Europa hervindt zelfvertrouwen - podcast episode cover

Europa hervindt zelfvertrouwen

Feb 16, 202624 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De podcast analyseert de militaire en economische situatie in Oekraïne en Rusland, inclusief de uitdagingen met Starlink en de Russische schulden. Er wordt dieper ingegaan op de onderhandelingen over een staakt-het-vuren, waarbij Donald Trump druk uitoefent op Zelensky voor territoriale concessies, wat als contraproductief wordt gezien. Europa profileert zich sterker tegenover het MAGA-gedachtegoed, ondanks pogingen om dit te exporteren, en landen zoals Canada en India zoeken militair-economische onafhankelijkheid van de VS. Tot slot wordt de situatie in Gaza en Trump's bemoeienis met Israëlische politiek besproken.

Episode description

Trump blijft Zelensky onder druk zetten | Rubio oogst applaus | En prijst Orbán

Trump zet Oekraïne onder druk voor een staakt-het-vuren en ingrijpende concessies in de Donbas, terwijl Rusland militair vastloopt en de eigen economie verder wegzakt. Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk duiden hoe Washington veiligheidsgaranties koppelt aan territoriale concessies, en waarom dit volgens hen de omgekeerde wereld is. Ze schetsen tegelijk hoe Rusland met torenhoge verliezen kleine terreinwinst boekt, kampt met oplopende schulden en inflatie, en wanhopig zoekt naar een alternatief voor Starlink.

Europa profileert zich in München nadrukkelijker tegenover het MAGA-kamp, maar blijft afwezig aan de onderhandelingstafel over Oekraïne. Rob en Arend Jan bespreken hoe Europese leiders steun aan Oekraïne beloven, botsen met Viktor Orbán en zijn Hongarije, en worstelen met de export van het MAGA-gedachtegoed. Ze laten zien hoe Canada zich militair-industrieel losmaakt van de VS en hoe de spanningen rond Gaza, de Board of Peace en Trump’s bemoeienis met Netanjahu’s corruptiezaak de breuklijnen in de westerse alliantie verder verdiepen.

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is maandag 16 februari. Rusland heeft afgelopen nacht Oekraïne aangevallen met zes raketten en 62 drones. Inslagen zijn gemeld van één raket en negen drones. Over schade heb ik nog niks. Rusland zegt 49 Oekraïnse drones te hebben neergehaald... van een onbekend aantal, maar alleen al richting Moskou... zijn er

Oorlog Oekraïne: Status en Economie Rusland

meer dan 100 geteld. Belgorod, dichtstbijzijnde grote Russische stad... is opnieuw zwaar getroffen door drones en een raket... met weer schade aan de elektriciteitscentrale daar. Noordelijker, Bryansk, nog zo'n grensregio... daar ging ook het licht uit na bezoek van Oekraïnse drones. In Kiev ondertussen is de stroomvoorziening weer goed deels hersteld. Gisteren werd een massale Oekraïnse doonaanval gemeld... richting de bezette Krim en Krasnodar. Dat is als je dan zeg maar

doorvliegt naar het oosten. Met schade aan Taman, Zwarte Zeehaven. En elders nog een olieterminal. En ook schade zelfs in Sochi helemaal. Dus aan de oostkant van de Zwarte Zee. Waar ze nog wel eens een keer de Olympische Winterspelen hebben gehouden in andere tijden. Op de grond in Kharkiv en Zaporizhia wat Oekraïnse terreinwinst gemeld en elders Rusland weer wat,

maar dat stelt ook allemaal weinig voor. President Zelensky zei dit weekend in München dat inmiddels geen energiecentrale in Oekraïne meer onbeschadigd is en de luchtverdediging een groot probleem, maar dat Rusland niet aan de winnende hand is en met torenhoge verliezen minimale terreinwinst boekt.

