¶ Groenlandcrisis: Tijdelijke Opluchting?
Hugo Rijdsma. Welkom bij Boekerstijn en de Wijk. Op zoek naar de Nieuwe Wereldoorde. Het is vrijdag 23 januari. De Europese Unie blijft vond voor de. Vasthouden aan Amerika als volwaardige bondgenoot, waaronder voor het scheppen van de voorwaarden voor een rechtvaardige en duurzame vrede in Oekraïne, zei voorzitter Costa van de Europese Raad afgelopen nacht na een extra EU-top in Brussel.
Commissievoorzitter van der Leyen noemde de Europese aanpak in de Groenlandcrisis succesvol. Standvastig zonder te escaleren. Woensdag in de voost trok Trump eerst de geweldsdreiging in om Groenland te bemachtigen en daarna ook de handelsancties. Kunnen we daarmee. Blij het weekend in jongens. Nou nee. Dat zal wel weer niet, hè? Nee, nee. Maar wat er gebeurd is, en dat heb ik eigenlijk een beetje voorspeld, doordat Trump een beetje zijn keutel introk.
Is men dus weer een heel mild zich aan uitspreken. Er wordt letterlijk op die summit ook gezegd: van nou ja,. Costa zegt, dan moet de prioriteit nu maar zijn om dit Europese-Amerikaanse handelsverdrag te implementeren. Dat lijkt me de verkeerde les van deze gebeuren. Want je moet eigenlijk proactief... werken. Ja, ik vond het ook echt Dat men wel heel snel weer terug viel in de oude grote. Algoed, laten we het vergeten. En men vergeet dan gewoon dat.
Wat er dus gebeurd is met Rutte, die dan met name gek genoeg, met name in Nederland op schuld wordt gehezen, die heeft dat toch even een uurtje geregeld, zag ik op de voorpagina van de REC. Maar daar wordt even vergeten dat dus een paar uur daarvoor Trump iets totaal anders zei. Dat betekent dus automatisch, hij zegt er iedere keer wat anders. Dat dit weekend, of volgende week, of volgende maand het wel weer helemaal anders kan zijn. Want als Trum het niet eens is met.
Die dat raamwerk voor een deal, dat die er nog een keer over gaan nadenken en s'nachts wakker wordt. En in één denk: Oeh God, hier ben ik het niet mee eens. En dan gaat het weer twitteren of ik ze. Ja, dan kan het wel zo weer anders zijn. Dus je zult gewoon standvastig moeten zijn in je. Ja, in je in je in de situatie zoals die op dit ogenblik is en je moet standvaster zijn tegenover Trump.
We weten dus niet precies wat dat raamwerk voor een deal is, behalve dat het om een heronderhandel zou gaan van dat al bestaande verdrag tussen de VS en Groenland. Op basis waarvan de VS basis kan gebruiken in Groenland. Er waren dus geruchten, hè? Dus dat dat dan? Net als ambassades Amerikaans grondgebied kan worden. Of de Britse basis op Cyprus. En wat heb jullie nou gevonden? Zowel de NAVO als de Denemarken ontkennen.
Ten stelge dat er een deal is gesloten die ook de soevereiniteit van Grenland zou aantoen. Ja, en dat dus ook die basis die, dat heb ik dus ook weer gezien. Dat werd ontkent, wat in veel internationale media stond, in New York Times. We hebben het ook gezegd dat die basis dan Amerikaans grondgebied zouden worden. Dat dat niet zo is. Dan heeft Trump dus echt bakzij gehouden.
Laten we nog eens even kijken wat er is gebeurd met Rutte. Wat is er nou gebeurd en wat heeft Trump er nou eigenlijk uitgehaald? Dat is wel stil nu ineens. Maar eigenlijk heeft Rutte dus helemaal niks bereikt. Of als Trump ook geen soevereine basis krijgt, maar misschien gewoon meer militairen, wat al lang mocht, daar kan stationeren. Een status quo is het.
Nou, ik denk dat Trump heeft eigenlijk niks gekregen. Kennelijk is hem dat daar heeft natuurlijk Rutte een rol in gespeeld. Dat is duidelijk wat heeft met hem gesproken. Maar wat is er nou eigenlijk gebeurd? Ik denk dat het allerbelangrijkste is geweest. Dat het de Europese leiders absoluut meners was. Om met ongehoorde economische maatregelen in de richting Amerikaan. Ik zag dat overigens ook in het stuk van.
