¶ Grootschalige Droneaanval op Moskou
Ik open de vergadering.
Elke vrijdag de extra lange aflevering van Studio Den Haag: Orde in de Chaals. Op de radio om twee uur of in je podcast app.
🎵 Music
Hugo rijdtzma. Maandag 18 mei, welkom bij Boekersin aan de Wijk op zoek naar de Nieuwe Werelorde. Oekraïne heeft dit weekend grote aanvallen uitgevoerd op Moskou en de omliggende regio in reactie op de dodelijke aanvallen op Kiev van vorige week. In totaal werden meer dan duizend drones gebruikt erbij. Geraakt werden in elk geval een fabriek voor high-tech onderdelen van precisiewapens, een raketfabriek, een olieraffinaderij.
Een pompstation voor een oliepijplein rond de Hoofdstad en een van de vliegvelden van Moskou. Daarbij werd een FP1-drone ingezet. Dat is een behoorlijke joekel. Maar
Oh.
Ook twee types met een straalmotor, waarvan we er eentje nog niet eens eerder hadden gezien. Er vielen vier doden, zeker 15 gewonden. En zag van Moscoviete allemaal geschokte filmpjes op de sociale media. Van alle rookpluinen her en der in en rond de stad. Rusland reageerde afgelopen nacht weer met zware aanvallen. 524 drones, 22 raketten daarbij ingezet. Vooral de Dnipro en Odessa kregen het zwaar te verduren. Er zijn daarbij.
Eendode en 30 gewonden gemeld. Op de grond is wat Russische terreinwinst gemeld bij Julia Polen, dat is in Saporizia in het zuiden.
Thank you.
Zal ik eerst even wat zeggen over de grond. Want daar hebben we weer gezien dat Gerazimov, de hoogste militair van Rusland, behoorlijk aan het opscheppen is. Over de enorme vorderingen die zijn. Bereikte aan het front. Hij zegt van, we zijn helemaal richting Koepjansk, Borova, Lieman aan het opstomen en niets kan ons meer tegenhouden. Het is een kan maar flauwekul. Want er gebeurt helemaal niet zoveel op het front.
En het interessante vind ik dan, dat die mailbloggers, dus dat zijn die militaire bloggers die eigenlijk aan de lijphand lopen van het ministerie van Defensie van het Kremlin in Rusland, dat die steeds kritischer beginnen te worden. En die zeiden, ja, dit moet je gewoon niet doen. Want dit slaat helemaal nergens op, want het klopt gewoon niet wat hier wordt gezet. Nou ja, waarom doet Geraas in Wolf dat? Ik denk om twee redenen.
Het heeft natuurlijk een buitenlandse bedoeling om duidelijk te maken aan de rest van de wereld. Nou, het gaat hartstikke goed en jullie moeten opschieten met dat vredesproces. Want wij zijn aan de winnende hand. Maar goed, dat gelooft natuurlijk helemaal niemand. Misschien in Amerika in het Witte Huisarts nog geloven, maar voor de rest gelooft helemaal niemand het. Ja, en ik denk dat het ook voor bilansconsumptie bedoeld is om te zeggen van.
Nou ja, die oorlog is zo afgelopen. Want er komen vredesbesprekingen aan, want dit gaat zo goed voor Rusland. Er is geen houding meer aan.
En ik begreep ook dat bij die mailbloggers ook behoorlijk woedende geluiden te horen waren over dat de hoofdstad, dat Moskou, zo geraakt kan worden. Dat ze zouden eerder een beetje besnuikt. Te gniffelen om Zelensky, die zei van ik geef toestemming voor de parade van 9 mei. Clowns. Maar je ziet hier dus, die had die parade behoorlijk te gazen kunnen nemen. Ik hoorde het trouwens ook. Dat vond ik wel grappant. Kijk, eerder.
Werden ook al drones op Moskou en regio Moskou afgeschoten. Maar je zag daar eigenlijk nooit echt inslagen. En wat en ook voor iemand zei: ik heb dat niet. Dat lijkt wel te kloppen, maar ik kan het niet helemaal met 100% zekerheid zeggen. Maar dat dus. De Russen hebben een heel groot deel van alle lutafweer die ze hebben, voor heel Rusland, hebben ze rond Moskou staan.
