Trump dumpt Europa - podcast episode cover

Trump dumpt Europa

Apr 01, 202630 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Trump dreigt uit de NAVO te stappen | En de Straat van Hormuz is straks ons probleem | Den Haag doet nog even of er niks aan de hand is

Iran vergroot de druk in de Golf met drone- en raketaanvallen op tankers, luchthavens en infrastructuur, terwijl het regime intern wankelt. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk duiden hoe een gedeukte machtsstructuur in Teheran de oorlogvoering niet stopt, maar onderhandelingen over garanties en herstelbetalingen juist bemoeilijkt. De claim op soevereiniteit over de Straat van Hormuz en tolheffing op scheepvaart maakt de economische en maritieme inzet nog hoger.

Trump schuift intussen van ‘verpulveren’ naar ‘sterk beperken’ van het Iraanse militaire vermogen en hint op vertrek uit de Straat van Hormuz en zelfs uit de NAVO. De spanning tussen Amerikaanse binnenlandse politiek, de passieve houding van Europese bondgenoten en de kwetsbaarheid van Nederlandse en Europese energievoorziening loopt op. Koningsbezoeken aan Washington komen in een ander licht te staan als de trans-Atlantische band verder erodeert.

Rusland boekt minimale terreinwinst in Oekraïne, moet heimelijk mobiliseren en knijpt internetverkeer af, terwijl Oekraïense drones Russische olie- en petrochemische doelen raken. In Europa verzwakt de Duitse economie door de energiecrisis en Israëls nieuwe doodstrafwet zet de diplomatieke verhoudingen verder op scherp.

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein in de wijk. Hugo

Speaker 2

Rijtsma. Woensdag 1 april. Welkom bij Boekestein en de Wijk op zoek naar de nieuwe wereldorde. Te beginnen met de beschietingen over en weer in de golf in de afgelopen 24 uur. Een Iraanse kruisraket heeft vanochtend een olietanker geraakt voor de kust van Qatar. Die veroorzaakte brand en schade aan de romp boven de waterlijn. De verandering is veilig. Een Iraanse drone aanval heeft vandaag ook een grote brand veroorzaakt op de internationale stoftanks getroffen. In Bahrein is naar verluid de

grootste telecomprovider van het land geraakt. Gisteren werd een olietanker getroffen voor de kust van Dubai door een vermoedelijke Iraanse droneaanval. Daarbij is brand uitgebroken, maar er zou geen lekkage zijn. Ook raakten in Dubai vier mensen gewond door neervallende brokstukken. Verder vuurde Iran gisteren raketten af op Israël en Saudi-Arabië,

maar daarbij zijn geen schade of slachtoffers gemeld. Vanochtend zijn opnieuw zware luchtaanvallen gemeld op Iraans hoofdstad Teheran en zojuist opnieuw, dus in de namiddag hebben we het dan over Gisteren troffen Israëlische bommen op het vliegveld van Teheran... het Iraanse regeringstoestel. De Wall Street Journal maakt melding van een Amerikaanse aanval... met bunkerbusters op een munitiedepot bij Isfahan. En in Beirut zijn opnieuw doden gemeld. Vandaag, net als gisteren, in het

zuiden van het land... door Israëlische aanvallen. Toch weer twee tankers geraakt, hè?

Speaker 3

Ja, zeker. Nou ja, goed, dat maakt natuurlijk de oliehandel en de wereldeconomie... buitengewoon schrikachtig als dat gebeurt. Maar wat je nu ook ziet is dat de revolutionaire garde heeft gezegd... wij hebben nu 18 Amerikaanse bedrijven op de doelwitlijst gezet. Dat is inclusief Microsoft, Google, Apple, Intel, IBM, Tesla, Boeing. Ga zo maar door. En die mogen dus nu ook allemaal worden aangevallen. En dat is natuurlijk allemaal om Trump te zarpen.

Speaker 2

Kan je zeggen dat het regime in Teheran nog de zaak in de hand heeft, om het zo te zeggen

Speaker 3

Ja en nee. Een groot probleem is dat natuurlijk toch een behoorlijk aantal leiders is weggevallen. Dat betekent dat degenen die onderhandelen eigenlijk niet precies weten... welke instructies ze nu eigenlijk krijgen van de centrale leiding... voor zover die nog bestaat. Daar zitten dus problemen. Dus het onderhandelen wordt steeds lastiger. We weten ook eigenlijk niet wie nu de sterke man is.

