Voorwaardelijk bestand VS - Iran - podcast episode cover

Voorwaardelijk bestand VS - Iran

Apr 08, 202628 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering fileert het recente voorwaardelijke staakt-het-vuren tussen de VS en Iran, waarbij Iran als de duidelijke winnaar naar voren komt met controle over de Straat van Hormuz en de mogelijkheid om uranium te blijven verrijken. De analyse bekritiseert Trumps 'Hitleriaanse' dreigementen als immoreel en ineffectief, en belicht hoe China en Rusland profiteren van de Amerikaanse gezichtsverlies, terwijl Europa verdeeld en kwetsbaar achterblijft. Daarnaast wordt de stille drone-oorlog van Oekraïne tegen de Russische energie-infrastructuur besproken, evenals de ideologische kloof binnen de trans-Atlantische band, gesymboliseerd door J.D. Vance's steun aan Viktor Orbán.

Episode description

Genocidale dreigementen van Donald Trump | Veel onduidelijk over afspraken | Maar Iran lijkt de grote winnaar

De Verenigde Staten sluiten een voorwaardelijk staakt-het-vuren met Iran dat Teheran de facto controle over de Straat van Hormuz geeft. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk fileren hoe Donald Trumps escalatie, inclusief hitleriaanse dreigtaal over het ‘wegvagen van een beschaving’, uitloopt op een strategische nederlaag voor Washington. De sancties dreigen te verdampen, Amerikaanse troepen moeten mogelijk weg uit het Midden-Oosten en Iran kan uranium blijven verrijken.

China en Rusland blokkeren in de VN-Veiligheidsraad een coalitie om de Straat van Hormuz te beschermen en dwingen de VS richting onderhandelingen onder Pakistaans voorzitterschap. Boekestijn en De Wijk duiden hoe Peking en Moskou garen spinnen bij Trumps gezichtsverlies, terwijl Europa verdeeld en aarzelend achterblijft. De Nederlandse terughoudendheid rond Trump contrasteert met uitgesprokener Europese leiders en vergroot volgens hen de kwetsbaarheid van de EU.

Oekraïne voert intussen een stille oorlog tegen Russische olie- en energie-infrastructuur met precisiedrones, van Ust-Luga tot Novorossiysk en Nizjni Novgorod. De twee analyseren hoe de ‘dronemuur’ aan het front traditionele offensieven frustreert en welke risico’s de aanhoudende energieoorlog voor Europa en mondiale markten oplevert. Tot slot komt JD Vances steunbezoek aan Viktor Orbán aan bod als symptoom van een ideologisch scheurende trans-Atlantische band, met verkiezingen in Hongarije als volgende stresstest.

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Inleiding en Trumps Dreigementen

Speaker 3

9,6 miljoen zielen. En dat is een redelijk gemarginiseerde groep

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekenstein en de Wijk. Hugo Rijtsma.

Speaker 2

Woensdag 8 april. Welkom bij Boekenstein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. De VS en Iran zijn een voorwaardelijk staakt het vuren overeengekomen. Uren voordat vannacht de deadline verstreek waarop Trump had gedreigd dat een hele beschaving zou sterven. Olietankers zouden nu voorlopig weer door de straat van Hormoes kunnen. Ik zie overigens het verkeer nog niet op gang komen op marine traffic. We spreken elkaar op dit moment woensdagochtend.

Wel is alvast de olieprijs gekelderd met 15% naar 93 dollar. Zo nog een hoop meer hierover. Maar nog even in de hoofdstad Bahrein zijn vanochtend ontploffingen gehoord... meldt Agence France-Presse, ministerie van Binnenlandse Zaken daar, zegt... dat de hoofdstad is aangevallen door Iran. In de uren na Trumps aankondiging... zijn ook Amerikaanse en Israëlse aanvallen doorgegaan op Iran. Daarbij werden in elk geval twee bruggen, een treinstation... en militaire infrastructuur

op Karg-eiland geraakt. Aanvallen op doelen van Hezbollah in Libanon zullen doorgaan... heeft premier Netanyahu gezegd. Tot zover

Trumps Immorele en Ineffectieve Escalatie

Speaker 3

Ja dat is

Speaker 2

het plan. Ja

Speaker 3

Dus ja... Misschien moet het gewoon even punt voor punt aflopen

Speaker 2

Misschien eerst nog eventjes wat er niet is gebeurd. Want we hebben dus nog niet echt besproken die laatste tweet van Trump... waarin hij dus op de genocidale tour zo'n beetje ging... met de dreiging een hele beschaving weg te vagen.

