Indirecte gesprekken tussen VS en Iran - podcast episode cover

Indirecte gesprekken tussen VS en Iran

Mar 25, 202639 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Iran en Hezbollah kunnen nog steeds veel afvuren | Israël bezet zuiden van Libanon | Poetin zet zijn hakken in het zand

Iran reguleert de Straat van Hormuz en dwingt de Verenigde Staten in een strategische wurggreep. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk schetsen hoe Teheran met mijnen, drones en selectieve doorvaartregeling de oliehandel stuurt en bondgenoten als China en India aan zich bindt. De sanctieverlichting op lopende tankers en het tolmodel van twee miljoen per schip vergroten de onderhandelingsmacht van Iran, terwijl Washington militair bijstuurt maar politiek klem zit.

Trump vergroot zijn eigen impasse met halfzachte vredesplannen, mogelijke voorkennis bij oliemarkten en een Congres dat hem via de War Powers Act niet corrigeert. De G7 en een nieuwe ‘coalition of the willing and able’ zoeken ondertussen manieren om de zeestraat te beveiligen, los van Trumps grillen. De oorlog versterkt de positie van Rusland in Oekraïne, jaagt energieprijzen en inflatie op in Europa en drukt zwaar op armere landen in Azië, die uitwijken naar vervuilende alternatieven.

Poetin profiteert van de Irancrisis, verwerpt onderhandelingen en zet in op escalatie met massale drone- en raketaanvallen op Oekraïne. De verschuivende verhoudingen rond Patriot-raketten en energiesancties maken de Europese steun aan Kyiv kwetsbaarder, terwijl Moskou worstelt met de vervanging van Starlink door eigen militaire satellieten. 

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma.

Speaker 2

Woensdag 25 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk. tussen de VS en Iran, terwijl de bombardementen verder gaan. Vanochtend met opnieuw Iraanse raketten op Israël, Kuwait, Bahrein en Jordanië. In Saudi-Arabië meldde ook vanochtend nog de onderschepping van twee drones. Op de internationale luchthaven van Kuwait brak brand uit na een drone-inslag. Een pro-Iraanse militie heeft bij een drone-aanval gisteren op de grote Amerikaanse basis Camp Victory bij Baghdad meerdere

doelen geraakt, waaronder een helikopter. De VS en Israël bombardeerden meer Iraanse raketinfrastructuur en fabrieken en bedrijven geleerd aan het Iraanse leger. Het is verder heel lastig een goed beeld te krijgen van wat er gebeurt in Iran mede omdat het regime dus het internet daar nog steeds op slot houdt. Het Iraanse Rode Kruis liet gisteren op beeld zien van een markt in Isfahan die kennelijk getroffen was door een luchtaanval.

Speaker 3

Als je kijkt wat er eigenlijk in Iran zelf gebeurt, dan moet je toch constateren dat het eigenlijk de gebruikelijke doelen zijn die zijn geraakt. Dus de lanceringsinstallatie van raketten, balistische raketten, de velden van waaraf drones worden gelanceerd, de luchtverdediging, de maritieme infrastructuur. hoofdportieren, niet alleen van de revolutionaire garde... maar ook van de politici, van de passies en van het leger. Dus echt alles wat te maken heeft met

interne veiligheid. Feitelijk is dat niet veel anders dan wat er de afgelopen weken is gebeurd. Het zijn dezelfde soort bombardementen om ervoor te zorgen... dat je nog grotere effecten kan bereiken. Daar kun je nog wel even mee doorgaan, want er zijn duizenden doelen... in dat land dat nogmaals drie keer groter is dan Frankrijk. Dus je bent nog wel even bezig om dat voor elkaar te krijgen. Het heeft natuurlijk effect. Dat is een ding dat zeker is.

Er gaat een hele hoop kapot. Maar als je tegelijkertijd ziet, Hugo, aan de hand van het lijstje wat je noemt... wat Iran nog steeds wel kan, namelijk allerlei operaties uitvoeren op... op de golfstaat, maar zelfs ook op Israël. Er is ook nog een 100 kilogram springstof neergekomen... ergens in Tel Aviv in de straat. Dus ze zijn er gewoon nog steeds in staat om dat dus te doen. Dus het is nog lang niet helemaal gesloopt. Dat kun je wel zeggen

Speaker 2

Net voor we gingen opnemen, trouwens, zag ik... was daar opnieuw luchtalarm in delen van het land. Ja. Als we dan kijken naar de straat van Hormuz. Gisteren zag ik bericht in de Amerikaanse media... dat Iran eerst een dozijn, ongeveer mijnen, in de vaargril zouden hebben gedropt. Er is tegelijkertijd wel weer wat meer verkeer op gang gekomen. Een Thaise olietanker is gisteren zonder problemen door de zeestraat gevaren. Het Iraanse regime heeft gezegd ook weer schepen door te laten...

als dat gebeurt in overleg met Teheran. En het geen schepen zijn geweerd... aan vijanden. Dat zag ik voor het eerst op marine traffic. Die zenden zo'n transpondersignaal uit... dat daar bij Chinese en Indiase schepen nu bij staat... Chinese schip met Chinese bemanning. Dus die zenden al

Speaker 3

uit niet schieten. Ondertussen zei je, Hugo, er zijn ook weer mijnen gelegd... in de schapen van Omoes. Ja. Dus waar gaat het dan om? Waarschijnlijk gaat het dan om de hoogvaarroute. En niet de vaarroutes die je dus onder de kust kunt nemen. Dus even ervan uitgaan dat het klopt dat die mijnen daar zijn gelegd. Dat hebben we eerder in de oorlog ook al gezegd. Eigenlijk in de beginfase. Er zouden ook een stuk of tien mijnen zijn gelegd. Die zijn kennelijk geruimd. En nu dit weer.

