Europa gaat verder zonder de VS - podcast episode cover

Europa gaat verder zonder de VS

Jan 30, 202630 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De podcast analyseert hoe Europese landen zich steeds meer afkeren van de Verenigde Staten, vooral door het beleid van Donald Trump, en eigen defensie- en handelsstrategieën ontwikkelen, inclusief discussies over een Europese nucleaire paraplu. Er wordt dieper ingegaan op de impact van de oorlog in Oekraïne, de gecompliceerde vredesbesprekingen, en de humanitaire crisis in Kiev. Verder worden Trump's controversiële binnenlandse acties en de risicovolle militaire opties tegen Iran belicht, samen met de groeiende invloed van China en Rusland in een veranderende wereldorde.

Episode description

Europese nucleaire afschrikking | Amerikaanse troepenterugtrekking | Trump vervreemdt iedereen van zich

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

AR Newsline.

Europa's Geopolitieke Ontwaken

Hugo Rijdsma. Welkom bij Boekerstijn en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldoorde. Het is vrijdag 30 januari. En dat betekent dat we weer een week hebben overleefd. Ja, dat mag je wel zeggen. Ik denk, als je gewoon kijkt wat er deze week is gebeurd na vorige week met Groenland.

Wereldwijde Allianties Verschuiven

Dan is dat voor de Europese samenwerking bijna een keerpunt. It it would Game changer kan ik gewoon niet meer horen, zwolangsamerhand. Dat missen we iedere keer. En wake-up call, want we verslapen ons iedere keer. Maar echt wat er vorige week is gebeurd, ten aanzien van Groenland, dus bij het World Economic Forum, is echt heel groot. Dus wat er is gebeurd, zonder in de details te gaan, is dat de... De Europeanen eindelijk hun tanden hebben laten zien. Dus ze hebben gedreigd met de verwoestende.

Heffingen in de richting van Amerika. Wat ze ook hebben gedaan is: ze hebben gedreigd met dat anti-coerse instrument, waardoor Amerika geel of gedeeldelijk de toegang tot de Europese markt kan worden ontzegd. Dat heeft een enorm effect gehad. Dus in één klap is daarmee de Europese Unie een geopolitiek speler geworden. En wat je deze week ziet, is dat het gewoon verder op wordt gepakt.

Discussies geweest, ook in het Europees Parlement. Maar Mark Rutte, die eigenlijk gewoon in de hoek werd gedreven van jij met je Amerika, wij wij kijken nu anders tegenaan. Het is duidelijk geworden dat we door het optreden van Trump eigenlijk in een scheiding zijn terechtgekomen met de Verenigde Staten.

Waarbij eigenlijk wij de partijen zijn die nog even moeten wennen aan het idee dat dat zo is. Maar dat zie je wel vaker in slechte huwelijken, dat een van de beide partijen denken: van ja, moet dat nou op dit opening? Kunnen het niet nog repareren? Maar als je dus nu gewoon kijkt wat er gebeurt in de nationale veiligheidsstrategie, de recent verschenen defensierategie, dan zie je gewoon echt dat we in scheidingen liggen. Je ziet dat de Europese Unie, Callas, Corbius, dat is de.

De defensiecommissaris die gaan nu volle krachten vooruit. Die komen met nieuwe initiatieven om minder afhankelijk te worden van de Verenigde Staten. Er komt nieuwe wetgeving aan om Europa te beschermen. Dat is bijvoorbeeld de Industrial Acceleration Act. We gaan de Chinese kant op als het gaat om. Ja, eigenlijk het beperken van de toegang tot het aankopen van bedrijven in Europa, dat kan dus niet meer. En over China gesproken zie je dus overal, Carney heeft dat gedaan.

De de Britse premier Starmer, exact. Die hebben dat gedaan. Die gaan naar die gaan in de richting van China. Wij hebben een handelsakkoord gesloten met India. Nou, ik kan eindeloos doorgaan. Maar wat Trump nu doet, is hij heeft de wereld zoveel zich vervreemd dat er wat voorspeld was. We hebben daar vaak genoeg over gesproken, eigenlijk direct al toen die aan.