Speaker 3

Nou ja, dat is wat Hitler deed. Ja, sorry dat ik het moet zeggen. En ik begrijp heel goed dat dat soort vergelijkingen altijd direct de kop in worden gedrukt. Maar dit is natuurlijk, als je dus hiermee dreigt. Ja, dat is Hitleriaans taalgebruik. Je zegt dus dat je een hele beschaving wil wegvagen. bombarderen naar het stenen tijdperk. En dat betekent gewoon dat je een brug te ver bent gegaan. En dat heeft enorme consequenties uiteindelijk ook voor Trump. De

Trumpse positie in de wereld. En de wijze wel op de rest van de wereld tegen deze president aankijkt

Speaker 1

Met andere woorden, het is dus volstrekt immoreel. Maar het is ook nog eens ineffectief. Want ja, luister, hij heeft helemaal niks ermee bereikt... En kennelijk is hij dus zelf ook zo bang voor Armageddon geweest... dat hij is teruggesprongen terwijl hij er niks voor terug kreeg. En zijn internationale standing is nu ook helemaal weg. Dus weet je, het was een beetje die madman-theory. Hij tiert wat rond en hij staat op het balkon te scheven, bij wijze van spreken.

En vervolgens krijg je er niks voor terug. Ja, dat

De Iraanse Overwinning in het Plan

is echt heel pijn. Nou

Speaker 3

ja, dat hangt er dus vanaf. Maar dan moeten we door het plan heen, dat 10

Speaker 2

puntenplan. Nou, dat is nog niet zo makkelijk. Dat is helemaal niet makkelijk. Er is niet één heel duidelijke tekst waar iedereen naar verwijst. Ik bedoel het meest duidelijke wat ik had staan... kwam gewoon van een Iraanse official tegen het Iraanse persbureau. Het is dan dat tienpuntenplan dat eerder door Trump is afgewezen. Gisteren noemde Trump datzelfde tienpuntenplan... of met enige wijzigingen, dat is dus niet duidelijk... noemde hij een belangrijke stap, maar niet goed genoeg. En nu heet

dat een goede basis voor de onderhandelingen. Maar er staat in elk geval in Iraanse controle over de straat van Hormuz... Er staat ook in terugtrekking van Amerikaanse troepen uit het Midden-Oosten... soms heet dat dan weer combat troops. Dus dan zou je kunnen denken dat dat die armada is... die er net is gekomen te liggen en niet al het andere. Dat is dus onduidelijk, maar het is ook helemaal mooi. In de tekst in het Farsi, de Iraanse taal... staat

acceptatie van verrijking van uranium door Iran. En dat mist dan weer in de Engelse tekst. De conclusie is,

Speaker 3

als dit doorgaat, als dit de basis is van... van een staakt het vuren en van een vredesregeling. En deze plannen komen er doorheen. Want hier staat dus ook in dat de controle over de slaaf van Hormuz aan Iran is. Dat staat er dus ook in. Dan heeft Iran dus gewoon gewonnen. Zo simpel is het

Speaker 1

Eigenlijk heeft Trump gewoon de Iraanse theocratie gered, hè? Hij heeft er ook voor gezorgd misschien dat die sancties dan dus weg zijn. De straat van Hormuz is een cadeautje aan Iran. Ik zou niet weten hoe je dit nog kan verdedigen. Het is echt ongelooflijk

