Vertrouwen in Amerika onderuit - podcast episode cover

Vertrouwen in Amerika onderuit

Feb 06, 202620 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering analyseert de complexe dynamiek van de wereldpolitiek, van de escalatie aan het Oekraïense front en de arrestatie van een Russische generaal, tot de delicate onderhandelingen tussen de VS, Rusland en Iran. Er wordt dieper ingegaan op het groeiende wantrouwen in Europa jegens de VS, Trumps polariserende binnenlandse tactieken, en speculaties over Jeffrey Epsteins rol in internationale intriges. Daarnaast wordt de humanitaire situatie in Gaza en de discussie over 'apartheid' in Israël belicht.

Episode description

Belangrijke generaal neergeschoten in Moskou | VS en Rusland werken aan relatie | Onderzoek naar band Epstein met Rusland

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 1

Welkom

Speaker 2

bij Boekestein en de Wijk, op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is vrijdag 6 februari en Arend Jan en ik moeten het even alleen doen, Arend Jan. Jij zit nog druk op je computer. Ja, want de lijn met

Speaker 1

India is

Speaker 2

broken. Voor morgen gaat het wel lukken om contact te hebben... als we het hebben over handel als wapen met Rob in India. Maar nu moeten we het eventjes met z'n tweeën proberen. Als dat maar goed gaat. In de Russische

Oorlogsfront Oekraïne en Generaal Neergeschoten

stad Belgorod, 25 kilometer van de Oekraïnse grens... is vannacht grootschalige uitval van stroom, verwarming... en stromend water gemeld naar Oekraïnse aanvallen... De gouverneur van de regio spreekt van serieuze schade aan de energie-infrastructuur. Russische drones doden een man en een vrouw in Zaporizhia. In Dnipropetrovsk vielen doden door een Russische aanval met drones en geleide bommen. Woensdag gebruikte de Russen clustermunitie

bij een aanval op een drukke markt in het Oost-Oekraïnse Drushk. Kivka, met zeven doden en vijftien gewonderd tot gevolg. Op de grond is gisteren enige Russische voortgang gemeld in Donetsk. Een adviseur van de Oekraïnse minister van Defensie zegt dat de Russen aan het front in een crisissituatie zitten door het uitvallen van Starlink-systemen, waardoor command-and-control-systemen zijn uitgevallen en in veel

gebieden offensieve operaties zijn gestopt. Dat zou het resultaat zijn van die whitelist waar wij het eerder al over hadden. Van aangemelde Oekraïense Starlink-systemen... waarna dan de niet aangemelde systemen het niet meer zouden doen. Dat zou geregeld zijn met SpaceX van Elon Musk... nadat dus Starlink antennetjes waren aangetroffen... op Russische aanvalsdrones. Ik vind het wel een wonderlijk verhaal in de zin van... als dit zo werkt, had je dat dan misschien niet eerder...

Speaker 1

Ja, dat

Speaker 2

lijkt me ook.

Speaker 1

Ik zag gisteren ook een filmpje, zoiets geks... Een soort pinguin zie je hier dan door de sneeuw lopen. En dat blijkt dan dus een Russische methode... die hoopte dus dat als je een soldaat in een soort pinguinpak doet... dan is de warmte niet meer zichtbaar voor infraroodcamera's. En dan zou je dus de drones kunnen omzeilen. Nou, die worden dus ook allemaal afgeknald. Het is niet zo dat de Oekraïners dan denken... oh, het is geen soldaat, het

is een pinguin. En tegenover elke 25 dode Russen is er één Oekraïner. Want de Oekraïner is heel goed bezig nu. Heeft een soort voordeel in die drone-strijd. In Moskou is een belangrijke Russische generaal neergeschoten. De tweede man van de groe, dat is nogal wat. Dat is echt heel indrukwekkend. Vladimir Alekseev. En die man is dus ook een hele belangrijke man met de groe. Daar zijn ook persoonlijke sancties op vanuit

de Europese Unie... en ook vanuit Amerika. En die man schijnt ook betrokken geweest te zijn... bij de dood op Skripal, weet je wel, in Engeland. Dus de Oekraïne slaagt er

VS-Rusland Gesprekken en Economische Druk

dus met enige regelmaat in... om dus hoge geheime dienstjongens... Uit te schakelen.

