¶ Intro / Opening
Blijf scherp
BNR Nieuwsradio. Boekestein in de wijk. Hugo Reitsma.
¶ Escalatie Conflict Iran-Israël
Maandag 6 april, welkom bij Boekestein en de Wijk op zoek naar de nieuwe wereldorde. Dinsdagnacht verloopt een nieuw ultimatum van Trump aan Iran. Pakistan probeert nog te bemiddelen, maar ondertussen gaan de aanvallen door... terwijl we de zesde week van de oorlog ingaan. In zowel Iran als Israël zijn daarbij burgerslachtoffers gemeld. In Teheran zou een universiteit zijn getroffen. En daar en in andere steden ook woongebouwen. Bij elkaar zijn 22
doden gemeld. In Haifa in Noord-Israël twee doden. Vandaag en in het weekend heeft Israël opnieuw verschillende petrochemische installaties gebombardeerd, onder meer in het belangrijke Zuid-Pars-Gasveld. Bij de kerncentrale van Boucher zou een bijgebouw zijn geraakt. Iran meldt vandaag de dood van de inlichtingenschef van de revolutionaire garde. Gisteren is de tweede piloot van die boven Iran neergehaalde Amerikaanse F-15 gered.
Daarbij is wel veel materieel verloren gegaan. In Libanon zijn opnieuw zeven doden en veertig gewonden gemeld... door Israëlse aanvallen. Israël heeft de evacuatie gelast van Tyrus... een stad van meer dan honderdduizend inwoners in het zuiden van het land. Israël heeft het hele gebied tot aan de Litanië-rivier... nu bestempeld als operationele zone. Dan wat de andere kant op vloog. Iraanse drones raakten in Kuwait-stad, het ministerie van Financiën... en
het ministerie van Olie. En vanmiddag nog iets, zoals op beeld op verschillende media te zien in Sharjah... in de Emiraten, maar ik weet niet wat dat dan was
Nou ja, goed, als je dus kijkt wat de Amerikanen en de Israëli's bombarderen... dan is het iedere keer hetzelfde, dat wordt heel erg intonig. Maar dat zijn sites waar politische raketten staan opgesteld. Ondergrondse opslagplaatsen. Munitiefabrieken. Defensie-industrie in algemene zin. Regimedoelen. Dus van revolutionaire garde, politie, bracies. Ga zo maar door. Dus dat gaat gewoon door. Dat is business as usual. Maar het blijft, hij heeft beloofd... om Iran naar de
steentijd te bombarderen. En ik moet zeggen, hij is redelijk op weg hoor, zeg ik zinisch. 81.000 burgerdoelen zijn er eigenlijk getroffen. 61.000 daarvan zijn huizen die beschadigd zijn of helemaal vernietigd. 19.000 bedrijven. 275 medische centra. 500 scholen. Ik bedoel, ja... Ja, je gaat hier dus wel de grens over, laten we zeggen, van de oorlogsmisdaden. Want je hoort toch wel een onderscheid te maken tussen burgerdoelen en militaire doelen. En dat gebeurt wel,
denk ik. Maar ik bedoel, dit is kennelijk allemaal nevenschade, maar het is niet oké wat hier gebeurt. En Etenjauw heeft al gezegd, 70% is staalproductie die we getroffen hebben, die ligt er nu gewoon uit. Voor 70 procent. Want die slaalproductie heb je nodig om raketten te maken en om tanks te maken. Ja jongens, dit heeft meer met slopen te maken dan met een normale oorlog.
En voor net een jaar ging het om regime change. Daar
horen
we Trump overigens niet meer over al een paar weken. Er is geen bewijs dat het gaat gebeuren. Omdat het systeem gewoon steeds weer een automatische opvolging heeft. Het leidt meer tot een militaire dictatuur te leiden. Dat denk ik
ook. En je ziet dus gewoon dat de revolutionaire garde... met de dag zijn positie versterkt. Mensen durven de straat niet op te gaan. Je ziet dat die repressie gewoon enorm groot wordt. Mensen worden nog steeds dissidenten opgehangen. Ja, jongens, dit heeft dus een averres effect, denk ik, hoor... voor de gemiddelde Iranier.
