Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo
Rijtsma. Vrijdag 27 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk op zoek naar de nieuwe wereldorde. President Trump heeft zijn deadline aan Iran om de straat van Hormuz te heropenen... met nog eens tien dagen uitgesteld tot 6 april. Wederzijdse aanvallen gaan ondertussen door. Israël meldde vanochtend nieuwe bombardementen op Teheran... van de revolutionaire garde geraakt. Woensdag zei het Amerikaanse Central Command...
inmiddels 10.000 doelen te hebben geraakt in Iran. Iran zei raketten en drones te hebben afgevuurd op Israël... en op Amerikaanse basis in de Verenigde Arabische Emiraten... Qatar, Kuwait en Bahrein. Resultaten daarvan heb ik nog niet gezien. Gisteren schoot Iran ook weer 15 ballistische raketten af op de Emiraten. Dus dat kunnen ze nog steeds.
Ja, en dat is natuurlijk ook iets wat te denken geeft. Want met al die fantastische uitspraken van Trump... dat het allemaal zo ongelooflijk goed gaat... en dat er van die ballistische raketten niks meer over is gebleven... en de drones ook niet. Ja, daarvoor moet je toch constateren dat het allemaal een beetje tegenvalt... als zij nog steeds in staat zijn om dit soort operaties... operaties uit te voeren. En
dat is ook heel goed verklaarbaar, hoor. Want een hele hoop van dat spul is onvindbaar, dat zit onder de grond. Dat is moeilijk te bereiken met gewone bommen. Moet je wel een speciale bommen voor gebruiken. En dan 10.000 doelen, dat is heel erg veel. Dat zegt op zich niet zoveel. Wat dat wel zegt, is dat er op die manier ongehoord veel munitie doorheen gaat... Natuurlijk wordt er een hoop
schade aangericht. En natuurlijk heeft dat effecten. Maar tot nu toe kan je toch niet zeggen van... ja, de politieke doelen worden bereikt. Wat die dan ook zouden mogen zijn. Maar nog even over die doelen zelf. Dus wat er gebeurd is met Israël. Die heeft gezegd op een gegeven moment toen Trump begon met... ik geef je een 48-uurs ultimatum aan Iran... om ervoor te zorgen dat je nu stopt.
En in die tijd zal ik dus de... de energievoorziening niet treffen... heeft Netanyahu de opdracht gegeven... om de aanval op de defensie-industriele basis enorm op te schroeven. En dat gebeurt tot op de dag van vandaag. Dus je ziet dat nu het zwaartepunt van de Israëli's... maar in feite zie ik dat nu ook gebeuren met de Amerikanen zelf... om zoveel mogelijk defensie-industrie kapot te schieten... zoals ze daar
helemaal niks meer hebben. En eigenlijk wat je aan het doen bent op dit ogenblik is... als het dus niet mogelijk is om te komen tot een regime change in Iran... dan moet je ervoor zorgen dat dat regime zo lang mogelijk problemen heeft... om hun macht weer op te bouwen. Dat is denk ik op dit ogenblik de strategie die erachter zit. En wat ik ook zie in Israël... is dat er toch wel enorme zorgen onder de experts beginnen te ontstaan. Maar ook lekken er ook zorgen uit de
regering zelf... of de ambtenaren die daar omheen zitten. Wie dat precies zijn, weten we niet. Maar de gevolgen voor de Israëlische bevolking zijn op dit ogenblik groot. Door die raketten die er toch gewoon doorheen komen. Dus het leidt tot trauma's, vermoeidheid van de bevolking. Mensen staan nog steeds achter de oorlog. Maar uiteindelijk heb je er ook geen
zin meer in. En die Excelsior-expressies zeggen van deze uitkomst... zoals het nu op dit ogenblik met die oorlog gaat in Iran... die kan nooit positief zijn.
En de chief of staff van de Israëlische IDF zegt van... jongens, wij voeren een oorlog op verschillende plekken. En als dit zo doorgaat, dan kunnen de militairen gewoon... they will collapse on itself. Dus we maken uitgeput. We hebben een mantelkort en zo. Dus dit is wel, dat wordt gewoon openlijk gezegd.
