Uitputting aan het front in Oekraïne - podcast episode cover

Uitputting aan het front in Oekraïne

Feb 25, 202629 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering bespreekt de uitputtingsoorlog in Oekraïne, waar drones domineren en beide partijen kampen met mankrachttekorten, waaronder oudere rekruten en alcoholisten. Rusland probeert militaire tegenslagen te maskeren met desinformatie over kernwapens en dreigementen aan Europa. Verder wordt Trumps polariserende State of the Union-speech geanalyseerd, gekenmerkt door aanvallen op Democraten en verwarrende handelstarieven. Tot slot wordt de gespannen situatie in het Midden-Oosten belicht, met Iran dat zich voorbereidt op mogelijke Amerikaanse aanvallen, te midden van munitietekorten en regionale escalatierisico's.

Episode description

Mankrachttekort Rusland en Oekraïne | Trumps State of the Union | Gesprekken en oorlogsvoorbereiding Iran

Rusland en Oekraïne raken verder verstrikt in een uitputtingsoorlog waarin drones het dertienhonderd kilometer lange front domineren en grote doorbraken uitblijven. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk duiden hoe Oekraïne bij Huljaipole enkele kilometers opschuift, terwijl beide legers kampen met personeelstekorten, verouderde rekruten en een dodelijke “kill zone” die grote offensieven praktisch onmogelijk maakt.

Rusland probeert diplomatieke en militaire tegenslag te maskeren met kernwapenbluf en desinformatie over vermeende Britse en Franse nucleaire leveringen aan Oekraïne. De inlichtingendienst SVR, Kremlin-roeptoeter Dmitri Medvedev en staatsmedia pompen het verhaal rond, terwijl in Europa zorgen groeien over Russische sleeper-structuren en de kwetsbaarheid van energievoorziening via de Druzjba-pijplijn.

Trump polariseert intussen de Amerikaanse politiek met een harde migratieretoriek, wispelturige handelstarieven en scherpe aanvallen op de Democraten. In het Midden-Oosten bereiden Iran en de Revolutionaire Garde zich voor op mogelijke Amerikaanse aanvallen, terwijl munitievoorraden, luchtverdediging en regionale escalatie het strategische speelveld extra kwetsbaar maken voor misrekeningen.

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijndewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 2

107 landen stemden voor, 12 tegen, 51 onthoudingen. En onder die onthoudingen

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma.

Uitputtingsoorlog aan het Oekraïense Front

Speaker 2

Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is woensdag 25 februari. Vanochtend zijn vier burgerdoden gemeld door Russische aanvallen in Zaporizhia. In Tenipropetrovsk vielen twee doden. En elders werd gezocht naar vier mensen die onder het puin werden vermoed... nadat de Russen een woonhuis raakten. In Mykolaïev raakte transportinfrastructuur... 315 Russische drones werden uit de lucht gehaald... en inslagen zijn gemeld op elf plaatsen. Oekraïense drones troffen

vannacht een chemische fabriek in Smolensk. Het Russische pijpleidingbedrijf Transneft heeft de verwerking... volgens Reuters is dit... van olie met 250.000 vaten per dag afgeschaald... na de Oekraïense droneaanval op dat belangrijke pompstation... van de Druzhba-pijplein in Tatarstan. Die pijplein loopt dus door Oekraïne naar Europa... en werd in Oekraïne eerder beschadigd... door een Russische aanval waarna een grotelijkse ruzie ontstond... over

de doorvoer naar Hongarije en Slovakije. Daar komen we denk ik zo nog wel even over te spreken. Op de grond nieuwe berichten zag ik vanochtend... van Oekraïnse offensieve operaties... specifiek ten noorden van Huliapolen in Zaporizhia. Dus in het zuiden van het land. Daar zouden de Oekraïners zo'n 10 kilometer naar het oosten zijn doorgedrongen. Voorbij ook de rivier die van noord naar zuid daar langs het stadje loopt. En van daaruit dus nu in de positie zijn gekomen... Ja,

onder meer. Het heeft ook met Telegram te maken. En als je kijkt wat er bij Kopiansk is gebeurd, dan zag je dat de...

