Europa overweegt een plan-B - podcast episode cover

Europa overweegt een plan-B

Feb 09, 202633 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Rusland paait Trump met deals | Europese nucleaire samenwerking | Geopolitiek en sport

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 3

12 miljard, zei je zoiets, Hugo, toch? Een biljoen. Dat

Speaker 1

Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is maandag 9 februari. Rusland heeft Oekraïne afgelopen nacht aangevallen met 149... gemeld op 15 plaatsen. In Denipropetrovsk vielen negen doden toen een drone een appartementengebouw raakte. In Kharkiv vielen twee doden, in Odessa één. Zaterdagmorgen is Oekraïne getroffen door een grote aanval op zijn energienetwerk, waardoor een groot deel van het land zonder stroom kwam te zitten. Daarbij zetten

Rusland meer dan 400 drones en 40 raketten in. Oekraïnse drones raakten zaterdag een olieraffinaderij in de Russische regio Saratov. Belgorod, die grote Russische stad net over de Oekraïnse grens worstelt, net als veel Oekraïnse steden, om de elektriciteit en verwarming draaiende te houden onder de constante aanvallen en adviseert burgers waar mogelijk te evacueren. Op de grond zag ik wat Russische terreinwinst gemeld in Zaporizhia, in het zuiden van het land.

En Russische mailbloggers melden nog steeds problemen met de communicatie nadat SpaceX ongeregistreerde Starlink antennes heeft afgesloten.

Speaker 2

Ja, dat gebeurt wat meer aan het front. Ook bij Kupiansk zie je het een en ander. Maar het is ja ook klein. Bij Kupiansk gaan de Russen verder met hun infiltratiemissies. Iedere keer worden daar soldaten in de richting van Kupiansk gedruppeld. Noorden van de stad. Dat doet geen succes in Kupiansk. Er zijn zelfs 50 soldaten omsengeld door de Oekraïners. Het lijkt allemaal klein bier. Datzelfde zie je bij Sloviansk gebeuren. Ook daar zie je dan weer dat het slechte weer

de Russenpartij speelt. Polkros komen ze geen steek verder. Wat je dan ziet bij Polkros... Hoe lang praten we al niet over Polkros, jongens? Een jaar. Dus de laatste grote gemeganiseerde aanval met tanks, panzerwagens... die is gedaan in december vorig jaar. En toen hebben we uitgelegd dat ze dat konden doen... Ja, omdat er heel veel mis was. Dat betekent dus dat die drones in die tijd van de Oekraïners... gewoon niet effectief konden worden ingezet. En nu zie je

dat dat dus gewoon niet meer kan. En ze dus ook gewoon echt niet verder komen. in Pokrovskut. Alles wat maar beweegt op dat slagveld in die richting... dat wordt gewoon afgeschoten door met drones. En soms gebruiken ze ook nog een beetje onbemande grondsystemen... op die dormitie de Russen, om er dan toch nog maar een beetje in te komen... en wat er dan nog in de stad zit te kunnen bevoorraden. Maar het is echt wel heel bijzonder. Het zit pol dicht. En er wordt nu dus ook gesproken

over de voorbereiding van een offensief voor dit jaar, 2026 dus. Ja, eind april zou dat dan moeten gaan starten. Ik heb daar verschillende dingen nu over gezien. Dat zijn zaken die herken ik ook wel, omdat we daar zelf ook al hebben gesproken. Bijvoorbeeld de opbouw van reserves is onvoldoende op dit ogenblik in Nederland. Om echt zo'n groot offensief te kunnen uitvoeren. Je ziet continu dat die reserves zo beperkt zijn... dat iedere keer als ze dan een tactisch succesje boeken...

dat gewoon niet kunnen omzetten in een grotere doorbraak. Dat lukt dus gewoon niet. En wat ze nu moeten doen is een keuze maken, die Russen... om een deel van de reserves nu in te zetten... om een gunstigere positie te creëren voor als die... voor als dat grote grondoffensief vanaf april daadwerkelijk kan gaan plaatsvinden. Dat is een keuze die ze kunnen maken. Maar ze kunnen ook zeggen, we

doen dat niet. We bouwen de hele reserve verder op en we gaan vanuit slechtere posities dat grote offensief in. Dus dat zijn onmogelijke keuzes bijna die worden gemaakt. En bovendien hangt daar letterlijk boven de markt ook nog een keer de dreiging van de troost waarvan het maar de vraag is of ze daarheen kunnen komen.

