Einde nucleaire wapenbeheersing - podcast episode cover

Einde nucleaire wapenbeheersing

Feb 02, 202630 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De aflevering duikt diep in de geopolitieke onrust, van de aanhoudende oorlog in Oekraïne en de Russische onderhandelingsstrategieën tot de afnemende nucleaire wapenbeheersing. Er wordt gesproken over de toenemende Europese ambitie tot meer autonomie en defensieve samenwerking, getekend door wantrouwen in de Amerikaanse veiligheidsgaranties. Verder komen controversiële Amerikaanse politiek, het Epstein-dossier, en de dynamiek in het Midden-Oosten, inclusief de onderhandelingen met Iran en de Syrische vredesakkoorden, aan bod.

Episode description

Europa trekt conclusies | Trump nog corrupter | Onderhandelingen met Iran

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk. Hugo Rijtsma.

Speaker 2

Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het is maandag 2 februari. Rusland heeft 12 Oekraïense mijnwerkers gedood... en 16 verwond met een droneaanval op de bus die hen van werk naar huis reed. Dat gebeurde zondag in de Nieuw-Propetrovsk. In de regiohoofdstad doden een drone een man en een vrouw. In Zaporizhia vielen zeker zeven gewonden door een droneaanval op een kraamkliniek. Het lijkt erop dat Rusland zich heeft gehouden

Oekraïne Oorlog en Russische Strategieën

aan het staakt vuren op energieinfrastructuur. Waar president Trump om had gevraagd, zei het voor een paar dagen, terwijl Trump vroeg om een week. En zei dus dat ze weer allemaal andere oorlogsmisdaden hadden. Daarvoor in de plaats hebben gezeld. Vanmiddag was het min 17 in Kiev. Tot woensdag zakt het kwiks nachts tot onder de min 20. Daarna zou het wat beter worden. Maar dus nu is het zwaar. Veel huishoudens door het hele land hebben nog geen verwarming. Kampen met stroomuitval.

Dit weekend een hele grote stroomuitval die zelfs ook Moldavië trof. Maar ik begreep dat dat waarschijnlijk het gevolg was van bevroren hoogspanningsleiden. Op de grond weer ditjes en datjes. Rusland claimt een dorp in de regio Garkiv. Elders in Garkiv zou Oekraïne weer wat hebben teruggepakt. En de Russen waarschijnlijk ook een beetje. Maar dat stelt al helemaal niks voor in Donetsk. Ja, daar

Speaker 3

heb ik ook niks aan toe te voegen. Infiltratiemissies in de richting van Kopjansk door de Russen. Dus dat duidt dus op die nieuwe tactiek... waarbij ze iedere keer kleine aantallen... 1, 2, 3, 4 soldaten proberen een gebied binnen te krijgen... die daar eigenlijk posities in nemen... en dan proberen om de Oekraïners eruit te werken. En die worden vervolgens dan weer boos en die werken de Russen er weer uit. Het is allemaal heel erg moeizaam voor de Russen

Speaker 2

Dat probleem met Starlink is opgelost, begreep ik. Dat de Russen daar gebruik van konden maken op aanvalsdrones tegen Oekraïense doelen.

Speaker 3

Nou ja, dat wil zeggen, er wordt aan gewerkt. Dus Elon Musk heeft gezegd, ik begrijp het probleem. En we gaan er wat aan doen.

Speaker 2

Ik dacht dat er nu ook al iets was geïmplementeerd

Speaker 3

De eerste

Speaker 2

stappen are already

Speaker 3

delivering real results. Dus er is een beginnetje gemaakt. Ik heb geen idee hoe ze dit precies doen. Maar ze zijn natuurlijk wel buitengewoon behendig om alles te omzeilen. Dus we zullen echt moeten kijken of dit succesvol is. Ik hoop het van wel

Speaker 2

We hadden weer wat gehoord van Lavrov. Wat had hij te melden?