Maar dat is dus de Oekraïners om die reden wel drones die kant op sturen. Maar vooral om de luchtafweer daar een beetje bezig te houden. Want je wil graag dat ze daar alles. Laten staan in plaats van dat ze dat daadwerkelijk in de oorlog gebruiken. Maar dat ze dus eigenlijk niet eens zozeer probeerden dan doelen in Moskou te raken. Maar dat ging vooral om de luchtverdediging. En nu hebben ze laten zien. We kunnen hier wel degelijk jullie treffen. Dus het is echt wel wat.
¶ Kremlins Verdeel-en-Heers Tactiek
Ja, zeker. En ik vind ook dat de reacties over die grote dronaanval op Moskou heel raar zijn. Dus aan de ene kant zegt Perskov en de regeringswoordvoerder die zegt van ja, we kunnen nog altijd reageren. Want we zijn natuurlijk toch uiteindelijk een kernmogendheid. Dat is natuurlijk ook zo. En dat betekent dat ook Pescoff weer bezig is met verhulden nucleaire dreigementen. Wat overigens wel in lijn is met hun eigen doctrine, nucleaire doctrine.
Die zegt dat wanneer wij A worden gevallen door een land dat gesteund wordt door landen met kernwapens, dan mogen wij met kernwapens terugslaan. Nou goed, dat gaan ze dus niet doen. En Zelensky trekt zich er ook helemaal geen barst van aan. Maar tegelijkertijd vind ik eigenlijk de reactie van het Kremlin zelf behoorlijk terughoudend.
En zijn ze eigenlijk continu bezig om die aanvallen toch een klein beetje te downplayen. Van ja, het valt ook eigenlijk allemaal wel mee. Nou, het valt helemaal niet mee.
Oekraïne brengt de oorlog bij de Russen. En dat is een groot probleem voor Rusland. Russen gaan nu klagen. Net zoals de Oekraïners klagen onder die vreselijke aanvallen van Rusland zelf.
Ja, maar de Oekraïne slagen dan niet tegenover Zelensky. Want ze weten best wel dat Zelenskij de agressor niet is. Maar de Russen klagen dus nu wel over de. Nou ja, ook niet direct over Poetin, want Poetin is een soort tsaar die onvijbaar is. Maar dan wel klagen ze over zijn entourage, bijvoorbeeld Gerazimov.
Het zijn ook wel onduidelijke geluiden uit Moskou. Dus aan de ene kant heb je dan weer die nucleaire wapengekletter, maar diezelfde Peskov zei ook ergens dat Europese leiders die de dialoog zoeken met Rusland. Dat die altijd gewoon de telefoon kunnen pakken en Poetin mogen bellen. Weer zo'n soort geluid worden dat vorige week ook al.
Toen zeiden ze van, het zou wel eens ook een beetje een aflopende zaak kunnen zijn, dat hele gedoe met Oekraïne. Alsof ze naar een uitweken of trap een keer in een valstrik.
Ik weet het niet of dat nou echt zo is. Het is veel meer, vind ik, een poging om verdeeldheid te zaaien. In de westerse wereld. Nou, dat lukt natuurlijk al heel aardig omdat Trump er ook aanleiding toe geeft. Ik heb eerder de inschatting gemaakt. Dat hij met Trump probeert een deeltje te maken over de hoofden van de Oekraïners heen met betrekking tot de donbass. Dus dan moet de Amerikaanse president Selenski onder druk zetten om de laatste restje donbass aan.
De Russen over te geven. En de Europeanen probeert hij naar zich toe te trekken om daar een deal mee te maken over Europese veiligheid en de Europese veiligheidsarchitectuur en de sancties. Ik heb het gevoel dat hij dat op dit ogenblik aan het doen is. En ik heb de afgelopen dagen in Tallinn een aantal mensen gesproken die dat ook eigenlijk wel bevestigen, dat dat zo is. Dus dat is niet een echt rare manier van redeneren, heb ik inmiddels gezien.
Er zijn genoeg mensen in Europa die toch graag willen gaan onderhandelen, willen die oorlog beëindigen. En die opmerking van de Russen nu of van Peskov is inderdaad precies bedoeld om die verdeeldheid te zaaien dan in Europa.
Ja, exact. Zowel dus een verdeeldheid in de transatlantische wereld als of al als in Europa zelf. Dat is denk ik een juiste constatering Arendjan.