Speaker 1

Als we dan kijken naar de gesprekken ondertussen... de tweede ronde in Abu Dhabi heeft niet veel opgeleverd, kunnen we nu wel zeggen. President Zelensky heeft gezegd dat de Amerikanen... dat Trump tegen juni een vredesakkoord zou willen. Volgens mij is de inschatting dat Trump dit voor de midtermverkiezingen uit de weg wil hebben. Zelensky zegt ook dat Rusland probeert de VS te paaien... met economische deals ter waarde van 12

biljoen dollar... recht aan de Amerikanen. Zelensky zegt ook signalen te hebben dat sommige punten daarin raken... aan de soevereiniteit en de veiligheid van Oekraïne. Maar dat hij natuurlijk niet kan instemmen met afspraken waar hij niets van weet

Speaker 2

Wat je op dit ogenblik ziet is dat Poetin eigenlijk probeert... om door middel van economische gestes de Amerikanen over de streep te trekken. Want ze komen op de grond niet veel verder, maar ze komen met... Zelensky aan de onderhandelingstafel ook niet veel verder. En wat ik dus net heb beschreven van die situatie op de grond... is het mij dus zeer de vraag of dat offensief iets gaat uitmaken... wat de Russen op dit ogenblik aan het voorbereiden zijn.

En als dat niks uitmaakt, dan moet je toch eens een keer doorbraak krijgen... aan de onderhandelingstafel. En dan zegt Zelensky van bekijk het maar. Er is op niks een doorbraak geweest. Er zou moeten worden gesproken over het management van de Zabritsja-Kersentalen. Dat is gewoon niet gelukt. Op het gebied van het overdragen van gebied, dat was gewoon een no-brainer. Daar is volgens mij niet eens op een normale manier over gesproken. Dat werd niks. En de Russen die gaan

gewoon door. En die zeggen van onze maximale doelstellingen die blijven bestaan. En we wijzen ook alle veiligheidsgaranties af. Lavrov heeft er weer het een en ander over gezegd. En die heeft dan gezegd nee we houden ons gewoon aan de afspraken van 2022 Istanbul. Dat was het Istanbul protocol. Dat bevat toen geen raamwerk voor veiligheidsgaranties. De enige Degene die de veiligheidsgarantie zouden afgeven... dat zouden Rusland en China zijn. Ja,

weet je. De situatie is totaal veranderd na vier jaar. En nog blijven ze gewoon vasthouden aan het Israël-protocol van 2022. Op die manier kom je niet veel verder. En de enige manier om nu verder te komen volgens mij... is inderdaad door middel van economische prikkels... Trump overstag te krijgen

Speaker 1

En dat is misschien wel kansrijk...

Speaker 2

Dat zou heel kansrijk kunnen zijn. Ten meer omdat er nu wordt gezegd van... oké, als er dan een deadline komt in juni... Zelensky heeft daarvan gezegd... dan gaat Trump, als we ons niet aan die deadline houden... zowel Rusland als Zelensky, als dus Oekraïne onder druk zetten. Nou, dan wordt dat heel kansrijk.

Speaker 3

Moet je je voorstellen hoe die... Hoe goed de Russen eigenlijk Trump en zijn regime-genoten lezen.

Speaker 4

Als

Speaker 3

je dat parallel ziet met de Verenigde Arabische Emiraten... staat ook weer een stukje de Financial Times. Dat beetje al 500 miljoen van een prins daar... de spyprins in dat crypto gebeuren, hè? Nou, hier ook weer van. Dat is een ongelooflijk grote economische deal. is nog een paar nullen meer. Vermoedelijk over olie, over de Arctic, over kritische metalen. Ik weet het allemaal wel niet.

En dat verklaart natuurlijk perfect waarom Trump eigenlijk steeds gezegd heeft... Ja, je moet gewoon maar die Donbass opgeven, beste Zelensky.

Speaker 5

Maar wat doet die spyprins in het crypto gebeuren dan?

Speaker 3

Dat is echt een ongelooflijk verhaal. Die heeft dus een deal gemaakt met Trump. Ik wil wel 500 miljoen investeren in die crypto bedrijf van jullie. Maar dan moet de VAE dus de Nvidia chips

Speaker 2

krijgen.

