¶ Intro / Opening
🎵 Music
¶ Oekraïne's Herstelde Offensief en Drones
Woensdag 13 mei, welkom bij Boekerstein en de Wijk. Op zoek naar de Nieuwe Werelorde. Rusland heeft de luchttaanvallen op Oekraïnse steden hervat nadat het afgesproken driedaags bestand is afgelopen. Oekraïne meldde gisteren dronaanvallen op Kiev, Garkiv. Zaporizha, Dnipro en Gerson. Gisteravond vielen acht doden en elf gewonden door Russische luchtaanvallen in de regio Dnipropetovsk. Vannacht zijn onder meer spoorinfrastructuur in Dnipro en Garkiv.
In de regio Odessa en energiedoelen in Poltava geraakt. De aanvallen gingen vanochtend nog door. Oekraïne heeft in reactie ook de lange afstandsaanvallen weer opgestart en trof een gasinstallatie in Orenburg en een oliepompstation in Baskirië. Bij de Held Diep in Rusland en de zwarte zehaven van Taman. Aan het front worden nog steeds de zwaarste gevechten gemeld bij Konstantinivka en Pelkrovsk, bij de provincie Donetsk, maar zonder bevestigde terreinwind.
De Oekraïense minister Federov van Defensie zegt dat Oekraïne wel het initiatief in de strijd nu volledig heeft overgenomen.
Ik denk dat dat zo is op dit ogenblik. En de reden daarvan is dat de mailbloggers in Rusland zich buitengewoon zorgen beginnen te maken over wat hier aan de hand is. Als je bijvoorbeeld kijkt wat de Oekraïners op dit ogen kunnen doen met zogenaamde Battlefield Air interdiction. Dat is dus het bestoken van doelen ver achter de vijandelijke linies om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld versterkingen niet naar het grond kunnen worden.
Wordt gestuurd. Dat is ontzettend belangrijk, maar daarmee kan je dus het front enigszins onder controle houden. Dan die mailbloggers beginnen dus nu te zeggen: er wordt nu zo diep. In wat wij dan bezet gebied zouden noemen, maar zij noemen dat natuurlijk Russisch gebied, worden nu drones ingezet. Dat dat heel zorgwekkend begint te worden. Dus er worden nu drones ingezet die tot aan.
Mariupol komen of tot aan de Krim komen. En daar worden dus, het is echt onvoorstelbaar, bijvoorbeeld militair transporten op die manier geraakt.
En dat zijn dan dus die kleine first person view drones, hè?
Yeah, yeah. Dat is echt een USA-stukje. En ze maken zich helemaal zorgen over de zorgnaande hornet drones. En die drones, en dat is volgens mij gewoon AI gestuurd. Die moeten eigenlijk compleet autonoom gaan werken, ook op dat soort afstanden. Nou, als dat gaat gebeuren, dan hebben ze dus helemaal een probleem, de Russen. En hun technologie is gewoon niet zover dat dat kan.
Ja, ik zag over die hornets ook klachten van Russische zijde dat als die... Cirkelen in de lucht. Die vliegen maar met één propellertje. Dus je hoort ze ook niet. Totdat ze een duikvlucht inzetten, dan ben je te laat. En dat laatste stuk doen ze volgens mij inmiddels op AI. Dus je kan ze ook niet storen.
Nee, dat klopt. Dat is absoluut juist. En ze hebben allemaal Starlink terminals aan boord. Dus dat werkt allemaal. Redelijk automatisch. Maar het gaat kennelijk nog automatischer. En dat moet dus tegen het eind van het jaar, begin volgend jaar zou dat gewoon gereed moeten zijn. Dan gaat het gewoon compleet autonoom. Het heeft wel enorme consequenties, maar daar moeten we een andere keer maar eens over gaan praten.
Zelensky vertelde gisteren ook dat Russische aanvallen nu veel meer overdag plaatsvinden. Waarom is dat?
Nee, nee. Ze vinden zowel s'nachts als overdag plaats. En dat is eigenlijk iets wat al een maand gaande is hoor, denk ik. Ja, dat heeft te maken met het feit dat de Russen op die manier een continue paniek willen veroorzaken onder de bevolking. Dus je bent ook overdag, kan je bij wijze van spreken niet meer op het terrasje zitten. Wat gewoon gebeurt in oorlogsgebied, omdat er altijd een dronaanval kan komen of een rakettaanval kan komen.
Ja, het speelt ook nu. In elk geval een uurtje voordat we elkaar nu begin van de middag spreken, waren de aanvallen nog bezig. En in forse golven.
¶ Ruslands Nucleaire Dreigementen en Zwakte
Vanuit het noorden en het zuidoosten op Oekraïne. Poetin heeft ook zich weer van zijn nucleaire kant laten horen. Misschien een beetje compensatie naar het zwaktebod van die parade van afgelopen zaterdag. Maar heeft gezegd dat de nieuwe SARMat. Intercontinentale ballistische raket succesvol is getest en eind van het jaar operationeel zal zijn. En ook die Poseidon, dat is een gigantische nucleaire torpedo, dat die ook is getest.
