oma er ook een oren naar heeft. Daarna hebben ze gedaan, nou dat gaan we niet doen. Maar nu zien ze, nou ja, misschien is het toch wel een goed idee.
Dus eigenlijk zit de verdeeldheid in die golf. Neemt alleen maar toe. Karas had ook een groot interview in de FT. Of hij werd aangehaald. En hij zegt. Ja. Dit raakt gewoon de soevereiniteit van de Verenigde Arabische Emiraten. Want ja, het is helemaal niet de bedoeling dat het tol wordt geven daar. Weet je, ik lees daar veel over. Het gebied interesseert normateloos. En sommige mensen zeggen zelfs, dit is gewoon zo verziekt nu door deze oorlog. Dat beschiet die golfstaat in hun.
Hun economische model is gewoon kapot nu. En als het ook inderdaad zo is dat Omaan met Iran, praat Oman is een goede relatie met Iran, ja dan is de relatie tussen Omaan en de Verenigde Arabische Emiraten ook niet meer zo dolletjes. En dat was natuurlijk gebaseerd allemaal een beetje op samenwerking, leven en laten leven. En nu gaat het dus mis.
Er was ook nog een punt naast controle over de straat van Hormoes. Over rommel in de straat van Hormoes. Met betrekking tot de scheep waar.
Ja, dat is bij een rustig. Ze zijn dus door 3000 raketten en ze aangevallen. 4% is er doorheen gekomen, want de luchtverdediging is behoorlijk goed. Maar die troep ligt natuurlijk gewoon allemaal in zee, allemaal onoplof. Dat moet natuurlijk nu allemaal uit C worden gehaald, uit de golf worden gehaald. En dat is alleen nog maar de troep die in de richting van de Emirat is afgeschoten, dat is dus ook gebeurd in de richting van Qatar en allerlei landen.
¶ VS Buitenlands Beleid: Onvoorspelbaar en Hypocriet
Dus dat levert nog een keer weer extra problemen op.
Ja, er zijn wel weer dingen gebeurd. Je weet, we praten heel vaak over die war powers resolution. Dat wil zeggen van dat het congres die Iran-oorlog kan goedkeuren of juist niet. Gisteren is die uitgesteld, die stemming. Omdat de republikeinen zagen aankomen dat Trump dat zou verliezen. Nou haast ik me wel om maar erbij te zeggen dat als Trump dat zou hebben verloren...
Ja, dan gebruik ik natuurlijk zijn vetelrecht. Maar het geeft dus aan dat ook republikeinen overlopen en dat het dus gevaarlijker wordt voor Trump.
Er gaan nu toch extra Amerikaanse militairen naar Polen. Nadat Hackset eerder 4000 die al gedeeltelijk die kant op waren, toch had teruggetrokken, heeft Trump nu toch tot extra besloten.
Het is eigenlijk, weet je, Vans had dus gezegd dat het allemaal niet zou gebeuren. Rubio had ook gezegd dat het allemaal niet zou gebeuren. En Trump opeens draait om. En in de analyses wordt gezegd dat Trump dus, die president van Polen, Karol Nawrotchki, was dus ontzettend blij dat die man verkozen was.
van de pissen. Dat is eigenlijk nog
En kennelijk is daar een telefoontje geweest of zo. Maar ik vind nou niet dat ze een erg consistent beleid hebben in Amerika. Als de hoofdspelers allemaal verschillende dingen zeggen.
Ja, de hek set doet nog wel eens iets gemaakt.
Ik vraag me af waarom die Polen daar zo blij mee zijn. Ik merk hier in Praag ook dat er enige opluchting is dat er dan 5000 militairen naar. Naar Polen zouden gaan komen. Dan is nog maar de vraag natuurlijk van: missine ze morgen wel? Dus op de through social. Maar als je dus als president niet in staat bent om een strategische rationale te geven voor de De inzet van 5000 militairen in Polen. Maar als jouw argument is dat je een cadeautje wil doen voor een. Ideologisch verwant de president.
Yeah.
