¶ Iran Crisis: Blokkade, Economie en Trumps Dilemma
Blijf scherp
BNR Nieuwsradio. Boekestein in de wijk.
Hugo Rijtsma. Woensdag 15 april. Welkom bij Boekestein en de Wijk op zoek naar de nieuwe wereldorde. Met veel wisselende geluiden over de stand van zaken tussen de VS en Iran. De havens van Iran zijn volledig geblokkeerd, zegt het Amerikaanse Central Command op X. Er is inmiddels een aantal schepen, waaronder olietankers, op weg of van Iran onderschept. Daarbij worden verschillende aantallen genoemd. Die schepen gaven gehoor aan de opdracht
over de radio om van koers te veranderen. Het lijkt erop dat gisteren wel een paar schepen door die blokkade heen is geglipt. Scheepvaart door de straat van Hormuz met andere bestemmingen dan Iran... komt weer een beetje op gang, nog wel ver onder het niveau van voor de oorlog. In de komende paar dagen zal opnieuw gesproken worden... tussen de VS en Iran, zegt president Trump. En daarbij zou een oplossing heel goed mogelijk zijn... voordat het bestand afloopt
over een week vanaf vandaag. Hij zei ook geen verlenging van het bestand te overwegen... maar Associated Press zei... meldde vanmiddag juist een principe-overeenkomst... tussen de VS en Iran voor troonverlenging. Het Iraanse leger waarschuwt ondertussen... dat ze als de Amerikaanse blokkade voortdurend de scheepvaart zullen blokkeren... in de hele Persische Golf en de zee van Oman en de Rode Zee. Tot zover.
En dat laatste punt is natuurlijk voor de hand liggend. Wie weet, die pijpleiding van Saudi-Arabië naar de Rode Zee... was vernietigd, is weer hersteld. Nou, daar kan je weer een raket op verwachten... En Bab al-Mandab, waar de hoedjes ook zijn... die kunnen natuurlijk gewoon dat ook bedreigen. Dan heb je dus meer dan 20 procent. Dat is alleen maar hormoes van de olie. Dus eerlijk gezegd, hoe meer ik erover nadenk... ik zie niet hoe Trump hier zich uit kan redden.
Nee, ik ook niet. Maar Iran heeft ook wel een probleem. Dus als die blokkade erg succesvol is... en je moet je realiseren dat... Niet onmiddellijk. Het succes van zo'n blokkade. Is dat duurt nog een tijdje. En als je gewoon kijkt. Dat Trump ook roept. Dat binnen een paar dagen weer. De onderhandelingen zouden kunnen worden gestart. Dan betekent dat. Dat je ook op korte termijn. Een overeenkomst zou kunnen hebben. En dan raakt hij. die succesvolle blokkade Iran helemaal niet
meer als vervolgens de straat echt open gaat. Maar op dit ogenblik gaat het Iran ruim 400 miljoen per dag kosten. Ik was overigens wel verbaasd dat in maart alleen al elke dag bijna 2 miljoen vaten per dag werden verkocht door Iran. En dat was dus tijdens de oorlog. Dat is echt heel opmerkelijk, vind ik, hoeveel er nog doorheen kwam op dat moment. Nou ja, en als je dat koppelt aan de staat van de economie van Iran, die is dus echt gewoon verschrikkelijk. Ze missen dus nu door het sluiten
van het internet ongeveer 30 of 40 miljoen per dag. Dat kost het ongeveer omdat winkels kunnen niet meer draaien. Alles wat internet nodig heeft, dat doet het niet meer. Maar als je daar ook nog eens een keer de verliezen bij telt door de schade die de Amerikanen hebben aangericht, dan komt er nog eens een keer 80 miljoen per dag bij. Het is echt zo groot nu. dat de Iraanse regering ook zelf zegt... we hebben geen geld om de schade te kunnen herstellen. En dat heeft
wel consequenties, denk ik. Zeker. Maar daar staat dus tegenover dat Iran een autocratisch regime heeft. Die kan die bevolking uitpersen. Want op een of andere manier is er geen revolutie gaande. Door de afschuwelijke repressie in Iran. En Trump maakt nu een dubbele blokkade... Het gevolg daarvan is op termijn een hogere olieprijs. Nu is het even zo dat de financial markets denken... dat er toch een overeenkomst komt. Toch zijn de
olieprijzen weer onder de 95 dollar
gezakt. Maar financial markets vergissen zich soms, Hugo. Die zijn dan zo optimistisch. Dus het is maar zeer de vraag of dat goed uitpakt voor Trump. Dus Trump staat ook enorm onder
¶ Iran Deal: Onderhandelingen en Trumps Beperkingen
druk. Ja, dus hij moet met een deal komen. Wat zou die deal dan kunnen zijn de komende dagen? Kijk, het hing al vast op de straat van Homoes. Moest die nou wel of niet opengaan? Dat was een punt waar geen overeenstemming kon worden bereikt in het islamabad. En het andere punt was natuurlijk gewoon het verrijkt uranium. En überhaupt de verrijking van uranium in algemene zin. Daar kwam men niet uit. Hoe moet je eruit komen eigenlijk, Jan? Nou
kijk. Iran zei van over vijf jaar willen we weer kunnen verrijken. Dat is ons recht. En Fens wilde twintig jaar aanhouden. En wat hier natuurlijk een belangrijke rol speelt... is dat Obama, die Comprehensive Agreement van Obama... en die was zo dat in 2030 was er een sunset clause... en dan was Iran weer vrij om het te doen. Dat is een soort focuspunt of een vergelijkingspunt. Kijk, luister eens. Als Trump slim is, dan bedenkt hij dus van ik
zit gewoon hartstikke vast aan alle kanten. Dus ik accepteer gewoon tien jaar of zo, weet je wel. En als Iran dat ook zou accepteren, dan kan die daarmee ophouden. Het probleem is, Iran wil kosten wat het kost, Hormuz behouden. Omdat dat gewoon een enorme hefboom geeft op de hele wereldeconomie.