Speaker 1

Dat is voor Iran natuurlijk heel gunstig. Zij reguleren de doorvaart. Dus bevriende schepen kunnen door. Die moeten 2 miljoen per tanker betalen. Dus dat betekent dat Iran ook nog wat verdient. Dat betekent dat India en China nog een beetje bevriend worden gehouden. Dit is voor Amerika heel slecht nieuws, lijkt me.

Speaker 3

Dat lijkt me ook. En bovendien komen er steeds meer berichten op ons af... waaruit blijkt dat het ontzettend lastig is om die dreiging... voor die straat van Ommoes daadwerkelijk helemaal te stoppen. Je zou bijvoorbeeld alleen al schepen kunnen aanvallen... met drones die honderden kilometer ver weg worden gelanceerd... dan moet je echt het hele land gaan bombarderen... om ervoor te zorgen dat die drones niet meer kunnen worden gebruikt.

Dat kan natuurlijk gewoon niet. Maar die geografie aan die schaal van Hormoes is natuurlijk ook zo... dat het vrij simpel is om toch kleine speedboten, mijnen en dat soort zaken... maar zelfs ook ballistische raketten en andere raketten en drones... om die te verbergen en die verdekt op te stellen... Dus hier kunnen ze gewoon weer doorgaan. Ja, het is bergachtig en dat niet alleen. Maar hier hebben de Iraniërs zich eigenlijk decennia lang op voorbereid.

Speaker 2

Ja, en ik begreep ook dat in een normale situatie, onder normale omstandigheden, daar wel iets van honderd tankers per dag doorheen varen. Ja, dat is een onmogelijke opgave om die allemaal te

Speaker 1

beveiligen. Maar dat betekent dus dat er weinig kansen zijn voor de Amerikanen... om echt goed te onderhandelen met de Iraniërs. Want de Iraniërs hebben nu al regulering van Hormuz. Twee miljoen per tanker. En ze hebben ook de sancties zijn afgeschaft door Amerika. Dus de Iran heeft de tijd en Trump heeft geen tijd...

Speaker 3

De sancties zijn niet afgeschaft. Zo kan je dat absoluut volgens mij niet zeggen. Wat er gebeurd is, is dat voor de tankers die op zee zitten... die olie mag worden verkocht van

Speaker 1

Iran. Daarmee

Speaker 3

zijn de sancties niet afgeschaft.

Speaker 1

Maar effectief is dat dus gunstiger voor Iran dan voor deze ellende? Dat is absoluut zo,

Speaker 3

ja

Speaker 2

Er wordt gewerkt aan plannen om toch... volgens mij gaat het dan dus om na de oorlog... die straat van Hormuz te gaan beveiligen...

Speaker 3

Ja, en dat heeft dan weer te maken met een verklaring die al eerder is getekend door een aantal landen, inclusief Nederland. Een aantal Europese landen, maar er zit ook Japan bij, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, ga zo maar door. Die zegt van die straat van Homoes, die moet open blijven. We roepen de strijdende partijen op om... eigenlijk het stoppen,

daar komt het feitelijk op neer. En wat je dus nu ziet, en dat is wel interessant, de Britten die hebben nu het voortouw genomen om ervoor te zorgen dat er toch weer een soort nieuwe coalition of the willing and able wordt opgesteld. Een beetje zoals we dat ook hebben gezien met Oekraïne, waar een coalition of the willing moet gaan optreden als er straks het vuur is, om die straat van Hormuz open te houden. En dat is

wel interessant natuurlijk. Dus dan heb je een Eigenlijk zie je dus hier de contouren ook voor een groot aantal landen... die gaan samenwerken om zich te kunnen beschermen tegen dit soort eventualiteiten. Maar eigenlijk ook beschermen zich tegen de willekeur van Trump... die of niet een oorlog wenst te steunen zoals hij in Oekraïne... of een oorlog begint zoals hij

in Iran. Dus je ziet een groot aantal landen, er zijn er inmiddels meer dan dertig... die gewoon samen gaan werken om ervoor te zorgen... dat ze hun belangen kunnen verdedigen

Speaker 1

Het probleem is natuurlijk wel, net als in Oekraïne... dan moet er dus eerst een bestand zijn voordat de plan kan werken. En bedenk goed, Iran kan dat bestand nog wel eventjes opschorten. Zeker. En dat maakt dus de downfall van Trump... want ik denk dat dit een enorme deconfiture voor Trump gaat worden... alleen maar groter. Tenzij dus Trump alle geluk van de wereld heeft... En dat Iran toch bereid is om in Pakistan een conces te doen. Maar dat ziet er niet naar uit.

Speaker 3

In Pakistan, dat moet nog maar even allemaal blijken wat er gebeurt. Maar in ieder geval de analyse die we hebben gemaakt... dat er dus wel degelijk wordt onderhandeld. En dat er in ieder geval berichten worden uit... tussen de Verenigde Staten en Iran. Dat klopt dus. En wat ik ook heel erg interessant vind is dat Ghalibaf... dat is de leider van het parlement... die wordt nu naar voren geschoven als een soort nieuwe leider van Iran... die met Trump door één deur zou kunnen. Dus hij doet nou

precies hetzelfde als wat hij in Venezuela heeft gedaan. Het leiden van de bevolking en het regime, dat interesseert hem gewoon geen bal. Daar komt het veilig op neer. Maar hij probeert nu iemand uit het regime te halen waarmee hij die zaken kan doen. En dat zou die Ghalibaf wel eens een keer kunnen zijn. Dat is ook revolutionaire garde.