Grote veranderingen vinden plaats in de wereld. En landen keren zich af van Amerika. En de campagne van Trump gaat gewoon door. 100% tarief op Canada. Als ze doorgaan met dat China-verdrag. Ook Trump spreekt dan met olieboeren in West-Canada. En Alberta is dat. En Alberta wil eigenlijk zich misschien wel afscheiden. Dat zit hij dan gewoon een beetje te stimuleren. Dit is wel een hele ruige wereld. We hebben op dit punt zo denk ik nog wel wat ander nieuws te bespreken. Eerst even naar.

Oekraïne: Oorlog en Vredesgesprekken

Oekraïne en het front. Donald Trump zegt dat hij Poetin persoonlijk heeft gevraagd een week lang Kiev en andere steden niet te bombarderen. En dat Poetin dat heeft toegezegd. Hij zei dat donderdag bij een kabinetsvergadering. Maar Rusland heeft afgelopen nacht 111 drones en een is-kanderbalistische raket op Oekraïne afgevuurd. Zo'n 80 drones zijn neergehaald. Inslagen zijn gebeld op 15 plaatsen. Vochtend gingen die aanvallen nog door, waardoor de schade nog niet is geïnventariseerd.

Net voordat wij deze opname begonnen, zag ik dat het Kremlin heeft gezegd dat tot en met zondag geen aanvallen op Kiev zullen worden uitgevoerd. Dus dat is iets beperkter dan Trump dacht te hebben afgesproken. Gisteren doden Rusland zes burgers bij aanvallen in centraal- en Zuid-Oekraïne. In het hele land kampen mensen met stroomuitval en nog steeds soms geen verwarming. Terwijl de komende drie weken weer veel kou wordt verwacht. Daarna lijkt het wel beter te worden.

Zegt een Oekraïense officiel. President Zelensky heeft een eerder bericht bevestigd dat in Abu Dhabi ook gesproken wordt over een staak. Het vuren tegen elkaars energiedoelen. Gisteren werd gemeld dat de Oekraïnse luchtverdediging mogelijk een patriot.

Een Russisch gevechtsvliegtuig heeft neergehaald boven de Zwarte Zee. De bemanning is omgekomen. De Oekraïense minister van Defensie zegt dat hij samenwerkt met SpaceX van Elon Musk om te voorkomen dat Starlink-satellieten worden gebruikt voor aanvallen op Oekraïne. Nadat onlangs Starlink antennes waren aangetroffen op Russische lange afstandsdrones.

Aan het front meldt Oekraïne geïntensiveerde Russische aanvallen bij Pokrovsk en Hooliapolen in respectieve Donetsk en Saporyja, waar Rusland zich al langer met prioriteit op richt. En ik zag net nog een berichtje van een Brits inlichtingenrapport dat de hoe zeg je de de ratio, de kill ratio, zeg je in het Engels, dus van doden aan Russisch en Oekraïens gewonden bij de slag om Koepjansk, is één op 27.

Dus 1 Oekraïense doden op 27 Russische slachtoffers. Dat heeft dus te maken met de wijze waarop de droomverdediging is ingericht. Dus alles wat zich beweegt, dat wordt inmiddels afgeschoten aan dat front. De Russen laten zich wat dat betreft ook niet onbetuigd. Want die Molniadrones die ze hebben, die worden dus inderdaad uitgerust, sommigen met Starlink, waardoor ze

25 tot 100 kilometer achter de frontlinie kunnen komen. Dit zijn first person view drones, dat zijn die kleintjes. Je hebt ook grotere drones die zijn uitgerust met Starlink terminals. En die kunnen 500 kilometer verkomen. Maar dit is, ja dat is technisch, maar het is Battlefield Field Air Interdiction. Dat betekent dus dat de... De Russen proberen om de aanvoer van versterkingen van bevoorrading van de Oekraïners kapot te maken. En ze vallen dus.

Die bevoorradingen aan en dus de snelwegen over waar dat gebeurt. Diep achter de frontlinies vallen ze aan. En dat is heel erg effectief. Dus er is alles aangelegen om ervoor te zorgen dat Starling niet meer gebruikt kan worden door Russen.