Die grammenij, de opvolger van, die is in naam de sterke man... maar is dat vermoedelijk toch niet omdat hij toch wel heel zwaar gewond lijkt te zijn... Ja, en dan heb je nu de voorzitter van het parlement. En dat is nu degene, denk ik, die echt truitjes in handen heeft. Terwijl Per Zeskian, de president, af en toe ook nog een duit in het zakje doet... door erop te zeggen, Iran wil absoluut stoppen... maar dan moeten er wel garanties worden gegeven dat het niet nog eens een

keer gebeurt. En dan vervolgens zie je weer dat een totaal andere... Manier van doen is dan de eisen die de revolutionaire garde stelt. En dat gaat bijvoorbeeld over herstelbetalingen en ga zo maar door. Dus het is wel echt heel erg lastig. Maar is het nou zo dat dan dat regime ook niet meer kan antwoorden op de Amerikaanse aanvallen? Het antwoord is nee, dat kunnen ze wel. Want je kunt natuurlijk gewoon die hele commandovoering decentraliseren. En dat hebben

ze waarschijnlijk ook gedaan. Dus die strijd kan gewoon doorgaan. Maar het wordt pas lastig als je dus moet gaan onderhandelen over de toekomst.

Speaker 1

En er komt nog iets bij, Rob. Ik hoorde vanmorgen gevroegd een podcast van David Frum. En dat was een Iraan-expert van The Atlantic, weet je, dat magazine En die vertelde iets dat ik nog niet gelezen had. Dat Iran nu meer olie verkoopt via die tankers dan voor de oorlog. Dat wist ik eigenlijk niet. Als dat waar is, dan benadrukt dat ook dat de politie van Iran eigenlijk best aantrekkelijk is, hè? Als voorlopig, dat je gewoon die hormoes controleert. Dat je 2 miljoen per tanker krijgt

en zo. En dat je kennelijk toch behoorlijk wat verdient aan de olie. Dus zij kunnen het wel even uithouden. Terwijl dus Trump kan het niet uithouden, want die zit met die olieprijs.

Speaker 3

Ja, het werkt ook via pijpleiding. En waar ze eigenlijk voorbij de straat van de hormoes tankers kunnen vullen, heb ik begrepen. Dus ja, nee. Ik heb wel zoiets gehoord, maar ik wist niet dat het zo ernstig was. Overigens, het staat van hun moes. We hadden het net even over, functioneert de regering dan nog? Het parlement functioneert wel, want de Veiligheidscommissie heeft gesproken over een wet over tolheffing, om het maar even in mijn woorden te doen. Dus zij zeggen,

want Iran heeft de soevereiniteit over de hele straat. Kali Baf, ik heb hem net al even genoemd, de voorzitter van het parlement, die zegt, we gaan nooit meer terug naar de oude situatie, want wij gaan gewoon dit zeegebied bestrijden. schouwen als Iraanse grondgebied, wat trouwens helemaal niet kan. En we gaan permanent tol heffen. Dus dat parlement, dat functioneert dus nog wel. De president functioneert ook. Maar het is natuurlijk wel behoorlijk aangetast. Dat is een ding dat zeker

Speaker 2

is. Misschien even een zijstapje naar de situatie in Libanon. Dat is natuurlijk altijd een beetje een zijtoneel van de grotere strijd. Maar een klein landje dat het heel zwaar te verduren heeft. En waar Israël bezig blijft. En ook langer wil blijven

Speaker 1

Tot aan de Litanierevier willen ze het dus permanent bezetten. Al die dorpjes daar worden verwoest. Men spreekt zelfs over de Gaza-methode. En als je iets afweet van de Libanese politiek... dan zet dat Libanese politiek ongelooflijk onder druk. De redenering van Israël is natuurlijk... wij willen gewoon niet meer hebben

dat Hezbollah in die bufferzone zit... Maar ja, in dat precaire evenwicht tussen al die minderheden en meerderheden in Limanon... is zo'n uitkomst natuurlijk wel heel erg in staat om de politiek te vergiftigen. Ja

Speaker 3

maar het betekent dus, Jan, als je dit gaat doen... dat er 600.000 mensen permanent niet meer kunnen terugkeren.

