Energieschok door blokkade van de Golf - podcast episode cover

Energieschok door blokkade van de Golf

Mar 09, 202632 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Dreiging van economische ramp | Oekraïne beveiligt Amerikanen tegen Iran | Terwijl Iran wordt geholpen door Rusland

Iran blokkeert de Straat van Hormuz en jaagt gas- en olieprijzen wereldwijd omhoog, terwijl Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk fileren hoe dit uitmondt in een internationale energie- en inflatiecrisis. Zij schetsen hoe Iraanse ‘horizontale escalatie’ en aanvallen op olie-infrastructuur Golfstaten, China en Europa onder druk zetten om in Washington op de rem te trappen. Trump probeert de pijn van dure benzine te dempen met strategische oliereserves, maar loopt vast op langdurige oorlog, stijgende obligatierentes en een onduidelijke exit.

Trump verlangt capitulatie van een verhard Iraans regime, terwijl Israël voor chaos zorgt in Libanon. Boekestijn en De Wijk leggen uit hoe mislukte regime change, falende dwangdiplomatie en religieus geladen oorlogsretoriek van minister Hegseth de oorlog richting een soort kruistocht duwen. Zij verbinden de overslaande spanningen naar Oekraïne, de Russische schaduwvloot en Europese herbewapening en oorlogseconomie die voor onoverzichtelijke problemen zorgen.

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Blijf scherp

Speaker 2

BNR Nieuwsradio. Boekestein in de wijk.

Speaker 3

Hugo Rijtsma. Maandag 9 maart, welkom bij Boekestein in de Wijk... op zoek naar de nieuwe wereldorde. De gasprijs is vanochtend op de Amsterdamse beurs 30% gestegen. De olieprijs schoot al door de 100 dollar... nadat verschillende grote olieproducenten... in het Midden-Oosten hun productie terugschroefden. Die konden ze namelijk niet kwijt door de blokkade van de straat van Hormuz... als gevolg van

de oorlog tegen Iran. In reactie gingen ook de beurzen onderuit. Nou, we hebben er weer een mooie crisis bij.

Speaker 1

Ja, en die is ook nog eens een keer veroorzaakt... door wat onderdachte beleid volgens mij. Maar daar komen we straks wel over te spreken

Speaker 3

Ik las een interessante verhandeling bij het FD... over hoe dat nou gaat dat de olieproductie in al die golfstaten... dat staat gewoon 24-7 te draaien. Want dat kan je niet eventjes aan- of uitzetten. Op een gegeven moment lopen dus al die tankers vol. Die kunnen nergens heen, dan heb je nog een beetje opslag. Als dat ook vol zit, dan moet je die productie afschalen... En dan zet je het ook niet zomaar weer aan. Dat afschalen dat is

nu een beetje begonnen. Maar als dat verder gaat. Er was een expert daar die zei van nu is het nog een beetje het risico dat wordt ingeprijsd. Dus in die hoge prijzen. Maar nog een week van dit. Dan wordt het redelijk angstaanjagend.

Speaker 1

Ja dat zal het ook zeker worden. Maar dat is ook precies de bedoeling van Iran. Hoe vaak hebben we nou niet voorspeld dat dit ging gebeuren? Dat die Iranen eerst horizontaal zouden escaleren... en dit soort doelen gaan raken. Dit is toch precies wat je wil. Je wil toch de chaos zo groot mogelijk maken. Je wil Amerika toch aan alle kanten raken. En ervoor zorgen dat niet alleen de Goldstaten... maar ook de rest van de wereld, de Chinezen,

de Europeanen... druk uitoefenen op de Amerikanen om hiermee te stoppen. Nou, dit is de enige methode die ze kunnen doen. Dit is echt gewoon... Ja, wat je doet in dit soort situaties... het is asymmetrisch reageren. Dus je reageert niet op dezelfde manier... waarop Amerika reageert. Dat kan ook bijna niet. Maar je reageert asymmetrisch... om bijvoorbeeld voor gedurende hele lange tijd... een blokkade af te dwingen... van bijvoorbeeld de straat van Homoes

Speaker 2

Weet je wat het gekke is? Trump reageert altijd heel dramatisch... op dit soort berichtgevingen. Dan zegt hij, het geeft allemaal niks... en ik heb er goed over nagedacht. En we lezen dan dus nu ook dat de G7... Misschien besluiten om de wereldstrategische reserve dan maar op de markt te gooien. Maar jongens, hoe je het ook wendt of draait, dit is niet over een week afgelopen. Nee, natuurlijk niet. Het is het gewoon niet. En dat betekent dus dat de

impact is groot. Ook in Amerika zelf, maar helemaal in Europa. En helemaal ook in China. En dan zijn er allemaal van die slimmerikken die zeggen dan op X van... ja, dit moet je allemaal zien. Dit is het Amerikaanse beleid ten aanzien van China wat hier gebeurt.