Diplomatieke Impasse en Kiev's Nood

Zondag gaan de gesprekken verder in Abu Dhabi. Zonder Rubial. Dat betekent dus dat het op een lager niveau gaat. Maar zonder koersen. En zonder Witkof ook. Dus dat betekent dus dat de kans dat er echt een doorbracht komt, lijkt me vrij klein. Sowieso de status van Donetsk, daar is nog geen millimeter toenadering over. Heeft Rubio ook gezegd. Die territoriale kwestie is moeilijk oplosbaar. Ja, vind je het gek. Dus je kunt wel komen tot.

Veiligheidsgaranties, waarbij het dan kennelijk gaat om een Amerikaanse steun voor een kleine Europese troepelmacht. Dus die wordt dan. Eigenlijk ondersteund door middel van bijvoorbeeld inlichtingen. Zoiets zou je kunnen voorstellen, of commandovoeringssystemen, iets in die geest. But yeah, as you just... dat terrein niet wil loslaten, dan hebben we wel een probleem. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik hoor ook in Nederland, ook zelfs in mijn omgeving,

Mensen zeggen van ja, die Oekraïners moeten nu eigenlijk gewoon terreinen opgeven om een einde te maken aan die strijd. Want dat is beter voor iedereen, voor Oekraïne, het is beter voor ons, beter voor Rusland. Maar ja, daar ga je toch wel voorbij aan het feit dat je niet het terrein kan weggeven terwijl je daar keihard voor aan het vechten bent op dit ogenblik. En nog even wat overzichtcijfers over Kiev hè? Ik had cijfers in mijn hoofd van 3000 gebouwen. Dat zijn er nu 6000 gebouwen zonder...

Verwarming en stroom. En meer dan een miljoen mensen hebben nu Kiev verlaten. Na die twee recente aanvallen. Het is een hele slechte situatie, Kiev. En het wordt nu min 20 graden. Zullen eventjes wat dichter bij huiskijken. Dan heb ik twee berichten genoteerd die we aansluiten bij waar jij begon erop.

Europese Nucleaire Onafhankelijkheid

Twee belangrijke vergaderingen van de NAVO moeten het komende maand waarschijnlijk opnieuw zonder hekset doen. De Amerikaanse minister van Defensie. Die sloeg al één keer zo'n vergadering over. En toen begreep ik, dat is hoogst uitzonderlijk, één keer. Dit worden er dus nog meer. Het tweede bericht, ik neem het meteen even mee, na Zweden bevestigt ook Duitsland gesprek over een Europese nucleaire paraplu.

Bondskanseleer Merz die zegt dat het zit nog in de beginfase. Benadrukt dat het ook aanvullend moet zijn op de Amerikaanse nucleaire paraplu, maar toch ook wel veel zeggen, denk ik, in dit verband. Nou ja, goed. Of het in de beginfase zit, dat vaag ik me af. Realiseer je dat Frankrijk het initiatief vaak heeft genomen naar dit soort landen. En de eerste keer dat ik ervan hoorde was.

Drie kwart jaar geleden. Dus ze zijn al behoorlijk op streek. En het zou me niet verbazen dat we op korte termijn daar iets van gaan horen. Want zo ingewikkeld is het niet. Maar dan gaat het dus over het stationeren van. Franse vliegtuigen met daaronder nucleaire wapens op Europese vliegvelden. Dat is een van de scenario's die er is.

Maar goed, misschien komen er nieuwe scenario's en nieuwe oplossingen uit. Mevrouw Kijk heeft nucleaire kruisraketten voor onderzoek. De Britten hebben dat dus niet. Dat gaat wel komen. Maar dat betekent dus dat er F35 moeten worden omgebouwd. En dat gebeurt op dit ogenblik ook. En de Britten hebben eigenlijk alleen nog maar vanuit onderzeeboten te lanceren raketten. Dat hebben de Fransen ook, maar die hebben dus ook nog een keer vijftig. Het is niet veel hoor.

Kernwapens die kunnen worden gelanceerd vanaf een vliegtuig. Maar even die hexet, wat hij dus aan het doen is.

Afscheiding van Amerika: Realiteit en Kosten

Nou ja, ik heb het wel vaker gezegd. We zitten gewoon in de scheiding met Amerika. En als je het nou nog niet weet... Dan weet ik het ook niet meer. Want dit betekent gewoon dat de belangstelling van Amerika gewoon eigenlijk aan het weg hebben is. En dat is ook de reden waarom ik iedere keer zeg: jongens, bereid je absoluut voor.