Speaker 1

Exact

Speaker 3

Waar ik ook echt toch wel weer verbaasd over ben, maar ook weer niet... is als je gewoon kijkt wat er vanaf 2 maart is afgeschoten... Dus gewoon vijfduizend raketten, projectielen, drones, et cetera. En wat we dus nu gewoon zien is dat er ook improviserende exclusieven worden ingezet. Er worden first person view drones ingezet. Dat zijn van die kleintjes tegen de Israëlische strijdkrachten beneden de litanie. Ja, het is wel heel opmerkelijk. Je ziet gewoon die Israëli's hebben zich helemaal

kapot gebombardeerd... De afgelopen maand, maar daarvoor natuurlijk ook al. En je ziet dus gewoon hoe ongelooflijk sterk zo'n groep is. Dus als je dat hele idee vertaalt naar Iran, want daar hebben we het de hele tijd over. Ja, dan is het ook heel erg lastig als je al Hezbollah in zo'n klein rotlandje niet eens ziet opstaan. onder de duim houden in Iran. Exact.

Speaker 1

En je kunt het ook verbinden. Er stond een heel stuk op de FT vanmorgen... dat Netanyahu er nu voor kiest om een permanente oorlogvoering te doen. Dus eigenlijk permanent overal gras te maaien. Dat is eigenlijk wat hij dan zegt. Nou ja, ik geloof niet in een exclusief militaire aanpak. En ik geloof het al helemaal niet als je dat permanent gaat lopen doen. Want de asymmetrie zal steeds je... blijven achtervolgen.

Speaker 2

Als we dan eens kijken naar wat de Amerikanen hier allemaal meedenken te gaan doen... dan heeft Hexed, de minister van Defensie, gezegd dat binnenkort een beslissing wordt genomen... over voortgang van de strijd. Trump heeft in diverse media en op dat van hemzelf gezegd... ik doe maar even puntsgewijs, dat hij binnenkort weg wil uit Iran. Hij heeft ook laten blijken dat hij zijn handen zal aftrekken van de straat van Hormuz. Dat moeten andere mensen maar gaan oplossen.

En en passant... omdat bondgenoten niet helpen in Hormoes, wil hij uit de NAVO. Dat is nogal wat bij elkaar

Speaker 3

Ja, nou ja, misschien even per onderwerp. Dus de doelen, gaat hij nou weg over twee of drie weken? Ik weet niet hoe jullie ernaar kijken, maar hij is wel heel zwabberig met zijn doelen. Want hij zegt ja regime change, we hebben al een regime change voor elkaar gekregen. Want er zit nu een nieuwe regering van hele redelijke mensen.

Speaker 2

Hij zwabbert dus wel één kant op. Hij begon eerst met totale overgave en regime change. En nu zegt hij ja we hebben eigenlijk al regime change en het is allemaal fantastisch.

Speaker 3

Ja, en die Ghalibaf, dat schijnt nu ook een geweldige peer te zijn. Maar dat is natuurlijk een hardliner van de bovenste plank... die eigenlijk een verlengstuk is van de revolutionaire garde. Hij heeft al gezegd, ja, dat nucleaire programma is beëindigd. Ja, maar dat nucleaire materiaal, dat is er nog in Iran. En dan zegt hij, de luchtmacht is gedesigneerd, verpulverd. De marine is verpulverd. De ballistische raketten en de lanceringswazen

zijn verpulverd. Maar ondertussen gaan de beschietingen uit Iran gewoon door... Wat je dus nu ziet, en dat vind ik interessant... ik weet niet of jullie dat ook eens opgevallen... maar die Rubio, die begint dus nu andere talen uit te slaan. Die gebruikt die taal van Trump. En die heeft het nu bijvoorbeeld over het sterk beperken. Dus niet meer het verpulveren, maar het sterk beperken.

Speaker 1

Nou ja,

Speaker 3

ik bedoel, dat is helemaal onmeetbaar. Verpulveren is wel meetbaar, want dan ligt het alleen maar overhommel. Maar sterk beperken, ja, weet je... de balistische raketten met de helft wegbombardeert... ja, dat is wel sterk beperken. En dat biedt wel een uitweg voor Trump. Wat vind jij, Arjan?