Tegenstrijdige Eisen en Trumps Nederlaag

Speaker 2

Ik las wel ook dat van de Amerikaanse kant er nog steeds dat eerdere 15-puntenplan ligt... Daar stond in elk geval eerder in het overdragen van het verrijkte uranium. Geen verdere uraniumverrijking, beperking op het raketprogramma, erkenning van de staat Israël, geen steun meer aan de proxies in de regio en opening van de staat van Hormuz. Als je dat dus naast dat tienpuntenplan ligt, dan is er nog steeds geen enkele overlap op basis waarvan je nu zou kunnen gaan praten

Speaker 3

En eerlijk gezegd, Hugo, vind ik dat je ook terug moet gaan naar de onderhandelingen. in Genève, waar Oman een belangrijke rol in heeft gespeeld. Dat was een bijna deal. En daar waren ook de Amerikaanse eisen heel duidelijk. Iran moet zijn belangrijke nucleaire installaties afbreken. Einde Belgiëse rakettenprogramma. Moet zijn uranium afstaan of exporteren. Daar was ook al een discussie over. Moet dat misschien bijvoorbeeld naar Rusland gaan. En het akkoord moet ook permanent zijn. En dan zie je

dus wat Iran wilde, ook in de Genève. Die wilde de uraniumverrijking blijven doen. Loonbomb maken is wat anders, wilde sanctieverlichting. Nu wordt er gesproken over het einde van de sancties, primair en secundair. Dat is toch ook heel erg merkwaardig. En in sommige voorstellen wilde dus Iran ook een deel van het uranium behouden. Dus er zit totaal geen overlap in. En als dit het wordt, dan heeft Amerika nogmaals totaal verloren

Speaker 1

En dan gaat dus Vents vrijdag in Islamabad praten met de Iraniërs. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij met al die punten... met dat tienpuntenplan van Iran akkoord gaat. Dus het is nog maar zeer de vraag of dit ook echt het einde van de oorlog betekent

Speaker 3

Het is geen plan van Iran. Het is een plan dat is opgesteld, ook in overleg met de Amerikanen... onder Pakistanse leiding Dus ze hebben wel geprobeerd om het een en ander bij elkaar te harken... en dan een soort van... conclusie eruit te trekken en dat te formuleren in tien punten

Trumps Motivatie en Claim op Overwinning

Maar goed, ik blijf het uitermate me kwaadig vinden. En dan is eigenlijk de belangrijkste vraag, waarom stop je dan met die oorlog? Dat is eigenlijk gewoon de vraag waar het nu om draait, Arjan.

Speaker 1

Ja, kijk, weet je, ze hebben alle punten hebben ze nu verloren. Er is geen regime change. De sancties die worden opgeheven als dit er doorheen komt... De Amerikaanse soldaten moeten zich terugtrekken uit het Midden-Oosten. Dat staat er gewoon

Speaker 3

in. Nou ja, je moet even ook kijken... Sorry dat ik je onderbreek, maar je moet vooral kijken... naar wat er de afgelopen weken is gezegd door Trump zelf. Namelijk, het politische rakettenprogramma is helemaal verpulverd. Dat geldt ook voor de drones, dat geldt voor de defensieindustrie. Dat geldt voor de marine. Nou, de marine is wel kapot, dat kunnen we... die zijn gewoon niet gehaald. En dat is de vraag. Waarom stop je dan met deze oorlog? Waarom doe je dat

Speaker 1

dan? De verklaring lijkt mij te zijn dat Trump eindelijk heeft ingezien... dat generaal Keen gelijk had toen hij advies vroeg over deze oorlog... van regime change, dat werkt zo niet... en we krijgen gedonden met de staat van Hormuz... dat hij ook heeft beseft van ja, ik kan dit wel doen. Maar dan gaat dus, ik kan wel vreselijk gaan bombarderen... maar dan gaat Iran, heeft nog voldoende raketten... om de golfstaten enorm te benadelen. Die worden dan ook betrokken bij

die oorlog. En hij heeft dat niet aangedurfd. En wat Trump dan altijd doet is... nou, dan gaat hij zeggen, ja, we gaan praten en zo. En kijk eens, ik ben een vredespresident, dat is allemaal geweldig en zo. En er is wel een regime change, want ze zijn er bijna allemaal dood. Hij gaat altijd met grote verhollenfrazen... Doet hij net alsof hij gewonnen heeft?