Speaker 2

Lavrov, de Russische minister van Buitenlandse Zaken... wijst inderdaad met de beschuldigende vinger naar Oekraïne. En zegt, geloof ik, daar iets bij van... dat is Oekraïne dat probeert de vredese besprekingen te saboteren. Ik denk dat we dat kunnen plaatsen in het hoekje Russische flauwekul. Als het gaat om die gesprekken... hebben we dus de tweede ronde gehad in Abu Dhabi... van gesprekken tussen de VS, Rusland en Oekraïne. Dat heeft opgeleverd een gevangenis... Ja,

Speaker 1

en dat is op zichzelf genomen natuurlijk een teken van goede wil. Even nog, het is dus in Abu Dhabi, donderdag. Moet je je voorstellen, het is Budanov, de vroegere geheimdienstman van Oekraïne. Zit dan dus tegenover Dmitriev, zo'n hele grote jongere gezant van Rusland... Nou, die hebben dus met elkaar ook de meest vreselijke dingen gedaan. Ook met die geheime diensten. Die praten dus met elkaar. En wat ik dan zo interessant vind... dan zegt dus zowel alle twee zessen... nou,

we hebben heel veel vooruitgang gemaakt, hoor. Gaat heel goed allemaal. Ik koop daar dus niks voor. Er is ook niets uitgelekt wat dat dan betekent. Volgens mij is het territoriaal nog steeds hartstikke vast. Eh... En het is wel zo dat Scott Besant heeft gezegd... nou, luister eens, als het niet goed gaat... dan kunnen we nog wel meer Amerikaanse sancties doen. Besant is Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken. Er zijn dus sancties op Lukoil en op die andere... Rosneft.

En er zouden ook nog meer sancties gedaan kunnen worden. Het interessante daarvan is, Scott Besant spreekt daar vaak over... Maar Trump heeft dus, sinds hij dus weer in office is... januari 2022, heeft hij die stap niet genomen... in de hoop dus dat er kennelijk dan een deal komt. En het valt mij dus op dat hij... ja, Besant heeft het wel vaker gezet. We gaan die druk verhogen. En dat gebeurt maar niet. Heel misschien gaat dat nu wel gebeuren als Trump... gewoon baalt van dat

Speaker 2

er geen vooruitgang wordt gemaakt. Witkoff, Amerikaanse onderhandelaar, en Oumerov namens Oekraïne zeggen... dat de partijen de komende weken in gesprek blijven... om tot een eind van de oorlog te komen. Dat moeten we dan maar volgen. Dus in elk geval wat betreft die krijgsgevangenen zijn 157 mensen... 157 Oekraïners en 157 Russen vrijgelaten. Eerste lichting van de afgesproken 314 in totaal. Veel van die krijgsgevangenen zaten al sinds het eerste jaar van de oorlog vast.

Een tweede punt, wel frappant, werd gemeld dat dus ook als uitkomst van die gesprekken in Abu Dhabi... de krijgsmachten van de Verenigde Staten en Rusland weer op hoog niveau met elkaar in contact staan. Ze zitten dus ook een beetje de bilaterale relaties te verbeteren, de Russen en de Amerikanen.