Ja, maar ook Israël zal dan met wapentekorten... of munitietekorten komen te zitten, vroeger of later... om de dode fouten gereden, dat heel veel van dat spul... ook uit Amerika komt. En dan kan Trump wel zeggen, ik heb enorme arsenal... ik hoorde het alweer op televisie zeggen... dat het allemaal geen enkel probleem is. Nou, dat is het gewoon wel. En jullie hebben denk ik ook dat stuk gezien... was dat nou in de Worstenpost?
Ja,
Worstenpost
Ja, vertel eens... Er staat dus in dat Trump overweegt, allemaal geruchten... van we gaan dan geen wapens die Europa wil kopen naar Oekraïne sturen. Nee, die gaan we dan gebruiken om onze eigen munities aan te vullen. Of met Midden-Oosten. Dat is een schokgolf, heeft dat in Europa natuurlijk teweeg gebracht
Ja, dat kan natuurlijk totaal niet. Als die wapens zijn aangeschaft door Europa voor Oekraïne...
Een hoge NAVO-band begon gelijk. Dat is helemaal niet waar. Alles komt nog. Maar dit staat in de Worst en Post. Het is geen
lullige krant. Het kan ook verkeerd in de krant staan. Maar het ligt wel helemaal in de reden dat dit gebeurt. Ik bedoel, hier heb je toch al... Direct bij het begin van de oorlog hebben we hier toch al over zitten filosoferen... dat dit wel eens een keer zou kunnen gaan gebeuren. Patriots bijvoorbeeld, want daar gaat het in belangrijke mate om. En die willen ook via dat Pearl-programma... dat is dat programma waarmee dus Europeanen... eigenlijk voor Oekraïne de
aanschaf van dit soort systemen kunnen betalen... Ja, die Patriot, daar zit het grote probleem in. Daar is maar een beperkte capaciteit van. En ook de productiecapaciteit is uitermate beperkt. Dus ja, ik ben niet verbaasd
In Iran zelf hebben we natuurlijk beperkt zicht op. Mede omdat nog steeds het internet daar is afgesloten. Maar ik zag gisteren een interview van de Economist... met een oud-baas van de Britse geheimbedienst MI6. Die zei, het regime loopt wel op zijn laatste benen. Niet zozeer door Trump, maar doordat ze geen enkele steun meer hebben onder de bevolking... Zeker ook niet na de massamoord op de demonstranten in
januari van dit jaar. Zoals die de verschuivingen binnen het regime typeerde... was, en dat stoot wel aan bij wat jullie eerder ook zeiden... eigenlijk een soort machtsovername van de revolutionaire garde. Over de moelaars.
Ja, exact, Hugo. Daar komen steeds meer berichten van binnen dat dat zo is. En dat verbaast me echt helemaal niks. En je ziet dus ook dat de revolutionaire garden en hoge plaatstypes daarin, die hebben de president per se als je kan, eigenlijk gedwongen om benoemingen goed te keuren... die heel erg in het voordeel zijn van de revolutionaire garde. Zolgarde, die wordt nu de opvolger van Lajani. Die is vermoord. En dat was de secretaris van de Veiligheidsraad. En deze
nieuwe secretaris is ook een enorm hardliner. En de grote vraag is natuurlijk wat die gamenij... de nieuwe gamenij, Ayatollah, de opperste leider... nou eigenlijk nog voor zeggenschap heeft. En ik denk... Ik herhaal mijn stelling nog maar eens. Ik denk dat hij zo gewond was... dat die revolutionaire Garda dacht... we schuiven deze grammenij naar voren... want dan hebben we er ook geen last van. En dat zou me niet verbazen. Dat later bekend wordt dat het zo is gegaan. Ja,
het bouwt op. Al de informatie die je uit Iran krijgt, de schaarse informatie, dat het inderdaad die richting op gaat. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit regime niet uiteindelijk ten dode is opgeschreven. En dat was het waarschijnlijk toch al... omdat het illegitiem was in de ogen van de bevolking... en omdat het niks kon doen aan de grootste zorg... waardoor ook die opstanden zijn ontstaan in januari... namelijk de
waardeloze economie. Dus dat regime, dat was sowieso al... het doet heel sterk denken aan het eind van de Sovjet-Unie. Waarbij dus ook de boel gewoon implodeerde... Alleen wat er nu gebeurt is, en dat was niet het geval bij de Sovjet-Unie... is dat er nu ook nog een keer een oorlog wordt gevoerd... waardoor die bagies en de politie en het leger en de revolutionaire garde... dus al die veiligheidsgroepen, die worden nu ook gewoon ingezet... om de bevolking onder
