Plan voor Oekraïens EU-lidmaatschap - podcast episode cover

Plan voor Oekraïens EU-lidmaatschap

Feb 11, 202628 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De podcast analyseert de militaire situatie in Oekraïne, inclusief Russische drone-aanvallen en frontontwikkelingen, en de strategische uitdagingen van Rusland met Telegram-beperkingen. Het bespreekt ook de complexe diplomatie rondom Oekraïne, met Trump's eisen voor verkiezingen en het moeizame pad naar EU-lidmaatschap, inclusief pogingen om Hongaarse veto's te omzeilen. Ten slotte wordt ingegaan op NAVO-zorgen over Russische agressie, interne EU-conflicten en de escalerende spanningen in het Midden-Oosten, evenals ontwikkelingen in de Amerikaanse politiek.

Episode description

Russische militaire communicatie | Europa sjoemelt met de regels | Nieuwe protesten in Iran

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein in de wijk.

Russische Drone Aanvallen in Oekraïne

Speaker 2

Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is woensdag 11 februari. Het stadje Bohodukiv in de Oekraïnse regio Kharkiv... is zwaar getroffen door Russische drone-aanvallen. Afgelopen nacht doden een drone een vader en zijn drie kinderen. Een nacht eerder stierven bij een drone-aanval een moeder en haar kind. In drie regio's is stroomuitval

gemeld door Russische drone-aanvallen. Afgelopen nacht op energie-infrastructuur. Als gevolg van eerdere aanvallen geldt in grote delen van het land nog steeds... Geplande stroomonderbrekingen om het net stabiel te houden. In Donetsk vielen gisteren drie burgerdoden en 18 gewonden door Russische beschietingen. In Slovjansk nog eens drie doden. In de Oekraïense drones troffen de olieraffinaderij van Volgograd de grote brand tot gevolg.

Satellietbeeld laat grote schade zien aan de warmtekrachtcentrale van Belgarod... die eerder werd getroffen, die ligt nu stil. Vanmiddag zijn

Frontontwikkelingen en Russisch Offensief

op de bezette krim bij een militair vliegveld grote explosies gemeld... maar meer daarover weet ik nog niet. En op de grond meldt Oekraïne een dorpje te hebben terugveroverd... in de regio Zaporizhia, in het zuiden is dat

Speaker 3

Ja, dat is wel belangrijk, want dat is één van de regio's... waar het dus wordt verwacht dat de Russen... overgaan tot een groot zomeroffensief. Dat is in die buurt van Juliapole. En als je dat weet te veroveren... dan kun je in de richting van Zaporizia gaan. Zaporizia is natuurlijk wel een hoofdprijs. 700.000 inwoners. Grote stalenindustrie. Daar staan de... Russische troepen nu nog redelijk ver vanaf. Maar op een gegeven moment, als het verder doorgaat... dan komt die stad

ook binnen het bereik van de drones te liggen. En dan ontstaat er een geweldig probleem binnen Zaporizhia. Dus wat je nu ziet, is dat de... Oekraïners proberen om daar toch een soort tegenoffensief te organiseren... om dit te gaan voorkomen. Dus het andere punt waar je echt naar moet kijken... dat is de Dipokorske-regio. Nou, daar wordt natuurlijk al heel erg lang om gevochten. Ik zag dat er een... wat nieuwe berekeningen waren gemaakt. Omdat Polkosk en Myrnokraat wat er

tegenover ligt... wordt nu al anderhalf jaar gevochten. Ongeveer 70 meter per dag hebben ze gewonnen, de Russen. En dat is veel minder dan het geallieerde sommeroffensief... in de Eerste Wereldoorlog. Wat altijd wordt gezien als een soort dieptepunt in de oorlogsvoering. Maar dat gebeurt hier dus ook. Maar goed, als je dit toch weet te veroveren... dan heb je weer een nieuwe springplank. Bijvoorbeeld in de richting van Constantinivka. Dat ligt 40

kilometer verderop. En dat is de onderste van die gefortificeerde steden... waar we het zo vaak over hebben gehad. Ja, heel belangrijk wat er de komende tijd gaat gebeuren. Dus Hulia-Polen, Pokros, Mirograd... dat moeten we echt heel goed in de gaten houden wat daar gaat gebeuren

Speaker 2

En dat ligt eigenlijk vlak bij elkaar, een beetje in de bocht van het front. Zaperizet, daar loopt het een beetje oost-west... en dan gaat het de bocht om naar noord-zuid door de Donbass.