Speaker 3

Nou ja, dat is natuurlijk ook zo. Maar tegelijkertijd moet je ook constateren... dat hij zegt van ik heb nu toch gewonnen want ik heb er nu een einde aan gemaakt en door mijn enorme dreigementen is Iran akkoord gegaan met een staak dat vuren. Dat gaat hij natuurlijk nu zeggen. Ik zag al ergens een vergelijking staan met de vastgoed Moores in New York waar het eigenlijk ook zo gaat. Je zet ongehoorde druk op de tegenstander die capituleert dan. En dan claim je dat als een overwinning, ook al

is het helemaal geen overwinning. En realiseer je, Iran heeft niet gecapituleerd. En dat was natuurlijk ook de eis van de Amerikanen de afgelopen weken

De Straat van Hormuz en Blokkerende Machten

Speaker 2

Hetzelfde hoe het nu de komende twee weken in de straat van Omoes gaat, daarover zie ik verschillende versies. Namelijk, het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat schepen daar doorheen mogen voor de komende twee weken in coördinatie met de Iraanse strijdkrachten. Daar was eerder in afval dus ook sprake van tolheffing... zolang de schade van de oorlog nog niet is hersteld. Trump heeft daar nu weer over getwitterd.

Noem ik het dan toch maar eventjes. We'll be loading up supplies of all kinds and just hanging around in order to make sure everything goes well. Dus nu gaan, als ik Trump moet geloven, de Amerikanen en de Iranen samen het verkeer door de straat van Hormuz. Ja, ik

Speaker 3

geloof er allemaal helemaal

Speaker 2

niks van

Speaker 3

Het is heel erg vreemd. Maar ik blijf gewoon met de vraag dat Jan een deel van het antwoord heeft gegeven. Dat hij zag dat hij niet veel verder kwam en dat mensen als Kane... Die hebben hier ook voor gewaarschuwd, die hebben vooral gewaarschuwd voor het gebrek aan geavanceerde munitie, met name Patriot raketten. Maar wat er ook is gebeurd in de Veiligheidsraad, het lijkt onleidige tijd geleden, maar normaal 1,5 dag geleden, is dan de resolutie. van Bahrein het niet

gehaald heeft. En die vroeg om gecoördineerde inspanningen defensief om de straat open te houden. En dat zou dan ook de mogelijkheid bieden voor de Fransen en de Britten... en een aantal andere landen, bijna 40, om daarin te springen... en inderdaad een operatie uit te voeren. En dat is dan weer... gekild door China en Rusland. En China heeft gezegd van ja, wij gaan hier niet meer akkoord. Als Trump zijn woorden niet terugtrekt. Dat hij een hele beschaving gaat vernietigen. Dus

die schade is enorm. En hij... Hiermee is dus in één klap ook de mogelijkheid weggevallen voor die coalitie van 30, 40 landen, exact, om die straat te gaan patrouilleren. Dus aan alle kanten heeft Trump dit gewoon verloren. En weet ook gewoon dat hij niet veel verder kan komen, omdat hij continu geconfronteerd wordt met die asymmetrische tactieken van de Iraniërs.

Speaker 1

En die asymmetrie kan ook doorgaan, hè? Ja, die gaat ook door. En je hoeft maar één onderwaterdrone te doen. En je hebt dat probleem met de verzekeringspremie. Je hebt dat probleem met de angst van de bemanning en zo.

Europese Zwakte en Nieuwe Machtspolen

Het is nog lang niet afgelopen, denk ik

Speaker 3

Nou ja, en realiseer je, er is altijd gezegd van die schijtgroepen. die moeten eigenlijk onder de duim worden gehouden. Maar de afgelopen dagen is gebleken dat er gewoon gecoroneerd wordt... tussen de revolutionaire garde in Iran, Huisbollen en de

Speaker 1

Houthis. En Rusland en China hebben dus ook gezien... dat Trump op alle punten heeft verloren. Ze hebben ook die resolutie geblokkeerd. En China schijnt ook druk op Teheran te hebben uitgeoefend... van nou, ga dan maar. praten met Amerika. Maar vervolgens komt er dan dus een Iraans voorstel... dat gewoon een soort paradijs is voor Iran. Met andere woorden, ik denk echt dat China denkt van... nou, dat is een geweldig succesvol onderwerp. Ik denk dat

Speaker 3

China hier goed graag bij spint.