Speaker 1

Kijk, wat ik ervan denk, het is speculatie. Maar wat ik ervan denk, is het volgende. Hij heeft dus nu aangekondigd dat hij vanavond Amerikaanse tijd... 9 uur, dus bijna... Een speech gaat houden. Het lijkt me niet zo handig. Als je een boots on the ground plan nog zou hebben. Om dat aan te kondigen. Dus ik denk eigenlijk dat hij gaat zeggen. We hebben een geweldige succes. Precies zoals Rob net uitlegde. Met al die beperkte doelen. Het is echt fantastisch wat we gedaan hebben. En verder ben ik

bijzonder teleurgesteld. In onze NAVO. Ik denk dat hij dat gaat doen. En dat betekent jongens. Dat het scenario dichterbij komt. Dat hij over twee weken. de staat van Hormuz gewoon verlaat. En dat vervolgens Iran nog even doorgaat. Omdat ze dat prettig vinden, die status quo. En dan is de coalition of the willing, die 36 lidstaten waar we ook in zitten. Die moeten dan iets slims bedenken. Maar die willen alleen maar met een bestand wat doen. En er is dan

geen bestand nog. Dus we hebben veel migraine voor ons nog. Ja, dat

Speaker 3

klopt. Nou ja, zeker. Als je dus ook kijkt hoe Amerika gereageerd heeft op bijvoorbeeld Spanje... Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk. Het Verenigd Koninkrijk waarvan Trump vandaag ook weer heeft gezegd... dat land heeft helemaal geen marine. Al eerder had hij gezegd van dat vliegkapschip... ja, weet je, dat is gewoon speelgoed.

Dat is niet serieus bedoeld. En Spanje, daarvan wisten we natuurlijk al vanaf het begin van de oorlog... dat die weigert om Amerikaanse vliegtuigen te ontvangen... die betrokken zijn bij de oorlog. Die mogen het land ook niet overvliegen... Frankrijk, die wordt nu ook ineens keihard aangepakt. En Macron, die is buitengewoon verbaasd. Maar die roept nu natuurlijk ook van, ja, er zijn nu allemaal uitspraken over Trump, over vliegtuigen die nu over Frankrijk moeten. Maar dat was ook al lang bekend.

Nou ja, ga zo maar door. Hij is, ja, zo langzamerhand begin ik toch echt wel te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van deze man. Of hij nog wel helemaal in orde is. Nou, en dan komt natuurlijk dat bericht over, daar heb je hem. Hugo en Jan, het einde van het NAVO-lidmaatschap van Amerika. Ja, dat zat er natuurlijk wel aan te komen. Als je dus gewoon iedere keer maar weer roept, en ik zal het onthouden. Iedere keer als

je zegt, waar blijven dan die Europeanen? Die moeten me helpen bij het toegang krijgen tot de straat van Homoes. En waar blijven ze? En ik zal het onthouden. Ja, dan is een volgende stap natuurlijk onverbillig. Dat je zegt, bekijk het maar Europeanen, ik stap uit de NAVO

Speaker 1

Hij zit vol frok, hè? Het is een

Speaker 3

rancune. Het is een rancune van de bovenste plank. Waardoor eigenlijk vind ik... hij niet meer functioneert als een... eigenlijk overheerst de emoties. En is hij dus niet meer in staat om als een rationele leider te opereren. Of zie ik dat verkeerd aan

Speaker 1

jou? Het is niet goed als je door een rancune wordt verteerd... Dan ben je niet meer rationeel bezig. Maar goed, dat is wel heel lang niet meer. Want hij heeft Europa ook nodig. En kennelijk kan Europa nu gewoon weggegooid worden. Wat natuurlijk wel zo is... Kijk, hij kan natuurlijk vanavond allemaal wilde dingen over de tafel proberen. En dan zullen allemaal commentatoren zeggen... Ja, maar dat kan niet van die wet aangenomen. Je hebt dus twee derde van het congres nodig.

Speaker 3

Het verdrag is geratificeerd heel lang geleden. En dat betekent dus dat... door het congres moet worden gederatificeerd. En daar is vooral meestal een tweeduide meerderheid voor nodig... om dat voor elkaar te krijgen. Nou, die heeft hij niet. Dus hij kan er eenzijdig niet uitstappen. Dat kan niet. Maar we hebben natuurlijk al honderdduizend keer gezegd in de podcast... dat hoeft hij helemaal niet te doen. Hij is op het bevel hebben van de strijdkrachten.