Bovendien is het hun grondgebied in belangrijke mate. Volgens internationaal recht is het een open vaarweg toch? Zeker, maar het is geen internationaal. Het is geen OPC.
Nee,
maar dat
is met de zond en zo bij Denemarken. Ja, daar zijn afspraken
over gemaakt. Dat klopt. Maar natuurlijk proberen ze daar controle over te maken. Want dat is natuurlijk een hefboom van je welste. Nee, maar ik denk dus inderdaad dat het enige wat mogelijk is... is dat je een deel sluit over de termijn... waarna Iran weer mag gaan verrijken. En ja, Iran die zegt natuurlijk van wij mogen gewoon verrijken voor civiele doeleinden. Nou, dat is natuurlijk ook zo. En zij willen ook kunnen verrijken wat mogelijk is binnen het non-proliferatieakkoord.
Dus een lagere verrijking dan heb je
dan
Ja, en dan mag je dus geen kernwapen produceren. Ik denk dat het daarin zit. Dat is een vrij technische Trump moet met iets beters komen dan het verdrag van 2015 van Obama. Trump zelf in 2018 volgens mij heeft opgezegd. Als de
worst deal ever
Ja, dus hij komt nu in een situatie terecht waarin hij een nieuwe deal moet sluiten. Die ongelooflijk dicht zit bij de oude deal. Omdat die ook gewoon conform het internationale recht was. En de verdragen die ten grondslag liggen aan het non-proliferatieakkoord. Het enige wat die dan kan doen is ervoor zorgen dat die termijnen wat op worden gerekt. En dat het wat langer duurt voordat Iran weer volop aan de bak kan gaan op het nucleaire gebied
Maar dat zou dus heel goed kunnen, dat hij die ontsnappings...
Ik zie niet goed in wat hij nog meer zou moeten doen. En overigens heeft het Internationale Atomenergieagentschap al gezegd... bij Monde van Korst, die de grote baas daar... er moet wel een enorm goed verificatieregime worden afgesproken... want anders gaat dit gewoon niet werken. Want het is natuurlijk een feit dat Iran de kluit voortdurend blazerd heeft... Maar dat heeft ook weer te maken met het opzeggen door Trump
van het Iran-akkoord van Obama. Dan zie je dus dat die verrijking een enorme sprong heeft genomen en dan zie je dus dat... die Iraniërs in de richting gingen van die 60% te verrijken, waarmee uiteindelijk een autobomb maar zou kunnen
produceren. De conclusie is dus eigenlijk dat je inhoudelijk, als het logischerwijs uitkomt, op ongeveer de deal die Obama sloot, maar dan misschien met een paar jaartjes moratorium op uraniumverrijking erbij, zodat Trump kan zeggen dat hij het fantastisch heeft gedaan. Zoiets
ga je doen. En Trump staat onder druk dus van de financiële markten. Die nog even mild zijn. Omdat ze denken dat er een snelle oplossing komt. Maar straks natuurlijk zullen toeslaan als dat niet zo is. Bedenk ook de golfstaten en Saudi-Arabië. Die bellen natuurlijk constant met Washington. Want eerst zei de kroonprins van. Hak de kop van de slang af. Goed doen we het door. Nou blijkt dat regime change niet zo'n geweldig idee geweest te zijn. Iets
wat ze wel hadden kunnen bedenken met z'n allen. Maar goed kennelijk niet. Maar nu is het dus zo dat. in de economische prognoses de VAE 13% contractie krijgt. Daar praten we over. Dat is echt ongelooflijk. Dus Trump staat onder enorme druk ook van zijn mondgenoten daar.
