¶ Iran's Hardline Stance en Globale Gevolgen
Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de
Wijk. Hugo Rijtsma. Vrijdag 24 april. Welkom bij Boekestein en de Wijk op zoek naar de nieuwe wereldorde. Te beginnen in de golf waar het Amerikaanse ministerie van Defensie zegt dat opnieuw een Iraans schip is geënterd. Ze gaan om een schip dat olie vervoerde op de Indische Oceaan. Iran kandigde donderdag aan de eerste inkomst een tol die het schepen laat bepalen voor veilige doorgang in de straat van Ormoes.
Het Pentagon heeft Amerikaanse parlementariërs laten weten... dat het zes maanden kan duren voordat alle mijnen in de straat van Ormoes zijn weggehaald. Verder geen woord over nieuwe onderhandelingen tussen de VS en Iran. Iets waar Trump wel, goed, hij roept wel waar er wat op had gezinsbeeld... dat dat er zou kunnen komen weer. Olieprijs ondertussen weer opgelopen tot 106 dollar...
En ik zag in Japan is de energiecrisis al zo dramatisch geworden... dat om te besparen op de airco... werknemers wordt opgeroepen naar hun werk te komen in een korte broek. Dan weet je wel dat het ernstig is.
Je ziet dus dat Iran intern nu op één lijn begint te zitten. De afgelopen dagen hebben we meerdere malen erover gehad dat er twee fracties zijn. Dus laten we zeggen, de meer pragmatische fractie, daar zit Ghalibaf in. Dat is de voorzitter van het parlement, Pesachian. De president, die zitten daarin. De minister van Buitenlandse Zaken zit daar ook in. En die andere fractie werd dan voorgezeten... door de machtigste man
op dit ogenblik... van Iran, van Yidi. En dat is de baas van de revolutionaire garde... die dan heel nauw samenwerkt met de voorzitter... van de Nationale Veiligheidsraad, Zolgarde. En die zijn nu eigenlijk op één lijn komen te zitten. En dat is echt heel erg interessant, vind ik. Dus die gematigde tak, die pragmatische tak zou je eigenlijk moeten zeggen... want eigenlijk kan je niet spreken van een gematigde tak... binnen het Iraans leiderschap. Die hebben nu op dezelfde manier
op x allerlei boodschappen gezet. En dat is toch volgens mij de eerste keer geweest. Dat heeft Ghamenei, dus de nieuwe leider... die in het ziekenhuis ligt of iets dergelijks... die heeft dat dus nu eigenlijk bevestigd. En die Valhidië en die Solgarde hebben eigenlijk daar niet aan meegedaan. Maar via Garmenei is eigenlijk nu bevestigd dat de gelederen gesloten zijn. Dat is echt interessant. En dit betekent dus dat de lijn van de revolutionaire garde... in mijn optiek althans, heeft gewonnen.
Die heeft ervoor gezorgd dat er discipline is. En dat betekent dus ook dat de doelstellingen van de revolutionaire garde... dat die dus nu ook op dit ogenblik leidend beginnen te worden. Dus dat betekent continuering van de steun en de afstand verzet. Dat zijn die strijdgroepen in het hele Midden-Oosten. Controle van de straat van Homoes. En geen deal over het hoogverrijkte uranium... waarover Iran nog beschikt. En zij willen gewoon helemaal niet onderhandelen. Zij bereiden zich op dit ogenblik
gewoon voor op een nieuwe oorlog. En dat is alleen maar in hun voordeel op dit ogenblik, denk ik
Iran heeft dus hun zaakjes op orde. Terwijl Trump steeds loopt te beweren dat ze ruziend over straat gaan. Dat valt dus wel mee. Dat is niet zo. En wat Trump nu doet, dat is toch wel heel merkwaardig. Trump haalt helemaal de druk ervan af. En dan wordt hij gevraagd, wanneer ga je naar Big 100? Dat weet ik niet. We waren 18 jaar in Vietnam, zegt hij dan. Dus hij wil de druk er helemaal afhalen. Het enige wat hij nu doet, is dat hij overal, dus ook in het Indische Oceaan,
dan probeert... Iraanse schepen pakken. Dus economische druk via het blokkeren van de havens.
