¶ Intro / Opening
BNR Nieuwsradio.
Boekestein in de wijk.
Hugo Rijtsma. Woensdag 6 mei. Welkom bij Boekestijn en de Wijk...
¶ VS-Iran Conflict: Project Freedom
op zoek naar de nieuwe wereldorde. Project Freedom, maandag door Trump aangekondigd... om schepen door de straat van Hormuz te leiden... is alweer opgeschort. Volgens Trump op verzoek van Pakistan... om de gesprekken tussen de VS en Iran een kans te geven... om tot een afronding te komen. Dat gaat supergoed, volgens Trump,
voor de zoveelste keer. En de revolutionaire garde twitterde ook iets... dat je als optimistisch zou kunnen lezen... waar de olieprijs met 10% kelderde... waarna een andere Iraanse official weer zei nee hoor... en nu staat de olie alweer boven de 100. Dus vandaag is er ook weer geen touw aan vast te knopen. De aankondiging volgde op verschillende incidenten gisteren... en eergisteren in de Zeestraat... waarbij Iran schoot op schepen en
op de Emiraten... en de Amerikanen op Iraanse speedboten... Ondanks dat geweld zegt de Amerikaanse regering... dat het staakt het vuren nog steeds van kracht is. Maar dat lijkt niet in de laatste plaats ingegeven... door de toestemming van het Amerikaanse congres... die nodig is na 60 dagen oorlog. En om die reden werd eerder al het staakt het vuren gepresenteerd... als het eind van de oorlog. Dus nou, maak hier maar weer eens chocola van
Rob, weet je wat ik denk? Ik ben benieuwd wat jij denkt. Volgens mij hebben de generaals gewoon tegen Trump en ook Heckset gezegd... jullie denken dat we gewoon even die staat van Hormuz kunnen ontzetten en zo... maar dat gaat helemaal niet lukken. En dan gebruikt dus Trump de mogelijkheid van... ja, Pakistan heeft gevraagd dat we even nu een pauze aanleggen... en dan kunnen we de onderhandelingen een
kans geven. Terwijl in werkelijkheid wat er aan de hand is... de Amerikanen slagen er niet in om Hormuz te ontzetten. En dat... blijkt gewoon elke dag meer. En Trump probeert dus als het ware op deze manier... dat schandaal een beetje uit te stellen.
Wat denk je daarvan? Ja, ik denk dat dat klopt. Ik heb me ook verbaasd over die officiële rechtvaardiging... voor het stoppen van die operatie... om die straat open te krijgen of te houden. Volgens mij lukt dat gewoon helemaal niet. Want er is ook tegelijkertijd... een behoorlijk aantal aanvallen geweest op de Verenigde Arabische Emiraten... door de Iraniërs. Die hebben
ook weer scheep bedreigd. Die zitten eigenlijk ook op dit ogenblik met nieuwe maximale eisen... in dat hele gedoe wat je op dit ogenblik hebt... om tot een staat dat vuur en alweer vredesakkoord te komen. Ik denk dat de Amerikanen dit helemaal niet redden op dit moment...
Ook Hexet, die krabbelt dus terug. En ook Rubio, ze zeiden eerst van... het gaat allemaal prima, we zijn aan het winnen. En vervolgens zitten ze ook allemaal te zeggen... nou, we gaan even pauseren, omdat Pakistan dat gevraagd heeft. Ja, maar dat komt de Amerikanen ook wel heel erg goed aan
Ja, als de Amerikanen zo geweldig sterk zijn als dat ze zeggen te zijn... dan kun je toch makkelijk die straat open krijgen. Maar het probleem is dat je dus nu ook allerlei berichten krijgt vanuit Iran... waarbij Fahidi, dat is een nieuwe basis van de revolutionaire garde... Die staat er gewoon keihard in. Die heeft absoluut geen zin om wat dan ook toe te geven. En die is zelfs bereid naar het scheid om een nieuwe oorlog te riskeren. Nou, als je dat doet... En dat kan ik me wel voorstellen.
