Trump probeert Europa uit elkaar te spelen - podcast episode cover

Trump probeert Europa uit elkaar te spelen

Jan 21, 202627 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De aflevering analyseert Trumps recente toespraak in Davos, waarin hij Groenland ter sprake bracht en geweld uitsloot, maar een dreiging liet hangen. Dit veroorzaakt verdeeldheid in Europa, waar sommigen pleiten voor tegenmaatregelen en een gezamenlijk standpunt. Daarnaast wordt de precaire situatie in Oekraïne besproken, waar de uitgestelde steun van Trump Zelensky teleurstelt en de Europese veiligheid in gevaar brengt. Tenslotte komen de destabiliserende invloed van Trumps "Board of Peace" en de ontwikkelingen rond Koerdische IS-kampen in Syrië aan bod, wat de urgentie voor een sterk Europa verder onderstreept.

Episode description

Trump sluit geweld tegen Groenland uit | Maar hij wil het wel hebben | Oekraïne dreigt het slachtoffer te worden

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Trumps Davos Speech en Groenland

Hugo Rijdsma. Welkom bij Boekers in de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is woensdag 21 januari. De derde dag van het World Economic Forum in het Zwitserse Davos, waar Trump net zijn toespraak heeft gehouden. Ja, klassiek Trumpiaans verhaal, veel zelfvernicitatie, anekdotes, veel verwarrende onzin. Economisch hoort natuurlijk bij het WEF: verdediging van zijn antiglobaliseringsagenda, maar waar iedereen op zat te wachten, natuurlijk, ging over Groenland.

Wat mij daarin vooral opviel, was dat hij uitdrukkelijk het gebruik van geweld... Om het te bemachtigen uitsloot, terwijl hij die optie eerder nog nadrukkelijk open hield. Aretjan, wat heb jij eruit meegenomen? Nou, eerst is het toch fascinerend om naar die man te kijken. Kijk, als hij dus een speech had voor zijn eigen achterban.

Gaat hij dus al meanderend door. Maar dan verwacht je eigenlijk niet dat je dat voor een internationaal publiek doet. Maar dat was dus wel zo. Er staan die twee spiegels dan opgesloten. Dus hij heeft wel een verhaal dat hij kan oplezen, maar hij wijkt daarvan af. Waardoor hij dus van het ene onderwerp naar het andere springt. En dat maakt toch een hele bevreemde indruk. Nou, even over jouw punt.

Groenland: Dreiging en Tactiek

Hij framt het zo. Hij zegt dan wel dat hij misschien van geweld afziet, maar hij laat toch die dreiging heel erg hangen. Want hij zegt namelijk van ja. America has so much for the NAVO, military and financial. Maar als wij wat terug... We vragen alleen maar een stukje Alex. Ja. En dat dat krijgen we dan.

En daar wil hij met onmiddellijke ingang het gesprek over openen met Denemarken. Hij zegt dus wel uitdrukkelijk: ik zal geen geweld gebruiken. En hij zegt: je kunt ja zeggen, dan zijn we heel dankbaar. Ik vertaal het even slordig. En je kunt nee zeggen, dan zullen we dat niet vergeten.

Nou ja, de vraag is wat hij nou eigenlijk echt wil. Ik denk dat hij, net zoals over Biden, want Biden moet ze natuurlijk ook weer de volangst krijgen, dat hij geobstudeerd is door Biden. Maar hij is nu ook geobstudeerd door Groenland. Ik denk dat hij dat gewoon in bezit wil krijgen. En dat heeft hij ook zo gezegd. En ik ben het eens met A Jan, we doen linksom of rechtsom, wil hij gewoon Groenland in bezit krijgen. Nou, als Europa dan zegt van we doen het niet.

We gaan het niet verkopen, of eigenlijk gaat Europa er niet over, maar dan gaat u Groenland en Denemarken over. De Europeanen die steunen Groenland en Denemarken. Als die zegt van als die zeggen van we gaan dat niet doen, we verkopen het niet, wat is dan de volgende stap? Ja, dan ligt automatisch natuurlijk weer de. Daar liggen grote heffingen op de loer. Dan ligt toch weer de hele militaire optie op tafel. Ik moet zeggen dat hij het ook wel slim heeft gedaan van vandaag.

