Een Venezuela-scenario in Iran? - podcast episode cover

Een Venezuela-scenario in Iran?

Mar 06, 202627 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Volgende fase aanvallen op Iran | Oekraïne biedt hulp aan Golfstaten | Ruzie tussen Oekraïne en Hongarije loopt verder op

Israël en de Verenigde Staten intensiveren hun militaire campagne tegen Iran, terwijl Israël tegelijk Hezbollah in Libanon probeert te neutraliseren. Israëlische aanvallen op Teheran en grootschalige bombardementen op Beiroet richten zich steeds meer op het Iraanse regime, met slagen tegen de Revolutionaire Garde, Basij en speciale eenheden in heel het land. De Libanese regering roept Hezbollah op te ontwapenen, terwijl Libanese woede over raketbeschietingen en Israëlische vergeldingsaanvallen de positie van de beweging in Beiroet verzwakt.

De oorlog in Iran jaagt de olieprijs omhoog, sluit delen van de Straat van Hormuz en legt havens en luchtvracht plat, met langdurige gevolgen voor energieprijzen en verzekeringskosten. Nieuwe Iraanse aanvallen op landen als Bahrein, Koeweit en Oman onderstrepen de regionale reikwijdte, terwijl Rusland Iran helpt met inlichtingen over Amerikaanse doelen. Europese marineschepen, waaronder het Franse vliegkampschip Charles de Gaulle, verplaatsen richting Cyprus onder EU-vlag, vooral als signaal van solidariteit en om eigen belangen in het oostelijk Middellandse Zeegebied te beschermen.

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Speaker 1

Vrijdag 6 maart, welkom bij Boekestein en de Wijk... op zoek naar de nieuwe wereldorde. Het Israëlische leger heeft afgelopen nacht... grootschalige luchtaanvallen uitgevoerd op Beirut. Die volgde op een evacuatiebevel van de zuidelijke wei Tahieh... een gebied waar naar schatting 400.000 mensen wonen. Eerder eiste Israël ontruiming van Zuid-Libanon... onder de Litani-rivier en de Bekaa-vallei... De Libanese president Aoun heeft bondgenoot

Frankrijk gevraagd in te grijpen. President Macron heeft Hezbollah opgeroepen... geen aanvallen meer op Israël uit te voeren... en ook Israël opgeroepen geen grootschalige interventie te plegen... op Libanese grondgebied. En aangekondigd de samenwerking met het Libanese leger te versterken.

Vrijdagochtend zijn ook weer grote aanvallen gemeld op Teheran... Volgens de Amerikaanse commandant in het Midden-Oosten, Admiral Bradley Cooper, die sprak gisteravond, is de Iraanse slachtkracht van ballistische raketten met 90% verminderd inmiddels. Vanochtend meldde Bahrein wel schade door een Iraanse raket. Gisteren is een raket onderweg naar het Turkse luchtruim onderschept.

En Azerbeidjaan beschuldigde Iran van een droneaanval, waarmee het totaal aantal aangevallen landen in de regio uitkomt inmiddels op 14%. Ik zag net nog, en ik moet zeggen, ik heb niet eens de tijd gehad... het bericht helemaal te lezen, maar een Washington Post exclusive... dat Rusland aan Iran inlichtingen levert... over Amerikaanse militaire doelen in de regio... waaronder de locatie van oorlogsschepen.

Speaker 2

Aardig, want ze zijn niet eens in staat om doelen vaak te onderkennen in Oekraïne zelf, omdat Starlink...

Speaker 1

Misschien omdat Starlink daar nog wel werkt. Het is een wonderlijke situatie. Nee

Speaker 2

voor Libanon, ja, Israël is daar het karwei aan het afmaken, volgens mij. Gewoon totale eliminatie van Hezbollah. Wat ik dan wel weer bedenkelijk vind is Smotrich, de minister van Financiën, een nogal rechtse meneer, die dan zegt van dat Daaija, die buitenwijk van Beirut, dat gaan we veranderen in een K-unis. Weet je, daar staat dus geen steen meer op elkaar. Als je dus inderdaad honderdduizenden mensen eruit gooit, dan zou dat heel goed kunnen.