Speaker 1

Mensen weten niet waarover ze

Speaker 2

praten hoor.

Speaker 1

Laat maar praten zou ik zo zeggen. En laten we ons in godsnaam daar verre van houden. Kijk, Amerika wil dus nu in principe 300 tot 400 miljoen vaten op de markt brengen... om die olieprijs, om die benzineprijs naar beneden te krijgen... in de Verenigde Staten. Dat is nou typisch iets wat Trump niet kan hebben. Dus dat moet hij weer compenseren met latmiddelen... door eigenlijk de strategische oliereserves aan te spreken... om ervoor te zorgen dat die prijs naar beneden gaat.

Want anders komt zijn bevolking in opstand. Dit had je natuurlijk van tevoren ook allemaal

Speaker 2

kunnen bedenken. En weet je, het heeft ook een relatie met de obligatiemarkt. Je ziet dus nu al, de inflatie gaat stijgen. Dan krijg je dus weer een obligatierente stijgen. Dus dat is nu al 4%. Ja, dit gaat Trump heel hard raken. Want dat is precies zijn zwakke... plekt dit, die obligatierente.

Speaker 1

Zeker, want hij... Kijk, er zijn twee dingen wat uitermate merkwaardig is. Hij doet dit dus. Hij had van tevoren kunnen bedenken... als wij dat kunnen bedenken, dan had hij dat ook kunnen bedenken... dat A, regime change buitengewoon lastig is. B, dat daardoor de olieprijs omhoog zou gaan... en de gasprijs omhoog zou gaan. En C, dat het ook uit zou lopen op een redelijk langdurige oorlog. Dat had hij van tevoren kunnen bedenken. Dus nu moet hij met allemaal labmiddelen

proberen dat enerzijds onder controle te krijgen. Maar die Iraners zijn ook niet gek. Dus ze proberen zodanig aan te vallen dat hij dat onder controle krijgt. Dus hij zit echt met een probleem, hoor

Speaker 2

En Amerika heeft Israël niet in de hand, hè? Israël heeft die enorme olieinstallaties in Teheran aangevallen... waar de Amerikanen dus nogal geschrokken op reageerden, die meneer Wright, minister. Nou, als Trump zich terug zou trekken en zegt, nou, ik heb gewonnen... dan gaat Israël natuurlijk gewoon door. En blijft

Speaker 1

dus die hele

Speaker 2

olieprijs ook een probleem

Speaker 1

Het zou heel goed kunnen

Speaker 2

ja. Dus het gaat zich wel een catastrofe af, eerlijk gezegd.

Speaker 1

Dat denk ik ook. Ik denk dat dit door Trump, maar ook door Israël... de trekker begint te krijgen van wat we in 2022 hebben gezien... met de hele discussie over hoe gaan we reageren op Oekraïne. Dus na de aanval van Rusland op Oekraïne... hebben we natuurlijk ook allerlei rampenscenario's gezien. Nou, die zien we dus nu weer...

Speaker 3

Als ik even probeer misschien het weekend op een rijtje te zetten. Iran heeft afgelopen nacht aanvallen uitgevoerd op oliedepots in Bahrein en Saudi-Arabië. En het weekend beschoot Israël dus die olieploelen in Iran. In Saudi-Arabië vielen gisteren twee doden en twaalf gewonden door Iraanse aanvallen. hier slecht aan toe zijn. Zaterdag voerde Iran aanvallen uit op Kuwait, Saudi-Arabië en Qatar. In Kuwait werden brandstofopslagplaatsen bij het internationaal vliegveld geraakt. Vandaag

is opnieuw een raket onderweg naar Turkije onderschept. De Iraanse president schiep dit weekend nogal wat verwarring door eerst buurlanden excuses te maken voor de aanvallen, waarna die aanvallen gewoon doorgingen en vervolgens te zeggen dat die verkeerd was uitgelegd. Ja. In het oosten van Libanon zijn gevechten gemeld tussen Hezbollah en Israëlse militairen die daar met 15 helikopters vanuit Syrië de

grens over waren gekomen. Gisteren vielen vier doden door een Israëlse aanval op een hotel in het centrum van Beirut. En inmiddels is één op de acht Libanezen op de vlucht geslagen voor Israëlse aanvallen of evacuatiebevelen. Met dus honderdduizenden mensen die op straat of in hun auto bivakkeren.