Speaker 2

Ja, maar Gerasimov, de hoogste militair van Rusland, die schept lekker op over de enorme vorderingen die zijn gemaakt de afgelopen tijd. Twaalf dorpen die zouden zijn veroverd. Totaal 200 vierkante kilometer. Dat wordt ook inderdaad door onafhankelijke bronnen wel bevestigd dat dat zo is. Maar 200 vierkante kilometer is niet zoveel. Want daar staat namelijk tegenover dat de Oekraïners... eigenlijk ongeveer evenveel weer terug hebben veroverd. Dat is ook niet zo heel

erg veel. Maar bij Julia Polen in de Zaporizhia-oblast... gebeurt dat op dit ogenblik. Dus je kan bijna zeggen dat het 1-1 is voor de beide partijen. En wat ik wel heel erg interessant vind... is dat het verdwijnen van Starlink voor... de Russen toch wel een groot probleem aan het opleveren is. En ze zijn dus nu bezig om systemen te lanceren... die dan in de stratosfeer moeten komen. Dat is pakweg 20 kilometer hoogte. En daar worden platformen geparkeerd,

om het maar even heel huiselijk te zeggen... Met 5G communicatienetwerken erin. Maar de mailbloggers zijn buitengewoon sceptisch. Die zeggen dat gaat niet echt werken op dit ogenblik. En we, de Russen, hebben wel echt een redelijk probleem.

Speaker 1

Dat

Speaker 2

klinkt ook niet als een korte termijn oplossing. Iets wat je even

Speaker 1

regelt. Nee, ja.

Speaker 2

Nee, maar ik heb het eerder gezegd, jongens. Ik vind het gewoon echt idioot dat die Russen dus niet in staat waren... om een alternatief te hebben voor Starlink. Dat ze dus inderdaad via diefstal van Starlink-terminals... een operatie daar moesten uitvoeren. En dat ze daar dus geen alternatief voor hebben. Ik vind dat echt zeer opmerkelijk.

Speaker 1

Ja, ze hebben daar toch in de ruimtevaart... sinds Yuri Gagarin ergens wat laten liggen.

Speaker 2

Ja, de hele ruimte hangt vol met Russische satellieten. En dit kunnen ze niet. En dat is toch wel raar.

Speaker 1

Ook economisch blijven berichten binnenkomen dat het echt... Ja, nu echt. We hebben er al vaker over gespeculeerd. Je weet ook niet waar het ophoudt, waar het instort. Maar het gaat wel echt slecht.

Speaker 2

Het gaat echt slecht. Als je nu kijkt wat de schulden zijn... dan zijn die de afgelopen tijd in dollars 60 miljard toegenomen. Er zit nu een totale schuld van ruim 300 miljard... En die hele schuld is behoorlijk toegenomen. Dus sinds vorig jaar. Het gaat gewoon niet goed. En datgene wat ze nog aan reserves hebben. Dat zijn eigenlijk onbruikbare reserves. Want er staat feitelijk. Niks van enige waarde tegenover. Dus nee, er

zit echt wel een probleem in. En wat je dus nu ziet is dat de centrale bank bezig is... om de rente enigszins te verlagen... zodat ze wat meer geld kunnen aantrekken... onder andere van particulieren, van investeerders... voor de defensieindustrie. Het gaat echt slecht. En de inflatie loopt ook weer een beetje op. En dat heeft onder andere te maken met het feit... dat de btw net verhoogd is van 20 naar 22 procent. Het

Speaker 1

gaat gewoon niet

Speaker 2

goed...

Speaker 1

Tegelijk blijven ze met maximanistische verhalen bij onderhandelingstafels aanschuiven. Dinsdag en woensdag wordt er verder gesproken in Geneve. Dus tussen Rusland, Oekraïne en de VS. Wat ik in elk geval zo her en der oppik... Oh, dit was van Zelensky zelf. In München zei hij dat hij van de VS voor de duur van tenminste 20 jaar... een Amerikaanse veiligheidsgarantie... voor die

Trump Zet Oekraïne Onder Druk

kan instemmen met de staak te vuren. Hij waarschuwde tegen een halfbakkenakkoord... omdat het een illusie zou zijn dat Poetin zich zou neerleggen... bij de huidige stand van zaken... Maar hij stelt zich wel meewerkend op. Hij zegt ik wil een deal voorleggen aan een referendum. Ik ben ook bereid verkiezingen te organiseren als er een staak tot vuren komt. Overigens verklaarde hij zich ook bereid tot een staak tot vuren om verkiezingen in Rusland mogelijk te maken. Want ik

heb een buitengewoon goed idee van hem. Kunnen we ook even meepakken. Ja. Trump staat er duidelijk anders in. Het was van vrijdag nog dat hij zei... Zelensky moet bewegen, anders mist hij een grote kans.

