¶ Nieuwe Boekestijn en De Wijk Plus
Ik open de vergadering. Elke vrijdag de extra lange aflevering van Studio Den Haag: Orde in de Chaals. Op de radio om twee uur of in je podcast app.
🎵 Music
Ugo Rijdsma. Vrijdag 15 mei, welkom bij Boekerstijn en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe werelorde. Voordat we beginnen moeten we iets aankondigen.
Dat klinkt meestal alsof er ergens weer een regime is gevallen.
Nee, dit keer gaat het over onszelf. We starten namelijk met Boekenstein en de Wijk Plus.
Omdat de wereld nog niet ingewikkeld genoeg is.
En wat er een half uur geoportie kalender per dag blijkbaar niet genoeg is.
Bij BNW Plus luister je alle afleveringen zonder reclame en je krijgt extra afleveringen, colleges en live QA's en nog meer.
En belangrijk, die lange zaterdag aflevering die je al jaren kent.
verhuist uiteindelijk naar Boekenstein en de wijk Plug.
Niet omdat we iets van jullie af willen pakken.
omdat degelijke geopolitieke analyse goedkoper is dan een forgat, maar niet gratis.
Voorlopig blijft de zaterdag aflevering nog gewoon beschikbaar, maar straks wordt die exclusief voor leden.
En dan beginnen we met een introductietarief.
Voor slechts 25 euro luister je het eerste jaar naar BMW.
Ga naar boekenstein en de wijk.nl en gebruik de kortingscode NAVO.
Kwaliteit kost wat, maar niet de wereld.
¶ Oekraïne Oorlog: Escalatie en Innovatie
Gaan we door naar Oekraïne. Bij twee dagen van zware Russische aanval op Oekraïne zijn zeker 27 burgers omgekomen. Tientallen mensen raakten grond. Op 180 plaatsen is schadegemeld, waaronder aan 50 woongebouwen. Rusland gebruikte honderden drones en tientallen raketten per dag. Met Kiev als voornaamste doelwit. Voor vandaag is een dag van rouw aangekondigd in de hoofdstad. President Zelensky heeft de krijgsmachtopdracht gegeven.
Gegeven met opties te komen om op de massale aanvallen te reageren. Oekraïense drones raakten de olierafinaderij van Riazaan, dat zijn de grootste van Rusland, met een. Echt een vuur zee tot gevolg. Het regende daar ook olie, zoals in Toapse eerder gebeurde. In de stad zelf zijn drie doden en twaalf gewonden gemeld. Mogelijk door de Russische luchtverdediging. We weten niet precies wat daar is gebeurd.
In de haven van Riazan werd een vrachtschip geraakt met mogelijk munitie aan boord. In Yesk, de regio Krasnodar, een militair vliegveld. Daar werd een vliegtuig en een helikopter geraakt. En door een Oekraïense rakettaanval is de elektriciteitscentrale van Belgort. Uitgevallen. Vanochtend zijn 250 Oekraïners teruggekeerd uit het Russische krijgsgevangenschap. De eerste in een ruil van totaal duizend Oekraïners.
Tegen duizend Russen. Op de grond is wat Russische terreinwinst gemeld, ten oosten van Konstantinivka, dat is de zuidelijkste van die gefortificeerde Oekraïnse steden in Donetsk.
Je zei net, Hugo, dat Oekraïne eigenlijk zind op een antwoord op die verschrikkelijke aanvallen. Eigenlijk drie dagen op een rij. Daar komt het feitelijk wel op neer, want vanochtend ging het ook door. Ja, maar ik vind eigenlijk dat wat Oekraïne al doet, dat antwoord al is. Want je hebt net over muzeen gesproken. Maar wat we nu zien is dat Oekraïne ook zo ontzettend veel.
Drooms enraketten afvuurt, dat ze daarmee precies hetzelfde proberen te doen als de Russen, namelijk het overweldigen van de luchtvernedering van Rusland.