Speaker 1

Maar Ghalibaf is de meest conservatieve man die je kan vinden in Iran. Die altijd moord en brand schreeft over Amerika. Dus dat lijkt me toch... Ik denk, het lijkt me een erg harde onderhandelaar, laat ik het zo zeggen. Nou, het is in

Speaker 3

ieder geval een hardliner. In 2005 heeft hij al eens een keer een gooi gedaan naar het presidentschap. Dat is al zo'n jaar waar hij ook burgemeester van Teheran werd. Nu is hij inmiddels dus voorzitter van het parlement. Hij is in 2005, en dat is natuurlijk wel interessant... heeft hij toch geprobeerd om met een soort hervormingsagenda... president te worden. Hij was

voor globalisering, maar het was ook een populist. Maar tegelijkertijd, dat heb je net gezegd... in 2013 kwam hij dus met de verordening... dat alle vrouwelijke secretarissen, typisten en office managers... die moesten allemaal worden vervangen door mannen. Dus ja, wat dit nou voor type is, is ook niet helemaal duidelijk. Maar één ding is zeker, door die Lariani... Ghanibaf was ook een van de mensen die erop aan heeft gedrongen dat de zoon van Khamenei zijn vader zou gaan opvolgen.

Precies Aretjan, wat je zegt, het is wel een man die eigenlijk aan de verkeerde kant van de lijn staat. Ook voor de Verenigde Staten, maar ook zeker voor Khamenei. Voor Israël. Maar toch wordt er

Speaker 1

geprobeerd om zaken te doen met die man. De zoon van Gamenei is dus kennelijk echt gewond. Want die kan dus helemaal heel weinig doen. Wat ik ook interessant vind. Je hebt dat Pakistanse aanbod van dinsdag. We kunnen hier wel onderhandelen. En er werd de hoop uitgesproken dat G.D. Vance ook mee zou komen. Want je weet, die was tegen de oorlog. Inderdaad, een saillant puntje. En wat we verder ook moeten zien is dat morgen... en overmorgen is

de G7 in Parijs... En daar komt Marco Rubio ook. Nou, dan komen dus de grote tegenstelling... tussen de G7-landen en Amerika over deze oorlog... komt dan helemaal naar voren

Speaker 3

En de G7 heeft gezegd dat het een oorlog is die onterecht is. Dat die niet voldoet aan het internationale recht... En ga zo maar even door. Dus die zijn inderdaad eigenlijk al blok tegen die oorlog. En de G7 is natuurlijk inclusief de Verenigde Staten. Dus eigenlijk de G6, moet je zeggen, is daarvoor.

Speaker 2

De Amerikanen die zeiden dus gisteren een 15-punten-plant hebben neergelegd bij de Iraanse top voor een eind van de oorlog. Channel 12, Israëlische zender, die noemde ze. En dat was eigenlijk een bekend rijtje. Er kwam erop neer, dus Iran zweert geen nucleaire wapens meer te ontwikkelen. Volgens mij moeten ze dan dus het hoogverrijkt uranium overleveren aan het IAEA en moeten die controles weer gaan instellen. Dan krijgt het land hulp bij civiele kernenergie. Het moet stoppen met zijn hulp aan

proxies in de regio. Zoals de Houthis, Hezbollah, noem ze maar op. De straat van Hormuz natuurlijk open. Sancties vervallen. En de kwestie van het raketprogramma. Dat wordt dan naar achter geschoven. Dat is het idee. Daar doet Trump dus de hele tijd heel hoopvol over. En soms hoor je dus vanuit Pakistan of Iran. Ook iets alsof er gesprekken zouden kunnen zijn. Maar bijvoorbeeld ook een. Een legerwoordvoerder gisteren weer die spotte de VS zijn met zichzelf aan het onderhandelen.

Dus heel erg duidelijk is het niet. Ik zag nog van Axios een verhaal dat de Iraanse autoriteiten het ook gewoon niet vertrouwen. Trump die heeft nou al twee keer eerder gezegd laten we praten en midden in die gesprekken is die in oorlog gestart. Dus zij vrezen dat dit een derde keer gebeurt. En ik zag bij Axios ook nog een verhaal. Vanuit Israël. Dat Netanyahu bezorgd zou zijn. Dat Trump dus om de markten te kalmeren. Te makkelijk akkoord gaat. Met iets dat niet voldoet aan de Israëlische eisen.

En ook de mogelijkheden van toekomstige Israëlische ingrijpen. In

Speaker 1

Iran

Speaker 2

zal

Speaker 1

beperken. Dit is een oud plan. Van vorig jaar mei 2025. Terwijl de krachtsverhoudingen zijn helemaal veranderd. Want namelijk Iran heeft nu. heeft een hefboom in de vorm van die straat van Hormuz. Dus de kans dat dit gaat werken is niet erg groot. Je merkt het ook aan al die grapjes die Iraniërs maken. Je bent zeker met jezelf aan het onderhandelen. Al dat soort grappenmakerijen. Er wordt wel

Speaker 3

gesproken onderling. Dus met Egypte, Pakistan en Turkije. Dat zijn de landen die dus ook berichten over brengen. Pakistan, het is al even eerder genoemd, heeft een aangeboden. Sharif, de premier, die heeft aangeboden van... we willen wel een rol in spelen. Misschien allemaal hartstikke goed... Maar ik ben dus inderdaad heel benieuwd wat Trump nou gaat doen. Want ik deel je mening aan, Jan, dat... Iran is behoorlijk wat kaarten in handen hebben. Dat is altijd zo'n favoriete opmerking van Trump.