¶ Europese Defensie: Weg van de VS
Vertel eens, want jij zat dus in Tallinn in, zo'n conferentie, daar zitten dan Europese politici. Hoe zitten die nu te kijken naar wat er hier allemaal gebeurt?
Ik heb wel het gevoel dat de situatie aan het veranderen is. Dus als je even. We hebben het nu over Oekraïne. Nou, er waren ook Oekraïners in de zaal. Veel van die discussies vonden plaats achter de schermen. Dus ik kan er ook niet alles over zeggen. Maar Marianne Betsar, dat is de onderminister van. Buitenlandse zaak van Oekraïne was ontzettend optimistisch. Die zei: wij gaan dit gewoon winnen. Nou, ik denk dat dat wel een beetje al te optimistisch is.
Als Oekraïne dit nog heel lang op deze manier weet vol te houden en de Russen moeten op een gegeven moment tot een verlei komen, dan heeft Oekraïne in ieder geval een moreel een overwinning geboekt die gigantisch is. Tegelijkertijd zie je dan ook dat mensen als Jaspaar of dat is die oude schaakgrootmeester, die werd flink aan de tand gevoelden, was wel een echte aardige. Dat is echt een verschrikkelijke havik als het gaat om Poetin had.
Dus die zei van ja, je moet helemaal niks verwachten van Poetin. Je moet deze man gewoon keihard onder druk zetten, anders doet hij niets. En hij gaat ook gewoon door. Het is gewoon een imperialisme. En dat imperialisme dat is diep ingeworteld in de wijze waarop Rusland bestaat. Dus je moet gewoon echt poet in geen millimeter geven. Dus daar zat ik ook even aan te denken.
Als je gaat praten over moeten we nou gaan onderhandelen met Russen, ja of nee? Dat antwoord is waarschijnlijk niet op dit ogen. Je moet gewoon zorgen dat je het juist zo moment kiest. En als Poetin echt gewoon in de problemen zit, dan moet je misschien een stap naar voren gaan maken. Want anders moet jij concessies doen en Poetin niet. Dat is zeg maar wat er ongeveer aan de hand is.
Ja, en dan voor de rest vond ik dat de Europese politici, en er waren ook een aantal Amerikanen bij trouwens, ook uit de regering Trump, die zijn aan het veranderen. Dus die Europese politici die blijven natuurlijk gewoon in het openbaar zeggen... Van ja nee, het is ongelooflijk belangrijk om Trump bij de les te houden. En we moeten absoluut die translantische verhoudingen goed houden. En tegelijkertijd heb je een droondiscussie.
Want ja, nee, daar zit toch wel een deel van onze oplossing. Die Oekraïense wapensystemen zijn nu zo goed en we kunnen voor heel weinig geld eigenlijk. Daar kwam het feitelijk op neer, onze defensie op orde krijgen. En er was een. En Mark Montgomery, dat is een admiraal uit Amerika inmiddels afgezwaard. Maar die zei ook van jullie moeten daar gewoon absoluut naar kijken. Je moet Oekraïense waar kopen en geen Amerikaanse waar. Daar kwam het ongeveer wel op neer. W die was.
Wat hij zei. Want hij zei: Die systemen zijn goed, die zijn goedkoop. En jullie kunnen voor vrij weinig geld je verdedigingen op orde krijgen. Nou, die constatering hebben wij in de podcast ook meerdere malen gemaakt. En dat wordt nu echt.
Onderstreept.
Dat dat ook daadwerkelijk zo is, zelfs door de Amerikanen. Het is echt interessant wat er op dit ogenblik gebeurt. Dus ja, het is die retoriek van die Europese politici, die is totaal anders dan wat er echt totaal, wat er op dit ogenblik achter de schermen gebeurt. Ook niet zo vreemd natuurlijk, maar het gebeurt wel.
We krijgen dus een hele gezonde relatie met Oekraïne. We zijn afhankelijk van Oekraïne. Onze veiligheid is verbonden met die van Oekraïne. Dit is een veel betere situatie dan de afgelopen twee jaar.
En er is ja in die zin is er natuurlijk ook echt wat veranderd. Europa is echt wakker geworden. Ondanks dat ze nog zeker niet zeggen van we moeten van die Amerikanen af. Maar dat is eigenlijk wel de boodschap hoor. Ook als je het privé met een aantal van die mensen praat. Dan is dat eigenlijk ook wel wat je continu hoort. Van we moeten er gewoon van af en we willen dat ook nog niet echt in het openbare zeggen, maar dat is feitelijk wel wat aan de hand.