Op een situatie waar je het zonder Amerika moet doen. Ik bedoel, voor mij hoeft dit ook helemaal niet. Als het aan mij lag, dan was Amerika nog steeds ontwondgen. Maar je moet gewoon de waarheid onder ogen. Zien. We zitten in een scheiding. Amerika heeft die scheiding aangevraagd, wij niet. En je hebt je daartoe te verhouden. Het kern van het betoog is eigenlijk dit.

Trump, Rutte zegt het Europees parlement: je gelooft in sprookjes, als je het zonder de Amerikanen kan doen. Maar het punt is dat de Amerikanen zelf. Zich aan het terug. Nou ja, dat is het hele punt. En wij, daarom noem ik het iedere keer een scheiding. Waarbij een van de partijen nog even in de ontkenningsfase zit. En we zijn nu geleidelijk.

Gaan we in de richting van de discussie over de boedelscheiding. En de boelelscheiding betekent dus feitelijk dat er niet een reële boelscheiding komt, maar dat je gaat nadenken over hoe je zonder Amerika. Dat kan gaan doen. Nou, als je nu kijkt, ik heb het net ook al even gezegd, wat Kobilius en Kallas hebben gezegd, dan gaat het gewoon die richting op. Maar ik ook zeg maar, de contacten die ik heb met mijn. Met allerlei experts en dat soort types in de wereld.

Daar is een lang consensus over. Dat dat gaat gebeuren en dat dat moet gaan gebeuren. Het probleem zit er natuurlijk in dat wij dat makkelijk kunnen zeggen. Maar die shit moet worden opgeruimd door de hoogste militairen of het m de militaire apparaten. And the political Die moeten de rommel van die scheiding oplossen. Dus die zullen ook het langste in de ontkenningsfase zitten. Wat ik me heel goed kan voorstellen trouwens. Weet je nog wat appverkeer tussen Hacet en Fans?

Hoe ze over ons spraken, dat was het. Freeriders, ja. Ja, maar met name in die ideologische hoek is een grote aversie tegen Europa. En wat ik echt heel erg veelzeggend was, was in de nationale veiligheidsstrategie die net is verschenen, zat een staatje in van het. BBP, dus de economie van Rusland en de niet-Amerikaanse NAVO-landen. Uh

Ja, en dan heb je, en dat is ook zo. Die is gewoon tien, vijftien keer zo groot als die van Rusland. Dus werd de conclusie getrokken, die Europeanen kunnen dat zelf. Ook wel. En dat is ook zo. Het probleem zit hem in. Die kritische tekortkoming die we hebben, die door Amerika wordt geleverd, dat is ook de reden waarom men zo ongelooflijk.

Zenuwachtig begint te worden binnen de defenses in Europa. Hoe moet dat dan zonder Amerika? Nou ja, dat is een belangrijke vraag. Maar als je er nu niet over na gaat denken. Dan sta je straks echt met lege handen. Volgens mij wordt na die defensie strategie het nieuws verwacht over hoeveel Amerikaanse soldaten teruggetrokken zouden worden uit Europa. Ik heb vanuit mijn kringen getallen van 50% gehoord te beginnen bij. En dat kan heel snel gaan gebeuren.

Dat is wel wat meer dan ik eerder aanerk. 20% hebben we eerder gehoord. Maar er wordt kennelijk een onderscheid gemaakt tussen de bijdrage van Amerikane instituties. Dus de NAVO-instituties, de NAVO-hoofdkwartier, et cetera. En wat je weg wil halen op het gebied van troepen uit Europa.

Dat laatste is heel kostbaar hè? Ja, dat is bijna onbetaalbaar. Want je moet dus honderdduizend I sind die geest militairen terughalen. Het is ook geen wonder dat Cubilius heeft genoemd dat we honderdduizend Europese. snel inzetbare troepen komen en dat is echt gewoon een directe compensatie voor dit geel dus daar wordt gewoon rekening mee gehouden

Ook al zou je maar 50.000 willen terugtrekken. Dan moet je gewoon rekenen maal 4, want is de hele familie. Plus het materieel moet worden teruggetrokken. Je moet nieuwe faciliteiten opbouwen in de Verenigde Staten of elders in de wereld. Heel duur. Het kost heel veel tijd. En dit is precies de reden waarom Trump tijdens de eerste regeerperiode heeft gezegd. Gaan we niet doen. Laat maar zitten. Want toen wilde ze ook allemaal terugtrekken.

