Verdere escalatie in de Golf - podcast episode cover

Verdere escalatie in de Golf

Mar 18, 202630 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Israël bombardeert Iraans gasveld | Iran waarschuwt olie-installaties in de Golf | Olieprijs schiet weer omhoog

Israël bombardeert het Zuid-Pars-gasveld en schakelt meerdere kopstukken van het Iraanse regime uit, waardoor de energievoorziening van Iran en Qatar direct onder druk staat. Iran dreigt met aanvallen op oliefaciliteiten in Saoedi-Arabië, de Emiraten en Qatar, terwijl de olieprijs richting honderdtien dollar schiet en de Straat van Hormuz opnieuw strategisch breekpunt wordt.

Donald Trump reageert grillig op de Hormuz-crisis, suggereert Iran ‘af te maken’ en relativeert het belang van de zeestraat voor de VS. Tegelijk zet hij Afrika onder druk door hiv-behandelingen te koppelen aan grondstoffendeals en flirt hij openlijk met een Amerikaanse exit uit de NAVO, wat de Europese veiligheidsarchitectuur op losse schroeven zet.

Oekraïne boekt ondertussen terreinwinst bij Huljajpole en voert duizenden drone-aanvallen uit op Russische doelen, van Donetsk tot diep in de Oeral. De Russische legerleiding overspeelt haar successen aan het front, terwijl drones uit Oekraïne en gezamenlijke projecten met NAVO-landen de oorlogvoering verder veranderen en de druk op Moskou structureel opvoeren.

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma.

Speaker 2

Woensdag 18 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Israël heeft vanmiddag installaties gebombardeerd van het Zuidpars gasveld. Dat is het grootste gasveld ter wereld. Daarbij zijn opslagtanks en een... Het is allemaal nog een beetje vers, maar ik zag staan dat dit gasveld heel belangrijk is voor de binnenlandse energievraag en ook voor de elektriciteitsproductie. Iran heeft in reactie gewaarschuwd oliefaciliteiten in Saoedi-Arabië, de Emiraten

en Qatar. te ontruimen. Ze hebben een lijstje gepubliceerd met mogelijke vergeldingsdoelen. De olieprijs ging hard richting 110 dollar in reactie. Ik zag net dat die ietsje was teruggezakt naar 108. Trump, die had dat misschien ook gezien, twitterde de suggestie om Iran af te maken en dan dat hele probleem van de straat van Hormuz maar aan anderen over te laten. Verder Is de Iraanse minister van Inlichtingen vannacht gedood bij

een Israëlse luchtaanval, meldde de Israëli's. Gisteren bevestigde de Iran de dood van Ali Laryani, de voorzitter van de Iraanse Veiligheidsraad. Ook gisteren werd de baas van de Iraanse paramilitaire Bashin-militie gedood. De Amerikaanse leger zette bunkerbommen in tegen Iraanse raketbases langs de kust in de buurt van de straat van Hrus. In het centrum van Barut vielen zes doden en 24 gewonden

door Israëlse aanvallen. Bij Tel Aviv in Israël vielen vannacht twee doden door een Iraanse aanval die ook grote schade veroorzaakte. Ballistische raketten, ik meen dat werd gezegd dat daar clustermunitie bij werd ingezet. Gisteren viel in Abu Dhabi een dode door brokstukken van een neergehaalde raket en de Amerikaanse ambassade in Baghdad. kwam opnieuw onder vuur. Dat is mijn lijstje van het moment... waarbij de land dus wel enige afwachting is...

van een Iraanse reactie richting de golfstaten opnieuw. Vanwege dat gasveld.

Speaker 3

Dat gasveld wordt toch gedeeld met Qatar?