Je hebt de kaarten niet in

Speaker 1

handen.

Speaker 3

Nou, die heeft denk ik op dit ogenblik Iran meer dan Amerika op dit ogenblik. Nou ja, dat is dan maar zeer de vraag hoe dit zal gaan aflopen. Omdat Trump, die moet toch met iets van een overwinning thuiskomen. En die kan niet stoppen. Terwijl Iran dan vervolgens doorgaat

Speaker 2

Het dubbele signaal is natuurlijk ook weer hier. Dat er zijn nog steeds iets van 2.500 mariniers op een schip onderweg naar de regio. En gisteren werd bekend dat er nog eens een paar duizend van de 82e luchtlandingsdivisie richting Iran worden gestuurd. Richting het Midden-Oosten. Dus ja, wat is daar dan het idee van?

Speaker 1

militaire analyses van gelezen. Kijk, Trump zit hartstikke vast. En hij kan er alleen maar uitkomen door verlies te nemen... of verder te escaleren. Nou, verder te escaleren is dus Karg, eiland in die kust. Maar ja, dat kan heel veel doden opleveren. Dat is geen simpele operatie.

Speaker 3

Nee, dat klopt. Maar we weten van de Amerikanen... dat ze deze fout al vaak hebben gemaakt. En dat ze absoluut niet willen dat er Amerikaanse doden zouden te bedreuren zijn. Maar dan is het toch wel gebeurd. En soms kan het totaal uit de hand lopen. Denk aan Vietnam bijvoorbeeld. En nou wil ik niet zeggen dat dit Trumps Vietnam is. Maar het kan wel echt gewoon heel fout lopen als Iran zegt... ja, maar wij pikken dit niet en we

blijven toch doorvechten. Dan zal hij dus inderdaad een deel van de kuslijn van de straat van Hormuz moeten gaan bezetten aan de Iraanse kant. Om ervoor te zorgen dat in ieder geval de installaties die daar zijn... waarmee je boten, schepen kunt bestoken, dat die onschadelijk kunnen worden gemaakt. Dat kan je denk ik alleen maar met grondtroepen doen. Kargeiland hebben we het over gehad, om ervoor te zorgen dat

je de productiecapaciteiten onder controle krijgt. Maar als je uiteindelijk toch nog weer een regimecene wil uitvoeren, dan zul je dus ook met troepen Teheran in moeten gaan, of een andere plek waar die... dat regime zit. En je hebt ook grondtroepen nodig als je zegt... ik wil toch echt wel een soort van overwinning boeken. Dus ik wil controle krijgen over die 400, 440 kilogram... 60 verrijkt uranium. En dan zou je

daar ook een gebied voor moeten bezetten. En dan zou je ook nog een keer de grond in moeten gaan... om dat voor elkaar te krijgen. Het hangt er maar helemaal vanaf of Iran

Speaker 2

hiermee akkoord gaat. De markten lijken te denken dat het allemaal wel goed komt. Want ik kijk hier even op de ticker van het FD. En de olieprijs is 99 dollar. Historisch gezien is dat helemaal geen bijzondere olieprijs. En dat in zo'n gigantische crisis.

Speaker 3

Gisteren die zitten wel erg vaak naast op dit punt.

Speaker 2

Dat is zeker waar, net als de beurs natuurlijk. Ik hoorde gisteren ook een analist uitleggen... ja, dit is dus gewoon de marktverwachting... namelijk dat Trump toch wel ermee op zal houden. Want als je inderdaad met de tekorten komt te zitten... die je krijgt als de straat van Hormoes langer dicht blijft... ja, dan moet de olieprijs zeker naar 150 of misschien wel naar 200... om al die vraag dan ook weer uit de markt te krijgen. Dus dan krijg je

Speaker 3

dus totaal... En ook al zou die nu overgaan, dan duurt het nog zes tot acht weken voordat echt de boel gewoon enigszins genormaliseerd is. Plus nog een keer duurt het vijf jaar voordat je een aantal grote installaties weer

Speaker 1

helemaal gerepareerd hebt. Moet je je voorstellen jongens, dat deconfituren van Trump nu. A, de olieprijs is knetterhoog, duurt ook nog lang. B, de hormus wordt gereguleerd. C, regime change zien we nog helemaal niks van. D, het nucleaire project uit de grond halen... horen we ook allemaal niks van. Hij heeft wel een heel moeilijk verhaal als hij straks wegrent

Speaker 3

Ja, ik snap niet wie Trump nou nog aanhangt. Maar ik zie ook gewoon in commentaren in Europa... jullie hebben dat ook gericht aan ons. Jullie zien nog steeds niet de grote strategie van Trump hierachter. Ja.