Want je moet echt nu zien dat Trump volstrekt geen behoefte heeft... aan het weer opladen van de strijd. Dat
¶ Irans Motieven en VS Diplomatie
wil hij ten koste van alles voorkomen. Nou, als je er zo in staat... En ik kan me voorstellen vanuit de perspectief van Trump dat hij zo in staat. Omdat natuurlijk de olieprijs die explodeert. De oorlog is maatloos impopulair in de Verenigde Staten. Dus hij kan geen kant op. Zijn approval rates zijn aan het dalen. Maar tegelijkertijd, als je dus niet oorlog wil voeren meer. Ja, dan loop je natuurlijk aan de lijband van de tegenstander. En Iran kan dan eigenlijk roepen en vragen wat ze willen.
En dat is belangrijk, want de FT zegt ook van... revolutionaire garde wil liever nog even oorlog... omdat ze dan het binnenlandse politieke probleem... met opstanden en zo, ook even kunnen indammen.
Nou ja, als je kijkt naar de staat van de economie... dan is de situatie natuurlijk oneindig veel slechter... dan in januari toen we al die opstanden hadden... die hardhandig zijn neergeslagen... Dus uiteindelijk, denk ik, is dit regime zijn leven niet zeker. Maar daar had je helemaal geen oorlog voor nodig gehad, bij wijze van spreken. Dat was sowieso wel gebeurd, omdat
de economie gewoon dramatisch slecht is. Maar als dit zo doorgaat, en we weten dus ook inderdaad... dat de revolutionaire garde rekening houdt met grote opstanden... en daar ook maatregelen tegen heeft genomen... Ja, als je dat weet, dan kan ik me voorstellen... dat het gewoon even nu niet uitmaakt. Dan probeer je zo goed mogelijk uit deze strijd te komen... en de repressie zo hoog mogelijk op te drukken.
Eerder vandaag waren er wel wat positieve berichten. Axios had iets... Dat werd bevestigd door Reuters op grond van een Pakistanse official... dat er dus zo'n gefaseerd plan in de maak zou zijn. Ik geloof één A4'tje waar ze dan nu een klap op konden geven. En dat was dan eigenlijk het standaardlijstje van... Iran moest iets toezeggen, stond hier niet nader genoemd... op het punt van uraniumverruiking, straat van Hormuz open... en in
ruil daarvoor sanctieverlichting en het vrijgeven van bevroren tegoeden... En dan, nou ja, de rest wordt op de lange baan geschoven. Daar was een enigszins positief geluid over... dat dus door de markten ook zeer serieus werd genomen. Maar ja, die nemen heel veel praatjes serieus, zo lijkt het. Want de olieprijs gaat alle kanten op. Denken jullie dat op basis hiervan er toch gewoon een belang kan zijn... voor beide partijen om hier nu eventjes... een uitweg te zoeken?
Nou ja, het komt dicht in de buurt... bij wat we afgelopen maandag hebben besproken. Want toen bleek dus ook... het een en ander te zijn uitgelekt... over wat Iran wilde. Die had toen ook een driefasenplan... gepresenteerd. Wat jij nu zegt... dat zit daar redelijk dicht tegenaan, denk ik. Dan ging het eerst over het openkrijgen... van de straat van Homoes. En dan wordt inderdaad... Er wordt nog even gekeken of je de discussie over het uranium... of je dat op
de langere baan kan schuiven. En uiteindelijk moet dat dan leiden tot een fase waarin er een echt akkoord is. Ja, het lijkt mij heel logisch dat dat het geval is. En alle partijen zullen wat moeten geven. Nou, ik denk, en dat is een voorspelling die we eigenlijk al heel lang doen... dat een van de uitkomsten is dat de termijn waarop de... Iraniërs niet mogen verrijken. Dat die gewoon wordt opgerekt. Na bijvoorbeeld 15 jaar. Dat is een getal dat circuleert.
Dan heeft deze oorlog... Het voor elkaar gekregen als dit eruit komt dat Iran niet naar 2030 mag verrijken. Dat was ook 15 jaar, maar het akkoord stamt dan ook van 15 jaar geleden. Het oorspronkelijke nucleaire akkoord. Maar dan wordt dat verschoven naar 2040. En dat zal dan denk ik door Trump als een enorme oplossing zijn.
Dan kan hij zeggen, ik heb het veel beter gedaan dan Obama. Dat is waarschijnlijk het belangrijkste, dat hij dat wil kunnen zeggen. Wat hij waarschijnlijk niet zou kunnen zeggen... althans, nog een bericht van Reuters... op basis van Amerikaanse inlichtingenbronnen... dat volgende Amerikaanse inlichtingendiensten... de schade aan het Iraanse nucleaire programma te verwaarlozen is. En dat de tijd die het Iran nu zou kosten om tot een kernwapen te komen...
ongeveer één jaar is... En dat is hetzelfde als voordat de bombardementen begonnen.