¶ Spannende Reddingsoperatie VS Piloot
Ja. Die reddingsoperatie vrijdag toen we elkaar spraken... toen hadden we het nog maar heel erg een beetje in beeld. Dat er dus een vliegtuig was neergestort... en dat er leek een reddingsoperatie aan de gang te zijn. Hebben we inmiddels al duidelijk hoe dat nou is gegaan
Ja, het is wel duidelijker geworden. Er is één piloot, de piloot is opgepakt. Die is vrij snel in veiligheid gebracht... want dat vliegtuig had neer een scheur gehaald... En vervolgens zie je dat er een tweede aan boord was... en die houdt zich bezig met de bewapening. En die is eigenlijk uit de zicht geraakt toen die zijn schietstolen gebruikt. Die zijn vrij ver uit elkaar terechtgekomen op de grond...
En daar is ontzettend naar gezocht. Die had ook een baker bij zich waarmee hij af en toe kon zenden. Zodat hij gelokaliseerd kon worden. Dat is gebeurd na een tijdje, na een aantal uren. Toen is er een reddingsoperatie op touw gezet. En die reddingsoperatie doet heel sterk denken aan gewoon een klassieke Amerikaanse operatie waar speciale eenheden worden ingezet. Dat is een gigantische operatie, om het maar zo te zeggen. In dit geval zijn er honderd speciale soldaten voor ingezet,
soft special operation forces, die zijn daarvoor ingezet. Veel mensen denken dat er gewoon een helikopter naartoe vliegt... met wat van die special forces erin die eruit springen... en de man in veiligheid brengen. Maar dat is niet zo. Dus je hebt een eerste aanval. Je moet bijvoorbeeld eerst proberen om dat hele gebied... eromheen hebben, die gaan schieten op die Iranisch om die op afstand te houden. Dan probeer je iemand met een helikopter eruit te halen. Dat kan
op zich al helemaal misgaan. Dan wordt zo iemand naar een soort plek gebracht van waar die op een vliegtuig wordt gezet om het land uit te worden geplogen. Dat is bijna misgegaan. Dus de vliegtuigen die werden ingezet, die zijn gestrand in zand Dus daar zat een geweldig probleem in, want van daaruit moesten ze worden... gebracht naar Koerwijd. Dus er moesten nieuwe vliegtuigen worden ingevlogen. En dat is dus ook gelukt. En vervolgens zijn ze eruit gegaan. Het zijn echt enorme operaties...
waar echt heel veel vliegtuigen en honderden soldaten bij betrokken zijn... Ja, en dat is dus gelukt. Maar het had voor dezelfde geld altijd helemaal kunnen mislukken. Het deed me een beetje denken aan de operatie tegen Bin Laden. Dat ging ook met een enorme aantal vliegtuigen en een enorme aantal mensen. Dat is ook bijna misgegaan, want een van die helikopters is er neergeschoten. Het deed me ook denken aan wat er gebeurd is met de ontzetting van Maduro. Een tijdje
geleden in Venezuela. Dat is ook bijna misgegaan, omdat de helikopter beschoten werd. Dus realiseer je dat dit soort operaties... Door de bank genomen in 50% van de gevallen mislukken. En als het lukt, dan is het vaak nog een geluk bij een ongeluk, bij wijze van spreken. Omdat het toch een hele hoop fout gaat. En dan hangt het vast aan het improvisatievermogen van de militairen. Dus dit is gelukt, dit is een knap staal die werkt. Dat moet ik
onmiddellijk zeggen. Maar ja, het had voor hetzelfde geld kan het totaal uit de hand kunnen lopen.
Bij de eerste golfoorlogen is het ook gebeurd. Saddam Hussein heeft toen 16 Amerikaanse piloten en bemangingslieden... heeft hij eerst gemarteld voor de camera gezegd. Dat is allemaal vreselijk. Dat is nu gelukkig niet gebeurd. Maar ja, Iran heeft dus nu geen propaganda mogelijkheid. Maar natuurlijk wel... Trump zegt elke dag, we hebben luchtoverwicht... Dat valt dus kennelijk wel mee als er twee van die F-15's worden.