de duim te houden. Maar tegelijkertijd zie je dat er enorme recluteringsproblemen zijn. En de revolutionaire garde heeft nu al de recluteringsleeftijd... ja, je gelooft het niet, naar twaalf
jaar. 12 jaar. Natuurlijk wordt dat regime gehaald door heel veel mensen. Maar als de revolutionaire garde repressief genoeg is... en dat zijn ze nog steeds, tot nu toe althans... dan kun je dat lang volhouden. En zeker als Hugo wordt doodgeschoten... dan gaat Bas hem vervangen. En als Bas, dan komt Harry. GELACH
Trump heeft dus zijn deadline opnieuw uitgesteld aan Teheran... om de straat van Hormuz te openen. Trump zei dat dat was op verzoek van de Iraanse regering. De Iraanse regering ontkent dat. Trump zegt ook dat de onderhandelingen zeer goed verlopen. De Iraanse regering ontkent dat ook. Wat moeten we hier nou
mee? Nou, er wordt wel onderhandeld. Het is eigenlijk vrij simpel. Het is zeker dat er een 15-punten-plan is overhandeld... via Pakistan aan Iran. En het is ook zeker dat Iran er een antwoord op heeft gegeven... namelijk met allerlei tegeneisen. En we weten ook dat Witkoff en Kushner proberen op dit ogenblik... om een statusvuur van een maand uit te onderhandelen. Die contacten zijn er wel. Alleen iedereen ontkent natuurlijk dat er formeel wordt onderhandeld... Ik denk dat dat wel klopt.
Dus iedereen heeft gewoon gelijk hier. Oh, gelukkig. Ik zag Wadepoel, de Duitse minister van Buitenlandse Zaken... die zei dat Iraanse en Amerikaanse onderhandelaars van plan zijn... om elkaar binnenkort in Pakistan te ontmoeten. Dan kunnen ze dus misschien hun lijstjes naast elkaar leggen. Maar ik zag bijvoorbeeld van het Iraanse tegenvoorstel... behelst formele controle over de straat van Hormuz. Het lijkt me een lastige onderhandeling
Dat lijkt me ook. Tegelijkertijd is het zo dat de status quo-situatie nu... waarbij dus Iran zelf de staat van Hormuz controleert... is zo aantrekkelijk dat de kaarten van Iran best sterk zijn. Dat lijkt aan mij dus moeizame onderhandelingen. En Trump heeft haast de inflaties in de nek, de olieprijzen in de nek. 110 dollar inmiddels
alweer. Maar Jan, dat is toch gewoon een reden voor Iran
om de druk erop te houden en om niet toe te geven. En dat is dan weer een reden voor Trump om te escaleren. En escaleren betekent... Dat er meer Amerikaanse soldaten gaan overlijden. En dat vinden de Iraners ook prima. En dat vindt de MAGA niet prima.
Wall Street Journal berichtte dat het Pentagon overweegt... om 10.000 extra grondtroepen naar het Midden-Oosten te sturen. Dat komt dan dus bovenop de eerdere 5.000 mariniers en paratroopers... die al onderweg zijn. Is er dan voor Trump nog een realistische militaire oplossing...
Hij zou er wel eens toegedomen kunnen worden. Ik denk niet dat het een realistische oplossing is. Overigens, al die troepen die je noemde, Hugo... die komen boven op de 50.000 die er al zijn. Je gaat in de richting van, nou wat zal het zijn... een stuk of 70.000 soldaten in de regio. Dus er is al behoorlijk wat. Nou ja, kijk,
ik denk dat we het al eerder hebben gehad. Wil je inderdaad de straat van Hormuz beveiligen... dan zul je gewoon een deel van Iran moeten bezetten... zodat er geen aanvallen meer kunnen worden uitgevoerd... vanaf de kust op die straat van Hormuz. Dat is er één. Wil je ooit eens een keer die 440 kilo gram zes of rijk... Zul je een deel van dat land moeten bezetten... en je zult echt gewoon de grond in moeten gaan om het
eruit te halen? Wil je ooit een regimechange hebben, dan zul je Iran... zul je misschien wel Teheran of een andere stad in moeten gaan... en die leiders allemaal moeten oppakken. Wil je de olievoorziening en de gasvoorziening gewoon controleren... dan zul je het garheiland moeten gaan bezetten. Ja, als je dat gaat doen, dan wordt het wel een soort Vietnam, vrees ik.
