Vrijdag 13 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk, op zoek naar de nieuwe wereldorde. Israël heeft vannacht opnieuw aanvallen uitgevoerd in Teheran... en gisteren in delen van de Libanese hoofdstad Beirut. En op het strand van Beirut, waar veel vluchtelingen zijn neergestreken... daarbij vielen zeker zeven doden en 21 gewonden... Gisteren zei het Amerikaanse Central Command in de regio... 6000 doelen in Iran te hebben geraakt inmiddels. Daarnaast zouden meer dan 90 Iraanse schepen zijn
beschadigd of vernietigd... waaronder veel mijnenleggers. Vanochtend zijn drone-inslagen gemeld in het centrum van Dubai. Ik zag beeld van het inslag in een flatgebouw... Meer wist ik daar nog niet over te vinden. Voor de derde keer zijn raket onderschept onderweg naar Turkije vanochtend. In het westen van Irak is gisteren een Amerikaans tanktoestel neergestort. Zeker vier van de zes bemanningsleden zijn daarbij overleden. De crash wordt geclaimd door een
pro-Iraanse militie. Daar maar de VS ontkent dat. In Irakse Koerdistan is bij een droneaanval een Franse militair gedood. Daarna zei een pro-Iraanse groepering Franse belangen te zullen aanvallen... vanwege het sturen van... van het vliegtuigschip door Frankrijk naar de regio. Oman meldt vanochtend twee doden door een neergehaalde Iraanse drone. Saudi-Arabië haalde een drone neergericht op de diplomatenwijk van Riyadh.
In een verklaring voorgelezen voor de Iraanse staatstelevisie... zei de nieuwe leider van Iran, Moshe Tabak-Ghamanei... dat de straat van Hormuz gesloten moet blijven... om de vijand klappen toe te brengen. Trump dreigde daarop Iraanse leiders op zijn sociale mediaplatform... met ongeëvenaarde vuurkracht, onbeperkte munitie en zeeën van tijd... en noemden ze scumbags. Dat is het zo'n beetje.
Dat schiet lekker op als je dat soort talen uitslaat... voor een snel einde aan de oorlog, om het maar even zo te zeggen. Nou, even, ja, wat halen we er nou uit? Kijk, dus die Amerikanen zijn bezig eigenlijk met het... en dat geldt ook voor de Israëli's... met
het bestoken van de gebruikelijke doelen. Luchtverdediging, militieopslag plaatsen... Balestische raketten en doelwitten van de Bajis en van de Revolutionaire Garde... om ervoor te zorgen dat die opstand, waartoe Netanjahu gisteren ook nog een keer heeft opgeroepen... daadwerkelijk kan geplaatst vinden. Ik vond het meest opmerkelijk als het gaat om dit soort aanvallen... nu op dit ogenblik ook in belangrijke mate
in Koerders gebied plaatsvinden. Die interne veiligheidstroepen worden daar behoorlijk gebombardeerd... kennelijk om die Koerden ook de ruimte te geven om in opstand te komen. Althans, ik kan het niet anders zien. Tegelijkertijd heeft het regime gezegd... van iedereen die in opstand komt in het land... Ja, mijn woorden, die wordt geëxecuteerd.
Ja, zelfs al demonstreren werd gezien als een vijandelijke raad.
Ja, dus dan durf je ook echt niet de straat om te gaan. Misschien nog iets over hoe Iran het op dit ogenblik doet. Als je gewoon kijkt naar wat ze afschieten, drones, raketten... dan is het, als je naar de statistieken op dit ogenblik kijkt... dan is het 10% van wat het was... in het begin van de oorlog. Dus je zou zeggen, dat is weinig. Het meeste wordt ook inderdaad allemaal uit de lucht gehaald. Dus het is
tamelijk effectief wat er gebeurt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks erheen komt... of dat er geen brokstukken zijn die naar beneden komen vallen... en je zal maar zo'n brokstuk op je hoofd krijgen. Nou, dat is denk ik een probleem. Ik denk dat het aantal incidenten in de golf... waar schepen bij betrokken zijn... Ja, dat loopt nu in de richting van de 20. Dat is wel erg veel, vind ik. Door de bank gaan er pakweg 80 van dat soort schepen per dag doorheen. Dus om even een beeld
te krijgen over hoeveel dat gaat, dat is echt veel. Ja, en dan gaat het eigenlijk al heel snel over de mijnen. En dan is de vraag aan de orde, hoe lang gaat dit nog duren?