Dat
zou natuurlijk na een aantal maanden kunnen werken. Maar heeft hij zoveel
tijd
Lijkt me niet. Ja, zie
ik ook niet. En
bovendien, er zit nog wat anders aan te komen. Er is een 60 dagen deadline... die moet of worden verlengd of wat dan ook. Anders moet hij dus gewoon naar het congres toe. Dus ook deze week zien we dus weer dat voor de vijfde keer... die War Powers Act, waar de democraten in het congres op aandringen... dat hij het weer niet gehaald heeft. Maar hij kan dus niet ongelimiteerd doorgaan met oorlog voeren. Dus hij heeft nu drie keuzes.
Of hij vraagt de instemming van het congres om door te gaan... of hij maakt er nu gewoon een einde aan... of hij vraagt nog eens een keer weer 30 dagen verlenging. En dat laatste zou hij kunnen doen. Dat heeft Obama destijds ook een keer gedaan. Maar naarmate dit dus verder doorduurt... wordt de wereldeconomie een nog grotere puinhoop. En dit is natuurlijk de totale chaos wat hier ontstaan is.
En als je dan bedenkt dat Amerika... heeft dus een derde van zijn tomahawks verschoten... ook een behoorlijk deel van die patriots... terwijl dus Iran schijnt nu, uiteindelijk vind je dan die berichten... nog de helft van zijn raketten hebben, heeft Iran nog. Dus dat is
niet goed voor Trump. Het probleem Amerikaanse kant moeten we zo nog even verder over praten. Hier nog eventjes, het staakt... Het vuur tussen Israël en Libanon is met drie weken verlengd, heeft Trump gezegd. Donderdag na overleg in het Witte Huis met delegaties uit beide landen. Overigens is er nog steeds weer over en weer geschoten. Hezbollah op Israël en Israël heeft aanvallen in Zuid-Libanon gemeld. Maar hier dus is er ook weer wat tijd gekocht. Zij het wat minder tijd dan voor Iran. Ik
denk dat Trump gewoon net doet alsof er een staaktes vuur is. Hij noemt het een staaktes vuur, maar feitelijk wordt er op een aantal punten gewoon doorgevochten
En Hezbollah is nog steeds in staat om vijf raketten af te vuren op Noord-Israël. Het gaat gewoon door.
Rob, daar waar jij in Griekenland bent, had je ook over de situatie in Iran iets interessants van de Saoedische inlichtingenchef opgestoken. Ja.
Ja, dat is prins Turki, Al-Faisal. Dus dat is een zeer vooraanstaand lid van de koninklijke familie. Daar hadden we in een klein gezelschap een diner mee. Dat was buitengewoon interessant en hem werd natuurlijk ook gevraagd. Omdat hij ook een enorme staat van dienst heeft en ook geprobeerd heeft... om te komen tot een zekere mate van toenadering tussen Israël en... en Saoedi-Arabië, van wat is nou eigenlijk jouw
visie op dit conflict? Hij zegt, nou, het grote probleem hier is... is dat er eigenlijk nu staten tegenover elkaar staan... die in belangrijke mate zich leiden door ideologie. Dat doet Amerika, dat doet Israël en dat doet Iran. En dat betekent dus eigenlijk dat dat tamelijk onverzoenlijk is. En het is heel erg moeilijk om dan een... een vergelijking te treffen. Omdat het gewoon echt gedomineerd wordt... door die ideologische politici. Dat is altijd lastig. Daar hebben wij in Saoedi-Arabië ook
mee te maken gehad. Wij hebben natuurlijk ook, zei hij, in Saoedi-Arabië... te maken gehad met IS, het Islamitische Staat. Alleen, hij zei, ze noemden zich staat, maar het was geen staat... Maar dit zijn nu drie staten die gedreven worden door ideologie... en bovendien de Verenigde Staten zelf. Die zitten ook nog eens een keer in de Veiligheidsraad... en worden daar geblokkeerd door alles wat ze zouden willen... door de Russen en
de Chinezen. Dit is heel erg lastig om hier een behoorlijk antwoord op te geven... en om te komen tot een daadwerkelijke oplossing van dit conflict.