Speaker 1

En dat betreft dus de helft van Libanon, had jij uitgerekend, Hugo?

Speaker 3

Het grondgebied dat die evacuatiebevelen besloeg... onder de Litanierevier plus de Bekale Vallei. Het is een klein landje.

Speaker 1

Ja

Speaker 3

zeker.

Speaker 1

En waarschijnlijk wordt dat, dat is natuurlijk ook al voorspeld... dat dat een soort nieuw Gaza gaat worden, dat gedeelte... waarbij alles aan puin wordt geschoten. Maar de grote vraag is, kun je dan... Kun je Hezbollah echt gewoon vermorselen? Het antwoord is vermoedelijk niet. Want als we dan even gaan kijken wat er in Gaza is gebeurd... dan moet je toch constateren dat daar de klus ook nog steeds niet geklaard is. Toch, Arjan

Speaker 2

Exact. Wat je dus gewoon ziet... Israël gelooft dus in een exclusieve militaire aanpak. Gewoon keihard erop loslaan. Ze spreken ook gewoon over... Koendus. Nee, niet Koendus. We maken er een gebied van in Gaza dat helemaal plat is gebombard.

Speaker 1

Cayunus bedoel

Speaker 2

je? Cayunus,

Speaker 1

sorry.

Speaker 2

Ik zat er met een verkeerde term.

Speaker 1

Allemaal lot ook

Speaker 2

En de ellende hiervan is natuurlijk... op de korte termijn kan dat misschien allemaal natuurlijk wel werken... maar op de lange termijn ziet het er zo lelijk uit... en is het zo indiscriminate... dat er natuurlijk gewoon allemaal mensen bommen gaan gooien straks.

Speaker 1

Nou ja, weet je,

Speaker 2

Arjan... We horen

Speaker 1

toch helemaal niks meer van die geweldige vredesgraad van Trump... waar trouwens mensen ook nog een keer een miljard voor hebben betaald... om eraan mee te mogen doen. Die schijnt nu even in de ijskast te zijn gezet... omdat Trump bezig is om vrede te stichten in Iran. Dus het hele plan... waar overeenstemming over was van al die fasen die moesten worden afgewerkt in Gaza. Daar horen we inmiddels ook niks meer van. Want Hamas is gewoon nog steeds

de baas in belangrijke delen in de Gazastrook. Ja, jongens, een pure militaire oplossing. Het heeft nooit gewerkt in de wereld. Ik denk dat het nu, of het moet een wonder gebeuren, nu ook niet gaat werken. Het zijn natuurlijk de gebruikelijke doelen die worden aangevallen. Vliegvelden, raketbasis, ga zo maar door. En steeds meer aanvallen op de interne veiligheidsstroepen. Dus de revolutionaire garde. Die Bajis. En het Law Enforcement Command. Ik

heb daar geen goede Nederlandse termen voor. Maar er is een commando dat ze bezighouden met het handhaven van de orde in Iran. Al die hoofdkwartieren worden ook getroffen. Dan denk je, zou dat wel wat uitmaken? Want de bedoeling is natuurlijk dat je daarmee de controle verliest... over bijvoorbeeld de bevolking. Want die moet onder duim worden gehouden. Maar dat gebeurt dus gek genoeg ook niet. Dus die komt... Zij zijn nog steeds in staat om die bevolking onder

Speaker 2

duim te houden. Exact. En hier zie je dus eigenlijk dezelfde fout als in Gaza gemaakt is. Trump wil aan de ene kant dolgraag een Venezolaanse oplossing. Dus dan wil hij dus iemand van de revolutionaire garde... dan aanstellen en die dan naar hem luisterden. En tegelijkertijd doet hij dus mee aan al die bombardementen. Hij zegt dat die Murtabi is niet acceptabel voor mij. Dit werkt gewoon niet. Je zult een combinatie moeten hebben van bommen en diplomatie.

Speaker 1

En het

Speaker 2

enige wat hij doet is bommen.