¶ VS Vernedering en Externe Afhankelijkheid
Ongelooflijk. Ja, maar wie kan er nou verbaasd over zijn? Iedereen heeft zich laten leiden door die enorme retoriek... dat het hele programma verpulverd was... en dat begon eigenlijk al afgelopen zomer, voor het jaar zomer 2025... dat dat het geval zou zijn. Toen hebben we ook al geconstateerd... dat die faciliteiten zo diep onder de grond zitten... Maar heel veel
van die faciliteiten blijven dan gewoon bestaan. We hebben toen ook de kaartjes erbij gepakt... en een inschatting gemaakt van hoe diep ze onder de grond zaten... en hoe groot het exclusieve vermogen was... van die penetrerende bommen van de Amerikanen. Nou ja, één plus één is twee. En wij hebben toen ook ingeschat van... het zou wel eens een keer heel erg kunnen meevallen. Maar dat het zo erg meevalt... Dat had ik ook niet gedacht, moet
ik eerlijk
zeggen
En aan de andere kant, bericht van de Washington Post... op basis van satellietbeeld... is dat de Iraniërs veel meer schade hebben toegebracht aan Amerikaanse doelen... dan eerder
naar buiten is
gebracht. Maar liefst 228 hangars, brandstofdepots, radarinstallaties... vliegtuigen, van alles en nog wat. Ik zag op die beelden ze heel netjes geraakt. Dat deed me wel denken aan die eerdere berichten... dat Iran misschien gebruik kon maken van een Chinese satelliet... om Amerikaanse doelen eens even goed te bekijken... voordat ze er wat op afschoten. Maar dit is wel een beetje embarrassing...
Maar eigenlijk is alles embarrassing, jongens. Moet je luisteren. Die Republikeinen zeiden, we moeten geen Chamberlain zijn. We moeten vooral geen Chamberlain zijn. Weet je nog, tijdens de Vietnamoorlog zeiden de Amerikanen dat ook. We moeten niet de fout van de Tweede Wereldoorlog herhalen. Nou, nu blijkt dus dat dat kernwapenproject helemaal niet ernstig vertraagd is. Bovendien, wat ook gebeurt, dat kan niet genoeg herhaald worden... door deze hele oorlog hebben.
De Iran is een ongelooflijk goed motief... om in de komende vijftien jaar een kerkbapen te ontwikkelen. Het is echt... Ik zie werkelijk helemaal niets meer voor de Republikeinen... om zich nog te redden straks
Ik denk het ook niet. Ik vind het ontzettend lastig om te kunnen duiden... hoe Trump met een grote overwinning toch nog naar huis kan gaan. Dat kan gewoon niet. Een match had absoluut... Gelijk. Amerika is gewoon vernederd. Hoe het ook went of verkeerd. Ik zag een van de
Amerikaanse regeringsvertegenwoordigers... ik weet niet meer wie het was... die wees op het bezoek van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken... aan China vandaag. En daarbij zei van... het is ook in het Chinees belang dat die straat van Hormuz snel open gaat. Zou dat misschien nog een mogelijkheid kunnen bieden
Rubio heeft het gezegd van het Chinees belang... dat Iran daarmee stopt. Wat China gezegd heeft, wij staan naast Iran. En wij vinden ook dat Iran het recht heeft... om civiele nucleaire energie te doen. Dus met andere woorden, ook de poging van Rubio... om China los te weken uit dat Iraans-Chinese as... is gewoon helemaal niet gelukt.
Wat ik echt interessant vind, is dat de Amerikaanse adviseurs van Trump... nu zeggen van, nou ja, misschien moeten we toch kijken over China... er toe kunnen bewegen om druk te zetten op Iran... om akkoord te gaan met de deal die op dit ogenblik voor ligt. Ook dat is een teken van enorme zwakte als je dat moet gaan doen. Want anders had je dan namelijk zelf al kunnen gaan... En de Amerikanen denken ook dat de Chinezen bij de eerdere pogingen om tot een akkoord te komen, via Pakistan,
ook enige druk hebben uit te groeven. Dus die Amerikanen zijn hier dus ook nog een keer, dat zeggen ze nu zelf ook, omdat zij bij Trump erop aandringen om toch die China-route te volgen. zijn ze ook dus nog een keer afhankelijk van China. Dat is natuurlijk helemaal een scholvering van je welste. Althans, dat is natuurlijk wel iets wat je zelf hebt aangedaan. Maar dat is wel
veelzeggend over wat er op dit ogenblik aan de hand is. En ook de Mohammed bin Salman van Saudi-Arabië heeft gezegd... kunnen we niet even Project Freedom op pauze zetten? Die hebben dus de Pakistanse lijn. Het is allemaal waar je ook kijkt, het is
vreselijk. Ja, want dat Project Freedom, Arjan... gewoon oorlog moet voeren. Dat is natuurlijk het hele punt. Wat bedoel je?