¶ Europese Veiligheid en Toenemende Dreigingen
Gisteren is de Coalition of the Willing opnieuw bijgekomen, Arjan.
Het zijn dus dertig landen, die waren twee dagen bijeen. Georganiseerd door Macron, in Frankrijk. En Engeland heeft gezegd, die gaan een squadron of rough typhoons. Die zijn al in Qatar, ze kunnen ze dus inzetten. Ze gaan ook mijnenjagers en ook minehunting drones... dat zijn dus drones die op mijnenjagen inzetten... Nou, Duitsland was erbij, Noorwegen, Zuid-Korea, Australië. Nederland was er volgens mij ook bij. Wordt overigens niet genoemd in de internationale krant.
Een beetje treurig, maar ze waren er wel bij. Nou ja, en verder dan een heel verhaal wat dan in het... Weet je, Cyprus was aangevallen met drones. En daar was er een Brits schip uitgeschakeld. En nu is er in Engeland een heel groot debat over... hebben we al voldoende schepen en zo, weet je wel. Dat wordt dan... wordt allemaal een beetje opgeklopt
Over de bredere veiligheidssituatie. Gisteren het jaarverslag van de AIVD. Die zeiden, dit is de gevaarlijkste situatie voor Europa in 80 jaar
Sinds de Tweede Wereldoorlog. Ze noemden dus en Rusland, en het jihadisme, en ook Iran wordt genoemd. En China. En China ook, ja. En extreemrecht. Het gaat om cyber.
Nee, het is gewoon een hele grote buin ook. Dus China gaat om cyberaanvallen die op dit ogenblik worden uitgeroest. Na een Rusland-spionage, dat wordt uitgevoerd. Inmenging, Rusland, dreiging, die wordt echt met de dag groter. En die dreiging, dat hoorde ik gisteren ook weer... van een voormalige premier en een lid van de inlichtingdienst... van een van de Baltische staten...
Die zeggen van, wat je nu op dit ogenblik ziet is dat met name de aanvallen, de cyberaanvallen, maar ook de hybride operaties tegen de grote Europese landen, Verenigde Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen, enorm aan het accelereren zijn om ervoor te zorgen dat de politieke besluitvorming ten aanzien van Oekraïne in Europa wordt.
AIVD-rapport staat. En het interessante is... ook hier wordt erkend... dat IS, maar ook allerlei andere... extremistische organisaties... met name radicaal-extremistisch rechts... moet je zeggen... dat die buitengewoon gemotiveerd is... om nog wat olie op het vuur te gooien... en om de puin op nog groter te maken. Maar ik... Ja, ik vraag me er werkelijk af... van wat er dan
ook alweer in Nederland aan de hand is. Want als je gewoon dit leest en als je dus hier bent... en je wordt er niet ontzettend vrolijk van... je hebt continu hier de neiging om bij wijze van spreken... naar de drankflessen te grijpen van wat je hier allemaal hoort... omdat het zo ernstig is. Ja, en in Nederland zijn we bezig om toch te kijken... hoe we nog wat leuke dingen... ja, toch wat maatregelen kunnen treffen. En dat heb ik letterlijk zo gehoord in de media. Omdat de
mensen ook nog leuke dingen kunnen doen deze zomer. aan de hand is. De Nederlandse politici mogen ook wel eens een keer uit een ander vaatje gaan tappen en echt eens een keer gaan vertellen hoe de situatie is en dat het misschien als je zo doorgaat een beetje te laat is voor leuke dingen voor de mensen. Dat is ook echt wat hier gezegd wordt, ook door veel politici.