En tegelijkertijd kan hij met militaire macht niet zoveel doen. Die berichten die we al eerder hebben genomen... die worden eigenlijk nu weer opgerakeld ook door... door de administratie in de regering in Washington... dat er nog 6.000 soldaten in aantocht zijn. Mogelijkerwijs nog een keer aangevuld met nog eens een keer 4.000. Maar het zijn er nog steeds maar 10.000, dus daar kun
je nog steeds niks mee. Dus wat hij dan daarmee zou willen doen, met betrekking tot het opvoeren van druk in de richting van Iran, is mij op dit ogenblik ook een
raad. Zoals ik het las, zou je dat logischerwijs gebruiken voor verlenging van de blokkade. Want dat kan je niet eeuwig doen met de schepen die er nu liggen. Ja,
¶ Libanon Wapenstilstand en Hezbollah's Obstructie
dat is juist. Laten we even naar Libanon. Daar is een gesprek geweest. en dat is op zichzelf uniek, voor het eerst in decennia, dat tussen de ambassadeurs in Washington van Israël en Libanon, er is in elk geval uitgekomen dat ze verder willen praten. Nou, dat lijkt me ook fantastisch. Dat is heel wat meer dan waar ze waren. En er was sprake, dit kwam van een Iraanse official, dat mogelijk er straks het vuren voor een week aan zit te komen in Libanon.
Maar geen begin van een overeenkomst of zo, hè
Nee, maar dat kan ook niet. Daarvoor is het niveau te laag. Je kan best wel ambassadeurs met elkaar laten praten. Onder leiding van Rubio. Maar uiteindelijk, weet je, is het chefzaggen. En dat betekent dat een premier daar naartoe moet gaan. En die moet er een klap op geven. Maar dat kunnen ambassadeurs niet doen. Dan moet er echt een officiële delegatie denk ik ook komen. Vanuit Libanon om dit voor elkaar te krijgen. En vanuit Israël Dus dit is denk ik gewoon even aftasten van wat
de mogelijkheden zijn. En of het gezellig was. En als het gezellig was, dan is er misschien een mogelijkheid om toch door te gaan. Maar er is één punt waarvan ik me afvraag hoe dat er dan doorheen speelt. En dat is de rol van Hezbollah zelf. Dus Qasem, de secretaris-generaal van Hezbollah... die heeft al gezegd, deze onderhandelingen... die zijn een dolkstoot in de rug van ons. Je ziet dat Hezbollah het aantal aanvallen op Israël heeft opgevoerd. Echt tientallen,
vele tientallen de afgelopen dagen. Dat gaat dus maar door. Ja, ik zou dus... niet weten hoe je dan Hezbollah tot de orde kan roepen... als hij gewoon wil doorvechten.
Hezbollah zat gewoon niet aan tafel. En Hezbollah heeft ook gezegd, trouwens, Al Jazeera ook... Rubio is niet een erg objectieve bystander, weet je wel. Dat soort dingen ga je krijgen. Gewoon asymmetrie slaat in je gezicht
Je kan wel een akkoord bereiken... maar als degene waar het om draait niet gehoord wordt... en die meldt ik ga gewoon verder blijven vechten... dan
houden we het er gewoon op. Er was nog een gezamenlijke verklaring van volgens mij vooral G7-landen... die Israël opriep onmiddellijk een eind te maken aan de gevechten in Libanon. En er was ook nog een opmerkelijke rol in dit alles... van de Israëlische ambassadeur in Duitsland. Ja
dat is zo'n interessant verhaal. Weet je, Smotrich, dat is een niet erg genuanceerde man... laat ik het zo zeggen, minister in het kabinet... en die heeft dus allerlei verwijten die Merts heeft bezwaren gemaakt... tegen de wijze waarop Israël optreedt op de Westbank... waar we heel vaak over praten. En dan zegt Smotrich ook van... ja, beste Merts, je gaat ons niet nog een keer in de ghetto sturen?