Daar hebben de Amerikanen helemaal geen zin in. Dan moet je weer gaan bombarderen. Maar de bombardementen zijn niet zo succesvol... hebben we net vastgesteld.
Kijk, als Project Freedom niet werkt... omdat de Iranen hier dwars liggen... dan is er maar één mogelijkheid... en dat is dat je gewoon weer oorlog gaat voeren. Dat is gewoon het hele punt. En dat is natuurlijk niet wel iets wat de Saoedi's willen. Iran zou dat er werkelijk een worst wezen... Die vindt dat eigenlijk wel prima, want dat betekent een nog grotere vernedering voor de Verenigde Staten. Ja. Goed, nou ja, goed. We herhalen het maar weer eens. Trump
heeft zichzelf in de hoek gemaneuvreerd. En dat kan niet moeilijk uitkomen. Ik zie dus ook gewoon in Amerikaanse kranten nu staan dat zijn opties echt heel erg beperkt beginnen te worden.
Er wordt nu opnieuw gekeken naar de VN-veiligheidsraad. Wat is daarmee
aan de hand? Marco Rubio vraagt dus om een VN-resolutie... om Iran te dwingen om die aanvallen te stoppen... en het mijnleggen te stoppen. Rubio Amerika doet dat samen met Bahrein, Saudi-Arabië... VAE, Kuwait en Qatar. Overigens, het gaat dus om chapter 7... hoofdstuk 7 van het UN-charter... En dat is dat
je dan geweld mag
gebruiken? Dan mag je dus in ieder geval sanctions gebruiken en ook militaire actie. Nou ja, of dat allemaal gaat lukken, je ziet het ook hier weer. De Amerikanen zoeken dus VN-steun, dat doen ze zelden. Eigenlijk ook een zwakte bot voor een
regering die daar niks aan moet hebben. Maar volgens mij hadden ze dit eerder al geprobeerd, toch? En toen is dat geblokkeerd door China
Exact, exact. En verder zien we dat dus Brand Crude Oil gaat nu naar 108 dollar... Per vat. Wat ik heel gek vind. Maar goed, de markt heb ik opgegeven. De Europese aandelen en de Amerikaanse aandelen zijn dus weer aan het stijgen. Omdat ze denken dat Trump een uitweg aan het zoeken is. Die uitweg zie ik nog niet
Die beleggers luisteren duidelijk niet naar deze podcast. Want ik zag dat de AIX opnieuw een record heeft gevestigd. Ik zou dat als Boekestein in de Wijk luisteraar... wat poedopties overwegen. Ja.
¶ Oekraïne Oorlog: Escalatie en Hulp
Ik denk dat wij door kunnen naar Oekraïne. Bij Russische aanvallen op de Dnipro in Centraal-Oekraïne... zijn afgelopen nacht vier doden en negentien gewonden gevallen. In Sumi in het noorden vielen twee gewonden... door een Russische drone op een kinderopvang. Inclusief aanvallen aan het front heeft Rusland 1820 keren te staak
te vuren geschonden, zegt president Zelensky. Zelensky had dat bestand afgekondigd vanaf 12 uur afgelopen nacht in reactie op het bestand dat Rusland eenzijdig had afgekondigd voor komend weekend wanneer in Rusland het eind van de Tweede Wereldoorlog wordt gevierd. Ja, die Oekraïners die zeggen waarom alleen het bestand als het Rusland uitkomt. Gisteren vermoorden de Russen bij elkaar 27 Oekraïnse burgers...
met aanvallen op onder meer Zaporizhia, Denipro en Kramatorsk. Dat was daarmee een van de bloedigste dagen van dit jaar. Op de bezette Krim vielen volgens de Russische bezettingsautoriteiten... vijf doden door Oekraïnse drone-aanvallen... Een Oekraïnse Flamingo-raketten raakte een belangrijke fabriek... die elektronica maakt voor wapens in Cheboksari... ruim duizend kilometer Rusland in. In de regio Leningrad werd een olieraffinaderij geraakt... en in Orenburg een elektriciteitscentrale.