Speaker 2

Ook dichter bij huis zal het gevolgen hebben. Vanochtend zag ik dat de Gasunie had bekendgemaakt... dat de Nederlandse gasvoorraad is geslonken naar 5,8 procent. Dat is het laagste in tien jaar. Ze zeggen daar zussen bij, ja, de winter is ongeveer voorbij. Maar ja, dat betekent natuurlijk wel dat er een hele hoop... in de zomer bijgevuld moet worden tegen een hoge prijs. Gisteren waarschuwde de bestuursvoorzitter van Shell... dat Europa binnenkort ook...

Wel hogere prijzen, maar daadwerkelijke tekorten zie je nu eigenlijk alleen in Azië. Dat zou ons dus ook hier gaan bereiken. En de inflatieverwachting is door de Nederlandse bank voor dit jaar bijgesteld naar boven de 3%. In het slechtste scenario schetsen ze 4% en volgend jaar 5%. Ik weet van jullie, dat slechtste scenario, daar moet je vaak maar gewoon van uitgaan. Helaas wel,

Speaker 1

ja. Weet je wat erachter zit? Het is... We krijgen dus ook fysieke tekorten in Europa, zegt Shell. En dan hebben we het met name over olie. En dat is even vervelend. De kerosineprijs wordt verdubbeld. Ook diesel blijft maar stijgen. Er zijn olieproducten meer. Er zijn olieproducten. En dat betekent dus dat als dingen duurder worden... dan gaat de inflatie dus stijgen. Dus het worst case scenario van de Nederlandse banken...

is zelfs 5% inflatie. Maar wat er dus... Echt gaat gebeuren, de enorme klappen vallen dus in India, in Vietnam, in de Filipijnen. Die gaan over op steenkool, leuk voor het milieu. Indonesië natuurlijk ook. En dan gaan we dus tegen elkaar opbieden om de olietankers te krijgen. En dan winnen wij omdat we rijker zijn. Maar dit gaat gewoon welvaart kosten, want we betalen gewoon een hogere prijs voor onze energie.

Speaker 2

Zo ging het ook nadat we van het Russisch gas afgingen. Toen ging hier de energieprijs omhoog. Maar in Aziatische landen was er gewoon geen energie. Want die konden die hoge prijs niet betalen.

Speaker 1

Europa heeft nu wel afgesproken om samen gas in te komen. Niet meer tegen elkaar uit te laten spelen. En dat is beter dan vroeger.

Speaker 2

We moeten Libanon zeker nog noemen. Daar zijn gisteren weer negen doden gemeld... als gevolg van Israëlse beschietingen... waarmee het totaal aan de slachtoffers zou uitkomen op 1072... volgens Libanese media. Hezbollah bestookt Israël ook nog dagelijks, het noorden van het land. Gisteren hebben er doden bij gevallen. Het is toch ook opvallend dat ze dat nog

Speaker 3

steeds doen. Maar Hugo, dat toont er gewoon aan dat het helemaal niet zo is... dat die Iraniërs nog steeds... Nee, het toont aan dat de Iraners nog steeds in staat zijn... om op een of andere manier ook Hezbollah te steunen... en andere proxies die actief zijn in de regio. Zo hoeven ze niet echt te bevoorraden. Maar er zijn nog wel degelijke contracties, heb ik gezien. En bovendien zijn de voorraden kennelijk zo groot... dat ze echt hele grote aanvallen

nog steeds kunnen uitvoeren. Vele tientallen mensen... projectielen. Je ziet een verschuiving in de richting van drones gaan bij Hezbollah. Dus die zijn absoluut nog niet uitgespeeld

Speaker 2

Verreweg het meeste wordt wel uit de lucht geplukt, maar dat is natuurlijk wel veelzeggend. En het is ook de reden dat Israël zegt, we moeten daar een bufferzone hebben. Minister Katz van Defensie heeft gezegd dat Israël het volledige gebied tot aan de Litane rivier, dat is zo'n 10% van heel Libanon, gaat. dat Hezbollah

Speaker 3

versterkingen kan aanvoeren. Daarmee eindigt het probleem niet, volgens mij. Daarmee verschuift het probleem alleen een stuk naar het noorden toe. Want dan zullen de aanvallen worden uitgevoerd... van noordelijk van de Litanië-rivier. Want ik kan me niet voorstellen dat Hezbollah het hier zal willen laten zitten

Speaker 2

Als we dan nog even kijken naar de westelijke Jordaan-oever, Arjan... zag jij prominente kritiek van binnen Israël...

Speaker 1

Kijk, wij horen daar steeds minder van. Door al het geweld van Iran, Israël en Amerika. Maar er zijn dus nu... Sinds 2022 zijn er gewoon 1100 Palestijnse burgers op die Westbank. Sinds 2020, hè? Zijn er 1100 Palestijnse burgers omgekomen in die bezette Westbank. En niemand is daarover aangeklaagd. Nou, dat is natuurlijk vrij ernstig. En nu krijgen we dus dat... De ex-prime minister Emoet Olmert roept nu zelfs de interventie in... van het International

Criminal Court. Zoals jullie weten steunt dat allemaal niet om in actie te komen. En dat wordt nu ook ondersteund door allemaal ex-leiders... van de krijgsmacht en van de geheime diensten. Twee ex-chief of staff van de krijgsmacht en ook vijf... bazen van de Mossaad en Shinbeet. Dat gaat dus wel ver. Deze elite vindt het dus niet goed wat de regering Netanyahu daar dus doet. En je ziet daar eigenlijk heel weinig aandacht voor. Alleen maar in The Guardian staat daar

dan een stuk over. Wat ik ook lastig vind is dat bijvoorbeeld ook twee ex-justitieministers... notabene Likud, notabene ex-lid van het kabinet van Netanyahu... ook zeggen dat er ethnic cleansing plaatsvindt. Dus dat komt dus uit de onverdachte bron, zou ik willen zeggen. Laten we door naar de Verenigde Staten

Speaker 2

Na het volgende... Welkom terug. Misschien nog één bericht, Verenigde Staten, maar geleerd aan Iran, namelijk die aankondiging van Trump dat hij zijn dreigement tegen de Iraanse energiecentrales opschortte. En het is niet voor de eerste keer dat dat kennelijk vooraf bekend was bij mensen die daar een slaatje uitslaan.