Speaker 1

En hij

Speaker 3

hoeft alleen maar te zeggen van die strijdkrachten... Die zet ik niet meer in voor de verdediger van Europa

Speaker 1

De afschrikking is een gord. Daar komt het op

Speaker 2

neer

Speaker 1

Ja

Speaker 2

dat wel. Ik denk dat we hier morgen misschien even wat verder over moeten doorpraten. Anders kunnen we hier de podcast mee vullen. Maar ik denk dat we dus wel kunnen zeggen... hij heeft een probleem met het congres als hij dit wil. Als hij het formeel wil maken. En het tweede is, hij zegt steeds... de straat van Ormoes is niet ons probleem. Maar dat is ook gewoon niet juist. De benzineprijzen gaan in Amerika net zo hard door het

dak als hier. Daar zal hij toch verantwoording voor moeten afleggen.

Speaker 3

Nou ja, het probleem van Trump is dat hij zegt... ik sla een ruit in en dat is jouw probleem. Jij moet hem repareren. Dat is feitelijk wat hij doet. En dat is dus echt heel erg merkwaardig. Maar hij gebruikt dit... en jongens, dit zit al zo lang aan te komen... dat hij zou zeggen van ik wil uit de NAVO stappen. Hij gebruikt dit gewoon als een argument om te zeggen van... ik wil los van Europa. Tijdens zijn eerste termijn. Zo vaak heb ik ook die anekdote verteld.

Van een NAVO-top. Tijdens zijn eerste termijn. Waar hij ook de boel bijna op blies. Waar de staatshoofden en regeringsleiders totaal van de leg raakten. Hij heeft zoveel signalen gegeven. Dat hij die NAVO niet ziet zitten. Dat hij nu gewoon eigenlijk iets in handen heeft. Om te zeggen van. Oké jongens. Jullie Europeanen. Jullie doen niks voor mij. Dan doe ik niks voor jullie. En ik stap op.

Speaker 2

Laten we eens gaan kijken naar de Verenigde Staten zelf. Na het volgende. Welkom terug. Ik zei al van Trump, die zal verantwoording moeten afleggen bij de kiezer. Maar daar loopt hij ook al op vooruit. Met het beperken van poststemmen. Want dat gebruiken vooral veel democraten, bleek de vorige keer.

Speaker 1

Dat speelt al heel lang niet, hè. Dat speelt allemaal heel lang en nu gebeurt het dus weer. Even de feiten. Het frauderen met stemmen is zeer zeldzaam in Amerika. Komt bijna nooit voor, hè. 0,0004 procent of zo. Maar goed, hij maakt er een... 0,0009% in. En tientallen Amerikanen maken daar gebruik van. Dat zijn inderdaad veel democraten daaronder, hè. En hij maakt er een punt van en hij wil dus dat er lijsten worden gemaakt van mensen die dat dan mogen doen. En die moeten ook hun ID laten zien.

En iedereen denkt dat de republikein dit gaat gebruiken om de verkiezingen in hun voordeel te beslechten. Dat is in ieder geval de gedachte die er volgens veel mensen achter zit. Nou, vreselijke ruzie daarover natuurlijk allemaal. Er wordt natuurlijk absoluut ook een rechtszaak dit. En dat zal hij waarschijnlijk wel verliezen. Maar als hij het helemaal in zijn kop heeft, dan doet hij dit dus over. En het speelt al maanden,

dit plan. En nu gebeurt het. Een derde van de Amerikanen stemde bij met die post per post in 2024

Speaker 2

Wat heb je nog meer voor ons?

Speaker 1

Nou, even heel kort het koningsblokje. De Britse koning en de queen, Camilla, die gaan dus naar een state vissen... met een banquet, een dinerje van het Witte Input Witte Huis, 70-30 april. Volgens mij gaat onze Nederlandse koning ook. En zijn gemaal, gemalin, hè. Dus dat gebeurt allemaal. Daar is Trump ook zeer tevreden over. Zet hij dan op zijn eigen social media kanaal, hè. nou wat is er, oh ja wat toch wel aardig is nou misschien

Speaker 3

nog even, hij gaat maar er is natuurlijk enorme oppositie tegen dat bezoek ook uit het parlement er wordt natuurlijk gezegd van ja je kan niet naar een land toe gaan en niet bij een leider slapen die zegt dat onze krijgsmacht gewoon rubbish is dat kan gewoon niet en dit wordt een enorm ja dit kan in potentie een enorm debakel worden wat de monarchie Dat geldt trouwens ook voor het bezoek van onze koning en koningin. Maar het zou mij niet verbazen, daar moeten we even uitkijken wat

er nu gaat gebeuren. Dus beide koningen gaan, om het maar zo te zeggen. Maar ik moet nog zien, als deze discussie oploopt over de NAVO, dan is er echt geen reden meer om nog te gaan. Want die doet dit om dus de Amerikaanse president te slijmen. En om toch proberen om hem enigszins bij de lessen te houden. Maar op het moment dat hij zegt van ja, maar ik ga nu echt uit de NAVO. Waarom zou je dan dat nog gaan doen? Hoe zie ik dat verkeerd, Arjan?