Speaker 2

Nou ja, ik vind dat wel het... Jan, ik weet niet wat jij ervan vindt... maar ik vind dit toch wel het allerbelangrijkste. Dat ik dus steeds meer berichten hoor... dat de Amerikanen eigenlijk druk zetten op Zelensky voor concessies. Dus hij moet een staart het vuur afkondigen. Hij moet ervoor zorgen dat delen van de dompers die nog niet veroverd zijn... worden overgedragen aan Rusland. En dan pas zou

er een veiligheidsgarantie door Amerika kunnen worden gegeven. Ja, dat is natuurlijk gewoon de omgekeerde wereld als je dat gaat doen. En dat betekent eigenlijk dat hij de Oekraïners op dit ogenblik chanteert... en de Russen eigenlijk gewoon in de kaart speelt. Ik bedoel, als dit het is, dan zou ik als Poetin ook gewoon nooit ophouden met vechten.

Speaker 3

Het is nog erger. Hij noemt dus Zelensky als grootste obstakel. Dat heeft hij al drie keer gezegd. Dat is echt gewoon een klap in het gezicht van Zelensky. En wat ik ook niet zo goed begrijp is dit. Wij zeggen heel vaak ook in deze podcast... Europa is eigenlijk helemaal niet zo zwak. Want we hebben dus die bevoren tegoede.

En we hebben ook enorme sancties. Het zou natuurlijk voor Poetin zo langzamerhand... ook wel interessant kunnen zijn om toch ergens... een bestand te doen en dan direct ook die bevoren tegoeden... en ook die sancties daar enige verlichting te krijgen. Hij heeft het heel erg nodig. Maar Europa zit niet eens aan tafel. En hoe is het eigenlijk mogelijk dat Europa zich niet aan tafel weet te frummelen... terwijl het toch een hefboom heeft... in de vorm van die economische dingen die ik net noemde

Speaker 2

Nou, ik denk dat de verklaring eigenlijk een redelijk simpel is. Trump wil dat niet. Trump vindt dat hij de baas is. En iedereen heeft zich getischikken. Hij bepaalt... Hij denkt in termen van invloedssferen. En ik denk eerder gezegd ook dat hij Europa ziet. Ook al ligt dat niet aan de westelijke halfgrond. Behalve natuurlijk een stukje van Engeland en Holland. Dat wij gewoon doen moeten wat er gezegd wordt uit... in Washington. Ik denk dat dat het ongeveer is. Dat

er gewoon helemaal niet over wordt nagedacht. En bovendien vindt hij dat allemaal maar heel erg ingewikkeld... om met nog een partij aan tafel te zitten. Dus ik denk dat hij gewoon een deal wil... en dan wil hij de Europeanen die deal doen de strot duwen. Ik denk dat dat het ongeveer is

Speaker 3

Ik denk het ook, maar dat betekent dus dat Poetin... die wil natuurlijk op een gegeven moment... Van Trump kan hij alles krijgen wat hij wil, maar Zelensky voorkomt dat natuurlijk. Dus op een gegeven moment moet Poetin met een economie die echt aan het instorten is... toch met Europa gaan praten, vanwege die argumenten die ik noemde.

Speaker 2

Volstrekt met je eens. Alleen dat kan nog wel eventjes gaan duren. Want als je een president genaamd Trump tegenover je hebt zitten... waardoor je toch in staat moet worden gesteld... op een of andere manier om de rest van de Donbass zonder te vechten in bezit te kunnen nemen... dan is er geen enkele reden, ook al gaat het economisch buitengewoon slecht... om op te houden met vechten. Want dit is gewoon een race tegen de klok geworden

Speaker 1

Dan kan je je misschien wel afvragen als Trump Europa onder druk zet... om maar akkoord te gaan met de slechte vrede. Of het dat wel gaat doen. Dat waren niet de geleiden uit München afgelopen week. Daar moeten we maar even zo over verder praten. Eerst misschien, want iedereen zat daar natuurlijk te kijken naar Rubio, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken. En of hij met een milder verhaal zou komen dan vorig jaar J.D. Vance. Nou, het was