Of het allemaal veel heeft opgeleverd, die testen, dat weten we dus gewoon niet. Want er is zo vaak gezegd dat er getest is. En het is allemaal fantastisch zoals het gaat. Wat dat betreft, leidt Poetin zo af en toe aan dezelfde roleem als Trump. Namelijk dat het geweldig gaat. Maar in de praktijk blijkt het tegen te vallen. Maar het is wel betekenisvol dat je dus met een duo-capable, maar eigenlijk een primair nucleaire raket nu gaat zitten dreigen. Want dit zijn dus eigenlijk heimelijke.
Nucleaire dreigementen die eruit gaat spreken. De bedoeling is om die ICBM, want daar gaat het om, het is een intercontinentale ballistische raket, waarmee je dus doelen ook in de Verenigde Staten moet kunnen bereiken. Daarvan Daarvan zegt hij, ja, die gaan we dus nu ook inzetten voor Oekraïne. Nou, dat is dus wel heel erg raar. Wie gebruikt daar nou een ICBM voor? Ja, dat is heel erg merkwaardig. Dus dat heeft gewoon denk ik alles te maken met afschikking.
En te laten zien van moet je eens kijken hoe sterk ik ben. Ik ben er nog steeds. En ik denk inderdaad dat het zo is, Hugo. Dat dit een compensatie is voor eigenlijk de puinhopen die er op dit ogenblik zijn ontstaan. De algemene tenuur van wat er op het Rode Plein is gebeurd. Met die hele tegenvallende parade. Waar geen enkel wapensysteem meer.
Te zien was, ja, dat wordt toch algemeen als het teken van zwakte opgezien. En je ziet dus nu eigenlijk dat met deze retoriek over die raketten en dit soort nieuwe wapensystemen, Dat hij dat probeert te compenseren. Denk niet dat dat gaat lukken hoor, want daar prikt iedereen nog heen op dit ogenblik.
¶ VS-Oekraïne Drone Deal; Vredesstop
De verdediging natuurlijk tegen ballistische raketten is wel een zorgenpunt voor Europa. President Zelensky heeft op dat punt, ik vond er geen details over, maar heeft gezegd dat gisteren overleg is gevoerd met vertegenwoordigers van dertien landen en de NAVO-over gezamenlijke ontwikkeling van ballistische raketten. Raketverdediging. Dat zou dan dus kennelijk om iets nieuws gaan. We hebben natuurlijk de Samptee geloof ik. Dat is het Europese variant op de Patriots, dat moet
Doorontwikkeld worden. Dit zou dus, als ik het zo moet horen, gaan over iets nieuws. Daarnaast. Heeft CBS gezegd op basis van ingewijden dat een eerste stap is gedaan voor een drone deal tussen Oekraïne en de Verenigde Staten. Waarbij dus vooral Oekraïense kennis en Amerikaanse. productie bij elkaar moet worden gebeurd.
Ja, interessant. Ik ben benieuwd of dat nou invloed heeft op het hele proces.
Amen.
Waar Trump natuurlijk een belangrijke rol in speelt, om tot een soort slaak te vuren en dan wel vredig te komen in Oekraïne. Want nu heeft, ja, om maar even met Trump te spreken, Oekraïne doet ook kaarten in handen. Dat is natuurlijk heel erg interessant wat hier gebeurt.
Yeah.
Er was vanuit Russische zijde Arjan, jij had dat beter dan ik opgemerkt, maar iets gezegd over het gebrekkige vertrouwen in Amerikaanse vredesinitiatieven in Oekraïne.
Ja, ja, dus weet je, Trump zegt altijd zelf dat ze morgen ongeveer een vredesverdrag gaan tekenen. Dus alles gaat goed, hormoes in Oekraïne. Lafrof zegt nu, als je buitenlandse zakenminister, zegt nu gewoon keihard van ja, er gebeurt gewoon helemaal niets in die onderhandelingen tussen Amerika en Rusland. En het is totaal, het zit totaal, totaal vast. Alleen maar mooie woorden. En niets gebeurt in real life. En ja, dat is wel een duidelijke taal lijkt me. Klopt ook?
¶ Iran Oorlogsdreiging en VS Fouten
Nou, mooi bruggetje, denk ik, naar Iran, waar ook niks gebeurt op vredesinitiatief. CNN bericht dat Trump om die reden serieus overweegt de bombardementen op Iran te hervatten. NPC had zelfs de nieuwe naam al: Operation. Yeah.
Klinkt natuurlijk heel lekker stoer. Volgens mij was hier dus ook een overweging: dan moet je het een nieuwe naam geven. Want dan kan je tegen het congres zeggen dat het een nieuwe oorlog is. Het heeft niks te maken met de Vorige Oorlog. Want anders zit je in die 60 dagen dat je toestemming moet vragen aan het congres. En dat zullen ze niet krijgen.