Speaker 1

Heel kwalijk. We hebben het al eerder meegemaakt met die beroemde polymarket. Met Venezuela. Dat mensen dus wisten dat er kennelijk een aanval... Amerikaanse inval in Venezuela zou komen. En dan kan je dus voorspellen wat de reactie van de beurzen zijn. Maandagochtend iets voor zeven uur... hebben een heleboel mensen posities ingenomen op de beurs. Dat is een hele ongebruikelijke tijdstip om dat iets voor zeven uur te doen.

En die gingen dus speculeren op transacties op een daling van de olieprijs... en daardoor dus ook een stijging van de S &; P 500. Dat zijn nogal wat mensen geweest en die hebben vreselijk veel geld verdiend. Want de olieprijs kelderde met bijna 20% en de S &; P 500 steeg met 3%. En nu is dus de Paul Krugman, zegt bijvoorbeeld... Nou ja, kennelijk heeft Trump dat een aantal mensen verteld van tevoren. En die hebben dus daar een voordeel mee gedaan... Nou,

dat moet allemaal bewezen worden. Volgens Krugman zou een onafhankelijke FBI dat zomaar kunnen uitzoeken. Maar dat gebeurt dus niet, omdat het kennelijk ook een beetje Trump daar invloed op heeft. Ernstig hoor dit.

Speaker 3

Maar hetzelfde is gebeurd, want je noemde net Polymarket... dat is een online grokplatform, Arit Jan. Op 21 maart, dus een paar dagen geleden... en dat was de dag dus dat Trump zei dat het wel gebeurd zou zijn... met die grootschalige gevechtsoperatie, dat hij zou terugschroeven. Op dat moment zag je dus dat mensen enorme inleggingen doen bij Polymarket... van iets van 70.000 dollar. Dat is echt heel erg veel... in de verwachting dat er voor 31 maart een staartvurende zou komen.

Als dat zou lukken, dan had je dus acht onwinst in dollars. Dat is echt heel opmerkelijk dat dat gebeurt. Dus ook hier wordt gezegd dat er in zorgspraak een mogelijke wijze van voorkennis is.

Speaker 1

Ja, voorkennis is dus strafbaar, hè? En wat Krugman ook zegt, dat je geïnformeerd bent door staatsgeheimen... dan is het ook nog eens een keer hoogverraad. Maar goed, er gebeurt dus niks... omdat Trump die Amerikaanse administratie in handen heeft. Daar komt het eigenlijk op neer. Wat dan meer? Nou, dan hebben we een nieuwe... DHS-secretary, weet je wel, dat gaat over die Homeland Security. Die Kristi Noem is weg en we

hebben nu Mark Wayne Mullen. Grote problemen zijn er nu, want bij elke vliegveld... zie je enorme rijen mensen staan. En ze proberen dat geld dus los te krijgen... dat dus door de democraten is natuurlijk opgeschort. Nou, dat gaat misschien lukken. En wat hebben we verder? O ja, wat ook leuk is natuurlijk... Florida lijkt weer een swingstate te worden... omdat daar de democraten hebben de statehouse gewonnen. En dat

is natuurlijk de staat waar Trumps Mar-a-Lago zich bevindt. Nou, dit is belangrijk, want als dat ook gebeurt tijdens de midterms... dan komt Trump natuurlijk in de problemen.

Speaker 3

Wat ik het belangrijkste vind uit de Verenigde Staten... is dat de Senaat verworpen heeft die hele discussie rond de War Powers Act. Namelijk het feit dat er een resolutie voor lag... waarbij Trump wordt gedwongen om die oorlog te stoppen... tenzij hij het groene licht zou krijgen van het congres. Maar dat is gewoon verworpen door de Republikeinen... Dus je ziet dus ook dat dit gedrag... door de republikeinen van Trump gewoon aanvaard wordt

Speaker 1

Dus Trump heeft gewoon alle touwtjes in handen... en voorkomt dat er een verstandige congres is... die het bevoegdheid heeft om een oorlog te verklaren. Dat voorkomt hij dus gewoon

Speaker 2

Laten we naar Europa kijken. Dat heeft weer een nieuw vrijhandelsakkoord

Speaker 3

gesloten... Ja, met Australië. Dus dat is de derde op een rij. Eerst Mercosur met Zuid-Amerika.