Wat natuurlijk een schandalige opmerking is. En nu is dus de eigen ambassadeur van Israël in Berlijn... die heeft zich daar dus van gedistanceerd. Die heeft dus Smatis, wat natuurlijk ook een rechtsbuiten is... in dat kabinet van Netanjahu, gewoon tot de orde geroepen. Dat vind ik wel bijzonder. Dat komt niet zo vaak voor. Dat een ambassadeur een minister tot de orde roept. Dat is wel gebeurd
¶ China, Rusland, Iran: Nieuwe Geopolitieke As
Laten wij in dit blok... Ik denk dat je dat wel gewoon een bondgenoot van Iran mag noemen. Het is ook wel duidelijk dat ze wapens hebben geleverd aan Iran. En zelfs de beschikking over een satelliet, volgens de Farnese op tijd
Nou ja, zelf ontkennen ze het, dat ze die wapens hebben geleverd. En in de vorige aflevering hebben we gezegd dat er onder andere vanaf de schouder te lanceren ketten zouden zijn geleverd. Maar China die zegt, ja dat is niet zo. Maar wij hebben er wel bij gezegd dat dat via een derde partij ging. Waarschijnlijk via een derde land. Dus ze kunnen dat ook gewoon ontkennen dat ze dat rechtstreeks geleverd hebben. Maar het is niet onbelangrijk. Want Trump
die zegt, als dit allemaal waar is. En als die Chinese wapens uit het werk naartoe komen. Ja, dan hebben we wel een probleem. En dan wil ik eigenlijk dat de heffingen in de richting van China met 50% verhoogd worden
En tegelijkertijd zegt Trump dan, en dat vind ik zo interessant hè. van, nou, ik heb Trump, ik heb met Xi gebeld en zo... en China is heel erg blij dat ik permanent de straat van Hormuz ga openen. Ik doe het voor hem en ook voor de hele wereld. En deze situatie zal zich nooit meer voordoen. En de Chinezen zijn overeengekomen... om nooit meer wapens naar Iran te sturen. En dan zegt hij, president Xi will give me a big fat hug... When I get there in a few weeks,
we are working together smartly and very well. Doesn't that beat fighting? But remember, we are very good fighting if we have to. Far better than anyone else. This is pretty crazy, hè
Ja, maar dat is ook belachelijk. Kijk, die Chinezen sturen al wapens naar Iran vanaf de jaren tachtig. En dan zie je dat, zeg maar, vanaf... Ja, 2005, 2006 ongeveer zie je dat dat afneemt. En dat heeft te maken met een resolutie die dan is aangenomen in de VN-veiligheidsraad. En ook door China is aanvaard om het politische rakettenprogramma te beperken. En dan zie je dus eigenlijk dat de Chinezen andere
soorten spullen gaan leveren. maar bijvoorbeeld onderdelen of grondstoffen voor raketbrandstof... dat soort dingen gaan ze dan doen. Dus wat ze nu doen door het direct leveren van wapens... als dat dus inderdaad waar is, dan is dat wel een belangrijk moment. Want dat markeert wel een ommekeer in de geschiedenis wat dat betreft
Overigens heeft Xi dan straks... Trump op bezoek, maar vandaag Lavrov, de regissieminister van Buitenlandse Zaken. Twee dagen lang is hij in China om te praten over de twee interessante onderwerpen Iran en Oekraïne
Lavrov heeft gezegd dat Iran heeft een onvervreembaar recht om uranium te verrijken voor civiele doelen. Dat is ook zo trouwens. Ik ben niet vaak met Lavrov eens, maar hier wel. Dat is ook zo, ja. Maar het is wel duidelijk dat Rusland en China dichter bij elkaar staan... dan wij leuk zouden vinden
Ja, nou ja, goed
En dat Trump een beetje zo'n rare relatie heeft met sommige van zijn tegenstanders. Het blijft gewoon heel raar dat hij dan zo positief reageert op Rusland... terwijl duidelijk is dat die Iran steunen... en dat die Amerikaanse troepen aanvallen.
Amerika zit gewoon in het Russische kamp. En Trump wil kennelijk... Naar een grand deal met Xi. Dat wil hij. Daarom loopt hij zo beleefd te doen en zo aardig te doen.
