Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekenstein in de wijk.
Hugo Rijtsma. Vrijdag 17 april. Welkom bij Boekestein aan de Wijk... op zoek naar de nieuwe wereldoorlog. Arjan, maak er geen potje
van.
Iran opent de straat van Hormuz voor alle commerciële scheepvaart. Dat heeft de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt. De vrije doorvaart geldt voor de duur van het staakt het vuren... zegt de minister, nu dat ook is ingegaan voor Libanon. verheugd gereageerd en de markten ook. De olieprijs is met 10% gekelderd tot onder de 90 dollar per vat. Israël en Libanon zijn een staak dat vuren overeengekomen voor de duur van 10 dagen.
Die wapenstilstand is donderdagavond om 11 uur Nederlandse tijd ingegaan. Hezbollah is niet bij de afspraak betrokken, maar Trump zegt te hopen dat ze zich netjes en goed zullen gedragen. Het bestand betekent niet dat Israël zich terugtrekt... uit het zuiden van Libanon, heeft premier Netanyahu gezegd. Iran heeft het bestand verwelkomd als een belangrijke stap naar vrede. En zondag waarschijnlijk in Islamabad-Pakistan... volgt een nieuwe ronde gesprekken tussen Iran en
de VS. Trump toont zich, zoals altijd, optimistisch daarover... en zegt dat Iran akkoord zou zijn gegaan... met het afstaan van zijn voorraad verrijkt uranium.
Ja, even terug, denk ik, naar Libanon. Want dat is eigenlijk ook de aanleiding... waarom nu de straat van Homoessen open is gegaan. Dus een tiendaagse staart tot vuren na 2100 doden... en 2,1 miljoen ondereemden. Ik bedoel, het is wel even... Ja, er is wel echt iets aan de hand daar in Libanon. Iran heeft dus eigenlijk direct gezegd... onderdeel van de afspraken die we hebben gemaakt in het Islamabad. Nou, dat bleek dus niet zo te zijn, want Netanyahu heeft gezegd... nee,
we gaan door. Kennelijk is Netanyahu onder druk gezet door Trump. Dat kan bijna niet anders, want hij wilde eigenlijk gewoon doorvechten. En hij heeft nu gezegd, het is een historische mogelijkheid... om echt tot vrede te komen in dit deel van het Midden-Oosten. Ja, het zal allemaal wel. En die overeenkomst bestaat uit een aantal onderdelen. Het ligt natuurlijk wel voor de hand. Dus een staaktesvuren van tien dagen, dat is punt één. Israël stopt de offensieve operaties. Dat is denk
ik belangrijk. Het kan ook worden verlengd, het staaktesvuren... met wederzijdse instemming van de betrokken partijen. En niet onbelangrijk is dat de Libanese regering... die gaat stappen ondernemen om Hezbollah kennelijk te vragen... te aanvaarden. Dat is ook al gebeurd door Hezbollah. Hezbollah zegt, oké, we aanvaarden het. Maar dan moet Netanjahu zich wel een beetje inhouden. En het Libanese leger, dat is ook onderdeel van het akkoord... die heeft alleen
recht om de veiligheid te waarborgen. Maar dat staat volgens mij ook weer haaks op het feit... Israël, gewoon ten zuiden van die Litanierevier, zal blijven. Volgens mij ook nog een bufferzone
daarboven aanhoudt
Dan heb je het over een heel
groot deel van het
hele land. De helft ongeveer van het land. En behoudt zich het recht om te verdedigen? Dat kan je ook heel offensief
uitleggen. Dat staat erin. Zelfverdediging is uiteraard mogelijk. Dat kan je
natuurlijk ook heel breed interpreteren
Ik zat er ergens aan. Ik heb het niet. Dat de tijd gaat om het na te trekken. Maar dat Trump... dit bestand heeft gevraagd aan Netanjahu... en het vervolgens bekend heeft gemaakt dat het er is... nog voordat Netanjahu dit aan zijn parlement... of aan zijn veiligheidskabinet kon voorleggen. Dus dit is wel waarschijnlijk afgedwongen.
Ja, en dat betekent dus ook dat de boodschap is... dat Trump ontzettend graag een einde wil maken... aan al die oorlogen in het Midden-Oosten. Want dit gaat hem gewoon te veel geld kosten. Daar komt het eigenlijk om.