Speaker 1

Het merkwaardige is, je had dus... na die zaterdagochtendbombardement... had je eigenlijk moeten stoppen. Dan had je dus Grammenij eruit gedood. Plus nog een hele hoop andere leiders. Dan had je moeten stoppen. Dan moet je zeggen, dit is de eisen die ik nu op tafel leg. Daaraan moet je voldoen. Als je er niet aan voldoet, dan gaan we verder. En dan ga je... Vanuit een normaal strategisch denken is dit wat je moet doen. Dat heet koorse diplomatie. Maar

dat is dus een dwangdiplomatie... Dus dat weten we al sinds de jaren zestig... hoe je dat moet doen van de vorige eeuw. Maar dat gebeurt hier niet. Dus er is ook gewoon geen enkel idee van hoe je dit zou moeten doen... behalve dat er iemand heel boos is... in het Witte Huis zit. En ze luisteren niet. En nu zullen ze luisteren. En nu maak ik je kapot. Dat hoor je ook wel op straat. Van ik maak jou kapot, jou mannetje. Dat soort... Ja, dat kan je

wel roepen. Maar wat wil je nou eigenlijk mee bereiken? Als dat gewoon niet lukt. Dus het is echt wel echt een probleem. En voor deze realist maakt het gewoon überhaupt niet uit. Die willen gewoon totale chaos. Maar op het moment dat je totale chaos hebt in dat land... Wat gebeurt er dan? En wat krijg je dan voor een regime? Dan is de kans natuurlijk vrij groot dat restanten van het regime toch weer opstaan. En die zeggen van ja, maar nou is het echt opgehouden met het

gesodemieten met Israël en met Amerika. We gaan gewoon op zo snel mogelijk een atoombom maken. Dat gaat u gewoon krijgen. En bovendien, hebben jullie dat rapport gezien? Of althans, de bericht geven over het rapport van National Intelligence Council. De 18 samenwerkingen. Dat is de conclusie daarvan. Dat rapport is gewoon een maand geleden verschenen. Heeft het ooit een rol gespeeld bij deze aanval? Ik denk het niet. Nee,

Speaker 3

helemaal niet behekserd. Er waren ook nieuwe berichten over hoe het staat met de munitievoorraden.

Speaker 1

Ja. Nou ja, vooral die Pak 3 raketten van... De Patriot. De Patriot, dat is natuurlijk echt een probleem. En daar is ook een directe relatie met de oorlog in Oekraïne. Want als die Patriots daar allemaal worden afgeschoten, dan kunnen ze niet in Oekraïne worden afgeschoten. Dus dan heeft Poetin een grotere kans om grote successen te boeken in Oekraïne.

Speaker 3

Ja, tenzij dus Oekraïne die pak drie raketten kan krijgen... in ruil voor interceptor drones. Ja, dat

Speaker 1

doen ze

Speaker 3

Volgens mij heeft hij al een team die kant op gestuurd naar het Midden-Oosten. Dus ook begreep ik naar Jordanië... dus experts plus interceptor drones... voor het bewaken van Amerikaanse militaire basis... tegen aanvallen van Iran. Dus nu wordt Amerika... wordt beschermd door Oekraïne. En tegelijkertijd, ik zag een heel raar filmpje met Trump en Witkoff aan boord van Air Force One, waar dus de pers vroeg naar dat Washington Post stuk, dat wij vrijdag, meen ik, hebben behandeld, dat

de Russen, Iraniërs, doelinformatie geven. Dus locatie van bijvoorbeeld Amerikaanse oorlogsschepen. En Mitkoff en Trump konden daar op niks anders zeggen dan... ik weet het niet, maar ik hoop het niet dat ze dat doen. En Trump vroeg er nog aan toe, als het wel zo is... dan lijkt het ze niet heel veel te helpen. Maar die staan daar natuurlijk heel lastig. Ze worden nu beschermd door Oekraïne, die zogenaamd not the cards zou hebben... tegen Poetin. Aan wie kan ze eigenlijk staan? Het is heel

Speaker 1

moeilijk

Speaker 3

te

Speaker 1

bevatten. Nee, maar dat duidt er dus alleen maar op dat ze ergens aan zijn begonnen... Of ze hebben zich door Israël erin laten rommelen, dat kan ook nog een keer. Of ze zijn zonder goede overwegingen hieraan begonnen, zonder een duidelijke strategie. En dat blijkt natuurlijk ook dat die strategie er niet was... door dat enorme gezwauwen met al die doelstellingen. En dan krijg je dus automatisch, als je die doelstellingen niet goed hebt... dat je ook je strategie niet goed

kan uitzetten. En we weten uit decennia lang van onderzoek... dat de bepalende factor in een oorlog... in zeer belangrijke mate de strategie die je hebt. Nou, die is het niet. Ik kan hem niet ontdekken. Behalve als de strategie zoveel mogelijk kapot te maken is. Dat kan je wel met een klein land doen. Dat lukt wel met Haiti of zo, met Sierra Leone. Dat soort landen kun je wel van de kaart bombarderen. Maar een land dat drie keer groter is dan Frankrijk

Speaker 2

niet. Het is ook geen begin van een bewijs dat er echt een opstand nu aan de gang zou zijn.