Het doet me denken aan, er was recent ook weer sprake van dat in elk geval van Russische zijde wordt gezegd... wij kunnen misschien toch het... deze week afgelopen nieuw startverdrag... over de reductie van Russische en Amerikaanse strategische nucleaire wapens... toch weer nieuw leven inblazen, verlengen... of het in elk

geval in de praktijk in de lucht houden. Dat is op zich mooi, maar misschien ook een beetje twijfelig... dat de Russen en de Amerikanen over de hoofden van de Oekraïners heen... toch weer gezellig met hun bilaterale relaties bezig zijn. Als je het nou bekijkt vanuit Russische

Speaker 1

bril... je merkt heel sterk dat de Russen ontzettend graag economische deals... Amerika willen sluiten. Dat hangt heel lang boven de markten. Dat zou ook weer kunnen betekenen... als ze dat heel graag willen... dat ze misschien toch ook weer... een beetje gaan bewegen... met die Donbass-onderhandelingen... in Abu Dhabi. Dat zou ook... de Russische economie schijnt nu toch echt... in de problemen te komen. Een groot stuk in de Guardian. De olieinkomsten nemen echt af. De inflatie is nu 6%.

De rente is 21 procent, 20 procent. Ja, dat is natuurlijk vervelend. De sancties bijten nu ook echt. Ja, we moeten kijken hoe het zit. We hebben allemaal tegengestelde berichten. Territoriaal wil Poetin helemaal niks doen. Maar als je dus ook een economische deal in de Arctic wil met Amerika... noem maar wat, hè. En ook over kritieke betalen, misschien dat Trump dat wil. En ja, dan heel misschien zou je ook wat meer soepelheid kunnen verwachten... in de Donbass. We zullen het zien.

Dalend Vertrouwen in Amerika in Europa

Speaker 2

Voordat wij naar Amerikaanse gekkigheid gaan kijken... misschien interessant nog eventjes mee te nemen... een nieuwe peiling van het Amerikaanse YouGov. Dat laat zien dat de waardering, om het zo te noemen, van de VS... in zes Europese landen wordt gemeten. Die is gedaald tot het laagste punt sinds de enquête tien jaar geleden begon. In Frankrijk is het 62% negatief, valt me eigenlijk nog mee. Italië 63, VK 64, Duitsland 72, Denemarken 84. Je weet

wel waarom. Die groenlandcrisis, daarvoor lagen de cijfers ook echt anders. Toen was het tussen de 49 en de 70% negatief... en nu dus tussen de 62 en de 84%. Dus je ziet dat die groenlandcrisis er echt enorm heeft ingehakt... voor de Europese bevolking, gesteld ook voor de keus... tussen Europese autonomie enerzijds... en het behoud van de transatlantische relatie anderzijds... kiezen meer mensen voor Europese autonomie... dan het vasthouden van de Amerikanen. Vertrouwen komt te voeten

Speaker 1

gaat te paard. Trump slaat echt om zich heen met blijvend effect, denk ik. En dat betekent overigens ook dat de populisten in Europa... geschrokken zijn van het gedrag van Trump in Groenland. Want die vinden soevereiniteit natuurlijk heel belangrijk. En daar wordt soevereiniteit... geërodeerd of aangetast. Het betekent ook dat de houding ten aanzien van de Europese Unie... misschien

wat positiever wordt. Want ja, de logica is natuurlijk... als Trump zo naar doet, dan moeten we wat meer samenwerken. We weten al dat het Europese parlement... er zijn natuurlijk heel veel kritische rechtsradicale groepen... maar die moeten zelf nu ook een Europees beleid gaan ontwikkelen. Ik vind dat eigenlijk ongelooflijk interessant... hoe dat zich gaat ontwikkelen. Het zijn fascinerende tijden.

Speaker 2

Ja. Gaan we naar Amerika zelf. Misschien even te beginnen

Trump's Racisme en Verkiezingstwijfels

met een klein berichtje... maar toch weer een vers diepste puntje op Trumps sociale mediatijdlijn. Daar plaatst hij een AI-videootje... waarin de oud-president Obama en zijn vrouw Michelle... figureren als apen. Het is echt vreselijk

Speaker 1

hè? Het is heel bewust wordt dat allemaal gedaan. Heel vilijn, gemeen is het echt, hè? En dat zie je bij Trump heel vaak terugkomen. Ik denk dat zijn inschattingen van Steve Bannon... dat dat gewoon fantastisch is. rood vlees is voor de achterban. Die genieten daarvan. Het is diep racistisch. Het is echt heel treurig. Wat ook belangrijk is... we hebben er woensdag over gesproken... Trump sprak erover, ja, wij moeten het als Republikeinen... eigenlijk toch die komende verkiezingen gaan overnemen.