Speaker 3

En dat hebben ze ook gekregen. Het is een uitzonderlijk regime, om het zo

Speaker 1

maar te zeggen. Dus misschien moet je ook niet zozeer zeggen... dat de Russen heel knap zijn in het lezen van Trump... maar dat

Speaker 3

Trump nogal makkelijk

Speaker 1

had

Speaker 4

te

Speaker 1

lezen. Geef hem 500 miljoen. En hij

Speaker 2

is tevreden. Je moet een kind zo af en toe wat in het speeltje geven. Het kost wat. Dat speelt een beetje. Dat dan weer wel. Ja, ja

Speaker 1

Zullen we dan eens even kijken wat Europa daaraan probeert te doen? Dan komt er opnieuw een sanctiepakket aan. Heeft dat

Speaker 3

tanden? Ja, is wel belangrijk hoor. De Russische export van ruwe olie over zee... is natuurlijk sterk afhankelijk van westerse maritieme dienstverleners. Waaronder tankers, waar we vaak over praten. Meestal geregistreerd in Griekenland, Cyprus en Malte. Maar natuurlijk ook verzekeringen, financiering... toegang tot havens en technische onderhoud. Ik geloof dat er iets

Speaker 1

van 90 of 95 procent daarvan gebeurt

Speaker 3

in Europa. Exact. Dus nu worden er nog eens 43 tankers toegevoegd aan de bestaande EU-sancties... waarmee het totaal op 640 schepen komt. En dat gaat dus over schepen die betrokken zijn bij onderwijkingspraktijken... zoals ingewikkelde eigendomstructuren, vlagwisselingen... en alternatieve verzekeringsregelen... De EU heeft nu ook een glijdende schaal ingevoerd... voor het bestaande plafond voor de olieprijs. En is van plan een actuele lijst

van sancties tegen tankers bij te houden. Het gaat overigens niet alleen op het transport van olie... maar ook op de invoer van specifieke metalen, chemicaliën... en zelfs kritieke mineralen. Iedereen probeert nu uit te zoeken welke dat zijn. En Bloomberg denkt dat het gaat over iridium, rhodium, platina en koper. Maar dat is nog niet zeker.

Speaker 2

Er is één klein probleempje. Het VK moet wel meedoen... omdat de meeste verzekeringen via clubs in het VK worden afgesloten. Lloyds of London waarschijnlijk Om maar wat te noemen. Dus dat moet wel gebeuren. Dus ik ben heel benieuwd hoe de Britten... die altijd optrekken met de Europese Unie op dit gebied... hoe die daar tegenover staan. Er zijn

Speaker 1

een aantal belangrijke bijeenkomsten. De legercommandanten komen bijeen. Er is een EU-top. En het eind van de week de Munich Security Conference... die elk jaar weer veel belangrijke mensen op dit terrein bij elkaar brengt

Speaker 2

Het is een belangrijke week voor de Europese veiligheid... omdat er moet worden gesproken over een antwoord... of eigenlijk de crisis die ontstaan is door Groenland... van hoe gaan we nou eigenlijk ons verhouden tot Amerika? In hoeverre willen wij ons nu helemaal gaan afwenden van Amerika? Of willen we toch de banden afhouden? Wat is dan de strategie? Gaan we door met slijmen? Of proberen we toch een wat hardere koers te ontwikkelen... waardoor we wat meer loskomen te

staan van de Verenigde Staten? Of dat nu gebeurt of op langere termijn... Zeg het maar. Woensdag komen de CDS'en, de chef-deventiestafel... van de Europese Unielanden bijeen. Dan gaat het vooral over Oekraïne. Daar zal weer worden gevraagd door de minister van Defensie van Oekraïne... om meer Petriëns en Nassams raketten. Maar, zo wordt er ook gezegd, er zijn toch wel sterke aanwijzingen... dat er ook wordt gesproken over een plan B voor de eigen veiligheid... En dat betekent dat dat plan B

er moet zijn. Nou, dat is precies ook de terminologie die wij in de podcast hebben gebruikt... zou ik zo zeggen. Hoe moet je dan je veiligheid organiseren... als je gelost gaat maken van de translandse relatie? Dat is echt een belangrijk punt. En jij had er ook nog iets over, Hugo.