Want hij heeft inderdaad gezegd, nee, de NAVO is ontzettend belangrijk. Die wordt hierdoor versterkt. En wij hebben recht op Groenland, maar we zullen het gaan kopen. En de militaire optie is van tafel. Als je dat doet, maak je de Europeanen erg moeilijk om met een nieuw. voorstel te komen of een nieuwe reactie te komen, want daarmee...

Splits je eigenlijk, spleit je eigenlijk de eenheid in Europa? Want sommige mensen zullen zeggen: nou nee, zie je wel. Hij gaat toch proberen om dit diplomatiek op te lossen. En anderen zullen zeggen, ja, hoor eens even, maar hoe gaat hij dat dan doen? Even je helpen herinneren aan wat er is gebeurd met die Word of Peace, waarbij hij tegen Macron heeft gezegd. jij gaat gewoon in die Word of Peace zitten, of je het wil of niet.

En als je dat niet wil, dan ga ik 200% heffingen opleggen op bijvoorbeeld champagne. Nou, dat gaat hij natuurlijk ook doen met Groenland en met Denemarken. Als je het niet verkoopt.

Europese Verdeeldheid en Weerstand

Dan steek ik je huis in de fik. Dit zijn mafiapraktijken. Dit zijn echt extorsen. Maar er is ook een tegenkracht zich aan ontwikkelen. Wat hij namelijk doet, is hij publiceert dus geheime mailwisselingen en briefwisselingen. Het lijkt mij dat Rutte en Macron daar echt helemaal kosmis in. Zeg even wat erin staat. Bij Macron ging het dus echt een ongelofelijke scène.

Dan gaat hij gewoon praten over de Franse farmaceuticals. Het zat in de speech van Trump net. Er zat in een speech van Trump. En er wordt gewoon. Macron wordt totaal vernederd. En er wordt gewoon een geheime onderhandel daarover. Over de prijs. Je weet. Trump heeft de prijs van de pharmaceuticals in Amerika aangepakt. Hij wilde ook dat Frankrijk dat... Doet ze? Dit is natuurlijk, dat is voor Frank ik volstrekt onacceptabel om op die manier te onderhandelen via de pers.

En ook Mark wordt aangesproken. En dan wordt er ook weer gezegd: ja, je bent zo'n aardige man. En je houdt ook van mij. Dat is heel psychiatrisch. Iedereen die van Trump houdt. Die is goed. Het is echt een klassieke narcist, is het ook. Nee, ik moet je wel zeggen dat als ik ook kijk naar de reacties van von der Leij en anderen. Mensen hebben hier nu wel echt genoeg van. Maar niet iedereen. Dat is natuurlijk het hele probleem. Macron heeft hier genoeg van. Mats hier heeft het wel gehad.

Dat zijn de twee landen die nu zeggen van nou, misschien moeten we dat anti-coertien instrument maar gewoon gaan inzetten. Dat is die bezoeker waardoor je de Amerikanen de toegang geheel of gedeeltelijk tot de Europese markt ontzegd. Een aantal landen die is wankelmoeder. Ik vond eerlijk gezegd dat als je gewoon kijkt wat de afgelopen dagen is gebeurd, dat Carnie van Denemarken of van Canada was heel goed, maar die was volstrekt helder.

Die zei van je kunt dit niet over je heen laten gaan. Je moet nu gaan handelen, want deze man gaat steeds verder. En het is logisch dat hij dat zegt, omdat Canada het eerste land was wat met de toorn van Trump te maken kreeg. Dus dat is logisch. Newsen, heb je die gehoord van Californië? Wat is jullie opgevallen? Nou, dat hij dus Nielsom persoonlijk aansprak. En toen ging de camera zwengte ook naar Gavin Newsom in Davos. En ook wel zo merkwaardig. Ik heb altijd Kevin Newsom.

Wel erg graag omhoog. En ik zal in Los Angeles wel even de boel schoonvegen voor hem. Dat was toch ook wel heel merkwaardig wat daar gebeurt. Nou, maar News heeft eigenlijk de Europeanen een schop gegeven. Die zegt van. Eigenlijk had ik gewoon een behoorlijke hoeveelheid kniebeschermers voor alle Europese leiders moeten meenemen. Want dan kunnen ze tenminste op hun knieën liggen voor Trump zonder dat dat schade oplevert voor hun knieën.