Dan zullen toch ook Amerikaanse generaals zeggen... meneer de president, dit wordt een ramp, dit kan helemaal niet.
Onderschat de loyaliteit van generaals niet, Hugo. Die hebben ook tijdens de Tweede Wereldoorlog... zagen veel generaals het ook niet zitten wat Hitler allemaal deed. Maar ze deden het toch, ze voeren het toch uit. En alle mislukte operaties van de afgelopen decennia... variërend van Afghanistan tot Irak, tot Libië... dat is allemaal één grote puinhoop geworden. Experts die hebben altijd gezegd... kijk uit met wat je doet, hou hier
en daar rekening mee... En toch gaan de militairen daarin mee... ondanks dat ze grote twijfels hebben of het allemaal goed gaat. Dat heeft toch echt te maken met militaire loyaliteit.
En vlak ook niet Piet Hekset weg. Trump zei daar zelf over... ik wil dus nu heel graag gaan onderhandelen... want die oorlog moet natuurlijk op een gegeven moment afgelopen zijn. Piet Hekset was heel verdrietig... want hij zag nog grote militaire mogelijkheden... en ook de hoogste generaal... Nou ja, ik denk niet dat dit een normale... Heb je Mattis gezien op CNN? Die echt een verwoestend commentaar geeft. Vertel eens. Mattis zegt precies onze analyse. Dit is op alle manieren mislukt.
En nu entrapment. Het wordt allemaal nog veel erger. Nee, het is precies wat Rob zegt. Die hekzet wil alleen maar doorbeuken
Maar realiseer met, dus ik ken hem, hè. Ik heb vroeger met hem mogen samenwerken... toen hij een hoge NAVO-functie ook had. Die is vervolgens minister van Defensie geworden. Dat was gewoon echt een man... Ja, dat was een defense intellectual, zoals we dat soort types noemen. Die wist echt waar hij over sprak... Dus als zo'n man dat zegt, dan moet je er echt gewoon naar luisteren
Zeker. Aan de andere kant, eerder deze week was al een berichtje dat de golfstaten... Ook geldt voor Saudi-Arabië. Dat die juist bij Trump zouden lobbyen voor het doorpakken. Omdat zij banger zijn voor een gewond Iraans regime.
Een gewonde leeuw is nog agressiever dan een gezonde leeuw. Dus Amerika kan maar beter doorpakken, heeft de kroonprins gezegd. We hebben een kans om de hele Midden-Oosten te hervormen. Wat hij natuurlijk bedoelt is... Saudi-Arabië zou het natuurlijk heel leuk vinden... als Iran onschadelijk wordt gemaakt... Ja,
inderdaad
Arjan. Mensen zullen wel moe van me worden. Maar mijn vraag is er weer, hoe dan? Hetzelfde geldt voor de Verenigde Arabische Emiraten. Die zijn heel nerveus. Het hele verdienmodel ligt kapot. Ze willen zich aansluiten bij een coalitie... die gaat proberen de straat van Hormoes vrij te maken. Maar ja, dan moeten we natuurlijk eerst een bestand zijn. De Golfstraat is een vreselijk klem door...
Bin Salman, de Soedische kroonprins, ontvangt vandaag Zelensky. Ik begreep dat daar ook sprake zou zijn van defensiesamenwerking.
Ja, Jeddah heeft natuurlijk... Zodirabie heeft natuurlijk een dronebestrijdingsmiddel nodig. En er is één meneer die dat heel goed kan. En die heet Zelensky. Wat overigens dan door Trump allemaal weer wordt weggepoetst. Die komt het allemaal niet uit. Maar ja, Zelensky gaat natuurlijk zelf in de hoop... dat er heel misschien nog wat interceptors over zouden blijven... die dan weer naar Oekraïne zouden kunnen gaan. Tja, rare wereld.