Nationaliseren had hij het zelfs over. En niet wat ik me daar nou precies bij moet voorstellen. Met in 15 nog niet gespecificeerde locaties. Want hij zegt dus, daar zijn de verkiezingen echt geplaagd door fraude. Wat hij daarmee bedoelt is dat allemaal mensen die geen Amerikaan zijn... die hebben daar gestemd. Er is geen snipperbewijs voor die stelling... En wat er natuurlijk gebeurt, is dat iedereen ongelooflijk bang is... dat hij dat dus gebruikt om die midterms uit te stellen... en

noodtoestand uit te roepen, je kent dat allemaal wel... Nou, daar hebben de democraten nu op gereageerd. De democratische senator Ruben Caligo. En die zegt van ja, als die dat gaat doen... dan moeten wij een algemene staking uitdoen. Een algemene staking. En dan zullen we het hele land plat gaan leggen. En dan zal ook de stock exchange beurs in elkaar storten. Hij heeft overigens wel gelijk. Het zou

natuurlijk vreselijk zijn dat dit zou gebeuren. En ik denk dat zeer veel Amerikanen bereid zijn de straat op te gaan. En dan krijg je de situatie dat de persoon die zich als autocraat ontpopt... gewoon te maken krijgt met de macht van de massa. En dat kan je niet zomaar negeren

Speaker 2

Je mag hopen dat dan de limiet is bereikt voor veel mensen. Want tot nu toe blijkt die limiet toch wel... een beetje te schuiven of een beetje wazig te zijn. Dat geldt dan niet alleen voor de bevolking... maar zeker ook voor bedrijfsleven, voor universiteiten, noem het maar op... dat men toch geneigd is een beetje mee te buigen elke keer weer. Ja, maar er is natuurlijk een grens aan

Speaker 1

En we hebben gezien in Minnesota, maar goed, dat is een hele speciale staat... dat mensen dus echt een grens trekken tegenover ICE. We zien trouwens dat ICE ook voor een deel, 2000 man, is teruggetrokken nu. Maar het beleid gaat gewoon door... Ik denk zelf, maar wie ben ik, dat de rule of law, de rechtsstaat... dat hebben mensen toch

op high school goed meegekregen. En mensen kunnen toch intuïtief wel heel goed aanvoelen... dat als verkiezingen worden opgeschort... dat er een hele gevaarlijke ontwikkeling gaande is

Epstein's Rusland Complot Theorieën

Speaker 2

Je zou het denken. Dan een nieuwsbericht. Ik moest het even laten bezinken, maar let op. De Poolse premier Tusk heeft een onderzoek aangekondigd... naar de vraag of Jeffrey Abbott... Epstein met zijn kindermisbruik onderdeel was van een Russisch complot... om Westerse leiders te beïnvloeden. Het was natuurlijk na die laatste batch van Epstein-documenten... ik geloof drie miljoen, dat is gigantisch. Ook de hoeveelheid e-mails die daartussen zaten. Daar kwam Rusland

veel in voor. Poetin kwam daar in voor. Ik meen ook dat hij meisjes ronselde in Rusland. Het verhaal is natuurlijk bekend van de honey traps uit de Koude Oorlog. Dat de Russen inderdaad... een verleiding wel eens willen gebruiken... om een chantagemiddel te krijgen... ten opzichte van hun tegenstanders.