Speaker 3

Nou ja, het is natuurlijk weer hetzelfde verhaal... van grondoorzaken die moeten worden... Dat verhaal. Ja, dat weten we al langzamerhand wel. Maar wat je dus ziet is... dat hij probeert natuurlijk Rusland te verkopen... als een soort mondiale grootmacht... vergelijkbaar met de Verenigde Staten. Dat is natuurlijk gewoon onzin... want Rusland is niet te vergelijken met de Verenigde Staten. Qua omvang van de economie niet. Ik bedoel, zelfs niet

met EU, met Europa... En probeert natuurlijk via de media de Amerikanen ervan te overtuigen dat alleen Rusland moet overleggen met Amerika over de situatie in Oekraïne. Maar ook over, laten we zeggen, de toekomstige veiligheidsordening in Oekraïne. En dat doen ze wel slimmer moet ik zeggen. Kijk, iedere keer grijpt hij terug op het oorspronkelijke 28 punten plan. Voor vrede in Oekraïne. Daar hebben de Russen een enorme zeggenschap in gehad.

Dan iedere keer wordt teruggegrepen op de afspraken van Alaska. Dat was in augustus toch, voorjaar. En daarin zou zijn gezegd. en dat is bevestigd door Trump... dat de rest van Donbass moet worden opgegeven in ruil... voor bevriezing van het resterende front. Dus iedere keer wordt er teruggegrepen op afspraken die oncontroleerbaar zijn... maar waarvan Trump wel heeft gezegd... oké, dat doen we, maar waar hij vervolgens weer... afstand van heeft genomen. Ze manoeuvreren echt Trump in een hoek op

deze manier. En dat doen ze slim, hoor. En dat is dus ook iets wat je echt in de gaten moet houden... als deze week die onderhandelingen aan Abu Dhabi weer gaan beginnen... tussen Russen en de Oekraïners Even

Speaker 1

daarover, jongens. Ik

Speaker 3

weet niet of

Speaker 1

ik gelijk heb, maar ik probeer altijd puzzeltjes te maken... En er zou afgelopen zondag in Abu Dhabi wat gebeuren. Dat is dus gewoon uitgesteld.

Speaker 3

Ja, maar er is dus zaterdag... Sorry dat ik erin breek, maar zaterdag heeft Dimitreff... de Russische onderhandelaar, die heeft in

Europese Veiligheid en Amerikaans Wantrouwen

Florida onderhandeld... met de Amerikanen

Speaker 1

En je leest ook steeds dat Poetin wil heel graag onderhandelen zonder Oekraïne. Dat zit

Speaker 3

er dus

Speaker 1

ook allemaal een beetje achter. Nu gaan ze dus woensdag in Abu Dhabi gaat het alsnog beginnen. Je ziet ook dat Zelensky dat heel erg benadrukt. Want hij is doodsbang dat hij buitengesloten wordt. Het is allemaal van een tragiek, het is verschrikkelijk.

Speaker 3

Nou ja, dat werd hij dus afgelopen zaterdag. Toen Dimitriev dat overleg voerde met Witkoff, Pessent en Kuzna. Dus ik zou, als ik Zelensky was, zou ik daar ook ongelooflijk...

Speaker 2

Half aan tafel, Europa natuurlijk helemaal niet. Ik zag in dat verband ergens toch staan dat de Franse minister van Buitenlandse Zaken ergens in een krant zei dat Frankrijk, en natuurlijk in alle transparantie met Oekraïne en de rest van Europa, maar toch ook eigenlijk een eigen lijntje met het Kremlin wel wil openhouden. Omdat, zoals ze zeggen, we dat niet helemaal kunnen uitbesteden aan de Amerikanen.

Speaker 3

Nee, Meloni heeft ook zoiets eigenlijk gezegd. Dus Melonië en Frankrijk, Macron, die schijnen hier redelijk op één lijn te zitten. Om dat voor elkaar te krijgen. Maar het wantrouwen in de Verenigde Staten is ook op dit punt natuurlijk toch behoorlijk groot. En realiseer je dat voor elke oplossing in Oekraïne de Europeanen nodig zijn. Dus je kunt van alles onderhandelen. Maar

als het gaat om het terugtrekken van bijvoorbeeld sancties. Ja, daar zijn de Europeanen voor nodig als het gaat om... een situatie na het vuur, waarin er misschien wel een stabilisatiemacht... of hoe je het ook allemaal zou willen noemen, moet komen... dan zijn de Europeanen daarvoor nodig. Dus wat er nou precies is afgesproken met die veiligheidsgaranties... die zogenaamde artikel 5-achtige veiligheidsgaranties... in de richting van Oekraïne... ik vind het heel erg

lastig om dat goed in te schatten, omdat je... Ja, er toch van uit moet gaan dat de Russen vinden dat een Europese strijdkracht niet welkom is in de Oekraïne. Amerika die zegt van ik wil geen boots on the ground hebben. En de Russen zegt, en de Europeanen die zijn niet in staat om een hele grote geloofwaardige krijgsmacht op te tuigen. waarmee ook een artikel 5 garantie zou kunnen

worden gegeven. Ik vind het ontzettend moeilijk om in te schatten... wat hier nou eigenlijk aan de hand is en hoe serieus alles is