Want dat is eigenlijk wat jullie doen. Hij zegt het is schoonzielig wat jullie doen. En daar heeft hij natuurlijk gewoon gelijk in. En wat er dus vandaag is gebeurd. Met Trump en de wijze waarop hij het geformuleerd heeft, zal je dus gewoon zien dat de eenheid niet bewaard wordt in Europa. En dat is een heel belangrijk punt van Rob.

Tegelijkertijd, wat er dus gebeurt, de patriotten voor Europa in het Europese parlement, die staan dus te juichen voor Trump. Dan worden dus de andere, zeg maar de christendemocraten worden dan heel kwaad. En ten tweede, wat echt heel erg is, vandaag heeft het Europese parlement besloten om dus Merkel Suur naar het Europese Hof van Justitie te sturen. Dat is twee jaar uitstel. Jongens, het is een ramp.

Dit is een ramp. Europa is gewoon zijn eigen graf aan het graven op deze manier. Als je dus dit doet als Europees parlement. Ja jongens, dan zie je dus gewoon dat het probleem ook echt diep geworteld is in Europa. Dat is echt een belangrijk punt wat je maakt, Adjam. En Frankrijk zit daar dus achter, jongens. Frankrijk heeft het allemaal bedacht, want de boeren willen niet.

Europa's Gemiste Kansen

Nou ja, en Italië die zit ook. Frankrijk heeft gezegd, wij gaan dit via het Europees Parlement regelen. Het is onbegrijpelijk dat dit gebeurt. Dat betekent dus ook dat Macron. Zijn eigen mensen niet onder controle heeft. Dat is een ding dat zeker is. Macron heeft eigenlijk zich heel hard en goed uitgelaten over de Verenigde Staten. Von deien vond ik er een beetje tussenin zitten. Die zei van dit is allemaal fout.

Ja, maar uiteindelijk weet je, komt zij dus ook met niks. Er kan ook niks met niks komen. Het is iedere keer hetzelfde lazer in Europa, namelijk dat je gaat wachten op Trump voordat je zelf je antwoord formuleert. Waardoor je altijd. Het initiatief aan Trump overlaat. Wat je moet doen, en dat moet ook gewoon morgen gebeuren tijdens die EU-top.

Dat je gewoon een lijst maakt van tegenmaatregelen. Als jij dat gaat doen, dan gaan wij dat doen. En dan moeten we gewoon kijken wat er gaat gebeuren. Ik ben er overigens van overtuigd. De mildere toon van Trump ten aanzien van Groenland. Ook is ingegeven door het feit dat hij niet ervan wil beschuldigd omdat hij de naaven heeft opgeblazen. Maar hij wil ook de Europeanen verdelen.

En dat doet hij goed. En bovendien denk ik ook dat hij ook wel weet dat als hij te hard was gegaan ten aanzien van Groenland, dat dan de. Verenigd zouden worden. In die zin, mijn naïve, optimistische interpretatie niet nog een beetje levend kunnen houden. We hebben natuurlijk de afgelopen dagen gezien dat Europa echt een hardere toon aansloeg. Van der Leyen zeg je.

Gisteren is de soevereiniteit en integriteit van ons grondgebied is ononderhandelbaar. Kalla zei: we moeten ergens een streep trekken. Dat is hier. Macron had het over een koloniale aanpak. We zullen niet geïntimideerd worden door dreige mensen. Dus hier zei Europa duidelijk nee.

En een dag later zie je Trump een dreigement van dus geweldgebruik. Wat hij eerder wel liep staan, is iets weg. Dus die terugschrikt. Ja, nee, ik geef je ook wel een beetje gelijk. Maar dat is geen garantie voor de komende dagen.

Trumps Retoriek en Economische Mythes

En als hij niet mag kopen, en dat gaat niet gebeuren, dan gaat hij weer dreigen. Helemaal gedonder. Gaat het weer gebeuren. Wat vonden u er trouwens van jongens? Soms vind ik altijd Trump meer een pragmaticus dan een ideoloog. En de jongens om mee zijn ideologisch. Maar hemeltje lief: die passages over dat Europa dus helemaal niet meer herkenbaar is. De grootste golf van massa-immigratie, ook de groene energie, de grootste hoogst.

Moet je voorstellen, er zitten allemaal constructieve ministers in de zaal die proberen er wat van te maken in Europa. En dan krijg je dit soort gezeur. Nou ja, dat is vind ik ja gelijk hè. Dat vind ik denk ik een extra reden om te zeggen van kap met Amerika. Want dit kan gewoon niet door blijven gaan. Als wij niet palenperk stellen aan wat hier gebeurt, dan houden we dit gelazen de komende jaren.