Speaker 1

Nee, dat denk ik

Speaker 2

niet

Speaker 1

Ik

Speaker 2

lees wel berichten over Teheran... dat de hele Fermanent is zwart door die olieinstallaties.

Speaker 1

Ik

Speaker 2

denk niet dat de Iraners daar nou zo gelukkig mee zijn. Nee. Het is echt puinhoop.

Speaker 1

Nou ja, weet je, kijk, ik vind dus dat die hele mastransitie... en dat is ook kennelijk voorspeld in dat geheime rapport... dat is uitgelegd naar de Washington Post... over dat die transitie gewoon door zou gaan. Dat blijkt dus inderdaad te kloppen, ook al zou je dus Gammerney vermoorden. Nou, dat is gewoon gebeurd zoals de Amerikanen zelf voorspeld hebben in hun eigen inlichting en rapporten. Dat het dus heel

moeilijk is om het regime te veranderen. Maar wat je dus nu ziet, en je hebt al even Persezian genoemd, Hugo. De president. Ja, exact, de president die eerst sorry zei voor de aanvallen. Om vervolgens weer terug te trekken. Nou, die is gewoon overroeld nu door de hardliners in Iran. Die willen van geen wijken weten. En vervolgens zegt Trump, ik wil capitulatie. En capitulatie met hardliners die nog steeds de mogelijkheden hebben om heel veel schade aan te richten. Bijvoorbeeld in de golf. is

Speaker 2

buitengewoon moeilijk te bereiken. Exact. Bedenk goed, Moitaba is een hervormer. Sorry, Moitaba staat heel dicht bij de revolutionaire garde. Gamenei, junior. Ja

Speaker 1

de jonge Gamenei. Dat

Speaker 2

versterkt dus eigenlijk de positie van de revolutionaire garde. Dat kan dus een voorportaal zijn straks naar een militaire dictatuur. Dat kan allemaal. En PSS-kant is gewoon ongelooflijk. Die is echt een hervormer. Die is helemaal nu op een zijspoor

Speaker 1

Ja, en realiseer je dat Lariani... de baas van de Nationale Veiligheidsraad... is eigenlijk degene die het nu runt, het land. Dus dat is ook maar zeer de vraag of Gramenay de Jonge dat doet. Maar Lariani, die doet het in ieder geval. Die wilde trouwens ook zijn broer of iets dergelijks op die positie hebben... was tegen zijn zoon. Want dat zou erfopvolging zijn. En dat moeten we ook niet hebben. Want er zat verrekening. Was hij nog betrokken bij het

afzetten van de Sjaan. Dan krijgen we dus dit weer. Dit is een heel belangrijk punt.

Speaker 2

Dit is een heel belangrijk punt. Je hebt dus monarchieën in de golf. En dat vinden dus de islamisten heel fout. Want dat moet eigenlijk gewoon republieke moeder dat zijn. Of eigenlijk moet Allah het gewoon allemaal besturen. En nu is dus Iran... lijkt dus nu een dynastieke lijn te openen van Gameneië. En dat zou erg lijken op die verschrikkelijke corrupte Sjaa. In de islamitische wereld is dat dus ook echt een serieus probleem. De hemorragieën zijn niet gewild. Maar

Speaker 1

tegelijkertijd, Aad-Jan, is het ook wel een logische keus. Want hij weet als geen ander hoe je dat hele machtsapparaat moet beheersen. Hij weet hoe je het land moet besturen. Hij heeft ook alle religieuze credentials van een echte Ayatollah. Dat is gek genoeg zijn vader niet. Die moest dat allemaal een beetje bij elkaar sprokkelen... in de tijd die hem gegund was. Vervolgens heeft hij in de Iran-Irak-oorlog gevochten. Daar heeft hij ontzettend goede contacten op gedaan... met de

revolutionaire garde. Dit is echt een typische exponent, die grammenij, die jongen... van de revolutionaire garde en de harde lijn... die op dit ogenblik naar boven komt. Dat is slecht nieuws, ook voor de bevolking. Want dat betekent gewoon dat het hele machtsapparaat... op dit ogenblik nog functioneert Laten we door naar