Speaker 1

Ik zag net voordat we gingen opnemen het ANP-bericht binnenkomen... dat het niet helemaal kon plaatsen. Ze hebben het ook opgehangen aan een niet-nadergenoemde ingewijde. Maar het bericht is dat de VS... Het beveloverdragen van twee belangrijke NAVO-hoofdkwartieren aan Europese topmilitairen. Dat zou dan gaan om Napels en het Amerikaanse Norfolk

Speaker 2

Ja, dat zijn dus twee joint force commando's. Dat zijn echt satirische commando's.

Speaker 1

Zoals je dat ook in

Speaker 2

Brunssum hebt, is het

Speaker 1

dat? Ja, we hebben

Speaker 2

er drie. Brunssum gaat over het noorden van Europa. Maar het echte noorden van Europa valt onder Noorvolk... en het zuiden valt onder Napels. Dat zijn dus de hoofdkwartieren... die grootschalige militaire operaties aansturen. Nu is er hard over gevochten van wie onder Brunssum zou vallen... Normaal gesproken moesten het noorden, dus de noordelijke landen, Scandinavische landen, die zouden onder Brunsen

moeten vallen. Die hebben er hard voor gevochten om het onder Noordvolk te laten vallen, omdat daar een Amerikaanse generaal aan de top staat. En zij willen dus echt absoluut die connectie houden met de Amerikanen. Dat gaat... niet worden op deze manier. En dat betekent dus dat... en dan is het maar zeer de vraag of Noordvolk... ook Noordvolk blijkt. Of dat het Joint Force Commando gewoon... misschien wordt afgeschaft en toch weer wordt geïntegreerd... met Brunssum. Dit kan alles veroorzaken.

Dat weet je op dit ogenblik niet. Je kunt dat niet goed voorspellen. Maar ik denk dat de landen... die het betreft... niet heel blij hiermee zullen zijn. En dat brengt me op het punt... realiseer dat deze landen, Noorwegen, Zweden... maar ook Duitsland en Nederland is nu ook bekend geworden... zeer sterk aan het nadenken zijn... over hoe kunnen wij met de Fransen op nucleair gebied gaan samenwerken

Speaker 1

Daarvoor is die link

Speaker 2

met Amerika steeds zo belangrijk... dat je

Speaker 1

daarmee een link houdt naar de Amerikaanse atoomparaplu. Exact

Speaker 2

maar als je dit dus gaat doen... Als je hierover gaat nadenken, hoe je daarover kan nadenken... dat is niet heel erg ingewikkeld. Dat moet je vooral kijken in eerste plaats naar de Franse kernwapens. Want die kunnen ook worden geplaatst onder de Franse gevechtsvliegtuigen. Die kan je stationeren op... vliegvelden van bondgenoten. Maar dit heeft enorme consequenties ook voor de afschrikking... die tot nu toe wordt gegarandeerd door de Amerikanen.

Maar laat het garanderende maar vanaf, want dat is precies het probleem. Dat weten we niet. Even terug naar die Munich-conference. Dat is vrijdag pas. Dus donderdag hebben we... De Europese top. De Europese top en er wordt een economische top. En dat wordt echt interessant wat daar gebeurt. Er moet worden gesproken over regelgeving. Nou die moet worden afgebroken in Europa. Dus versterking van de concurrentie en macht. Versterking van de

interne markt. Minder afhankelijkheid van kritische materialen. En wat je daar ziet en dat wordt echt interessant. Is dat Macron die heeft al een voorstel. En dat is bekend bij Costa en bij von der Leyen. Waarin hij zegt... Ja, we moeten heel erg veel minder afhankelijk worden van Amerika. We moeten echt ontzettend onze best doen om compleet autonoom te worden. En iedereen is het wel eens dat er minder afhankelijkheden moeten komen. Maar hij wil dat doen door

middel van publieke investeringen. Dus Europa moet zelf gaan investeren. Daar staat tegenover Messe en Maloney... En die zeggen, ja nee, wij willen niet zo'n protectionistische beleid als wat Macron hebben. Maar wij willen gewoon ook handel kunnen drijven met andere delen van de wereld. En wat er nu is gebeurd, er is dus ook een memorandum... een stuk, een joint position paper heet dat in het jagon... van Baltische landen, Nederland en Zweden, is gepresenteerd. Volgens mij is het allemaal

nog niet bekend wat er precies in staat. Maar dat onderstreept eigenlijk ook die Mets Maloney kant. En