verrekend heeft, verkeken heeft eigenlijk. Er was een heel groot verhaal over dat de Koerden zouden aanvallen. Dat zien we nog niet zo erg gebeuren. We zien dat de Koerden worden aangevallen met Iraanse Shahed drones. En ook door Iraanse milities in Irak. En daar ook daar. Nou, dat is één. Dat werkt dus niet. De tweede is, ze dachten dat gaat wel goed aan Armus. Er komt geen embargo of er komen geen schepen... worden daar tegengehouden. Dat gebeurt dus
allemaal wel. Ja. En wat je dan ziet is dat Trump meestal als het allemaal misgaat... dan gaat hij ongelooflijk lopen schreeuwen. Hij had weer een of andere bijeenkomst. Iedereen die de New York Times leest... het is echt schande, het is een failing newspaper. Het is heel veel te somber en zo. Dus niks aan de hand. De olieprijs stijgt, maar dat is juist ook heel goed voor Amerika... want we verdienen heel veel geld aan olie en dat soort dingen.
Het is een ontzettend schril contrast tussen de werkelijkheid... en datgene wat hij zegt... En de dilemma's voor Amerika stapelen zich alleen maar op
Ja, ik denk dat ze hier niet goed uit kunnen komen. En ik denk dat je eigenlijk moet constateren... dat heel langzamerhand de Iraniërs toch een soort initiatief naar zich toetrekken. En dat heeft niet te maken dat ze het initiatief in de oorlog naar zich toetrekken... maar het initiatief naar zich toetrekken in het ontregelen... eigenlijk van de Amerikaanse aanwezigheid in het Midden-Oosten... En het zodanig frustreren van de energie
dat de gevolgen voor de wereldeconomie gigantisch zijn. En daardoor krijgt Amerika en Israël de schuld. En dat is precies ook wat op dit ogenblik gaat gebeuren. Want je ziet ook, vind ik, een ommezwaai in de stemming. Wat dat betreft is het heel interessant wat Europa doet, ook Nederland. Jan, jij hebt het Kamerdebat ook gevolgd. Over die hele discussie van hebben we hier nou begrip voor of steunen we dit? Wat maak jij daarvan?
Om te beginnen is het een manifestatie van machteloosheid. Iedereen weet dat wij daar geen enkele speler zijn. Maar wij zijn afhankelijk van Amerika... ten aanzien van die Oekraïnse links en de Amerikaanse wapens. Dus wat doen we dan? Dan verzinnen we dus een mantra. We hebben er wel begrip voor, maar het is geen steun. Dat wordt in verschillende toonaarden herhaald. Waarbij dus D66 wat kritischer is dan de VVD. Maar goed,
dan houden ze de boel dan bij elkaar. Interessant genoeg Wilders is de man... die dus heel erg die aanval op Iran steunt. En dat is interessant, want Wilders is natuurlijk ook gewoon... een make Netherlands great again. Die is altijd tegen dit soort... en nu is hij opeens voor.
Ja, waardoor Netherlands niet great again wordt gemaakt. Want als je nu de scenario's ziet... die ook bijvoorbeeld door de Rabobanken zijn gepresenteerd... dan dreigt op dit ogenblik, als die straat van de Homo's dicht wordt gegooid... het zwarte scenario. Dus met een stagflatie, dus geen groei, maar wel inflatie... En die kan behoorlijk oplopen. Dus als je hiervoor bent, dan moet je dus ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit.