Poetin kan misschien hulp gaan vragen bij president Chi. Want die gaat volgende week op bezoek in China. Wel verpant dat de Kremlin maakte dat bekend een dag nadat Trump terug was uit Beijing.
Dat dat zo snel op elkaar volgt. En Xie en Boetin hebben elkaar al 40 keer ontmoet.
Laten we over Trump en Chi straks nog even doorpraten, maar eerst doorgaan naar Iran.
Thank you.
Na het volgende.
Het staat er om half zeven.
Niels en Liesbeds.
🎵 Music
En blijf scherp!
¶ Midden-Oosten, Iran en Amerikaanse Zorgen
Welkom terug, Midden-Oosten. Ondanks het formele bestand in Libanon en de golf is het geweld dit weekend doorgegaan. Israël heeft bij een aanval op Baalbek in het oosten van Libanon een leider van de Palestijnse islamitische Djihad en zijn dochter gedood. In Zuid-Libanon viel vijf doden. Hezbollah schoot op zijn beurt op Noord-Israël. Israël voerde ook nieuwe aanvallen uit op Gaza.
En heeft een nieuwe vloot met hulpgoederen richting Gaza. Vanmiddag ter hoogte van Cyprus geënderd. Gisteren onderschepte Saudi-Arabië drie drones die vanuit Irak. Of zeg je Irakes luchtruim binnenkwamen. En de Emiraten onderschepten ook twee drones, die een beetje uit die hoek vanuit het westen kwamen aangevlogen. Een derde raakte een elektriciteitsgenerator van een kerncentrale met brand tot gevolg.
Nee, en Soira die zegt dan weer dat Iran erachter zit. En Iraan zegt weer dat Soourabië erachter zit. En nou ja, zo wordt het dus zijn en weer. Gepingponkt op dit ogenblik en iedereen probeert elkaar de schuld hiervan te geven. Maar het is wel duidelijk dat het of van Iran of van de proxies, dus de strijdgroepen komen die. Ja, ik zeg dus, dat zou nog kunnen. Maar dit is waarschijnlijk toch weer een vergelding voor die berichten die zijn losgekomen, dat eigenlijk al vroeg in de oorlog.
De Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië zelf hebben vergolden in de richting van Iran. Dus die hebben daar aanval op uitgevoerd. En het lijkt erop dat dit dus nu weer een of andere. Actie is van Iran om ze daarvoor te straffen. Nee, dat zal allemaal wel. Maar de stabiliteit wordt er niet veel beter op.
En ik denk jongens dat de kans groot is dat die oorlog gewoon weer gaat starten. Trump zegt vandaag: Iran, je moet heel snel een vredesdeal sluiten, anders ga ik je vernietigen. Teheran heeft al gezegd van wij willen ook dat de Libanon daar een stake vervuurt. Het is daar helemaal niets, want Israël gaat gewoon door. Dus de, dus, weet je, de eisen liggen zo ver uit elkaar. Ik denk dat de kans heel groot is dat ze weer gaan bombarderen. Wat denk jij op?
Ja, ik vind het lastig. Ja, objectief gezien, als je inderdaad kijkt naar de eisen van beide partijen, dan staan die gewoon diametraal tegenover elkaar. Dus die rare vijf punten van Iran, waarbij ze zeggen we moeten eerst herstelbetalingen en eerst moeten de toeden worden vrijgegeven. gegeven en nou ja allemaal dat soort dingen hebben wilde zeggenschap hebben over de schaal van haar moest terwijl het helemaal niet kan.
En pas daarna willen we gaan praten over een nucleaire deel. Die Amerikanen zeggen terecht: nee, we willen eerst gaan onderhandelen over een nucleaire deal. En in het hele proces pakken we dit ook mee. Ja, dat leidt tot niks. De Iraniërs denken dat ze de langste adem hebben, en dat is denk ik ook zo. Dus is het de vraag, inderdaad, of Trump bereid is om die oorlog weer te gaan beginnen.