Europa Verwerpt MAGA-gedachtegoed

inderdaad een mildere toon. Over de inhoud zullen we het zo ook verder hebben. Maar daarna is hij doorgereisd naar de grote vrienden Orbán en Fico. En vandaag zei hij in Hongarije dat Orbán het lichtend voorbeeld was voor Trump. Dus is het inhoudelijk wel duidelijk. Eénste meer waar de Amerikaanse regering staat

Speaker 2

Met enige verbazing heb ik gekeken aan Jan Vulman. Als je wil over dat applaus dat Rubio kreeg in München. Want ze wisten dat hij zou doorreizen naar Hongarije en naar Slowakije. En dat is natuurlijk een enorm signaal als je dat gaat doen. Dan weet je ook gewoon aan welke kant je staat. En wat er precies bedoeld wordt toen hij zei van... we gaan samen een nieuwe wereldorde opgeven. En vervolgens heeft hij daar een aantal concessies aan verbonden.

En feitelijk is dat gewoon het overnemen van de MAGA-agenda in Europa. Nou, dat gaat natuurlijk gewoon never nooit niet gebeuren. En dat is precies hetzelfde wat J.D. Vance een jaar geleden heeft gedaan in München.

Speaker 3

Hij zei exact hetzelfde. Wij zijn nog bezig onze beschaving uit te wissen... door allerlei mensen hier toe te laten. En hij zei letterlijk ook van... wij gaan door met onze grote internationale plan. En of jullie meedoen of niet. Dat zegt hij dus letterlijk. Dus alle reden om daar bezorgd over te zijn. Maar kennelijk waren ze daar zo blij met die toon... die wat lichter was dan Frans... dat ze dan maar gaan lopen klappen met elkaar... Ik vond overigens wel dat von der Leyen in zo'n panel

dan ook wel kritisch blijft. En Callas was zeker heel erg kritisch. En het is overigens ook zo dat von der Leyen nogal hard Rutte aanpakt.

Speaker 1

Ja

Speaker 3

nogal. Dat is wel belangrijk.

Speaker 1

Maar ook Roel en Mertz waren heel duidelijk. Citaat als wij geloven nog wel in vrijhandel en in wetenschap. En de cultuurstrijd van MAGA is niet onze. En de belofte, wij gaan Oekraïne gewoon blijven helpen. En ons doel is Rusland op de knieën te dwingen.

Speaker 2

Ja

Speaker 1

maar kijk,

Speaker 2

niemand gaat akkoord met... en het kan niet vaak genoeg worden gezegd wat Rubio zei. Die zei van, ga met ons mee. Dus Europa, ga met Amerika mee. Sluit met ons een nieuw pakt. Dat gebaseerd is op gedeelde beschaving. Nou ja, die beschaving heeft hij dus nu bezocht. Dat heet Hongarije. Maar de conclusie is vrij simpel... Als dus inderdaad Hongarije licht het voorbeeld is voor de Verenigde Staten en wij Europeanen serveren in belangrijke mate Hongarije af, dat

betekent dus ook dat we daarmee Amerika afserveren. Nou

Speaker 3

dat

Speaker 2

is denk ik een conclusie die nu wel getrokken mag worden.

Speaker 3

En bedenk ook goed nog eventjes waar Orbán dus voor staat. Die is dus gewoon voor persbreidel op een hele slimme manier. Gewoon als een krant nare dingen schrijft... dan vraagt hij aan een bevriende miljardair... koop die krant even op en die kolonist moet daar weg. In Amerika gebeurt dat dus ook. Vraag

Speaker 2

aan de Wall Street Journal. Die is trouwens heel veel van zijn lezers ongeveer kwijtgeraakt

Speaker 3

In Hongarije is het niet echt... In Hongarije zit nu een ongelooflijke, interessante strategiewisseling plaats. Jullie weten dat Magyar staat al een jaar voor, 10% boven Orbán. Maar ja, die spindokters zijn natuurlijk heel erg aan het denken. Die hebben nu het narratief veranderd, zoals dat zo mooi heette. En ze zeggen nu van, ja, wij geven toe... dat het

economische beleid van Hongarije is niet zonder problemen. Maar, beste kiezer... Kijk, als Maakijaar het wint, dan verliezen we de steun van Amerika. Dan verliezen we ook de steun van Rusland. En dan kan het allemaal nog veel slechter worden. En sommige experts schrijven dan in de Guardian-analyse... dat zou misschien wel weer kunnen helpen. Dat Orbán toch nog weer wint. Dus er staat wel heel veel op het spel. Want het zou zo leuk zijn als Maakijaar zou winnen. Want dat is