Van de NRC waar Rutte eigenlijk werd toegedecht dat hij binnen uur de zaak had opgelost. Dat is niet zo. Want dat klopt ook wel wat daar stond. Want ik zag het ook elders en ik hoorde dat ook. Over een mogelijke heronderhandeling van dat verdrag is in de dagen daarvoor, voor de meeting. Is daar ook overgesproken, ook met de Denen. Dus dat ging sowieso gebeuren. En omdat Trump niks heeft te gekregen. Kan het niet zo zijn dat Rutte op dat moment heeft omgepraat?
Trump moet of iets krijgen, of ongehoord onder druk worden gezet. En die drukkers staat, zowel Parijs als Berlijn hebben dus echt over die trade bezoeker gesproken. Dat is niet leuk. Daarnaast wat jij noemde Hugo, de financiële markten. Net zoals toen hij met die hoge tarieven kwam, weet je wel. Hij kijkt naar de obligatierente, hij kijkt naar de aandelenmarkten.
Maar waarom mogen we dan wat jullie betreft niet even een klein beetje opgelucht het weekend in? Dan heeft de EU dit gewoon afgezet. Sterker uit, toch? Je mag het op gelucht weekend in. Maar met Trumpen is dat van zeer korte duur. En daar zit het hele problemen in. Dus wat hij eruit heeft gekregen, is dat er een werkgroep komt die gaat kijken hoe je dat verdrag opnieuw moet. Implementeren. Met alle respect voor Rutte, ik heb bewondering voor hem op dit punt.
Maar dit is niet een argument, een werkgroep waarmee je de koop van Groenland van tafel krijgt. Exact. Ik zal pas opgelucht het weekend ingaan als de EU een verklaring had uitgebracht van luisters, als mensen soevereiniteit gaan schenden. Dan zullen wij daar handelspolitiek op reageren. Dat je eindelijk eens een keer een statement maakt. Nou ja, het is jouw weekend, Telson. Ik ga er gewoon vrolijk in.
¶ Mercosur Deal: Geopolitieke Tegenslag
Wat moeten we nou concluderen over wat er is gebeurd met de transatlantische relaties? Is de EU er eigenlijk sterker uitgekomen of heeft dit toch zware avrijen opgeleverd? De EU is op een schaal van één op tien. Dus nul is niks. Is staat die schaal op drie? Ze zijn er een klein beetje sterker uitgekomen. Dat is denk ik wat er gebeurd is. Omdat de geleden gesloten bleven, dat er eindelijk eens een keer kennelijk achter de schermen, maar ook voor de schermen, is geschermd met die.
Dat anti-coercion of the non-coercion instrument. Dat is winst. Ja, dus maar tegelijkertijd... Je zou eerst kunnen zeggen, op die schaal van 1, van 0 tot 10 stond het eerst op een 6. Waardoor de slapheid van de leiders die zich gisteravond weer geëetaleerd hebben. Met die speciale raad is bij ingeroepen. En dat er toch weer werd gemasseerd van nou ja, oké, dan gaan we nu toch wel weer verder door. En met
Ik vind het drie op de tien vind ik voor jouw begrip erop dolenthousiast. Het feesten. Een puntje waar jullie nog wel een beetje zo grijnig over binnenkwamen was Mercosur. Het Europees parlement, dat nu een opdracht is gegeven aan het Europees Hof. Om nog eens een keer te gaan kijken naar of dat allemaal wel oké is. Met de nipte meerderheid, het Hof duurt één jaar, misschien wel twee jaar. Nou, geopolitiek natuurlijk een ramp. Ik hoorde wel berichten van.
Je kan misschien toch ook maar dan tijdens dat sessie van de, voor de sessie van het Hof. Toch maar in werking treken. Ik kan het voorlopig in werking laten treden, geloof ik. Dus misschien dat het zo vaart niet loopt. Maar dit is wat jullie betreft een heel belangrijk punt voor Europa: geopolitiek hè, dat handelsverdrag natuurlijk. Ja, ik doe qua handel. Ja, het is een vijhandeldzonde tussen zevenhonderd miljoen inwoners. Hartstikke mooi natuurlijk. Maar het.