Speaker 3

hun logistiek niet heel erg goed op orde hadden. En dat eigenlijk de aanvoerroutes over de grond... die waren buitengewoon kwetsbaar geworden. Dus je kon die vrij simpel geblokkeerd worden. En dat verklaart bijvoorbeeld waarom bij Koeperjansk... eigenlijk het terrein dat in december veroverd is... Oekraïners nog steeds in hun bezit is. Je ziet dus overal wat kleine plusjes van Oekraïne. Maar geloof niet dat dit nou een opmaat is... naar

grote operationele successen, want dat kan dus niet. Daar zit dus echt een geweldig probleem in. Beide partijen kunnen gewoon niet veel verder komen... omdat eigenlijk die hele killzone blijft gewoon bestaan. Die is... 10, 15, op sommige plaatsen zelfs 30 kilometer breed. En daar kom je gewoon niet doorheen. En af en toe kom je met wat infiltratieoperaties wel een eindje. Of de tegenstander maakt een fout en dan kan je iets opschuiven. Maar er echt doorheen komen, kom je niet

Speaker 2

Ik zat vanochtend nog even te lezen een mooie reportage van Defense News. Daar stond niet echt heel veel concreet nieuws in. Maar wel een mooi beeld van hoe dat dan dus... Aan grote delen van het front is gewoon helemaal niemand... Dus je hebt ook Oekraïense... Dat is een verhaal van bij Pokrovsk. Dat specifieke verhaal kende ik ook al. Maar dus dat een Oekraïense positie wekenlang is verdedigd... met een afstand bestuurbaar karretje met een machinegeweer erop. Er zat

gewoon helemaal niemand. En je hebt dus ook grote stukken aan het front. Er zit dan alleen ergens één jongetje met een tablet... die kan tegelijkertijd drie drones in de lucht houden. En als hij ergens wat ziet bewegen, dan knalt hij met zo'n drone erop. En die doet gewoon eigenlijk al het werk. Wat er te doen is, dus de soldaten, de weinige soldaten die er zijn... die zitten verder naar achter en worden eigenlijk pas alleen ingevlogen... als

daar een hele specifieke noodzaak voor is. Verder gebeurt het allemaal met karretjes en drones.

Speaker 3

Ja, ik was gisteren in Amsterdam bij Support Ukraine... waar ik wat moest doen. Er was ook een Russische militair. Die kwam van het front.

Speaker 2

Een Oekraïense militair,

Speaker 3

denk ik. Ja, een Oekraïense militair. Ja, exact. En die zei ook van dat de maanden voorbij gaan... dat je eigenlijk alleen maar drones ziet en geen militairen van de tegenstander. En dat klopt ook wel. Want kijk, realiseer je dat dat front is 1300 kilometer lang... Als je dus, laten we zeggen, 600.000 militairen in die regio hebt inzitten, dan zie je dus overal plukjes militairen. Die gaten moet je dichten met

bijvoorbeeld drones. Maar dat zijn eigenlijk gaten waarvan je nauwelijks kunt weten... wie er nou eigenlijk precies de baas is. Dus dat front is wel redelijk fluide. Alleen het is fluide met een kilometer naar voren of een kilometer naar achteren. En daar zit denk ik een geweldig probleem in. Het is dus niet een klassiek front waarover de hele lengte... troepen tegenover elkaar staan. Want daarvoor is het front gewoon te groot. Dus die gaten die dicht je met bijvoorbeeld drones

Mankrachttekorten en Russisch Rekruteren

Speaker 2

Er werd in dit verhaal dan ook van de Oekraïense kant verhaald. Dit speelt natuurlijk ook aan de Russische. En heel veel jonge mensen die zijn op de vlucht geslagen. Om te zorgen dat ze niet gerecruiteerd worden. Je hebt ook heel veel absent without leave. Zoals ze dat in het Amerikaans mooi zeggen. Dus de desertie. En je hebt de gemiddelde leeftijd. had het eigenlijk even moeten opschrijven. Er stond iets van, nou ja, achter in de veertig of

begin vijftig, gemiddeld. Dus er lopen heel veel bejaarden daar rond. Ja, dat klopt. Omdat de jongeren, dat is ook weer niet zo grappig, gewoon een beetje opraken. Nee, nee, nee

Speaker 3

maar realiseer je dat er een bewuste keuze is gemaakt... om echt die categorie van, laten we zeggen, 18 tot 3, 24, om die uit te sluiten. Omdat die namelijk gewoon de basis moeten vormen voor de toekomst. komstige economische ontwikkeling. Dus je kunt al die jongeren... die kun je niet om zeep laten helpen op een slagveld. Want dan heb je ook geen economische basis meer. Daar zit inderdaad een belangrijk punt. Maar het klopt inderdaad, er zijn er ook een hele open vlucht.