Ander bericht van de New York Times op basis van Amerikaanse inlichtingendiensten, is dat Iran nog ongeveer 70% van zijn raketvoorraad en mobiele lanceerinstallaties heeft. Ook zouden ze nog 30 van de 33 raketbases langs de straat van Hormoes kunnen gebruiken. En daarmee kunnen ze natuurlijk de scheepvaart daar bedreigen. Dat is natuurlijk heel iets anders dan Trump altijd beweert. Daarom heeft Trump ook op sociale media gezegd dat als je iets anders zegt dan dat hij zegt, dat is landverraad.
Gelukkig zijn wij geen Amerikanen. Maar volgens mij hebben we dit ook al eerder gezegd dat je het kan bombarderen tot je ons weegt. Maar die Iranisch hebben natuurlijk decennia lang haat ontwikkeld ten opzichte van de Verenigde Staten wisten dat dit zou kunnen komen. Zijn meestelijk in de asymmetrische oorlogvoering en hebben de spullen zo diep mogelijk onder de grond te begraven.
Ja, ik bedoel, ik ben niet totaal verbaasd. Je zult hier en daar het een ander moeten uitgraven. En dat gebeurt dus op dit ogenblik ook. Maar ja, kijk, oorlog. Ja, het zou best kunnen zijn dat hij weer gaat uitbreken. Want ik zie niet goed in welke opties Amerika anders heeft. Diplomatie lukt het niet. Je kunt zeggen van nou, Amerika is bezig met de blokkade van de straat van moes. Maar Iran doet dat ook.
En de schade is voor de Verenigde Staten, zowel politiek als economisch. Maar met name politiek en ook met betrekking tot de positie van Amerika en de wereld. Dat doet niet onder voor de schade die Iran op dit ogenblik leidt. En Iran gaat ervan uit dat zij de langste adem hebben.
¶ Iran's Harde Eisen, Regionale Schade
En dit dus nog wel even kunnen volhouden. Maar als je dus gewoon kijkt wat Iran doet, dan zie je dus gewoon dat Iran helemaal niet aanstuurt op een makkelijke vredesregeling. Dus gisteren, 12 mei. Zijn vijf voorwaarden gelanceerd. Nou kan ze even snel oplepelen. En ze willen pas gaan praten over een nucleaire deal. Als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
Nou, die voorwaarden, en dan denk even mee of dat dan een aanleiding kan zijn voor Trump om een oorlog te gaan voeren. Er moet een einde komen aan alle verandelijkheden. Oké, ik kan het nog over hebben. Alle sancties moeten van tafel. Alle bevorende goederen worden vrijgegeven. Er moet compensatie komen voor de schade die de Amerikanen en de Israël's hebben aangericht. Je begint al te lachen, dat is dus precies het probleem. En dit is de allererste.
Er moet een erkenning komen van de soevereiniteit van Iran over de straat van Hamoes.
Yeah.
Ja, weet je, ik bedoel, dit is een no-go. Dus je weet gewoon dat als je dit doet, je Amerika compleet vastzet, en je weet ook dat Amerika op dit ogenblik niet veel verder komt. Je weet ook dat, zij lezen natuurlijk ook de New York Times of wat dat ook allemaal mogen zijn, of de Washington Post, of nou ga zo maar door. Dat de Amerikanen ook inderdaad weten, en dat nu ook openlijk erkennen, dat er te weinig is vernietigd.
Tijdens de oorlog, nou dan heb je wel eigenlijk meer kaarten in handen op dit ogenblik dan Poetin. Om maar weer even de kaarten te vergelijken.
Maar als je dan even tot je door laat drinken, de deconfituren van deze hele operatie. De militaire experts hebben van tevoren gezegd, nou, dit lijkt me nogal lastig wat je daar gaat doen. Want die mensen stoppen de spullen flink onder de grond. Nou, dat blijkt dus ook allemaal waar te zijn. 30 van de 33 missile sites. Zijn gewoon nog operationeel. Hormoes is in de handen van Iran gekomen. Dat is een enorm voordeel voor Iran. De hele westerse wereld is vervreemd geraakt van Trump.
En Trump blijft gewoon maar schreven dat het allemaal geweldig is. Het is, weet je, zolang begin ik wel denken, dit gaat nog heel lang duren. Dit gaat nog heel veel geld kosten. Dit gaat enorm de reputatie van Amerika schade. Het gaat ook de Amerikaanse boeren raken, via die kunstmestroute en zo. Je kent het allemaal wel, trouwens, ook Afrika. Dit is misschien wel gewoon het begin van een dramatische verdere erosie van de Amerikaanse macht in de wereld.