Het is in de eerste plaats een middelvinger naar Trump. Want het is zijn westelijke halfgrond waarmee wij dat aan het doen zijn. Het gebeurt dan toch maar. Maar ja, wat hier gebeurd is, en dat neem ik de Fransen echt buitengewoon kwalijk. Want die hebben gezegd, wij gaan de strijd voortzetten in het.
Europees parlement, dat ze hebben gezegd van oké, we vertragen dit door aan de hoogse rechten voor te leggen. Jongens, dat kan echt niet in deze tijd. De uitspraken waren ook hard. Mats, die was echt gewoon boos, de boskanselier. Die heeft gezegd. Dit doe je niet in een geopolitiek instabiele situatie. Nou ja, de Spanjaarden hebben gezegd dit kan absoluut niet. Dus dat tijdelijke werkingstellen van het verdrag, dat heeft nu ook een aantal belangrijke...
Steun steumpilaren. Dus Duitsland, Spanje, maar er zijn nog een aantal andere landen die dit graag gaan willen. and it can Dan moet je het gewoon erdoorheen persen. Op het moment dat er ook maar één land, of misschien meerdere landen in Zuid-Amerika dit hebben geratificeerd, dan kan het gaan in werking stellen. Ik bedenk goed: dit is het Europees parlement op zijn slechts: combinatie, een monsterverbond van rechtsradicaal.
Groene en uiterste links. Ja, en vanuit Frankrijk, Barraud, dat is tot de minister van. Uh buitense zaken. Buitenlandse zaken, ja. Sorry. Die heeft gezegd, het gaat om de bescherming van de agrarische sector. En voedsel, de leveringszekerheid van voedsel. Jongens, echt, dat is onzin. Ik bedoel, als het gaat om, en dan zal ik het ook even kort door de bochten zeggen, als het gaat om bijvoorbeeld vlees, want daar. Het gaat om één biefstuk.
Per persoon, per jaar in Europa die dan uit die geïmporteerd mag worden uit die Mercosurlanden. Jongens, dit is...
¶ Wereldpolitiek: Eenheid en Verdeeldheid
Echt onzin. Het gaat ook niet om Ecosure, het gaat om de meerjaren begroting. Daar ben ik, daar hebben we het vaker over gehad, maar daar hoeven het houding. E ook gisteren in Davoos was Zelensky aan het woord na een ontmoeting met Trump? En Trump zijn presentatie van de Board of Peace. Waar zullen we mee beginnen? Om het eerst te beginnen. Svetski sprak hele ware woorden. Wanneer wordt Europa nou eindelijk eens één, zeg ik uit behoofd.
En daar heeft natuurlijk gelijk in. Vorig jaar heb ik gezegd: jullie moeten wat samen gaan doen. Ik zeg het nu weer, maar er gebeurt niets. Voor je eigen verdediging. En wat ga je doen als Poetin verder aanvalt. En Amerika doet niks. Wat gaan jullie dan doen? Ja, das ist eine Frage. Of het diplomatiek handig is van Zelensky, maar inhoudelijk. Ik heb het wel over verbaasd, dat zoveel mensen zeiden: het is niet zo handig dat hij dat zei.
Dus met andere woorden, iemand mag ons ook geen spiegel voorhouden. Dus Carnie mag het wel doen, de premier van Canada. Maar Zelensky mag het niet doen. Hij krijgt een staande ovatie. Dus je mag in zo'n speech toch best wel even stevig te keer gaan. Overigens in de sessie daarna had hij een heel leuk gesprek. Dus dat is natuurlijk ook raken. Maar het grappige is dat de mensen die het. Het hardste hebben gezegd. Europa spoort op dit ogenblik niet.
Even mijn woorden. Maar jullie moeten echt nu gewoon eens een keer samen gaan werken. Dat kan je niet. Macron heeft het trouwens wat zachter ook gezegd. Zelensky, die kreeg het meeste applaus. En vervolgens wordt er gezegd, ja, dat mag je eigenlijk niet zeggen. En vervolgens zie je dus ook dat in de Europese Raad er toch een terugtrekkende beweging weer is. Ja, wat is het nou?