Daardoor komt hij met nog minder wapens te zitten. Dus dat is een geweldig probleem. Daardoor gaat de veiligheid van Amerika achteruit. Hij begint een enorm probleem te krijgen met de bondgenoten. Voor zover je daar nog van kan spreken, zoals Japan en Zuid-Korea die zees kwetsbaarden daardoor begint te worden. Want hij heeft dus ook systemen weggehaald uit. Bijvoorbeeld Zuid-Korea. Hij kan het zich gewoon niet meer permitteren. Hij kan eigenlijk.
Zich ook niet permitteren om de hele wereld tegen Rent Hainels te jagen. Want de gevolgen hiervan zijn voor Azië gigantisch. De gevolgen voor Europa zijn gigantisch. En de gevolgen voor de Amerikanen aan de pomp, dat is eigenlijk nog het minste probleem, eerlijk gezegd, van alle problemen die hij veroorzaakt heeft met die oorlog. Ja, die zijn een direct probleem voor Trump. Hoewel hij zelf zegt dat het hem dat niet interesseert.
Yeah, that zei die.
Vreselijk. En de Amerikaanse benzineprijs is nu 51 procent gestegen naar... 4,51 per gallon. Dat is echt veel hoor. De obligatierenten van 30-jarige bond zijn nu 5%. Dat is de hoogste sinds 2007. 58% van de Amerikanen vinden. Dat Trump de levensstandaard niet goed heeft geërbiedd om dat zomaar te zeggen. De hypotheekrente stijgt nu naar 6,36%. De druk op Trump is ongelooflijk groot.
Ja, en die obligatierentes, daar wordt wel echt goed naar gekeken. Want dat is natuurlijk, het betekent direct heel veel voor wat bijvoorbeeld Amerika, maar ook andere landen met hele grote staatsschulden moeten betalen voor hun schuld.
Maar het is wel curieus dat Trump gewoon onderwoordel vastgeld. Dat hij zich niet druk maakt over de gevolgen van de economische gevolgen van deze oorlog voor de gemiddelde Amerikaan. En zegt: ik ben er gewoon niet mee bezig. Dat zegt hij gewoon.
Zocht wel met onze eervorige uitzending het psychiater Phil Tillens dat Trump alleen aan zichzelf denkt. En niet aan beleid of aan wat het doet voor Amerika of voor mensen. Opnieuw bevestiging. Overigens zag ik de verwachting ergens dat Trump dinsdag met zijn nationale veiligheidsteam praat over militaire opties.
En voor het weekend hoorden we ook al, uit zowel Amerikaanse als de Israëlische pers, werd een beetje zo uit verschillende bronnen gezegd dat hervatting van de oorlog wel in elk geval dichterbij komt.
En dat weten we terwijl we dus ook gehoord hebben van de inlichtingendiensten dat 80% van die lanceerinstallaties van Iran na al die bombardementen toch nog intact is. Dus dat is niet echt.
Zevende procent, maar het is in in ieder geval is het grotendeels in tak.
De Iraniërs hebben ondertussen geloof ik iets organisatorisch allemaal netjes weer geregeld voor hoe ze de tolheffing gaan inrichten bij de Staat van de Orbus.
Ja, dat is natuurlijk ook een verhaal van je welsting. Ik bedoel, Iraan wil de soevereiniteit houden, zeggen ze over de straat van Hormoes. Dat kan helemaal niet. Dat is gewoon internationaal vaarwater. Punten uit. Dan beginnen ze nou zo langzaam achter te komen, dat dat niet kan.
Ook China zegt van ja, dit is gewoon, dit kan niet. Ik bedoel dat zeggen ze dan op een redelijk beschadigde manier. Maar er is geen land in de wereld die hiermee akkoord gaat. Al was het alleen maar zo dat je hiermee een president schaapt. Schept. Wat natuurlijk gewoon buiten alle proporties is. Want dan kan iedereen dat gaan doen. Voor hetzelfde geld wordt dat ook gedaan met de straat van Malacca.
Maar wat hij dus nu zegt, wat die Iraniërs nu zegt, althans een revolutionaire garden, die zegt: we gaan dus nu het koppelen aan een verzekeringsbeleid. Dus de verzekering is dan, als je geld betaalt. Dan word je niet aangevallen. Ja, niet aangevallen door Iran.
They're not.
Al Camponi die deed dat soort dingen toch ook in Amerika?
Self no it's uh uh m a nice shop you have here. It would be a shame if something happens to it. That is not on met a ship. Yeah.