Speaker 1

Ja. Er staat een gigantische Shell-installatie... die er de LNG van maakt. Heel veel gaat naar Europa. Nu niet, vanwege de situatie in Hormuz... Maar dit lijkt me dus zowel voor Europa als voor Qatar niet een geweldige ontwikkeling

Speaker 3

Nee, dat mag je wel zeggen. En de grote vraag is natuurlijk waarom ze dat doen. Heeft dit dan te maken met het uitroken van het regime? zodat zij niet meer in staat zijn om de boel weer op te bouwen... omdat ze geen inkomsten meer hebben. Dat is wel moeilijk om het echt voor elkaar te krijgen... om de hele boel land mee te leggen. Maar goed, het kan natuurlijk wel. Ik vind het ook wel heel erg merkwaardig wat je zei, Hugo, over Trump. Dat hij zegt van, nou ja, laat die

straat van homoes eigenlijk maar zitten. Dat laten we aan anderen over, aan de Europeanen... die hem maar niet willen helpen met zijn oorlog... Maar het vreemde is dat een dag geleden was het al zo... dat de Israëli's en de... Amerikanen bezig zijn om juist dat tot speerpunt van een operatie te maken, de straat van Hormuz. Vandaar dus dat er met die 5.000 pond deep penetration bomben van de Verenigde Staten gebombardeerd is langs die kust van de straat van Hormuz.

En een van de bedoelingen daarvan was om bijvoorbeeld antischepskruisraketten om die te verpulveren. Maar ook allerlei andere installaties... die gebruikt kunnen worden voor aanvallen... op de scheefvaart in de straat van Homoes. Ik snap straks wel niet meer wat hier aan de hand is.

Speaker 2

Ik zit ook even nog naar de tweetje te kijken. Daarin zegt hij dus ook... moet aan anderen overlaten... want wij gebruiken die straat helemaal niet... Maar dat laat onverlet dat Amerika er wel last van heeft. Omdat je gewoon een olieprijs hebt die op de wereldmarkt wordt vastgesteld. En dus aan Amerika gaat de prijs aan de pomp net zo hard omhoog...

Speaker 1

als in

Speaker 2

landen

Speaker 1

die

Speaker 2

direct hun olie uit de golfregio

Speaker 1

halen

Speaker 2

Maar goed, als je dit al

Speaker 3

zegt...

Speaker 1

Waar Trump al enorm van baalt, is dat kennelijk is het zo... dat Amerika dus minder mijnevegers heeft dan Europa. Dus hij wil heel graag dat Europa daar met die mijnevegers aan de gang gaat. Maar ja, die jongens die wachten natuurlijk even. Want die denken ook van ja, eerst schiet je alles kapot... en dan kunnen wij de boel gaan herstellen. Op termijn is dat overigens een moeilijke Europese positie.

Want ja, wij zijn er wel bij gebaat dat die straat van Ormoes... op een gegeven moment weer, dat die boten gaan stromen. Maar je ziet hier gewoon, hij betaalt de prijs... voor zijn unilaterale optreden, om het deftig te

Speaker 3

zeggen. Ja, zeker. Twee opmerkingen daarover. In de eerste plaats die mijnenvegers. Hij heeft zijn eigen houten mijnenvegers. Want dingen zijn altijd van hout. historisch gezien, die heeft hij opgedoekt. Maar dat is net gebeurd. Maar ze gaan over op een ander systeem. Dus het is absoluut niet zo, wat ik door sommigen hoor zeggen... dat ze geen mijne veegcapaciteit meer hebben. Maar het is geen echte mijne veegcapaciteit meer. Maar het is een soort mijne aanvalscapaciteit, om het maar

zo te zeggen. Er zijn twee taskforces. Die zitten in Bahrein. Volgens mij is het 52e en 56e taskforce uit mijn hoofd gezegd. Die... Die houden zich bezig met het opsporen van mijnen. Dat doen ze onder andere met onderwatervoertuigen. Dat doen ze ook met helikopters. En dan moeten die vervolgens, die mijnen onschadelijk worden gemaakt... onder andere door ze te

laten exploderen. Dus dat hebben ze absoluut wel. En er werd ook gezegd, dat heb ik ook ergens in een of andere talkshow gezien... ja, nee, er worden helemaal geen mijnen gelegd. Dat schijnt niet zo te zijn. Er zijn geen tien mijnen te zijn gelegd, zoiets. Maar die zijn inmiddels alweer uit het water gehaald. En wat ik ervan begrijp is dat sindsdien er geen mijnen meer zijn gelegd. Dus ze liggen er op dit ogenblik naar het schijnt niet.

Want anders zouden namelijk ook die schepen geen toestemming kunnen krijgen... bijvoorbeeld voor China of India of wat dan ook... door Iran om er doorheen te varen.