Europese Raad zit het probleem. Er was één puntje waarvan ik dacht: dat is misschien niet zo handig. Dat hij zei van. en als er dan Russische schepen bij Groenland komen. Wij zouden ze gewoon zinken, maar ja, wij zitten niet in de NAVO. Ik vond het wel een leuke opmerking. En op het moment dat hij zegt, pakt Frankrijk een oleschip van de schaduwvloot in de Middellandse Zee. Zou daar een timing legen? Maar heel interessant komen we nog. Even de Board of Peace.
Het logo gezien, dat werd gepresenteerd van het woord, dat is dus gewoon exact het logo van de VN. Zo'n krantje en dan de wereldkaart, maar in plaats van de wereldkaart is het gewoon de kaart van Amerika. En dan in plaats van blauw, zoals de VN-logo, is het natuurlijk. En nou, feestelijk ceremonieel. Het is nu officieel. Het zijn ook wel hele fijne landen die gaan toetreden. Hele democratische landen. Echte liberale landen. Argentinië, Bagrijn, Marokko, Pakistan, Turkije.
En Frankrijk bijvoorbeeld Melan Roes, hier moet ik ook echt hebben. En Engeland, Frankrijk en Italië hebben dus geweigerd. Meloni weigert. Spanje also. And Carney wanted, but then he was... En Poetin die wil ook. Maar die zegt oké ik betaal 1 miljard. Maar die moeten wel uit de bevoren te goede komen. Dat is ook een hele sterke.
Heeft Trump geaccepteerd volgens mij. Ze zei ja dat lijkt me een goed idee. Ja, en Canada, daarvan is de uitnodiging ingetrokken. En Xie was ook uitgenodigd, maar daar weet ik niet van op. Die heeft nog niet gereageerd, voor zover ik weet. Nee. Dus Europa gaat het zo goed als kan proberen te negeren, dit ding? Nou ja, Costa die heeft natuurlijk gezegd van.
De boord is gewoon niet in lijn met het VN Handvest. Dus dat is de voorzitter van de Raad, de Europese Raad, en iedereen die daar gewoon gelijk in heeft. Het is een verduppeling van wat we al hebben. Alltså nu probeert Trump niet alleen de executive, vad var det också? Die theorie? Oh ja, Unitary Executive Theory. Want we hebben het honderd keer gezegd. En dan vergeet je hem. Dus die moet nu eigenlijk niet alleen worden toegepast op.
Of Amerika, maar op de hele wereld. Die theorie is: ik ben de baas van alles. Die arme bork moet Hamas gaan lopen, ontwapen. Veel succes! Veel succes!
¶ Oekraïne Oorlog: Veld en Diplomatie
Laten we door naar Oekraïne. Na het volgende. Welkom terug. Bij Russische aanvallen op een stadje in Zaporizia vielen een doden en tien gewonden. Een raket en droneval op Crivierie, verwonden dertien burgers onder wie vier kinderen geraakt werden: een woonhuis, scholen en kritieke infrastructuur. Oekraïense drones zetten een oliedepo in brand in het Russische Penza.
De elektriciteitsvoorziening in Oekraïne kende gisteren de grootste problemen sinds de grootschalige stroomuitval van november 2022. Zegt de Oekraïense minister van Energie. Omstandigheden waren het moeilijkst in de hoofdstad Kiev, en omgeving en in de zuidoostelijke regio Tnipro-Petrovsk. Van National Times meldde dat er gesprekken zijn geweest over een staak te vuren tegen elkaars energiegerelateerde doelwitten, zoals het er ook al wel eens is geweest.
Kortstondig, verwachtingen zijn niet heel hoog gespannen, naar ik begreep. Zelenskij op X dat hij Davos verlaat met afspraken over een nieuw pakket voor de luchtverdediging. Natuurlijk, heel belangrijk. Hier voor het beschermen van die energie. Waar komt dat pakket dan vandaan? Ik zei niet wat het was en wat. Heel misschien heeft de VS daar ook iets mee te maken, maar dat weten we dus niet.