Speaker 1

Weet je, in dat ISS-rapport waar we misschien straks over gaan praten... dan zegt dus de oud-Britse ambassadeur in Wit-Rusland... die is al een Rusland-expert verbonden aan ISS... dan zegt hij van ja... Rusland recluteert nu ongeveer tussen de 30 en de 50 mensen per maand. Maar de kwaliteit gaat ernstig achteruit. Want ze moeten nu zich richten op alcoholisten, drugsverslaafden... en ook gewoon zieke mensen. Dat is toch niet te geloven, jongens, dit. Ja, gevangenissen

Speaker 2

raken ook leeg, waar ze eerder

Speaker 1

veel

Speaker 2

uitgeplukt hebben. Er zit gewoon niemand meer. Exact,

Speaker 3

die zijn leeg. Het

Speaker 2

is

Speaker 3

bizar. Nee, het is bizar,

Speaker 2

ja. Ook aan de Russische kant was Poetin in gesprek met oorlogsweduwen... om daar te proberen het allemaal een beetje rustig te houden.

Speaker 3

Ja, zeker, want je moet wel constateren dat die oorlogsweden... die kunnen gewoon gaan protesteren. Die hebben toch niks meer te verliezen. Die kunnen dan in opstand komen... en die kunnen een grotere opstand tegen het regime veroorzaken. Dus Poetin heeft gezegd van... nee, het moederland zal jullie altijd blijven

steunen met geld. Maar het probleem is natuurlijk dat een steeds groter deel... van het budget van Rusland wordt opgeslokt... door die steun aan al die oorlogsslachtoffers en die families.

Speaker 2

Volgens mij waren er ook nieuwe cijfers... over de aantal slachtoffers aan beide kanten

Speaker 3

Ja, CSIS, dat is een goede Amerikaanse club... die heeft dat eens uitgerekend. En dat komt ook heerlijk overeen met andere berekeningen. Dus Rusland heeft totaal 1,2 miljoen mensen... tot nu toe verloren in vier jaar oorlog... En daaronder zitten 325.000 doden. Dus de rest is eigenlijk gewoon voor het leven eigenlijk uitgeschakeld. En kan ook niet meer meedoen aan het economisch proces. Vermoedelijk althans of op zeer beperkte mate. Oekraïne 5.000 tot 600.000 verliezen.

Waaronder 100.000 tot 140.000 doden. Dat aantal doden is wel drie keer hoger dan wat Zelensky ooit zelf gezegd heeft.

Speaker 2

Gisteren is natuurlijk stilgestaan bij vier jaar oorlog in Oekraïne.

Internationale Steun en Russische Bluf

Met een herdenking in Kiev in elk geval voor de slachtoffers. In het bijzijn van Europese leiders. Ik zag geen Amerikaanse leiders in het rijtje staan

Speaker 3

Klopt, er was wel een Amerikaanse generaal bij. Een vertegenwoordiger. Maar goed, dat is geen leider.

Speaker 2

In de algemene vergadering van de VN is opnieuw een resolutie aangenomen waarin steun werd uitgesproken voor Oekraïnes grenzen. En zorg uitgesproken over de Russische aanvallen op burgerdoelen en energieinfrastructuur. de Verenigde Staten. Maar dat is dus eigenlijk grappig genoeg vooruitgang, want de vorige keer behoorden ze tot de tegenstemmers. Ja

Speaker 3

klopt. Ja, het is wel heel bijzonder wat hier gebeurt. Maar goed, ik bedoel, dit valt nu ook niet meer te ontkennen... wat hier aan de hand is

Speaker 1

Tja, Amerika steunt gewoon Rusland. Het is ongelooflijk

Speaker 2

Overigens... Het Witte Huis steunt Rusland, kan je zeggen. In de Amerikaanse Senaat is een resolutie ingediend... door 26 senatoren, dat zijn mede-ondertekenaars dan... evenredig verdeeld over de Democratische en Republikeinse Partij... met steun voor Oekraïnse soevereiniteit... voor de grenzen en ook voor de NAVO... die steun is er ook onder republikeinen in de Senaat nog wel gewoon.