Speaker 2

Er waren wel een paar, zag ik ergens staan... die een eigenaardige route voeren. Tussen wat Iraanse eilandjes door... in plaats van door de geul helemaal in het midden. Een suggestie was ergens... misschien dat ze dus in die vaargeul... de almijnen zijn gelegd... en je alleen langs de Iraanse kust... er doorheen kan komen.

Speaker 3

Maar dan weet je dus ook zeker... als je toestemming krijgt van Iran... dan zou ik dus ook zo dicht mogelijk... onder de Iraanse kust gaan varen. Ja, ja.

Speaker 1

Ja, anders

Speaker 3

krijg je te maken misschien ook weer met de Amerikanen

Speaker 1

Even nog een vraag aan jullie jongens. We hebben heel vaak in de podcast gezegd van... vanuit de lucht regime change, daar zijn geen historische precedenten voor. Wat ik nu wel moet vaststellen is dat de Israëli's echt ongelooflijk succes hebben... met het uitschakelen van hooggeplaatste Iraniërs. Het is echt indrukwekkend wat er allemaal gebeurt. En dan lees ik ook stukken in de Wall Street Journal... dat ook die bachisjongens zo bang worden voor aanvallen... dat ze dan maar in hun

auto gaan slapen. Dat schijnt dan veiliger te zijn dan in zo'n bachisgebouw. Nog steeds is het zo dat ik me niet zo goed kan zien... hoe dat dan leidt tot een regimechange. Maar het is wel... indrukwekkend wat Israël allemaal op de matten legt. Ja,

Speaker 3

die informatiepositie, die inlichting... die is echt gewoon geweldig, hoor, van die Israëli. En dat werkt dus met technische middelen, heb ik begrepen. Dus die eerste aanvallen op zaterdag... dat is inmiddels alweer drie weken geleden toen... Grammenij is gedood. Dat is onder andere gedaan met het hacken van alle camera's in de omgeving. Maar ze hebben dus ook gewoon informanten in het regime zitten. Dat is nu ook inmiddels wel duidelijk. Dus hun informatiepositie is echt heel erg goed.

Maar tegelijkertijd zijn er ook heel veel vervangers. Dus iemand wordt gedood en de volgende staat onmiddellijk weer op. Kijk jongens, maar dat hebben we natuurlijk ook gewoon gezien met Hamas. En met Hezbollah. Daar werd ook de ene leider naar de andere geliquideerd. Maar ze bestaan nog steeds. En ze zijn ook nog steeds in staat. Kijk nu wat er gebeurt in Libanon. Om aanvallen uit te voeren op Israël

Speaker 2

Er

Speaker 3

zijn echt gewoon heel veel alternatieven voor de leiders die gedood

Speaker 2

zijn. Het is duidelijk dat er voor Trump die straat van ormoes toch een probleem is. Dan weer vraagt hij andere landen het op te lossen. Dan weer zegt hij ik heb ze niet nodig. Dan weer zegt hij ik trek helemaal mijn handen ervan af. Is er nou iets op een gegeven moment in beeld... waarmee die succes zou kunnen claimen? Of zou dat dan alsnog regime change moeten zijn? Ja, dat

Speaker 3

is er wel. Maar dat is een uitermate linkeroperatie... En dat is in 440 of 400 kilogram 60% verrijkt uranium. Dat is eigenlijk nu de hoofdprijs. Als je in staat bent om die te pakken, dan kan je dus een natuurlijk einde maken aan die oorlog. Nou, regime change, je weet het maar nooit. Misschien stort ook het hele regime wel in elkaar. Maar daar zijn op dit ogenblik nog geen aanwijzingen voor.