Laten we naar Oekraïne zelf kijken, na het volgende. Welkom terug. Oekraïnse drones hebben voor de derde op en volgende nacht... de Russische oliehavens van Ust-Luga en Primorsk geraakt. Beiden aan de Finse Golf. Ust-Luga in elk geval stond nog in de fik van de vorige aanval... ook een raffinaderij geraakt, een van de grootste raffinaderijen van Rusland... met brand tot gevolg.
Die havens liggen stil, begreep ik. De Oekraïnse aanvallen op oliefaciliteiten, deze en andere... hebben er inmiddels bij elkaar voor gezorgd... dat 40 procent van de Russische exportcapaciteit is weggevallen... heeft Reuters becijferd. Een Oekraïnse drone raakte ook een fabriek in Vlaanderen... waar ammoniumnitraat voor explosieven wordt gemaakt. Ik zag overigens ook dat diezelfde fabrieken... die worden wel vaker getroffen, maar die maken
vaak ook kunstmest. Wat natuurlijk nog bovenop het kunstmest tekort komt... doordat de straat van Hormuz vastzit. Dus dat is voor de voedselvoorziening waarschijnlijk ook niet heel erg gunstig. Op de Zwarte Zee is een olietanker van de Russische schaduwvloot... geraakt door een drone. Dat gebeurde vlak bij de ingang naar de Bosporus. Er is schade gemeld aan het dek en de brug... en water in de machinekamer. Het schip zou 140.000 ton olie aan boord hebben. Maar ik heb dus niet
iets gezien van lekkage, gelukkig. Door Russische droneaanvallen op burgerdoelen in Oekraïne... zijn vanochtend acht gewonden gemeld in Kharkiv. In Sumi viel een dode en meerdere gewonden... En op de grond is opnieuw een grote gemechaniseerde Russische aanval gemeld. Dit keer bij Konstantinivka in de provincie Donetsk. Die is afgeslagen. Elders hebben zowel de Russen als de Oekraïners wat terreinwinst gekleemd.
Ik denk dus dat je echt even moet kijken wat op dit ogenblik in de Donbass gebeurt. Helemaal in het noorden, zeg maar, bij de Kharkiv-Oblast. Je ziet dus dat daar de Oekraïners bezig zijn om die zogenaamde killzone... dat is dus die strook van 20 maai... wordt opgerekt nu naar 50 kilometer te vergroten... waarbij je met drones eigenlijk alles wat beweegt... met name gemechaniseerde eenheden, kun je dus uitschakelen... En wat je dan ziet is dat die Russen bezig zijn om
te infiltreren. Dat doen ze bijvoorbeeld bij Kupjansk. En de bedoeling is dan om met hele kleine aantallen... proberen om kleine vorderingen te maken. Maar je ziet dus nu al dat die Russische militairen... omdat die aanvallen met die gemechaniseerde eenheden zo risicozijn... Dus ze moeten tien kilometer proberen om de drones te ontwijken. Omdat gewoon elk vervoer is onmogelijk. Dus het gaat erg langzaam. De verdediging van Oekraïne is nog steeds behoorlijk op orde. Je noemde net, Hugo, dat
er een groot aanval was... met gemechaniseerde eenheden. Dat klopt. Maar wat is groot? Het gaat om 25 tot 28 panzervoertuigen. Maar ook motoren worden ingezet van die all-terrain voertuigen. Buggies en dat soort dingen. Om snel door die killzone te kunnen komen. Maar dat lukt. Dus ik ben echt heel erg benieuwd. Dit is nu het zoverste voorjaarsoffensief dat de Russen aan het lanceren zijn. Of dit nu wel gaat lukken. Ja, en dat is maar zeer de vraag. Dat kunnen we
natuurlijk niet echt voorspellen. Maar het is zeer de vraag.