Ja, maar die opmerkingen hebben we al vaker gemaakt, met z'n allen. Dat is natuurlijk ook zo. Dit is het ABC van de internationale betrekking. Als je dit zo stomme fouten maakt. En je kiest niet voor je bondgenoten. En je denkt dat je het alleen wel af kan, en je leidt dan hoog moet. En je bent niet in staat om zo'n operatie behoorlijk voor te bereiden. Want dat is eigenlijk het hele punt.
En je doet maar wat en je vergeet dat de Iranische meesters zijn op het gebied van asymmetrische oordeelsvoering. Ja, vind je dat gek dat het fout loopt? Kijk, het meeste. Absurde hiervan vind ik dat wij in de podcast dit heel snel constateren dat ze daar dus grote problemen mee hebben met het uitvoeren van zijn operatie. Maar ik bedoel, dat moet toch ook in het Witte Huis kunnen bedenken.
Ja, ik vind dit een van de meest fascinerende dingen uit de internationale betrekkingen. Dat je dus geleid kunt worden door wensdenken, door overboed. Door het idee dat jouw militaire macht bepalend is voor het verloop van de strijd. En dat is gewoon helemaal niet zo. We zijn gewoon Vietnam vergeten, ze zijn Afghanistan vergeten.
Kleine berichtjes, los van elkaar gisteren en van vandaag, dat zowel Saudi-Arabië als de Verenigde Arabische Emiraten in dus het voorgaande de strijd voor het staat te vuren, toch een paar keer hebben teruggeschoten op Iran. Nadat Iraan dus olie- en gasinstallaties.
Ja, er waren geruchten. Er waren geruchten. En nu weten we dus meer brokstukjes. Ze zijn er heel geheimzinnig over geweest, natuurlijk. Dus laat maart, eind maart is het gebeurd.
Zeven april voor de zeven april voor de Emiraten.
En 7 april voor de Emiraten. En die hebben dus gewoon teruggeslagen. Toen zij werden aangevallen door Iraan, hebben ze dus in Iraan zelf teruggeslagen. Tit voor tijd.
Ja, en nu moeten ze wel uitkijken. Want als dus die oorlog echt uitbreekt, en dat is ook de reden waarom de Saoudis op dit ogenblik zo terughoudend zijn en zeggen tegen Trump van kijk nou een beetje uit wat je doet. Als dus die oorlog uitbreekt, dan is de kans vrij groot, zeker gezien het grote aantal wapens dat nog aanwezig is in Iran. Dat daarmee de olieinfrastructuur wordt vernietigd aan de oostkust van Iran. En dat ook de ontzettingsinstallaties worden gepakt.
Waardoor er dus eigenlijk sprake is van een situatie waarin de hele economie begint te wankelen. En het grote project Vision 2030, waarmee eigenlijk de koonprins probeert om het hele land te moderniseren, compleet onderuit gaat. Dat is eigenlijk de grote angie op dit ogenblik kennelijk in regeringskemmingen bestaat in Saudi-Arabië.
Ja, en ik las ook nog een analyse dat Teheran proberen om een weg te drijven tussen de Verenigde Arabische Emiraten en andere Golven Arabieren. Die anderen willen graag naar een deal toe. Terwijl de VAE veel agressiever opereert. En de Therant is het natuurlijk geweldig om die golfstaten uit elkaar te spelen. Ik denk ook de VAE heeft dus meer dan 2800 Iraanse dronesraketten op hun hoofd gehad. Meer dan Israël. Dat is echt indrukwekkend.
¶ Economische Gevolgen Midden-Oosten Conflict
Als je kijkt, Arjan, wat dus nu de problemen zijn, ook economisch gezien voor die staten. Dus de olie-export van Saudi-Arabië is met een derde afgenomen. Verenigde Arabische Emiraten de helft. En landen als Qatar, Bahrein, Koerwaïd, die exporteren iets meer.
Olieprijs staat alweer op 107 dollar per wat. En dat is natuurlijk nog, terwijl er nog niet echt fysieke tekorten zijn ontstaan, omdat er uit de olievoorraden worden geput. Maar het Internationaal Energieagentschap zegt vandaag. Die olievoorraden nemen in recordtempo af. In maart was sprake van een daling van 129 miljoen vaten.
April nog eens 117 miljoen vaten. Eerder was het besloten tot 400 miljoen vaten uit die strategische reserves te halen. En daarvan werd toen gezegd dat het een derde van het wereldwijde totaal is. Dus je moet dit soort dingen niet nog heel veel langer moeten volhouden voordat er fysieke tekorten gaan ontstaan. Die je nu natuurlijk ook al hebt op kerosine, geloof stookolie, dat zijn allemaal wat kleinere markten. Maar dat kan allemaal nog een stuk erger.
Ja, en dan moeten we dus geen oorlog uit gaan breken.
Ik zag ook al, het IMF had de goede verwachtingen verder naar beneden bijgesteld als gevolg van de oorlog.