Speaker 1

Weet je, ik zag een hearing met Rubio over die backstop... een week geleden of zo, misschien nog

Speaker 3

iets recenter. En wat werd er gezegd

Speaker 1

Hij zei dus met grote tegenzins over die backstop... en hij zei ook letterlijk van ja, de Europeanen moeten niet zo'n grote mond hebben... want wij moeten dat allemaal weer doen, want zij kunnen het niet... En toen dacht ik ook van, Trump is gewoon de baas van de krijgsmacht. De opperbevelhebber. Dus als het probleem gaat spelen, hij kan gewoon die backstop dan toch niet doen. Dat kan Dus er is ontzettend veel wantrouwen hier. Heel veel wantrouwen.

Speaker 3

Ja, dat klopt. En wij hebben een probleem. Ja, dat klopt

Speaker 2

Zei Jeffrey van Leeuwen gisteren in dat interview niet dat het allemaal goed zou komen met die backstop? Dat hij er in elk geval alle vertrouwen in had? Ja, die was er heel optimistisch over

Speaker 3

Ja, maar ja, hij moet natuurlijk wel, want hij is van de NAVO. Ja, in zo'n positie zou ik dat ook doen. Wat doet hij trouwens tegenwoordig

Speaker 2

Hij is minister geweest, ergens, een keer, voor de PvdA. Maar hij zit nu weer bij

Speaker 3

de NAVO als

Speaker 2

ambtenaar? Het kabinetchef

Speaker 3

van Rutte is hier volgens mij nu. Ja. Hij spreekt wel namens Rutte. En dat is een hele belangrijke positie in dat kabinet. Kabinetschefs zijn überhaupt ongelooflijk belangrijk in Brussel. Maar ja, nogmaals, ik denk dat ik hetzelfde had gezegd

Speaker 1

Het interessante is wel, Rutte had gezegd in het Europese parlement... En hij noemde het zelfs jarenlang zijn we nog afhankelijk. Dat is dus één opvatting. Dat is natuurlijk een NAVO-opvatting die begrijpelijk is vanuit de NAVO. Maar we moeten hier wel aan verbinden dat er dus andere personen en entiteiten zijn... die daar kennelijk niet erg in vertrouwen. En dan bijvoorbeeld de twee dingen. Draghi vanmorgen in Leuven die zegt van het gaat gewoon niet goed. En we moeten dus veel

meer gaan samenweken met Europa. Hij

Speaker 3

zegt dat de wereldorde zoals die kennen... gewoon gespoord is en niet meer bestaat

Speaker 1

Ja. En er moeten ze nieuwe komen. En daardoor is het ontzettend belangrijk dat Europa, behalve in handel... maar ook in veiligheid slagvaardig is. Want die twee kunnen dan gelijk met elkaar optrekken. Als je handelspolitieke macht kan dan ook, dat is belangrijk. En het tweede is dat politico-artikel... waar je dus nu gewoon in ziet dat... een aantal Europese lidstaten onder leiding van Merts... Merts is er ook bij. Die gaan dus nu onderzoeken die beroemde EU-artikel. Het was een

Speaker 2

bijeenkomst van het EPP. Dus dat is de christendemocratische politieke familie. Von der Leyen was er ook bij, overigens

Speaker 1

Dat doen ze niet als ze denken dat de NAVO allemaal koekenij

Speaker 3

is. Dat is zo. Ik vind dat de twijfel die er op dit ogenblik is... De geloofwaardigheid van de Amerikanen binnen de NAVO... neemt wel grote vorm aan, hoor.