Thuis gaat het ook niet zo lekker met Rusland. De Financial Times berichtte gisteren dat Poetin een beroep doet... op Russische oligargen om te doneren aan de defensiebegroting. Ze hebben eerder al een paar vervelende belastingverhogingen moeten doorvoeren. Dit lijkt er wel op te duiden dat ze echt in
de klem komen. Het gebeurt wel vaker dat de oligargen moeten lappen. Maar nu is het wel heel erg. En ze zullen het ongetwijfeld doen voor zover ze in Rusland wonen. Want ze moeten wel. Twee
zakelieden hebben nu al ja gezegd hierop. We weten alleen niet wie dat zijn. Maar realiseer je dat het defensiebudget... voorjaar met 42 procent is toegenomen. Je noemde net getallen, Hugo... met betrekking tot de stagnatie van de export van energie. Ja, de analyse die we hebben gemaakt... dat het economisch echt waardeloos gaat... en dat dat dus ook een reden zal kunnen zijn voor Poetin... om uiteindelijk over zacht te gaan,
die blijkt gewoon te kloppen. Alleen wat je dus ziet met deze president Trump... is dat het heel erg onverstandig is voor Poetin om gewoon nu te stoppen. Hij kan veel beter. erop gokken dat de druk wordt uitgeoefend op Zelensky... om de rest van Donbass, dat is een gebied van pakweg... ongeveer 80 bij 65 kilometer schatting in... om dat gewoon over te dragen in ruil voor een of ander bestand... of een
of ander andere deel. En dat is precies wat Zelensky ook de afgelopen dagen... om dat gebied zonder te vechten op te geven. Ja, ik bedoel, als dat loopt op dit ogenblik... dan zou ik, als ik Poetin was, ook gewoon door blijven vechten
Ja, Stubb zegt ook in dat interview in Politico, herinner ik mij nu... dat hij ook erg onder de indruk is van de grote economische problemen van Rusland. Dat als het allemaal zo doorgaat... dat er aan het einde van het jaar misschien Poetin zelf moet gaan...
Wat ook niet zal helpen is de extra druk op de schaduwvloot. Premier Starmer heeft de Britse strijdkrachten opdracht gegeven... om schepen die dus verdacht worden van het vervoeren van gesanctioneerde olie... te controleren en als dat het geval blijkt te zijn aan de ketting te leggen. We zien al dat de afgelopen tijd wat vaker wordt opgetreden tegen die schepen. De Russische ambassade in het VK heeft het in elk geval opgenomen... en gezegd dat Rusland dit plan opvat als vijandig...
en zou reageren met politieke, juridische en asymmetrische maatregelen. Dit zou zeker de Russische olieinkomsten verder in gevaar brengen... als er echt werk wordt gemaakt van het aanpakken van die schaduwvloot.
Denk ik wel. Ja, dat denk ik wel. Maar je ziet tegelijkertijd ook dat de Europeanen en de Amerikanen... steeds verder uiteen gaan lopen. Dus dit doen nu de Europeanen, de Amerikanen doen dat dus niet. Afhankelijk hebben ze dat ook af en toe gedaan, maar nu niet meer. Dus die Amerikanen zijn helemaal geopsteerd nu met hun eigen oorlog... in het Midden-Oosten, waardoor ook eigenlijk gewoon de veiligheid... van Oekraïne verder wordt ondermijnd en daarmee de veiligheid van Europa...
En wat er ook is gebeurd, hoe het uit elkaar loopt... is dat er nu een delegatie van Russen... van de Russische Duma, dus parlement, naar Amerika is gegaan... op uitnodiging van een congreslid. Een Anna Paulina Luna. Dat klinkt Russisch bij wijze van spreken. Een republikein uit Florida. En die streef naartoe, nadering naar Rusland... Ja, weet je, dit is ook niet oké wat hier gebeurt. Dus je ziet dus vanuit het congres nu ook bewegingen... om te komen tot
een vorm van appeasement. Wat vind jij, Arend Jan? Zie je dat ook
Dan wordt het wel heel schandalig, dit ook. Die mevrouw krijgt dat dus voor elkaar als onderdeel van de Republikeinse Partij. Maar zou Rubio daar gelukkig mee zijn? Dat vraag ik me ten eerste af.