Speaker 3

Ja, dat weten we ook al een hele tijd. Maar het gaat natuurlijk om de president... die vaak dit soort resoluties gewoon na zich neerlegt.

Speaker 1

En als dit in stemming wordt gebracht... moeten we nog wel even kijken of het echt een meerderheid wordt. Want dat weet ik nog niet eerlijk. Het zijn honderd senatoren,

Speaker 3

hè? Ja, dat klopt.

Speaker 4

dan was er ook nog een verhaal over kernwapens. Dat is een Russisch verhaal. Daaruit

Speaker 3

Nou ja, eigenlijk moet je dus wat na vier jaar oorlog... en dat gaat helemaal niet zo geweldig op het slagveld... dan moet je toch een beetje het verhaal weten te kantelen. En eigenlijk de aandacht af te leiden van de puinhoop die je zelf veroorzaakt. Ik zag ook in een tweetje van... ik dacht de Franse minister van Buitenlandse Zaken... die zei van we zijn het vierde jaar ingegaan van een driedaagse oorlog.

Dat klopt ook ongeveer wel. Want de aanvankelijke... De inschatting van de Russen was dat ze er 2, 3, 4 dagen voor nodig hadden... om

Speaker 2

dit voor elkaar te krijgen. En we zijn zelfs het vijfde jaar ingegaan nu.

Speaker 3

Ja, exact. En wat je dus nu ziet is dat de Russen weer beginnen met kernwapens. En ze hebben dus nu het verhaal in de wereld gebracht dat de Britten en de Fransen kernwapens zullen gaan leveren aan de Oekraïners. En dat heeft de SVR gezegd. En die, dat is de inlichting niet buitenland, zeg maar, van Rusland. Die heeft dit verhaal in de wereld gebracht. Nou, dat wordt natuurlijk door de roeptoeter van het Kremlin, Medvedev... wordt dat onmiddellijk verspreid.

En die zegt dan, ja, dit gaat grote gevolgen hebben... en Londen en Parijsje zullen worden bestookt met kernwapens vanuit Rusland. Maar het hele, weet je, het werkt dus wel, hè. het rondpompen van dit soort idiotie. Want we werden onmiddellijk opgepikt door TASS... en natuurlijk allerlei pro-Russische accounts op de sociale media. Ik ben heel benieuwd of dat nu ook gewoon de ronde gaat doen in Nederland. Want dat zou me weer niet verbazen

Speaker 1

En dat werd in de speech van Poetin ook overgenomen, zag ik. Maar niet met dreigement, hoor, wat met Vedevald het doet... maar wel, ja, we hebben dus intelligence... dat Engeland en Frankrijk daarmee bezig zijn. Dat is toch allemaal heel kwalijk, hè? Ja,

Speaker 3

technisch is het volgens mij al mogelijk. Want die vliegtuigen van de Oekraïne kunnen die kernwapens helemaal niet dragen. En bovendien de Britten. Het kan ook technisch niet. Want de Britten hebben alleen maar kernwapens die vanuit onderzeeboten kunnen worden gelanceerd. En ze zijn nu wel bezig. om die F-35's om te laten bouwen in Amerika... maar volgens mij hebben ze ze nog niet eens. Dus of ik ben totaal verkeerd geïnformeerd... dat kan natuurlijk ook nog wel een keer. Maar het

is gewoon ook technisch niet mogelijk. En de Fransen hebben er een stuk of vijftig. Nou, die heb je echt nodig voor je eigen veiligheid

Speaker 2

De Telegraph, Britse krant, had nog een spannend verhaal... over wat de Russen hier uitspoken allemaal...