Speaker 2

Ja,

Speaker 3

vind ik ook. Je ziet het gewoon echt aan alles op dit ogenblik. En wat dat betreft heeft de affaire Groenland... van inmiddels alweer bijna twee weken geleden... een enorme impact gehad. En dat heeft Draghi ook gezegd. Die zei van, daar kan geen communique-tekst

Speaker 2

tegenop.

Speaker 3

Het is trouwens,

Speaker 2

zoals wij ook al zeiden... is het al wel voorbij, die Groenland-krieg? Vandaag gezegd, het standpunt over Groenland en de bevolking is niet veranderd. Groenland moet bij de VS worden gevoegd en van daaruit bestuurd. Dat blijft het standpunt van de regering Trump.

Speaker 3

Als je dat doet, dan zet je het voortbestaan van de NAVO op het spel. Ik vind het verschrikkelijk dat ik het moet zeggen. Maar dat is natuurlijk de onlosmakelijke consequentie. Volgens mij heeft Trump dat

Speaker 2

zelf ook wel erkend. Dat dat die consequentie kan hebben. Maar dat moet dan maar zoiets

Speaker 3

Ja, maar daarmee blaas je dus echt gewoon het hele stelsel op. Je blaast eigenlijk die wereldorde op. En dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de opkomst van China. Dus dat begrijp ik ook allemaal wel. Maar een instrument wat essentieel is om die westerse wereld te kunnen beschermen... in die veranderende wereldorde, de NAVO, die is dan zijn leven niet meer zeker. Dat zijn geen prettige vooruitzichten

Speaker 1

Trump zei weer in zo'n vliegtuigdeurtje, zo'n gangetje van... Groenland is heel belangrijk voor ons, we kunnen het niet toestaan dat China het gaat pakken. Zo vreemd hij het nu.

Speaker 3

Alsof dat zou gebeuren. Alsof Groenland niet bij de NAVO wordt. En wanneer dat zou gaan gebeuren, artikel 5 gewoon in werking zou treden. Als ze dat militair zouden willen gaan doen. Ja, maar ik denk dat hij eigenlijk bedoelt dat de Chinezen daar geen mijnbouwactiviteiten moeten gaan ontplooien op Groenland

Speaker 2

Ja, maar dat gebeurt ook niet. Dat

Speaker 3

houden de

Speaker 2

Denen en de Groenlanders gewoon

Speaker 3

tegen. Het is ook geen argument Nee, en er zijn ook geen aanwijzingen dat zowel de Russen als de Chinezen bezig zijn om een invasie in Groenland uit te gaan dokteren.

Speaker 2

Nog een stukje oude wereldorde trouwens dat deze week ophoudt te bestaan. Dat is het Nieuw Startverdrag. Dat gaat over het aantal strategische nucleaire wapens tussen Rusland en Amerika. En

Einde Wapenbeheersing en Europese Toekomst

dat is dan het laatste nog overgebleven verdrag. Je had eerder het ABM-verdrag over raketverdediging. INF-verdrag, middellange afstandsraketten. Open Skies, dat inspecties regelde. En dus nu is voor het eerst, zag ik staan, sinds begin jaren 70... is er geen enkele wapenbeheersing meer op nucleair gebied... Over

Speaker 3

Maar het geldt ook voor de conventionele wapenbeheersingsverdragen. Die bestaan ook niet meer. Voor Europa is dit heel slecht. Het INF-verdrag is echt voor in Europa te stationeren raketten... met en zonder nucleaire ladingen. Het conventionele wapenbeheersing heeft alles met Europa te maken... Dat geldt ook voor vertrouwenwekkende maatregelen. Dat is het hele OVSE-proces. Dus de organisatie Veiligheid en Samenwerking in Europa... die een heel raamwerk had van vertrouwenwekkende maatregelen.

Dat is ook weg. Dus wat er gebeurt is dat alle remmen los zijn. Alle veiligheidsgordels zijn nu afgedaan. En dat is echt problematisch, vind ik.

Speaker 2

Je ziet dus aan de ene kant alles een beetje uit elkaar donderen. En Europa zit dan in een hele precaire positie. Maar tegelijkertijd zie je binnen Europa... dat het denken wel hele grote stappen neemt... richting, wat Draghi schetst, meer iets van een federatie.