In Afghanistan is een hoopspul gewoon opgeblazen, toch? Omdat het terughalen was duurder dan het in de fik was. Ik neem nog eventjes mee, de EU wil tekorten op de arbeidsmarkt gaan dichten door meer in te zetten op legale migratie.

EU Migratie en Wereldwijde Handelsdynamiek

Het is nodig, zegt de Europese Commissie, in de wereldwijde concurrentie om talent. Zij leggen daarbij ook de relatie met Donald Trump, die natuurlijk nog op de druk bezig is, eigen talent weg te jagen. En het heeft ook een link met de aanpak van illegale migratie, die met het migratiepakt, dat dit jaar moet ingaan.

Beter geregeld moet worden. En dan kan je dus tegen landen zeggen: hou je je illegale, overstekende burgers tegen. Dan kan je misschien wat mensen luchaal hier naartoe laten komen. Dat is allemaal in het beeld, Hugo, wat we op dit ogenblik zien.

Starmer, hebben we het natuurlijk al gezegd, die is naar China. Xi Jinping heeft daar gezegd, ze hebben dat ook opgeschreven in een mooie verklaring, dat China klaar is voor een langdurig strategisch partnerschap met Groot-Brittannië. Trump heeft woedend gereageerd. Hij zegt dat het heel gevaarlijk is voor het VK om nou weer samen te werken met China. Overigens, ik had het opgeschreven: dat was geloof ik een handelsminister.

Ja, Trump noemt Chi ook altijd mijn goede vriend. En hij gaat zelf ook in april naar China. Ja, maar dat is wat anders. Hij mag dat doen, maar anderen mogen dat niet doen, omdat die ondergeschikt zijn aan de Verenigde Staten. Dat is dus een extra reden om te zeggen van bekijk het maar. Dus de afspraken zijn denk ik oké, wat Didi heeft gemaakt. Vrij reizen voor Britten, het zal allemaal wel een beetje. Maar ook bepaalde goederen kunnen makkelijk worden geïmporteerd in.

In China dat betekent whisky. Ja, hier onze favoriete drank aan Jan. Dus denk ik. Maar ja, dat kan dus, nou ja, goed, inlichtingen delen over illegale immigratie en criminaliteit en dat soort dingen. Dus ja, het is gewoon een toenadering, omdat die relatie gewoon ontzettend slecht was. Maar het meest interessante is de reactie natuurlijk van Trump. En ik denk dat Trump dit gaat verliezen. Want je ziet dus nu dat aan alle kanten gebeurt dit.

Canada wordt aangepakt. Er worden dingen gezegd over het Verenigd Koninkrijk. Maar iedereen die kijkt nu naar China. Dat gaat Europa ook en toen helemaal te doen. Net een handelsakkoord gesloten met India. Dus die wereld door Trump.

Gaat zo hard veranderen dat Trump er niet veel beter van kan worden. Hij reageert woedend op iets wat hij nu zelf heeft veroorzaakt. En Starmer houdt de mogelijkheid open dat ik zie hier naar Londen komt. En dat leidt weer tot blazen in het parlement, want er zijn nogal wat. Ja, iets van vijf conservatieve members of parli zijn gesanctioneerd omdat ze lelijke dingen gezegd hebben over de Chinese behandeling van Oigeren in 2021.

We moeten nog naar de Verenigde Staten zelf. Na het volgende. Welkom terug Arendjan. Volgens mij hebben wij net gehoord.

VS Binnen- en Buitenlandse Beleid

De al te verwachten was dat kandidaat van Trump als vervanging voor Jerome Powell bij de Federal Reserve. Kevin Walsh was benoemd. Dat was vroeger een haven. Die dus eigenlijk rente graag wilde verhogen. Tegenwoordig gaat hij een renteverlaging steunen.

Ook weer een opportunist. Ik zag vanochtend in het FT-toen het nog niet bekend was, zag ik van ja. Maar hij was ook niet een totale lakij van Trump. Zo wordt hij niet gezien. Hij kan ook wel wat. Er waren kandidaten eerder genoemd die nog erger waren dan deze man. Dus dat moeten we dan misschien maar als goed nieuws zien. En verder is een nieuwe government shutdown afgewend vannacht. En hoe hebben ze dat nou gedaan? Ze hebben dus de Homeland Security Spending beeld.