Voor het ondermijnen van je eigen economie. En het feit dat je straks misschien wel een energieprobleem begint te krijgen
En tegelijkertijd een enorm cadeau geven aan Poetin. Want Poetin mag dus weer die schaduwvloot olie verkopen. Waarom
wordt dat nou niet echt... uitgesproken in de Tweede Kamer. Waarom worden die... Ik heb die argumenten niet gehoord. Als jij dit doet, ga vooral in je gang. Maar neem in plaats je je dus wel aan de kant van iemand... die bezig is om de wereld zodanig te frustreren... dat wij daar de dupe van worden. Zowel de veiligheid in Europa als onze economie. Waarom wordt dat niet uitgesproken
Als grootvroege politicus. Kennelijk zijn ze dus zo onder de indruk van de interdependentie... van de afhankelijkheid van Amerika, dat dat dus cools them down. Je ziet Mertz in de Financial Times. Die zegt van nou, dit is wel het verkeerde signaal in Rusland. Macron sputtert ook wat. Maar iedereen weet dat Frankrijk en Duitsland en Nederland... er ook niks aan kunnen doen. Maar het is wel tenenkrommend natuurlijk wat hier gebeurt. En nog één ding erbij. Ik ben niet
van de samensweringstheorieën. Maar ik probeer dat elke dag te volgen. Je voelde gewoon dat Trump... sanctieverhogingen allemaal tegenhield. Maandenlang, toch? En je voelt eigenlijk ook aan dat hij wel heel erg blij is nu... dat dit zo uitkomt. En Scott Bessend ook, van nou, Rusland mag dat dan gewoon allemaal doen. Zit daar ook niet nog een plan achter? Ik weet
het niet. Ik denk het niet. Ik denk dat dit een... een bedwingbare conclusie is die je gaat trekken... als je gewoon gemiscalculeerd hebt. Kijk, het was absoluut niet de bedoeling om de Russen nu... 30 dagen de tijd te geven om alles wat er op zee is... want daar gaat het om aan olie, dus pak weer 130 miljoen vaten... om die af te leveren bij een of ander land... Maar waar het natuurlijk gewoon om draait... is dat hij geen keuze meer heeft. Hij heeft gewoon geen mogelijkheden meer... om die
prijzen op 1 van de miljoen naar beneden te brengen. Dus moet hij dit doen? Dan is dit een van de weinige mogelijkheden die je hebt
En dan komt dus het probleem erbij dat wij denken... dat Hormoes nog maandenlang een probleem is. En dan praten we over een enorme
prijs. Dat brengt ons natuurlijk op de mijnen. Waarvan Grammenij heeft gezegd... die straal van Hormoes moet dicht. De VN... De vertegenwoordiger van Iran, de ambassadeur, heeft gezegd... nee, dat gaan we niet doen. Op dit ogenblik denk ik dat het wel meevalt met een aantal mijnen. Maar ze hebben er 5.000 in voorraad. Dus daarvan kun je zeggen... als je er iedere keer tien in de vaargruw weet te houden... dan komt er geen schip meer heen. Dus je hoeft
dat niet. En ze hebben zeedrones. Ja, in tien kun je binnen een week wel ruimen. Ga je er weer in brengen... hoe deze strijd zich gaat ontvouwen. Want als hij dus inderdaad echt wordt dichtgegooid met honderden mijnen... wat gewoon kan, en dan zeg je van ja, maar die Amerikanen zijn bezig... om die hele mijnenleggerij kapot te bombarderen. Dat is zo, maar ze beschikken echt over heel erg veel kleine boten... waar je een paar, drie mijnen mee
kunt vervoeren. En die in het geniep daar neer kunnen leggen, dus dat kan nog steeds... Ja, dat kan je dan niet... Ja, dat kan je niet makkelijk oplossen. Want het mijnen ruimen is ontzettend moeilijk. Dat gaat met drones, dat gaat met helikopters. Ze hadden vroeger houten mijnenvegers. Die hebben ze afgedankt, de Amerikaan. Dus nu echt overgaan op andere technologie, dat kan. Maar het ruimen is veel moeilijker en tijdrovender dan het leggen. Dus als je echt hier een einde aan wil maken,
dan komt het. dan moet je een behoorlijk deel van Iran gaan bezetten... aan de andere kant van de straat van Hormuz. Dus in Iran zelf. Want dan moet je dus een behoorlijk gebied onder controle krijgen... om ervoor te zorgen dat vanuit dat gebied... die activiteiten niet meer kunnen plaatsvinden. Dus dat betekent boots on the ground. Dus die boots on the ground hebben we het al eerder over gehad. Dat dat special forces zouden kunnen zijn... om die ruim 400 kilo... 60%
vooruit uranium uit de grond te halen. Dat zou kunnen. Dus dit kan echt die kant op gaan escaleren. En dat is natuurlijk echt levensgevaarlijk wat er gaat gebeuren
En dan komt u de politieke problemen. Want MAGA wil geen boots on the ground. Ik bedenk ook, die zeeengte is heel smal, maar de vaargeul is nog veel smaller. Ja, dat
is een paar kilometer. Die kan je dus makkelijk afgrendelen, daar zit het hele probleem in. En ook de angst dat er één ligt is al gigantisch. Dat geldt eigenlijk ook op dit ogenblik voor de Zwarte Zee... waar de Russen veel mijnen hebben gelegd. Oekraïners trouwens ook, maar goed. Daar zie je dus gewoon hoe ongelooflijk problematisch dat is.