Speaker 3

Ja

Speaker 2

en dat heeft

Speaker 3

consequentie voor alles. Dat heeft consequentie voor de Europese Unie. Dat heeft consequentie voor de soevereiniteit van landen. Dat heeft consequentie voor de wijze waarop je met de NAVO omgaat... Hoe de wereld er over twee, drie jaar uitziet... dat valt moeilijk te voorspellen op dit ogenblik, ook institutioneel. Het VK trekt ook weer steeds

Speaker 2

verder terug naar de EU toe eigenlijk.

Speaker 3

Ja, er wordt dan een discussie gevoerd over... misschien moeten we wel een douane-Unie hebben... maar daar zijn we weer interne problemen tegen. Maar wat je ziet is dat Starmen nu aanstuurt op nieuwe onderhandelingen... over een defensiepak met de Europese Unie. Om ook gezamenlijke capaciteiten te kunnen ontwikkelen. En om ook een bijdrage te kunnen leveren vanuit het safe geld. Dat is die 150 miljard. Die onderhandelingen zijn vorig jaar stukgelopen.

Omdat de Europeanen zeiden, je moet eigenlijk ook voor ongeveer 2 miljard dollar. Of iets dergelijks. Dat weet ik niet meer. Maar in ieder geval, in een miljard moet je bijleggen aan safe. Om er zelf natuurlijk ook uiteindelijk iets... uit te kunnen halen. En dat is niet onredelijk... want 7 is een gezamenlijke lening van de Europeanen. Het was opgehaald op de... of de Europese Unie moet je eigenlijk zeggen... is opgehaald

op de internationale kapitaalmarkt. En de Britten zaten te denken van... ja, een honderde miljoen is ook wel goed... als we dat kunnen bijdragen. Maar Farage is tegelijkertijd weer tegen elke toeladering. Dus ik bedoel... de Britten zijn echt gewoon de inwoners... van een echt klein en steeds onbeduidelijker land geworden. Hierdoor. Dus

Speaker 1

samenvat het jongens. Geen regels meer. Wapenbeheersing is weg. En Europa hervindt zichzelf. En gaat meer samenwerken. Dat

Speaker 3

is de

Speaker 1

wereld waarin we inzitten

Speaker 3

Ik hoop dan inderdaad dat Europa zichzelf hervindt. Kijk, er is misschien één lichtpunt. En dat is dat er woensdag onder leiding van Rubio... een bespreking in Washington plaatsvindt... over een gezamenlijke aanpak van de toegang tot kritische kritieken... moet ik zeggen, kritieke materialen. Dus echt zeldzame grondstoffen. Die je

Amerikaanse Politiek: Corruptie en Grondstoffen

echt nodig hebt voor je hightech-industrie. Dus Japan, Nieuw-Zeeland, Australië, het Verenigde Koninkrijk... en de Europese Unie, die zitten dan aan tafel. En daar moet een gezamenlijk plan op tafel komen liggen. Dat is wel heel erg goed. Want dat zou dus betekenen dat er toch nog iets van die transatlantische relatie over is gebleven. En dat je gezamenlijk een aantal besluiten kan nemen. En er wordt vooral naar Japan gekeken. Die na zijn problemen die ze hebben gehad jaren geleden

met China. Besloten heeft om gewoon grote voorraad aan te leggen. Dus hoe kan je dat nu allemaal onder andere doen?

Speaker 1

En dit doet Amerika ook omdat China gebruikt gewoon dat vergunningensysteem heel agressief. Dus

Speaker 3

ze

Speaker 1

moeten wel. Hier is het ook een Amerikaans belang

Speaker 3

Ja, vergunningensysteem aan Jan voor de export van kritieke materialen

Speaker 2

Laten wij eens naar de aanstichter van dit alles gaan, Amerika zelf, na het volgende. Welkom terug. Misschien te beginnen met een mooi verhaal... dit weekend in de Wall Street Journal. Vier dagen voor Trumps inauguratie als president... heeft de broer van de president van de Verenigde Arabische Emiraten... een geheime deal gesloten met Eric Trump, de zoon van... voor een 49% belang in het cryptobedrijf van de familie Trump... Liberty Financial,

voor 500 miljoen dollar. De familie Trump werd daar direct 187 miljoen beter van. De zoons van Steve Witkoff, die runnen dat cryptobedrijf... hebben daar 30 miljoen bij opgestreken. En een paar maanden later keurde de regering Trump... plots de verkoopgoed van geavanceerde AI-chips aan de Emiraten... wat eerder werd gezien als een bedreiging voor de nationale veiligheid. Maar kennelijk niet meer. Dus zo gaat dat ongeveer in Amerika