Speaker 3

Ja, maar het lijkt er toch op dat op de plekken die ik heb genoemd... de Russen toch in staat moeten worden gesteld de komende tijd tot de boel... in bezit te krijgen

Speaker 2

Wat weer interessant is natuurlijk voor de onderhandelingen... waarbij dit de eerste Russische eis is

Speaker 3

Nee, exact. Want als ze dat voor elkaar krijgen... dan hebben ze natuurlijk echt een polo om op te staan bij de onderhandelingen.

Communicatieproblemen Russisch Leger

Speaker 2

Interessant trouwens nog wat nieuwe communicatieproblemen aan de Russische zijde. Naast Starlink, waar we het eerder over hebben gehad. Rusland is begonnen om de toegang tot Telegram te beperken. Met als doel gebruikers te dwingen over te stappen naar vooral Max. Dat is een soort staatsapp, zeg maar. Daar word je goed in de gaten gehouden. Die wordt ook verplicht geïnstalleerd tegenwoordig op Russische telefoons en tablets die nieuw worden verkocht.

Dus dat Telegram dat knijpen ze nu af. Overigens lijkt dat ook weer dan dat Max te raken. Dus het gaat niet helemaal goed. Maar het probleem is vooral dat Telegram is volgens mij zo'n beetje de meest gebruikte app in Rusland. Ook staatsmedia zitten erop. Politici zitten erop. Het Kremlin zit erop. Die invloedrijke mailbloggers die zitten allemaal op Telegram. Soldaten aan het front zitten erop. Dus het is ook

een groot probleem. Ik zag een mailblokker die schreef vandaag dat ze nu misschien maar moeten overschakelen op postduiven aan het front. Want eerder was dus ook Starlink afgeschakeld door SpaceX. Het is wel echt

Speaker 3

opmerkelijk wat je zegt. Telegram is onderdeel van de militaire commandocontrole. Dat is toch vreemd? Wij doen dat niet volgens mij in het Westen met apps hoor. Ik hoop het ook

Speaker 2

niet. Met commerciële

Speaker 3

apps.

Speaker 2

Ja, exact.

Speaker 3

En die combinatie van Telegram en Starlink... die worden afgeknepen of niet meer kunnen worden gebruikt. Dat weten we natuurlijk nog niet helemaal precies hoe dat in elkaar steekt. Dat heeft nu toch wel enorme effecten aan het grond. Want we zien dus nu al een vertraging optreden in sommige...

Speaker 2

Ook raar eigenlijk dat je dan zou denken, was dan niet bekend hoeveel de Russen hiervan gebruik maakten? Want dan had je eerder met zo'n whitelist kunnen komen van geregistreerde antennes waarbij de rest het gewoon even niet doet

Speaker 3

Ja, ik vind het ook heel erg opmerkelijk. Dat vind ik opmerkelijk en ik vind het opmerkelijk dat de Russen dus dat kennelijk niet op een andere manier kunnen doen. Dat is toch vreemd? Ik bedoel, zo'n land wat zich zo op de worst laat... dat ze zo'n geweldige militaire macht hebben... is dus niet in staat om zonder Starlink iets te doen. Daar hebben ze dus kennelijk niet de equi-verwent van. Ik vind dat heel erg

Speaker 2

merkwaardig. Er was overigens een waarschuwing vandaag van het Oekraïnse ministerie van Defensie... aan families van Oekraïnse krijgsgevangenen... die blijken onder druk te worden gezet... dus met hun gevangen genomen geliefden... om starlingsystemen te registreren in Oekraïne... zodat de Russen daar dan weer geluid van kunnen maken aan het front

Speaker 3

Dit kan ik niet goed verklaren. De enige verklaring is natuurlijk... dat de Russen gewoon geen goede systemen hebben. Geen goede alternatieven hebben. En dat vind ik wel op zich meekwaardig... dat je na vier jaar oorlog voeren dat nog steeds niet hebt. Ja.