Speaker 4

ik

Speaker 3

kan

Speaker 2

me dat wel voorstellen, want de afgelopen dagen was ik in New Delhi... daar ging het hier ook over... Ja, je moet niet al te protectionistisch worden in Europa. Dat je je zo autonoom mogelijk probeert te maken. Maar zorg ook dat je diversificeert. Dat is ook precies wat Mets en Maloney willen. En ook kennelijk ook Nederland in de Baltische Staten en Zweden. Want er zijn wel enorme... om ook handen te drijven met andere delen van de wereld...

die ook gewoon echt de boel nu open gooien. Ik bedoel, in Delhi waren er hoogwaardigheidsbekleden... die zeiden van, nou, door Amerika moeten we misschien maar niet meer praten... over de Indo-Pacific, maar over de Euro-Pacific. Dus ook daar was het denk ik compleet omgeslagen de afgelopen weken

Speaker 3

Je ziet dus de oude tegenstelling tussen aan de ene kant... het Franse beleid van protectionisme... samen met een Europese industriepolitiek...

Speaker 4

Ook

Speaker 3

voor je had dus Europese producenten. En tegenover het Nederlandse, Zweedse, Duitse beleid... dat toch meer ook open wil zijn naar de rest van de wereld. En dat heeft dus zowel een economische poot, handel... maar ook dus een defensiepoot. Daar speelt precies hetzelfde. Ja, exact

Speaker 2

Helemaal gelijk in.

Speaker 3

En ik denk dus dat Macron dit gaat verliezen.

Speaker 2

Ja, er zal wel weer intussen wegkomen. Veel meer Europese investeringen... in kritieke industrieën zoals chips... Maar dat gebeurt eigenlijk al. Op dat punt

Speaker 1

overigens is IMEC, Belgisch Onderzoeksinstituut, heeft een testlijn geopend voor de productie van chips. Er is 2,5 miljard euro in geïnvesteerd, onder meer door de EU. Ook nationale overheden, ook ASML doet daarin mee. De bedoeling is dat in 2030 de EU daardoor zijn aandeel in de wereldwijde chipproductie verdubbelt naar 20%. Dus het is in zekere zin een Franse oplossing... dat je dus meer samen iets doet en daar gezamenlijk in investeert.

Ook in dit verband, misschien roep ik ook meteen maar eventjes... in verband met die aankomende top... heeft Von der Leyen, Europese commissievoorzitter... een brief geschreven aan de EU-leiders... waarin zij benadrukt dat als concurrentievermogen... of gezamenlijk besluiten nemen... worden bedreigd door de unanimiteitsregel... dat we dan meer moeten gaan werken met kopgroepen, wat kan... Als je dus met meer dan

negen leden samenwerkt. Dat heet dan versterkte samenwerking. En ja, als je dat gaat doen, dan kan er ineens een herloop

Speaker 2

Ik denk dat dat gaat gebeuren, ja. En als het niet gaat gebeuren, jongens, dan hebben we een probleem in Europa. Het is wel een make-or-break moment, denk ik. Niet alleen maar deze week. Maar eigenlijk vanaf Groenland tot de komende paar maanden... van wat gaat er dan gebeuren? Worden we echt een geopolijke speler of niet? En worden we minder kwetsbaar daardoor... van de gillen van leiders als Trump of Putin of Xi

Speaker 1

Groenlandcrisis is nog steeds niet voorbij. Overigens zegt de Deense minister Rasmussen van Buitenlandse Zaken... die sprak in Groenland met zijn Groenlandse collega... die zeggen dus ook, ja, we zijn in een iets betere positie gekomen... maar de crisis met de VS is nog niet voorbij... En onder dat gesternte komt men dan dus vrijdag bijeen in München. En