Nou ja, hij zit wel zijn eigen glazen in te gooien met die oorlog in Iran. Want Xi is natuurlijk niet echt gecharmeerd hiervan. Maar eigenlijk Jan, wat je allemaal roept... Ik bedoel, ik begrijp gewoon überhaupt niet wat hij aan het doen is. Want je realiseert dat dat is ook de... de Russen doelwit informatie aan de Iraniërs hebben gegeven. Hij zit inderdaad in het Russische kamp. Maar tegelijkertijd zitten de Russen niet volledig in het Amerikaanse kamp. De Russen hebben dus
de positie van de Amerikaanse soldaten in Irak... hebben ze doorgegeven aan Iran... En dat heeft ook geleid tot aanvallen. Dat is wat er gebeurd is. Maar zijn we
inderdaad misschien niet de meest logische verklaring... wat Arjan zegt, dat Trump graag ziet dat hij een deal maakt... met de andere groten der aarden, Poetin en Xi... en tussen hen een beetje de wereld verdeelt? Ja, dat denk ik ook
Dat denk ik dat dat zo is. En dan neem je kennelijk maar voor lief... dat de doelwit informatie over jouw eigen... Aan Iran. Het is de wereld op zijn kop. Maar het zou mij zelfs niet verbazen als Trump gewoon blind is voor die informatie. En dat is echt ernstig
¶ Trumps Binnenlandse en Internationale Controverses
Laten we naar Amerika zelf, na het volgende
Welkom terug, Arjan. Er zijn weer van allerlei dingen gebeurd. Laat ik maar met het eerste beginnen. Je weet dat Amerika een heel ingewikkeld electoraal systeem heeft. Waarbij het zo is dat je dus... Het is een districtenstelsel. Met die kiesmannen en zo. Ja, met die kiesmannen. Het is allemaal heel ingewikkeld. Iedereen vindt het ook ingewikkeld. En iedereen zegt dat het eigenlijk anders moet. Je kan dus zonder dat je de popular vote hebt... zonder dat je een meerderheid
van stemmen hebt... kan je dus... president worden. Dat gebeurt zelfs heel regelmatig. Er is nu een beweging onder 17 staten en de District of Columbia. Dat noemen ze een Interstate Compact. En die willen dat dus veranderen. En er wordt gezegd van dit is wel indrukwekkend... want dat zou er op termijn toe kunnen leiden... dat dat ook zou kunnen veranderen.
En als je de Amerikaanse bevolking vraagt... via de Pew Research Center poll... dan 63% van de Amerikanen willen ook eigenlijk... niet meer dat electorale college hebben... maar gewoon de popular vote, de meerderheid voor de president. En 35% zou daar tegen zijn, dus daar zou ook een meerderheid voor zijn. Nou, dat is één. Het tweede is, we weten allemaal nog... die
verschrikkelijke bestorming van het kapitol in 2021. En nu blijkt het zo te zijn dat de Amerikaanse Department of Justice... die heeft gevraagd aan de rechters... om die far-right groups, de Proud Boys en die Oath Keepers... die daar
een
hele nare rol speelden... om die niet heel erg zwaar te straffen. Dus dan zie je ook weer daar dat het gewoon doorgaat Wat ik ongelooflijk interessant vind, jongens, is dit. Ik ben dus echt heel blij dat Maquillard het heeft gered... en dat Orbán het niet heeft gered... En ik hoop dan ook een beetje dat het populistische momentum... in Europa misschien een beetje gedempt wordt. Maar ja, AFD doet het nog goed en Frankrijk gaat misschien ook mis straks. En Farage
hebben we ook nog. Maar goed, nu zegt Trump zelf... Nou, die nieuwe man, die maquillard, is doing a good job. Fantastisch, joh. En hij distancieert zich helemaal van Orbán. Nou, jullie weten, Orbaan was de posterboy van MAGA. Ook een ideologische zin. Zou het niet zo zijn dat sommige MAGA-mensen ook denken van... hé, dit is wel een beetje raar. Orbaan was toch een geweldige man? En je gooit hem nu in één keer voor de bus
Sterker, het hele MAGA-gedachtenvoet is in zeer belangrijke mate gebaseerd... op de aanpak van Orbaan.
Ja
ik begrijp dit ook niet. Maar er staat nog wat anders aan de hand... Wat je dus ziet is dat Orbáns verlies is mede ook gekomen. Doordat hij te sterk aan de kant van Trump stond. En je ziet dus eigenlijk dat leiders die heel erg sterk aan de kant van Trump staan. Die beginnen dus nu te verliezen. Melonië heeft dat dus ook meegemaakt. Toen zij het referendum voor het inperken van de rechtelijke macht had. ging houden, dat heeft zij ook verloren. Onder andere omdat ze te dicht
bij Trump stond. Dat moet ook wel een waarschuwing zijn voor al die politici... die ik ook in Nederland hoor roepen. Dat de Amerikaanse president echt geweldig is. Dat het een geweldige bondgenoot is van ons. Dat we niet zonder NAVO kunnen en zo. Mensen geloven dat dus niet meer. En weet
je, dat is ook de reden dat Bagdela... waar we vaak over praten, die man van Le Pen... dat hij toen dus... Ben, het begon toen met een soort nazi-groet. Toen heeft Bardella gelijk het vliegtuig terug naar huis genomen. Vans zal niet naar Parijs komen straks. Want dat is de beste reden om... Dan zal hij het niet winnen. Nee, zeker
Oh, en we hadden nog wel een vervolg op de Paus Gate. Of hoe noemen we dit? Arjan
Ja, dat is echt ongelooflijk. Je weet dus dat Trump heel kwaad is... over dat de paus kritische aantekeningen maakt bij de Iranoorlog. Bij heilige oorlogen. En vervolgens heeft dus ook Trump gezegd... het is een linkse paus en zo. Die man is woken en weet ik allemaal wel niet, hè? En vervolgens heeft de paus zelf gezegd, dat is een Amerikaan overigens... die heeft gezegd van nou, ik zal steeds snel over de oorlog blijven praten. Ik ben voor vrede.