Oekraïne onder Druk voor Vredesgesprekken

Speaker 2

Ondertussen, we hadden het natuurlijk al over die gesprekken die lopen. Volgens mij volgende week pas weer een formeel vervolg krijgen. Maar er was een interessant bericht in de Financial Times vandaag... dat Oekraïne de voorbereidingen zou zijn gestart... voor en presidentverkiezingen en een referendum... over een vredesregeling met Rusland. En het verhaal van de FT was dat de Trump-regering... voor 15 mei zo'n stembusgang zou eisen. Anders krijgt Oekraïne geen Amerikaanse veiligheidsgaranties.

De Kiev Independent die weerspreekt dit dan weer gedeeltelijk op basis van anonieme Oekraïense bronnen. Die zeggen van ja die aankondiging moet je niet op zo'n korte termijn verwachten. Het referendum is juist weer afhankelijk van die geboden veiligheidsgaranties. Maar ik denk dat dit soort berichten wel iets weergeven van hoe het achter de schermen met die gesprekken gaat. Oh

Speaker 3

ja, zeker. Het doet ook een beetje denken aan de oneerlijkheid die er is binnen de Europese Unie. Van moet je nou wel of niet gaan praten met Poetin. Het feit dat je nu deze discussie krijgt, heeft dus ook alles te maken met een mogelijke doorbraak op het gebied van... Die hele discussie over een akkoord in straat het vuren. En er is dan direct ook een relatie tussen de veiligheidsgarantie die worden gegeven. Want daar zullen we dus ook over moeten gaan praten met de Russen. En dat betekent

dus dat... Automatisch moet Europa aan tafel zitten. Dus je ziet dan dat er verschillende kampen tegenover staan. Melanie en Macron die zeggen ja we moeten gaan praten. Wat ik echt heel merkwaardig vond is dat vorige week... dat is nu bekend geworden... Een Franse diplomaat in de richting van het Kremlin is afgereisd. Emmanuel Bon. Die heeft helemaal geen deuk in het pakje poten kunnen slaan. En het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou... die heeft gezegd, ja, het

is wel een voorbeeld van achterlijke diplomatie. Dat zou helemaal gezegd worden. En andere leiders in Europa, zoals Metz... Die zeggen, je moet nu nog niet gaan praten. Want die eisen van die Russen zijn gewoon erg veel te maximaal. Dat bleek gisteren en vandaag ook weer uit de aanspraken van Lavrov. Die zei, wij gaan echt niet iets anders doen... dan de eisen die we altijd al hebben gesteld

Speaker 1

Je proeft gewoon de wanhoop van Zelensky. Zelensky is altijd tegen... verkiezingen geweest, had daar ook hele goede argumenten voor. Wat moet je doen met die mensen die gevlucht zijn? Hoe kan iedereen in de loopgraven ook stemmen? Het is heel lastig om tijdens een oorlog verkiezingen te houden. Maar kennelijk, wat ziet die man? Die ziet dus dat Amerika en Rusland praten over een miljardendeel... in de Arctic Ocean of wat dan ook. En daar is Europa niet bij en

daar zit Oekraïne ook niet bij... En nu heeft hij dus kennelijk hier dus een stap gezegd. Volgens de FT zou hij het al 24 februari zelfs kunnen aankondigen. Maar de echte implementatie hangt natuurlijk af van de progressie die wordt gemaakt tijdens de bespreking met Rusland. Die is er nog helemaal niet.

Speaker 3

Maar het is cynisch dat je dus dit eist van Oekraïne.

Speaker 1

Ja.