Speaker 1

Ik heb begrepen dat twintig jaar geleden was er dus ook een Britse... De queen was de queen mother natuurlijk, hè? Nee, de queen

Speaker 3

mother,

Speaker 1

Elisabeth. Elisabeth zelf bedoel ik, ja. En die was zo slim om in het Blair House te gaan slapen. Dat is niet op het Witte Huis, weet je wel. Daar kan je nog diplomatieke manoeuvres achter doen. Maar goed, we zullen het zien. Ik denk inderdaad dat de binnenlandse politieke druk om het niet te doen toeneemt... als hij vanavond weer hele beledigende woorden allemaal in zijn mond neemt, hè? Nou, nog één dingetje over Amerika. Als je

Speaker 3

echt zegt, ik wil uit de NAVO, waarom... dan valt echt elk argument volgens mij weg

Speaker 1

Dat lijkt mij dan ook heel lastig. Nou, nog één dingetje. Er waren een aantal helikoptervliegeniers... van de krijgsmacht in Amerika... en die zijn dus boven het huis van Kid Rock. Dat schijnt een grote rockster te zijn. Die werden dus gelijk bijna ontslagen door de krijgsmacht... want dat mag je niet zomaar doen... En dan het gebruik tussen Trump en ook Hexen. Van joh, ik vind het zelf ook prachtige muziek. Kid Rock zegt Trump dan. Deze jongens moeten helemaal niet

ontslagen worden. Volgens mij is Kid Rock niet zozeer heel groot, maar heel erg

Speaker 2

maga.

Speaker 1

Dat

Speaker 2

zal vast zo

Speaker 1

zijn.

Speaker 2

Dan is het tijd voor het front in Oekraïne. De belangrijke Russische exporthaven voor olie in Oest-Luka... staat vandaag nog steeds in brand... nadat die gisteren voor de vierde en volgende keer is geraakt... door Oekraïense drones. Op de Krim is een oude Russische transportvliegtuig neergestort. Alle 29 inzittenden zijn omgekomen. Het Russisch ministerie van Defensie spreekt van een technisch mankement... Elders is het verlies gemeld van een Su-34-vechtsvliegtuig. Wat daar

is gebeurd is niet bekend. In Nizhne-Kamsk in Tatarstan is een enorme brand uitgebroken... na verschillende explosies in een van Ruslands grootste petrochemische fabrieken. Onduidelijk is of dat gaat om een aanval of een ongeluk. Russische aanvallen. In Gerson stierven twee vrouwen toen een Russische drone... een explosief op hun auto gooide. Dat gebeurt daar vaker, schijnbaar voor de lol. In Lutsk, noordwestelijk Oekraïne, hebben Russische drones schade veroorzaakt aan

een postkantoor en een opslagplaats en een woonhuis. Op de grond is vandaag wat Russische terreinwis gemeld in Kharkiv en Donetsk. Bij Slovjansk, dat is ook in Donetsk, is opnieuw een grote gemotoriseerde Russische aanval afgeslagen. President Zelensky noemde de situatie aan het front tamelijk gespannen. De Russen, zei hij, proberen offensieve operaties te intensiveren. Maar dat leidt nog steeds vooral tot meer Russische verliezen.

Speaker 3

Ja, als je nou even kijkt wat er de afgelopen zes maanden is gebeurd... dan hebben de Russen bijna 2000 vierkante kilometer erbij geplust. Dan denk je, dat is heel veel. Maar realiseer je dat het front 1300 kilometer is. Dus als je dat uitsmeert over het front... dan is het iets meer dan een kilometer per... hebben ze er iets meer dan een kilometer bij geplust. Dus dat is niet heel erg veel. Het is ongeveer pakweg tien vierkante kilometer per dag.