Yeah.
Yeah.
Ja, het is niet te geloven. Ik vind dat echt buiten alle proporties. Maar goed, het gebeurt gewoon. En het is dus nu ook niet zo dat door dit soort acties Iran, bijvoorbeeld in tegenstelling tot Hamas, ja ook de sympathie krijgt van de wereld. Dat hadden ze natuurlijk wel zo kunnen regelen. Ze hadden zich natuurlijk ook totaals in de dok kunnen opstellen. Door dit soort grappen en golven, lukt dat dus ook niet. Nee, de aardbaarheid van Iran wordt hier ook niet beter door.
Er was nog een raar verhaal over Israëlische basis in Irak.
Een geheime basis waren daar. En daarvan hebben ze ook geopereerd. Of ze er nog zijn, dat weet ik niet. Dat zal wel niet meer. Maar dat is wel een ongelooflijk verhaal.
Nou ja, die ze werden gebedoeld, dus die basis. Om bijvoorbeeld vliegtuigen bij te vullen. Of ze werden ook gebruikt om inlichtingen te winnen. Maar die Israël'en zaten dus gewoon met basis. In de Irakse woestijn, dat kan je toch niet voorstellen. Die Bedouiden zagen wel dat er wat aan de hand was.
En die hebben dat ook gemeld. Maar er is geen actie op ondernomen. Dat men dacht, nou het zullen wel Amerikanen zijn die daar een beetje zitten te rommelen. En die moeten daar wat. Dus er is nooit echt een. Ja, die is een krankzinnig voor woorden. Dat dit is gebeurd. Ja, en twee bases hè.
¶ Trumps Juridische Kwesties en Toekomst
Laten we eens Amerikaanse toestanden gaan bezien met Arajan. Ja.
Nou, we hebben dus de benzine en hypotheekrente behandeld. Nog twee korte dingen. Je weet, die meneer Kennedy Jr. die is erg tegen vaccins.
Hij is wel minister van Gezondheid.
En ik ben erg voor vaccins en dan heb ik een heerlijk bericht gelezen dat dus allerlei public health groepen hebben, die hebben dus nu de Republikeinen overtuigd op deelstaatniveau. Ja, die vaccins zijn toch wel erg belangrijk. Dus een enorme nederlaag voor Kennedy en heel goed voor de Amerikaanse gezondheid. Het tweede is het.
Het is ook een enorme overwinning voor jou, Jan. Je bent ook zo voor vaccins.
But ignore.
Die kan je echt op je ko op je konto schrijven.
En het tweede is, dat lees je dan en dan wrijf je je ogen uit. Trump heeft dus een rechtszaak tegen de Belastingdienst. De International Revenue Service. En dat is een los.
Internal.
Waarom? Omdat zij zijn belastingopgave hebben dus gelekt volgens hem. Nou, dat is natuurlijk al belachelijk. Maar vervolgens zegt u nu: ik ben wel van plan om daarmee te stoppen. Als ik maar de mensen kan compenseren. Die op 6 januari, weet je wel, die opstand hebben gedaan in het Witte Huis. Ik ben dus bereid om die rechtszaak te stoppen, als er dus een 1,7 miljard fonds komt om die mensen te. Dit is toch niet te geloven, jongens? Wauw. Ik vind dat ook echt iets ongelooflijks.
Over over gekkigheid gesproken, die balroom, heb je gezien wat hoe dat loopt op zoogen blik?
Ja, daar gaat nu ook belastinggeld in.
Nou ja, daar moet belastinggeld in, daar moet 400 miljoen in. Maar dat is dus door de sanaat nu afgewezen. En dat is een grote slag voor Trump. En die 400 miljoen. Trump heeft ook gezegd van ja, dat voor veiligheidsmaatregelen, want hij wilde kennelijk ook nog een keer een dikke bunker onderbouwen. En daar is ontzettend veel geld voor nodig. Maar die 400 miljoen is onderdeel van een grote pakket van 72 miljard.
En dat hele pakket kan dus nu gewoon niet doorgaan. Maar die democraten laten dat laten die ballroom er ook zien. En ook in combinatie natuurlijk met de reacties van Trump daarop. Ja, dat die president compleet buiten de realiteit staat. Dus ze hebben nu twee dingen, en dat is echt heel mooi voor de midterms. Als die doorgaat, voeg ik er maar weer eens een keer aan toe.