Al was het alleen maar omdat de bevolking niet massaal de straat op gaat... om te gaan protesteren tegen het regime. Dus het enige wat je op dit ogenblik kan bedenken is dat... pakt dat spul, dat betekent dus gewoon... dat je een grote militaire operatie moet uitvoeren op een of

andere manier. En dan is de vraag hoe groot iets groot... moet je dan hele grote gebieden gaan bezetten van Iran... en daar met allerlei troepen ingaan... of moet je het alleen maar kleinschalig doen met speciale eenheden... daar wordt denk ik het meest aan de gedachte... Nou, en dan weet je nog niet eens hoe je dat dan zou moeten doen. Moet je dan die bussen waar dat in op... of tonnen waar dat in op is geslagen... nemen die dan mee of ga je die opblazen? En ligt alles wel

in Isfahan? Of ligt er ook nog wat in Fordos, aan dat dans? Ja, jongens, er werd een vergelijking getrokken met... met de operatie tegen Osama Bin Laden. Maar dat is nog kinderspel in vergelijking met

Speaker 1

dit, hoor. Absoluut. Moet je je voorstellen, als het nog diep onder de grond zit... dan moet je jezelf dus een soort weg naarheen knallen. Doe dat maar allemaal.

Speaker 3

Dat schijnt het dus te zijn. Het schijnt dus zo te zijn dat die... dat de Iraners op een of andere manier erbij kunnen... zeggen sommige bronnen. Ik kan natuurlijk niet verifiëren dat het niet zeker is. Maar goed, ik bedoel... in theorie zou het dus kunnen... maar het lijkt mij een mijl op zee voor om dit te gaan proberen. Maar als het lukt, dan kun je ook zeggen... nu kan Iran geen atoombombie maken... wat ze eigenlijk op die dorp niet kunnen. Want het kost ongeveer een jaar. Dat

ze het verrijkt zouden hebben tot pakweg 90%. Nou ja, dat gaat dus nu helemaal niet meer lukken. Ik heb geen idee. Er is gewoon helemaal geen dreiging op dit oplicht van kernwapens.

Speaker 2

Dus Trump heeft zichzelf en ons allemaal... in een behoorlijk ingewikkelde positie gemanoeuvreerd? Ja, dat

Speaker 3

heet entrapment, Hugo. Dat

Speaker 2

is

Speaker 3

een bekend fenomeen in ons vakgebied. Je manoeuvreert je in een positie waar je niet meer uit kan komen. En iedere keer denk je nou nog maar een klap geven... dan zal hij wel neervallen, maar hij valt niet neer. Dus geef je nog maar een klap en uiteindelijk blijf je doorslaan... en val je misschien wel aan het eind van de rit er zelf weer

Speaker 2

neer. En dit dus, terwijl, zo leerden we inmiddels uit wat achtergrondstukken... ervoor dat de bommen vielen, gingen vallen... eigenlijk best een deal binnen handbereik leek met Iran. Ja, Jan, heb je er wat van gezien?

Speaker 1

Bijvoorbeeld, je kunt het een beetje verbinden, er is een man opgestapt. Heel hoog in de Amerikaanse administratie, meneer Kent. En die zegt dan gewoon nu keihard van ja, het was helemaal niet zo dat Iran dicht bij een nucleaire bom was. Dus het klopt helemaal niks van en je bent gewoon achter Israël aangegaan naar die man in zijn carrière. Verder natuurlijk wel vergeten. Maar het blijkt dus wel dat er ook bij die onderhandelingen... die er waren tussen Iran

en Amerika... dat Iran best ver ging. Dus het wordt steeds mysterieuzer. Wat denk jij ervan, Rob

Speaker 3

Nou ja, als je gewoon kijkt naar de reconstructies die er zijn geweest... dan is er sprake van gigantische incompetentie. Maar dat woord hebben we vaker gebruikt. En bijvoorbeeld die Witkoff, die schijnt eigenlijk nooit aantekeningen te maken. Zegt ook van, ik heb nu eventjes niet echt veel tijd. Want we hebben ook een keer tot onze eigen starre verbijstering geconstateerd... dat Witkoff en Kushner twee onderhandelingen... één over Oekraïne, één over Iran, op dezelfde dag

Speaker 2

deden. Ja, hij kan dat.