Maar als je het vergelijkt met de vorige periodes... dan is het echt substantieel minder. En dan moet je ook nog een keer constateren dat Oekraïne... de afgelopen maanden pakweg 400 vierkante kilometer heeft terugveroverd... met name in het zuidelijke deel van het front, dat Huljapolen. Wat daar dus gebeurd is, is dat die dynamiek op het slagveld... behoorlijk aan het veranderen is... En zeker wat er gebeurd is in het zuiden... dat heeft weer consequenties voor de dombas. En daar zie

je dat het op dit ogenblik gewoon echt stagneert. Nou, dat weerhoudt Poet in de nie van om... net te hebben gezegd van, ja, ik eis nu dat jullie helemaal terugtrekken uit de resterende Donbass. En dat moet binnen twee maanden gebeuren, want anders zwaait er wat. Ja, zwaait er wat. Tot nu toe zwaait er helemaal niet zo gek veel voor Oekraïne. En dit is natuurlijk gewoon van, ja, het is van die retoriek waar je niet zoveel mee kan.

En ook Peskov. die heeft weer gezegd dat de situatie zo slecht is voor Oekraïne... dat ze nu echt moeten gaan toegeven. Maar eigenlijk zijn dit kreten van onmacht... waaruit blijkt dat de Russen gewoon niet heel snel heel veel verder komen. En ze zitten nog steeds met het probleem van Starlink. Ze hebben een probleem nu met Telegram dat ze proberen af te sluiten.

Speaker 2

Ja, dat is dus een

Speaker 3

zelfgemaakt probleem... Ja, het

Speaker 2

zijn allemaal

Speaker 3

zelfgemaakte problemen. Starlink natuurlijk niet, want dat is Amerikaans. Dat is Elon Musk die dat heeft. Maar ze hebben hun eigen satellietsysteem gewoon niet op orde. Het gevolg is dat ze nu bezig zijn... dat is

Speaker 1

echt

Speaker 3

niet te geloven, jongens... met een soort heimelijke vorm van mobilisatie. Die hoge verliezen zijn nu zo groot... dat de werving er niet meer tegen op kan. En wat je dus nu ziet, is dat men nu gaat proberen... om bedrijven te verplichten... werknemers af te staan voor de oorlog in Oekraïne. Die moeten zich dan melden als vrijwilliger. En in één oblast, Rijan, hoe dat ding ook heet, daar heeft de gouverneur al voor ordineerd dat bedrijven van tussen de 150 en 500 werknemers moeten

twee tot vijf werknemers naar het fonds sturen. Nou, ik kan niet anders zien dat dit toch echt een verschrikte noodmaatregel is.

Speaker 1

Kijk je. En die mensen gaan ook vluchten misschien. Want die gaan, weet ik veel. Ja

Speaker 3

als dat goede werknemers zijn, waarom zou je dan blijven? Waarom zou je niet proberen de grens over te gaan

Speaker 2

Ja, en misschien dat dat dus ook dat steeds verder vorderende afknijpen van het internet, dat dat daar ook mee te maken heeft. Dat dus onrust de kop ingeduwd moet worden en mensen dit allemaal niet mogen weten. Men

Speaker 3

is overigens al de straat opgegaan, hier en tegen het afknijpen van eigenlijk gewoon het hele internet, moet je zeggen. Het afknijpen van het internet zelf heeft ook al enorme gevolgen. Omdat daar bijvoorbeeld ziekenhuizen en patiënten... die moeten gewoon ziekenhuizen kunnen bereiken. Als je dus het internet afknijpt, dan heb je dus een probleem. Maar realiseer je, WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube... die zijn dus al helemaal op zwart gegaan, hè?

Speaker 1

Gisteren heeft Zelensky gesproken met de buitenlandse zakenministers van de EU. Morgen praat hij met de Amerikaanse onderhandelaars. Ik denk dus dat dat dan Witkoff is of Kuster, ik weet het niet, staat er niet bij. En hij zegt, ik ga aan de Amerikanen voorstellen of we niet een paasbestand moeten hebben. Of een bestand gedurende de paasdagen. Ja,

Speaker 3

maar wat dat dan voor bestand wordt, dat is... Daar zijn de berichten ook niet eens luidend over. Want dat zou namelijk ook kunnen zijn, dat heeft hij ook nog een keer gezegd, Slensky. Misschien moeten we dan ophouden elkaars energievoorziening te bestoken. En daarvan moet worden gezegd dat Ukraine daar wel heel erg succes van in is op dit ogenblik in Rusland.