Op de grond, ja, hetzelfde verhaal als altijd. Op verschillende plaatsen wat Russische en Oekraïnse trein is gemeld, maar volgens mij gaat dat. Om een paar meter. Ja, een voetbalveld of een winkelcentrum. Maar ja, Constantinivka, daar hebben ze inderdaad een rust een klein beetje treinwinst geboekt. Niet onbelangrijk, want dat is richting. Kramatorsk en Kramatorsk, dat is één. Dat is een onderdeel van die Syrie gefortificeerde steden. Dus dat is.
Als ze daar doorbreken, is dat wel zorgwekkend, maar dat is nog niet zo. Dat is die rest van de Donbass, waar het Poetin om gaat. Wat ik echt wel interessant vind is, het is een beetje technisch, dat zijn de berichten dat de. De Russen bezig zijn om een krijgsmacht toch een beetje te herstructureren in dat deel van Oekraïne. En ze zijn eigenlijk gewoon bezig om het zo te regelen dat ze vooral geoptimaliseerd worden voor wat de Amerikanen noemen positional warfare.
Oftewel het oorlog voeren in een statische... Dus normaal gesproken probeer je manoeuvreoorlogsvoering te doen. Met grote eenheden probeer je elkaar uit te manoeuvreren. Dat is grote bewegelijkheid die ze dan op een slagveld. Maar dit is eigenlijk, je staat tegen elkaar, je komt geen stap verder.
En ze zijn nu bezig door middel van nieuwe commandostructuren en nieuwe dronesystemen. Om eigenlijk zichzelf te positioneren in een situatie dat ze dat kunnen optimaliseren. Dus dat betekent dat die Russen kennelijk. Als je dus er zo naar kijkt, ervan uitgaan dat ze nogal even in deze stagnatie blijven zitten.
De afspraken over veiligheidsgaranties voor Oekraïne zijn klaar, zei Zelensky in Davos. Dat was na een gesprek van ongeveer een uur met Trump. En dat zeiden beide dat dat een goed gesprek was. En niemand weet wat ze hebben gezegd. En vandaag gaat Witkoff en Kuhner met meneer Kostujokov, de Grow Military Intelligence Director praten. Gisteravond. In Abu Dhabi. Gisteravond met Poetin en Moskou. En nu in Abu Dhabi op vrijdag. Nou, ik denk dus dat daar niks uitkomt.
Peskhoff, Kemlin Wortvoerder heeft gisteravond opnieuw gezegd: wij moeten de hele donbas krijgen. Dus dat stukje waar Kramatorsk en Sloviansk ligt, daar blijven ze aan vasthouden. Zelensky heeft wel gezegd dat bij die gesprekken in Abu Dhabi. Over grondgebied zou worden gesproken. Ja, met name over dat gebied heeft gezegd, of een van zijn medewerkers heeft gezegd dat wat waar dan Trump aan zit te denken, dat er een soort vrijhandelszone moest komen, of blabla.
En dat daar dus allemaal wel overgesproken kan worden, maar dat is daar vasthouden aan de soevereiniteit van. Maar we weten dus heel slecht waar we over. Dus er is een overeenstemming over de veiligheidsgaranties. Dat is denk ik belangrijk. Maar die kunnen pas worden ondertekend als je weet wat. Het zaak het vuur gaat inhouden, anders is dat zinloos om het te doen. Er schijnen vorderingen te zijn gemaakt over het akkoord, dus ook een deelakkoord dat eigenlijk klaar is.
Over de wederopbouw van Oekraïne. Is dat die 800 miljard? Ja, onder andere. En ja, dus dat is ook gekoppeld aan wel of niet gebruik van inderdaad die bevorende goede. Dus dat weten we. We weten dat er geen overeenstemming is over het opgeven van gebied. Dat is logisch. Dus we weten een hele hoop wel. En dat is ook wel logisch. Wet anders kun je op dit ogenblik ook niet bedenken.
Met betrekking ook tot de positie van de Oekraïne, ze zullen gewoon geen gebied opgeven. En de Russen houden vast aan de maxistische eisen. Het is voor het eerst sinds woord dat echt de delegaties van Oekraïne, Rusland en de VS met elkaar aan tafel zitten. Het is natuurlijk wel al eerder gebeurd.