Scott Bessend opperde ook. Hij zei van ja, als de militaire situatie toelaat... dan kunnen we misschien met de internationale coalitie... schepen wel gaan begeleiden. In de GCV
is dat dus overgesproken. Dat is vandaag gebeurd. Ik denk dat dat een illusie is op dit ogenblik. Dat hangt er echt helemaal vanaf. Hoe groot die dreiging is vanaf de kant. Ik zou... Je hebt net even aangegeven, Hugo, hoe breed dat daar is. Dus je bent onwaarschijnlijk kwetsbaar. Ook als oorlogsschip. Dus voor onderwaterdrones, voor onderzeeboten, ga zo maar door. Want die hebben ze nog steeds. Je bent ontzettend kwetsbaar. Het zou als het kan wel de meest
praktische oplossing zijn. Ja, maar dan moet je dus wel een deal gaan maken met Iran. Met het regime, want anders denk ik dat het heel erg lastig wordt.
omdat ze existentieel bedreigd worden met asymmetrie. Zie hier het probleem van de wereld. Zullen we door naar
Oekraïne? Na het volgende. Welkom terug. In Sumi zijn twee doden gemeld door Russische aanvallen. In Kharkiv zes gewonden, gisteren elf gewonden in Kherson. Voor de derde dag op reis Odessa aangevallen door Russische drones. Gisteren en eergisteren ging dat om olieinfrastructuur. Oekraïense drones veroorzaakten grote brand... in een belangrijke hub van de Russische oliepijpleidingen... in de regio Krasnodar, ten
oosten van de Krim. Verder meldde Oekraïne de vernietiging van radar, luchtverdediging... munitiedepots en een brandstofopslag in bezette delen van het land... Op de grond is gisteren wat Oekraïense terreinwinst gemeld bij Kupjansk... aan het noordelijk deel van het front en Russische terreinwinst in Donetsk
Ja, dus je ziet inderdaad dat die gevechten in Donetsk ontzettend hard doorgaan. Sloviansk is natuurlijk interessant, dat is echt een belangrijke plek... maar daar gebeurt op dit ogenblik helemaal niks. Oekraïne een plusje bij Konstantinivka, dat is op de grens. En Rusland staat eigenlijk aan de poorten van Konstantinivka... En als Rusland dat weet te veroveren, dan kan ze doorstoken naar stedens Kramatorsk. En dat betekent dus dat die linie
van gefortificeerde steden kwetsbaar wordt. Rusland heeft ook een plusje geboekt naar Bijpokosk. Daar proberen ze eigenlijk door te breken... door de Oegraïnse linies. Dat begint een klein beetje te lukken en dat is ook geen goed nieuws. Maar tegelijkertijd zie je weer dat in het zuidelijke front... de Oekraïners een soort van initiatief hebben genomen. Een soort van, want dit zijn allemaal dagkoersen. En zo'n oorlog gaat op en neer. En als je denkt van, oh jee, die Russen die
stomen door. Op een gegeven moment raakt dat eigenlijk uitstroom. Omdat munitie niet meer is. Bevoorrading komt niet op gang. Dus de logistiek die wordt verstoord door battlefield air interdiction operaties. Lang grootschalige aanvallen, diep. Achter de veranderlijke linies. En dan zie je weer dat het even stagneert. En dan komt de volgende weer. Zo gaat dat maar door. Het is een goalbeweging door dat hele front heen. Dus het zegt
ook allemaal niks. En je kan er allemaal geen conclusie uittrekken
Aan Russische kant zitten
ze nog steeds met het internet te halsen. Ja, grote stukken in de kranten. Kennelijk zijn ze bezig om... Ja, dat internet ook af te sluiten voor mensen die een VPN gebruiken. Dat is verboden op dit ogenblik. En het gevolg is dus dat er helemaal geen internet meer is. Dat mensen daar enorm over klagen. Dat zelfs de Douma daarover klaagt. Dat is natuurlijk wel spectaculair. Als je erin zou slagen om alles zo te doen... dat het gecontroleerd kan worden door de geheime diensten. Maar goed, de Russen
zijn er heel kwaad over, want niks werkt meer. Ja
ze willen iedereen dirigeren naar zo'n staatsapp... waar je inderdaad gecontroleerd kan worden. Woensdag zijn er weer gesprekken geweest tussen Dmitreff... die gezant van Poetin in Florida, met Amerikanen. Volgens mij was Witkoff daar.