En het overigens ook, dus los van dat hij bijvoorbeeld weer racistisch over Somalië is. Maar dit waren ook allemaal feiten, natuurlijk. En dan bedoel ik niet het feit dat hij bijvoorbeeld Groenland en IJsland de hele tijd door elkaar haalt. Maar bijvoorbeeld ook dat hij zegt over zijn hele globaliseringsverhaal en de groene hoax. Dan zegt hij dat China helemaal geen windenergie gebruikt. Die hebben verreweg het meeste aan windenergie staan van de hele wereld. Dus het is ook gewoon gelul.

Het is gewoon geloof. Toen ik dat ook hoorde over die opschepperij over zijn eigen economie, het is inderdaad zo, dat moet ik toegeven, dat de Amerikaanse economie best goed groeit. Maar dan moet je wel even bij zeggen dat dat komt door de enorme bestedingen van de rijkste 10%. En dat er door het Trumpbeleid een enorme verschuiving plaatsvindt van de welvaart. Van de armste naar de rijkste. Het is allemaal natuurlijk gewoon een verhaal.

Als je dat gaat effect checken, dan zijn we morgen nog bezig. Hij zegt dat hij inflatie verslagen heeft, terwijl de Amerikanen hele hoge zorgkosten hebben en hele hoge voedselprijzen. En dit gaat dus ook in de midterms, als die er komen, daar gaat hij een prijs voor betalen. Ja.

Europese Samenwerking Tegen Trump

Maar goed, hij heeft al acht oorlogen opgelost, heeft hij dan weer. Nee, maar jongens, maar wat is nou de conclusie hiervan, Artjan? De conclusie is dat we Europa eens moeten kijken naar Carni. Gewoon naar die speech. Dat vond ik was ik echt van onder de indruk. Gewoon een heleboel hoor. Echt heel goed. En die zegt ook van: luister is, inschikkelijkheid leidt alleen maar tot nog meer op je knieën zitten. Dus de Kevin News-achtige gedachte. Maar ook.

Weet je, de great powers kunnen ook niet zich veroorloven om helemaal alleen te doen. Ze hebben natuurlijk de marktsize en de militaire capaciteit en ook de hefboom om de... Termen te dicteren. De middelpowers kunnen dat niet. Maar wel als de middelmogendheden gaan samenwerken met elkaar, en dat is precies wat we moeten doen. We moeten samenwerken met Canada, met Australië, Nieuw-Zeeland, Japan. Zuid-Korea en China.

Dat is de coalition willing. Maar de grote vraag voor nu, voor Europa is dus: houd ja te beginnen dan bij de EU-top van donderdag. Europa de rijen gesloten. En blijft het gewoon nee tegen Trump. En er is geen. Onderhandeling mogelijk, vergeet het maar. Of gaat er toch een beetje geschoven worden? En kijk misschien voor die vervrede of er toch nog wat mogelijk is? Ik denk dat die kans vrij groot is. Ik kan het niet voorspellen.

Maar als ik gewoon kijk hoe de Europese reacties de afgelopen weken zijn geweest, dan ligt dat wel voor de hand om te denken dat dat zou kunnen gaan gebeuren, waarmee ik het niet kan voorspellen. Wat je zou kunnen hopen. Het kan dus met gekwalificeerde meerderheid. Ze moeten het zo spelen. Dat die dreiging van die bezoeken, dat die heel erg geloofwaardig wordt. In de hoop dat Trump daar dan dus op reageert. Dat is, zo zou ik het doen. Ja, dat denk ik dus ook. Je moet dus nu...

Het initiatief zien te pakken door gewoon te zeggen dat moet morgen gebeuren. Als dat en dat gaat gebeuren, inclusief onderhandelingen. Als je gaat onderhandelingen en je dwingt ons te onderhandelen, dan Brengen we dat instrument in stelling. Ga je een interventie uitvoeren, dan gaan we dat doen. En zo moet je eigenlijk gewoon een lijst hebben van. Van punten waardoor Trump ook kan zien hoe groot de schade is die hij zichzelf verrokert, althans aan Amerika, als hij bepaalde stappen neemt.

En dan zet je dus druk op de Republikeinse senatoren en huisleden: is dit nou wel zo handig allemaal? Dit is het ABC van drankdiplomatie.