Even speculeren. Netanjauw wilde dit eigenlijk helemaal niet, maar die is onder druk gezet. Dat is duidelijk. Wat zal Trump gezegd hebben? Zal hij iets over wapenleveranties? Wat zal het zijn? Ik weet het niet. Netanjauw is in ieder geval als een gek gaan bombarderen voordat het allemaal inging. Om alles nog even af te maken. Maar reken maar dat Netanjauw ook weer een smoes straks verzint om nog even Het gras te maaien, moet zo'n...
Ja dat weet ik niet. Want het is nu echt wel... Er zijn nu ook wel echte grote prikkels voor Trump om ermee op te houden. Want hij is nu gewoon de wereldeconomie aan het slopen. En daar krijgt hij gewoon de schuld van. Zo simpel is het. En als je dus nu ook kijkt... Goldman Sachs heeft nu ook een prognose gemaakt... over de oplopende werkloosheid in de Verenigde Staten en de economie. Dat IMF heeft dat ook al gedaan, dus... Ja, je kunt er niet heel erg mee door blijven gaan.
Dus hij moet nu met iets komen. Nou, dit is punt één. Om natuurlijk te komen tot een afspraak met Iran.
Ja, en daar is dus zondag waarschijnlijk een tweede ronde... waarbij dan natuurlijk de straat van Hormoes en Iraniumverrijking. Dat zijn wel echt een beetje de twee hoofdpunten... waar de partijen dan tot elkaar moeten komen. Weten we daar een beetje de stand van
zaken van? Ja, Hormoes vind ik toch lastig, want die is dus nu... nou, wat je zegt, die is opengegaan. We weten gewoon dat er mijnen zijn gelegd. Dat hebben we direct in het begin van... de oorlog al gememoreerd dat dat het geval zou zijn. Toen hebben we gesproken over tien mijnen. Dat blijkt dus ook inderdaad te kloppen, dat het om dat soort aantallen gaat. Iran is die mijnen kwijt. We weten ook over wat voor soort mijnen
het gaat. Twee soorten worden ingezet. Eén die... op dieptes worden gelegd tot zeg maar 100 meter... en de andere mijnen voor ondieper water. Maar goed, ze hebben het zicht erop verloren. We weten ook dat de Amerikanen bezig zijn met helikopters... en met, er zit sonar in, eigenlijk onderwater drones... om die mijnen op te sporen en te vernietigen. Ik heb geen idee in hoeverre dat gelukt is... maar het blijft natuurlijk een risico. De Iraniërs hebben ook gezegd van... Je
mag de internationale vaarwateren gaan gebruiken. Dat is dus nu duidelijk geworden. Maar we weten ook dat precies in die internationale vaarwateren... het risicogebied ligt van de mijnen. Dus ik heb daar geen antwoord op hoe dat precies in elkaar steekt. En ik vraag me af of de Amerikanen het zelf wel helemaal weten.
Je hebt hier dus eigenlijk sowieso een beetje de situatie... dat de Iraniers dicteren wat er wel en niet mag in die straat
van Mabouz. En ze kunnen nog steeds tol heffen
Nou...
Zou dat dan nog mogen? Niemand praat daarover. Nee,
maar dat gebeurt ook niet meer. Omdat er gewoon geen schip meer doorheen komt
Arachi zegt nu van, de schips mogen erdoor... maar die moeten de Coordinated Route doen. En sommige mensen denken dat dat dus die route is... dat je met de Veiligheid daar controleert. Ja, maar dat is
de route dus. Niet langs Oman, maar dat is de route langs Iran. Ik denk dat als de straat opengaat... dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat je de route neemt via Oman. Dus dicht bij de kust van Oman. En dat betekent dus automatisch dat de Iraners daar geen tol kunnen heffen. Hoewel er wel een afspraak is gemaakt met Oman... om na te denken over een nieuw soort afspraak... om toch tol te kunnen hebben. Maar ik denk dat de Amerikanen dat gewoon niet accepteren
Misschien dat we hier later nog wat meer duidelijkheid over krijgen. Dit nieuws van de Iraanse minister is net van een half uurtje oud. Ze hebben er nog niet zo heel veel meer over gehoord. En hoe zit het op dat punt van de Iranienverrijking? En dus het verrijkt Iranien dat Iran ergens heeft liggen? Ik denk dat dat