Speaker 3

Alleen militaire middelen kan het allemaal niet. Maar wat natuurlijk gebeurt... is dat de Libanezen heel kwaad zijn op Hezbollah. Omdat ze dus 20 raketten hebben afgemaakt. Waardoor ze nu weer geplaagd worden door al die aanvallen. En dat betekent dat politiek Hezbollah... natuurlijk heel erg verzwakt is in Beirut. En dat is van levensbelang voor Israël natuurlijk.

Speaker 2

Klopt, en de... Volgens mij hebben we dat twee dagen geleden ook gemeld... maar het kan geen kwaad om het nog een keer te zeggen. De regering van Libanon heeft gezegd... Hezbollah, hou je mee op en ontwapen je. En dat is nieuw. Dat is

Speaker 1

nieuw,

Speaker 2

ja

Speaker 1

De Amerikanen spreken nu van een volgende fase... in de militaire campagne tegen Iran

Speaker 2

Ja, dat klopt. En dat heeft te maken met het feit... dat heb je genoemd over die indrukwekkende getallen... van rakenteninstallaties, luchtverdediging en zo. Dat is... Die zijn vernietigd. Dat is echt gewoon hoe je dat doet. Dus als je zo'n aanval gaat uitvoeren... dan het eerste wat je doet... luchtverdediging, raketinstallaties, commandoscentrales... Dat probeer je zoveel mogelijk te vernietigen. Ook andere militaire doelen,

zoals munitieopslag plaatsen. Dat probeer je kapot te maken, zodat je de mogelijkheid hebt... om eigenlijk zonder veel gevaar voor eigen leven boven dat gebied te vliegen. Ze hebben nog steeds zich in a superiority. Dat betekent dus dat ze toch altijd rekening moeten houden... met de luchtverdediging van de landen. van de Iraniërs, maar vanuit Amerikaans perspectief is er veel bereikt en gaat dat de goede kant op. Dus wat je dan ziet, is dat je een verschuiving krijgt naar

doelen die te maken hebben met het regime. Die waren al aangevallen, al was het alleen maar omdat de eerste klap gericht was op de Ayatollah, de Ghamenei, die zijn ook gedood. Maar wat je dus ziet, is dat er nu keihard wordt aangevallen... op allerlei hoofdkartieren van de Barchies, de Revolutionaire Garde... het specifieke Teheran-korps van de Revolutionaire Garde... die daar de controle moet houden op de burgerbevolking. De

Revolutionaire Garde heeft ook speciale eenheden, die zijn gebombardeerd. Artèche, het Grote Leger, die hebben ook speciale eenheden... die zijn ook gebombardeerd. Wat er allemaal gebeurt in het... waar dat allemaal precies gebeurt, dat is denk ik niet zo belangrijk. Maar als je gewoon naar de kaart kijkt en de doelen... die zijn echt helemaal verspreid over het hele land... met

een nadruk op Teheran. En je ziet dus nu dat het toch die kant op gaat van... de ondermijning van het regime, het machtsapparaat... en wat uiteindelijk daar dan de doelstelling voor moet zijn... dat is denk ik maar gewoon wie het vraagt. Want Israël zegt dat dit moet leiden tot een regimechange. En of dan het hele land in elkaar stort, dat maakt niet uit. En de Amerikanen hebben dat niet meer. in een formele doelstelling gezet. Dus je ziet twee fietsjes tegenover elkaar staan

Speaker 3

Trump kan dus gewoon weglopen straks en zeggen... ik heb het gedegradeerd, het gevaren. En Israel lijkt dus voor een hele lange campagne te gaan. Maar dan nog eens het probleem, je wil dan overlopers hebben. Maar waar naartoe? En zijn er misschien ook CIA-mensen die aan het onderhandelen zijn... met het middenkader van de revolutionaire geur? Ik noem maar wat, maar ik zie het allemaal nog niet zo voor me.