Dat is gewoon onzin. Dat is er gewoon niet zo. We hebben ook al twee weken geleden, drie weken geleden... hebben we gezegd, dat gaat hem nooit lukken. Je hebt niet een complete dominantie over het luchtgebied boven Iran. Er zijn altijd middelen van de luchtafweer die het nog kunnen doen. Ik heb ook gezegd, het doet me heel sterk denken
aan de Kosovo-oorlog van 1999... De Serviërs eigenlijk altijd ervoor zorgden dat ze nog in staat waren... tot in lengte van weken, maanden... af en toe nog eens een keer een luchtdoelraket te kunnen afschieten. Waardoor ook die NAVO-troepen nooit meer de dominantie hadden in de lucht... die ze zouden moeten hebben om gewoon echt veilig... Dat nu ook. En als je dat gaat doen, dan moet je hoger gaan zitten. En dat
betekent dat de aanvallen onnokeurig worden. En dat zou bijvoorbeeld ook kunnen verklaren... waarom er zo ontzettend veel burgendoeblers zijn geraakt
Het was wel heel spannend hoor. Ze hebben dus die revolutionaire garde... op een gegeven moment hadden ze dus de indruk waar de jongen zat. Die hebben ze dus gewoon geschoten om op afstand te houden. En vervolgens heeft de CIA uiteindelijk toch die jongen gevonden... En die arme kolonel trouwens, die was gewond geraakt bij de kerst... maar hij kon nog wel lopen. En hij beklom onder meer een bergkamp van circa 2000 meter hoogte... en verschol zich vervolgens in een bergspleet.
En hoopte er ook op, omdat in die bergachtige gebieden... mensen niet zo erg voor het Iraanse regime houden...
dat
ze hem dan met rust zouden laten. Of dat allemaal zo is, weten we niet... Het had heel goed mis kunnen gaan.
Ja, ze zijn wel behoorlijk geschoten te zijn om de Iraners op afstand te houden. Door die special forces. Volgens mij was het een SEALS team. SEALS team 6 volgens mij. Die dat deed. Dat is echt wel de kermen van de special forces. En daaromheen is ook behoorlijk geschoten door weer andere militairen.
Nou ja, het is een stoer verhaal. Maar als die piloot net terugkwam van het bombarderen van scholen, dan denk ik... Er kan weer een film over worden gemaakt. Heel veel aandacht voor die ene man. Terwijl daar veel onschuldige mensen komen.
Ja, dat heb je maar gelijk in. Dat mogen we nooit uit het oog verliezen.
¶ Trumps Dreigementen en Amerikaanse Rol
Gaan we naar Trump. Die gisteren op zijn sociale kanaal... ik zal het maar even helemaal lezen... twitterde of hoe je dat dan ook zegt tegenwoordig... Hij vroeg er later nog aan toe dat het dinsdag 8 uur s'avonds de deadline was. Voor ons is het dan in de nacht van dinsdag op woensdag. Dus daarmee geeft hij weer een dagje uitstel. Kom erop met jullie analyse. Op het
begin is het een beetje ongebruikelijk dat een president dit soort woorden gebruikt. Laten we het toch wel even benoemen. Dit lijkt wel een soort... Ja, personificatie van Attila de Hun. Het is echt gewoon verschrikkelijk. Die twitterde ook al. En ook jongens, het is geen grapje. De escalatie ligt dus voor de hand op allerlei niveaus. Ik noem maar gewoon een paar dingen. Als hij dus echt morgen zou besluiten...
ik ga die ontzeltingsinstallaties en die elektriciteitscentrales uitschakelen. Iran heeft niks te verliezen. Ze hebben nog wel raketten. Dan kunnen ze dat in de Emiraten... en Saudi-Arabië ook doen, als ze dat zouden willen. En wie weet dat de Emiraten en Saudi-Arabië overwegen... om dan ook met die oorlog mee te gaan doen. Lijkt me erg onprettig, die escalatie. Kennelijk is dat dus bij Trump allemaal geen argument om het
niet te doen. Je zou nog hopen dat hij ervoor terugdienst... maar als hij ervoor terugdienst, dan maakt hij van zichzelf ook een clown. Dus hij heeft zichzelf helemaal weer in een hoek geschilderd, Rob. Wat vind je daarvan?