Speaker 2

Over het over Hezbollah, de premier van Pakistan... die noemde bij de presentatie van zijn geslaagde onderhandelingspoging... dat het akkoord ook zou gelden voor de strijd in Libanon. Israël heeft toen urenlang niks van zich laten horen... en daarna gezegd, nee, Libanon gaat gewoon door. Dus ook daar zit er ergens nogal wat spanning

Speaker 1

in. Ja, lovelijk. Hetzelfde wat er dus met Trump is gebeurd, internationaal... dat iedereen toch zegt, nou, dit is niet erg succesvol... gebeurt in Israël zelf ook. De oppositieleider Yair Lapid zegt nou van... nou ja, ik zie nou dat Netanjahu politiek gefaald heeft... maar ook strategisch gefaald. Geen enkel doel heeft hij bereikt. Regime change, ga zo maar door... Dus dat is... Je kan dit moeilijk zien als een succes. En dan komt nog dat New York Times artikel erbij... dat Netanjahu

echt Trump heeft overgehaald. Tegen de zin in van de Amerikaanse generaals. Ook van Vance. Vance gaat nu onderhandelen in het Islamabad. Die zal de neiging hebben om maar een beetje toe te geven. Want hij wil zo snel mogelijk daar weg zijn. Want hij ziet het überhaupt niet zitten daar. Om goede redenen. Het is echt ongelooflijk.

Speaker 3

Nou ja, weet je, waar we het nog niet eens over hebben gehad... wat ook nog een reden is waarom die meer op is gehouden. De economie werd op mondiaal niveau wel erg verstoord... door deze grap en golf van Trump in het Midden-Oosten. En de benzineprijzen vlogen omhoog, niet alleen in Nederland... maar ook in de Verenigde Staten. Dat is toch ook heel erg vervelend. Maar... De ontwrichting zal dus nog op een hele lange termijn nog steeds zichtbaar zijn.

Speaker 2

Ja, en overigens de Reuters citeerde een energie-expert. Die zei, het is natuurlijk fantastisch en het verlicht de problemen nu eventjes als die schepen daar weg zouden kunnen. Het moet nog even blijken dat die reders het ook aandurven, dat de verzekeraars het ook aandurven onder deze omstandigheden. Maar, zei hij, het is waarschijnlijk onvoldoende duidelijkheid... om de productie, die was afgeschaald omdat ze dat spul niet kwijt konden... van zowel

olie als LNG, om dat weer op te starten. Want het is ook niet iets met een schakelaartje dat je aan of uit zet. Dus er is helemaal eigenlijk niks fundamenteels opgelost nog hierbij

Speaker 3

Nee, dat denk ik dus ook. En zolang die onderhandelingen duren en met dit pakket... Waarover wordt er gesproken wat alleen maar het verlies van Trump benadrukt als dit er doorheen komt. Ja, is de kans natuurlijk vrij groot dat Amerika gedwongen voelt om zich weer in de oorlog te gaan mengen. Oftewel die oorlog weer te gaan beginnen. Ik kan het niet anders zien op dit ogenblik.

Speaker 1

Plus ook gewoon de enorme internationale gevolgen. Japan krijgt dus 90% van de olie via haar moermuus. Was ontzettend bang. India en problemen. Vietnam, Zuid-Korea. Dus die denken ook van nou, die Amerikanen gaan leuk met onze belangen om. Europa heeft ernstig gewaarschuwd voor deze oorlog en zo. Ziet nu zijn gelijk natuurlijk.