Speaker 3

dan moet je je even voorstellen, jongens. Vorig jaar met fans, daar hebben we uiteraard over gesproken. Dat is natuurlijk verschrikkelijk. Fans die zeiden dat wij eigenlijk bezig waren... om onze eigen bevolking te vervangen. De grote replacement theory, dat was aan de hand. Nou, nu ligt er dus een rapport, dat kan iedereen lezen... en daar lusten de honden geen brood van als je het door Trump-bril zou bekijken. En daarmee bedoel ik dus gewoon, er wordt gewoon gezegd... we

kunnen absoluut niet meer rekenen op Amerika. Ik zat er gewoon keihard in, hè. En ook, we moeten militair onafhankelijk worden... en we delen dezelfde waarden niet meer... Het lijkt mij, jongens, dat Vance komt niet in München. Het kan zijn dat Rubio wat diplomatieker is. Dat hij een beetje low-key gaat spelen. Maar het lijkt me de kans ook niet gering... dat Trump natuurlijk gaat reageren op zo'n rapport. Want hij laat nooit wat lopen, weet je wel. Dus ik ben ook

heel benieuwd wat er in München gaat gebeuren. Want nu zijn eigenlijk een beetje de maskers af. Ook aan de Europese kant. Vroeger dan... waren we altijd, of dan lieten we ons overrulen door Trump... of we keken een andere kant op. En nu kan dat dus minder gemakkelijk met zo'n rapport... en ook met al die opvattingen. Groenland heeft er zo verschrikkelijk in gehakt... in de publieke opinie ook. Dat heb je ook gezien. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Speaker 2

Het is erg van aan het veranderen. Wat ik zei, in India, in New Delhi, vooral zaterdag... was het echt zo dat er een enorme slag was gemaakt. Echt heel bijzonder wat je ziet. En ook bij de Europeanen. En die zeiden van... we laten nog niet eens het achterste van onze tong zien. Want eigenlijk willen we nog veel verder gaan... en compleet onafhankelijk worden. Wat misschien niet kan. Maar we zijn ook toch bang hoe we dat precies

moeten gaan... presenteren aan onze achterban. Dat speelt natuurlijk in... typisch van die... hele pro-Amerikaanse landen... zoals Nederland speelt dat heel sterk. Maar

Speaker 3

het

Speaker 2

speelt ook in Polen. Maar ik sprak met Polen daar... en die zeiden van... wat dat betreft zijn we weer om... en we geloven het gewoon niet meer... wat Amerika zou kunnen doen. En we moeten dus gewoon zo snel mogelijk een eigen kernwapen hebben. Werd eraan toegevoegd. En ik kan je melden, dat zijn niet de eerste... de beste die dat zeggen.

Speaker 1

Laten we naar

Speaker 2

Amerika zelf

Speaker 1

na het volgende. Welkom terug. Ik heb hier genoteerd de Superbowl en de Olympische Spelen. Wat is daarmee

Speaker 3

Laat dat maar heel kort doen, want het is echt allemaal te vreselijk voor woorden. In de Superbowl, je weet dat dus in Amerika, wordt er 140 miljoen mensen bekeken. Dat is echt een ongelooflijke belangrijke gebeurtenis. Nou, daar was ook de zogenaamde meneer Bad Bunny. Dat schijnt geloof ik een zanger te zijn. Ik weet het al een

Speaker 5

beetje

Speaker 3

Je bent

Speaker 5

goed op de hoogte van de huidige popcultuur, Arie. Dat weet ik heel

Speaker 3

goed. Ik kan de opusnummers van de strijkkort van Beethoven op mijn hoofd. Maar hier weet ik niks van. Niet de

Speaker 5

opussen

Speaker 3

van Bad Bunny. Ik weet niet

Speaker 5

of

Speaker 2

dat nou echt een geweldig... Nou ja, laat maar

Speaker 3

Goed, deze man komt oorspronkelijk uit Puerto Rico. Hij sprak dus in het Spaans bijna geheel. En het was ook wel duidelijk dat hij niet zo geweldig pro-Trump was. Dan krijg je gelijk natuurlijk een reactie van Trump op Truth Social. Dat het gewoon... Allemaal verschrikkelijk was. The worst ever Superbowl halftime Ik laat het daar maar bij liggen. Wat is er dan nog meer gebeurd? Oh ja, de democraten zijn natuurlijk nog steeds bezig. Nee, de Olympische Spelen. Wat was er nou bij de Olympische

Speaker 6

Spelen

Speaker 5

Nou

Speaker 3

dat zal ik even

Speaker 5

zeggen. Het punt is, er werd enorm boegeroep tijdens de Olympische Spelen. Voor fans