En verder ga ik helemaal niet in op de commentaar van Trump... Het gaat maar door.
En vervolgens heeft dus Maloney ook die uitspraken van Trump onacceptabel genoemd. Ja, exact. En daar heeft Trump nu ook weer op gereageerd in de Corriere della Sera-krant. Die heeft hij gebeld, hè? Ja, dat Maloney zwak is.
Ja,
Trump is
gechoqueerd. Nee, maar mag ik even nog iets zeggen over Vens? Want dat is namelijk te leuk voor woorden. Die heeft gezegd dat de paus voorzichtig moet zijn met theologische uitspraken.
En met morele oordelen.
En met morele oordelen.
De paus. Die heeft niet te doen met
moraal
En het is absoluut niet zo, zegt Vens, dat God geen geweld toe... Want kijk maar naar de Tweede Wereldoorlog. Als God niet aan onze kant had gestaan... dan hadden wij nooit Europa kunnen bevrijden tegen Hitler. Ja, dat is een mooie. Ja, dat zou allemaal wel zo kunnen zijn. Maar volgens mij was het ook een verdediging tegen Hitler. En Hitler was namelijk slecht. En nu zoekt Amerika steun
voor een oorlog... Ja, ik wil die oorlog niet vergelijken met de Tweede Wereldoorlog... maar het was wel een niet geprofesseerde oorlog die is uitgebroken
Weet je wat ook zo ongelooflijk hilarisch is? Er was een jongen op Fox News en die vroeg aan Trump van... oh, je bent nogal christelijk geworden en zo. Welke passage in de Bijbel... Vindt u het allerbelangrijkste? En toen zei Trump dus van... Nou, dat vind ik heel persoonlijk. Daar wil ik eigenlijk niks over zeggen. Toen vroeg die jongen... Bent u meer een fan van het oude testament of van het nieuwe? Toen zei hij van... Boos. GELACH
Ik moest zo
lachen Het is vreselijk, maar het probleem begint nu ook te ontstaan binnen de Republikeinse partij. De bischoffen hebben dus hun gedrag al ten opzichte van de pauze onacceptabel en respectloos genoemd. Ze zijn woedend geworden over dat achterlijke AI-plaatje waarin Trump zich afbeeldde als Jezus, waarvan hij zelfs zegt nee, ik was iemand van het Rode Kruis. GELACH Ja,
ja,
ja. Dat is echt geweldig. Maar dus die... Het gaat hem nu tegenwerken.
En de evangelicals
ook
Die houden er ook niet van. Dus je zou kunnen voorspellen dat in midterms... het misschien toch wat moeilijker wordt voor ons baas. De oranje baas Ja.
Als ze doorgaan voel
ik
altijd maar aan toe. De ruzie
maken met de paus... En die bondgenoten zoals Orbán zou laten vallen.
Ja, dat is toch wel
heel stom. Maar goed, nou ja, oké. Het is wat
¶ Oekraïne Oorlog: Aanvallen en Russische Terugval
het is. Gaan we door naar Oekraïne. Oekraïnse drones hebben een chemische fabriek geraakt in Sterlitamak. Zo'n 1500 kilometer ten oosten van Oekraïne. Waar er zou worden geproduceerd voor de wapenindustrie. En waarschijnlijk ook een explosieve en munitiefabriek in Samara. En gisteren was een chemische fabriek in Volokta aan de beurt. Russische aanvallen op Oekraïnse energieinfrastructuur zorgden vanochtend voor stroomuitval in
vijf regio's. In Kharkiv zijn vijf gewonden gemeld. Gisteren viel er bij een Russische raketaanval op de Nipo vijf doden en 27 gewonden. De Oekraïnse commandant Oleksandr Sirski zegt dat de Russen hun offensieve operaties over het gehele 1200 kilometer lange front hebben opgevoerd na verbetering van de weersomstandigheden. Oekraïne voert daartegen, zei hij, een actieve verdediging en brengt de Russen zware
verliezen toe. Afgelopen maand, zei hij daarbij nog, is bijna 50 kilometer op de Russen terug veroverd
Ja, dat klopt. Het spannende wordt natuurlijk dit jaar wat gaat met die... Ja, die gefortificeerde steden gebeuren. Slobiansk, Kramatorsk en dan naar beneden toe naar het zuiden. Truskivka, Konstantinivka, dat soort
steden
Ja, dat is nog 19% van de hele oplast die nog veroverd moet worden. Het is heel erg lastig om er doorheen te komen. Er komen ook steeds meer analyses van hoe ziet dat er dan uit. Nou zijn natuurlijk die Oekraïnders eigenlijk al 11 jaar bezig om daar heel hard... allerlei fortificaties op te werpen. En je ziet dan ook dat het echt heel erg lastig wordt ingeschat voor de Russen... om daadwerkelijk die oplast verder te veroveren. Het zijn toch