Speaker 3

Want hiermee gooi je Oekraïne gewoon voor de bus

Speaker 1

toch, Aartje? Het geeft de ongelooflijke eenzaamheid van Oekraïne aan. Ze worden gewoon onder druk gezet door Amerika om dit te doen. Ze hebben te weinig... Kijk, zonder de Amerikaanse veiligheidsgarantie... is de Europese stabilisatiemacht, of hoe je het maar willen mag... ook niks waard natuurlijk. Het is echt vreselijk.

Oekraïens EU-lidmaatschap en EU-Politiek

Speaker 2

Ja,

Speaker 1

en de Russen

Speaker 2

geven

Speaker 1

ondertussen geen

Speaker 2

krimp

Speaker 1

Speaker 2

Dat wordt ook steeds opgeschroefd, krijg je af en toe

Speaker 3

het idee. Absoluut, dus Lavrov die zegt van... er moet echt absoluut een einde komen aan de nazi-routes in Oekraïne. Daarmee wordt dus al het betere Zelensky bedoeld... die zelf een Joodse komaf is. Maar goed, het maakt allemaal niet uit wat de Russen roepen. En zij willen dus ook, en daarom is het ook zo belangrijk... wat er in het FT stond... Zij zeggen, wij Russen willen controle over de naoorlogse regering in Oekraïne

Speaker 2

Ja

Speaker 3

Ja. Maar kijk jongens, maar voor ons... Voor onze Europeanen moet het natuurlijk ook gewoon... echt alle alarmbellen doen afgaan. Dus Callas heeft al gezegd, ik ga een lijst maken van concesses... die ik aan de Russen moet gaan vragen. Willen wij akkoord gaan met welk akkoord dan ook? Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je moet constateren... dat dit zo gevaarlijk begint te worden. Ook voor Europa, die idiote

eisen van Trump. Als het allemaal waar is dat zij... een referendum willen afdwingen bij Zelensky... terwijl het land daar natuurlijk gewoon niet klaar voor is. Ja, dat is alleen maar koor op de molen van Poetin om door te gaan. En dat brengt automatisch Europese veiligheid in gevaar. Exact. Dat is echt

Speaker 2

heel ernstig. Ja. Wat Zelensky wel eens een economische veiligheidsgarantie heeft genoemd... en wat natuurlijk ook na een start uit vuren ergens moet volgen... is EU-lidmaatschap. Politico berichtte vandaag dat, ook eerder al genoemd, in 2027, volgend jaar, maar dat zou dan een gedeeltelijk EU-lidmaatschap moeten zijn, wat dat dan ook is.

Dat ze dan beginnen aan sommige besluiten mee te mogen doen en dat het dan in fases zou worden uitgebreid, terwijl Oekraïne werkt aan de noodzakelijke hervormingen die eigenlijk vooraf moeten gaan aan lidmaatschap. En als onderdeel van dit plan zou ook worden gewerkt... aan een manier om een Hongaars veto te omzeilen. Want dat kan je onvermijdelijk tegemoet

Speaker 3

zien. Het past natuurlijk wel in het beeld van hoe de Europese Unie... op dit ogenblik aan het werken is. Want Van der Leijen heeft nu ook gezegd... wat er ook allemaal gaat gebeuren deze week in Europa... met de Europese top die vooral over de economie gaat. We moeten besluiten nemen, we moeten doorgaan. En als dat met een

goed land moet, dan moet dat dan maar. Dus je ziet gewoon dat de besluitvorming op dit ogenblik... in de Europese Unie gewoon wordt omgebouwd... in de richting van het moet maar gewoon zoals het kan... omdat we te veel worden gehinderd door een aantal landen zoals Hongarije, maar dat geldt ook voor En dat betekent dus dat we gewoon met gelijkgestemde landen moeten verder gaan. Nou, dat is eigenlijk bijna hetzelfde fenomeen als wat je dan ziet met Oekraïne.