Speaker 3

Hij heeft het één keer gepresteerd om de baas van het internationale atoomagentschap mee te nemen. Die werd dan als specialist gezien, maar dat is gewoon een bestuurder. Dat is helemaal geen specialist. Dus zij doen dat dus helemaal zelf, zonder dat er teams achterstaan van specialisten. Wat nu blijkt, is dat die Iraniërs... ongelooflijk ver zijn gegaan in hun concessies... in de richting van de Verenigde Staten. En eigenlijk kwam het er gewoon om neer... dat ze een einde gingen

maken aan het hele nucleaire programma. En zelfs de 440 kilogram, of wat het ook precies is... aan verrijkte uranium op een of andere manier zouden gaan afstaan. Ze wilden er nog wel iets houden om civiel nog wat te kunnen betekenen. Daarvoor wilden ze 30 centrifuges in werking hebben. Want dan zouden ze op die manier uiteindelijk ook voor civiele doeleinden... voldoende splijtstof kunnen maken, misschien voor een kerncentrale. Er zat geen

limiet op de afspraken, dus die gingen eindeloos door... Er was een afspraak gemaakt dat als ze dit zouden gaan doen, 80% van de sancties zouden gaan verdwijnen. Ja, en inderdaad, er was een Brit. De nationaal veiligheidsadviseur van het Verenigd Koninkrijk, Powell, die zat erbij. En die heeft gezegd, ja, er was gewoon bijna een deal. En het is echt onbegrijpelijk dat dit gewoon zo gelopen is. En Oman heeft hetzelfde gezegd

Speaker 1

En weet je wat nou het allerstomste is? Kijk, stel je voor dat dat allemaal gaat lukken... stel je voor dat ze ook die 440 kilo kunnen pakken, ik moet het nog zien... dan is dit natuurlijk voor Iran in de komende tien jaar... een geweldig argument om wel een kaarwapen te gaan ontwikkelen. Ja,

Speaker 3

natuurlijk. Het hangt er natuurlijk vanaf of dat regime op een of andere manier blijft zitten. Maar ja, dat is natuurlijk zo, Arjan.

Speaker 1

Dus het is ook een vrij krankzinnige

Speaker 3

situatie. Nou ja, kijk, dus die Lariani is dood... Dat vind ik eigenlijk, dat was de de facto leider van Iran... dat was een man die nogal pragmatisch was. En die was in staat om, laten we zeggen, de hardliners... en de wat meer schematigden, om die op één lijn te krijgen. Hij pleitte bij die machtsovergang van de ene gaminij naar de andere... ook tegen de nieuwe Gabbenij. Hij zei, er moet gewoon een iets gematigde leider komen. En het lijkt

dat hij dus ook wilde gaan onderhandelen. En deze Lariani is natuurlijk ook een hele belangrijke man... die achter al die concessies zat bij die onderhandelingen. Dus het is eigenlijk wel jammer dat juist deze man ook dood is. Zo bekijken, dat John Soleimani, die generaal van... en zijn plaatsgevangen van de Bashi's... dat die om zijn gekomen, dat is niet zo'n punt. Maar die Lariani, dat soort mensen heb je wel nodig. En nu heb je dus niemand meer. Het

zijn geen frisse figuren. Ik zit hem niet te verdedigen, maar je begrijpt wat ik bedoel

Speaker 1

Dan krijg je een soort situatie, jongens... dat het regime is dan onthoofd en zo... Je kunt met niemand meer onderhandelen, maar het gaat wel gewoon door. Dat kan dus, hè? Nou ja, hij is

Speaker 3

niet onthoofd. Dat is natuurlijk het hele punt. Want er komt iedere keer een... Je knalt er een hoofd af en er zit weer een nieuw hoofd op. En daar komt het veilig op neer

Speaker 1

Maar dat is dus ook niet een succesformule, per definitie. Nee.

Speaker 2

Laten we naar Amerika zelf gaan kijken. Naar het volgende... Welkom terug. Arjan, kan ik jou het woord geven

Speaker 1

Ja, nou in de eerste plaats een stukje... Je weet dat Trump heeft ongelooflijk bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking. Met name op die vaccins, ook vanwege die meneer Kennedy. Niet de meest gelukkige tel. Met

Speaker 2

Elon

Speaker 1

Musk, die zat daar ook nog op. Het schappen van USAID. Met name ook de Kennedy, niet de meest succesvolle van dat... Roemrijke geslacht. Dat staat nu gewoon in een rapport. In 2024 zijn dus meer dan 4 miljoen mensen gestorven... omdat die vaccins daar niet meer waren. Dat is toch wel heel... Het is

Speaker 2

volgens mij ook conform verwachting. Ik las dat toen ook al wel. Dit gaat miljoenen, vooral kinderen... Er gaan wel kinderen dood als je niet meer hulp geeft.