Speaker 3

Oekraïne, na het volgende. Welkom terug. Vanochtend zijn vijf gewonden gemeld in Gerson door Russische aanvallen. In Kharkiv in het noorden van het land zijn de reddingsoperaties gestaakt na de Russische aanval in de nacht van vrijdag op zaterdag. Waarvan het aantal slachtoffers is uitgekomen op elf doden en nog steeds vier vermisten. Rusland gebruikt bij die aanvallen steeds meer ballistische raketten... naast het grote aantal drones, zegt de chef

van de Oekraïnse luchtmacht. Een trend die hij verwacht dat zal voortzetten. Het Russische ministerie van Defensie zei zondag... 234 Oekraïnse drones te hebben neergehaald... waarvan zes onderweg naar Moskou. Niks bekend over schade. Gisteren raakten Oekraïnse raketten en munitie en droneopslagplaats... in bezet Donetsk. En drones troffen twee elektriciteitsverdeelstations in Belgorod... Op de grond vandaag wat Russische terreinwens gemeld bij Huliapolen

in Zaporizhia. Waar de Russen zich al langer met prioriteit op richten. Daarnaast zag ik een bericht dat Oekraïne verwacht dat de Russen hun offensief zullen intensiveren bij Pokrovsk. Dus dat is dan in Donetsk. Maar jij had Rob elders diezelfde verwachting gezien

Speaker 1

Ja, nou ja, wat er gebeurt is een aantal elite-eenheden... Dat zijn heel simpel gezegd luchtmobielen of luchtlandingseenheden. Die zijn verschoben van Pokrovsk naar Dnepropetrovsk. Eigenlijk wat er gebeurt is dat zij vanuit de Donetsk regio... verschoven zijn naar Zaporizhia en Dnepropetrovsk. Die regio's. Omdat de Oekraïners daar behoorlijk... terreinwinst hebben geboekt. In januari hebben ze ook al zoiets gedaan. En je noemde net Julia Polen. Toen hebben ze dus

ook dat soort elite-eenheden... daartoe verschoven. En kennelijk heeft dat wel succes gehad. Omdat ze dus nu inderdaad weer wat terreinwinst hebben... geboekt bij Julia Polen. Maar... Als ik dus gewoon naar de collega's in het buitenland kijk... hoe die daar tegenover staan, dan zeggen ze... dit wordt dan toch

wel lastig in de richting van Polkrosk. Maar zeker ook door die verschuiving van de troepen... naar het zuidelijke deel van het front... wordt het ook gewoon heel erg lastig om uiteindelijk die aanval uit te voeren... op die gefortificeerde steden in de rest van de Donerske regio. Dus we moeten maar even uitkijken hoe dit... en goed volgen hoe dit loopt. Maar de Oekraïners hebben er toch wel, vind ik, iets bereikt... waardoor de druk op bepaalde delen van het front is afgenomen.

Speaker 2

Ja Rob Jetten was in Kiev, hè? Ja, hij werd heel erg geprezen door Zelensky. Zelensky was ook onder de indruk van onze radar-kwaliteiten... wat bekend is van Nederland. En ze gaan gezamenlijk Nederland en Oekraïne... gaan gezamenlijk dus wapens produceren... Nou, dit is natuurlijk al lang voorbereid. En ik vond wel dat... Ja, het was heel duidelijk dat Zelensky dus dankbaar is... voor wat hier allemaal gebeurt.

Speaker 1

Dat mag hij ook wel zeker zijn ten opzichte van Nederland. Wat ik het meest interessante vond, eerlijk gezegd... is dat er gesproken is over gezamenlijke productie van wapensystemen. Dat begint nu overal in Europa te komen. Dus het is op zich loos dat er over is gesproken. Maar als je minder afhankelijk gaat worden van de Verenigde Staten... dan moet je nu op dit ogenblik echt gaan kijken... naar wat produceren die Oekraïners en kunnen we dat gebruiken? Het antwoord

is ja, dat kunnen we heel erg gebruiken. Kijk maar naar wat er op dit ogenblik in het Midden-Oosten gebeurt... waarbij de Oekraïners hun teams invliegen... om de hoofdstaten te helpen en zelfs de Amerikanen.

Speaker 3

Verder zag ik nog een klein berichtje, maar toch wel interessant, dat Zweden een vrachtschip in beslag heeft genomen dat onder valse vlagvoer een waarschijnlijk onderdeel uitmaakt van de Russische schaduwvloot. Wordt verdacht van het verhandelen van gestolen Oekraïenschraan. En ja, dus dit soort berichtjes komt de laatste tijd toch wel wat vaker voor. Dus dat... De intentie is vaker uitgesproken om die Russische schaduwvloot echt aan te pakken wanneer dat kan.

Maar inmiddels, bijna elke week, heb je wel weer een schip dat ergens aan een ketting wordt gelegd

Speaker 1

Klopt. Dus zeker als je onder een valse vlag vaart, dan heb je een probleem. Dan word je dus onmiddellijk opgepakt op dit ogenblik.