Jazeker. En dat heeft ook te maken met het feit dat zij ervan uitgaan dat die oorlog veel langer duurt dan gepland was. Ja, ik weet nooit waar dat eens op gebaseerd is. Ik bedoel, wij zijn natuurlijk altijd hartstikke negatief en somber. Maar meestal klopt het ook wel, al die somberheid en die negativiteit. Het wensdenken bij regeringen, ook in Europa, is wel heel erg groot, moet ik zeggen. Dat je gewoon denkt van, dit zal wel snel zijn afgelopen. Want niemand heeft belang bij zo'n grote oorlog.
Nou, Iran heeft bijvoorbeeld wel belang bij zijn grote oorlog. En Amerika heeft daar geen belang bij. Maar als je Amerika kapot wil maken, dan moet je een grote oorlog ontketen in het Midden-Oosten. Nou, en dat soort redeneringen, weet je, die doen het niet echt goed hoor. Die doen dit niet goed bij wijze van spreken aan de talkshowtafels, maar ook niet bij het IMF en ook in de tvervenzaals van de wereld.
Arjan, jij had nog wat van Israël en Libanon dat je ons kon melden?
¶ Israël-Libanon Drone Strijd en Rechtspraak
Ja, dat gaat gewoon door. Het gaat gewoon door. Israël valt bijna elke dag aan. Het is wel zo dat vandaag in Washington. Onder leiding van Amerika proberen Libanon Israël met elkaar te praten. De VN vraagt natuurlijk om een echte staak te vuren, maar daar is Israël niet toe bereid. In de afgelopen 24 uur honderd aanvallen. Burgers gedoden, families displaced enzo.
Yeah, and since it's bestand van 17 april 380 doden en als je het allemaal een beetje tot je door laat drinken en ook is zo edische kranten leest dan is het gewoon zo dat de stemming in in Israël is van we hebben zoveel glazen met Hesbollen, we moeten het werk nu maar afmaken. Maar ook hier weer het probleem van de asymmetrische monster. Hersbollen valt nog steeds aan, Israël aan. Dus ook daar blijven dus.
aanvalsmogelijkheden intact te zijn en het is misschien ook een beetje merkwaardig om te denken dat je dit uitsluitende militaire middelen kan op.
Eigenlijk al steeds minder. Omdat ook op dit ogenblik steeds meer aanwijzingen zijn dat Spalla de beschikking heeft over first person view drones. Zelfs drones die worden aangestuurd met plasvezelkabels. Daar begint dus eenzelfde situatie te ontstaan als voor de Russen in de Oekraïne. Namelijk dat je er gewoon niet meer doorheen komt. En dat je dus gewoon continu kwetsbaar bent. En die dingen worden gewoon in een achterhalf kamertje elkaar geprutst. Dit soort drones.
Ja, dit is echt problematisch voor Israël. Dus de aard van de oorlogsvoering is enorm veranderd. Waardoor Israël steeds moeilijker in staat is om die proxy onder de duimen te krijgen.
Aratjan, je had ook nog iets over Israëlse tribunalen.
Ja, er is een speciaal tribunaal opgezet maandag via een wet. En die kan dus de mensen die die 2023 Hamas-aanval hebben georganiseerd en uitgevoerd. Die gaat dit dus berechten. En daar is ook de mogelijkheid voor. for those who suffer the capital punishment Grote meerderheid in de 120 zetel knesten om dit te doen. En de laatste keer dat de doodstraf. Plaatsvond in Istanbul is natuurlijk 1962 Adolf Aijman. En het is overigens nog steeds gerechtigd om een doodstrau te voeren als je.
genocidepleegd of spionage gedurende oorlog en bepaalde terreuracties.
Maar was het niet zo dat dat, wat meen ik dat daar vooral kritiek op was, dat de doodstraf alleen kan gelden voor Palestijnen en niet voor Israëlische burgers?
Ja, dat was ook een probleem hè. Dat zijn namelijk gewoon Palestijnen die het gedaan hebben. En ja, luister eens, je wil een beroep instellen. Maar ja, dit beroep dat kan, maar dat wordt dan weer gehoord door een speciale beroepsgerechtsof. En men vindt dus dat dat misschien wel een beetje mager is. Kijk, het grote probleem met de doodstap is, als je daar een fout bij maakt. non caira di ben corrisera Ik vind tochal wat.
Laten we door naar de Verenigde Staten, naar het volgende.
Je camera staat te gaan. Deze morgen.
Wissel ruis in voor ritme. BNR Business Beach.
🎵 Music
B R Punt.
DNR App of DAB.
Speeds
Welkom terug. Arjan, wat heb je voor ons uit Amerika?
¶ Trump's Politiek en Republikeinse Kritiek
Nou, laten we maar beginnen met het allergekste. Daar moeten we er nou niet te lang over praten, want het is gewoon te gek voor worden. Maar Trump heeft dus nu de neiging om de halve nacht te twitteren. En dan herhaalt hij dus ook allemaal die idiocieën van dat hij verkiezingen niet verloren had. En ook Berg Obama is bezig met een koepoging tegen hem.