Speaker 2

Dan nog even door naar ons eigen mooie continent. Maar dan altijd weer met niet zo mooi nieuws. Volgens mij nu over de Duitse economische groei specifiek. Net als in heel Europa heeft hij natuurlijk te lijden onder de energiecrisis door Iran

Speaker 1

Ja, de voorspellingen waren voor deze oorlog dat de Duitse economie niet al zo moeilijk had. Die de-industrialiseert, we kennen die verhalen. Die zouden met 1,3% groeien. Dat zou dus nu zakken naar 0,6 procent. En dan komt er nog een heleboel ellende natuurlijk aan. Want dat is nog allemaal niet afgelopen met Hormuz. Inflatie loopt op naar 2,8 procent. Van twee. Dit wordt niet leuk jongens. Dit wordt helemaal niet leuk. Je zag ook het verschil tussen de Europese commissie en

de commissaris. Die echt zei van jongens, jullie moeten gaan bezuinigen. Bijna zondagloze, autoloze zondagen enzo. Terwijl in Den Haag willen ze daar nog even niet over praten

Speaker 3

Dat vond ik wel merkwaardig. Ik heb die brief ook gelezen van de Europese Commissie. Dat is geen rare brief. Je zegt maar enerzijds hebben we de boel goed op orde... want we hebben onze voorraden op peil. Maar we moeten voorkomen dat er niet op termijn grote problemen gaan ontstaan. En daarom vragen we jullie om een beetje kalm aan te doen. En de grote problemen zullen eerst ontstaan voor

diesel en kerosine... En dan hoor ik dus op een of andere minister in Nederland... hoor ik dan op televisie zeggen van... ja, nee, ach nee, mensen hebben gespaard voor een vliegvakantie. Dat moet gewoon eigenlijk gewoon door kunnen gaan. Weet je, wat moet ik hier nou mee? Er wordt ook gezegd van ja, het is echt de verantwoordelijkheid voor de mensen zelf. Natuurlijk is dat zo. Maar als je zo bezig bent als kabinet... En het eigenlijk feitelijk zo bagatelliseert.

Er is eigenlijk nog helemaal niks aan de hand. En we kijken er zo naar. Terwijl dus in Duitsland de paniek toeslaat. Ook in andere landen slaat de paniek toe. En Nederland drengt zich eraan om te kunnen onttrekken. Terwijl Nederland het land is met de laagste gasreserves uit heel Europa. Wat is dit dan?

Speaker 1

En ook die hele discussie over de Russische reserve. De Groningse gasvoorraad en de reserve. Die komt natuurlijk keihard terug. Maar het lijkt wel. Als ze in Den Haag kiezen voor bekijken. Even de andere kant op

Speaker 3

Nou ja dat gevoel heb ik ook. En het is iedere keer denk ik. De Haagse. Hoe zal ik het zeggen. De Haagse houding. Je moet de mensen niet bang maken. Je moet vertellen. Hoe de boel in elkaar steekt.

Speaker 1

Exact

Speaker 3

Joey dit was mijn deurbel. De deurbaarder.

Speaker 2

Misschien tot slot, dan zijn we weer een beetje terug naar het Midden-Oosten. Maar stevige reacties in verschillende Europese landen... op een nieuwe wet in Israël die de doodstraf invoert voor terroristen. Maar dan alleen Palestijnse terroristen. En dan zonder mogelijkheid van hoger beroep. Maar dat geldt dan ook exclusief voor Palestijnen

Speaker 1

Dit is zo ernstig dat iedereen is boos in Europa. Zelfs de Nederlandse regering is boos hierover. Volker Turk, dat is de man van de VN... die dat natuurlijk allemaal echt heel erg aan de orde moet stellen. En dat doet hij ook. Ja, dit is natuurlijk gewoon ongelooflijk wat er gebeurt. Zelfs het CD zat bij het Nieuwsuur... en zei ook dat dit een zorgwekkende ontwikkeling was. Dus ik volstrekt in strijd met de rechtsstaat. Volstrekt.

Speaker 3

Ja. Nou, de VN heeft al gezegd... als je dit gaat doen, zijn het feitelijk oorlogsmisdaden. Dus de VN is toch niet maatloos populair in Israël. Dus die kan dat rustig zeggen nu. Genoeg voor vandaag, dank jullie wel. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android