Wat je dus nu ziet met die aanvallen... dat zien we eigenlijk al een tijdje op Oekraïne door Rusland... is dat het eigenlijk van die twee traps... Dus eerst worden drones gestuurd en dan wordt zoveel mogelijk de luchtverdediging ontregeld of uitgeput. En vervolgens komen de Iskanders eraan. En wat je dus op dit ogenblik ziet is dat met relatief kleine aantallen projectielen, raketten, drones... de schade maximaal wordt en
ook het aantal doden aan het oplopen is. En dat heeft echt te maken met de wijze waarop ze dat op dit ogenblik doen. Want tegen die Iskanders die ze dan erop afsturen... is heel moeilijk een verdediging te krijgen
Er was wel een goed bericht over Amerikaanse wapens... die toch nu weer richting Oekraïne gaan, van die JDAMs, dus van die... Ja, dat zijn van die hele zware bommen met een GPS-kitje erop, zeg maar. Waardoor je vrij precies kan afwerpen.
Ja, 373,6 miljoen dollar. Dat zegt dus nu het Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken. Joint Direct Attack Munitions Extended Rage. Ja, dat is dus allemaal kennelijk lang opgehouden, herop. En nu komt het wel weer vrij. Dan probeer ik het nu even te verbinden aan een uitspraak van Trump. die zoveel uitspraken doet, zegt van... hij heeft gezegd van ik vind Zelensky toch wel heel bijzonder... want hij houdt maar vol. En het is ook wel heel knap dat ze een
eigen wapenindustrie... en een eigen drone-industrie hebben. Het klopt niet dat Trump heel erg van Zelensky houdt... maar hij heeft iets positiefs gezegd gisteren over Zelensky. Nou, dat mag in de krant inderdaad. Dat mag in de krant. En misschien dat dit hiermee verbonden is, ik weet het niet. Heb je daar meer informatie over, Rob?
Nee, ik niet. Nee. Jullie
hadden er wel iets over, ook Taiwanese wapens
richting
Oekraïne?
Ja, dat is op zich wel interessant. Dat de relatie tussen Taiwan en Oekraïne wordt verstevigd. Kijk, Taiwan zit natuurlijk met een probleem met China. Oekraïne heeft ook een probleem met China. Maar daar komen componenten vandaan voor de drone-industrie. En wat je vervolgens ziet, is dat Taiwan nu ook het nadenken is... om zelf een hele grote drone-verdediging te maken. En dat kan heel goed met... Met Oekraïne. Dus die relatie wordt enorm versterkt. En dat betekent dus dat er
componenten in plaats van uit China uit Taiwan komen. En dat de drones gedeeltelijk uit Oekraïne beginnen te komen voor Taiwan. Dan zal China absoluut niet blij zijn met dit gegeven.