Speaker 1

Ja, de Russen die kopen dus vastgoed op in de buurt van militaire basis in Europa. En willen daar vandaan dus allerlei aanslagen of zo gaan doen. Een heel gezellig verhaal

Speaker 3

Nou ja, het past wel in het beeld. Het is iets wat ze tijdens de Koude Oorlog ook al deden. Dat was Spetsnas, dat waren die sleepers zelfs van de Russen. En die leefden ook vaak als hele gewone gezinnen. Families in Europa of in Amerika. Prachtige Netflix-serie over een McDermarkens. Dat gaat er dus ook over. Die blijven gewoon echt onder de radar. Totdat er wat aan de hand is. En dan komen ze in actie. Ze zullen dus ongetwijfeld

informatie verzamelen. Maar de echte aanslagen komen pas wanneer er op een fluitje wordt geblazen. Ja.

Europese Hulp en Energiezekerheid

Speaker 2

Misschien om het Europese nieuws nog even af te maken. Gisteren stonden natuurlijk die Europese leiders wel mooi bij de gedenkmuur in Kiev. Maar wel met lege handen. Ze wilden eigenlijk met 90 miljard aankomen. Maar dat wordt geblokkeerd door Hongarije. Ze hebben daar wel bezwoeren dat dat geld er uiteindelijk wel zou komen. van de Troespa-pijplein. Met een veroordeling dus wel richting de Russen voor het beschadigen daarvan, die pijplein op Oekraïns grondgebied. Maar ze zeiden van ja, dit raakt

ook de Europese energiezekerheid. En ja, dat is dus het hele punt ook van Orbán. Dus dat zou misschien een oplossing kunnen zijn als het toch maar even wordt gerepareerd daar

Speaker 3

Nou, dat zegt Orbán. hetzelfde gezegd. Dus ik kan me dat punt ook wel voorstellen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de route verleggen... en het doen via Kroatië

Speaker 1

Ik hoorde ook een bericht gisteravond laat... dat het dan weer hersteld zou zijn. Die Toespa-pijplijn. Of dat waar is, weet ik niet. Maar dat opeens... en dat Fico dat als een overwinning beschouwde. We moeten maar even kijken hoe dat zo uitpakt. Of het echt zo is, ja

Speaker 3

Misschien nog even, Slensky heeft dus ook gezegd... dat vind ik wel slim hoor... Trump komt gewoon eens een keer naar Kiev toe. Want dan kun je gewoon zien wat vier jaar oorlog met een land doet. En ja, dat is natuurlijk waarvan... Vans heeft gezegd, ja weet je, dat zijn allemaal propagandatoers. Al die leiders die naar Kiev komen, gewoon pure propagandatoer

Speaker 2

Gaan we naar de Verenigde Staten, naar het volgende. Welkom terug. Afgelopen nacht was het weer de State of the Union. Ik las ergens, het was de langste ooit. Dat zal wel een hele zit zijn geweest. Bijna twee uur. 1

Speaker 1

uur en 49 minuten. Ik moet je zeggen, het was betrekkelijk slaapverwekkend hoor. Hij begint dan te zeggen dat hij de beste president ooit is, weet je wel, met al dat soort dingen. Dat is ook zo. Geweldige man hè. Het

Trump's State of the Union en Polarisatie

is een transformation like no one has ever seen before. Dat is natuurlijk wel waar. Ja dat klopt. En a turnaround for the ages. Dat is ook toch wel heel erg welsprekend Wat

Speaker 3

ik ook een hele aardige vond... we winnen weer en we winnen zoveel... dat we niet eens weten wat we ermee moeten doen. Dat vond ik ook wel echt een geweldige uitspraak.