Speaker 3

Als daar meer werk van wordt gemaakt, kan dat wel een probleem worden voor Rusland. Dat voor zijn oliehandel daar grotendeels afhankelijk

Speaker 1

van is. Tegelijkertijd gaan de olieprijzen omhoog. En zal er waarschijnlijk ook een discussie gaan ontstaan... om dan toch maar weer olie en gas uit te importeren. Ook in Europa. Uit Rusland. Door

Speaker 3

Trump zijn briljante move richting Iran

Speaker 1

Dat is het hele grote probleem. Ik bedoel... Ja, dit is het zoveelste bewijs dat er niet goed over is nagedacht. En ja, ik heb natuurlijk ook heel veel reacties gezien, ook in het Westen. Want dit is hartstikke goed ook voor de arme Iraniërs die onderdrukt worden. En dat is ook zo. Het is ook een verschrikkelijk land. En dat regime mag wat mij betreft ook zo snel mogelijk weg. Maar er zijn natuurlijk gewoon een hele hoop tweede en derde orde effecten. die direct te maken hebben met de

veiligheid in Europa. En die moet je dus wel betrekken bij al je overwegingen... of je hier voor of tegen bent. En de Amerikanen hebben er volgens mij nooit bij nagedacht

Speaker 3

Zijn er nog interessante dingen van de Amerikanen

Speaker 2

zelf te melden... Het enige wat ik vind, maar daar hoeven we geen aandacht aan te besteden... is dat er steeds meer Republikeinen zich ergeren aan die meneer Stephen Miller. Die is natuurlijk een hele van dik houtzak. Met die kale kop, ja. Die wordt ook gezien als de man die met het Groenland is begonnen. Dat zegt dus meneer Tillis. Die belangrijke senior senator van Noord-Carolina. Wat je op dit

Speaker 1

ogenblik in de Verenigde Staten ook ziet... Er is enorme kritiek die aan het toenemen is op Hexit. De minister van Oorlog. De retoriek die hij gebruikt. Dus het taalgebruik. Het is oorlogzichtig. Het is een bot. Het is richt op vernietiging. Het is marxismo. Het is christelijk nationalisme. Het is totaal gevoelloos. Ook voor de gesneuvelde Amerikaanse soldaten. En het is gewoon... Het is extreem rechts. Ik bedoel, extreem rechts betekent dus dat je ook geweld verheerlijkt. Daar is

hier gewoon sprake van. Nou, we hebben natuurlijk een... Een idiote video gezien. Ja, we kunnen het niet nu laten zien. Nee, maar mensen moeten het even

Speaker 3

opzoeken als

Speaker 1

ze het niet hebben gezien. Ja, het is een video die afgezonden werd door het Witte Huis. Maar die is ook... Eigenlijk hier ook van afkomstig van dit denken. Het is een combinatie van allerlei Hollywood-blockbusters. Braveheart, Gladiator, Superman, Top Gun. En dat allemaal door elkaar heen gemixt. En dat is losgelaten op de Iranoorlog. Ja, weet je jongens, ik zit ernaar te kijken. Ik denk, wat moet ik hier nou

van denken? Als je een film zou maken over een president... of een minister van oorlog of defensie, hoe je het ook allemaal zou willen noemen... die dit soort dingen doet... dan vraag ik me af, hoort het nou in een comedy terecht... of in een film van totaal ontspoorde leiders?

Speaker 2

Gek, hè? Hij zegt ook letterlijk bij Fox... Dit was nooit bedoeld als een fair fight, als een eerlijk gevecht. We're punching them when

Speaker 3

they're down.

Speaker 2

Ja, precies. Zo gaat dat maar door. Bedenk goed, Hexet was dus major. En van hem is dus bekend dat hij toen hij in Afghanistan was... en soldaten ontmoette

Speaker 1

En

Speaker 2

Irak. En Irak, dat hij zei van... je moet je helemaal niets aan de geweldsinstructie houden. Je moet er gewoon op loslaan. Ja, dat verbaast je niet als je hem zo hoort praten.