Speaker 3

Maar nu we het daar toch over hebben, hebben we gezien wat er in Zambia is gebeurd. Daar heeft Trump gezegd van, we stoppen die HIV-behandelingen. Als we geen toegang krijgen tot grondstoffen, dat is grotbreed het pure chantage. En het is nog veel erger, want deze landen betalen daar ook voor. Dus er is een pak 25 miljard voor een aantal landen... 24 in totaal, voor de komende vijf jaar betaald...

om die HIV-behandelingen mogelijk te maken. En als je er op deze manier mee omgaat, dat is wel heel erg cynisch.

Speaker 1

En nog twee andere dingen. We hebben al gezegd dat Azië ontzettend last heeft van die hoge olieprijs. Nog meer dan wij, omdat er dus ook fysieke tekorten zijn... En Afrika is heel erg afhankelijk van de kunstmest uit de golf. Daar worden ook allemaal de noodklokken over geluid... wat dat betekent voor de Afrikaanse landbouw.

Speaker 2

Dat

Speaker 3

klopt, ja Laten we eens naar Oekraïne kijken. Misschien nog even, Hugo. Wat niet onbelangrijk is, is de NAVO. Want wat hij hierover heeft gezegd... Ja, de opmerkingen van... ja, we moeten toch eens nadenken of wij uit de NAVO gaan stappen. En het heeft natuurlijk alles te maken met de weigering van de... om hem te steunen... bij die straat van Homo's.

Maar het is nu... in drietal opmerkingen... heb ik daar de afgelopen dagen over... gehoord uit de mond van Trump... of via zijn... social kanalen... dat hij zegt... nou ja, goed... misschien moeten we er inderdaad maar eens over... gaan nadenken... of wij uit de NAVO gaan stappen. Het verbaast me niks... dat hij dat doet. Maar het betekent natuurlijk wel voor de Europeanen... dat ze hier eens echt heel serieus over

moeten gaan nadenken. Of ze misschien zelfs niet een stap naar voren moeten zetten... en de Amerikanen vriendelijk verzoeken om afscheid te nemen van de NAVO. Of hun lidmaatschap tijdelijk op te schorten... of niet meer naar de vergaderingen te komen. Nou, dat hekt ze trouwens toch al niet meer. Maar dit is wel echt heel erg serieus...

Speaker 1

Eén keer. Het is echt drie keer. Hij zegt letterlijk, dus Donald Trump... eigenlijk heeft Amerika NAVO helemaal niet nodig. Dat is natuurlijk al een ongelooflijke uitspraak. Naar aanleiding van het feit dat er dus geen... mijnevegers worden gestuurd vanuit Europa. En dan zegt hij letterlijk... luister, wij als Verenigde Staten moeten dat niet vergeten... dat Europa ons in de steek heeft gelaten in Hormuz... Want het is toch wel pretty shocking. Hij dreigt dus ook. Hoe lang kan je dat nou

wel gevallen? Dat dat gebeurt?

Speaker 3

Ik denk dat de maat wel vol is op dit ogenblik. Dit kan gewoon niet meer. We hebben nu een aantal van dit soort akkefietjes achter elkaar gehad. De laatste hele grote was het dreigement om... Groenland in te nemen. Als dat was gebeurd was het einde geweest van de NAVO. Hij speelt daar dus gewoon mee. Wij laten ons chanteren. Dat moet er gewoon niet meer gebeuren. Dit heeft trouwens grote consequenties voor de positie van Mark Rutte. Want dat hele geslijn van hem heeft dus geen zak opgeleverd op

Speaker 2

deze manier. Oekraïne dan? Oekraïne heeft afgelopen nacht succesvolle drone-aanvallen uitgevoerd... op een basis van de Russische drone-eenheden in het bezette deel van Donetsk. Mede met hulp meldt Oekraïne van verzetstrijders ter plaatse. Bij Simferopol op de bezette Krim hebben partizanen een locomotief in brand gestoken... op een belangrijke Russische bevoorradingsroute. In Krasnodar vielen doden toen een Oekraïnse drone een woongebouw raakte.