¶ Oekraïne Oorlog Updates en Ruslands Tactieken
Nou, gaan we door naar Oekraïne. Oekraïnse drones hebben een petrochemische fabriek in Samara... en een oliepompstation in Dizhny Novgorod geraakt. Bij een Oekraïnse drone afval op een commando-post... van de geheime dienst FSB in Donetsk... zouden eerder deze week twaalf Russische officieren zijn gedood... De olieraffinaderij van Tuabza aan de Zwarte Zee in Krasnodar staat nog steeds in brand. En daarmee dus al de hele week. Ik zag berichten van
burgers uit de stad die klagen over ademhalingsproblemen. Het regent soms oliedruppels. En de kust van, dit is ook echt een badplaats daar, is ook enorm vervuild geraakt. Door Russische aanvallen op Oekraïne vielen twee burgerdoden in Gerson... en twee doden en vijftien gewonden in Odessa. Donderdag vielen ook al vier doden door Russische aanvallen op de Dnipro... in het
midden van het land en Zhitomir in het noordwesten. Aan het front, zegt de Oekraïnse minister van Buitenlandse Zaken Andriy Sibyga... heeft Oekraïne er in een jaar tijd niet zo sterk voor gestaan als nu... vooral door vooruitgang op het gebied van drone-technologie. Ja
dat is ook zo. En dat is ook goed nieuws voor de verdediging van de NAVO. Want daarmee kunnen wij natuurlijk ook ons voordeel doen... als het gaat om het verdedigen van ons eigen grondgebied. Nou, die discussie loopt ook. Maar ik heb echt het gevoel dat de Russen bezig zijn... met de acceleratie van de operaties. Je ziet echt overal dat er infiltratieoperaties bezig zijn. Infiltratieoperaties in steden die echt op de grens... van het front liggen, daar worden Russische
soldaten in geïnfiltreerd. Met name op dit ogenblik zien we dat in het noorden gebeuren van het front. En bovendien zijn ze ook bezig met het opvoeren van de zogenaamde Battlefield Air Interdiction. Dat wil zeggen dat ze de aanvoer van versterking en de hele logistiek van de Oekraïners proberen te verstoornen. De Oekraïners doen dat overigens wat effectiever dan de Russen op dit ogenblik. Ja, dus er gebeurt wel wat. Het wordt erg dynamisch. De partijen, in ieder geval Rusland,
komt niet veel verder. Oekraïne ook niet, maar verdedigt zich kralig. Ja, wat ik ook heel erg merkwaardig vind is... We weten inmiddels ook wel wat voor een soort oorlog dit is. Ooit gehoord van Human Safari? Menselijke safari. Ja, dat is echt gewoon niet te geloven. Dat doen de Russen, die zijn er redelijk in gespecialiseerd. Dat gebeurt nu volop in de Grakische Oblast. Met drones wordt er op mensen gejaagd. Dus personenauto's die dan in fysie zijn, die worden gewoon vernietigd.
En dat is natuurlijk allemaal bedoeld om ervoor te zorgen dat het moreel van de bevolking wordt teruggesloopt. Dat lukt niet echt hoor.
Gerson gebeurde dat eerder ook veel. Dat ligt net aan de overkant van de Libro voor de Russische troepen. En die gebruiken daar dan ook drones om gewoon een beetje te jagen op mensen in de stad
Ja
klopt. Ik zag nog een aardig bericht van Trump. bij het Kiev Security Forum, dus in Oekraïne. En daar herinnerde hij de VS daaraan... en daar kan de VS niet vaak genoeg aan herinnerd worden... dat ze verdragsrechtelijk verplicht zijn om Oekraïne bij te staan. Dat is afgesproken destijds in ruil voor het opgeven... van een nucleaire wapens na de
val van de
Sovjet-Unie. Trump zei dat prins Harry niet namens Groot-Brittannië sprak... Wat prins Harry overigens ook niet beweerde. Maar het is wel waar
En dan zegt hij ook nog... Het is absoluut waar. Donald Trump zegt, ik denk dat ik meer namens de VK praat dan prins Harry. Maar zijn advies waardeer ik natuurlijk enorm. Het is natuurlijk een onvoorstelbare opmerking toch.