Speaker 1

Je hoeft dat boek van hem alleen maar te zien van de American Crusade uit 2020. Eigenlijk zegt hij, je moet vechten om je doel te bereiken. En hij zegt, Amerika wordt eigenlijk getroffen door een existentiële dreiging. Globalisten, multiculturelen. En we zijn bezig met een cultuuroorlog die we met alle mogelijke middelen moeten winnen. En als je gewoon kijkt wat de visie van hem is op de rest van de wereld... dan is dat echt... Ik vind dat echt angstaanjagend. Dat

zie je natuurlijk ook op de tattoos. Die verwijzen op z'n borst naar de kruistochten. Met Jeruzalem kruisen, dat soort gedoe. Kruisvaders in de middeleeuwen, die dooiden zich ook met dat soort kruisen. Dus het is ongelooflijk ideologisch. Het is verschrikkelijk religieus ook wat hij aan het doen is. En het is eigenlijk ook in zekere zin apokalyptisch. In z'n uitwerking in de richting van Iran. Nogmaals, Iran is gewoon geen fijn land. Maar wat hier gebeurt, is evenzeer niet fijn

Speaker 2

Weet je, Hexet, die geloofde ook in die mevrouw... die een faith organizer of zoiets is. Die staat ook te schreeuwen dat deze hele aanval... een onderdeel van een goddelijk plan is. Toen dacht ik, dat denken de Iraniërs zelf ook. We hebben dus twee religieuze naties tegenover elkaar... Dat is helemaal

Speaker 1

een recept. Het is bijna een religieuze oorlog aan het worden. En dat zijn de allerergste.

Speaker 3

Misschien nog wat dingen van ons eigen continent. We hadden verkiezingen

Speaker 2

in Duitsland, deelstaatsverkiezingen. De Groenen hebben gewoon mertsen verslagen in Baden-Württemberg. Weliswaar met 0,5%, maar dat is toch gebeurd. Het wordt in de Duitse kranten echt gezien als een enorme nederlaag van Merz. Die je niet goed kan gebruiken. AFD werd daar derde. Nou, dat valt allemaal nog mee. Het was wel de beste score die de AFD er ooit gehaald heeft. En nu zit iedereen natuurlijk te praten over de verkiezingen... die er aankomen in Rheinland-Pfalz, 22 maart. En dat is altijd

geleid door de sociaaldemocraten... Maar ook de AFD gaat daar goede zaken doen. Dat is een westelijke deelstaat. Ja

Speaker 3

volgens mij geldt dat ook voor Baden-Württemberg. Dus het

Speaker 2

is ook een beetje

Speaker 3

een doorbraak van AFD... ook in het westelijk deel van Duitsland. In het oosten waren ze al groot. Rob, jij had nog iets over cold response. Ja,

Speaker 1

dat is misschien wel aardig hoor. Het kennisdreiging wordt dus steeds harder gevoeld in Europa. Dat betekent dus ook dat er geoefend moet worden. Er is nu een grote oefening van start gegaan. Cold response, 35.000 militairen in het noorden van Noorwegen. Wordt gecommandeerd in de buurt van Boede. Daar ligt het hoofdkwartier van de... De Noorse schrijfkrachten. Maar vanuit het Noorse Amerikaanse hoofdkwartier wordt het aangestuurd. Veertien landen doen mee, ook Nederland

Speaker 3

Misschien tot slot, ik zag nog een interessant rapportje van de Nederlandse bank... over de kwetsbaarheid van het betalingsverkeer. Met advies opnieuw, houd wat cash in huis. Maar nog een paar andere dingen ook. Ze zeiden, mensen in Nederland... Eerste platlicht. Ook wilden ze meer pinautomaten op straat. Die idealiterden ook door meerdere bedrijven worden bevoorraad. En de mogelijkheid voor offline pinnen. Waarbij transacties lokaal worden opgeslagen. En dan doorgegeven als de

internetverbinding weer is hersteld. Dus dit zijn wel stevige eventualiteiten. Die hier worden voorzien.

Speaker 1

Jongens, dit gaat dus in de richting van een oorlogseconomie light. Ja. Ja, want ik ben er ook van overtuigd dat we nu ook wat er in Iran gebeurt... en de grotere verwijding die nu echt dan tot staan is tussen Europa en Amerika... dat wij nog veel harder gaan werken aan onze herbewapening. Dat kan bijna niet anders. En dat heeft enorme consequenties

Speaker 2

En we krijgen meer terrorisme. Ik zag vanmorgen weer een bericht dat die Iraanse sleepers zelfs in Amerika zijn geactiveerd. Zie je steeds weer van die berichten over... Dat zal wel gebeuren, denk

Speaker 1

ik. Ja, en die zitten vermoedelijk van Russische komaf ook in Europa. Dus

Speaker 3

ja. Je moet maar bedenken, hierachter dit alles zit een very stable genius. Die dit allemaal onder controle heeft. Dat laat ik hopen. Dank weer en tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android