Speaker 2

En

Speaker 3

vervolgens zagen we India. En nu nog Australië. En de bedoeling is natuurlijk om zo snel mogelijk... met een aantal gelijkgestemde landen op één lijn te komen... om ervoor te zorgen dat je economie, maar eigenlijk ook je veiligheid... want er zitten ook iedere keer weer veiligheidsakkoorden aan vast... dat je dus je economie en je veiligheid ten opzichte van China... van Amerika, kan beschermen. Dus je ziet nu dat er een groep ontstaat van gelijkgestelde landen... die als een zonemie

te proberen handelsakkoorden met elkaar af te spreken. Die handelsakkoorden is vaak jarenlang, soms tientallen jaren over onderhandeld. Maar nu door Trump komt dat ineens in de stroomverzetting... en gaan we dat dus doen met z'n allen... Je ziet dus nu eigenlijk dat er als een soort tegenwicht tegen Trump, aanvankelijk alleen tegen China, maar nu ook tegen Trump, gelijkgestemde landen in toenemende mate gaan samenwerken. En

Speaker 2

dat heeft

Speaker 3

consequenties hoor, uiteindelijk.

Speaker 2

Verder hadden we verkiezingen in Denemarken en Italië. Een referendum waar jullie nog naar kijken.

Speaker 1

Ja, dat is een heel ingewikkeld verhaal. Maar het komt er eigenlijk hierop neer. Want Meloni, daar had ze een groot punt van gemaakt. Ze wilde dus eigenlijk de loopbanen van de rechters... en de aanklagers gescheiden houden. Nu is het nog zo dat je kan van rechter aanklager worden... en ook andersom. Nou, dat vond Meloni onhandig. Want zij vindt ook dat soms... Daar linkse mensen rondlopen. Je kent het oude populistische verwijt. Er is een referendum over geweest.

En 60% van de Italianen zijn opkomen dagen. En die hebben dat verworpen omdat ze gewoon bang zijn... dat de onafhankelijkheid van het Openbaar Ministerie wordt geschonden. En Meloni is een slimme vrouw. Dus die heeft zich direct daarvan gedistanceerd. Dat volk heeft gesproken. En ik doe natuurlijk wat het volk is. Terwijl dat wel een van haar... een kroonjuwelen was.

En hier heeft ze dus verloren. Je ziet een beetje inderdaad, wat Rob ook al eerder zei... dat het populisme wordt wat bleekjes op de wangen.

Speaker 3

Ja, populisme, maar vooral dus het radicaal-rechtse populisme... Dat begint behoorlijk in het verdomhoekje te komen. Dat zien we op dit ogenblik overal in Europa gebeuren. Dat komt gewoon door Trump. We zien natuurlijk ook wat er gebeurt in Hongarije. Het baseert de vraag of Orbaan nog een nieuwe termijn weet

te winnen. Maar wat ook bijvoorbeeld interessant is... is dat het Hoge Gershof van de Europese Unie... die heeft gezegd, er is 10 miljard euro gegeven aan... omdat Orbaan zich toch wat meer inschikkelijk zou gedragen... ten opzichte van die rechtsstaat, met name van de juridische macht in dat land. En nu zie je dus dat het EU-gerechtshof zegt... dat is helemaal niet zo, er is helemaal niks te veranderen. Dat geld moet eigenlijk gewoon weer terug, want het is onterecht gegeven.

En realiseer je dat het geld gegeven is om... De Hongaarse premier, Orman, is in schrikkelijke te maken... ten opzichte van de steun aan Oekraïne. En dat begint nu tegen de commissie zelf te werken

Speaker 2

Interessant. Laten we naar Oekraïne. Rusland meldt afgelopen nacht 389 Oekraïnse drones te hebben neergehaald. Dat zou dan het grootste Oekraïnse droneaanval op Rusland zijn... sinds het begin van de oorlog... Gisteren en eergisteren bij elkaar werden boven Oekraïne bijna duizend Russische drones geteld. En dat maakt dan ook één van de grootste aanvallen van de oorlog. Bij elkaar zijn zes doden geteld en vijftig gewonden. In Lviv werd een klooster

op de werelderfgoedlijst getroffen. Afgelopen nacht zijn boven Oekraïne 121 Russische drones neergehaald. Ingeslagen en gemeld op 18 locaties, bij elkaar zeker drie doden, 23 gewonden gemeld. Een aanval met een groot aantal Oekraïnse drones veroorzaakte brand in de Russische oliehaven van Ust-Luga aan de Finse Golf. Verderop in Vyborg werd een ijsbreker getroffen in de haven. Die is gedeeltelijk gezonken. En dan heb je eigenlijk een beetje tussen die twee plaatsen in...

heb je nog Primorsk, ook zo'n belangrijke oliehaven. Die werd eerder deze week getroffen door Oekraïnse drones. En daar staan een aantal olietanks nog steeds in brand. Naar het lijkt, de Oekraïnse drone die uit koers raakte... in de richting van Oezbluga, die crashte tegen een schoorsteen... van een energiecentrale in Estland. Met volgens mij geen schade tot gevolg. Een... De Russische drone heeft een stroomverbinding verbroken in Oekraïne die

Moldavië verbindt met Roemenië. Een beetje een rare verbinding, maar daardoor is in Moldavië nu een stroomtekort ontstaan. De bevolking wordt opgeroepen te bezuinigen op hun verbruik. En op de grond zag ik in Zaporizhia en in Donetsk Oekraïnse terreinwinst gemeld.