¶ Ruslands Historische Koerswijziging
Rusland had nog een probleempje met een oud-premier, meen ik
Ja, dat klopt. Kasinov, dat is dus de eerste premier onder Poetin... en die is op rampkoers gekomen te liggen... met een geliefde leider genaamd Poetin. En het interessante is... Het interessante is hoe hij over Poetin praat en over de omslag die in 2003 heeft plaatsgevonden. Dan zie je dus dat die Kazinov is bezig om met Oekraïne te spreken. En dat gebeurt op basis van gelijkwaardigheid. Het was ook de tijd waarin er ook een enorme toenadering was tussen
de Europese Unie en Poetin. en Rusland, ook tussen de NAVO en Rusland... waarbij eigenlijk werd gezegd, dat zei Poetin ook... misschien moeten we in de toekomst ook maar lid worden van de NAVO. Maar in één klap is er een opslag geweest. En dat is echt opmerkelijk. En dat werkt tot op de dag van vandaag door. Dus er is een discussie over het afbaken van de agressie... tussen Rusland en Oekraïne... Dat moest deze Kasinov doen. Maar vervolgens zie je dan dat Poetin weigert om te ratificeren. Om dat
verdrag te ratificeren. En vervolgens begint Poetin te roepen van... waarom doe je dat eigenlijk en waarom behandel je dat land, Oekraïne... maar dat geldt ook voor de Baltische Staten, op basis van gelijkwaardigheid. Dat is niet zo, want het is onderdeel van Rusland. Hij begon toen... en dat Poetin gewoon een hele andere kant op wilde gaan. En dat is alleen maar erger geworden. En dan zie je dus eigenlijk dat
uiteindelijk in 2022 die oorlog uitbreekt. En dat is voor hem het moment om zijn politieke carrière vaarwel te zeggen... en gewoon het land uit te vluchten. En dat is dus ook precies gebeurd. En hij is nu een van de oppositieleiders in het buitenland geworden.
¶ Amerikaanse Defensie-uitdagingen en Europese Rol
Laten we gaan kijken hoe het vaart in de Verenigde Staten na het volgende. Welkom terug. Misschien allereerst, Arjan, de minister van Marine in Amerika is ontslagen. Misschien een frappant moment is, terwijl de marine het zo
druk heeft. Er schijnt een vreselijke ruzie met Hexet te hebben gehad. Maar wat erachter speelt is, er moeten dus meer tomahawks worden gemaakt. Dat blijkt heel moeilijk en arbeidsintensief te zijn. En ook over oorlogsschepen. Er zijn tekort aan oorlogsschepen. Er moeten ook hele grote Trump-klassen, zoals jij mij uitlegde. Het
legde Rob uit. De Trump-klasse. Ik had dat al niet gehoord.
Het zal wel een heel groot schip zijn, Rob. Weet je, er
meer over.
Het grootste schip moest van de wereld worden... met honderd keer meer gevechtskracht dan een normaal oorlogsschip. Ja, dit moet allemaal gigantisch zijn. En die John Palin, die minister van de Marine... die was opgedragen om dat voor elkaar te krijgen in 2028. Nou, dat kan helemaal niet. Het is gewoon echt onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Dus dat punt, wat Arend Jan net noemde over... De wapenproductie, met name de munitieproductie... die krijgt hij natuurlijk gewoon niet snel van
de grond. Al was het alleen maar omdat er veel te veel munitie is afgeschoten... in die hele Iranoorlog. En daarnaast ook nog een keer een hele discussie... over de managementstijl van Hexet. Daar valt inderdaad wel wat over aan te merken. En over personeelszaken. Waarmee ook Trump en Hexet zich veel te veel bemoeien. O ja, ja.
Wat hebben we nog meer? Nou, het is weer een prachtig verhaal dit. Amerika verkoopt ook LNG aan de Balkan. Maar daar moet wel even een pijplijntje worden gelegd. om van die LNG-carriers, Amerikaans, naar Bosnië-Herzegovina te gaan. Nou, die wordt dus nu gebouwd zonder openbare aanbesteding... door de oud-advocaat van Trump. Dat is echt geweldig. En ook Joe Flynn, dat is de broer van de Flynn die wij kennen... die toen National Security Advisor was bij Trump 1, weet je wel.