Maar wat AJS allemaal doet, die hebben ze gescheiden van de rest. En daardoor kunnen ze dan toestemming geven. Verder wat echt schokkend is. Trump heeft dus zijn eigen ministerie van Financiën, dus de Treasury, aangeklaagd. Omdat zij namelijk, voor 10 miljard, omdat zij namelijk zijn tax returns hebben. Dat was een paar jaar terug dat die waren uitgelekt volgens mij.

Het toont wel uit dat het nog niet helemaal 100% een autocraat is. Want dan zou die gewoon zeggen: doe mij die 10 miljard even. Dus hij gaat dan nog wel naar de rechter. Dus in die zin functioneert de rechtsstaat nog. Misschien dat minister Bessent gewoon schuld bekend. Want dat is een enorme trumpist die daar aan de macht is. Dus die kan gewoon zeggen. Het blijft totaal ga ik zeggen. Helemaal waar. 10 miljard, we geven 20 miljard.

Venezuela, weet je, gisteren was, of eer gisteren was Rubio ontevreden over Venezuela, dat zeiden hij ook zo. Nou, vandaag was het duidelijk wat er aan de hand is van het congres. Het parlement daar heeft dus nu een wet aangenomen. Die het dus makkelijker maakt voor Amerikanen om daar...

Foreign private investments in de olie-industrie te doen. Het land is natuurlijk zo bureaucratisch dat dat nog heel erg moeilijk allemaal is. En je weet ook dat die oliemaatschappij staan helemaal niet te springen, omdat het een vrij kostbare aangekekenheid is. Maar het is wel duidelijk dat Rubio dus dit voor elkaar heeft gekregen. Mensen zijn sceptisch of dat werkelijk ook wat gaat worden, omdat jij...

Het is te duur hè. Er zouden 200 tot 300.000 extra vaten per dag op de markt kunnen worden gebracht, zijn er nu een miljoen. Dat klinkt veel, maar dat is het niet. Maar wat eigenlijk ook heel erg interessant is, is wat Ruby in het Foreign Affairs Committee heeft gezegd. Daarin heeft hij gezegd dat Venezuela maandelijks geld zal overmaken aan de Trumpregering. Maar dat loopt nu via, volgens mij, Qatar. En. Ja, zegt hij, kijk, als we dat dus niet via een derde partij laten lopen...

Dan kunnen bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven die schade hebben geleverd geleden door bijvoorbeeld de nationalisatie van de olie-industrie in 2007 was dat volgens mij. Die kunnen dan claims leggen op dat geld. Dus dat kan niet. Dus dat moet nu even op een andere manier worden geregeld. Dus laten we het geld overmaken aan Qatar en die moeten het dan maar regelen. Hoe dat geld verder wordt uitgegeven.

En een gedeelte moet dan naar Amerika teruggaan. En een andere gedeelte moet dan weer teruggaan naar Venezuela. Om daar de boel een beetje op te bouwen. En dus er was een discussie ook. In dat comité. En toen zei je, ja, het is wel heel nieuw en het is wel heel erg innovatief. En ja, het is ook wel een beetje haastig in elkaar gesleuteld. En die slaat door en die zeggen van ja, dit is gewoon illegaal. Dit kan helemaal niet. Tegelijkertijd dus in die nieuwe wetten.

Vroeger moest je dus 30%, als je ooit maatschappij bent, moest je 30% royalty uit het regime betalen. Dat is nu dan nul geworden. Het is totaal, totaal de gekkigheid.

Iran: Militaire Opties en Grote Risico's

Gaan we naar Iran, waar. E kijken hoor. De New York Times berichte dat Trump inmiddels zich buigt over mogelijke militaire opties. En de militaire aanwezigheid in de regio is de afgelopen dagen ook verder opgevoerd. Dus het lijkt het er nou op alsof dit echt. Een realistisch scenario kan worden? Nee, wat ik zo onbegrijpelijk vind hier, is dat.