Oekraïne: Trumps Handel en Gevaren

Later vandaag spreek Trump nog met NAVO SG Rutte. Dus misschien dat hij nog wat kan fluisteren. Denk het niet. Trump spreek ook nog met Zelensky. Zojuist bevestigd, dat was nog even de vraag. Gisteren heeft Trump's gezand Steve Witkow ook in Davos met de Russische onderhandelaar Dmitriev gesproken. Dat was volgens hen zelf zeer positief en constructief. Donderdag reist Withof met, hoe heet die andere knakker ook alweer? Kusker.

Naar Moskou voor een gesprek met Poetin. Dat zou op het initiatief van Rusland zijn. Ze zouden in David oorspronkelijk praten over dat 800 miljard. Prosperity Plan. Tussen Oekraïne, Europa en de VS. En nu zeggen de six officials dat is dus nu uitgesteld. De Space officials? Dat zijn dus mensen. Het staat in de FT. En Amerikaanse hoge ambtenaren zeggen dat dat dus uitgesteld. Daar is Zelensky dus ontzettend. Daalt hij enorm van.

En hij zegt, ik ben bereid ook om naar Davaux te komen. En ik moet praten met Trump. Ja, maar hij heeft wel eerst gezegd: van ik kom naar Dava's. Alleen maar als er iets te tekenen valt. En dat tekenen hield verband met dat plan voor de economische ontwikkeling van Oekraïne. En ja, dat gaat dus.

Ja, dat gaat dus kennelijk nu niet door. En ik kom naar Davos als er sprake is van veiligheidsgaranties, waar we dus nu eindelijk onze handtekeningen onder kunnen zetten. Dus ik ben heel benieuwd wat hier gaat gebeuren nu. Zelensky betaalt de prijs van al deze ellende. Ik denk het ook. Ik denk dat dat zo is. En Indien had. Rutte gedeelte gelijk, toen hij zei van ja, op deze manier verdwijnt Oekraïne uit beeld, terwijl dat het belangrijkste is voor de Europese veiligheid.

Ik denk dat hij gedeeltelijk heeft. Oekraïne is even belangrijk. Want als er inderdaad een situatie komt waarin Amerika doord, dan is het gebeurd met de NAVO. En dan krijg je dat cascade effect, dan krijg je de dominoostenen die omvallen. Ik kan geen kwaad om het nog een keer te zeggen. Als Oekraïne in verkeerde handen valt.

Terwijl er geen goede deel aan de grondslag ligt die de instemming heeft van Groenland in Denemarken. Dan is het gebeurt met de NAVO, als het gebeurt iets met de NAVO, dan is er geen enkele reden meer voor Poetin om zich in te houden in Europa, gaat hij door in. In Oekraïne en zal die pijlen ook verder gaan richten op Europa. Dus de Europese veiligheid is op dit ogenblik gewoon in gevaar.

Het is vervelend dat ik het moet zeggen, maar volgens mij is dat de enige conclusie die ik kunt trekken. Dat is dus heel ernstig. Laten we door naar Oekraïne, naar het volgende. BNR Petroheads met Bas van Werven en Carlo Brands. Beetje alsof je de paus in een spido aan het strand ziet staan en twee tepelpieren ziet. Soms er net overheen en nooit volgens het boekje. Hey jongens, wat is nou de USP van het Chinese merk NIO? Lelijk. Petroheads, elke woensdag om 4 uur online.

Oekraïne: Oorlog en Nieuwe Technologie

Welkom terug. Oekraïne en Rusland hebben beide dodelijke slachtoffers gemeld na een reeks van aanvallen. In de Oekraïse stad Saporizia zijn volgens lokale autoriteiten drie burgers omgekomen bij een Russische aanval. Rusland meldt twee doden in de regio Bransk. Na een toonaanval door Oekraïne en één in Belgorod. Door de Russische aanval op Saporizia zitten volgens de lokale gouverneur 1500 huishoudens zonder stroom. Vanmiddag zag ik nog een aanval in Odessa gemeld, ook op energieinfrastructuur.

In Kiev zitten meer dan een miljoen huishoudens nu zonder stroom en water. Zeker 600.000 mensen hebben in Kiev sinds het begin van het jaar de stad verlaten. Ik denk, maand, anderhalve maand geleden hebben we de strategie van Rusland uitgelegd. Ze proberen gewoon het land in twee te splitsen als het gaat om de energieinfrastructuur. En dat begint dus heel aardig te lukken. En het wordt alleen maar erger. Je ziet ook dat op de grond het aan het veranderen is op dit ogenblik.