Daar wordt allemaal gezegd, Transparency International... dit is niet erg transparent. Ja, ik vind het wel heel grappig. En verder is Trump ontzettend kwaad op die belasting van de Britten op de digital service tax. En als Engeland daar niet mee ophoudt, dan komt er weer een tarief aan. En wij hebben natuurlijk in Europa dat spanningsveld ook lopen.
Ik zag over Spanningvelder gesproken dat er Reuters berichten dat binnen het Pentagon wordt gekeken naar mogelijkheden om NAVO-bondgenoten die te weinig hebben geholpen bij de situatie in de golf te straffen. En er werd grappig genoeg als optie genoemd het schorsen van Spanje als NAVO-lid. Maar volgens mij kan dat helemaal niet. Maar ze zijn er toch naar aan het kijken.
Nou ja, Amerika kan dan gewoon schorsen als naam van lid. Misschien, dat kan ook niet. Maar laten we gewoon de Amerikanen vragen om op te roepelen... als we dat vragen aan hun. Dan moet ik nog kijken wat de Amerikanen gaan doen. Ik denk dat ze dan in paniek beginnen te raken... omdat ze hun basis in Europa kwijt raken. Maar goed, laten we eens even zien hoe dat gaat lopen. Maar
het slaat natuurlijk allemaal nergens op... Ja, de conclusie wordt natuurlijk steeds meer gerechtvaardigd... dat je op deze manier niet met elkaar verder kan
Nou ja, en dat wordt ook een beetje besproken, zei je eerder al... waar jij zit in Griekenland, en ook op Cyprus... waar de Europese regeringsleiders bij eens zijn... en artikel 42 lid 7, dus zeg maar het Europese artikel 5... wordt besproken om dat wat meer handen en voeten te geven... als we wat minder op de Amerikanen kunnen vertrouwen.
Nou ja, het probleem zit natuurlijk in een beperkt aantal landen. Dus het zit hem bij Cyprus zelf, Ierland, Malta, Oostenrijk. Die zijn dus geen lid van de NAVO. En die moeten ook wat. Die zouden het ook wel fijn vinden dat er op een of andere manier... een soort veiligheidsgarantie komt ten aanzien van die landen. Het is ontzettend stom op dit ogenblik van die landen... dat ze geen lid zijn van beide organisaties. Wat de NAVO dan ook mogen zijn,
maar zonder organisaties. We hebben daar toch al wel vaker over gesproken. Dus het is volstrekt logisch dat deze landen zeggen... we hebben ook een soort veiligheidsgarantie... en hoe zit het dan met 42,7? En de president van Cyprus zegt dan... ja, ik heb werkelijk geen idee wat er dan gaat gebeuren... als we worden aangevallen... en wat dit dan in de praktijk begint te betekenen, dat 42,7. Nou, daarover is gesproken.
Nadat onlangs daar die Britse basis is geraakt door een Iraanse dood... toen zijn er wel, geloof ik, Nederland, Engeland, Spanje, Frankrijk, Portugal... heel veel landen hebben toen schepen daar naartoe gestuurd ter bescherming
Dus toen
gebeurde er daadwerkelijk wel iets binnen Europa... om een klein Europees land te helpen. Ik heb hier nog, oh ja,
¶ EU-uitbreiding, Wapenleveringen en Defensie-autonomie
die 90 miljard voor Oekraïne, die is nu officieel akkoord. En dan komt eigenlijk een beetje meteen het volgende punt daarachter aan. Namelijk EU-toetreding van Oekraïne. Ursula von der Leyen en Antonio Costa, dus de voorzitter van de Europese Commissie en de Europese Raad, hebben gisteren opgeroepen tot start van officiële toetredingsonderhandelingen. Maar ik geloof niet dat alle landen, dat geldt ook voor Nederland, daarom zitten te springen om zoveel haast te maken, hè?