Vorig jaar, dat alle partijen op een of andere manier bij elkaar zaten, alleen dan zaten ze niet in dezelfde ruimte. Dus ik ben heel benieuwd of ze nu wel in dezelfde ruimte gaan zitten. Het is een beetje een neutraal gebied. Dat Midden-Oosten, Emiraten. Ze komen nu in Abu Dhabi bijeen, Saudi-Arabië hebben ze gedaan. Het is een beetje een neutraal gebied. Maar lijkt het er nou toch op dat dit proces toch ergens toe zou kunnen gaan leiden? Het zou mij zeer verbazen.
Omdat Poetin heeft gewoon zijn oude standpunten, dus dan zit het weer vast.
¶ Oekraïne's Nood en Maritieme Actie
En wat ik ben dan zo geïnteresseerd ben, in Kiev is een hele slechte situatie. Daar hebben we heel veel over gesproken. 4.000 woonblokken. 600.000 mensen naar dit dorpjes met houtkachels. Het is toch een hopeloze situatie? Het lijkt, ze konden zo heel goed die zaak weer aan elkaar vast. knopen hè en ze kopen ook wel generatoren weet ik wel maar
Mensen zitten gewoon met 13 graden in hun huis. Maar dat is ook de bedoeling van de Russen. Het is ook verschrikkelijk, maar laten we even ook kijken wat de reden hiervan is. Op deze manier sloop je natuurlijk de defensieindustrie. Energie het niet meer doet. Je maakt de ondervoering kapot. Je zorgt ervoor dat het moraal aan het front... Moreel aan het front zakt. Omdat ze weten, de mensen lijden thuis ook. En je hoopt dat daardoor ook het moreel.
Nou ja, de bedoeling is ook om het te laten breken op energiegebied. Het hele gedeelte in het oosten, Kiev, dat moet gewoon helemaal black-out zijn. En de rest dat. Dat zien ze nou wel. Maar wat je natuurlijk gewoon probeert te doen, is de boel kapot te maken. Maar in de praktijk werkt dat niet hoor.
Dus ook al zit je diep in de kou. Je wordt eigenlijk alleen maar bozer. Ik weet niet hoe het jullie zo vergaan in zulke situaties, maar ik zou alleen maar bozer worden. Ik krijg last van wintervoeten. Maar word je dan ook bozer, of niet? Ja, dan word ik ook boos. Doe je wintervoeten. Hij bent zo treurig. Ja precies gekkelijk.
Wat natuurlijk wel druk op de Russen zou kunnen zetten, is zoals Zelensky in Davos ook zei. Europa eindelijk eens een keer werk gaat maken van die schaduwvloot van de Russen. En op het moment inderdaad dat hij dat zei. Enterde de Franse Marine in de Middellandse Zee een Russisch schip?
Op grond van. Was ze aan het omvlag op dat moment? Ja, dat ze ondervalse vlag zouden varen. Ze zagen dat hij aan het omvlaggen was. Dus in één keer ging de ene vlag naar beneden en de andere vlag ging omhoog. En de Engelsen hebben de Fransen geholpen? En dat tanker die heette De Cringe. Fijn. En de vlag? De vlag was het komoren of zoiets? Dat kan.
Maar ja, dus de Britten hebben toen Trump al een keertje geholpen met zo'n schip in de buurt van Huister. Dat wordt wel serieus dit. Als dit de gewoonte gaat worden, dan is het een probleem voor Poetin. Ja, het is ook weer. Maar hier zie je dus ook dat. Dit mag ook volgens het internationaal recht niet, want ik zag dat het op volle zee gebeurde.
Nou, dat mag niet. Dat is gewoon maar een Librium. Librium. Librium. Librium. Librium is terug. Dat is ook van Hugo de Groot. Hij heeft dat nog niet zo lang geleden bedacht. Nee, maar even alle gekken op een stokje. Maar het mag dus niet. Wat je dus hier ziet is dat wij... Bezig zijn ook om het internationaal recht op dit punt gewoon aan de kant te schuiven. En dat zien we dus continu. Misschien moet dat ook dan maar. Ja, ik denk dat er wel een belangrijke reden is om dat te doen.