Want dus de gemiddelde Amerikanen, de economische positie daarvan, en wat dat allemaal betekent, die Iraanse oorlog voor hun dat interesseert hem niet, in het minste, heeft hij gezegd. En nu dit ook nog een keer. Dat is schieten voor open doel.
I mean,
Je kan gewoon zeggen van ja, die man staat gewoon buiten de realiteit, weet niet meer waar hij over praat.
En Trump wordt nu 80 binnenkort, las ik. En mensen beginnen zich ook wel een beetje zorgen te maken of die ook een soort Biden-probleem aan het ontwikkelen is. Dat soort stukken zie je niet verschijnen.
Het lijkt me wel oud om president te zijn.
Je ziet hem ook vaak half in slaap vallen. Dat wat je ook met Biden had.
Als je 80 bent. Het zijn lange dagen en vrij veel verantwoordelijkheid, dacht ik.
Nog even te noemen, waar kwam het berichtje vandaan? Oh, New York Times, op basis van allerlei bronnen, dat die gesprekken over Groenland nog steeds door. En daar eisen de VS dus toch echt wel wat meer dan uitbreiding van militaire bases. Ze willen ook. Vetorecht voor de VS in het geval dat Russische of Chinese partijen daar willen investeren. En ze willen ook dat die hele militaire aanwezigheid los wordt gekoppeld van eventuele verzelfstandiging van Groenland. Daar nog steeds speelt. En ja, je.
Toch niet.
Ja, permanente eeuwige aanwezigheid willen ze daar. En dat ligt een beetje gevoelig met de soevereiniteit.
¶ Trumps Taiwan Beleid en China
Terugkomen op Trump en Taiwan. Zaterdag hebben we het er natuurlijk over gehad. En toen zeiden we nog, van nou, Trump heeft een beetje wijselijk zijn mond gehouden. Toen het ging over het onderwerp Taiwan. Maar na de hand heeft hij bijvoorbeeld tegen Fox News nog gezegd, elders had hij ook nog een. Uitspraak. Dat die wapenleverantie is aan te warant, dat het een ideaal drukmiddel is naar China. Dat is nou niet helemaal kloppend met hoe je dat zou.
More to them.
Moet doen, kun je denk ik zeggen.
Er was dus een tente van al die grote Amerikaanse tv-maatschappijen en er was er dus ook eentje van Fox. En daar heeft zich keurig gedragen in China. Heeft ook zie je allemaal veren in zijn kont gestopt. Wat heel bijzonder is voor Trump, want hij geeft nooit complimenten aan mensen. Maar bij Sean Hannity zei hij dus dat zinnetje van, nou ja.
Kijk, we hebben natuurlijk die twee wapenpakketten klaar liggen. En eentje daarvan is al goedgekeurd. Maar ik hou het nog even persoonlijk op. Want ik kan dat ook gebruiken om de handelsbesprekingen nog te beïnvloeden. En dat is in Taiwan natuurlijk heel slecht gevallen. Uh in in in Taiwan. Want als je namelijk de bewapening aan Thaïman toch niet levert.
De ruilmiddeltje wordt.
Dan heeft XI meer vrijheidsgraden.
Ja, maar tegelijkertijd heeft, daarom vroeg ik China, of en jij zegt Taiwan, maar in China is het ook niet goed gevallen.
Okay.
Want dit betekent dus dat het verzoek om niet te gaan leveren, en dat heeft ik zie ook gedaan, kennelijk, dat wordt niet gehonoreerd. Dus de kwestie Taiwan is uitermate gevoelig. En daarvan heeft Xi en zijn woordvoerders, die hebben kennelijk daar ook harde opmerkingen over gemaakt. Van blijf met je poten van Taiwan af.
Want anders zou het best kunnen zijn dat onze relaties zodanig ontsporen dat er ongelukken gebeuren. Daar is echt heel hard over gesproken. En nu ga je dus dit doen: dat is olie op het vuur, ook in de richting van China. Dus het is sowieso helemaal stondzinnig wat er gebeurt.
Overigens die andere opmerking dat was dat er werd gerefereerd aan een afspraak nog onder Reagan. Dat dus wapenleveranties aan Taiwan nooit onderdeel zullen worden gemaakt van gesprekken met China. Dat wordt gewoon los van elkaar gehouden. En daarvan heeft Trump elders nog gezegd. Ja, dat was de jaren tachtig, dat is heel lang geleden.