Het kan helemaal niet volgens het verdrag om op een gedeeltelijke lidmaatschap aan te sturen. Maar je doet het gewoon omdat dat gewoon de enige mogelijkheid is om er heen te rammen

Speaker 1

Moet je je voorstellen hoe ingewikkeld dat is. We hadden dus tot voor kort een associatie-overeenkomst. Wat bijvoorbeeld de Turken ook hebben, hè. En dan full membership. En dat was altijd politiek heel belangrijk, dat je dan alles voldaan had. Want dan moest die F-boomwerking natuurlijk zuiver functioneren. Want anders dan kom je in het probleem. Nou, nu bedenken ze dus inderdaad een soort tussenstap. Gaat natuurlijk over het stemrecht ook. Want ja, als je Oekraïne er één keer bij doet,

dan heb je totaal andere krachtsverhoudingen binnen Europa zelf. En Turkije zal zeggen, dat willen wij ook. Wat ook weer zo zijn eigen problemen met elkaar. Maar goed, ik zie ook geen andere oplossing hoor. Het

Speaker 3

hele proces klopt volgens mij niet meer. Want je moet dus bij die hele onderhandelingen... moet je dus iedere keer een nieuw hoofdstuk openen. En dat betekent dat er weer een besluit voor nodig is. Dat besluit... Komt er niet vanwege de opstelling van Hongarije. Dus nu is men informeel de hoofdstuk aan het openen. Van kijk er alvast maar eens even naar en doe je huiswerk alvast maar eens even. Dus het hele proces gaat gewoon door zonder dat de

Hongaren eigenlijk daar dus een veto over uit kunnen roepen. Ja. Maar het mag allemaal niet. Het kan allemaal niet volgens de regels. Ja, ja.

NAVO Zorgen over Russische Dreiging

Speaker 2

Misschien nog eventjes te noemen. In Noorwegen werd vandaag volgens mij door de hoogste generaal gewaarschuwd... voor risico's, die bij ons ook eerder wel eens ter sprake zijn gekomen... van een Russische inval helemaal in het noorden van het land. Ja, dat klopt. Je had er ook wat van gezien.

Speaker 1

Je zag dus dat... De Russen hebben daar kernwapens. En die zijn ontzettend bang dat die kernwapens daar niet veilig zijn. En daarvoor zouden ze dan misschien Noorwegen moeten... om ze te beschermen. Zo wordt het gebracht. Ik begrijp het zelf niet zo goed. Want je kan toch niet zomaar... Dat is ook

Speaker 3

lulkoek Dat slaat ook nergens op. Maar we hebben in het... Wel één, twee jaar geleden hebben wij het scenario geschetst waar men in Mons, dus het militaire NAVO-hoofdkwartier, rekening mee houdt. Het is een aanval vanuit het Kolescheraarland op bijvoorbeeld... Noors grondgebied, om even een punt te maken. Ik ken dat gebied wel. Daar is aan Noorse kant bijna niemand. Daar lopen patrouilles van een paar mannen en vrouwen... die eigenlijk alleen maar daar heen en weer lopen... om te laten zien dat

het van ons is. Maar even verderop staat een van de grootste militaire machten van Europa... En inclusief kernwapens. Dus willen de Russen iets doen... dan is het op zich een handige methode om te zeggen... ik ga een deel van het noorden van Noorwegen... of een ander navelland wat daar in de buurt ligt... ga ik bezetten en kijken gewoon wat er gebeurt. Dat is een nachtmerriescenario. Dat is ook, laten we zeggen... waar Kristoffersen, de bevelhebber van de landstrijdkrachten

in Noorwegen, op doelt. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. En dan het voorwensel... is dat zij bang zijn, die Russen, dat er een aanval wordt uitgevoerd op hun nucleaire installaties. Wat gewoon echt totale lulkoek

Speaker 2

is. Het kan helemaal

Speaker 3

niet. Het kan gewoon helemaal niet.

Speaker 2

Zeker niet met die anderhalve dienstplichtige die daar rondloopt. Ik hoorde wel eens een keer, dit was in het kader van de Groenlandruzie, volgens mij was het de Noorse premier zeggen, dat vanuit dat noordelijkse puntje van Noorwegen vooral ook de nucleaire vloot van Rusland, die in Moormask ligt, in de gaten wordt gehouden.