Hoe dat gaat jongens. De Oekraïne is daar natuurlijk helemaal niet bij. En er wordt gewoon besloten. Eigenlijk voor die meeting was al besloten. Dat dus Amerika een dertig dagen vergunning geeft. Voor landen om Russische olie te kopen. En dan zegt meneer Dmitrieff. Nou het is toch leuk. Dat Worstel nu beter de belang van Russische olie begrijpt. Zo gaat dat dan.
Ja, je zou eigenlijk kunnen denken, als je naïef bent... dat door de Iran-ellende Trump moet onderkennen... dat de Russen echt niet aan de Amerikaanse kant staan, maar aan de Iraanse. En dat Zelensky Amerikaanse basis nu beveiligt met de drone-teams. Maar hij keert dan dus juist weer de andere kant op en zegt...
vanwege de
olieproblemen moeten we toch echt zaken gaan doen
met Rusland. Dat duidt op de totale achtelijkheid van deze hele operatie... en de totale onvoorbereidheid... onvoorbereidheid en de totale misinschatting die er gemaakt is. Dit is gewoon geklooien van de bovenste plank. Ik heb dit echt nog nooit gezien. Ik bedoel, als je gewoon naar de afgelopen decennia kijkt van wat er gebeurd is, hebben we nog nooit zoveel geklooien en zoveel geblunderd gezien als dit. Plus dat
elke kans die Trump heeft om Poetin te steunen, gebruikt hij. Het lijkt erop, hè? Ja, Poetin is er veel beter in dan
Trump. Zeker. Echt ongelooflijk, ja. De Zweden heeft opnieuw een gesanctioneerde olietanker, de Sial-1, onderdeel van de Russische schaduwvloot, in beslag genomen op verdenking van het vervoeren van olie zonder land van registratie. Vorige week hadden de Zweden ook al een tanker aangehouden, dat zo kan zeggen. Dus dat is toch wel interessant.
Het interessante is dat diezelfde tankers nu gewoon door mogen varen. Ja, van Trump. Het is heel keurig geregeld, toch? Ja. Het wordt wel ingewikkeld op deze
manier. Nog nieuws van ons eigen mooie continent, Hongarije
natuurlijk. Hongarije heeft dus twee voertuigen met goud en kers aangehouden. Richting Oekraïne? Ja, goud en kers hebben ze eruit gehaald. Voertuigen hebben ze teruggegeven. Dat is natuurlijk gewoon vreselijk. Het gaat gewoon maar door. En Hongarije gebruikt het helemaal in die verkiezingscampagne. Waarbij Orbán gisteren ook zei van... de Oekraïners zijn erop uit om mijn familie aan te vallen.
Ja, ik denk dat Zelensky ons hier geen dienst bewijst op dit punt. Je mag tegenwoordig geen kwaad woord zeggen van Zelensky... maar dit is wel stom wat hij hier heeft gedaan.
En dan praten we over die Doosba oliepijpleidingen die beschadigd is. De EU heeft nu weer voorgesteld, volgens mij vorige week ook... van nou, dan willen we een EU-missie doen om dat te inspecteren. Maar daar antwoordt Oekraïne niet op. En dan laten Oekraïnen de verdenking op zich dat ze dat toch... Hongarije willen pesten.