eigenlijk op dit ogenblik... zoals ik het zie, neerkomt op termijnen. Dus in de oude afspraken van de door Obama onderhandelde deal... zou eigenlijk Iran weer mogen verrijken naar 2030. Dat is de zogenaamde sunset-clausule. Dan gaat de zon weer op en dan verdwijnen een aantal van de afspraken. Dat denk ik is onacceptabel voor Amerika. Dus het is ook geen wonder dat Iran voorgesteld heeft... om over drie tot vijf jaar weer te kunnen gaan... te gaan verrijken. Drie jaar is inderdaad
weer die 2030. En vijf jaar zit er iets overheen. Maar die vijf jaar hebben ze ook wel nodig... om lekker op stoom te komen met betrekking tot hun verrijking. Maar het kan wel. Ze zijn dus nu al bezig om te kijken... hoe ze die centrifuges weer aan de praat te kunnen krijgen. En over vijf jaar zouden ze ook de centrifuges... weer kunnen moderniseren. Dus dat kan allemaal wel, maar daar gaan de Amerikanen absoluut niet mee akkoord. En die hebben twintig jaar gezegd. Nou, ik denk dat de
onderhandelingen ergens halverwege uitkomen. Misschien tien jaar,
misschien twaalf jaar. En uitgeruild kunnen worden tegen het vrijgeven van al het bevroren Iraanse staten. Ja, twintig miljard of iets dergelijks
Ja, daar was sprake van. Voor mij is dat nog maar een deel van het geheel. Want ik heb ook getallen langs zien komen van 120 miljard. Maar ik denk dat met 20 miljard zelfs al heel veel zijn die Iraniërs.
Waarom zou er dan nu wel een deal mogelijk zijn en de vorige keer niet
Omdat er voor beide partijen een belangrijke prikkel is om het te doen. De wereldeconomie wordt gesloopt door Trump. Dat vindt hij niet leuk. De hele wereld keert zich ook inmiddels tegen Trump. Door wat hij gedaan heeft. Dus hij wordt geïsoleerd. De schade voor Amerika is internationaal gezien onvoorstelbaar groot. Maar eigenlijk geldt ook schadebeperking, verdere schadebeperking voor de Iraniërs.
Als je gewoon nu kijkt wat zij dus missen aan olieexporten... als je ziet wat zij missen aan het dichtgooien van het internet... dat kost ook tientallen miljoenen. Als je ziet wat zij missen aan inkomsten... waardoor gewoon de schade die is aangericht, waardoor de economie ook getroffen wordt... dat is ongeveer 80 miljard, een miljoen per dag... Ja, dus er zijn wel prikkels om het niet verder uit de hand te
laten lopen. Dat is mijn inschatting die er is. Maar dat wil niet zeggen dat er gewoon geen oorlog weer kan oplaaien. En dan is, als dat gebeurt, dan is Iran in het voordeel. Want die kunnen eigenlijk meer hebben op dit oorlog dan Trump is, mijn inschatting. En dan kom je in een situatie waarin die oorlog weer begint. En dan moet je maar afwachten wat er gaat gebeuren.
Iran heeft dus een prikkel om bombardementen te voorkomen. Zou je kunnen zeggen. En ze willen ook olie verkopen. Toch moet ik je zeggen, ik zou veel liever willen toegeven bij de uraniumverrijking. Weet je wel, tien jaar prima. Maar ik zou wel die straat voor me moesten. Dan wil ik een controle blijven houden. Dat is zoiets leuks. Je zou kunnen
zeggen dat is al weg. Want Iran weet dat ze gewoon deze mogelijkheid hebben. Dat is nu aangetoond. En ook hoeveel ze daarmee kunnen bereiken. Dus dit krijg je eigenlijk nooit meer teruggedraaid. Daarom
is het ook zo belangrijk. Vandaag zijn dus ook de besprekingen gaande in Parijs. De Starmer is naar Macron gegaan. En vervolgens zijn ze gezellig samen achter een beeldscherm gaan zitten... en hebben ze met bijna veertal landen, of ongeveer veertal landen... zijn ze gaan confereren over een vlootverband voor die straat van Roermoes... maar ook over de economie en ook over... er zitten nog steeds twintigduizend zeevarenden vast... in de golf,
die er niet uit kunnen. Dus daar zijn ze op dit ogenblik ook mee over aan het praten... van hoe je dat dan moet gaan oplossen. Dus... Dus Amerika gaat dan weg. Maar dan komt er dus een vlootverband, denk ik, in die straat van Hormuz. En die moet dan een soort afschrikking zijn, ook in de rechten van Iran... om toch
maar de boel open te houden. Of niet de Financial Times, die citeerde hun bron dichtbij die gesprekken... nu onder leiding van de Fransen en Duitsers. Die zeiden, het hele idee is om te doen tegenover Trump alsof er een plan is. Maar dat is er niet. Nee, maar Hugo, er is...