Yeah.
Retweet ook allerlei samenzivingstheorie die ik niet eens maar ga herhalen. Hij zegt dat Obama 120 miljoen verdiend heeft met de Obamacare zelf en zo. En zo gaat het maar door. En ja. Het is echt ziek. Het is overigens heel bewust gedaan. Want zijn achterban vindt dit fantastisch. Dus er wordt een bepaalde behoefte, bevredigd, maar het is te gek voor woorden. Nou, wat belangrijker is, is dat. Is een constant heering in het congres en ook van de Defensiecommissie.
En daar staat Hekset. En die is echt de oren gewassen door Mitch McConnell. Je weet wel, die oude meerderheidslieder.
von der Republikan.
Van de Republikeinen. En die heeft gezegd van luisteren eens zoals jullie nu aan het opereren zijn, dan gooi je de NAVO weg. En NAVO is de meest belangrijke militaire alliantie van de wereldgeschiedenis. En de manier waarop jullie opereren betekent dat je onze invloed in de wereld enorm bent. Verminderd. Ook de Oklahoma senator Tom Cole zei: America first has never meant America alone.
Nou, Piet Hekset laat het allemaal legt het allemaal naar zich neer. Dan was er nog een Republikeinse dame Lisa Morkowski of Alaska die zegt. De oorlog is helemaal niet afgelopen in Iran. En ik zeg het wel zo. En als ik hem weer wil beginnen, dan kan ik dat gewoon doen op basis van artikel 2 van de grondwet. Want als er dus een immediate threat is, dan kunnen we dat gewoon doen. Dus het is niet gezellig in die Senaat. En er zijn eigenlijk ook steeds meer republikeinen die.
Kritischer worden. Zeker nu ze ook horen hoe ongelooflijk veel geld in Iran is uitgegeven, dat noemen we wel 90 tot miljard. Maar ook dat er zo ontzettend veel raketten zijn verschoven en die kunnen ook niet zomaar vervangen worden. Ja, het is allemaal treurig hoor wat er gebeurt.
1,2 miljard. Nee, biljoen, sorry. Ik min duizend. Over 20 jaar. Het is een megalomaan project. Dat doet me zeer sterk denken aan het strategisch Defens Initiatief van Regen. Dat sloeg uiteindelijk, Star Wars, dat sloeg uiteindelijk ook nergens op. Dat was gewoon technisch niet uitvoerbaar. En je zou dus wel een hele ruimteverdediging kunnen oprichten. Met nog eens een keer allerlei onderscheppingsraketten op de grond. Maar dat kan je nog steeds overweldigen. Dat was toen zo.
Veertig jaar geleden, en dat is nu nog steeds zo. Volgens de experts. En dat deel ik ook wel hoor, dat dat zo is. Daar zijn dus alleen al 7800 satellieten voor nodig voor zo'n systeem. En 35 nieuwe militaire faciliteiten op de grond. Ja, jongens. En dan ben je er dus nog niet eens zeker van dat je eigenlijk.
Het land echt kunt verdedigen. Je moet gewoon je verlaten op afschikking. Dus op het moment dat iemand jou bestookt met nucleaire wapens, dan gaan we gewoon terug naar de jaren 60. Dan moet je je vergelden. En dan moet je ervoor zorgen dat jouw vergeldingsmacht zo onketsbaar mogelijk wordt opgesteld. Dat is eigenlijk gewoon wat er aan de hand is. Maar dit slaat helemaal nergens op dit hele plan.
Laten we dan eens even kijken naar onszelf.
¶ VS Troepen in Europa, Russisch Mysterie
Oh ja, toenemend getouw trekken over die 5000 Amerikaanse soldaten die Trump wil weghalen uit Duitsland. Eerder hoorden we al uit Polen en de verschillende Baltische Staten van nou, die zijn van harte welkom bij ons. Volgens mij heeft Roemenië zich aan dat rijtje toegevoegd. Dat is een beetje gek.
Ja, dat ondermijt natuurlijk weer de eenheid in Europa. Toesk, de premier van Polen, die heeft gezegd van ja jongens, laten we nou dit niet doen op deze manier. We gaan niet de troepen. Weghalen uit andere landen. Want daardoor dat is een signaal ook in de richting van Poetin die gewoon niet goed is. Ik ben het daar van strek mee eens hoor, want het slaat natuurlijk helemaal nergens op dat je dit gaat doen.
Trump heeft wel Polen genoemd. Polen en Roemenië zijn wel de enige landen die qua infrastructuur in staat zijn om snel meters te maken en om die troepen inderdaad te kunnen herbergen. Dat kunnen de Baltische Staten niet. Zo simpel is dat. En de Baltische staten zijn daar gewoon veel te klein voor. En zie daar ook meteen het grote probleem van de verdeling van de Baltische Staten.