Speaker 1

Dat

Speaker 2

zij dus heel belangrijk zijn voor de NAVO en voor de Amerikanen. Daar ging ik toen om, dat verhaal. Want dat noordelijkste puntje van Noorwegen... dat ligt eigenlijk helemaal bijna de hoek om... in wat je zou verwachten dat al Rusland is. Daar kunnen ze heel goed kijken wat de Russen allemaal in beveiliging voeren.

Speaker 3

Kijken is niet slalen. Dat geldt op straat ook zo. En dat geldt hier ook. Goed punt. Ja, dank je

Speaker 1

Even zien waar we... Even nog over die komende EU-top morgen.

Interne Verdeeldheid binnen de EU

Want weet je, het is wel heel interessant hoor. We hebben het wel eens eerder genoemd denk ik... maar het is misschien goed om het te herhalen ook. Merts en Maloney kunnen het heel goed met elkaar vinden. En die gaan dus nu ook die... concurrentiekrachtmarathon doen over de komende 24 tot 48 uur. Maar daar zit veel meer onder. Want je ziet het aan de ene kant tussen Italië en Duitsland... en die willen dus eigenlijk de Europese Commissie verzwakken. En

de Europese Raad moet eigenlijk de Europese Commissie aansturen. De lidstaten die daarin zitten. En von der Leyen, de hoofd van de Europese Commissie... die trekt heel erg samen op met Macron... En hier zie je dus een soort Rome-Berlijn-as tegenover een Macron-Vonderlijen-as. Ik moet je zeggen, ik ben erg voor Europa, maar ik ben erg tegen ruzie. Dat lijkt me niet handig. Meloni heeft bijvoorbeeld nu ook haar bezwaren tegen Merkel zuur ingeslikt. Want dat was een eis ook

van Duitsland, hè. Maar je ziet dat er dus ook heel veel oneenigheid is.

Speaker 3

Ja, ook over de gemeenschappelijke schulden. Macron heeft gezegd... er moet voor 1,2 biljoen per jaar aan schulden worden gemaakt. Gemeenschappelijk, dus euro-obligaties. Daar gaat het feitelijk om. Want hij zegt, daar moet mee worden geïnvesteerd... in onze economieën en onze defensie. Dat hebben we absoluut nodig. Een aantal andere landen zeggen, daar zijn we niet helemaal aan toe... om dat op die manier te doen. En wat ook een centraal thema is...

Buy European, or Made in Europe. Dat is ook een heel belangrijk thema. Frans wil dat heel graag. Iedereen vindt het prima dat er meer in Europa wordt gebouwd en gefabriceerd. Maar als je dat gaat doen, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen... dat je geen blokkade legt op investeringen overal uit de wereld. En dat mogen ook Amerikaanse investeringen zijn, als het hier maar gebeurt... Dus bij Macron zie je toch veel meer dat het protectionistisch begint te worden.

Terwijl grote delen van Europa zeggen, we moeten toch wel open economieën blijven. Vandaar ook die handelsakkoorden met India, met Australië. Nou ja, ga zo maar door. Dat handeldrijven is wel heel erg belangrijk. Maar ook met de Verenigde Staten. Je moet niet de handel gewoon compleet... blokkeren. Dat is dat flauwe kul. Maar je moet die risken. Dus je moet op een aantal vitale sectoren moet je zeggen van, oké, maar hier op deze punten willen we echt wat

Speaker 2

meer onafhankelijk worden. Het zijn wel een beetje de klassieke

Europese Defensie en Amerikaanse Politiek

schisma's in Europa. Raad versus commissie en dat logistische Fransen versus de markt.