Maar Zelensky wil het echt heel graag al heel lang. Zelensky heeft eigenlijk ook Trump opgegeven met zoveel woorden. Je ziet steeds duidelijker uitspraken. En hij hoopt dat er nu momentum is. Maar in Nederland zal het kritisch zijn. Duitsland denk ik ook. Frankrijk is misschien wel voor. Maar we zullen zien hoe het gaat. Ik begrijp het heel goed. Het kost
allemaal even werken. Het kost even tijd in Europa. Niks gaat vanzelf. Maar jij noemde tussen neus en lippen door even, Arend Jan... hoeveel munitie er is verschoten in Iran. Dus Tom Hox, duizend. Petrit, twaalfhonderd. E-tecums, duizend. Dat hoeft allemaal niet meer uit te leggen. Onze luisteraars weten dat ze langzamerhand wel wat het allemaal zijn. Een hele belangrijke, de JASM. Dat is een systeem dat vanaf een jachtvliegtuig kan worden verschoten.
Erg belangrijk. Daar is er bijna geen enkele meer van over. Maar realiseer je wat hier dus aan de hand is. Want dit betekent namelijk dat die dus ook niet meer... naar Oekraïne kunnen worden verscheept. En er is nu echt een tekort op dit ogenblik aan... aan dat soort systemen. Dus het heeft twee gevolgen. De veiligheidssituatie voor Europa die verslechtert. Ik hoorde hier ook in Griekenland van een aantal mensen... dat de leveringen van Amerikaanse wapensystemen zijn opgeschort... omdat ze
gewoon niet kunnen leveren. De vrees bestaat ook dat de leveringen gewoon überhaupt niet meer doorgaan... omdat de Amerikanen al dit soort systemen voor zichzelf willen bewaren... omdat ze hun eigen voorraden willen aanzuiveren. Dit heeft enorme gevolgen voor de Europese veiligheid... en voor de veiligheid van Azië... waarin in belangrijke mate systemen weg zijn gehaald, zoals het taatsysteem. Dus je moet, dat is de volgende drijfveer... om echt iets
te doen aan die Europese defensie... En dat begint nu echt wel duidelijk te worden, moet ik zeggen.
Weet je, als het toch zo is dat de Amerikanen ons geen wapens leveren... wat blijft er dan over van Rutte's argument... dat je aardig moet doen tegen Trump omdat je die wapens wil hebben?
Helemaal niks. Het is gewoon een totaal verkijken op de werkelijke situatie... en ook niet nadenken over de wapensystemen... die daar eigenlijk op een totaal onverantwoorde manier zijn ingezet... tegen doelen waarvoor je heel andere wapensystemen moet inzetten. Maar al die kapitale munitie, zoals dat zo mooi heet, is weg... In belangrijke mate. En de Amerikanen zitten met een gira-probleem. En het kost jaren om het weer voor elkaar te krijgen.
Dus Amerika wordt ook enorm kwetsbaar. Ten opzichte van China en ten opzichte van Rusland. En zeker als die landen ook nog eens een heel goed idee vinden... dat Iran de oorlog weer oppakt met steun van China en van Rusland... dan hebben we een onoverzichtelijk probleem in Europa, maar ook in Azië.
En dat voor een oorlog die Amerika waarschijnlijk gaat verliezen
Eigenlijk moet je constateren dat ze strategisch de zaak al verloren hebben. Want niemand kan mij op dit ogenblik vertellen... hoe je in staat zou moeten zijn om die oorlog tot een goed eind te brengen... en om als Amerika toch als overwinnaar uit de bus te komen. Dat kan niet. Dat geldt trouwens voor Iran ook. Maar als Iran niet verliest, hebben ze gewonnen.
Morgen hebben wij speciaal voor Donald Trump onderhandelingstips... van oud-diplomaat Maarten van Rossum. Voor nu zou ik willen zeggen dat ondanks dat Rob zegt... dat wij teveel zijn gefocust op leuke dingen voor de mensen... en de veiligheidssituatie zodanig is dat je naar de drankfles wil grijpen... wil ik jullie er toch op wijzen. Het is vrijdagmiddag. Dus het is bij uitstek het moment
voor leuke dingen voor de
mensen... en de drankfles. Tot morgen.