Speaker 1

Dus laten we erover speculeren. Echt harde bewijzen zijn er natuurlijk allemaal niet. Er gaan dus geruchten... nou, laat ik het zo zeggen. Russen zijn altijd bezig met compromat bij Europese leiders. Dat is natuurlijk het heerlijkste wat er is. Als je een Europese leider aantreft met een onderbroek op zijn... Of een Amerikaan. Ja, dan kun je daar natuurlijk leuke dingen mee doen. Nou... Epstein is natuurlijk een hele interessante man...

voor de Russische compromatzoekers, want die kent dus iedereen. En is zelf natuurlijk ook chantabel. Dus dan is een van de speculaties van... Epstein kon heel makkelijk zelf gechanteerd worden... en dan moest hij dus dingen doen voor de Russen. Een andere is, er gaan ook geruchten dat hij heel veel contact met Poetin had... en dat hij ook een deel van het vermogen van Poetin heeft belegd. Want Epstein was een investeerder, een gigantisch rijke man... Of dat allemaal

waar is, weten we niet. En natuurlijk de ultieme speculatie is... ik zeg nogmaals, speculatie, met drie strepen eronder... misschien dat Epstein ook dingen over Trump weet... wat hij in Moskou allemaal gedaan heeft. Dat hele oude verhaal wordt dan weer uit het boos gehaald. Dus ik verbaas mij eigenlijk niet dat er maar mondjesmaat... er worden nu wel veel files vrijgegeven... maar er is nog heel veel waar dat moet komen...

En Trump zal er toch wel alles aan doen om een beetje zwart te lakken... als het echt een probleem zou zijn. Ja

Speaker 2

dit wordt toch wel de moord op Kennedy van onze tijd. Wie zat erachter? Er zijn zoveel losse eindjes. Daar kun je waarschijnlijk tot in de eeuwigheid over door blijven speculeren.

Speaker 1

En bedenk even, Trump beloofde tijdens de verkiezingen... ik ga die Epstein, dat gaan we eens even schoonvegen... Niet gedaan. Maka is er ontzettend boos over. Dat verzwakt dus de eenheid van die

Speaker 2

Maka-beweging. Overigens bleek ook uit die recente Epstein-documenten... er is ook contact met een FSB-agent... maar ook heel veel contact met de voormalige premier Jagland... van Noorwegen. Justitie in Noorwegen is nu een onderzoek gestart... naar Jagland op verdenking van corruptie. En

Speaker 1

ook

Speaker 2

het

Speaker 1

koningshuis, zowel prins Andrew. Er zijn toch wel hele ongelukkige foto's van prins Andrew weer vrijgegeven. En het Noorse koningshuis. Met de, hoe heet ze ook alweer? En dat is allemaal ook heel... Ik denk ook overigens dat dat dus de kracht van de monarchie ook zal aantasten. Want mensen houden daar niet van

Speaker 2

Dan gaan wij door naar het Midden-Oosten... waar vandaag in Oman...

VS-Iran Gesprekken over Atoomprogramma

Ik heb daar nog geen uitkomst van gezien. Volgens mij zijn de gesprekken al wel begonnen. Gesprekken zijn vervolgd tussen de VS en Iran

Speaker 1

Het zou eerst dus in Turkije plaatsvinden. Maar op het laatste moment is het naar Oman verplaatst. Dat wilde Amerika eerst niet. Maar toen is er toch grote druk uitgeoefend op Amerika... om dat dus wel te doen. En ja... Wat gebeurt er nu allemaal? Er wordt gesproken, maar ik heb geen idee wat de uitkomst daarvan is. Het is wel zo, er staan nu allemaal prachtige analyses in de krant...

dat de Iraniërs toch denken en een beetje gokken. Ja, regime change is toch niet zo makkelijk van buitenaf... dus we staan misschien toch sterker dan we op het eerste gezicht denken... Dus ze proberen wat ze nu proberen te doen... ze willen wel praten een beetje over de nucleaire deal... waarbij ze natuurlijk hun kaarten tegen de borst houden... maar ze willen natuurlijk niet praten over regime change of dat soort dingen.