Dat is niet goed voor Oekraïne. Maar je hebt dat zogenaamde Rubicon centrum. Dat is een centrum van de Russen dat de ontwikkeling leidt op het gebied van geavanceerde. Oberwandelsystemen, wij noemen dat gewoon drones. En die zijn dus nu bezig met de ontwikkeling van drones, waarmee ze ver achter de eigen linies. De bijvoorbeeld de Haimars en de Patriotsystemen van Rusland, van Oekraïne kunnen aanvallen. Dan hoeven we ze niet direct de...

Die raketsystemen aan te vallen, maar bijvoorbeeld wel de radarinstallaties, daar zijn ze nu mee bezig. Dat zijn dus van die first-person view drones. Kleine drones, maar die kunnen inmiddels 23 kilometer achter het front worden ingezet. En die worden gekoppeld aan Starlink. En Starlink is van Elon Musk.

Dus ik bedoel, en dan zijn er ook nog een keer moederschipdrones die ze hebben ontwikkeld. Dus in één drone met kleine drontjes. Waardoor je nog verder kunnen komen. Tegelijkertijd moet je constateren dat de Oekraïners, en dat heet Battlefield Air Interdiction. Dus dan zet je. Dan zit je dus verder achter de voorste linies van Rusland. Zij zijn dus nu in staat om zo'n in een strook tussen de 20 en 25 kilometer achter de voorste frontlinies van Rusland. Eigenlijk alles wat beweegt aan voertuigen.

Aan te vallen en te vernietigen. En dat betekent dus eigenlijk dat op de grond de Russen ook niet veel verder kunnen komen als dit doorgaat. En dat doen ze nu bij Koepjans. Maar ze zijn nu van plan om dit over de hele linie, over het hele front uit te gaan. Uit te gaan rollen, dit systeem en deze tactieken. En dat Dat is wel ongehoord succesvol op dit ogen. Dan zou je eigenlijk de frontlijns kunnen bevriezen. Ja, dat gebeurt ook. Maar die is eigenlijk al bevoren, moet ik zeggen. En kijk.

Stoep, de president van Finland, die heeft ook in dit kader gezegd. Dat hij meer bezorgd is over het feit dat Rusland eigenlijk de oorlog niet kan beëindigen. En dat heeft gewoon te maken met het feit dat de. Dat Poetin zich gewoon in de hoek heeft gemaneeuvreerd, dan het feit of ze wel of geen voortgang kunnen boeken op het slagveld. En dat heeft hiermee te maken.

Dat is logisch. Dus technologisch is het vast aan beide kanten. En dan is het dus kennelijk politiek zo. Politiek steem in Rusland dat Poetin kan niet terug. Hij kan gewoon niet terug. Dit is in 1916. Dit is wat er gebeurde tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen halverwege de oorlog iedereen wees dat niemand meer één spat verder kwam. Maar er stond zoveel op het spel. Dat je eigenlijk jezelf in een situatie had gemonouveerd dat je niet kon.

Ja, kon terugtreden. Je kon niet opgeven. Want als je opgeeft, is het capitulatie. Ik denk dat het waarschijnlijk economisch ook geldt. Dat als de hele economie is gericht nu en wordt gedreven door de oorlog, dus als je die zou stoppen, dan zou je meteen een economische crisis krijgen. Dat klopt. Maar het gaat ook dramatisch slecht met de economie.

Dus je kunt zo'n oorlogseconomie kun je wel even volhouden, maar niet in de one tot in de oneindigheid. Want dan stort de civiele economie in. En dat is op dit ogenblik aan het gebeuren. Jongens, dit wordt wel heel spannend hoor, wat er gebeurt in Oekraïne. En dan zeker in combinatie met wat we net hebben gezegd met Groenland en met de NAVO. Yeah? No.

Midden-Oosten: Board of Peace en Syrië

Wilt u even op adem komen of zullen we de Midden-Oosten hebben? Nou, laten we dan nog maar even naar het Midden-Oosten. Het lijkt wel alsof je aan de vooravond zit van de Tweede Wereldoorlog, heb ik het gevoel soms. Het is echt ongelooflijk. Nou, Midden-Oosten, net van jou gaat dus nu wel in die USB Board of Peace zitten.