Speaker 1

Maar

Speaker 2

dat speelt hier

Speaker 1

Wat ik heel erg vind, heel kort, dat dus Airbus en Dassault waren bezig met een 60 generatie gevechtsvliegtuig, hè? De Airbus zegt, die Fransen willen alleen maar op hun manier werken. En die zeggen, we doen het gewoon niet meer. Terwijl dat natuurlijk hartstikke dood is. Dat is wel schandalig, ja. Ja,

Speaker 3

dat kan echt niet. Het goede nieuw is dat een start-up, Hypersonica... die gaat begin maart een task doen met een hypersonische raket. In Duitsland, hè? Nou ja, dat is op zich... Wat zeg je? Dat is een Duitse start-up, hè? Prins Duits, Prins Duits. Prins Duits,

Speaker 1

nou

Speaker 3

ja. Ja. Ja, de productie moet dan in 2029 op gang komen. Dus er gebeurt wel vero, jongens

Speaker 2

We gaan door naar Amerika, na het volgende. Welkom terug. Arend Jan, hoe gaat het in Amerika?

Speaker 1

Ja, het is een heel merkwaardig blokje altijd. Zo moet ik het ook inleiden. Dat is

Speaker 2

ook zo, ja

Speaker 1

Je moet je voorstellen, de Canadezen hebben een brug gebouwd met toestemming van de Verenigde Staten. Ze hebben hem ook helemaal betaald. Dat is de Cordy Howe International Bridge tussen Windsor, Ontario en Detroit. Oké. Nou, er is niks aan de hand. Canada heeft het ook allemaal betaald. Maar ja, Trump kreeg

VS Politiek: Trump en Epstein Zaken

er opeens reuk van. En die zegt, ja, wij hebben er helemaal niks aan gehad. En er was ook geen staal van Amerika gebruikt en zo, weet je wel. Dus hij dreigt nu de hele zaak te blokkeren. Want hij moet meer worden geopend. Terwijl er dus wel Amerikaanse staal is gebruikt En dan zegt hij ook weer de gekste dingen. Van, ja, joh, dat gekke Canada, je moet oppassen. Want straks doe je

heel veel meer handel met China. Maar dan krijg je ook een... een Chinese verbod... op Canadezen... die ijshockey spelen. Het is een soort onzinnige dingen. Het is echt heel... heel merkwaardig. Nou, en het tweede is... we gaan weer over Epstein praten. De beroemde... US Commerce Secretary Howard Ludnick... die wordt nu ook genoemd... in die Epstein files. Die is daar geweest op dat paradijselijke eiland... met zijn familie en met zijn kinderen. En... Dat is allemaal nog geen

bewijs dat hij daar dubieuze dingen gedaan heeft. Maar het is wel zo dat Republikein Thomas Massie... die zegt, je moet gewoon opstappen. Dit is gewoon helemaal niks wat hier gebeurt. En dat vinden natuurlijk de democraten ook. Ik heb een beetje het gevoel dat... A, Trump zelf steeds gekkere dingen doet. En B, ook dat... zijn steun toch echt een beetje afbreekt. En

Speaker 3

waarom

Speaker 1

Omdat vannacht hebben vier of vijf republikeinen meegestemd... met de democraten voor een wet die zegt... het kan niet zo zijn dat de president die tariefpolitiek... helemaal naar zich toe trekt. Dat is een bevoegdheid van het congres Dat lijkt me niet handig voor Trump. Want hij heeft dat instrument nodig voor zijn gekke politiek. Graag

Speaker 2

Ja, en het Hoge Rechtshof moet hier ook nog steeds over oordelen. Volgens

Speaker 1

mij kunnen we

Speaker 2

dat ergens binnenkort toch wel eens een keer verwachten. Ik denk mij ook, ja hoor. Midden-Oosten dan. Rob, jij zei dat er opnieuw betogingen zijn op straat in Iran. Ja, niet

Speaker 3

veel. Maar het gebeurt wel. Op een aantal universiteiten verscheid over het land wordt er betoogd... in verband met doodschieten van collega-studenten. En wat ook niet heel erg handig is...