Speaker 1

tegenwoordig. Totale vermenging van regeringsbeleid en commerciële belangen. Dat is wat er aan de hand is. Steeds maar weer

Speaker 2

Qatar met zijn vliegtuig. Wat geld is

Speaker 1

daar

Speaker 2

ook weer voor teruggekregen? Volgens mij defensiedeals. Defensie samenwerken. Verder... Wat

Speaker 1

verder, Arjan? Even kijken. Dan wil je een Amerika-blokje maken, hè? Ja, ja. Dan moeten we maar weer even praten over die vreselijke Epstein-dossje. Ik kan er allemaal niet meer... Het is allemaal een beetje te plat voor woorden. Maar goed, er is dus weer allemaal materiaal... vrijgegeven en dan zie je dus Pieter Mendelssohn... wat een ongelukkige pose in hun onderbroek. Dat zegt verder natuurlijk nog helemaal niks. Britse ambassadeur toen in de VS.

Misschien had hij het warm, dat weten we niet. Maar goed, die arme Pieter Mendelssohn... hij was ambassadeur van Engeland bij Worstel. Dat is hij al lang kwijtgeraakt. Maar nu heeft hij ook maar preemptief... zijn laborlidmanschap opgegeven. Maar ja, goed, wie er nu ook bij betrokken is... Ehud Barak, Steve Teese, Howard Ludnick. Handelsminister. Cathy Rumler. En dat betekent overigens niet

Epstein Dossier: Nieuwe Onthullingen

dat er concrete bewijzen zijn... van blackmail of zo. Dat weten we allemaal niet. Ook wel weer eentje met prins Andrew. Die zit dan gebogen

Speaker 3

op een meisje. Wat dacht je van de kamerprinses van Noorwegen

Speaker 1

Ja, die

Speaker 3

zit er

Speaker 1

ook opeens bij. Ja, het is allemaal niet...

Speaker 3

Fenomenaal, moet ik zeggen Het is echt gewoon niet te geloven. Het gaat ook iedere keer

Speaker 1

om miljoenen documenten. Ja. En hij geeft ook dure cadeautjes. En ook, hij heeft uitgebreid gemaild met Elon Musk. En Elon Musk zegt dat hij er nooit is geweest. Maar

Speaker 3

hij vraagt wel om een helikopter.

Speaker 1

Nou ja, weet

Speaker 3

je... Maar... Nou ja, nogmaals, dat netwerk is onwaarschijnlijk, maar ook de hoeveelheid documenten is ook onwaarschijnlijk. Hoe is het nou toch mogelijk dat er gewoon vanuit je eigen account miljoenen e-mails zijn? Ja, het is echt onwaarschijnlijk. Ja, ik vind dat wel.

Speaker 2

Waanzin. Trouwens, ook spannend dat in Poetin en Rusland... kwam er ook veelvuldig voor in die stukken En ik geloof dat er dan meteen wat spannender verhalen van worden gemaakt... dan je op basis daarvan hard kan maken. Maar ja, dan ga je toch al snel een beetje denken van... zouden dan dus toch iets zijn met Poetin en seks en chantage en de machtigen... en waardoor er allemaal zulke rare dingen gebeuren. Je kan je die samenwerkingstheorieën wel voorstellen.

Speaker 3

Smoking gun is tot nu toe niet gevonden. Dus laten we het daar maar gewoon op houden. Er is niks aan de hand, bij wijze van spreken, totdat er wel wat aan de hand is. Ik vind het altijd lastig van dit soort dingen. Iedereen duikt erop en begint allemaal interpretaties te geven... van de werkelijkheid die waarschijnlijk helemaal niet

Speaker 2

kloppen. Cuba en Venezuela moeten we nog eens even bekijken

Speaker 1

Cuba is wel bijzonder. Er is een executive order van Trump... dat niemand mag meer olie leveren aan Cuba... Venezuela doet het al niet omdat het een soort kolonie is geworden van Amerika. Maar Mexico mag dat dus ook niet doen. En experts zeggen dat dat niet lang zal duren voordat Cuba dan in elkaar stort. Want dat kan natuurlijk helemaal niet zonder olie.