Waar ben je dan in Christusna mee bezig? Ik bedoel, ja, ik druk me wat ruw uit misschien. Maar dit is het nu gewoon van de zotte. Ik bedoel, je doet of een strategie. Want als dit een cadeautje is. Dan kan het dus ook de volgende keer weer anders zijn. Dan wordt een cadeautje weer teruggetrokken. En dat hebben we natuurlijk ook met merch gezien, die in één keer 4000 militairen kwijtraden te maken, omdat hij iets lullers over terug had gezegd. Ja jongens.
Voor mij, hier is men blij in Praag, althans veel van die Polen en van die Baltische staten. Maar ik zeg van, dit is voor mij het zogelste bewijs dat je gewoon echt zo snel mogelijk alleen orders op zaken moet stellen en hetzelfde moet doen. Want zo kan je dus niet plannen.
Ik zag ook nog ergens een catatje van Rubio. Er is volgens mij een minister van Buitenlandse Zaken bijeenkomst van de NAVO. Die had daar iets gezegd over dat bij de aankomende NAVO top toch nog harde noten gekraakt zullen moeten worden over het gebrek aan Europese steun bij de oorlog in Iran.
nog steeds enorm kwaad hoor.
Wat al net zo raadselachtig is, is het Taiwanbeleid. Want eerst waren de wapenverkopen toch misschien even gepauzeerd. En nu zegt Trump: anders dan te doen gebruikelijk is: ik ga wel even met de Taiwanese president bellen.
Ja, dat is dus. Sinds 1979 kan dat dus niet meer. Toen werd Taiwan erkend als onderdeel van China. In 2016 heeft overigens Trump nog wel eens een keer met de toenmalige president gebeld. Dat was ook al heel erg. Problematisch. Maar nu is de situatie wel anders. Want als je dus gewoon kijkt wat er gebeurd is tijdens dat bezoek van Trump aan XI. dan is toch wel eigenlijk de algemene conclusie dat daar een verzwakte president Trump stond tegenover een veel sterkere president Xie.
En waarbij je eigenlijk kunt zeggen dat zowel Poetin als Trump die daar stonden, twee verzwakte mannen waren. Die het stokje, althans Trump het stokje overdroeg van het wereldleiderschap aan Trump. En het idiote is dat je dan toch in zo'n situatie weer gaat praten over Taiwan, met de president van Taiwan. Daar. Het is te gek voor woorden wat hier gebeurt en tegelijkertijd wat heel erg opmerkelijk is.
Ik weet niet of je dat bericht hebt gezien. Is dat Trump heeft gezegd van oké, die extreem geavanceerde Nvidia H200-chip, die mogen naar China toe.
Thank you.
En vervolgens zegt ik zie, nou laat maar zitten. Ik noem het zelf wel. Nou, dat is echt een, dat is een vernering van je welste. Dat is een veredering van je welste. Ja, want dat betekent gewoon dat er een ontkoppeling is tussen China en de Verenigde Staten op technologisch gebied.
Bedenkhoek, er waren geloof ik twee wapenpakketten. En eentje was al door het congres heen. Toen ging dus... Tegen Fox ging opeens Trump zeggen van nou, ik hou dat allemaal nog even op hoor. Waardoor wij dachten, nou dat is een geweldig cadeautje aan Xie als je dat zo doet hè. Nou, natuurlijk is Taiwan verschrikkelijk, ja, dan moet natuurlijk weer gebeld worden.
En hij belt met de Poolse president, hij belt met iedereen. En hij kan dan zomaar weer een cadeautje of een dreiging doen. Het is ongelooflijk.
Ondertussen zit Trump weer met zijn hoofd bij Cuba. Daar zag ik ook, hoe heet hij, minister van Buitenlandse Zaken geciteerd. Die letterlijk zei dat de VS uitzijn op regime change. Nee, dat wisten natuurlijk eigenlijk ook al wel. Maar er werd ook Cuba werd ook een nationaal veiligheidsrisico genoemd. Wat het niet is, maar dat kan dus wel een rationale zijn voor iets gewapens.
China en Rusland zijn daar actief volgens Rubio.
Yeah.