voor Europa natuurlijk ook heel aardig. Wat hij

Speaker 2

over Europa heeft gezegd afgelopen zaterdag, Orbán... Hij heeft de Europese Unie maar weer vergeleken met het Sovjet-regime. De Sovjet-dominance van tijdens de Koude Oorlog. Dat doet hij gewoon. Hij zegt dat is een tijd waartoe we niet willen terugkeren. Maar tegelijkertijd zag ik peilingen over de steun van de Hongaarse bevolking voor de Europese Unie. Die is gigantisch. Wat je nu ziet is dat dit soort boodschappen, dit soort retoriek... Het komt ook niet meer over bij de hele bevolking.

En het begint dus eigenlijk gewoon in de richting van Maguiar te gaan. Ja

Speaker 1

Ik had een beetje de indruk dat... Applaus voor Rubio zou je een beetje onderdanig kunnen zien. We zijn wel heel dankbaar dat hij niet zo hard tegen ons is als JD Vans. Maar die uitspraken van... die Europese leiders toch al heel andere... Het is heel duidelijk van hier staan wij voor. Hier blijven we voor staan. En we gaan niet mee met die Amerikanen. En dat was eigenlijk

Orbán's Tactiek en MAGA's Invloed

veel steviger dan vorig jaar... toen iedereen vooral heel erg geschrokken was... en hoopte dat we Trump nog maar een beetje bij ons konden houden. Nee, dat

Speaker 2

ben ik een beetje eens. Ik heb ook gewoon de koppen bekeken van in de kranten in de verschillende landen. In Nederland weet ik wel af hoor. Het woord opluchting was erg vaak te zien in de koppen... in Nederlandse kranten of Nederlandse websites... Niet in andere landen. En ook niet in de Verenigde Staten, interessant genoeg. Die zeiden, de Amerikaanse koppen duiden erop... dat de Europeanen in een hoger

staat van verwarring werden achtergelaten. Omdat Rubio nu, Fens destijds... en Colby, de onderminister van Defensie... die hadden eigenlijk allemaal een ander verhaal. En vervolgens kwamen ook nog eens een keer... met name de democratische parlementariërs uit Amerika eroverheen. Die maakt er helemaal gehakt van. Dus wat er nou precies allemaal aan de hand is, dat weet bijna niemand. Maar één ding is zeker, die beschaving waar zowel Vans als Rubio

op duidt, dat is het MAGA-verhaal. Dus die moeten we accepteren om gezellig met de Amerika te kunnen gaan werken aan een nieuwe wereldorde. Ik vond het ook opvallend

Speaker 3

dat het wassen van de oren van Rutte door von der Leyen dat was dus in de Nederlandse kranten eigenlijk een beetje

Speaker 2

Ja, dat wordt hier weggepoetst. Maar de kritiek op Rutte is giga. Het is giga, ja.

Speaker 1

Maar dat exporteren van MAGA, dat gaat ook niet zo lekker, toch? Ik bedoel, Hongarije staat onder druk in Europa... en de geestverwanten in West-Europa, van Nederland tot Frankrijk, noem het maar op... zie ik helemaal niet zo weglopen met het MAGA-verhaal... omdat ze weten dat dat hier ook helemaal niet populair is. Nou, ze

Speaker 2

lopen misschien nog wel weg met de basis van het MAGA-verhaal... maar waar ze niet mee weglopen, is het feit dat eigenlijk Trump wil... dat alles wat binnen zijn invloedssfeer hoort... Dat dat eigenlijk een soort van zalstaat wordt van de Verenigde

Speaker 1

Staten

Speaker 2

En dat is het hele probleem. En Bardala, de leider van radicaal rechts in Frankrijk, die is er klip en klaar over. Zelfs alternatieven voor Duitsland. Die zegt, we gaan nog wel steeds over ons eigen land

Speaker 3

Er was trouwens in Nieuwsuur zaterdag, jongens, een onderzoek van Klingendaal onder 4000 jongeren. En dat was toch wel een behoorlijk percentage... was nogal geïnteresseerd in het MAGA-gedachtegoed. Ik meen 20 procent

Speaker 1

of zo. Maar dus inderdaad, anti-immigratie... dat kan hier natuurlijk ook op veel steun rekenen. Maar niet onderhorig worden aan Trumps en Luimen.