Speaker 2

Ik vind het ook lastig

Speaker 3

om

Speaker 2

men

Speaker 3

te

Speaker 2

schatten. En dan wordt er gezegd, nou ja, gaan we nu de Koerden... die gaan we ergens over steken. Dus vanuit Irak zijn er inderdaad groepen Koerden. Er wordt gesteld, enkele duizenden. Nou ja, ik bedoel, voor wat het waard is... Die moeten dan Iran binnengaan en die moeten daar de boel op stelte gaan zetten. Worden ook bewapend. Het is een operatie die al behoorlijk lang geleden is voorbereid. Maar dat geldt trouwens ook voor de operatie tegen de Ayatollahs.

Die schijnt ook al in november... In november zou het besluit zijn genomen om inderdaad Gamanei te vermoorden.

Speaker 1

Door

Speaker 2

Israël? Ja, door Israël, exact. En je ziet dus dat dat nu pas is gebeurd. Dat doet ook vermoeden dat in... Er zijn nogal wat mensen die zeggen... Israël heeft Amerika die oorlog ingesleurd. Dat denk ik, ja. Dat zou kunnen, maar tegelijkertijd zie je dus ook... dat ook de CIA heel veel gegevens had... over de verblijfplaats van die Ayatollahs.

Dus het hoefde ook niet waar te zijn. Maar wat je dus gewoon ziet op dit ogenblik... is dat het zich nu gaat verschuiven naar doelen... die echt te maken hebben met het regime

Speaker 3

En weet je, Trump zelf... Die zegt elke dag wat anders. Regime change werd niet meer genoemd. Nu zegt hij van ja, ik moet natuurlijk wel betrokken zijn... als er een nieuwe Iraanse leider wordt gekozen. En ik vind dus die zoon van Khamenei, dat vind ik helemaal niet zo goed. Die vind ik onacceptabel. Hier zit hij aan Venezuela te denken, lijkt

Speaker 2

het. Ja, dat klopt. De kroonprins vindt hij niet zo acceptabel, Reza Pahlavi... Het is geen trusie met de Koerden gemaakt te hebben. Ja, en die Koerden gaan dus nu het land winnen. Maar daar moet je het ook niet van hebben. Die kunnen geen regimes veroorzaken. Die kunnen het land niet overnemen. Dus wat nou precies de strategie is, is ook niet helemaal duidelijk. Die van Israël begrijp ik wel. Namelijk, maak zoveel mogelijk kapot. Laat het land instorten. Doe er niet

toe wat er vervolgens op de pijnhopen ontstaat. Maar als we er maar geen last meer van hebben... Bij Amerika ligt dat anders, want die heeft eigenlijk gewoon het regime nodig, althans de overblijfselen daarvan, waar ze zaken mee kunnen doen, om ervoor te zorgen dat het land enigszins bestuurbaar blijft en doet wat hij wil. Ja, dit is wel heel merkwaardig hoor. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt op deze manier.

Speaker 1

Als we kijken naar die tegenaanvallen... ik heb het niet helemaal op een rijtje... maar vanochtend in Bahrein is weer wat geraakt. Koewijt, dat was gisteren. Het zal dan allemaal wel met 90% zijn afgenomen. Maar het is wel een probleem voor die landen. Ik zag ook havens die dicht zijn. De straat van Hormoes is dicht. Veel luchtvrachtverkeer. De olieprijs. Dit is wel een probleem. Ik ga de

Speaker 2

hele lijst niet opnoemen, want die is oneindig. Maar je kunt constateren dat in alle landen van het Midden-Oosten... daar zijn aanval op uitgevoerd. Het meest merkwaardig vind ik eerlijk gezegd Oman. Want dat is het land geweest dat zich recht als bemiddelaar heeft opgeworpen. Ook in Geneve bij de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten. Dus ook dat doe je. Als je dat doet, dan wil je echt gewoon een punt maken... in de rechten van Amerika, door er één grote puinhoop...