Yep.
En er was nog een raar verhaal. Volgens mij hadden we dat wel gemeld. Ergens dat er een keer een Russisch schip voor de kust van Spanje of zo was gezonken. Er is nu wat naar buiten gekomen over wat daar mogelijk aan boord was.
Ja, dat waren vermoedelijk kernreactoren voor Noord-Koreaanse onderzeeboten. En wat daar is gebeurd, is. Het idee bestaat, omdat kan je zien aan het gat in de romp, dat er een hele speciale. torpedover voor is gebruikt om dat schip tot zinken te brengen. En er zijn niet veel landen die die torpedo's hebben. China, Rusland, Amerika. En voor de rest houdt het wel op. Dus dit kan denk ik ook Oekraïne niet zijn. Want daar wordt natuurlijk onmiddellijk weer naar gekeken.
Nou goed, ik bedoel, dat soort landen beschikken daarover. Dus wie er ook achter zit, dat weet ik niet. Maar wat wel heel opmerkelijk is, is dat toen dat schip geraakt werd, toen kwam er een Russisch oorlogsschip overheen. En die schoot flares af. Dat zijn van die dingen die ontploffen in de lucht. En dan kan je die doe je voor nood. Maar daardoor werd ook het beeld voor de satellieten van dat schip verstoord.
Dus wat is er nou aan de hand? En het gevoel bestaat dat er toen een actie is ondernomen, omdat ongeveer gelijktijdig een groot aantal explosies werden geoport, dat dat schip gewoon is opgeblazen.
Amen.
En er ligt nog 1500 meter diepte. Of het verhaal helemaal klopt, daar durf ik me al niet voor in het vuur te steken. Maar dat het een heel raar verhaal is, dat is een ding dat zeker is.
¶ Radicaal Rechts Naar Europa's Midden
Is iets intern interessants over Bardella van Fronational heet tegenwoordig anders Frans Rassemblement. Dat hij met de Duitsers. Hebben ze te overleggen?
Ja, Bardella met een compign die heeft zitten overleggen in het geheim met de Duitse ambassadeur in Parijs. En heeft dus gekeken hoe dan onder zijn bewind, als hij de verkiezing in 2027 zou winnen en president worden. Hoe hij dan met Duitsland kan samenwerken, hij heeft gezegd dat is absoluut belangrijk. Die samenwerking is de basis van de internationale politiek van Frankrijk. Dat is op zich geruststellend dat hij dat zegt. Hij probeert
Probeert natuurlijk wel op die manier te zeggen van oké, we gaan samenwerken, dat heeft hij kennelijk zo genoemd. Op het gebied van immigratie, dat wil hij ook doen met Italië. En als hij dus dat doet, ja, dan maakt hij. In één klap, natuurlijk ook het alternatief voor Duitsland. Veel meer salonveig, om wel een ander Duitswoord te gebruiken. En
Dus er zit iets meer achter dan alleen maar leukdoenerij in de richting van Duitsland. Het heeft ook te maken met echt de radicaal rechtse agenda die op die manier kan worden geprobood. Maar enigszins geruststellend is, is dat hij ook. Kennelijk een soort outreach wil doen naar rechts. Het maakt het rechts. En hij neemt ook in belangrijke mate voor een voorbeeld aan aan Beloni.
Dus ik heb het gevoel uit, maar corrigeer me als ik fout zit, dat het een situatie begint te ontstaan waarin die radicaal rechtse partijen zien dat ze ook inderdaad moeten regeren. Dat kunnen ze door de bank niet. Dan smaakt er een geweldige puin op van. Kijk wat ook gebeurd is in het Verenigde Koninkrijk met de brexit. Kijk wat er in Nederland is gebeurd.
En je ziet nu dat Meloni dat dus wel kan. Die kan dus wel daadwerkelijk regeren. Wat je dan ziet, is dat het vaak toch anti-rachtelijk is. Dus het heeft hele conservatieve. Rechtsradicale opvattingen, maar het neemt het ook niet al te nou met de rechtsstaat. Maar voor het overige.
Zie je wel dat men dus wel gedwongen wordt tot samenwerking. En dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de veiligheidssituatie in de wereld. Die dwingt tot samenwerking. Dat begrijpt inderdaad, radicaal rechts ook. Ik denk dat dat een beetje aan de hand is. Dat je dus een economisch beleid is. Hebt dat een beetje rechts van het midden is. Dat is mijn gevoel, dat dit aan het ontstaan is.
Nou weet je, Maloni, daar waren we natuurlijk bang voor toen ze kwam. Ze bleek dus een hele slepe en handige politica te zijn. Die bovendien ook... De steun van de Oekraïne voortzetten. Daar waren we blij mee. Ze is nu wel de afgelopen maand, twee maanden, heeft ze die grondwedstrijd er niet doorheen gekregen. Wat goed is voor de Italiaanse rechtsstaad, maar natuurlijk niet goed voor haar. Nou, nu, Bardella. Bardela is altijd veel meer.