In Rusland hebben ze een mooie nieuwe maatregel tegen al het Oekraïense geweld, namelijk meer censuur, zodat je er niet zoveel over hoort, denk ik.
Dat is juist, ja dat klopt. Dat is enorm aangescherpt. Met name in Moskou. In Moskou kun je dus alleen nog maar iets melden, de autoriteiten van Moskou, met instemming van het ministerie van het buitenland, van Defensie. Anders gaat het niet.
En tegelijk horen we nog steeds hele harde retoriek uit het Kremlin. Ja. Dat is.
Ja, dat is echt onvoorstelbaar. Ja, die Peskoff die de regeringsvoer woordvoerde, die heeft natuurlijk weer geroepen van we moeten echt alles in bezit krijgen. Alle gebieden die van ons zijn. Dat betekent dus dat. Al die oblasten die dus formeel door Rusland onder bij wet tot Russisch grondgebied zijn verklaard, waarvan in sommige gevallen de helft nog niet is verhoopend.
Die moeten jullie allemaal verlaten. Dat moeten jullie allemaal overgeven aan ons. En dan kunnen we tot de status vuur aan wel vredesakkoord te komen. En tegelijkertijd. Komen ze niet veel verder, die Russen. Dus wat er aan de hand is, ik bedoel, die retoriek en wat ze doen, het staat echt haaks op wat ze op dit ogenblik bereiken.
Ja, zoals we dat vaker hebben gezien daar. Ik had overigens over Oekraïense bewapening gesproken. Nog interessante melding gezien van Firepoint. Dat is die Oekraïense wapenproducent. Die maakt ook die Flamingo-Kruisraket bijvoorbeeld. Die heeft het concept onthult van een nieuw luchtverdedigingssysteem, onder de naam Vrija. Dat de basis moet vormen, ook voor een pan-Europees antibalistisch raketsysteem.
Onderscheppingsraket hadden ze al eerder ontwikkeld met Duitsland. Radarsystemen doen Antales en Leonardo, Italiaanse bedrijf, moet eind volgend jaar de eerste raketten kunnen neerhalen. En de Financial Times berichte dat Firepoint.
Voor dit systeem dit jaar al twee satellieten heeft gelanceerd. Met volgend jaar nog tientallen anderen in de planning. Dus dat daar wordt echt groot werk verricht. Ander nieuws, maar ook betrekking tot Firepoint. Die melde dat de FP1 en de FP2, dat zijn we die grote kamikaze troons.
Nu uitgerust kunnen worden met gronddoelraketten. Sommige van die kamikazedoons kunnen echt flinke explosieve lading bevatten. En die gebruiken ze dan dus nog steeds voor alleen de heen weg. Maar andere kun je dan dus met een raket uitrusten en die vliegen daarna dan weer naar huis. Dus ze zijn daar grote stappen aan het zetten.
Dat mag je wel zeggen, voor Europa is het ontzettend goed, want dit betekent namelijk dat we los van Amerika een enorme defensie oppoting kunnen zetten, die trouwens ook nog relatief goedkoop is.
¶ Europese Veiligheid: Drones en NAVO
Ook goed nieuws trouwens, vond ik wel erg aardig om te lezen dat Hongarije de Russische ambassadeur heeft ontboden. In reactie op die grootschalige Russische aanvallen van de afgelopen dagen, specifiek dan ook op Transcarpatië. Het is de regio net over de grens, daar wonen rond een heel grote Hongaarse minderheid. Dat is natuurlijk heel tekenend voor de andere wind die daar waait sinds het vertrek van.
Orban. We moeten denk ik nog even noemen. Die wet was al eerder aangekondigd, maar nu begreep ik aangenomen in de DEMA in Rusland ter bescherming van Russisch sprekenden in het buitenland.