En de andere, kijk, Macron heeft gezegd, nou, wij hebben niet de intentie om dat te gaan doen. Die hebben ook geen zin om een miljard te betalen. En de landen die nu meedoen, zijn de United Arab Emirates, Marokko, Vietnam, Belarus. Hongarije, Kazakstan en Argentinië. Starma heeft ook geen zin. En het is heel duidelijk dat dit een poging is om de VN te vervangen. Want het gaat niet alleen over Gaza, maar het gaat eigenlijk ook over alle conflicten die denkbaar.

Zijn. Ja, want dat is. Heb je de charter gezien? Het handvet van als je dat leest, ik heb het zitten lezen, pagina of twintig of zo is het. Trump heeft alle macht in die Board of Peace. Hij kan er iets eruit gooien. Bepaalt gewoon over welke leden worden toegelaten en welke leden worden ontslagen. Ook als ze een miljard hebben bijgedragen, het is te gek voor woorden. En hij gaat het dus inderdaad gebruiken als een vervanging van de Verenigde Naties.

Dat is dus een extra reden om keihard op te trekken, jongens, met elkaar. In Europa. Om paal en perk te stellen aan Trump en wat hij aan het doen is in Groenland. Exact. Ja, het is de institutionalisering van een keizelijk hof. In de eerste 21ste eeuw wordt al gezegd. Ik ben daar overigens wel mee eens. Syrische krijgsmacht heeft een zeer gevoelige slag toegebracht aan de Koerden. Daar kwamen vorige keer niet toe van alle drukte, maar dat hadden we wel gezien.

En nu hebben ze dus ook die Koerden, die bewaakten die IS-kampen, die zijn dus nu verlaten. En nu probeert de Syrische krijgsmacht dat te doen. Er zitten overigens in die kampen, de Shaddadi en Al Hol. 24.000 mensen van 42 verschillende nationaliteiten. Maar in vrijwel enklap is het hele Koerdisch gebied in Noordoost-Syrië vrijwel helemaal opgerold. Dus ze zaten tot in Rakka, veel meer midden. En nu zit ze eigenlijk alleen nog maar in dat hoekje Noordoost.

Militair gezien is het wel knap hoor wat ze gedaan hebben. Maar de gevolgen kunnen gigantisch zijn. Want ja, blijven al die ISrijders dan in die. In die kampen zitten. Dat is maar zeer te vaar. Er zijn er al een aantal ontsnapt. Syrische leger probeert op dit ogenblik controle te krijgen over die kampen. Dat kan omdat ze nu hebben gezegd: van vier dagen krijgen jullie de tijd. Gordon en de Syrische democratische strijdkrachten.

Wat Koerdisch is, om te integreren in de Syrische strijdkrachten. Dus die vierdaan gaan ze nu ook gebruiken om die kampen onder controle te krijgen. Maar als het allemaal niet lukt dit. Dan gaan er twee dingen gebeuren. Die IS-strijders kunnen weer de strijden op gaan pakken. Maar niet alle Koerseren zijn blij met wat hier gebeurt. En die kunnen dan vervolgens weer een opstand beginnen en de gewapende strijd tegen het Syrische lege.

Aangaan. Dus dit lijkt. Het is wel knap wat ze doen. Ze hebben dat gewoon opgerold. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee de problemen. Helemaal verdwenen zijn. En ook weet je, de Amerikanen gebruikten de Koerden dus om IS te bestrijden. Kijk, dat nieuwe Syrische regime. Ze zijn altijd verdenkingen dat ze toch ook een beetje oude exyadisten.

Dus dat is ook gewoon linker, wat daar gebeurt. We weten niet precies wat voor regime dat is. Nog een klein dingetje over Iran. De centrale bank. Die gebruikt heel veel cryptocurrency. Met name. Teater, ik weet niet hoe het uitspreekt. Tetter, ja. Daar is ook de naam van Farage aan verbonden. Dat vind ik niet zo belangrijk, maar ik vind het wel geestig. Het is een wonderenwereld. Je bent goed in je eufemisme. Doe mijn best.

En we hebben het nog niet eens gehad over die Schagelseilanden. Maar goed, laten we er maar gewoon mee ophouden. Tot morgen. Tot morgen. Iedereen. De gevolgen voor jou. اشتركوا في القناة Субтитры сделал DimaTorzok Live radio, video en podcast.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android