Ja, Trump denk ik wel. Trump wel, want het past ook in wat ik eerder heb gezegd... over hoe de Zelenskijker onder druk wordt gezet... om in ruil voor een deal zoveel mogelijk grondgebied zonder vechten op... op te geven. Die Russen zijn ook wel handig, moet ik zeggen. Want ze sturen dan een delegatie... die trouwens helemaal onder de sanctiewetsgeving valt van Amerika. Ze mogen er eigenlijk helemaal niet in,
maar ze krijgen een waiver. Zoals dat dan zo mooi heet. Ja, daar zitten mensen in die gewoon uit het parlement... zo geprofileerd zijn. Het is ook wel heel bijzonder wat ze dan sturen. De kleinzoon van de oud- buitenlandadviseur van Stalin, Nikonov, een of andere Olympische kampioene die het tot de doemer heeft geschopt. Nou ja, goed, ik bedoel, ze doen maar. Maar het feit dat het gebeurt, is wel een politieke overwinning voor Poetin
Tegelijk, dan halen we weer het andere conflict erbij, heeft Trump gisteren opnieuw getwitterd over die NAVO-bondgenoten... waar je niks aan hebt en dat Amerika dit niet zal vergeten. Dus je ziet dus bij beide conflicten... dat Europa en Amerika uit elkaar drijven. Ja
dat denk ik wel. Jullie helpen niet in de straat van Hormuz? Nou, dan ga ik jullie verder ook niet helpen, is dan de suggestie. En dan zien wij allemaal Oekraïne staan.
Was gisteren ook het jaarrapport van de NAVO met interessante cijfers? Begreep ik van jou Rob
Ja, kijk, ik raad iedereen aan dat rapport te lezen. Ook al hou je niet van de NAVO, het maakt er allemaal niet uit. Lees het nou gewoon, omdat je gewoon ziet wat er gebeurt. En hoe dus die Europese Defensie in elkaar steekt. En welke initiatieven er worden genomen. Dat is natuurlijk... Echt interessant om dat te zien. En dan zie je dus dat er echt vorig jaar heel erg veel gebeurd is. En dat gaat dit jaar eigenlijk alleen maar voor. Wat de media heeft gehaald... is eigenlijk
maar één punt uit dat rapport. Niet onbelangrijk overigens. En dat is of... dat de NAVO-bondgenoten zich houden aan de afspraken... die bijvoorbeeld zijn gemaakt tijdens de NAVO-top van Den Haag. Wat inmiddels alweer een hele lange tijd geleden is... of lijkt, moet ik zeggen, maar wat het niet is. Nou ja, dat zie je dus. Als je dus even naar die rapportcijfers kijkt... dan krijgen de Baltische Staten en de Polen
de beste rapportcijfers... En als je dan kijkt naar de ploeg die daaronder zit... de groep landen die daaronder zitten, die boven gemiddeld scoren... daar hoort interessant genoeg Nederland ook nu bij, met 2,6 procent. Die hoort nu tot de beter presterende NAVO-landen... terwijl we altijd de afgelopen decennia helemaal onderaan hebben gebungeld. In die situatie zitten ook Griekenland en Turkije... maar die hebben altijd al veel uitgegeven omdat ze elkaarsvijanden zijn...
Finland hoort daarbij, Zweden, Duitsland hoort daar nu bij. En wat je dus nu ziet, is dat er een aantal landen zijn... die iets meer dan die 2% aan het besteden zijn. Verenigd Koninkrijk, die echt veel meer moet doen. Roemenië, Bulgarije, Kroatië. En dan heb je een aantal landen die eigenlijk denken van... nou ja, bekijk het maar, dat zijn Hongarije en Tsjechië. Dus wat Rutte dan zegt, en daar heeft hij wel gelijk in, moet ik zeggen... Dus onder Trump is er
wel voor gezorgd dat de budgetten omhoog gingen. Dat klopt, dat heeft de spoed er niet voor mekaar gekregen. Dat heeft Trump voor mekaar gekregen. Maar dat geeft natuurlijk wel te denken. En tegelijkertijd zie je dan dat Rutte zijn eigen positie aan het ondermijnen is. Met al zijn steun aan Trump, die steeds minder populair wordt in Europa. Waar staan Spanje en Italië? Kan je dat nog zien? Ja, die zitten ongeveer op de 2%. Dus alle landen zitten
nu boven de 2%. En Italië zit in die onderste categorieën
Kunnen wij op de valreep nog een Amerika-blokje inlassen, Arjan
Het is wel weer een boulevardblokje, ben ik bang. Sinds 1861 is het zo dat de handtekening van de Amerikaanse schatkist... bewaarder op de bankbiljetten staat. En nu heeft Scott Besant voorgesteld... omdat Trump zo'n grote leider is... met zo'n zegenrijke invloed op de Amerikaanse economie... komt dus nu op een 100 dollar biljet de president... en Scott Besson staat er dan naast met zijn handtekening. Het is een beetje hubris, zou ik willen zeggen.