Speaker 2

Nee, maar ik denk dat inderdaad een heel deel van die cultuurstrijd die MAGA voert, dat die wel wordt geaccepteerd. Dus ik bedoel, dat zijn ook de dingen die je hoort. Ik bedoel, als je op een universiteit werkt, Arie Jan, jij zal het ook wel eens een keer hebben gehoord. Nou, daar worden alleen maar linkse theorieën verkondigd, multiculturele theorieën. Culturalisme, dat moet weg. Allemaal flauwe kurven, gendergelijkheden, dat moet weg. Inclusie, diversiteit,

dat moet weg. Eigenlijk gebaseerd ook op omvolkingstheorieën. Daar komt het feitelijk op neer. Die moeten worden omarmd. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus die cultuuragenda van MAGA... Maar het blijft hangen bij 20, 25 procent. En wat ik een lichtpuntje

Speaker 3

vind, jongens... dat komt zelden voor dat ik een lichtpuntje zie, maar nu heb ik er één. Dat hele gedonder over Groenland... en de soevereiniteit van Denemarken en Groenland... dat splijt dus

Landen Ontkoppelen Van VS-invloed

radicaal rechts in Europa. Dat vinden ze niet leuk. Ja, absoluut. En

Speaker 2

Frederiksen heeft trouwens de premier... Trump wil nog steeds Goedschiks of Kaalschiks aan het eiland in bezit krijgen. aan het doen zijn. Die onder Carney, ik bedoel, die zijn behoorlijk feller hoor, die Canadezen. En die zeggen van, bekijk het maar Amerika, wij hebben altijd al onze wapens gekocht in de Verenigde Staten. Althans het allergrootste deel, 70 tot 75 procent, werd in Amerika gekocht. Een beetje in eigen land en voor de rest werd ook nog wat geïmporteerd. En ze zeggen,

dan gaan we er nu op draaien. Ja, we hebben We willen gewoon nu 70% in eigen land gaan fabriceren. We willen veel meer gaan exporteren met onze wapens. 50% moet daarbij. We moeten uiteindelijk dit 125.000 banen in 10 jaar opleveren. En de inkomsten van de Canadese bedrijven... die zich bezighouden met de wapenproductie... moeten met 240% gaan stijgen. Dus... Je ziet dus wat Trump oogst. Behalve haat in de wereld zorgen dus ook landen... dat ze eigenlijk gewoon zoveel mogelijk economisch...

en ook militair loskomen van de Verenigde Staten. En gaan ze het besteden. En zich meer richten op India, China en Europa. Ja, vooral India wordt heel interessant. Want India zit natuurlijk... Nou, we hebben het er al eerder over gehad toen ik daar was... India zit in hetzelfde schuitje als Europa. Bijvoorbeeld een land als India heeft altijd gekeken... naar de Verenigde Staten voor zijn eigen veiligheid... en om de balans te kunnen houden ten oosten van China. Dus

die moet nu wat. En een van de dingen die China moet, is... en daarom waren ze ook zo happig op een handelsakkoord met de Europeanen... die dus twee weken geleden ook daadwerkelijk getekend is. Ja, zij moeten dus, willen ze hun onafhankelijkheid bewaren... Gaan kijken naar Europa. En dat is nou precies ook wat ze aan het doen zijn. En dat is uniek hoor voor de Indiërs. Omdat die ontzettend protectionistisch en

Speaker 1

eenkennig zijn. Hebben we nog nieuws uit de VS zelf? Of zeggen jullie, nou, dat is eigenlijk een steeds minder relevante regionale macht

Speaker 4

Ach, nou ja

Speaker 2

ze hebben weer eens een boot gebombardeerd. Drie doden die uit Venezuela kwamen.

Speaker 1

Van die

Speaker 2

westelijke afloptingen. Ja, mijn god,

Speaker 3

ja. Een kleine opmerking. Er waren ook alweer wat Republikeinse sanatoren in München. En die gaan dan, als ze een beetje buiten gehoorafstand van Fox zijn... zijn ze toch ook wel heel kritisch op Trump, hoor. Dus dat neemt wel toe. Ja.