Speaker 1

Ik was een beetje bang dat hij dus niet beleefd zou zijn... tegen die vier hoge gerechtshofrechters. Die zitten namelijk helemaal vooraan. John Roberts, Amy Coney Barrett en Alina Kagan. Maar goed, hij heeft zich beperkt. Hij vond hun oordeel unfortunate, ongelukkig en teleurstellend. Dat is voor zijn doen heel beleefd. Dat is heel beleefd. Nou ja, wat gaat er dan verder nog gebeuren? Weet je wel, een heleboel mensen hebben

last van hogere elektriciteitsrekeningen... vanwege die datacenters. Nou, daar heeft hij dan dus een belofte om dat allemaal te gaan compenseren... En hij heeft over Iran gezegd dat zijn voorkeur gaat uit... naar het oplossen van dit probleem met diplomatie. Het men's hockeyteam zat vooraan. Die had de gold medals net gewonnen. Dat kwam mooi uit. En de National Guard soldier die doodgeschoten was in Washington D.C. Die kreeg achteraf de Medal

of Honor... En ook nog de highest military onderscheiding... aan een Koreaanse oorlogsveteraan. En ook de helikopterpiloot die gewond is bij de Venezuela-actie. Nou ja, wat moeten we daar nou verder van zeggen? De democraten liepen weg, hè? Ja, ik

Speaker 3

denk dat dat het belangrijkste punt is. Al die dingen die je noemde, ja, weet je, het is vrij normaal dat Trump dat doet. Dat de economie gewoon onwaarschijnlijk hard groeit onder zijn bewind. Hoogste groei ooit, ongetwijfeld. Nee, maar ik vond eigenlijk de crux van de zaak dat hij volop in aanval ging tegen de democraten. En daar bediende hij zich van toch een rhetorische truc. door te zeggen van het is de eerste taak van de regering... om

de Amerikanen te beschermen en niet de buitenlanders. Als je het er mee eens bent, sta dan op. Toen bleven de democraten zitten. En toen zei hij van jullie zijn absoluut een schande. Jullie zijn ziek, jullie zijn gek, jullie zijn verschrikkelijk. Dus hij probeert zeer nadrukkelijk, probeert hij dus het congres te verdelen in goede en slechte Amerikanen. En dat probeert hij dus ook in de maatschappij te doen.

En op die manier probeert hij denk ik ook toch te redden wat er te redden is... met betrekking tot de midterms, als die al doorgaan

Speaker 1

Dat denk ik ja, Arjan. Deel je dat? Ja, en dat is dus ook heel erg de xenofobische kaart. En eigenlijk ook de racistische kaart. Een beetje in The Guardian bijvoorbeeld zie je dan van die verslagen... want al die republikeinen zijn allemaal witte gezichten. Die spelen dat dan ook allemaal uit natuurlijk. Maar netjes is het niet. Er was dus één democratische vertegenwoordiger van Texas, meneer Al Green. En die gilde van zwarte mensen zijn geen apen, weet je wel.

Hij had die video dus gere-tweet. Nou, die werd natuurlijk verwijderd. Het was geen hoogstaande gebeurtenis. De reactie van Hakim Jeffries, de tophouse democratische leider, zegt van... We hebben nu twee uur lang geluisterd naar leugens, propaganda en haat. Nou, het was niet helemaal onjuist wat die man daar zei. Nee

Speaker 3

maar het is gewoon politiek theater geworden. Het heeft weinig inhoud meer. Het is politiek theater en de fact-checkers hebben overuren gemaakt.

Speaker 1

Ja

Speaker 3

Ja, dat is natuurlijk gewoon wat het is. En ja, dit is dus een land wat zich het belangrijkste land van de wereld noemt. Nou, op deze manier kun je daar toch grote twijfels bij hebben.

Speaker 2

Hoe gaat het met de warre gehandelsoorlog nadat Trump weer met zijn nieuwe tarieven is gekomen? Er was één grote verwarring de afgelopen dagen ontstaan.

Speaker 3

Volgens mij weten we niet eens precies wat nou precies het tarief is. Het was eerst 10%, toen werd het 15%, toen werd het weer 10%. Maar we weten dus inmiddels ook niet meer of dat nou opgeteld wordt bij sommige bestaande tarieven. En tegelijkertijd zie je dat Stepkovic... de eurocommissaris vraagt aan het EU-parlement... om toch de deal te ratificeren die er was. En dat ging over 15 procent. Want hij wil natuurlijk rust. Hij wil ook klaarheid over alle juridische

gaten die erin zitten. Maar volgens mij gebruikt hij het in belangrijke mate... om druk te zetten op de Verenigde Staten... Om gewoon klare wijn te schenken van wat is hier nou eigenlijk aan de hand. En kan het eigenlijk wel.