Speaker 3

Nou Europa, nou mogen we daar even bij stilstaan. Ik vind dus dat Europa, behalve dan mensen als Costa en von der Leyen... en een leider als Sanchez, die hebben zich heel duidelijk uitgesproken. Maar wat hebben we bijvoorbeeld gehoord van de Nederlandse regering?

Speaker 1

Ja

Speaker 3

dat was nogal... Maar jongens, dit heeft wel consequenties. Want doordat wij ons niet goed hebben uitgesproken hier... En je ziet dus op dit ogenblik dat de Russen, de Chinezen en de Iraniërs... eigenlijk een steeds hechter bondgenootschap gaan vormen. Dat is gewoon hartstikke anti-Amerikaans. Maar omdat wij ons niet hebben uitgesproken... komen wij aan de verkeerde kant van de

lijn te staan. En dat betekent dus ook dat we weten... dat al die stromen, die goederenstromen... die energiestromen, de grondstoffenstromen... die kunnen nu steeds meer als wapen worden gebruikt. Niet alleen in de rechten van Amerika, maar ook in de rechten van Europa. Omdat wij ons gewoon niet voldoende hebben gedistanceerd... van wat Trump aan het doen was. Behalve dan Sanchez en de paus. Maar ja, de paus heeft geen leger en geen gigantische economie.

Speaker 1

Maar er is één tegenargument. Ik ben een beetje eens, maar er is één tegenargument. Dat is dat... Trump schreeuwde naar Mark Rutte van... als jij die Coalition of the Willing Forum niet bij elkaar gaat doen... dan verkoop ik je geen wapens meer aan Europa die dan naar Oekraïne gaat. Dat was natuurlijk een verschrikkelijk dreigement. Toen is Rutte als een gek die Coalition of the Willing bij elkaar gaan doen. Dat heeft natuurlijk ook de uitspraak van de Nederlandse regering beïnvloed.

Die afhankelijkheid. Dus het Oekraïne-dossier... Maar ja, het is ook wel waar.

Speaker 3

Maar ik begrijp de redenering niet helemaal. Wat maakt dat uit voor de situatie van Europa op langere termijn... in de ogen van de Russen, de Chinezen en de Iraniërs? Nou

Speaker 1

ja, de Europese steun aan Oekraïne... is natuurlijk ook heel belangrijk voor het krachtenveld... En daar had gewoon Trump die vreselijke kaart... waar we altijd bang voor waren dat hij die zou uitspelen. Ja, maar het is toch wel een ander onderwerp, volgens mij. Nou, ik vind het wel begrijpelijk dat Rutte dit gedaan heeft. Het is gewoon kwetsbaarheid van Europa, die afhankelijkheid. En de steun van ons met die Amerikaanse wapens is gewoon belangrijk

Speaker 3

Ja, dat begrijp ik wel. Maar ik had het natuurlijk over hoe de rest van de wereld... naar ons kijkt. En niet hoe Amerika naar Europa kijkt. Maar wij worden gezien als een verlengstuk van de Verenigde Staten. Dat moet je wel realiseren. En wat er gebeurd is met al die aanspraken van Trump en deze zinloze oorlog. En het feit dat hij hem niet heeft gewonnen. Dat schaadt ons ook. Dat is mijn enige punt. En dat wij aan schadebeperking proberen te doen... wat je net uitlegde in de richting

van Amerika... dat kan ik me voorstellen. Maar dat verandert niets van de visie die andere landen... zoals China, Iran en Rusland hebben in onze richting. Dus dit blijft gewoon een groot probleem voor me. Duidelijk.