Ja, hij heeft... Ik ben het volstrekt met je eens dat het tamelijk ongebruikelijk is... voor een president van een tot voor kort normaal land... om dit soort dingen te roepen. Maar realiseer je dat hiermee Amerika bij monden van Trump... afstand doet van een klassieke taak van de supermacht... namelijk het bijdragen aan de stabiele wereldorde... en het handhaven van het internationaal recht... en het nakomen van basale gedragsregels... dat dat een taak is van de supermacht. Dat lukt de
ene keer beter dan de andere keer. Maar hier wordt gewoon die taak door Trump op de schoothoop gegooid. Als dat gebeurt, dan vervalt eigenlijk het weefsel van de internationale betrekkingen. En dan wordt het ieder voor zich. En dan zal je dus zien dat andere landen dit ook gaan doen. Nou, Netanyahu deed het al. Poetin deed dat ook. Maar elke remming vervalt dan door landen... om gewoon niet op orde op zaken te stellen. En dat betekent dus gewoon... dat
noemen we een benign hegemon. Dat is de formele term voor Amerika. En daar was Amerika ook heel erg trots op dat ze dat waren. Dus Biden is daar de laatste voorbeeld van. Het is een goedaardige hegemoniale macht... die, laten we zeggen, publieke goederen... En publieke goederen zijn dus vrede en stabiliteit in de wereld. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Dat moet ook nog een keer gezegd worden. De ene president doet er wat
meer aan dan de andere president. Maar dit is totaal ontspoord. En dit heeft enorme consequenties. Omdat daarmee namelijk ook elke morele... deksel van de internationale betrekkingen afgaat... waardoor eigenlijk de boel gaat overkoken... en je in totale allergie terechtkomt. Dus zo'n supermacht heeft altijd de traditionele taak gehad... om allergie te voorkomen. En dat gebeurt nu niet meer, want die ontketen nu zelf allergie. Nou, hartelijk gefeliciteerd. En daar moeten wij mee dealen
Het betekent dus dat de escalatie ligt om de deuren... We moeten maar hopen dat Trump morgen bedenkt van... nou, laat ik maar wel wat bombarderen, maar niet al te gek... en dan ga ik zeggen dat ik enorm succesvol ben en dan stop ik ermee.
Daar moeten we op hopen. Ja, die kansen worden met de dag kleiner. Ook dat hebben we gezegd. Elke dag dat hij langer doorbombardeert... wordt de entrapment groter, schildert hij zichzelf steeds meer in een hoek... en is het bijna onmogelijk om ermee te stoppen. En dat geldt voor Iran trouwens ook. Want die heeft de smaak te pakken gekregen en die ziet nu hoe je Amerika klein kan krijgen
Trump zei nog tegen Fox dat hij een goede kans zag dat er maandag nog een deal wordt gesloten. En anders zei hij overweeg ik alles op te blazen en de olie mee te nemen. Het is dus wel duidelijk dat Pakistan probeert nog te bemiddelen... voorstel zou hebben gedaan voor een bestand. Reuters schreef daarover dat dat dus wel inhoudt... dat meteen de straat van Hormuz open zou moeten. Daarna
zou dan een periode volgen voor een vredesakkoord. Maar een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Binnenlandse Zaken... heeft al gezegd geen bestand zonder garanties. Want anders geeft dat agressor alleen maar tijd om de wapenvoorraden aan te vullen. En heropening van de straat van Hormuz... Pas als de schade is vergoed die ze door tolheffing op tankers willen krijgen. En dat hebben we precies voorspeld.
Ja, maar het is toch ook logisch. Wat dat betreft, wij zijn geen genieën wat dat betreft. Maar als je een klein beetje thuis bent in hoe dit soort dynamieken werken. Ja, dan is het een logische conclusie.
En dat verklaart ook de wanhoop van Trump. Die begrijpt dat natuurlijk wel. Dat hij er gewoon naast heeft gepist om het zomaar te zeggen.