Speaker 1

Nou, dan gaan we... O, eerst even het volgende. Pardon. Welkom terug. Gaan wij naar het Midden-Oosten

Speaker 3

Ja, dan hebben we dus twee dingen. Op de Gazastrook zijn weer twaalf Palestijnen vermoord... en verschillende gewond geraakt. Want er zijn nog steeds dus luchtaanvallen... Want ze vinden dus dat Hamas het bestand schent. Dus dat gaat allemaal gewoon door. Israël heeft ook dus unilateraal, op het eigen houtje... die gele lijn verplaatst in Gaza. Maar daar hebben we ook

Midden-Oosten: Gaza en Trump's Inmenging

al eerder aandacht aan besteden. Dus sinds het bestand zijn er al 601 mensen vermoord... Nou, verder allemaal berichten natuurlijk over die Board of Peace. Ik heb gisteravond begrepen... dat Meloni toch een observerstatus daar gaat doen. Dus zij zit dus een beetje tussen Duitsland en Amerika in. Dus die Duitse-Italiaanse as en haar vriendschap met Trump Nou, daar is allemaal gedonder over. Callas zegt natuurlijk van... ja, luister eens, dat was een VN-veiligheidsresolutie en zo... maar dat

betekent helemaal niets. dat dat een Amerikaanse Board of Peace moet zijn. Dus dat gaat allemaal moeilijk. Die komen overigens ook B1 deze week.

Speaker 2

Ja, aan de donderdag komen ze B1. Zo'n vijf miljard zijn opgehaald volgens Trump. En het is dan onderdeel van de tweede fase van het 20-puntenplan... dat destijds is aangenomen... Maar ja, dat 20 puntenplan gaat over de ontwapening van de mass. Dat gebeurt niet echt.

Speaker 4

Er

Speaker 2

zijn geen goede vorderingen gemaakt. Dus wat hij nou met die boord op PiS wil doen in die 5 miljard... is mij ook nog niet helemaal duidelijk. De democratische

Speaker 3

senator Chris Murphy is ontzettend bang... dat al die 5 miljard allemaal eindigt in de handen van Trumps vriendjes. Dat is

Speaker 2

niet helemaal onmogelijk, hè? Er komt ook een nieuw plan voor Gaza. Misschien weer een nieuwe brochure. Dan laten we kijken wat er

Speaker 1

gebeurt Trump heeft zich ook nog uitgelaten in Netanyahu's corruptiezaak Ja

Speaker 2

inderdaad. Hij is keihard tekeer gegaan tegen de president Herzog. Hij zegt het is gewoon schande dat Netanjahu geen gratis heeft gekregen voor zijn mogelijke veroordelingen. Hij is nog niet veroordeeld. Dat loopt allemaal nog, die processen En mensen in Israël moeten zich absoluut schamen, heeft Trump gezegd. Het is echt schandelijk wat Herzog heeft gedaan. Ja, hoor eens even. Herzog heeft vervolgens gezegd... er is nog niet eens een vooroordeel. Dus er kan iemand ook geen gratie krijgen.

Verlenen wanneer hij nog eens veroordeeld is. Want het gaat nu eenmaal zo volgens de wet. En Israël is een rechtsstaat. Dus ik hoor me aan de wet te houden. Nou, dat wordt natuurlijk weer door Trump van tafel geveegd. Allemaal flauwekul. En zo gaat dat maar door. Maar het is wel een opkoper geworden in Israël... waarbij veel Israëli's hebben gezegd... bemoei je gewoon met je eigen zaken

Speaker 3

De Amerikaanse president is zich bemoeid... met de machtenscheiding in een ander land. Hoe diep kan je zinken als president

Speaker 2

Dat is waar we het eerder over hebben gehad... met dat hele MAGA-gedachtegoed. Als je dus ook mensen steunt zoals Orbaan... dan doe je dat gewoon. Ja

Speaker 1

ja. Misschien tot slot, ik zag ergens, hoewel ik er het fijne niet van weet... dat in Geneve deze week niet alleen Oekraïne... maar ook Iran nog op de agenda zou staan.

Speaker 3

Ja, onder voorzitterschap van Oman. Woensdag of zo, geloof ik.

Speaker 2

Even kijken wat er

Speaker 1

gebeurt. Doen we dat. Bedankt. Morgen meer. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android