Amerikaanse Interne Reacties en Juridische Vragen

Speaker 2

Laten we eens kijken hoe dit is gepercipieerd... in de Verenigde Staten zelf. Na het volgende. Welkom terug. John, wat heb jij aan reacties gezien in Washington? Laten

Speaker 1

we maar beginnen met de democratische leider in de Senaten... Chuck Schumer. Ik ben erg blij dat Trump backt off. En nu is hij op zoek naar een soort off-ramp, een exit... van deze afschuwelijke fout. Nancy Pelosi was al bezig met dozijnen andere democraten in het huis... om te kijken of er een impeachment-procedure zou kunnen... of het 25e amendement, waarmee je dus... er is een constitutioneel proces waarbij je kan verklaren... dat een zittende president niet meer in staat is...

om zijn plichten te vervullen. Nou ja, Martin Taylor Greene, die praat over evil en madness. Alexandriac Ocasio-Cortez, deze twee weken bestand... dat verandert helemaal niks, hè? Nou, zo gaat het maar door. Hakeem Jeffries, de House Minority Leader, democraten. Trumps gedrag is unhinged, niet presidentieel en erg onverantwoordelijk. En dan Lindsey Graham, daar moet je altijd op letten op wat hij zegt. Hij zegt van nou, blij dat het

is afgewend. Maar ik wil jullie er wel even aan herinneren dat die straat van Hormuz... die moet natuurlijk niet in Iraanse handen blijven. Nou, dat is precies het kern van het probleem. En dat lijkt dus wel te gaan gebeuren

Speaker 2

Ja, en hier kan je natuurlijk geen taalspelletje mee spelen... zoals je dat kan doen met regime change of zo... of met wat er is gebeurd met de Iraanse raketten. Van, oh ja, er is een hoop kapot gemaakt. Iran heeft die controle of niet. En er wordt tol betaald of niet. Ja, dat

Speaker 3

is een afspraak gemaakt met Oman, hè? Oman die in 2 miljoen per schip en geeft dat in belangrijke mate door aan Iran als een soort herstelbetaling.

Speaker 2

Er was ook naar ik begreep uiteindelijk toch discussie binnen de Amerikaanse strijdkrachten over of het wegvagen van beschavingen wel kan.

Speaker 3

Zeker. Het zou mij niet verbazen. We hebben zitten te filosoferen. Waarom Trump het heeft opgegeven. Is dat de protesten kwamen. Ook binnen de Amerikaanse strijdkrachten. Want ook daar. Zagen we de discussie op. Mag je een oplossing. die gewoon in strijd is met internationale rechten... want humanitair oorlogsrecht. En het antwoord is nee. En daar hebben dus verschillende politici in Amerika...

zich ook over uitgesproken. Dat speelde natuurlijk ook al, realiseer je... met het bombarderen van die vermeende drugstransporten... vanuit Latijns-Amerika en de rechten van Amerika. Die discussie heeft toen ook al verspeeld. Toen is er een of andere onafvolgbare redelering opgetuigd... waarvan de uitspraak geheim is gebleven door juristen... dat het dus wel mocht. Maar daar zet iedereen ook zijn vraagtekens achter.

Maar dat is dan nog klein bier... in vergelijking met het wegvagen van een hele beschaving... en het bombarderen naar de steentijd van een heel land. En daar zijn dus enorme twijfels over ontstaan... of dat wel mag. En uiteindelijk weet je... is het misschien toch een kans... dat je daarvoor voortgerecht komt te staan.

Oekraïne's Droneoorlog en Frontontwikkelingen

Speaker 2

Ik denk dat wij naar Oekraïne moeten. Oekraïnse drones hebben opnieuw de Russische oliehaven van Ushluga... aan de Finse golf geraakt. Gisteren gebeurde dat. Het lijkt erop dat drie olietanks daar in brand zijn gevlogen. De olie-export vanuit de eerder deze week getroffen terminal... in de Zwarte Zeehaven van Novorossiysk is opgeschort. Ook de grote raffinaderij van Nizhny Novgorod... die werd getroffen, is stilgelegd. In Voronezh werd een chemische fabriek geraakt... die

explosieven produceert. En een bijzondere operatie nog. Met beeld daarvan zag ik voorbij komen... van een brug over de rivier de Dnipro... die in handen was van de Russen. Die is opgeblazen met behulp van een grote drone... die in dertig vluchten bij elkaar anderhalve ton aan explosieven... op de brug heeft aangebracht. Kan allemaal tegenwoordig. Elders in Rusland en door Rusland bezet gebied zijn vijf burgerdoden gemeld als gevolg

van Oekraïnse drone aanvallen. En als gevolg van een Russisch aanval op een bus in Nikopol zijn vier doden en zestien gewonden gemeld. In Gersom vielen nog vier doden en zeven gewonden bij aanvallen op een woonwijk. Ook in Zaporizhia en Sumi vielen burgerslachtoffers en de energiecentrale van Slovjansk. in Donetsk moest worden stilgelegd door Russische aanvallen. Van de grond heb ik van vanochtend niks concreets