Nou ja, ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Als je die idiote Trump-tweet nu tot je door laat dringen... dan denk ik dat er... Ja, daar spreekt paniek uit. Van, ja, ik krijg er geen echt einde aan. Ik ben toch de sterkste en waarom lukt me dit niet? Wat ik net heb gezegd, elke moraliteit is nu ver te zoeken. Dat is weg. Ergens zie je dus ook dat dit ook de ergernis is dat de bondgenoten, althans dat zijn ze niet meer, maar
de NAVO-bondgenoten, de ergernis is dat die niet meedoen. En het andere punt is natuurlijk gewoon dat het een zaak is waarmee die de schreef overgaat. Met name door te zeggen van jullie energie en jullie infrastructuur die gaat eraan. Dat is natuurlijk gewoon een oorlogsmisdaad. Ja, en wat hij dus eigenlijk wil is onvoorwaardelijk overgaven van Iran. En die
¶ Gevolgen Conflict en Kritiek op Trump
krijgt hij niet. Dit is volgens mij de analyse van de gevolgen van een Trump... en de oorzaak van een Trump-tweet.
En de gevolgen zijn ook dus minder kunstmest voor Afrika. Dus misschien wel honger. Helium tekorten, dat is niet leuk voor chips. Het is echt een ramp, jongens. Het is een ramp. Ik
zag Antonio Costa, voorzitter van de Europese Raad van Regeringsleiders... die in reactie al zei, dit is illegaal... als je dit allemaal zou gaan bombarderen. Zijn er van binnen Amerika, vanuit de politiek, ook reacties? Ik kan me voorstellen dat mensen daar ook schrikken van dit soort teksten.
Wat je dus ziet is natuurlijk van de Senaat-minderheidsleider... dat is een democrater, Chuck Schumer. Die vindt dus Trump's rant... Een ongebalanceerde gek, een unhinged madman.
Ja, een
gestoorde gek. Bernie Sanders praat ook over zijn independent US-senator. Gevaarlijk en mentaal ongebalanceerd. Senator Chris Murphy is completely unhinged.
Dat denk ik
altijd aan een deur die uit zijn
scharnieren ligt. De formele vertaling
is volgens mij gestoord.
Ja, ja.
En dan heb je dus ook nog natuurlijk mevrouw Marjorie Taylor Greene... die we altijd heel merkwaardig vonden. Maar die is nu echt heel erg kritisch op Trump geworden. En die zegt van het is allemaal vreselijk. En we zitten dus ook Israël te volgen. Je merkt dus ook bij de Republikeinen... dat er een veel grotere stroming is die kritisch op Israël... Ja, die hebben ons allemaal hierin getrokken. Het is wel spannend hoor. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Als
je naar al die reacties kijkt, dan zijn er twee dingen die opvallen. Eén, het is een gestoorde gek. En twee, hij is niet meer in staat om dit land op een behoorlijke manier te regeren. Dus dat komt iedere keer naar voren. En dat is toch wel heel bijzonder, moet ik zeggen.
Maar dus vanuit de zittende Republikeinse kring... nog steeds geen mensen die denken... ik moet nu toch maar hier iets van zeggen. Ik zag bijvoorbeeld Marco Rubio recent weer voorbij komen... die nog een keer zei van ja, die NAVO, daar heb je zo niks aan Dus dat is nog steeds de lijn waar de mensen met macht op zitten.
Ze zijn kennelijk heel erg bang nog steeds voor Trump. Maar dat kan snel veranderen als hun herverkiezing in het geding komt. En dat gaat misschien wel gebeuren. Laten
¶ Hezbollah's Veerkracht en Israëlische Fouten
we Libanon niet vergeten. Er zijn weer veel slachtoffers daar. Ik noem dan wat slachtoffers die bevestigd zijn... maar het zal wellicht veel meer zijn als je ziet hoeveel daar wordt gebombardeerd. En niet zo dat Hezbollah daardoor nou meteen
op z'n gat ligt. Dat kunnen we zeggen, hè? Nee, 40 aanvallen weer gepleegd in de dag van 4 of 5 januari. Het is echt onvoorstelbaar. Als je daarnaar kijkt, het is natuurlijk hetzelfde als met... om zijn positie in het overgebleven deel van de Gazastrook te versterken. Hezbollah is absoluut niet verslagen. En wat ik het meest bijzondere vond... is dat de Israëlse strijdkrachten nu hebben erkend... dat ze de plank compleet hebben misgeslagen... sinds het einde van de oorlog van het najaar 2024...