Speaker 3

Het kan heel goed langdurig zijn. 17 procent in de plus zitten we as of this morning. Want weet je, de verzekeringspremie is gigantisch hoog. Iran heeft die dreiging op Hormuz. Dat wil zeggen dat het nog niet opgelost is. En dat kan echt ook heel lang duren. En Trump zegt dan van nou, dan ga ik wel die verzekeringspremie betalen. En zo bleek hij het geld niet voor te hebben volgens de FT. Dus eerlijk gezegd, je ziet ze af en toe nog wel een beetje optimistisch. Als het maar

een paar dagen duurt valt het wel mee. Ik ben helemaal niet zo optimistisch

Speaker 2

Het enige legpuntje is dat de Amerikaanse president... de doelstelling nu zo geformuleerd heeft... dat je gewoon altijd kan zeggen

van stoppen ermee. Dus op het moment dat de marine niet meer functioneert... dat ze geen politische raketten meer kunnen afvuren... dat het regime zo geraakt is dat ze geen steun meer kunnen leveren... aan de pro-Iraanse strijdgroepen door het hele Midden-Oosten heen... dan kan je zeggen van ik heb nu mijn doelstellingen bereikt... en al helemaal als er een... een poging begint te komen vanuit Iran... van laten we toch

maar gaan onderhandelen. Dus wat nu blijkt is dat de Iraniërs nu ook via de CIA hebben... of contact hebben we opgenomen met de Iraanse Veiligheidsdiensten... met de CIA om toch te komen praten. Dat wordt niet helemaal serieuzer genomen. En die Lariani, dat is eigenlijk de belangrijkste man op dit ogenblik... in Iran, omdat hij de leider is van de Veiligheidsraad. Die heeft al gezegd, we gaan niet onderhandelen. Dus het is een beetje onduidelijk wat er op dit

ogenblik aan de hand is. Maar het schijnt toch zo te zijn dat er achter de schermen... wel contacten zijn

Speaker 3

Stel dat die onderhandelingen niet van de grond komen... dan hebben we een soort machtsvaarkum in Iran. Kan, hè? En toch die dreiging van een droneaanval of wat dan ook in Hormuz... zit je goed in de gebakken peren met elkaar

Speaker 2

Ja, zeker. En ik moet iedere keer me denken aan de golfoorlog van 2003. Snelle regimewisseling. Althans, het regime viel vrij snel... Maar vervolgens is die hele bureaucratie ook ontmanteld. En is het hele machtsapparaat, dus binnenlandse veiligheidstroepen... dat is ook ontmanteld. En dat is het begin van de ellende waarmee we nu nog steeds zitten. Dus dan krijg je totale chaos. Daarom is dit totaal onvoorstelbaar hoe dit gaat aflopen. We

Speaker 1

hadden ook over onvoorstelbaar gesproken... twee interessante links met de oorlog in Oekraïne. De eerste dat de VS India toestaan om nu voor een maand olie uit Rusland te halen... omdat ze daar met een acuut probleem dreigen te komen te zitten... door het afsluiten van de straat van Armoes. En tweede dat Zelensky de golfstaten hulp aanbiedt bij het... uit de lucht halen van Iraanse raketten met zijn interceptor drones. In ruil voor dan weer graag Patriot-raketten. Ja

Speaker 3

Die hij tekort komt. Het probleem is, de golfstaten gaan hun Patriots natuurlijk ook niet afgeven. Dat is natuurlijk een groot probleem. En Trump staat helemaal niet te springen om interceptoren... aan Oekraïne te geven. Dus het is een geweldige actie van Zelensky. Maar ik weet niet of het effectief zal

Speaker 2

zijn. Het schijnt wel dat het gaat gebeuren. Als ik dat nu... Er is een overleg geweest tussen Zelensky... en nogal wat de golfstaat. Ook met de Verenigde Staten. De Verenigde Staten hebben gezegd van doen maar. Het heeft natuurlijk ook te maken met het feit... dat ze nu onwaarschijnlijk dure raketten zitten af te vuren... op onwaarschijnlijk goedkope doelen. Dus daar zit geen enkele relatie meer in. En die...

Die Oekraïnen hebben onderscheppingsdrones ontwikkeld... die duizend dollar per drone kosten. En dan wordt het kosten effectief.

Speaker 1

Zelensky zei dat de Iraanse buurlanden... inmiddels 800 Patriot-raketten hebben afgevuurd... om zich te verdedigen tegen die Iraanse raketten. En dat is veel en veel meer dan Oekraïne... in de hele oorlog tegen Rusland ter beschikking heeft. Terwijl het aantal

Speaker 2

raketten buitengewoon beperkt was... de Iraniërs hebben afgeschoten.