Het grootste probleem is dat die Chinese producten veel goedkoper zijn dan die van Taiwan. Maar ze zijn van Taiwan wel heel goed. Weet je wat ook zo'n grappig probleem is? Oekraïne heeft dus niet Taiwan formeel erkend. Je kent dat oude probleem van ga je China erkennen of Taiwan erkennen. Maar heel weinig landen erkennen Taiwan. En daar hoort Oekraïne dus niet bij. Maar goed, dit is natuurlijk toch heel aardig. Dat Taiwanese bedrijven hebben al dus... lokale faciliteiten in Litouwen
en in Polen... om dus Oekraïne beter te bedienen. Het is overigens ook zo dat Taiwan zelf ook Chinese producten importeert. Omdat ze zo goedkoop zijn en zo efficiënt zijn. Dus een ingewikkeld verhaal
Het is oorlog, Arjan. Dan doen kosten er niet alles toe. Dus men is zeker wel bereid om daar iets meer voor te betalen... om minder afhankelijk te worden van China. Dus dat kostenprobleem zie ik niet direct zitten. Moeten we
¶ Poetins Paranoia en Russische Problemen
het nog even hebben over de heer Poetin zelf, Hugo? Oh, ja. Altijd. Nou ja, wat... Ja, ik heb echt het gevoel dat er wat broeit in Rusland. Wat het is, weet ik niet. Maar als je nou gewoon kijkt wat er gebeurt. Er is dus nu een rapport, althans onderdelen daarvan zijn op straat komen te liggen van een Europees inlichtingenrapport. Dus van de inlichtingendiensten. Dus Poetin die vreest voor zijn leven. En niet alleen voor zijn leven, maar ook voor een deel
van de top. Dat lijkt me niet vreemd. Want er zijn nogal wat aanslagen geweest. Op hoge militairen van Rusland. Die worden in verband gebracht met Oekraïne. En die Oekraïne zijn nogal verluchtig op dat gebied. Bij de Russen valt iedereen altijd in een raam. Maar dit gaat allemaal wat geavanceerder. Met autobommen en dat soort gedoe. Maar wat ik het meest bijzondere bericht vind, is dat Poetin, die zit in Krasnodar, en dat ligt bij de krimp. En die zit in
een bunker. En wat er aan de hand is, is dat het niet meer zo is dat hij dus in zijn residentie zit in Moskou of in Valdai. waar overigens S-400 luchtafweer geschud omheen is gepositioneerd. Maar hij zit dus gewoon in een bunker. Nou heb ik altijd al... Als het gaat om veiligheid. Dat hebben we natuurlijk gezien met dat gedoe met COVID-19. Toen die ook was ondergedoken in zijn dacha volgens mij. En ook bijna niemand meer tot hem kon komen. Idioten lange tafels om maar niet binnen
het bereik van de spuug te komen. Of de aan te komen van zijn gesprekspartners. Maar dit is wel bizar wat hier aan de hand is. Dat is echt heel vreemd. En zeker met al die berichten... dat zij dus echt vrezen voor een aanslag op hun leven. Die kunnen natuurlijk ook van binnenuit komen.
Weet je wat ik denk? Poetin weet dus, hij is goed geïnformeerd... dat de Moskovieten en de mensen in Leningrad... zijn ongelooflijk kwaad dat ze internet niet meer op kunnen. En daar worden ze eigenlijk kwaaier van, nog van die oorlog, weet je wel. En hij is ontzettend bang voor een moordpartij, op hem zelf. En hij was inderdaad paranoïde al tijdens die covid-toestand. Want toen heeft hij producenten van lange tafels grote winsten bezorgd. Het was echt absurd wat daar gebeurde.
Ik begin echt te geloven in de theorie... dat als Poetin geen vooruitgang kan boeken in de Donbass... dan is hij zijn leven niet meer zeker. Hij moet een succes hebben. Want anders komen er mensen gewoon met koekplannen. En wat Rob Maandag zei, Shogu, dat lees ik nu ook overal. Dat mensen dus gewoon bang zijn voor Shogu. Want die heeft enorme contacten binnen de krijgsmacht. En we weten ook
van die Russische bloggers hoe kritisch ze allemaal zijn. Het zal wel eens zo kunnen zijn... moet het toch veel kwetsbaarder zijn dan je op het eerste gezicht zou
denken? Dat lijkt erop. En als je kijkt, dat hebben we afgelopen maandag volgens mij ook gezegd... dat voor het eerst in vele jaren... is het verlies aan terrein voor Rusland groter dan de winst. Dus ze gaan de netto op achteruit. Het is allemaal niet zoveel. Maar het betekent dus dat ze gewoon echt geen spat verder meer komen... op dat slagveld.
En daarnaast gaat het natuurlijk economisch slecht. Poetin heeft zich al gedwongen gezien om daardoor wat impopulaire maatregelen te nemen. Ik geloof wat verschillende sociale zekerheidsbedragen naar beneden bij te stellen. Volgens mij ook geld voor families van gestorven soldaten. Je ziet ook dat de sociale media wordt steeds meer afgeknepen. Dus dat duidt allemaal wel op zorgen in het systeem of ze het in de hand houden.
Grote repressie, zeker
Ja.