Speaker 2

En toen Jay Defense in beeld kwam. Nou ja, dat is tot daartoe. Maar wat er gebeurde is dat het heel interessant was... van welke tv-zender wat uitzond. De BBC zond het gewoon integraal uit. Dus dat boegeroep was te roepen. Maar NBC, daar was het boegeroep niet te roepen. Dus te horen. Dus er is dus een discussie ontstaan. Zijn die Amerikanen nu ook zelfs bezig met zelfcensuur? En het

antwoord is vermoedelijk wel... En dat leidde natuurlijk weer tot een discussie van hoe we dan omgaan met dat land waar ook sprake is van zelfcensuur. En waarbij je leiders hebt die gewoon gehaat worden door grote delen van de wereld. Maar die zichzelf wel graag op een voetstuk willen plaatsen. En wat betekent dat dan voor A, het wereldkampioen voetbal, dat dit jaar wordt daar gehouden. Of 2028 de Olympische Spelen van Los Angeles en dan is Trump inmiddels 82.

Speaker 1

Een mooi sportblokje hier aan het begin van ons Amerika-blokje. Maar het is wel

Speaker 5

geopolitiek, hè

Speaker 3

Er was een skier, meneer Hess, en die heeft ook gezegd dat hij niet helemaal... gelukkig is om Amerika te vertegenwoordigen... waarmee hij zo'n kritiek op Trump gaf. Nou, dan zegt Trump... wat een loser. Weet je waar we dat aan moeten denken? Weet je, Trump 1... die zei ook de meest verschrikkelijke dingen... over McCain, weet je nog? Ja, McCain heeft zich gevangen laten nemen in Vietnam. Dan ben je geen willaar. Hij heeft een soort... een soort hele vilijne... gemene mentaliteit ook.

Hij vindt het gewoon... Ja, loser. Kan je je voorstellen dat een president eerder... een loser heeft gezegd tegen een sporter? Ik kan me dat gewoon niet... Er zit iets mis met die bedrading

Speaker 5

daarboven

Speaker 3

Wat verder? Nou, wat verder hebben we dan nog... Oh ja, er was ook nog een mevrouw Amber Klan... die mevrouw schaatst. We maken er een heel sportblok van weer

Speaker 5

BWB, dat heb je allemaal gezien eigenlijk

Speaker 3

al. Zeg eens wat over

Speaker 5

je

Speaker 3

weekend. GELACH Zij is dus part of de LGBTQ-community. Nou, dat is ook reden genoeg om alle social media kanalen open te zetten. En die mevrouw dus echt... Nou, het is toch vreselijk, jongens. Ik vind het allemaal zo erg. Ik stop nu ook maar gewoon. GELACH Oké, was dit alles wat we hebben over Amerika? Ja, dit was wat we hebben over Amerika

Speaker 1

Ik had nog genoteerd dat de Cubaanse regering heeft gezegd... buitenlandse luchtvaartmaatschappijen heeft gewaarschuwd... dat ze binnen 24 uur zonder brandstof voor vliegtuigen komen te zitten. Trump heeft landen die olie naar Cuba exporteren gedreigd met heffingen. Moskou hekelt wat het noemt verstikking van Cuba...

Speaker 2

Dat is ook zo. De landen worden overstikt. Dat is zeker. En de vraag is hoe lang het regime... Nou, wat is het? 65 jaar of zo? Het inmiddels doet. Hoe lang dat nog doorgaat

Speaker 6

Ja, ja. Venezuela, zei Rob. Jij geloof ik nog iets over

Speaker 2

Nou ja, het is wel interessant natuurlijk... dat onder druk van Amerika... daar dan weer politieke gevangenen worden vrijgelaten. Hm. Ja, ik bedoel, normaal gesproken bemoeien de Amerikanen zich daar niet mee. Maar inmiddels is het al bekend. Maar Dukanipa, een bekende oppositieleider... die werd onmiddellijk gekit nadat hij was vrijgelaten. Ja, dat is onvoorstelbaar.

Speaker 1

Maar goed. Nou, laten we doorgaan naar het Midden-Oosten. Wie biedt?