Er eerst een relatie wordt gelegd met de bevolking, die daar keihard wil onderdrukt. Waarvan er nu wordt gezegd, misschien dat er wel 30.000 doden zijn gevallen. Dus dat is gewoon bijna een soort genocide die daar gepleegd is. Het terecht wat dat betreft dat de Europese Unie de revolutionaire garden op de lijst heeft gezegd van terroristische organisaties, lijkt me volstrekt terecht.

En nu wordt er weer een kok. Ja, ik heb het gevoel van. ja, ik heb die armada, zoals Trump hem noemt, nu eenmaal naar Iran gestuurd. Ik moet er toch iets mee. Dat dat gevoel krijgt. Zo werkt het ook in tv-series. Je weet wat Trump zo denkt. Na een cliffhanger moet er wel geschoten worden. Ja, want eerst wilde hij dus die arme mensen, die arme burgers in Iran helpen. Maar nu.

Zegt hij: nee, er moet nu een permanent einde komen aan de verrijken van uranium. De stokpaals, de voorraden moeten verminderen. De wat? Er moeten minder raketten worden gebouwd en ze moeten een minder afstandsbereik hebben. En je moet de steun staken aan je handlangers in het Midden-Oosten. Dus dan die groeperingen die pro-Iran zijn. Het is heel erg... Bart Groas was gisteren in de podcast van Hammelburg, lid van het Iraan-Buitenland Comité van het Europees Parlement. Hij denkt.

Dat hij niet naar regime change uit is, maar regime alteration, dat hij een Rodriguesje wil doen in. Nou, dat lijkt me helemaal. En wie is dan de Rodrigue? Dat is een goede vraag. Is dat dan? Gamonij? Nee. Of dan moet die Gamenij op zijn. Dat zou dan wel eens een keer de zomer van het jaar kunnen zijn. Raesa Palevi. Dat denk ik al een hele tijd dat dat er wel eens een keer achter zou kunnen zitten. Want die is Pro-Amerikaans.

Is eigenlijk gewoon Amerikaans. Is ook lekker rijk. Dus ook niet onbelangrijk natuurlijk voor Trump. Zit ook in dat establishment gebakken in Amerika. Ja, dat zou men niet verbazen. En het probleem van die optie is dat de Schaaf, dat zijn mensen allemaal vergeten, maar dat was ook een behoorlijk corrupt regime. En er zijn heel veel minderheden in...

Iran die daar misschien ontevreden mee is. Ja, maar een hele hoop zijn daar ontevreden over. Dus het is ook volstrekt onduidelijk hoeveel steun die eigenlijk heeft. Maar het dergelijk scenario, dat zou, laten we zeggen, een paar jaar geleden totaal gangzinnig zijn, dat zou nu wel kunnen. En tegelijkertijd zie je natuurlijk dat die Iraniërs ook niet gek zijn.

Die zijn dus bezig om nucleaire faciliteiten weer op te bouwen. Die zijn dus helemaal niet totaal verpulverd zoals Trump heeft gezegd. Die zijn behoorlijk beschadigd. Zeker. Er zijn behoorlijk wat bommen opgevallen. Als het megatonnage van atoombommen groter wordt, dan moet je gewoon dieper de grond ingaan. Om onketsbaar te zijn. Dat is dan precies ook wat hier gebeurt. Dus men is nu.

Nieuwe faciliteit aanbouwen tot 100, 200 meter diep. Nou, dan kom je gewoon niet bij. Maar ze hebben nog 2000 raketten. Saudi-Arabië en Verenigde Abië hebben het luchtruim gesloten. Dat maakt het kostbaarder voor de Amerika om te doen. Het kan dan vanuit Jordanië. Ze moeten soms van Diego Garcia helemaal komen. Dus als je een hele lange campagne wil doen, sommige experts zeggen dat je dat was... Ja, dan wordt dat een hele kosma. Ze sluiten dus nu zelfs niet uit.

Om soldaten het land in te sturen. Dat is een van de opties die nu op tafel. Dan zou je dus kunnen denken aan een inderdaad een regime change operatie. Hoe je dat dan zou willen doen, die Cormei, die is Gamonij, sorry, die Corijn is al lang dood. Maar Gamenij zit inmiddels ook diep onder de grond, weten we. Hoe je het allemaal zou willen doen, is mij een raadsel en realiseer dat dit soort.