Spanningen in het Midden-Oosten

is dat een aantal kleine bedrijven in Teheran... die zijn gesloten door de overheid... omdat hij zich namelijk een beetje te enthousiast aan de kant van de protesteerders hebben geplaatst de afgelopen weken toen die grote protesten aanbraken. Ja, dat is toch wel heel erg opmerkelijk en men vermoedt toch dat dit wel weer eens een keer de aanleiding kan zijn voor een nieuwe golf van protesten

Speaker 2

Ondertussen is de dreiging van Trump... richting Amerikaanse atoom- en raketprogramma's... ook nog niet weg, hè

Speaker 1

Nee. Peter Kian heeft er ook op gereageerd... dat hij bereid is om daarover te praten. Hij ontkent overigens dat ze bezig zijn met een kernwapen. Maar hij is bereid tot onderhandeling... en ook tot een verificatiemechanisme. En we zullen zien hoe dat gaat. Netanjahu is woensdag, dus vandaag... in Washington geweest en loopt enorme druk uit te oefenen op Trump... van pak nou door, want het is een beetje zijn hele leven wil Netanjahu... dat Iran wordt aangepakt. Hij zegt

Speaker 3

natuurlijk ook, kijk het punt is de raketten. Het is niet alleen dat nucleaire programma. En Netanjahu is kennelijk bang dat er alleen een deal wordt gesloten... tussen Amerika en Iran over het nucleaire programma... Maar Israël wil natuurlijk ook ervoor zorgen dat het raketprogramma aan banden wordt gelegd. En de Iraniërs hebben al gezegd, daar gaan we echt absoluut

niet over praten, daar gaan wij zelf over. We willen misschien nog wel praten over dat nucleaire programma, omdat we werken op het leggen, maar hier gaan we echt gewoon mee door. En dan gaat het eigenlijk over de vraag van hoeveel van dat soort raketten kan Iran maken, waarmee je bijvoorbeeld Israël zou kunnen bereiken. Dat zijn aardige aantallen, hoor. Dan praat je over 1800 tot 2000 binnen een aantal maanden, wat gewoon mogelijk moet zijn

Speaker 1

Dit zijn dus ook angstige tijden voor de golfstaten, hè? Het

Speaker 3

kan geen kwaad om nog even te zeggen wat we daar eerder over hebben gezegd. Namelijk vanuit de revolutionaire gorden komen berichten... dat als de Amerikanen aanvallen of Israël aanvallen... dan wordt er vergolden tegen havens, industriele havens in de omgeving. Onder andere van Soed-Arabië. Die zijn natuurlijk gewoon niet goed beschermd, denk ik... En dat betekent eigenlijk gewoon dat je aanstuurt op wat we noemen horizontale escalatie. Namelijk een verbreding van

het conflict. Dus je kan het dan niet bewinnen van Amerika. En dan zorg je ervoor dat de shit nog veel groter wordt. Waardoor de Amerikanen het ook niet meer onder controle hebben. Dat is eigenlijk wat er aan de hand

Speaker 2

is. De Amerikanen zullen waarschijnlijk van Netanjahu willen dat hij wat verdere stappen zet in de Gaza deal. Noem ik het dan maar even om het geen vredesakkoord te noemen. terwijl Netanjahu ondertussen bezig is om juist op de Westoever... de Israëlische controle verder te vergroten

Speaker 1

Ja, Netanjahu heeft gezegd over de Gazastrok... ik zit vast, ik kom geen steek verder, was ik vannacht ergens. Dat is ook zo, je zit ook hartstikke vast. En wat de West denkt, daar hebben we uitgebreid over gesproken... Iedereen is daartegen. Dus Amerika, Trump ook, Engeland, de EU, Arabische landen. En dan hebben we het niet over de minste landen. Ik heb Syrië staan, Soerabie, Jordanië, Egypte, Qatar, VAE, Pakistan,

Indonesië en Turken. Zeggen allemaal van, als je dit allemaal gaat doen, dan kan er dus nooit meer een Palestijnse staat komen. En dat betekent dus dat Israël heel erg alleen staat. Ja, maar dat

Speaker 3

maakt ze niet uit. Ja.

Speaker 1

Laten

Speaker 2

we het hier even bijhouden voor

Speaker 1

vandaag.

Speaker 3

Lijkt me ook.

Speaker 1

Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android