Er kan pas een plan zijn als je precies weet hoe het akkoord eruit ziet. En wat de echte vredesregeling is. Dan pas weet je wat je moet doen. Het enige wat je nu kan doen is aan landen vragen... van wat heb jij in de aanbieding en wat heb jij in de aanbieding. Maar een echt plan maken, dat moet denk ik worden afgestemd. Althans, ik kan het niet anders zien. En dat is toch voor mij ook een normale militaire planning.
dat je dat gewoon afstemt op de situatie die gaat ontstaan naar een definitieve regeling.
Ja, en dat we dus schepen daar naartoe sturen op het moment dat het niet meer nodig is. Want je doet het pas als het veilig is, is volgens mij nu
de redenering. Eens, behalve als je dus uitgaat van de opmerking die jij net hebt gemaakt... en je zei van... Ja, Iran heeft nu geleerd hoe je die straat van Hormuz kan dichtgooien. Als je dat dus wil vermijden... en je wil daar een soort afschrikking voor optuigen... dan is het wel verstandig om met iets van een
vlootverband... Maar dat begrijp ik. Maar weet je, het probleem is natuurlijk... je hebt een definitieve regeling dan, je hebt die afschrikking... dan moeten Hexet en Trump geen onverstandige dingen gaan doen. Anders zit je daar dus met je vloot, hè? Dan zit je daar. Dus er zullen ook genoeg landen een beetje huiverig zijn om daar te
gaan zitten. Dus er zijn wel redenen voor beide partijen... om te proberen tot iets te komen. Geef je dat dan dus een goede kans?
Nou ja, op zich wel, maar ik denk dat... in belangrijke mate afhangt van de Iraniërs. Want daar zijn echt twee kampen op dit ogenblik. Je hebt het gematigde kamp waar Rashi, de minister van Buitenlandse Zaken... en Ali Baf, de voorzitter van het parlement... die zijn wel redelijk pragmatisch... en die willen eigenlijk wel tot een akkoord komen. Maar tegelijkertijd zie je de revolutionaire garde... die wil dat dus eigenlijk...
Eigenlijk helemaal niet. Dat zijn echte hardliners. En die willen eigenlijk proberen om ervoor te zorgen... dat in ieder geval het maximale uit die onderhandelingen wordt gesleept. En dan moet je kijken naar de commandant van de revolutionaire garde... generaal Fahidi. Maar er is dus ook nog een ander type die buitengewoon belangrijk is. Die heet Sorgadder. En dat is de
voorzitter van de Nationale Veiligheidsraad. En Fahidi heeft ervoor gezorgd dat die vent... in de onderhandelingsdelegatie werd geduwd in Islamabad. En deze man schijnt een zeer belangrijke rol te spelen... eigenlijk ook in het vormgeven van het beleid. Dus er is een intern probleem op dit.
Er speelt zelf ook een rol dat die generatie die Iran-Irak nog heeft meegemaakt... dat die dus ook nog enorme havenken zijn. En ik had een beetje verwacht zelf... Ik weet, Ayatollah's zijn natuurlijk iets naar achteren nu... want die man is ziek, misschien wel overleden. Dus de revolutionaire garde is nu aan het begin. Maar die blijken dus heel verdeeld te zijn. Ja, die zijn keihard...
De revolutionaire garde staat gewoon echt helemaal aan de harde kant. Dat is denk ik de belangrijkste conclusie
Even iets
tussendoor.
Welkom terug, Aretjan van het Los. Het is echt ongelooflijk. Hekset heeft dus gesproken met een topgeneraal. Een man die ook van Centcom, weet je wel. En hij heeft gesproken over zijn religieuze inspiratie... voor militaire ondernemingen... En dan gaat hij dus... Hij denkt dat hij dan de Bijbel citeert. Maar hij komt dan dus met allemaal quotes... van die acteur in Pulp Fiction. Samuel L. Jackson. Ja, ja, ja. Er gaan dus allemaal mensen maken daar natuurlijk ongelofelijke grappen over.
Het is echt... Het is
wel een van mijn favoriete films, moet ik zeggen. Die is namelijk zo bizar.