ten aanzien van de kracht van Hezbollah. Ze hebben dus nu, toen zeiden ze op z'n trumps, we hebben alles verslagen en ze kunnen helemaal niks meer. Nou, dat bleek heel erg tegen te vallen. Want nu zijn ze tot de conclusie gekomen, moet je opletten, de komende vijf maanden zijn ze nog steeds in staat om 200 projectielen, dus raketten en drones, per dag af te vuren. Oeh. En dan heb je het over een hele kleine organisatie, Hezbollah... die al maandenlang
is gebombardeerd in een heel klein landje. En zullen we dat dan eventjes gaan overbrengen, dat idee, op Iran? Dus Trump heeft gewoon één groot Libanon met Hezbollah gecreëerd.
Exact. Het lijkt wel alsof de Israëli's ze over moeten... door al die geweldige, succesvolle operaties die ze gedaan hebben. Door ook de toepassing van AI, waar ze zo goed in zijn. En daarmee hebben ze het gevaar van de asymmetrie... waar we zo vaak over gesproken hebben, dat je altijd op terug kan slaan... hebben ze gewoon onderschat. Want het hele idee dat je dus een beetje het gras gaat maaien... in het hele Midden-Oosten, en dat permanent... dat is een
krankzinnig idee... Maar dat denken ze wel
Daarom zijn de gevolgen hiervan ook zo groot.
¶ Oekraïne's Energiestrijd en Patstelling
Gaan we naar Oekraïne. Daar is het niet veel beter. Welkom terug. Oekraïense drones hebben afgelopen nacht een olieterminal getroffen in de Zwarte Zeehaven van Novorossiysk. Een vergat in de haven en een olieplatform in gebruik voor de luchtverdediging. Rusland zegt 148 Oekraïense drones hebben neergehaald. In Belgorod vielen doden. In het weekend raakten drones succesvol een olieraffinaderij in Nizhny Novgorod. En opnieuw de haven van Primorsk aan de Oostzee. Dat
was al de derde keer in twee weken. In de Azovzee zonk een Russisch graanschip na een explosie. Waarschijnlijk na een Oekraïnse aanval. In Odessa vielen drie doden en 16 gewonden door Russische aanvallen. Zaterdag vijf doden en 25 gewonden in Nikopol... door een Russische drone op een markt. In Kharkiv raakte vanmiddag een drone een flatgebouw... en daar zijn slachtoffers gemeld op de grond. Het Oekraïnse terrein is gemeld bij Kupjansk in Kharkiv... En ik zag nog dat Oekraïne melding maakt...
van Russische troepenverplaatsingen van Donetsk naar Zaporizhia. Dus zuidelijker of westelijker, zo je
wil
Ja
maar het zit allemaal bij elkaar op... dan gaat het niet ongelooflijk goed met de Russen. Herendaam is in een kleine plus, maar dat geldt ook voor Oekraïne. Ze zijn behoorlijk bezig, inderdaad, bij Kopijansk. Dat ligt dus helemaal in het noorden bij Kharkiv in de buurt. Kopijansk ligt eigenlijk gewoon tegen het bezette gebied aan, maar is nog lang niet veroverd. Iets van... Nou, ik schat 10, 15 procent is veroverd van die stad. En dat lukt niet goed. Dan ga
je verder naar beneden, naar het zuiden. Dan kom je bij Donetsk aan. En daar gaat het eigenlijk om. Proberen om die hele oplasten in bezit te krijgen. Omdat daar die serie gefortificeerde zeden in liggen. Nou, als je dan in het noorden kijkt... Ja, dan komen ze ook niet veel verder. En als je naar het zuiden kijkt... dan
komen ze ook niet veel verder op dit ogenblik. En in Pokrovsk, nog verder naar het zuiden... zie je dat ze keihard aan het vechten zijn... maar de verliezen lopen daar zo hard op... dat de verwachting is dat ze dan niet heel lang kunnen volhouden. Dus ja, het gaat niet goed voor de Russen. Dan zien we dat die continue aanvallen worden uitgevoerd... op de energievoorziening, op steden, op burgerdoelen... ga zo maar door vanuit Rusland... Ja, dat heeft ook