Speaker 1

Dus goede deal als je een paar van die raketten kan vervangen... door van die simpele receptor drones. Zeker.

Speaker 2

Wat echt interessant is, is dat er dus een hoop schepen... van Europese landen op dit ogenblik naar Cyprus gaan. Een grote vraag is natuurlijk wat die daar moeten doen. Ook Nederland stroomt op naar Cyprus. De Fransen sturen een vliegkampenschip. De Britten doen dat. Spanjaarden gaan het nu ook doen. In de eerste plaats is het natuurlijk een teken van sororiteit... in de richting van Cyprus. Interessant is... dat er sprake is van EU-beleid hier. Dus het wordt in de EU gecontroleerd,

niet in de NAVO. Dat klopt ook wel, want Cyprus is geen NAVO-lid, maar een EU-lid. Maar de Fransen nemen hier volgens mij het voortouw... als ik dit allemaal goed bekijk. En dat is natuurlijk wel logisch dat de Fransen daar niet de NAVO... maar de Europese Unie voor gebruiken. Dus in belangrijke mate is het symbolisch... om duidelijk te maken dat er solidariteit is. Natuurlijk kan je met die schepen ervoor zorgen... dat de drones worden neergehaald of politische raketten,

dat kan... Maar tegelijkertijd, als dit verder uitbreidt die oorlog... dan moet je toch wel je belangen zien te verdedigen... in dat deel van de Middellandse Zee. Inclusief misschien het op gang brengen van evacuatieoperaties

Speaker 3

En heel misschien dat Frankrijk met zijn oude Libanese contacten... ook Libanon wil helpen met drones? Ik weet het niet Ik vind

Speaker 2

het lastig om dat te zeggen op dit ogenblik. Want ik denk dat... ook Frankrijk niet wil dat zij op een of andere manier betrokken worden... bij een escalerend conflict. Dan heb je een halve wereldoorlog in dat deel van de wereld. Dus denk ik moet je daar wel heel terughoudend

Speaker 1

in zijn. Het is wel tekenend dat die Charles de Gaulle, dat vliegkampschip... dat kwam van Malmö vandaan, waar het natuurlijk ook wat te doen heeft... in de Oostzee, met een andere bedreiging voor Europa. Het is jammer dat we maar één vliegkampschip hebben. We zitten

Speaker 2

wel met een probleem. Zo'n vliegkampschip is natuurlijk ook een belangrijke maat en status symbool... Want je kan natuurlijk heel makkelijk vliegtuigen op Cyprus zelf stationeren. Dus daar heb je op zich niet een vliegkampschip voor nodig. Misschien kan je een vliegkampschip goed gebruiken als er grootschalige evacuaties plaatsvinden.

Speaker 3

Maar dat

Speaker 2

is in mennen

Speaker 3

van grap wat moeilijker, kan ik melden. En Poetin heeft wat een beetje meer armslag in de Oostzee, want Amerikanen zijn... We hebben ook vliegtuigschepen weggetrokken. Dat is natuurlijk het grote vraag. Wat gaat dit

Speaker 1

voor het conflict in Oekraïne betekenen? Laten wij eens kijken naar Amerika. Na het volgende

Speaker 3

Welkom terug. Amerika is in twee ontwikkelingen. Eentje die we eigenlijk al een beetje voorspeld hebben. Het House of Representative verwerpt dus die War Powers and Solutions... die democratische poging, gesteund door twee republikeinen... om die oorlog in Iran te beëindigen... omdat constitutioneel het congres erover moet zeggen, is dus mislukt. Als het wel gelukt was, had Trump natuurlijk nog steeds... zijn executive powers gehad. Maar goed, dat weten we dan,

dus dat is mislukt. De republikeinen zijn nog steeds heel bang voor Trump, dus die hebben dat gedaan... Het tweede is, Trump heeft een firebrand. Een stokenbrand. Die mevrouw Kristi Noem, de Homeland Security Secretary, heeft ontslagen. Is zij ook de baas van ICE? Is de baas van ICE. En nou ja, die spreekt steeds over dat mensen zijn binnenlandse terroristen en zo.