Geweest dan de AFT. Barda was op bezoek bij de MAGA-jongens en zo, en daar stond bannen te schreven, de meest vreselijke dingen.
En Dietler goed te brengen. Dan is hij vertrokken.
Is die vertrokken. Dus wat je op zichzelf ook ziet: zodra mensen dus dan de macht voelen aankomen, ja dan moet je gaan besturen. En natuurlijk moet je die Frans-Duitse as, dat is gewoon een gegeven. Dus laten we hopen. Dat hij nog verder naar het midden trekt, want we zullen het met hem moeten doen. En gelukkig is het ook zo dat de
Nou, dat is nog geen gegeven, toch? Dat zij echt gaan winnen.
Nou ja, ik ben daar wel bang voor. Het is geen gegeven, maar ik ben daar wel bang voor.
Ik weet het niet hoor. Ja, voor wat het waard is, ik hoor in Frankrijk hoor ik ook van die opmerkingen van ja Bardlaai dertig jaar is gewoon veel te veel te jong. En als dus de die die die kan dat helemaal niet. En we weten ook niet in het valse systeem wie er nog op popt. Aan presidentskandidaten die wel de vertrouwen zouden kunnen hebben. We weten niet hoe het afloopt met de veroordeling van Le Pen.
Ja, maar goed, er is natuurlijk wel jaren gezegd dat dit het grote risico voor de Europese Unie. Als in 2027 voor nationaal wint, dan is het einde EU. Nou, dat is misschien nu toch een beetje aan het veranderen. Eerder hebben ze natuurlijk al afscheid genomen van de ambitie uit de EU te treden. Nu willen ze zelfs gaan samenwerken met Duitsland. Dus behalve het puntje recht staat, daarin vallen ze natuurlijk nog steeds niet te vertrouwen, maar zijn ze misschien toch wat naar het midden gaan.
Defensie willen ze wat meer nog nationaliseren. Dus eigenlijk Frankrijk eerst, maar dat geldt altijd al, heeft altijd al gegolden voor Frankrijk. Dus als je het hebt over hele discussies over het. Delen van nucleaire capaciteiten met de bondgenoten, denk dat dat onder een radicaal rechtse regering heel erg lastig begint te worden.
Wat ook belangrijk was met die grote debatten tussen Marine Le Pen en Macron. Le Pen zich ook tegen de euro uitgesproken. Toen kreeg ze op haar donde van Marion Maréchal Le Pen, haar nicht uit het zuiden. En dat doen ze dus ook niet meer. Dat is toch een hele andere wereld dan zes jaar geleden dreigde te ontstaan.
¶ Europa's Zelfredzaamheid en VS Invloed
Ja, dus radicaal rechts in Europa dat een beetje zijn knopen telt, zoals eigenlijk misschien wel heel Europa doet, omdat het ziet dat het toch op zichzelf is aangewezen en het van het niet van de Amerikanen moet hebben.
Kijk, je kunt je kunt als radicaal rechts politicus, maar dat geldt voor elke politiek. Zullen we denken dat je het alleen kunt opknappen? Maar die internationale betrekkingen zijn zo georganiseerd dat je daar niet aan kunt onttrekken. Jouw beleid wordt in zeer belangrijk moment bepaald door de omgeving waarin je zit. En die omgeving die je op dit ogenblik woest, die is chaotisch.
Die is bedreigend. En dat betekent automatisch dat je moet gaan samenwerken. En in één klap, en daar zijn de Britten ook achter gekomen, Is een land als het Verenigd Koninkrijk, wat in de 19e eeuw de belangrijkste staat in de wereld was, tot ver in de 20e eeuw. En toen werd het overgenomen naar Amerika. Ja, dan zie je dus gewoon dat zo'n land in één klap een klein land is geworden.
En je ziet dus ook bij Europeanen en bijvoorbeeld bij Zelensky ook dat er wat minder deemmoedige opstelling is tegen Trump, als die weer eens aan het tetten is. Dat gewoon nee wordt gezegd tegen.
Oh ja, Mats, die heeft gewoon zijn verschuldiging niet aangeboden. De pauze doet ook niet. Die zegt van als je dit gaat doen, dan moet je wel weten wat je doet. En dan hoop ik dat je een beetje aan. Aan de Bijbel houdt, dat is mijn interpretatie van zijn woorden. Maloni is ook hard geweest in de richting van. De Amerikaanse president heeft ook de verontschuldiging niet aangeboden. Starmy heeft gezegd: ben verup met Trump. En daar geldt hetzelfde voor.
Oké, hier laten we het bij voor nu. Dank jullie wel. До свидания.
Yeah.
🔇 Silence
...van justitie en rechters en... Kijk in bijzondere strafzaken die hen altijd zullen bijblijven.
🎵 Music