Ja, dus al heel erg lang vinden de Russen dat zij daar iets over te zeggen hebben. En dat zij ook in staat moeten zijn om eh dan militaire operaties uit te kunnen voeren. Dat dat vinden ze eigenlijk al wat twintig jaar lang vind ik, denk ik. En nu zie je dus dat er een wet is aangenomen die dat mogelijk maakt. En daarmee zou je dus een aanval op bijvoorbeeld de Baltische Staten kunnen rechtvaardigen.
Want dan heb je dus Russische minderheden die een beetje onderdrukt worden volgens de Russen.
Volgens de Russen. Een beetje meer die kant op te kijken. Vinse autoriteiten hebben afgelopen nacht een waarschuwing afgegeven voor een droondreiging in de regio van Helsinki. Inwoners werd opgeroepen binnen te blijven. Vluchten zijn omgeleid. Er waren dus drones. Er is verder niet zo heel veel over gemeld, dus dat kunnen wij ook niet doen. En ik had niet helemaal, volgens mij speelde dit in Letland dat de premier is opgestapt. Rob. Jij zit in Estland op dit moment.
Dus die primeer, dat was ook vanwege een drone incursie, maar dan volgens mij.
Nej, de minister van Defensie, Spuds, er afgetreden. Die heeft de verantwoordelijkheid genomen. En toen dat gebeurde, toen begonnen te schuiven in het parlement. En wat we dan zien is dat ook de minister-president is afgetreden. Dit waren volgens mij, volgens de berichten die. Russische trouwens, die het lucham is zijn binnengekomen. De minister van Defensie van Oekraïne die heeft gezegd: wat we op dit ogenblik zien.
is dat ook Oekraïense drones die worden gehackt en die worden door middel van elektronische oorlogsvoering eigenlijk gewoon het luchtruim van de Baltische Staten binnengebracht. Voor wat het allemaal waar is. Maar één ding is absoluut zeker: er zijn troons neergestort in Letland. En daarbij is ook bijvoorbeeld een olieopslag plaatsgeraakt. Dat heeft de kleine brand veroorzaakte allemaal niet heel ernstig. Maar het hele punt is geweest dat de politiek in.
In Letland zegt van ja, jullie kunnen ons helemaal niet meer verdedigen. Daar zit denk ik het grote probleem in. En dat heeft geleid tot de val van het kabinet.
Ook een beetje in deze hoek nog was in Polen. Daar blijken ineens allemaal Amerikaanse troepen toch niet naartoe te gaan. Wat was hier nou het verhaal?
Het is net een memo van Hexetp. Uitgelekt, waarin wordt vastgesteld dat hij dus abrupt een brigade heeft gecanceld, dat naar Polen zou gaan. En ook nog een bataillon naar Duitsland en ook nog iets anders. Ja, dit is dan weer van zo'n bericht dat je dan opeens leest.
Ja, het was allemaal erg onduidelijk. Het was naar, ik begreep voor de soldaten die het betrof ook erg onduidelijk. Maar dus 4000 man die naar Polen zouden gaan ter rotatie, nog meedoen aan een oefening. Die gingen plots niet. Dat is toch wel een beetje zorgelijk.
Niemand weet precies waarom dit zo is en waarom dit besluit is genomen. Het zouden dan wel een aantal militairen zijn die vanuit Duitsland zouden moeten komen. Dus dit is weer totaal onduidelijk. Maar ik bedoel, verbaasingwekkend is het toch niet meer. Dat zijn we toch wel gewend inmiddels van Amerika.
¶ Iran, Hormuz en Amerikaanse Positie
Ja, dat kun je wel zeggen. Laten wij doorgaan naar Amerika en Iran.
Nou, heel kort, het is wel een ongelofelijk verhaal. Moet je je voorstellen, er is een Indiase biljonaire. Man heeft 250. Miljard of zo. Ongelooflijk veel geld. Nou, die man heeft allemaal mensen opgekocht in India, heeft dus steekpanning gedaan. En hij heeft ook Amerikaanse investeerders verkeerde informatie gegeven. Over waar ze in zouden gaan participeren. Nou, dat is allemaal kwalijk, rechtszaken. Wat gebeurt er? Hij krijgt nu de persoonlijke advocaat van Trump, meneer Robert Jufra.