Speaker 2

Nee, maar het is wel nieuw dat ze nu toch weer... het nucleaire programma ter discussie willen stellen, toch? Dus duidelijk dat ze wel met de rug tegen de muur staan. Tuurlijk slechte economische situatie, recent opstand geweest... en Trump die de vloot daar weer naartoe heeft gedirigeerd. Dus dat heeft kennelijk toch zijn effect.

Speaker 1

Ja. Van internationale verdragen mogen ze dus wel uranium verrijken, las ik. Dus als de Amerikaanse zegt, je mag niks meer verrijken... dan ontstaan daar weer problemen over. En er zijn nu ook allemaal weer berichten... dat ze toch wel heel erg bezig zijn bij die nucleaire sites... die dus beschadigd zijn, dat ze daar kennelijk toch nog dingen gered hebben. Ze zijn ook bezig om die raketlanceringsinstallatie te repareren... Ik ben heel benieuwd wat daar gaat gebeuren. Was er nog

Israël, Gaza en Apartheidsbeschuldigingen

iets met Israël? Ja, dat is wel interessant. Kijk, er zijn natuurlijk vreselijke dingen in de Gaza-strook... en we praten er vaak genoeg over... waarbij dus die Rava-crossing is dan wel open... maar het wordt gewoon totaal bepaald door Israël... wie daar dan doorheen mag gaan. En bij de Westbank is het ook zo, als je Palestijn bent... en je wil bijvoorbeeld naar Jeruzalem gaan... Meestal kan dat niet. En

als je het wel mag doen, is het buitengewoon moeilijk. Nou, er zijn natuurlijk altijd mensen geweest die hebben gezegd... dat is eigenlijk een vorm van apartheid. Mensen die op de Westbank leven hebben minder rechten... dan de Israëli's en trouwens ook de Palestijnen... in Israël proper, in het eigen land. Nou, dat Amnesty International zegt, dat wisten we wel... en Human Rights Watch, maar er zijn dus nu ook... mensen uit onverdachte hoeken, om het zo maar eens te zeggen... die

dat nu ook zeggen. En dan moet je dus bijvoorbeeld denken... de ex-hoofd, de vroegere hoofd van de Mossad, Tamir Pardo... dat is ook niet de minste. Ook de vorige voorzitter van het Israëlische parlement, Avraham Bourke. En ook die beroemde historicus Benny Morris. Die zegt van, dit is gewoon een apartheidsysteem. Dus dat is, ja, ik weet niet wat je ervan vindt. Maar dat lijkt me toch dat dat de druk verhoogt. Overigens luister ik weer naar de podcast van Kylian Rackman...

en daar wordt dan ook... Nee, van The Rest Is Politics... en daar wordt weer gezegd van... ja, luister eens, Netanyahu krijgt verkiezingen straks. Die heeft natuurlijk behoefte aan weer een succes... want hij staat tegen de muur, als het ware, electoraal. En hij zou misschien gebruik kunnen maken... van de situatie die tot Trump er is... om zelf weer een aanval op Iran te doen. Want met geen enkele andere Amerikaanse president...

krijgt Israël de vrijheid om dat te doen. Dus die hele militaire opbouw in Iran is toch wel heel gevaarlijk. We denken ook, het is een vreselijk regime. Ik hoop heel erg dat het instort. Maar er zijn veel minderheden in Iran. En dat betekent dat er zomaar een burgeroorlog kan ontstaan. Nou,

Speaker 2

ik vind dat wij ons er goed doorheen hebben geslagen, Arjan. Ja, we hebben ons best gedaan. Morgen bespreken wij handel als wapen. Ik wijs je even op het boekje dat achter je op het plankje staat. Een geopolitiek spel geschreven door Steven Brackman, Tristan Cole en Charles van Marrewijk. En dan wel contact met India, waarop volgens mij op dit moment aan het voorgerecht zit met premier Modi. Exact. Tot morgen. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android