niet het gewenste effect. Want het is niet zo dat de wil van de bevolking wordt gebroken... om verder te vechten. En bovendien moet je je altijd realiseren... dat de strijd daar niet wordt gewonnen... maar die wordt op de grond gewonnen. En daar komen ze veel verder mee
Wat ik zo interessant vind, jongens... de olieprijs stijgt. Dat is natuurlijk geweldig voor Poetin. Maar nou klagen dus de Russische militaire bloggers... er zijn toch echt grote... Oekraïens aanvallen op de Russische olie-exportcapaciteit. Die zijn kostbaar. Die duren lang om ze te herstellen. Ook allemaal Russische schepen zijn beschadigd en moeilijk te vervangen. Dus Oekraïen is wel geweldig bezig, eerlijk gezegd
Ja, maar ook daar win je de oorlog niet mee. Dat is natuurlijk ook zo. Het is een vergelding. En ook Oekraïne, die breekt de wil van de bevolking niet. Dat gaat hem niet worden. Het wordt alleen gewoon steeds lastiger voor Poetin om dit vol te kunnen houden. Dus in die zin moet je zeggen dat op dit ogenblik, denk ik, ook gezien de economische situatie met de dag slechter wordt, ook al hebben ze meer geld... Ja, lijkt Oekraïne toch op dit ogenblik een heel klein beetje de
¶ Zelensky's Diplomatie en Europese Spanningen
bovenliggende partij te zijn. Maar, maar, dan moet hij wel de beschikking houden van Petrus. En hij heeft dus, Zelensky heeft de afgelopen dagen ook weer in Istanbul gesproken over de situatie. En zegt van, ik moet echt die Petrus houden. Want als ik die niet hou, dan heb ik een probleem. Ja.
Zelensky is weer lastig bij te benen de laatste tijd. Die was dus in Istanbul, volgens mij daarvoor in Syrië, zag ik hem met Al-Sharaa. Dat is natuurlijk ook wel verpand. Syrië onder het vorige leiderschap nog dik met Moskou. En daarvoor was hij de hele golf rond. Die ook traditioneel nogal goed met Russen, vooral als ze zwart geld meenemen, kunnen opschieten. En overal is Zelensky daar... dealtjes aan het sluiten, met mensen aan het praten... en zijn dienst aan het aanbieden
En dat is belangrijk, want die Russen hadden een sterke positie in die golfstaat. Met het witwassen, laat het maar gewoon eerlijk noemen. En nu opeens zit Oekraïne daar. Het is wel geweldig wat er gebeurt.
Nou ja, goed, het moet allemaal nog blijken of het echt wat gaat opleveren. Maar de golfstaten hebben een veiligheidsprobleem. En wij hebben ook een veiligheidsprobleem. En we hebben denk ik al twee jaar geleden gezegd van... het veiligheidsprobleem ook van Europa kan worden opgelost met hulp van Oekraïne. Nou, daar komen dus nu die golfstaten ook achter. En dat heeft gewoon alleen maar te maken met de revolutionaire ontwikkelingen... die er zijn op het Droomgebied. En daar moet je
wel tegen kunnen verdedigen. En die landen hebben daar gewoon geen verdedigingsmiddelen tegen. We
hadden nog iets met een pijplijn en tassen met explosieven in
Servië. Ja, dat is ook wel een ongelooflijke ontwikkeling hoor. Orbán zei dus van ja, dat is allemaal door Oekraïne gedaan... en die zit in Servië, die pijplijn hebben we explosieven gevonden. Nu gaat notabene de baas van de geheime dienst van Servië zeggen... we hebben geen relatie met Oekraïne gevonden... Ja, dat vindt Oranje natuurlijk niet zo geweldig leuk, dat dat gebeurt.
Maar wie zou hem dan hebben gelegd?
Ja
precies. Als dat dus waar is, dan kan alleen Futsi hem hebben gelegd in opdracht van. Maar dat kan niet, want dat geheim bediening zou dat natuurlijk in feite zelf moeten doen.