Speaker 2

En als dus die nieuwe tarieven ingaan, die vervallen na 150 dagen. Tenzij het congres een opgoedkeuring geeft

Speaker 3

Het is ook maximaal 15% voor 150 dagen.

Speaker 2

Nee, dat

Speaker 3

weet dus niemand.

Speaker 1

En het congres heeft er niet zoveel zin in. Dus dan nog maar de vraag, wat haalt het congres over 150 dagen?

Speaker 3

Ja,

Speaker 1

en of

Speaker 3

je geen claims krijgt Het is echt niet te geloven dit. Dit is wel, ja, dit is zo wispelturen dat er ook geen touw meer vast te knopen is

Speaker 2

Laten we naar het Midden-Oosten kijken en dan vooral Iran

Speaker 1

Ja, nou ja, wat zien we daar? We zijn bij overal demonstraties die nu ook overigens heel bloedig worden neergeslagen door die Bashis-jongens. Ja, vierde dag

Speaker 3

op rij

Speaker 1

Politie in burgerkleding en ook die Bashis zijn er bezig. We weten niet precies wat er allemaal gebeurt natuurlijk. Op de Iraanse universiteiten waar die demonstraties met name plaatsvonden... wordt er nu virtueel college gegeven. Ja. Ja, want

Iran: Oorlogsvoorbereiding en Diplomatie

Speaker 3

dan kunnen de studenten niet naar de universiteit komen. Dat is het idee wat erachter

Speaker 1

zit

Speaker 3

ja.

Speaker 1

Ja. Nou ja, dan moeten we even praten over de aanval. Je weet dus dat Dan Cain, dat heeft Rob ook uitgelegd gisteren. Hoogste militair. Ja, hoogste militair. Die heeft dus gezegd van nou, ik weet niet... als u regime change zou willen hebben... ik weet niet of dit nou de handigste methode is. En verder wil ik u ook opwijzen dat het zou wel eens... verschrikkelijk kunnen escaleren in de regio. Nou, vervolgens ontkent Trump dat allemaal, dat dat gezegd is. Maar

wat ik dan wil lezen in een ander stuk... Vans wel was die graag ook de nadelen van die operatie wil weten. Dus er zit dus ook een beetje licht tussen Trump en Vans kennelijk

Speaker 3

Belangrijk is eigenlijk Jan dat Trump op zijn eigen sociaal medium platform... heeft gezegd dat, Kane heeft gezegd... dat het een makkelijke overwinning zou worden. En dat staat totaal haaks op de berichten... die er zijn gekomen uit de Situation Room... waar hierover gesproken is, waar Kane eigenlijk vrij negatief was

Speaker 1

Ja

Speaker 3

Nou,

Speaker 1

donderdag gaan ze geloof ik weer onderhandelen, hè? Wat ik daar wel weer angst aan jagen vind... dan lees je dus van, nou ja, Trump die luistert dan gewoon... naar Witkoff en Kushner. Als zij zeggen, nou, we hebben een mooie deal, dan is het zo, hè? Als zij zeggen, er is geen mooie deal, dan kan je dus gaan aanvallen. Er ligt dus ontzettend veel verantwoordelijkheid bij die mensen

Speaker 3

Ja, het lijkt... Ja, dat is logisch, want zij zijn hier onderhanden. Maar het lijkt erop... dat de Iraniërs ook enigszins in beweging komen. Want de onderminister van Buitenlandse Zaken... die heeft gezegd, nou ja, er zou dus inderdaad... hetzelfde deal kunnen komen. Maar de grote vraag is een deal over wat. Dus kijk, Amerika die zegt, althans bij monden van Trump... er moet gewoon helemaal geen verrijking meer plaatsvinden...

en het kernwapenprogramma moet worden afgeserveerd. Ja, daarvan zeggen de... Die verrijking daar gaan we echt zelf over. Zeker als het gaat over verrijking voor civiele doeleinden. Dan mogen we dat gewoon doen. We doen niks illegaals. Dus ik moet nog zien hoe dit afloopt. En of het inderdaad lukt om hier een deal over te sluiten.