behoorlijke steden van vaak meer dan 100.000 inwoners. Er lopen rivieren doorheen, onder andere de Oskil. Het is toch lastig om militairen te zien om een grote operatie over een rivier uit te doen... te voeren. Wat je ook ziet... is dat het een gloeiend landschap is. Er zijn heuvels. En als je op zo'n heuvel zit... dan heb je toch een redelijk overzicht over het geheel. En dat is heel erg in het voordeel van... van Oekraïne. En steden bevoordelen per
definitie te verdedigen. We hebben gezien hoe lang het duurt voordat die steden veroverd zijn. Soms is er gewoon twee, tweeënhalf jaar gevochten om die steden. En dan zijn ze gewoon tien vierkante kilometer verder gekomen. Dus dat schiet niet echt op. En als je gewoon ook op dit ogenblik kijkt... Hoe hard het gaat met Rusland, eigenlijk moet ik zeggen hoe langzaam het gaat. Als je kijkt naar de hoeveelheid voorover terrein en je vergelijkt dat met dezelfde periode van
vorig jaar, is het ongeveer de helft. Dus er is enorme vertraging gekomen in die Russische opmars. Ja, nu is de inschatting eind 2027, begin 2028. Als het met dit tempo doorgaat... dan zouden de Russen de resterende Donbass veroverd kunnen hebben. Ja, dat is wel... Nou ja,
je mag
hopen dat dan die oorlog voorbij is
Ja, en dan moet dus ondertussen de recrutering ook nog een beetje blijven lopen. Terwijl volgens mij Oekraïne nu nog steeds zegt... dat ze meer Russen afschieten, om het maar zo cru te zeggen... dan erbij komen.
Nou ja, we hebben natuurlijk al eerder gesproken over de noodmaatregelen die worden genomen door bedrijven te vragen om werknemers af te staan. Dat geldt nu ook voor universiteiten en hogescholen. Die worden hetzelfde gevraagd. Maar wat ik ook heel verbazenwekkend vind, is dat er nu soldaten worden overgeheerd van tankbataillons naar de infanterie. Nou, daar zijn ze niet voor opgeleid. Kanonnenvlees,
wat daar wordt gepoliceerd. Maar het hele punt is dat ze dus om twee, drie weken... twee, drie soldaten moeten afstaan, die tankbataillons, voor de invalterie. Dan heb je echt een probleem als je dat aan het doen bent. En ja, het is inderdaad zo dat de Oekraïners op dit ogenblik... meer Russen doden dan dat er geworven kunnen worden
¶ Bondgenoten Onder Druk: VK Defensie en Relaties
Zelensky beklaagde zich dinsdag... dat hij heel moeilijk contact kon krijgen met Steve Witkoff en Jared Kushner. Die zijn gewoon 24-7 bezig met Iran. En hij zegt ook, en dat vind ik interessant... hij klaagt ook over de disruptie. Dus het stoppen van de leveranties van de Amerikaanse wapens. Rob, weet jij daar meer over? Wij kopen wapens in Amerika... Houdt Amerika dat tegen? Wat is daar aan de hand? Ja, dat
weet ik niet precies. Ik weet wel dat er meerdere uitspraken zijn geweest... om geavanceerde wapensystemen niet te verkopen aan Oekraïne. En dan gaat het onder andere over de Paktri raketten voor de Patriot. Dus dat is wel redelijk ernstig. Maar ik denk dat het redelijk geheim is wat daar gebeurt. Want er... Ik zie daar weinig van in de openbare bronnen. Maar dat de rem erop wordt gezet, dat is wel zeker
Maar als Ruben Brekelmans zegt op de tv... we zijn zeer afhankelijk van de Amerikanen... want we kopen daar de wapens die Oekraïne nodig heeft. Misschien is het nu al zo dat Amerika dat gewoon niet doorlevert... dat wij kopen aan Oekraïne
Nou ja, dat hangt er dus vanaf wat het is... En proberen uit te zoeken. Maar ik kan het uit de openbare bronnen niet halen
Ik ook niet. Ik had hier nog genoteerd. Oh ja, wel verrassend van Politico. Dat die Amerikaanse sancties tegen Russische olie. Die vanwege de oorlog in de golf tijdelijk waren opgeschort. Die opschorting is afgelopen. Afgelopen weekend. Zonder verlenging. Dus die zijn weer ingegaan. Nou, dat is op zichzelf mooi. En dan was er nog een puntje over het VK. Oh, kritiek op de investeringen in defensie daar, toch Rob? Wat was er aan de hand
Ja, dat is een vreselijk verhaal. In Salisbury is er een bijeenkomst geweest. Een soort conferentie, denk ik. Waar... Eigenlijk is gezegd door George Robertson, dat is de oud-secretaris-generaal van de NAVO. En die heeft voor Starmer de Statistische Defence Review geleid. En George Robertson is keihard die keer gegaan over het blijd van Starmer. Dat het totaal viseloos is, dat hij gewoon niet in staat is om die kruismachten verder...