Ik zag ergens een democraat, geloof ik, in een interview zeggen... dat zo'n zittende leider zijn handtekening op het biljet zet... dat zie je alleen met koningen en dictators. Dat klopt dus, hè? Je had ook nog iets over die rechtszaak met Entropic.
Je weet, Entropic, dus dat language model van Entropic... dat is Cloud AI model, dat wordt gebruikt door Pentagon. Ook door mij. Dat vindt dus Entropic niet goed. Want die willen niet dat zij meewerken aan autonome dodelijke wapens. Je kent die discussie. En vervolgens heeft de Amerikaanse staat bij monden van Trump... hen dus gestraft. Echt behoorlijk gestraft. Ze
hebben een supply chain risk genoemd. Wat ze normaal alleen met Chinese telecommaatschappijen doen. Maar dit is volgens mij het enige Amerikaanse bedrijf... dat die titel
heeft verdiend. En de rechter heeft nou gezegd dat de Amerikaanse staat daarmee op moet houden. Dit is een groot gevecht waar de hele wereld... en zeker ook de AI-wereld naar kijkt. Ja, ja.
Je noemde al even Alexander Stubb, de Finse president. Er was geloof ik nog iets met hem. Hij heeft een boek uitgegeven
Nou ja, hij heeft vooral een goed interview gegeven. Eerlijk gezegd, het is wel een president waarvan ik denk... Hadden we maar meer dat soort politici in Europa. Hij heeft toegang tot Trump. Dat heeft eigenlijk vooral te maken met het feit dat het een professioneel golfer is. Hij is volgens mij nog veel beter op golfgebied dan Trump. dan Trump, maar hij is ook uitgesproken. En ja, hier merk je gewoon dat het is een president... die weet waar hij
over praat. Het is eigenlijk een vakgenoot van ons. Hij schrijft boeken, hij denkt erover na... en hij is ongelooflijk uitgesproken... en hij kan het ook in hele heldere mensentaal vertellen... wat er aan de hand is. En dat is echt iets wat je op dit ogenblik nodig heeft... Ik moet zeggen dat de analyse die hij nu maakt... Nou, die komt al aardig overeen met die van ons. Maar hij gaat zelf nog een stap verder. Want hij zegt, ik wil nu nog niet over een derde wereldoorlog spreken. Nog niet.
Maar het zou wel kunnen komen. En hij zegt, er zijn nu lokale conflicten die escaleren. En als die escalatie gewoon doorgaat... dan kom je toch echt in een situatie terecht... waarin je zou kunnen spreken van een vorm van een wereldoorlog. En dit is ook nog een keer een zelfgecreëerd probleem... en ook de economische malaise waarin we zitten... en hij acht de kans vrij groot... dat je ook in een economische, compleet onhoudbare situatie komt te zitten. Het is allemaal zelf gecreëerd.
Het had allemaal niet hoeven gebeuren. Ja, ik ben het daar van harte mee eens, hoor.
Wat ik bij Stubb ook zo mooi vind... Weet je, hij zit overal in panels. Op YouTube kan je dat allemaal zien. Hij is buitengewoon intelligent, buitengewoon helder. Maar hij is ook een diplomaat. Hij kan dus allemaal nare informatie ook met suiker verpakken. Waardoor je ook nog een gesprek... Hij is ook nog steeds kennelijk in staat om met Trump te praten. Terwijl hij eigenlijk de meest verschrikkelijke dingen zegt...
over wat Trump allemaal doet. Ik vind dat knap. Ja, ik vind het indrukwekkend, iemand.
Interessant. Ik ga het lezen en misschien kan ik het even in de show notes toevoegen. Dan kunnen mensen het daar terugvinden.
Doe dat.
Dank jullie wel voor vandaag Tot morgen. Tot morgen eigenlijk.