Speaker 3

Ja, nou de grote vraag is natuurlijk waarom deze enorme aanvallen op dit ogenblik. Met duizend droons, maar ook met raketten en ga zo maar door. Ik denk dat dat ook niet los kan worden gezien van de aanvallen... die er op dit ogenblik worden voorbereid en gedeeltelijk al plaatsvinden... in het kader van het nieuwe voorjaarsoffensief van de Russen. Dus in de richting van Sloviansk, dat is een van die gefortificeerde steden... maar dat is dus helemaal niet het

noorden van die gordel van gefortificeerde steden. Zie je dus dat de Russen wel proberen enige vorderingen te maken. Lukt niet al te goed. Omdat wat die Oekraïners natuurlijk doen, ook met hun eigen droogverdediging, is het bijna onmogelijk om daar grote vorderingen te maken. Maar je ziet dus wel dat aan alle kanten wordt de druk opgevoerd door de Russen. En ik denk dat dit ook daarbij hoort, die grote aanvallen met al die drones en die kruisraketten en ballistische raketten

Speaker 1

Ik las ook een stuk, ik weet niet of het waar is, het werd via X verspreid. dat Poetin is zo onder de indruk van de precisie van de aanvallen van Israël... in Iran en ook van Amerika... dat hij dus weer helemaal terug is naar de situatie tijdens COVID... dat hij de Kremlin niet meer bezoekt, maar gewoon thuis blijft. Alleen nog maar via Teams met al zijn ondergeschikte spreekt. Ik weet niet of het waar is, maar het kan wel. Ik vind het

Speaker 3

wel een rare relatie die gelegd wordt... Want als je weet waar hij thuis zit, dan moet je hem daar dus ook kunnen raken

Speaker 1

Ja, lijkt me ook zo

Speaker 3

En dan lijkt me het handiger om iedere keer van plekken te gaan veranderen. Of hij moet thuis een

Speaker 1

schelkel

Speaker 3

nog hebben van je welzijn. Die schijnt je ook wel te hebben. Maar goed, ik bedoel, ja, ik weet het niet. Het zou kunnen. Over Poetin gesproken. Hij heeft natuurlijk wel enorm baat bij de Iranoorlog. Er komen ook steeds meer berichten naar voren. Waarbij blijkt dat hij zo in januari... zag je dat het economisch gewoon waardeloos ging in het land. Dat gaat er nog steeds. De oorlog ging op dat

ogenblik ook niet goed. Dan zag je dus dat de Oekraïne, dus wat terreinwinsbewonende boeken... met name bij Zaporizhia, dus in het zuidelijke front... Die olieprijs, hij kon hem voor 22 dollar per vat verkopen aan India. Dus dat schoot ook niet echt op. Maar door die oorlog in Iran zie je dus dat Poetin eigenlijk van positie is veranderd. Hij had kennelijk aan het begin van het jaar nog wel een neiging... om de haldingen toch een kans te laten geven en

serieus te nemen. Maar dat is nu echt van de baan. En dat is denk ik wel opmerkelijk. Maar het is tegelijkertijd ook heel verklaarbaar dat hij dat doet. Je ziet ook dat het onderhandelingsteam aan het veranderen is. Dat die inzet die Dimitrev, dat was een van de belangrijkste onderhandelaars. Nou die had toch al een sterke positie. Die schijnt nu ook weg naar de uitgang te zijn. En Igor Sechin... De baas van Rosneft, de grote energiemaatschappij... die zou hem

dus kunnen gaan vervangen. En dat is weer een hele nauwe bondgenoot van Poetin. Dus het is op dit ogenblik aan te verschuiven. En hij ziet het natuurlijk ook door het probleem... wat begint te ontstaan met de petroketten... die in grote aantallen worden afgeschoten in het Midden-Oosten... Dat daardoor de positie van de Oekraïners aan het verzwakken is. Ook dat kan natuurlijk bijverklaren waarom er zo onwaarschijnlijk veel raketten

en drones op dit ogenblik worden afgeschoten op Oekraïne. Want ja, die luchtverdediging die wordt een steeds groter probleem. Ja

Speaker 2

Ja. Ja, Zelensky zei het laatste ook al over Iran. Ik heb hier een heel slecht gevoel bij voor wat het voor Oekraïne kan betekenen. En een deel daarvan is natuurlijk, Rusland krijgt meer in kas. En dan dus nog los van de luchtverdediging. In Europa zullen de begrotingen onder druk komen te staan door de hoge energiekosten. En daarmee dus ook, als je niet oppast, de hulp aan Oekraïne. Ja

Speaker 3

nou moeten we het ook niet overdreven hoor. Die olieinkomsten van Rusland hebben een behoorlijk aantal miljarden daarmee verdiend. Maar dat is echt onvoldoende om de oorlogsinspanning in stand te

Speaker 2

houden

Speaker 3

Overigens één punt nog wel. Zijn jullie ook bezig omdat ze Starlink hebben verloren? Zijn jullie bezig om een eigen... Satellieten te lanceren. Er zijn er nu 16 van gelanceerd. Dat zijn communicatiesatellieten. Want Starlink zijn ook communicatiesatellieten. Mailbloggers van Rusland zeggen dat het niet goed is gegaan wat hier gebeurd is. Want dat hadden ze eigenlijk al moeten doen in december.

En die hele satellietproductie gaat niet goed. Op dit ogenblik kennen we ook de sancties die zijn afgekondigd in de richting van de Russen. Dus ze proberen in ieder geval wel Starlink te vervangen. Maar het schijnt toch wel problematisch te zijn. En de bedoeling is om echt heel veel meer van dit soort satellieten de komende tijd te gaan lanceren. Er wordt gesproken over ruim 200. Oké

Speaker 2

genoeg voor vandaag. Tot morgen.

Speaker 3

Tot morgen

Speaker 2

Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android