En daardoor heeft Trump nu besloten, op althans de rechters, om die hele zaak tegen, meneer, hoe heet hij, Kautum Adani, om dat maar te seponeren. En dat vinden mensen heel vreemd.
Okay, I can mix it up and you add them out. Martin says,
Het lijkt op lange verstrekking.
Right. Dan is dat tekenend weer. Trump heeft gezegd dat hij niet veel geduld met Iran meer zal hebben. Tegelijkertijd noemde hij de Iraanse leiders waarmee de VS onderhandelt heel redelijk. Verder zei Trump. Ook een interessante uitspraak dat het verrijkt iranium van Iran, dat dat kan worden begraven. Hij zou het liever zelf willen hebben, maar hij noemde het verkrijgen daarvan ook eigenlijk meer een PR-stunt dan iets anders.
Iets wat Israël graag wilde, zei hij. Hij zit gewoon terug te krabbelen. Het is allemaal niet zo belangrijk.
So klinkt het.
terug te krabbelen en de begraven wat is nou begraven het is al begraven en kan dus het nou ja wat hij dus zou kunnen zeggen is van We zorgen ervoor dat het een begraven blijft. Iedere keer als we met onze satelliet zien dat je gaat opgraven, dan gooien we een bom op je. Dat zou je dus inderdaad kunnen doen. Dat zou een mogelijkheid zijn. Ik denk dat hij dat misschien ook wel bedoelt hoor.
Maar goed, als je er vervolgens weer kijkt naar Iran, dan zie je hoe problematisch het is voor de Verenigde Staten. Die hele discussie over de controle die Iran heeft of wil hebben over de straat van Omousie, gaat gewoon door. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van nieuwe plannen. Daarbij hebben we het onderscheid gemaakt tussen goede en foute vrienden.
De goede vrienden krijgen gratis doorvaart. Dan moet je praten over Maleisië, Thailand, India, Rusland, Pakistan, dat soort landen. Dat zijn allemaal de goede. En de grote vraag is natuurlijk, wie staat nou aan de verkeerde kant van de lijn? Nou, dat zijn natuurlijk in Israël en de Verenigde Staten. Dat is niet dat zeker is. Maar de grote vraag is.
Nou, en zij willen dus ook bijvoorbeeld die Iraniërs dat er geen schepen meer door geen oorlogsschepen meer door de straat van hun moesten gaan. Dus dat zou dus betekenen dat zowel de Amerikanen als de Britten als de Fransen niet meer in staat zijn. Om naar een eigen basis te varen. Nou, dat wordt hem niet. Dat wordt echt een geweldig probleem. Net zoals het feit dat Iran eigenlijk zich delenschraven moest toeënt. En dat kan gewoon helemaal niet volgens internationale rechten.
In dat lijstje, Rob van bevriende landen miste ik net China. Volgens mij mogen die er wel doorheen varen, maar ze hebben wel een beetje verbonden met de politie.
Ja, daarom, daar noemde ik me ook niet. Dat klopt ook wel. De Chinezen die nemen ook een nogal dubbele positie in. Die zijn tegentol. Maar tegelijkertijd zeggen ze helemaal niks over die soevereiniteit. En die soevereiniteit is natuurlijk wel heel erg belangrijk.
Ja, nou ja, aan de andere kant, kijk, zij zeggen natuurlijk wat Amerika doet, dat is ook verkeerd. En dat gaat ook tegen de soevereiniteit van Iran in. En daar hebben ze gelijk in. Dus waarom zouden wij dat niet kunnen doen dus als soevereiniteit dan toch van tafel is?