Speaker 3

Nou, Iran, dan moeten we dat maar doen, hè. En dat maakt de dilemma's nog veel groter van al die vlootopbouw. Gewoon alle hervormers, ook de hervormers die heel beleefd waren naar het regime... en ook niks lelijks over het regime gezegd hebben... die worden allemaal in de gevangenis gezet nu. Ook de Nobelprijswinnaar, die mevrouw, gaat voor zeven jaar de bak in... En dat maakt de druk natuurlijk weer groter om er wat aan te doen. En het is natuurlijk

sowieso al dat Netanyahu druk uitoefent op Trump. Hij gaat dus nu eerder naar Washington toe om bij Trump te lobbyen. Om ook te praten over het Iraanse missalprogramma. Want jullie weten dus dat Netanyahu heel graag regime change wil. Dat wilde hij al dertig jaar, bij wijze van spreken. Dus die zit ook druk op te voeren bij Iran. Over dat

Speaker 2

rakettenprogramma, hier wordt natuurlijk gewoon gesproken. Daar is over gesproken in Edelbaan. Overigens komt er volgende week een nieuwe ronde. De Amerikanen willen betekenisvolle en significante concessies hebben van Iran... maar die komen er niet. Dat is toch wel problematisch. Die Iraners willen helemaal niks... En als het zo doorgaat, dan ga je dus inderdaad... in de richting van een nieuwe confrontatie. En die Israëli's zeggen van, dat doen we

zo nodig unilateraal. Maar dan wordt het wel interessant. Want als je dus gewoon kijkt... en interessant, maar niet direct bemoedigend... als je kijkt wat er vanuit de Republikeinse garde nu is gezegd... van als dat gebeurt, als een aanval komt... Dan vallen wij bijvoorbeeld havens aan in Saoedi-Arabië. Bijvoorbeeld het King Fahd in de Sjelerhaven. Die ligt in Dubai. Maar het kunnen ook andere faciliteiten zijn. Dit is gewoon een

typisch geval van horizontale escalatie. En daar is voor gewaarschuwd door de golfstaten. Ook in de richting van Trump. Doe het niet. Hou je in. Want het leidt tot een regionale oorlog. En die wordt inderdaad nu op dit ogenblik uitgelokt door Iran. En dat is op zich nogmaals een tactiek... die je wel zou kunnen verwachten van zo'n land. Dat is natuurlijk eerder gebeurd. Dat heeft Salam Hussein heel lang geleden ook geprobeerd... toen hij werd aangevallen door de Amerikanen.

Toen begon hij ook Israël te beschieten. Dat heeft allemaal weinig opgeleverd. Maar dit zou wel eens wat meer kunnen opleveren. Want de relatie met Saudi-Arabië is op zich... Genormaliseerd tussen Iran en Saudi-Arabië. Dus dit is echt linkersoep wat hier gebeurt. Absoluut.

Speaker 1

Van Israël had ik nog genoteerd dat daar een wet is of wordt aangenomen. Nee, wacht. Dat een al heel lang bestaande wet die Joodse burgers verbiedt land te komen... weer een maatregel van Israël om daar land af te pakken van de Palestijnen.

Speaker 3

Ja, ze zijn gewoon eigenlijk langzaam stapje voor stapje bezig... om die hele Westbank over te nemen. En dus een Palestijnse staat helemaal onmogelijk te maken. Dat is wat er gebeurt We laten ze hier even bij voor vandaag. Nog even één Japan. Heel kort, want het is wel een belangrijk land... Dat is een land dat in de grond heeft staan... dat het eigenlijk geen krijgsmacht mag hebben. Omdat dat land in de Tweede Wereldoorlog... zulke vreselijke dingen allemaal heeft gedaan.

Nu is het natuurlijk een land dat heel bang is voor China. En daar hebben ze ook hele goede redenen voor. En die mevrouw Takachi is heel populair. Die heeft nu echt een meerderheid, een supermajority... in die 465 leden House of Representatives. Dat heeft ze 316... Zetels is echt heel veel. En deze mevrouw wil ook graag zowel de krijgsmacht meer inhoud geven. Waar je dan geen krijgsmacht noemt. Dat noemen ze dan self-defense forces. En zij is ook een mevrouw die heel

erg praat over immigratie. Terwijl Japan nauwelijks immigratie kent. Maar dat is een heel belangrijk thema in Japan. Er zit gewoon een Havik-dame die daar dus probeert... de koers bij te sturen

Speaker 1

En ook Japan kan denk ik minder vertrouwen hebben... in Amerikaanse bescherming. Net zoals alle Amerikaanse grondgenoten

Speaker 2

Het probleem voor China is dat deze mevrouw... tamelijk anti-Chinees is. Ja, dat is zo.

Speaker 1

Bedankt

Speaker 2

Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android