Volgens Zelensky zijn het de Russen, volgens mij. Ja, dan zouden
de Russen het hebben kunnen doen, of handlangers van Orbán, die zouden het ook kunnen doen. Het is wel opmerkelijk trouwens, dat dit gebeurt.
Het
is wel voorspeld, ik kan me herinneren, we hebben het er even kort over gehad, ik denk al wel een maand geleden zou dat kunnen zijn geweest. Toen ik ook vanuit de Hongaarse kant hoorde van hij gaat vast wat fabriceren. Een of ander veiligheidsprobleem waarop hij kan kapitaliseren. En ook Magyar, dus de grote uitdager van Orbán. Die heeft ook gezegd van nou let op hij gaat rond de Pasen wat te doen. En dat blijkt dus ook inderdaad zo te zijn. Of althans er komt er wat naar boven. We weten
niet precies hoe het te geloven is. Maar Arjan, wat gaat dit nou betekenen voor de verkiezingen?
Het is zo gepolariseerd daar. Het kan ook zomaar zijn dat deze blamage helemaal niet aankomt bij de kiezer. Maar goed, vooralsnog staat hij in de pols echt nog 8% achter. Dus dat geeft me toch wel een beetje hoop. Maar goed, het is ook wel zo dat de Russen daar ook interveneren. Ik weet het niet. Ik hou mijn hart vast
Het hoeft niet zoveel te zeggen, want in Moldova ging het ook weg. Daar hadden de Russen een enorme vinger in de pap in de verkiezingen. Maar dat is gewoon niet gelukt
daar. Er scheelde niet heel veel, toch
Nee, nee, nee. Maar dat zou dus nu ook kunnen. En de berichten zijn ook wel zo dat nogal wat Hongaren helemaal niet zo blij zijn met die onvoorwaardelijke keuze van Orbán voor Trump, gezien wat hij doet in Iran. En die houden ook niet zo van de Russen. Dus het kan ook tegen me gaan werken. Dus het is ook een risico dat Vans op bezoek komt deze week. Ja, dat lijkt me ook een
¶ Amerikaanse Politiek en Rechtsstaat
risico. In Roemenië ging het ook net goed, weet je nog jongens
Ja
het is allemaal kantjeboord. Het is allemaal kantjeboord, ja. Heb jij, Arijan, tot slot voor ons nog iets leuks...
Nou, er valt niet veel te lachen.
We
hebben al die reactie behandeld op wat er allemaal gebeurt... in de interventie van Trump in het Midden-Oosten. Dat hebben we al gedaan. Nou ja, ik heb wel iets hier. Als je het analyseert wat er gebeurt met de lage rechters in Europa... die bezwaar maken tegen... In Amerika bedoel je? In Amerika, ja, sorry. De lage rechters in Amerika die bezwaar maken... tegen Trumps inbreuken op de rule of law. Dan blijkt dat dus heel effectief te zijn, ja? Dus
er moet steeds worden het weer uitgesteld. We hebben dat ook gezien met Venezuela, maar ook allerlei dingen. Maar goed, dat wisten we eigenlijk al. Nou, dat is toch goed. Dat werkt nog steeds. Dat werkt nog steeds. Wat minder leuk om te vertellen is dat David Ellison... dat is een CEO van Paramount Skydance... en die zegt dus van nou, ik zie in de statistieken... dat toch eigenlijk wel 70%
van de Amerikanen zijn centrum, hè? Ja, en dan wordt er nu over alle artikelen gezegd... ja, bij de surveys vertelt het toch wel echt een verschillend verhaal... namelijk dat slechts 40% van de Amerikanen... beschouwen zichzelf als center left, center of center right. Niet 70%. Dat herinnert ons gewoon weer aan hoe rechts Amerika is. En hoe makkelijk Trump het nog heeft. En dat dat nog niet opgelost is. Nee, nee. Je hebt niet nog een soort boulevardverhaal? Ik ben bang van niets
Moet dat ook? Nou ja, ik vind wel dat mensen een half uur ellende hebben doorgeworsteld. Dan
moeten ze
ook even. Ik heb het niet. Nee, ik ook niet. Tot morgen misschien. Oké
tot morgen. Tot morgen.