Gisteren werd een hangar geraakt waar vliegtuigen worden gerepareerd... in de Russische regio Novgorod... en een militaire trainingsbaas in Pskov... en een olieraffinaderij in Slaviansk aan de Kuban. Door Russische aanvallen is een dode gemeld in Kharkiv... en elders in Kharkiv nog vijf gewonden en acht gewonden in Kramatorsk. Aan het front is wat verdere Oekraïnse terreinwinst gemeld bij Hudiapolen.

Zaporizia is dat. En van Russische zijde lijkt het aantal aanvallen op de grond te worden opgevoerd... maar dan met als voornaamste resultaat opgevoerde aantallen Russische

Speaker 3

doden. Ja. En Gerasimov is net op bezoek geweest. Dat is dus de hoogste militair van... van Rusland... aan het Zuidelijke Front. Daar zat hij echt verschrikkelijk te overdrijven... over wat Rusland wel niet heeft gewonnen... de afgelopen tijd. Dat doen ze eigenlijk altijd. Want ze zouden in de eerste twee weken van maart... twaalf dorpen hebben veroverd. Er is een bewijs van twee. Ze zouden de helft van Leeman al hebben... en dat ligt veel verder naar het noorden...

hebben ingenomen. Maar daar is geen bewijs van. Hooguit een randje van 10%. En is ook bezig met het downplayen van het succes van Oekraïne... in die Zaporizhia, Oblast en Dnepropetrovsk.

Daar zijn de Oekraïners absoluut succesvol. En realiseer je, we hebben dat al een keer eerder gezegd... maar die berichten komen iedere keer weer naar voren... die Russen moeten, omdat ze daar zo succesvol zijn... moeten ze eigenlijk hun troepen toch wegwerken... eens een keer grotere gevolgen kunnen hebben voor de operaties die ze deze zomer willen gaan uitvoeren om de rest van de Donbass in bezit te krijgen. Dat wordt steeds lastiger voor de Russen.

Speaker 2

Ik zag ook nog ergens iets staan over die drone-experts... die Oekraïne naar de golf heeft afgevaardigd. Ja, 201

Speaker 3

zijn er inmiddels naar een aantal landen toegegaan. 34 staan er nog een keer, laten we zeggen, op de vliegtuigtrap... om vervoerd te gaan worden. Nee, maar ze zijn dus inderdaad naar een aantal landen toegegaan. Qatar, Bahrein, volgens mij nog wat van die landen. De Verenigde Arabische Emiraten, Qatar... Bahrein niet, Saudi-Arabië en mogelijk Kuwait. Althans, dat heeft Zelensky gezegd. Dus dat gaat gewoon. En hun hulp wordt in dank aanvaard,

maar niet door de Amerikanen. Interessant genoeg. Die zeggen, we hebben het allemaal niet nodig, dat kunnen we allemaal zelf ook wel. Ja, het zal wel, maar dat lukt niet echt heel erg goed, moet ik

Speaker 1

zeggen. En dat heeft

Speaker 3

enorme consequenties voor het vertrouwen van de golfstaat in Amerika.

Speaker 1

Moet je voorstellen hoe cynisch het is. Trump helpt Zelensky niet in Oekraïne. Zelensky helpt Trump en de golfstaten wel in Hormuz. En met die golfstaten is toch ongelooflijk dit.

Speaker 3

Misschien nog even één aardigheidje... wat nu we toch over drones hebben. Shogui, de man van de Veiligheidsraad... en oud-minister van Defensie van Rusland... Die heeft nu ook erkend dat die lange afstandsoperaties... met die drones van de Oekraïne zo ongehoord effectief zijn. En het aantal is ook verbijsterend, moet ik zeggen... van de aanvallen op Rusland. 2600 in 2024, 23.000 in 2025. Ja, dat is onvoorstelbaar. En dus Joko die heeft gezegd, ja, nee, dat is wel een probleem... Je ziet

Speaker 2

nu regelmatig iets van 200 of zo op een dag... wat Rusland dan meldt aan neergehaalde Oekraïnse drones. En dat waren ongeveer de getallen vorig jaar... wat Rusland afschoot op Oekraïne. Oekraïne loopt zeg maar een jaartje achter op Rusland... zou je kunnen concluderen op basis van die getallen. Maar als je nu

Speaker 3

ziet wat zij kunnen met drones... Ik heb zolang het gevoel dat ze ons niet meer nodig hebben. Dus als je gewoon dit ziet, wat hier gebeurt op dit ogenblik... dus die grootschalige aanvallen op Rusland... maar 90% van alle doden aan het front aan Russische kant... die sneuvelen, die soldaten, door droneaanvallen, niet door munitie. Dus we hebben heel lang gesproken, jarenlang, zo lang doen we dit al... over het gebrek aan munitie. Daar hoor je niemand meer over, dat gebrek aan munitie.