Nou, kijk, weet je wat dat is? Rubio zegt dan keurig voor de microfoon. Nou, wij hebben natuurlijk liefst geen oorlog erover. We willen het graag met diplomatie oplossen. Maar dat wordt wel lastig met het Cubaanse regime. Voedseltekort weet ik allemaal wel niet. Ik vrees dat die dingen gaan gebeuren ja. Dat kan niet anders. Die arme Castro is 95, die hangt in de touw.
Raul. Ja, is misschien de hoogste tijd voor Trump om weer zijn oorlog te beginnen, denk je niet Rob? Zoals een tijd geleden. En de vorige ging.
Ja, dat is gewoon ook niet conform met internationale recht, want dat kan dus gewoon helemaal niet. En wat ik het meest idiote vind is dat die roer Castro aangeklaagd voor een zaak van 30 jaar geleden, waarbij hij een aantal vliegtuigen kennelijk heeft beschoten. Dus dat mag niet. Maar Amerika mag wel aan de lopende band. Inmiddels zijn er meer dan 200 doden bijgevallen. Vermeende drugs transporten zonder proces uit te gevallen.
Ja, eigenlijk gewoon aanvallen, mensen doden, boten tot zinken brengen, dat mag dan wel. Jongens, dit is echt wel problematisch aan het worden hoor, met de Verenigde Staten.
Meten met twee maten zie je eigenlijk overal. Jullie hebben natuurlijk gehoord over die Ebola-uitbraken. Dat heeft... En dan zegt Rubio, jullie zijn veel te laat om te reageren. Amerika heeft het geld. Een groot deel van het geld aan de WHO hebben ze opgeschort. Nu geven ze wel weer, maar het is een beetje merkwaardig om de WHO te lopen kritiseren als je zelf de financiën hebt onderbroken. Heel merkwaardig.
¶ Terugblik en Podcast Update
Morgen spreken we Marietje Schaken, voormalig Europarlementariër en tegenwoordig AI-onderzoeker aan Stanford in Californië over de geopolitieke implicaties van de AI-race. En ook hier natuurlijk weer de problematische relatie met de Verenigde Staten. En die aflevering. Die komt nog wel in alle feeds te staan, maar volgende week wordt de zaterdag aflevering voorleden.
Dat klinkt hard, maar dat is nodig voor BNR om alles er rond te breiden, dat er ons zo'n programma komt te kijken. En Arend, wij bieden dan ook extra's voor onze nieuwe BNDW community.
colleges. Reclamevrij luisteren. En als je de kortingscode NAVO doet, betaal je maar 25 euro voor een heel jaar.
Geweldig. Dat is niks. En we zijn, ik heb er gisteren nog even over gehad, met wat mensen bezig met QA's. Misschien dat we dat live kunnen doen. Even kijken hoe we dat technisch doen. Of gewoon ergens op een plek, dat mensen er naartoe kunnen komen. Oh, en overigens, er was ook. Jullie hadden dit in de app-groep gezet dat Maarten van Rossem, die houdt diplomaat en onderhandelaar, dat hij een paar boeken heeft. Van doel naar deal. Hartstikke leuk. We hebben hem laatst ook een uitzending gehad.
Hoe gaan we dat doen eigenlijk?
Ja, dan moeten we verlood of de beste vraag.
Is that it?
Ja, hier hebben we het nog niet over nadenkt.
Laten we daarover nadenken en dan maandag een beslissing duidelijk.
Yeah.
Iedereen die het telefoonnummer van Aartjan Boekenstijn heeft, die kan gewoon daar even proberen. En anders via de socials. Als je natuurlijk hoort bij de club van Boekenstein en de Wijk, Boekestijn en de Wijk Plus. Naar boekstein aan de wijk.nl. Kortenscode NAVO. Doe dat nu voordat de systemen weer gecrasht zijn. Dat kan op ieder moment gebeuren. Dus wees er snel bij. Bedankt en tot morgen.
Wat gebeurt er als politieke partijen het faillissement van een abortuskliniek aangrijpen?
De curator werkte aan het doorstart. Ja, maar een deel van die kamer was dat dus tegen het Siereen, want die wilden de apporters het land uit. Ik vond dat schrijnend en onhoogend.
Продолжение следует...
Zoek onder curatoren op in je podcast-app om te horen wie zich allemaal bemoeide met de ondergang van de abort.