Nou ja, dat hebben ze al gezegd. Ze hebben al gezegd dat er geen reden is om die pijpleiding snel te maken. Want dat kan niet, want dan moet er eerst een staak te vuren zijn. En afgezien daarvan heeft Zelensky ook laten doorschemeren... van ik ga Hongarije dwars zitten. Ja, weet je, ik kan me dat voorstellen. Maar met de verkiezingen aantocht... is het het grootste cadeau wat je Orbán kan geven. En net zoals dat hele gedoe over het... zogenaamd bedreigen
van zijn familie. Bedenk goed, de Orba heeft een verschrikkelijke campagne opgetuigd. Het is nog wel zo dat Maciare meerderheid heeft, van 6% uit mijn hoofd. Het kan allemaal misgaan.
Ik herinner me dat ik een maand geleden mensen sprak uit Hongarije... die daar woonden, en die zeiden van hij gaat iets bedenken... waardoor de veiligheid van Hongarije in gevaar loopt door Oekraïne. Nou, dat is dus dit
Ja, dat is dit.
Ja, ja, ja. Maar als je gewoon kijkt wat er nog meer gaat gebeuren op dit ogenblik. Hongarije en Slovakije weigen dus nu om akkoord te gaan met de verlenging van de sancties. Tegen pakweg 2700 individuen en entiteiten. Dat kan van alles zijn. Dat kan een onderdeel zijn van de ministerie. Dat kan een bedrijf zijn. Dat moet dus op 15 maart worden verlengd. Dus daar zit echt een geweldig probleem in. Dat gaan we gewoon niet doen. Dus je ziet ook,
die Europese Unie heeft echt een onoverzichtelijk probleem. Ze hebben een onoverzichtelijk probleem met de energiecrisis... die er op dit ogenblik is. Hoe je daarmee om moet gaan. Ze hebben een ongelooflijk probleem met Hongarije. Ze krijgen een nieuw probleem met Hongarije en Slovakije... En ze dreigen nu, denk ik, door het oog van de naal te gaan met Polen, waarbij de president geblokkeerd heeft dat uit die 150 miljard, dat
daar ruim 40 miljard aan betalingen wordt gegeven. gegeven aan Polen om de wapenindustrie... of om de wapenaankopen verder te faciliteren. Die 150 miljard is dat safe programma. Dat is het geld dat is opgehaald door Europa... op de internationale kapitaalmarkten. En jij
zag, Hugo... Veto, meen ik, van Vrocki, de president. Veel succes.
Maar het duidt er dus gewoon allemaal op dat de eenheid ver te zoeken is. Dat zie je dus ook in Europa zelf... waar Sanchez een andere positie weer inneemt... dan veel andere leiders over de oorlog in het Midden-Oosten. Die is er gewoon tegen. Klaar. Ik vind dat... We moeten wel eens over nadenken, hoor. Of dat nou de juiste manier is of niet... Ik denk dat hij uiteindelijk, als dit nog een tijdje doorduurt... dan krijgt
hij gelijk. Zeker. En dit versterkt deze Europese verdeeldheid... en machteloosheid, waar we vaak over praten... versterkt natuurlijk de noodzak van een coalition of the willing. Maar ja, als wij ook nog hele hoge inflatie krijgen... en weet ik allemaal wel niet... dan kan dit ook leiden tot dat de Europese Unie... ernstig verbouwd moet worden. Of zelfs dat het in elkaar stort... en dat je dan coalitie of de wille een nieuwe EU krijgt. Zo langzamerhand ben ik er niet meer gerust op.
Nee, dit kan alle kanten op gaan. Want de problemen zijn nu zo groot aan het worden, dankzij Trump. Dat moet er iedere keer wel even bij worden gezegd. Want als de Amerikanen hun beleid hadden gehandhaafd... in de richting van Oekraïne, dan was hij niet zo ver gekomen. Ja. dan was de kans vrij groot geweest... dat we nu toch in echt betekenisvolle onderhandelingen hadden gezeten. Of misschien die
oorlog al wel gestopt zou zijn. En nu zie je dus dat door die oorlog die Trump is begonnen... in het Midden-Oosten met Israël... dat daar niet alleen de boel compleet op stelte wordt gezet... maar dat het ook enorme consequenties heeft voor de Europese veiligheid. Dus nee, Trump gaat in ieder geval de geschiedenis in. Dat is niet wat zeker is.
Hij is goed in het verdelen van Europa. Morgen gaan we verder somberen over Europa en de energievoorziening. Naar aanleiding van de oorlog in Irak natuurlijk ook. De straat van Amoes met Lucia van Geuns. Dank voor nu. Tot morgen.