Speaker 1

Rubio heeft dus de gang of eten ingegrepen. Dat zijn dus de leiders van de beide huizen. En ook de mensen die in die commissie zitten. Nou, daar weten we natuurlijk niks van. Behalve dat hij daar vermoedelijk dus de eisen van Amerika heeft herhaald. Van Iran moet zijn kernprogramma verlaten. Moet ook geen raketten meer maken. En ook niet meer

de hesbollen en de hoedjes steunen, hè. En de reactie van de democratische minderheidsleider Chuck Schumer... is dan dus van, nou, this is serious... and the administration has to make its case to the American people. Dus die wil

Speaker 4

dat

Speaker 1

het allemaal in het openbaar gaat. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Het is wel zo, als je kijkt naar de vliegtuigbewegingen... daar zie je voortdurend stukken van... Er is nu wel heel veel. Ook in Libanon staan nogal vliegtuigen klaar. Ik zag

Speaker 2

vanochtend ook extra F-22's die vanuit de VS naar Israël zijn gestuurd. Die werden de vorige keer toen Amerika-Iraan aanviel gebruikt... om in Israël de luchtverdediging te ondersteunen. Die voorbereidingen gaan gewoon door

Speaker 3

Wat is er nou aan de hand? Komt er nou echt een aanval? Het lijkt een beetje op de discussie die we eerder hebben gehad, vier jaar geleden... In 2022 toen Poetin Oekraïne aanviel. En toen was er ook sprake van een enorme opbouw van de Russische militaire macht langs de grenzen van Oekraïne. En toen werd natuurlijk ook over gespeculeerd van ja het was duidelijk dat die plannen er waren om het te gaan doen. Maar gaat hij het ook

echt doen? En het lijkt nu ook een klein beetje hierop neer te komen van... gaat hij dat nou eigenlijk echt doen en wat is daar dan voor nodig? En dat weten we dus gewoon op dit ogenblik niet

Speaker 1

Keen heeft nog gezegd de vorige keer toen we Iran aanvielen... hebben we dertig Patriot-missiles gebruikt... om die Iraanse tegenaanval te onder... En nu zitten we vrij laag in onze voorraden daar. Dat heeft hij dus ook gezegd

Speaker 3

Ja, klopt. En munitievoorraden zijn ook relatief laag. En tegelijkertijd zie je natuurlijk dat de Iraans zich voorbereiden op oorlog. Oefeningen van de revolutionaire garde zijn overal in het land gesignaleerd. Inclusief op eilanden voor de kust... Er zijn nieuwe deals gemaakt, in ieder geval met Rusland, over luchtverdedigingsspullen. Maar dat zijn vanaf de schouder te lanceren luchtverdedigingsraketjes. Daar kun je ook niet heel erg verschrikkelijk veel mee. Er wordt ook nu

onderhandeld met de Chinezen over anti-scheeps kruisraketten. Dus ja, het lijkt me allemaal een beetje laat. Maar goed, ik bedoel, ze doen het natuurlijk wel. Eén ding is zeker, de kwetsbaarheid van de luchtverdediging van Iran, die blijft. Dus ze kunnen zich denk ik heel erg moeilijk verdedigen. Dus de leiding zal nog wel diep onder de grond moeten gaan zitten. En de revolutionaire garde moet zich gaan verspreiden. Die moet natuurlijk niet met z'n allen in de kazerne blijven

Speaker 2

zitten.

Speaker 3

Dan word je zeker kapot gemaakt.

Speaker 2

Vooral door de Israëlische aanvallen van vorig jaar. Dat de luchtverdediging daar

Speaker 1

nog steeds

Speaker 2

iets van is hersteld. Wat

Speaker 1

ook belangrijk is, is dat bij de eerdere Amerikaanse aanvallen... dus 1991 met de oude Bush en Kuwait, weet je nog... en ook 2003, toen waren er meer vliegtrekschepen. Want toen waren er natuurlijk ook soldaten. Dus met andere woorden, het zou dan een bombardementscampagne moeten zijn. En dat kan natuurlijk in hoge mate escaleren. Ken heeft dat ook heel duidelijk

Speaker 2

gezegd.

Speaker 1

Ja, ja.

Speaker 2

Laten we het hier even bijhouden. Tot morgen. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android