Speaker 2

Er zou onderhandeld worden, dus

Speaker 1

onder

Speaker 2

deze dreiging. Heeft volgens mij Trump zelf gezegd

Speaker 3

Ik vind het bij wijze van spreken bijna jammer. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar het is natuurlijk gewoon een openluchtmuseum. Een communistisch openluchtmuseum in Cuba. Dat is echt heel bijzonder hoor, dat land. Maar goed, ik bedoel, voor

VS Buitenlandbeleid: Cuba, Venezuela, Iran

de mensen is het verschrikkelijk om daar te wonen. Ik zou er wat af en toe een traan om laten als de boel daar instort. En er iets beters komt. Alleen, ik denk niet... dat Trump dan ervoor zorgt dat het gewoon beter wordt op Cuba. Want dat kan hij ook niet doen in Venezuela. Toch, Arjan

Speaker 1

Ja, Venezuela is natuurlijk iets wat wij wel een beetje voorspeld hebben. Kijk, Amerika hoopt dus nu via die Rodríguez... die heeft Maduro vervangen... en die moet dan dus alle Amerikaanse orders uitvoeren. Maar goed, Rodríguez is gewoon een doorgewinterde Marxiste... dus die is nou niet het meest voor de hand liggende dame... Maar goed, wat ze dus wel schijnt te doen... is dat ze de Amerikaanse oliebelangen dient. Dat komt haar zelf natuurlijk ook uit, want dan komt er weer geld

in het laadje. Maar ze heeft beloofd om dus allemaal politieke gevangenen vrij te laten. Daarvan meer dan 700 zitten er nog in de gevangenis. Ook de gedachte dat het een democratie wordt, moeten we maar snel vergeten. Hoewel Amerika er ook helemaal niet op heeft aangedrongen. Nee, het is heel duidelijk dat het heel lastig is... de politiek in Venezuela op een afstand te sturen vanuit Washington. Dat

Speaker 2

wisten we al. Als we doorgaan naar het Midden-Oosten... dan zien we daar dat Iran het volgende land was... waar Trump zijn kanoneerboten naartoe had gedirigeerd. Maar onder die dreiging lijken daar nu dus ook weer onderhandelingen

Speaker 1

te komen. Ja. President Trump zegt tegen reporters... Iran is heel serieus aan het onderhandelen met de Amerikanen. En daarom zijn de Amerikaanse luchtafvallen op Iran niet eminent. Dus die liggen niet voor handen. Dat is wat we lazen in de Wall Street Journal gisteren. Klopt, maar de

Speaker 3

vraag is... Of dat nou komt door de inschrikkelijkheid van Iran... of door de druk van Turkije, Qatar, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten... die allemaal hebben gezegd, Amerika, doe dit niet. En Arashi, de minister van Buitenland Zaken van Iran... die heeft ook voortdurend gezegd, als dit gebeurt... ja, we gaan toch terugslaan, ook op Amerikaanse basis. En de goldstaten hebben dus inderdaad gewaarschuwd... ja, als dat gaat gebeuren, dan staat

er gewoon een regionale oorlog. En dat willen we dus niet. Dus... Ja, dus denk ik een combinatie van factoren. Dus de Amerikaanse druk, dat ze gaan onderhandelen. Maar het feit dat de Amerikanen ook bang zijn... dat het totaal uit de klauwen loopt... en dat ze het dus niet meer onder controle hebben... dat zal denk ik ook wel een belangrijke rol hebben gespeeld

Speaker 1

Turkije vreest vluchtelingenstromen, net zoals met Syrië. Turkije koopt nog wel voor een derde olie uit Iran. Dus dat... Turkije koopt trouwens heel veel uit Rusland. Dus die Turkije is echt heel bang dat dat uit elkaar knalt. En dat geldt natuurlijk ook voor andere omringende landen. Ik bedacht mijzelf wel dat als... Stel je voor dat Iran valt... en stel je voor dat ze over enkele jaren die olie op orde hebben... dan is dat wel heel slecht nieuws voor...

Voor Poetin. Want dan kan dus Iran meer olie aan India en China verkopen. En ook meer aan Turkije. En dus minder die landen uit Rusland.