Speciale operaties wel heel vaak fout gaat hoor. En Iran is geen Venezuela. Nee, Venezuela is ook bijna fout gegaan. Dat moet je ook realiseren. Het afbreukrisico is heel groot. Ik schats wel 50% kans dat het gewoon fout gaat. En iedere keer gaat het net niet fout. Dat hebben we gezien met Ben Laden. Dat ging ook net niet fout, terwijl helikopters neerstorten, dat gebeurde hier ook. Alleen die helikopters stortte niet neer, maar werd wel beschoten, maar kon doorvliegen.

Dus het is echt linkersoep als je dit gaat doen. En nou Jan, wat denk je? Als hij dit doet en het mislukt. Ja, dan krijg je dus een verdere afbladdering van de... Van Trump in de wereld. Even nog, die revolutionaire Garden, die heeft dus een hele interessante positie, ook in de economie. Die heeft dus nog geen prikkel om de Aatolla's te verlaten. Dan heb je die Badice-jongens op motorfietjes die de zaak lopen te koeieneren.

Het regime zit in alle haarvaten van de samenleving. En de oppositie is verdeeld en heeft ook geen wapen.

Regionale Macht en Gevaren

Dus helemaal trief. Ik zou heel graag willen hoor dat dat regime, dat is een misdadig regime, dat het instort. Maar het kan ook tot een burgeroorlog leggen. Ja, nee, ik ben een beetje. Maar even waarom doet Amerika dit nu? Want tegelijkertijd zie je in de nationale veiligheidsstrategie en in de nationale defensestrategie dat eigenlijk Amerika een regionale macht is geworden. Het is niet meer een globale macht.

Maar kennelijk is het zo dat er een aantal belangen zijn in de wereld die ze dan wel willen beschermen. Dus het zijn van regionale macht. Het sluit niet uit dat je dit soort operaties doet, of dat je elders in de wereld probeert om de aanvoerlijnen over zee bijvoorbeeld open te houden. En daar zal ongetwijfeld een relatie zijn met de straat van Hoymmoes, waar dus op dit ogenblik.

En eigenlijk vrij dicht bij die Abraham Lincoln, dat grote vliegkampschip. Ja, als dat uit de klauwen loopt, dan kan dus ook de straat van Armoes even dicht gaan. En hebben we helemaal een probleem. En Trump's optreden. Ik krijg dus de ergernis van de VAE en van de SA, Saudi-Arabië. Dat betekent dat indirecte Chinese politie.

Sterker wordt het. Ja, sterker nog, de Russen en de Chinezen die lijken nu ook mee te willen gaan oefenen met de Iraniërs. Jongens, dit zijn zo langzamer wel wonden die je jezelf toedient hoor. Misschien tot slot nog eventjes te noemen dat er Jerusalem Post bericht... Vandaag dat het Israëlische leger zelf aangeeft dat in de Gaza oorlog ongeveer 70.000 Palestijnen zijn omgekomen. Een aantal dat overeenkomt met het onder Hamas gestelde Gazaanse ministerie van Gezondheid.

Cijfers die altijd al geloofwaardig werden geacht door experts. Alleen dat mochten wij van sommige mensen nooit overnemen. Want to staat Hamas propaganda. Dat vind ik het hele bijzondere. Dat is dus gewoon geen Hamas propaganda geweest. En wij zijn ook vaak gekapiteld, omdat wij die cijfers. Gebruikten. Wij hadden goede reden om aan te nemen dat die cijfers wel klopten. Dat blijkt dus inderdaad zo te zijn.

En dan zie je dus hoe onwaarschijnlijk ideologisch dat hele conflict is geworden. Dus alles wat er bij Hamas weg kan, komt, dat kan nooit kloppen. En dat is altijd propaganda. Maar dat was in ieder geval op dit punt dus niet het geval. Ik ben echt ongelooflijk gekapiteld. Weet je nog? Door Nederland en door Marcus Zoo. Ik geloof ook nog wel door. Roosentaal en Eljan en zo. Ik heb er destijds ook wel goed naar gekeken, want we willen natuurlijk geen propaganda doorgeven. Dus hoe.

Specifiek hoe betrouwbaar die cijfers werden geacht door deskundigen. En daar werd toen al van alle kanten van gezegd: nee, dit mag ik er wel ongeveer aannemen. Dus nou, dan weten sommige andere mensen dat.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android