En dat heeft te maken met het feit dat die kleine drones dat allemaal hebben overgenomen. Dus die Oekraïners zijn dus gewoon nu in staat... om door middel van hun eigen drone-industrie... en door middel van joint ventures... met bedrijven in de overige Europese landen... van de naam van de Europese Unie... om ongehoord effectiever te worden. Er is nu ook net weer een nieuwe overeenkomst getekend... met de Britten voor een joint venture... om AI helemaal te integreren in

de droonaanvallen. Ja, dat is echt heel bijzonder wat hier gebeurt. Dus die Russen krijgen het echt steeds lastiger...

Speaker 2

Zullen we even kijken naar de diplomatieke front, zo te zeggen. Heeft premier De Wever van België nog wel wat last gekregen... van zijn al te vrijelijke uitspraak... over hoe het allemaal verder zou moeten kunnen gaan met Rusland?

Speaker 3

Ja, Arjan die zei dat twee afleveringen geleden. En toen zei Arjan, hij heeft gezegd normalisatie. Toen vroeg ik aan Arjan, normalisatie. Heeft hij dat echt gezegd? En dat heeft hij dus inderdaad kennelijk echt gezegd.

Speaker 1

Maar hij is wel een beetje terug... Heel veel mensen zijn boos geworden, Kals natuurlijk ook. En nu zegt hij van, ja, mijn woorden zijn verkeerd begrepen. Maar het was natuurlijk wel een blunder natuurlijk. Het was natuurlijk gewoon een blunder

Speaker 3

Normalisatie betekent dus dat je gewoon zegt van... Oké, Rusland, nou ja, zand erover. En we gaan gewoon over tot de orde van de dag. Ja, dat kan natuurlijk hier niet. Dus iedereen is ontzettend boos geworden. Dus het was niet zo handig om dit te zeggen

Speaker 2

En dan de Troespa-pipelijn. Daar is toch iets van een akkoord...

Speaker 3

Nou ja, er is een brief gekomen van Zelensky aan von der Leyen en aan Costa. Costa is dus de president van de Raad, het hoogste orgaan van de Europese Unie. Iedereen denkt dat het van von der Leyen is met de commissie, maar dat is niet zo. Maar dat tussen haakjes, dus hij heeft een brief geschreven. En hij heeft gezegd, oké, ik aanvaard jullie technische en financiële steun. Laten we gewoon kijken wat we kunnen gaan doen. We gaan het repareren.

Het duurt anderhalf jaar. Het heeft trouwens wel de toezegging gekregen... dat de Europese Unie wel gewoon ergt van het gas... en andere fossiele brandstoffen gaat die uit Rusland komen. Dus dit is een oplossing. Maar voor de Hongarie is het ook maar een tijdelijke oplossing.

Speaker 2

Laat ik dan misschien ter afsluiting van al deze vrolijkheid... nog eventjes melden dat op de Middellandse Zee een milieuramp dreigt... door die tanker van de Russische schaduwvloot... die daar waarschijnlijk is geraakt door een Oekraïense drone. Rusland houdt het daar in elk geval op. Oekraïens? Ja, ze hebben

Speaker 3

het al ontkend. Maar goed, ik bedoel, de kans is... ja, hoe moet je anders aan een gat komen? Maar

Speaker 2

oké, dat zullen we dan wel horen. De bemanning is dus gered. Dat schip dobbert ergens tussen Malta en de Libische kust... met aan boord voerbaar aardgas... maar ook 450 ton zware stookolie en 250 ton diesel... En ik begreep ergens dat het al lekt. En dat het schip held. Dat ook nog. Ja, nou, vrolijk. Nou, dank je weer voor

Speaker 3

vandaag. Tot morgen. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android