Maar ik moet
zeggen dat Hexit en Trump nog bizarder zijn. Dus
de hele film wordt nu overtroefd door de werkelijkheid. Het is echt ongelofelijk. En de Pulp Fiction quote is dan... The path of the righteous man is beset on all sides... by the inequities of the selfish and tyranny of evil men. Weet je, dat soort... Dat zijn prachtige wijsheden allemaal. Gaat nog een paar regels zo door. Maar goed, daar maken mensen zich dus weer heel erg vrolijk over... om het zo maar te zeggen. Het tweede wat ik moet... We
hebben die merkwaardige Kennedy-man op het gezondheidsministerie. Ja, zwart schaap van de familie. Het is nu zo dat 80% van de topposities... bij het Center for Disease Control and Prevention, het CDC. Dat is een onderdeel van het gezonde. Wat heel belangrijk is als er een pandemie uitbreekt. Je weet, die man gelooft helemaal niet in vaccins. procent van de
directeuren zijn gewoon weg. En nu zeggen dus mensen van... ja, als dit zo doorgaat en we krijgen een pandemie... dan gaat er een ramp gebeuren.
Net als de vorige keer. Want dat was onder Trump 1 ook een ramp. De meeste doden van alle ontwikkelde landen volgens mij. Het is echt treurig, treurig, treurig. Dat is wat ik heb. Er was nog iets over de kosten van de oorlog,
Rob. Ja, daar werd in het congres naar gevraagd. Maar daarvan heeft de budgethouder van het Witte Huis gezegd... dat kan ik niet geven, want dat weten we niet. En ik wil heel nauwkeurig zijn. Maar volgens mij willen ze het gewoon niet geven. De president vroeg natuurlijk eerder al om anderhalf biljoen dollar... voor Defensie, ex de kosten voor de oorlog tegen Iran... Dus ik denk dat hij... Als ik parlementariër was in de Verenigde Staten... zou ik dat
ook willen weten. Wat dit dan eigenlijk gaat kosten. En wat daar de consequenties van zijn. Uiteindelijk ook voor het defensiebudget. En wat het allemaal gaat kosten.
De staatsschuld stijgt enorm. Ik had nog oude cijfers. 123. Ik geloof nu al 126. Maar het vliegt door naar 135 straks
En het legt ook zijn beslag op de defensieproductie.
Ja. Ja, en daarvan zie je dus nu dat het Pentagon enigszins in paniek begint te raken. Die heeft nu de top van General Motors en Ford uitgenodigd... om eens te komen praten over de productie van onderdelen, voertuigen, munitie... en dat soort zaken, uiteraard voor lagere kosten... dan dat er op dit ogenblik voor wordt betaald. Maar je ziet eigenlijk dat ze hetzelfde problemen hebben als wij in Europa... waar het ook maar gewoon niet lukt om die defensieindustrie...
echt in de vaart te volgen op te stoken. Dus iedereen die kritisch is op de defensieindustrie... en over de nieuwe defensiebesteding roept... we gaan naar een militair-industrieel conflict en een wapenwetloop... nou, daar is nog geen enkele sprake van... omdat die grote defensieindustrie er gewoon niet... tot beweging zijn te dwingen. En dat komt in belangrijke mate door de geldverstrekkers... die helemaal vastzitten in hun eigen procedures. Het is
één bureaucratische
woestijn. Het is echt verschrikkelijk. Dat geldt voor Nederland, maar het geldt ook voor omringende landen. Het enige wat goed werkt, interessant genoeg, dat zijn de start-ups... Die bezig zijn bijvoorbeeld met droonproductie voor Oekraïne. Dat gaat goed. En het is ook vrij gemakkelijk om geld te forneren voor dat soort bedrijven... om die drones naar Oekraïne te verschepen. Maar om vervolgens die drones... zelf te gaan kopen. Dat kan dan weer niet,
want die moeten worden aanbesteed. Ik bedoel, dit is gekmakend. Ik vraag me ook zo langzaam af wat er eigenlijk in de Europese landen aan de hand is. Omdat je ziet gewoon dat ze niet in staat zijn om voortgang te maken. De plannen zijn hartstikke goed. We hebben vorig jaar het ene naar Geld in overvloed, dat is allemaal geen probleem. Maar om het te implementeren, dan loop je gewoon vast.
En de Amerikanen ook, met complexe systemen als raketten voor Patriots. Dat blijft ook enorm achter. En daar heeft Oekraïne dan weer enorm onder te lijden. Zoals in de nacht van woensdag op donderdag. Toen zijn door de Russen meer dan 300 drones en 20 raketten afgevuurd op Oekraïnse steden. Daarbij zijn zeker 16 Oekraïnse burgers gedood en meer dan 100 verwond. Vooral Kiev, Odessa, Denipro werden zwaar getroffen. De schade in woonwijken is groot.