Speaker 3

Ja, het is het gebruikelijke verhaal met hele kleine infiltratiemissies van de Russen. Dus je komt door die dronemuur niet naartoe, door die killzone. Dus wat je moet doen is toch proberen met hele kleine groepjes... die probeert te infiltreren. Dat is nu gebeurd in Vosjansk. Dat ligt in de Kharkiv-oblast, zeg maar helemaal naar het noorden toe. En dat hebben we ook gezien, die infiltratiemissies in de richting van Sloviansk. Maar met twee, drie, vier soldaten kom je niet ver.

Dat is natuurlijk het hele punt. Wat we dus wel zien, met name in die Donetsk-regio... Is een zekere mate van opbouw van troepen. Die toch proberen om gemeganiseerde operaties uit te voeren. Dus met tanks. En wat je op dit ogenblik ziet. Dat daar waar de bladeren weer aan de bomen komen. En er sprake is van bossen. Je toch in zekere zin in staat bent om je verdekt op te stellen. Want dan kan je niet gezien worden door die verkenningstroons. Maar dan is ook nog een keer te

wachten op wat meer droge weer. Zodat je niet wegzakt in de troep. Dus er zit wel wat aan te komen. Alleen de grote vraag is natuurlijk of je door die hele drone muur heen komt van de Oekraïners. En die kans wordt niet heel erg hoog ingeschaft.

Hongarije: Orbán, Vance en Trans-Atlantische Breuk

Speaker 2

Dan moeten we tot slot nog wel naar Hongarije. Want daar was J.D. Vance, de Amerikaanse vicepresident... op bezoek om steun uit te bespreken aan Victor Orban. Voorafgaand aan de spannende verkiezingen zondag daar. Hij haalde ook op het podium Trump aan de telefoon... die ook zei dat hij dol was op Victor Orban.

Speaker 1

Ja, het was echt heel pijnlijk, jongens. Mijn hemel. Hij ging ook alles dus omdraaien. Hij zei van... Er is natuurlijk te zeuren over interventie van mij in Budapest. De Europese Commissie zit voortdurend verkiezingen in Hongarije te beïnvloeden. Het haalt bloed onder je nagels vandaan. En het is ook wel angst aan jagen om te zien... hoezeer die conservatieve agenda van Orbaan steunt. En hoe mijlenver dat afstaat van de politieke meerderheid in Europa. Het is echt... Die hele

transatlantische band is ook ideologisch aangort. Om het zomaar te zeggen. Ik vind het wel indrukwekkend hoor. Echt

Speaker 2

Ook gisteren overigens citeerde Bloomberg uit een telefoongesprek... een transcriptie schreef ze die de Hongaarse regering had gemaakt... van een telefoontje tussen Orbán en Poetin. Waarin Orbán tegen Poetin zou hebben gezegd... in elke kwestie waarbij ik van dienst kan zijn... sta ik tot je beschikking. Dus dat is wel duidelijk... Waar hij staat

Speaker 3

Met die verkiezingen moet je denk ik ook heel goed kijken naar de Roma. Dat is pakweg 8% van de bevolking. in Hongarije. Met name zijn er allerlei... is er allemaal wetgeving gekomen om die mensen uit te sluiten van bepaalde vormen van onderwijs. En eigenlijk worden ze op die manier gedwongen tot laagbetaalde balen. Die Roma zijn behoorlijk pissed off. En dat zou nog wel eens een keer de groep kunnen zijn als het echte omspant die de doorslag zou kunnen geven

Speaker 2

Wordt heel spannend komend weekend. Dank jullie wel. Tot morgen

Speaker 3

Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android