Dat is niet overal als heel genuanceerd ervaren. En ze heeft ook, dat vind ik wel grappig, weer een beetje een boulevardblokje, maar... had dus een campagnemedewerker of een campagnechef van Trump... die had ze als adviseur aangetrokken. En daar heeft ze ook een relatie mee ontwikkeld. Dat is ook niet zo handig. En zelfs Lindsey Graham ging zeggen van... nou, ik geloof, there is time for change. Trump heeft haar bedankt voor al haar fantastische activiteiten. En ze mag nog

wel iets gaan doen... Ja, dat noemen ze het Shield Initiative. Ik weet niet wat dat allemaal precies is. En dan kan ze dus op een eervolle wijze ontvragen worden. Maar dit geeft wel aan... Maar het is een raar

Speaker 2

mens, hoor. Ja, het is echt een raar mens. Ze loopt dus ook met een opzichtige, veel te dure Rolex... een gevangenis in. Ja, dat is gewoon provocatie van die gevangenen, natuurlijk

Speaker 3

Ze ging met een hele luxueus vliegtuig... vloog ze heen en weer met een private cabin. Dat kan worden dan zo. Maar BNR levert dan niet

Speaker 2

Verschrikkelijk

Speaker 3

Jullie

Speaker 1

zijn vreselijk. We gaan naar Oekraïne. Bij Russische droneaanvallen is vannacht... de centraal-Oekraïnse stad Kriviri zwaar onder vuur genomen. Zeker 30 huizen raakten beschadigd. De aanvalligingen vanochtend nog door. Daarom is er nog niet echt goed overzicht over schade... en eventuele slachtoffers. Oekraïense drones raakten een elektriciteitsverdeelstation in Krasnodar... dat stroom levert aan de zwarte zeehaven Taman. Een verdeelstation op de bezette

Krim ook. En een Russische helikopter werd geraakt door een drone... terwijl die aan het landen was op een olieplatform op de Zwarte Zee. Een neergehaalde Oekraïense drone... Een neergehaalde Oekraïnse drone viel naast een appartementengebouw in Sebastopol op de bezette krim. En daarbij raakten negen mensen gewond. Grote schade ook, meldde het door Rusland aangewezen bestuur daar vanochtend. Bij een gevangenenruil zijn gisteren 200 Oekraïners vrijgelaten in ruil voor 200. En ik zag

net dat er nog eens 300 zijn uitgeruild. Dat is mooi. Aan het front zag ik wat Oekraïnse terreinwinst gemeld... bij Konstantinivka in Donetsk. En dat is, Rob, zei jij, wel een belangrijke plek,

Speaker 2

hè? Ja, Konstantinivka, dat ligt dus aan het front. Dat is nog niet helemaal... Het is wel redelijk ingesloten. En dat deel wat in is gesloten... wordt nu vanuit het zuidoosten van de stad aangevallen op dit ogenblik. Dus die Russen moeten daaruit worden verdreven. Maar het is belangrijk om dat als je Constantinivka in weet te pikken... Dan is de volgende stad Kamelotorsk. En daarvan weten we dat die onderdeel uitmaakt... van die rij van gefortificeerde steden. Dus dit

is belangrijk. Het heeft echt nog steeds te maken met die hele discussie... over de onmogelijkheid van de... de rust om heel erg accuraat hun wapens in te zetten... omdat ze Starlinken zijn kwijtgeraakt. Voor zover we weten op dit ogenblik. En tegelijkertijd, en dat heeft er ook mee te maken... zie je dus dat de Oekraïners bezig zijn... met het opvoeren van Battlefield Air Interdiction. Dat is een technische term,

zoals je begrijpt. Maar dat duidt er eigenlijk op dat je probeert... om ver achter het front de logistiek... naar het front toe te ontregelen. Simpel kan ik het niet zeggen, maar ik denk dat dat wel redelijk beeldend is. En dat doe je natuurlijk met raketten en met drones. En

dat gebeurt nu echt steeds verder achter het front. We hebben nu al gezien dat er aanvallen bijvoorbeeld zijn geweest... in de Donetsk-regio, niet onbelangrijk, want daar gaat het om... tot 85 kilometer achter de frontlinie is... om die logistiek kapot te maken van de Russen. En dat is toch wel redelijk succesvol op dit ogenblik. Want als je ervoor zorgt dat munitie en zo niet kan aan worden gevoerd op voedsel... dan is de animo om te vechten van de Russen

aan het front ook wat minder geworden. Dus dan hoop je dat je daardoor ook weer een betere positie creëert... om een tegenaanval in te zetten. Dus dat is wat er op dit ogenblik gebeurt. Het gaat goed met Oekraïne, zou je kunnen zeggen? Ja, goed. Ik bedoel...