Net zoals in Iran. Dan moet je maar door middel van onderdrukking. De mensen eronder zien te houden. En het zal niet de eerste keer zijn. Omdat er opstanden zijn in Rusland. Wanneer was dat? 2012 geloof ik. Is hij ook geconfronteerd met de grote
opstanden. Laten we eens naar Amerika. Na het volgende
¶ Europese en VS Geopolitieke Zaken
Welkom terug Arjan. Nou. Democraten hebben zich verenigd en die zeggen tegen Rubio... laten we nou eens ophouden met die onzin om te ontkennen... dat Israël kernwapens bezit. Dat is gewoon wel zo. Bovendien, oude presidenten hebben het ook wel eens toegegeven dat het zo was. En doe dat nou gewoon allemaal eens. Nou, dat is een bekend probleem. Wat is er nog meer? Oh ja, Sanchez is de grootste criticaster van... Trump, dat is duidelijk. De Spaanse premier. We praten vaak over international
criminal court. En we weten dus ook een aantal rechters... niet minder dan elf officials van dat ICC... hebben dus allemaal sancties gekregen van Amerika... die echt niet mals zijn. Zelfs hun creditcards kunnen ze niet meer gebruiken. Nou, nu zegt Sanchez, luister eens, het kan gewoon niet zo zijn. En wij moeten nu gewoon de macht van de Europese Commissie ook gebruiken... tegenstand bieden tegen die Amerikaanse sancties, tegen die ICC. En dat kan dus via het zogenaamde blocking statute.
Ik vind het wel een man die ballen heeft, die Sanchez. Vind je niet? Hij heeft wel een punt natuurlijk. Want de internationale rechter is nu zo aan het eroderen... met name door die actie van Trump, maar ook van Israël. Daar moet wel tegenwicht worden geboden. En zeker door Nederland, zou je denken... Want wij bieden dus de ICC een plaats aan om zijn activiteiten te ontplooien.
Hoe staat het tussen Amerika en de paus?
Slecht. Heel slecht. Rubio is katholiek, die gaat er dus naartoe. Die gaat er heen, hè? Was dat niet deze week? Ja, en die arme Rubio, Trump gaat er weer over beginnen. Die zit dan gewoon weer op een US-based news network, hè? een prominent conservative radio talkshow. En dan zegt Trump natuurlijk weer... de paus zou meer moeten praten over het feit... dat het niet goed is dat Iran een kernwapen heeft. Die fietsen.
Op wat Leon de Winter ons elke week voorhoudt. Het lijkt me voor Rubio ook niet makkelijk... om met de paus aan te komen als je baas weer... allemaal kwalijke dingen over de paus zegt. Trouwens, GDFans heeft dat eerder ook allemaal gedaan. Overigens gaat Rubio ook nog eventjes langs bij Giorgia Meloni. Want de liefde tussen Meloni en Trump is ook een beetje bekoeld. Ja, zeker.
Overigens, de reactie van de paus vond ik ook wel aardig. Hij zegt, de kerk heeft al decennia lang gepleit voor... Een wereld zonder kernwapens. Dus het is echt absoluut niet nodig dat we dat nu ook nog eens een keer weer
zeggen. Nou, zijn we toch mooi aangekomen op ons eigen continent. Ik zag dat er een probleem was met de regering van Roemenië. Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept
Wat was er nou? Nou, de kern van de zaak is dat... Ik ben altijd een beetje allergisch als links en radicaal rechts gaat samenwerken. Want... dan gaat als links de sociaaldemocraten Roemenië... en radicaal rechts een motie van wantrouwen gaan steunen... tegen een pro-Europese regering. Ja, dan gaat het dus fout. Dus het kabinet is gevallen. Wat is er nou gebeurd? Roemenië heeft een enorm begrotingsdekort van 9,3 procent. Die
nieuwe regering heeft het... Teruggebracht tot 7,9 procent. Nou, dat zijn natuurlijk allemaal hele pijnlijke bezuinigingen. Bolojan heeft dat dus gedaan. En dat betekent dus dat de sociaaldemocraten je dan laten vallen. Als de sociaaldemocraten, als links samen gaat werken met radicaal rechts... de hoevenijzertheorie, dat zou in Duitsland slecht nieuws zijn. Dat zou in Frankrijk slecht nieuws zijn. We zijn gewoon in Roemenië een pro-Europese regering kwijt. En alleen maar omdat er
gewoon bezuinigd moest worden. En dat was gewoon verstandig om te bezuinigen. Als je zo'n krankzinnig begrotingstekort hebt
Anders nog iets? Europees
Nee, niet echt volgens mij. Dan houden we er gewoon mee op. Dankjewel, tot morgen. Tot morgen.