Maar dan moet je ook niet gek op kijken als anderen dat ook naar ons toe. Dus wij denken altijd maar dat gebeurt aan ons niet. Maar de Russen, de Amerikanen, doen dat dan ook naar ons toe.
¶ Syrië, IS en Venezuela's Onrust
Arijan, jij wou nog aandacht voor Syrië? Nou ja, we daar moeten we echt wel even heel kort over praten. We hebben dat geloof ik de vorige keer ook wel gedaan. Dus die gevangenen gevangenissen, twee gevangenissen zijn al. Nou, ik moet even uitleggen dat de Syrische krijgsmacht rolt de Koerden op. Dat hij in het noorden van het Syrische democratische leger, die wordt nu opgerold. Die zijn helemaal weggeduwd.
Naar het Noordoosten. De Koerden hielpen de Amerikanen om IS te bestrijden. Exact. Dus in dat gebied waar die Koerden uit weg zijn geschopt, daar zitten een aantal. Grote kampen waar IS-strijders zitten met hun familieleders zijn er heel veel. Ja, dat is de achtergrond. En dan krijg je het probleem. Kijk, het nieuwe regime in Syrië is ex sciadistisch, laat ik het zo zeggen. En er zijn natuurlijk allemaal samensweringstheorieën. En wat gebeurt er nou met die IS-strijders?
Het is een hele spannende staat. Wat er gebeurt is. De Amerikanen hebben dus op dit ogenblik een ideetje gelanceerd om 7000 van die hardcore-strijders naar Irak te brengen. Dus die gaan dan het land uit. Maar de grote vraag is natuurlijk nu wat er gebeurt. Kijk, er is een ultimatum gesteld. Volgens mij loopt het vandaag op morgen af.
Door de Syrische regering, die zegt van jullie moeten je nu in de Koerden, jullie moeten je nu integreren in het leger van Syrië. En dan kunnen we goede maatjes worden. We weten dat een aantal hardliners dat gewoon absoluut niet veel.
We weten ook dat het Syrische leger behoorlijk wondaren heeft gepleegd, ook de afgelopen dagen, tegen de Koerdische bevolking. En de grote vraag is inderdaad: wie er nou gaat vinden? De gematige kracht die die zeggen van nou doe maar, integreer maar in het Syrische leger. Of de hardliners en delen van de bevolking die zeggen: kijk, maar we gaan juist nu doorvechten. Dat weten we dus gewoon niet. En ondertussen worden die kampen niet bewaakt.
Althans, die worden nu bewaakt door Syriërs, maar die hebben er eigenlijk niet de middelen voor en ook de kennis niet voor om dit voor elkaar te krijgen. Dus je ziet dat IS-strijders of familieleden allemaal druk in de weer, middel met nijptangen, zich hun weg te banen door hekken. Andere dingen nog? Even over Venezuela. Dat is echt weer Shakespeare. Ik hou van Shakespeare. Er staan hele analyses nu, en het blijkt dus dat u mevrouw Rodriguez.
En ook die cabello, die binnenlandse zakenminister, die hebben dus al maanden geleden met de Amerikanen. Gezegd dat Maduro eigenlijk weg moet. Rodriges, dat is de nummer 2 die nu is doorgeschoven. En dat zij dan wel het zouden willen overnemen. Dus ja, dat is dan toch wel heel erg. Ik denk dat die Nobelprijs winnaars. Machiado? Ja, helemaal.
Ik had schoon eentje achter de schermen gemaakt om dit voor elkaar te krijgen. Dat kan niet anders doe je toch. We hebben toch al heel lang geleden gezegd dat de CIA de opdracht had gekregen om voorbereidende handelingen te gaan verrichten. Dit is er natuurlijk gewoon één van. Morgen praten we met Thijs Reuter, die voor het Europees Parlement een rapport schreef over het versterken van de Europese Defensie. Wel zo relevant op dit moment.
En dan rest mij niets anders dan jullie een zo goed mogelijk weekend, als jullie kunnen, te gaan proberen aan te vangen. Of altijd een verschrikkelijk weekend. Een realistisch weekend. Realistisch weekend. Nou, dat lijkt me nou niks.