gereed te brengen voor de nieuwe tijd. Dat ze hopeloos achterlopen. Er is een hele hoop geld wat er nog moet worden gefoeneerd... om de gaten voor de komende vier jaar te dichten. Ongeveer 28 miljard pond. En hij zegt, dit is eigenlijk gewoon financieel vandalisme wat hier gebeurt. En het ministerie van Financiën zegt, George Robinson... Die zitten er in belangrijke mate achter. Maar er zitten allemaal types die totaal geen verstand hebben van defensie. En eigenlijk helemaal niet weten wat
ze moeten doen. En dat was dan ook de uitsmijter van hem. Je kunt je natuurlijk niet verdedigen als je niet bereid bent om geld in defensie te stoppen. Maar wel bereid in sociale voorzieningen. Dat is eigenlijk gewoon, en dat heeft nogal een klesje opgeleverd in het Verenigde Koninkrijk. Starmer's positie. in het Verenigd Koninkrijk, die helemaal meegaan met George Robertson. En die zeggen van ja, dit is gewoon totaal chaos... wat hier aan de hand is in het Verenigd Koninkrijk
Ja, dat is allemaal waar, maar wat ook waar is... dat die hele brexitleugen heeft zoveel geld verbrand. En daardoor krijg je dit soort bezuinigingen.
Nee, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel, die brexit, dat zie je natuurlijk nu... wat daar de gevolgen van zijn. Ze staan buiten de... buiten de Europese Unie. Maar ze staan eigenlijk, de NAVO doet het niet meer. Ik heb het interview gezien, of gehoord over het interview, er zijn geen beelden van, maar ik heb even naar Sky News gekeken. Degene die Trump interviewde, die vertelde wat daar gebeurd was. En nou ja, we hebben heel vaak gesproken over de
special relationship tussen het Verenigde Koninkrijk en Amerika. en die gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog. Ze hebben samen, Amerika en de Britten, de nieuwe wereldoorlog ontworpen. Ze hebben samen opgetrokken bij de bevrijding van Europa. Dat heeft onder andere geleid tot die speciale band. En die speciale band... Ja, die is niet meer. En het bleek dus gewoon dat Trump gewoon niet wist dat er een speciale band was tussen het
Verenigd
Koninkrijk. Hij had nog nooit van een special relationship gehoord. En hij zei nou, ik ken die niet, die special relationship. En dat geldt in ieder geval niet. En oh ja, by the way, ik heb jullie een hele goede deal gegeven. Een handelsdeal gegeven die heel erg voordelig voor jullie is. Maar die kan zo veranderen. Ongelooflijk. Op Sky News was
het wel vermaaglijk om te zien. Ik zag die Britten wel ongeveer in een hogere staat van ontreddering de reportage volgen over hoe Trump zich had gedragen.
Echt ongelooflijk.
Oh ja, en wat ook heel erg leuk is. En ik denk dat het ook heeft gegolden met het bezoek van onze koning en koningin. Hij denkt... dat de koning, de Britse koning van Engeland dus naar Amerika gaat... omdat hij Trump zo'n leuke vent vindt. Maar hij realiseerde zich, Tiet bleek uit dat interview... dat de koning gewoon gestuurd wordt door Starmer. En voor hem was dat een totale disconnect.
Dus dat stond los van elkaar. Het bezoek van de koning en het land waar hij koning van is... te voeren op het gebied van energie en op het gebied van immigratie. Daar had hij ook harde woorden over. Dat is echt wel aardig om te zien. Hij begrijpt dus niet wat ook een constitutionele monarchie is
En hij acht zichzelf natuurlijk op het niveau van koningen. Dus dat zijn ook weer de grote der aarde waar hij mee fraterniseert.
Inderdaad. Alles is een real estate deal. Alles is transactioneel. En als je grote bekken tegen hem zegt... dan gaat hij het handelsverdrag openbreken. Zoiets. Het zijn wonderlijke tijden.
Dank jullie wel voor vandaag.
Tot morgen.