¶ VS-China Rivaliteit: Thucydides Val
Ja, weet je, Trump zegt zelf: ik heb zo'n fantastisch gesprek met Xie gehad. En we denken helemaal hetzelfde over Iran. Als je dat hoort, dan word je gelijk al achterdochter. Een uur later zegt Rubio van: we hebben de hulp helemaal niet nodig.
Dus dit was tijdens het net voordat wij hier gingen opnemen, afgeronde Tedaagse staatsbezoek van Trump aan China, was Rubio? Was daar neem ik aan ook. En nog een heel gevolg van zakerlui, Musk, dat soort types. Wat is daar verder uitgekomen?
Volgens mij is eigenlijk het enige tastbare een paar handelsdeals die ook nog een beetje tegenvallen. 200 bowings in plaats van 700. Nou ja, het werd hoog opgestokken, weet je wel.
Maar Xie heeft zich daar niet over uitgelaten. Dus ik voel me dus ook af of die boring deal, hoe hard die is. Ik heb geen idee.
De Chinezen hebben ook zo'n mooie term bedacht: constructieve strategische stabiliteit. Dus ze gaan keeping competition within proper limits, manageable differences. Ja, dat is wat er gaat gebeuren. En verder belooft dan China wat nog meer te investeren in Amerika. Wordt allemaal niet bevestigd door XI. Ze schijnen niet over halfgeleide. Te hebben. Ze schijnen ook over Taiwan, is er helemaal niks gebeurd, althans, we weten het niet.
Daar heeft ik zie een hele hoop over gezegd. Alleen Trump heeft wijzig zijn mond daar verder over dicht gehouden.
Van Scias waren er wat waarschuwende woorden. Vooral op de eerste dag van het staatsbezoek. Wat waren de teksten ook alweer?
Het wordt heel gevaarlijk. Als jij daar als je bij Taiwan gaat dwars liggen, dan krijgen we een hele moeilijke conflictuuze relatie.
Ja dat klopt. Maar hij heeft het ook gehad over de Tucididesval. Dat is het geweldige boek ook van Graham Allison. Athene tegen Sparta in 431 voor Christus. En het is wel heel opmerking dat ik zie deze ja, eigenlijk deed dit vergelijk heeft te getrokken. Want daarmee heeft hij feitelijk gezegd van Amerika verstakt en we moeten het niet zover laten komen dat Amerika ons gaat aanvallen.
Hij heeft zelfs dus gezegd van het lijkt er een beetje op. Trump gezegd heb van ja, ik zie vond dat Amerika eigenlijk een land is in verval. Maar wat doet Trump dan? Maar onder mijn leiderschap is dat natuurlijk allemaal weer gestuit en zo. Dat gaat geweldig met Amerika.
Nee, nee, maar hij heeft er gezegd van dat hij bedoelde op... Trump heeft gezegd, hij doelde op, ik zie op Biden en had 100% gedaan.
Ja, zo gaat het dus. Zo gaat het.
Mooi hoor. Morgen hebben we trouwens die Stams van Instituut Klingendaal aan de uitzending. Dus veel meer over China kunnen we dus ook denk ik vooral kijken hoe de Chinezen de ROA tegenaan kijken. Dat is wel spannend. Andere dingen nog? Dan meld ik nog even dit. Wil je alle afleveringen strak zonder reclame luisteren, extra uitzendingen krijgen en toegang houden tot de lange zaterdagafleveringen, zodra die exclusief worden? Ga dan naar Boekenstein en dewijk.nl.
Gebruik de kortingscode NAVO en luister het eerste jaar voor 25 euro.
Abonneer je op de Nieuwe Wereldoorde op boekenstein en dewijk.nl. En naar ik heb begrepen, is dan vanavond al een eerste extra college daar te horen. Ik weet eigenlijk niet welke. We hebben al wat dingen opgenomen. Exclusief voor de leden van Boekenstein en de Wijk. Dank jullie wel. En tot morgen. Deze morgen. شكرا للمشاهدة
B and R business
Luister via BNR.