Speaker 3

Ik moet nog zien of dit regime het overleeft Want ze kunnen niets doen aan de grieven van een groot deel van de bevolking. Namelijk dat de economie zo waardeloos is. En dat iedereen in moordentempo verarmt. Het is onmogelijk op dit ogenblik om daar wat aan te doen. Dus ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Of het in die meer opstanden komt. En of die hele zaak niet als een plumpudding in elkaar zakt. Ja.

Speaker 2

Als we dan naar Israël gaan, daar is de grensovergang bij Rafa geopend. Dus dat is tussen de Gaza-strook en Egypte. Ja

Speaker 1

Dat is wel belangrijk. En het enige wat daar dus kan gebeuren... is dat mensen die heel ziek zijn, die kunnen dan naar Egypte gaan. Dat heeft nog lang geduurd. Gisteren kon dat niet. En dan mogen er maar, geloof ik, vijftig per dag. Er komen geen hulpgoedelingen erin. Dus het is wel mondjesmaat wat er eigenlijk allemaal gebeurt. Maar ja,

Midden-Oosten: Conflicten en Syrische Vrede

weet je,

Speaker 3

zaterdag is het natuurlijk ongehoord misgegaan. 26 doden bij een grote aanval van Israël in de buurt van Gran Yunis. Het zou dus om commandanten gaan en de strijder van Hamas. En de islamitische jihad. Ja, die zouden daar bezig zijn ook met allerlei wapenfaciliteiten... hoe je het ook allemaal zou willen noemen. Ik dacht, nou ja, dat heeft wel impact natuurlijk op de opening van Rafa. Maar dat viel dus mee. Dat was voor mij wel weer positief.

Speaker 1

Ja. Israël heeft ook Hezbollah-doelen in Libanon aangevallen... waar volgens Israël allemaal dus wapens werden opgeslagen. Mensen gewaarschuwd en vervolgens toegeslagen. Twee dorpjes... evacuatie waarschuwen

Speaker 3

Mag ik dan nog wel iets positiefs noemen? Je zou het bijna niet mogelijk, hoor, van het Midden-Oosten. Maar er is een overeenkomst tussen de Syrische regering... en de Syrische democratische strijdkrachten. Dat zijn Koerden. Dus de Amerikanen hebben daar ook wel een rol in gespeeld, denk ik. Want die Amerikanen maakten zich grote zorgen... over het oprukken van het Syrische leger... in de richting van de Koerden... En men was bang voor een enorme slagpartij of een enorme oorlog

in dat deel van het gebied. Dan praat je een beetje over het noorden-noordoosten van het land. Maar daar liggen natuurlijk ook al die gevangenissen waar die estrijders zijn opgepakt en gevangen gezet. En wat je dan... vervolgens ziet is dat die gevangenissen... staan inmiddels onder controle van de Syriërs. Dus de Koerden hebben zich daaruit teruggetrokken. Men vreesde dat er een... een situatie zal ontstaan waarbij de extreme krachten onder de Koerden zouden zeggen... we gaan nooit een deal

sluiten met de Syrische regering. En dat lijkt nu toch te zijn gelukt. Dus op zich is dat wel goed. En je ziet dus nu ook dat er een besloting stond... dat permanent staat te vuren. Dat is heel mooi. Maar ook bijvoorbeeld, dat vind ik echt heel opmerkelijk... dat Koerdische brigades... die worden gewoon nu ondergebracht in een Koerdische divisie. En die wordt weer gekoppeld aan de Syrische strijdkrachten. Dus er

is echt wat aan de hand op dit ogenblik. En ik denk dat dat echt heel erg positief is voor Syrië... en voor de stabiliteit van het land op langere termijn.

Speaker 1

Die STF mist natuurlijk Amerikaanse steunen. Trump heeft ze gewoon losgelaten.

Speaker 3

Ja, maar de Amerikanen hebben hier wel druk opgezet om dit voor elkaar te krijgen. Zullen we de podcast gewoon voor de verandering eens een keer met een stukje

Speaker 2

goed nieuws afsluiten?

Speaker 3

Ja, het is wel ongebruikelijk, maar laten we dat maar doen. Tot morgen. Dank jullie wel dan. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android