In Kiev raakten ook nog reddingswerkers gewond... door een zogenaamde double-tap-aanval van de Russen... waarbij ze dus dezelfde plek... een tweede keer treffen om hulpverleners te pakken. Vanochtend troffen Russische drones... Was het vanochtend? Ik denk het staat hier. Ik heb het opgeschreven. Havenfaciliteiten aan de Donau. Daarbij is ook één
Russische drone Roemenië binnengevlogen... en daar neergestort. Oekraïense drones raakten de olieraffinaderij van Tuapse... en de haven daar vlakbij aan de Zwarte Zee... met een grote brand tot gevolg in olieopslagtanks. Van de grond heb ik niet echt iets concreets. Het
grootste aanval van dit jaar. De 700 rondes politische raketten, kruisraketten door Rusland... volgens mij is dat gewoon ook een relatie met de Peterit... die steeds moeilijker verkrijgbaar is. Zelensky heeft daar een opmerking over gemaakt. Die zegt van, eigenlijk zijn die raketten deels op. We hebben de sycemen nog wel, maar we hebben de raketten niet meer... En dat is echt heel erg slecht nieuws. Want het betekent gewoon dat
de Russen eigenlijk bijna prijs kunnen schieten in Oekraïne. Met althans de ballistische raketten
drones. En ook kruisraketten worden heel veel uit de lucht gehaald. Maar
ballistisch, dat is echt heel moeilijk. Dat is absoluut juist. Op de grond gebeurt er niet veel. Maar wat je dus ziet, er gebeurt een hele hoop. En dan vooral ook een hele hoop doden. Maar terreinwinst wordt er nauwelijks geboekt. En dat heeft onder andere te maken... en daar zijn nu ook weer nieuwe berichten van... dat Oekraïne steeds beter wordt... in die zorg aan de battlefield air interdiction. En dat zijn aanvallen over, laten we zeggen... 50 tot 100 kilometer achter de frontlinies.
Dat is echt gigantisch hoor. Om ervoor te zorgen dat... de versterkingen, de militairen, de voorraading van de Russische troepen... gewoon wordt afgesneden. En dat wordt steeds effectiever. Ze zorgen ervoor dat eigenlijk Russische soldaten het front niet meer kunnen bereiken... en de soldaten die aan het front zitten niet meer kunnen worden bevoorraad. Het werkt behoorlijk goed op dit ogenblik.
Dan waren er nog... Oh, Zelensky was natuurlijk gisteren in Nederland. Die nam in Middelburg de For Freedoms Award in ontvangst. Er werden daar ook nog, ik heb de bedragen niet helemaal genoteerd... maar dingen bekendgemaakt over hoeveel Nederland investeert... voor de droonproductie, ook voor Oekraïne. Overigens is die wapenproductie voor Oekraïne... daar hebben de Russen ook van gezegd. Dit
staat ook op ons lijstje.
Ze hebben
gewoon een lijstje gepubliceerd van alle... Droomproducenten. Die produceren ook voor Oekraïne. Volgens mij zijn dat er elf inmiddels in Europa. Ook in Nederland. Eén van de allerbelangrijkste is zelfs in Nederland. We hebben daar wel vaker over gesproken. En die zaten ook op het lijstje. Ja, dan is de grote vraag. Is dit nou echt of niet? Kijk, met WDF. De plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsraad in Rusland. Die heeft dat gezegd.
Dat is natuurlijk toch iemand die nogal bombastisch taal gebruikt. Maar dit... werd geproduceerd. Want je hoeft natuurlijk niet echt een militair geniet te zijn... om te kunnen bedenken dat dat soort bedrijven... inderdaad doelwit zijn in de ogen van Rusland. En of ze nou dat echt gaan bestoken... dat is natuurlijk maar de vraag. Want als dat gaat gebeuren... en in dit geval gaat het in Nederland om Destinus... als dat gaat gebeuren... Ja, dan is dat natuurlijk gewoon een
artikel 5 situatie. En de grote vraag is dan of de Amerikanen ons dan gaan helpen. Maar in ieder geval komt er wel een reactie van de NAVO. Althans, van de Europese NAVO. Want dat kan niet anders
Oké, zullen we het hierbij houden voor vandaag
Nou, wat mij betreft, tot morgen. Tot morgen.