Exactly. Okay. Well, yeah, good. Maar in ieder geval, ja waarom doet hij dit? Ik denk dat hij dat ook doet. Want als je gewoon kijkt wat er nou eigenlijk is gebeurd in China en wat het effect is en wat het heeft opgeleverd voor Trump.
Yeah.
Nou, ik heb niet veel gezien. Dus hij heeft ontzettend opgeschept over. De handelsakkoorden die er zijn gekomen, maar daar werd nogal stilletjes over gedaan door de Chinezen. Dus ik heb eigenlijk het gevoel dat hij niks bereik heeft.
En ik vind ook in de body language. Je ziet dus inderdaad Trump nu in de complimenterende modus. Die heeft hij nooit.
Terwijl dus...
Ik zie, zoals hij altijd is, gewoon geen enkele emotie toont. Dus als je daarnaar kijkt, dan zie je dus eigenlijk Amerika in een afhankelijke relatie. Dat is ook zo, met de kritieke aardmetalen en noem maar op. En verder heeft ik zie gewoon zijn punt kunnen maken. Als jij Taiwan gaat steunen, dan hebben we echt een heel serieus probleem. Nou, als vervolgens dan Trump zegt van ja, misschien dat ik die wapens niet lever. dan betekent dat ik Xie toch echt iets voor elkaar heeft gekregen.
Het is echt heel merkwaardig wat hier gebeurt.
Thank you.
Terima kasih.
Ja, ik zou toch wel zeggen dat dat dan vooral voor Taiwan zorgelijk is als wapenleverans aan hen plotseling onderwerp zijn geworden van de diplomatieke relaties tussen Amerika en China. Dat was niet de deal.
Nee, maar het punt is natuurlijk wel dat. Dat heb ik de afgelopen dagen in Tallinn, in Estland ook gemerkt. Daar ging het natuurlijk ook over dit soort zaken. En. Je moet wel heel erg duidelijk zijn over Taiwan. De Chinezen tolereren niks ten aanzien van Taiwan. Ze vinden dat de Amerikaanse president verzwakt is. Er is echt een groot verschil tussen de president Trump voor en na de aanval op Iran. Daarvoor had hij zich dit nog kunnen permitteren, maar daarna niet meer.
Dus de kans op ongelukken met dit soort opmerkingen in de richting van China, die worden ook steeds groter. Dus als er een idee is dat de Amerikanen zo verzwak zijn dat ze niks meer kunnen. Dan zou het dus best kunnen zijn dat je denkt van nou misschien moet ik nu maar eventjes wat gaan doen in de richting van Taiwan.
Omdat die Amerikanen toch niks kunnen. En dat moet je dan wel doen voordat die wapleveranties hebben plaatsgevonden. Dat soort dingen. Ik hoor je dus nu op dit ogenblik ook klinken hoor. Es ist nicht ein Risikolange, was die...
Je hebt dus drie redenen waarom echt de Amerikaanse positie verzwakt is, Straci van Tuin. In de eerste plaats. Nou, als je dus die wapenleverans aan Taiwan als een barkening chip gaat doen, dan is het natuurlijk niet leuk voor Taiwan. Het tweede is, hij heeft ook weer gezegd dat hij sceptisch is over het idee dat. Amerika echt Taiwan zal verdedigen. Heeft hij al tien keer gezegd, maar nu ook weer hè. En het derde is: hij zegt: ja, de Taiwanezen die hebben onze.
Halfgeleider industrie gestolen. Wat A niet waar is. TVC, gewoon een geweldig bedrijf. En Int heeft tien jaar geleden een verkeerde bocht afgeslagen. Dus dit is niet handig hoor, wat Trump daar doet.
Nee, het is echt risicovol wat hier gebeurt.
Продолжение следует... Nou, laten we het hier maar weer eens eventjes bij laten. Yeah.
Until tomorrow.
Goed dat je luisterde.
Het goede nieuws heet Boeken zijn in de wijk plus.
🎵 Music
voor de zaterdag aflevering.
Plus, extra afleven.
En dat alles zonder reclame.
Ga naar boeken staan.
Nu voor het introductietarief voor slechts 25 euro. En het is slechte nieuws?
🎵 Music