Speaker 3

Een beetje

Speaker 2

beter? Het gaat wat minder slecht, ja Of een beetje beter, mag je van mij ook zeggen. Maar

Speaker 3

wat je dus ook weer ziet, het is echt ongelooflijk. Trump heeft een interview gehad met Politico... En die herhaalt gewoon weer z'n liedeltje van... ja, Zelensky moet nu echt een deal gaan maken met Rusland. Want Poetin is helemaal bereid om een deal te tekenen. En Zelensky, yes to get on the ball, and yes to get a deal done. Dat horen we al maandenlang, hè? Nou, nu weer. Terwijl dus die arme Zelensky dan z'n dronecapaciteit aanlevert... voor het Midden-Oosten.

Het is duidelijk, Trump die staat zit gewoon aan de kant van...

Speaker 2

Ja, dat denk ik wel. En dat is wel echt problematisch. Want als je dan weer in ogen schoonneemt wat er gebeurt met de aantallen Patriots... waar we net over hebben gehad, dan is dat niet fijn. Dus ik denk dat Trump er ook gewoon niet mee zit... dat de Patriot leveranties in de richting van Oekraïne dat die verminderen. Want dat betekent eigenlijk alleen maar dat Zelensky eerder... een geneigd zou zijn, althans in de gedachten van Trump... om een deal te maken met de Russen.

Speaker 1

De ruzie met Orbán in Hongarije over de Druzhba-pijplijn... die

Speaker 3

loopt echt

Speaker 1

uit de hand. De

Speaker 3

Oekraïnse buitenlandse zakenminister Andriy Sibia... die beschuldigt Hongarije ervan, dus eigenlijk begin vrijdag... dat er dus zeven medewerkers van de Oekraïnse spaarbank in Hongarije... zijn gegijzeld. Want die probeerden dus cash te transporteren... van Oostenrijk naar Oekraïne. Het loopt helemaal uit de hand.

Speaker 2

En Zelensky heeft gezegd... ik zit daarover te denken en ik heb er niet een antwoord op. Is dat nou verstandig? Dat is altijd de vraag die we overal ongeveer overstellen. Dus die zegt van... ja, ik heb eigenlijk niet zoveel behoefte om die pijpleiding... die dus vanuit Rusland dwars door Oekraïne loopt... om in... Hongarije en in Slowakije gas af te leveren om die te repareren. Om dat snel te gaan doen. Het kost ongeveer 1 tot 1,5 maand om hem inderdaad

te repareren. Eerst heeft hij gezegd, ja, er moet een zaak te vuren komen. En nu laat hij eigenlijk twijfel bestaan over het feit of dat moet gebeuren. En hij is ontzettend boos natuurlijk over het feit dat... de orbaan, de voorziening van 90 miljard steun aan Oekraïne ophoudt. Maar

Speaker 3

is het nou verstandig? Ik vraag ook of je ziet, de Europese Commissie zegt dan... geloof ik een week geleden van nou, laten we daar ter plekke een onderzoek doen. Kijken hoe dan de situatie. En Oekraïne staat dat geloof ik wel toe... Waarschijnlijk is dit allemaal een build-up vlak voor die verkiezingen. Het heeft

Speaker 2

iets met de verkiezingen te maken. Dat kan bijna niet anders. Wat ik ook niet heel verstandig vond, was dat Zenske heeft gezegd... Als die Orban zo doorgaat, dan geven ze een telefoonnummer... aan Oekraïense soldaten, want dan kunnen ze hem gewoon gaan bellen. En dat is natuurlijk ook de magiaar, de oppositieleider... niet in goede aarde gevallen. Want die zeggen, dit is een soort doodsbedreiging... naar het adres van Orban. Dat is denk ik niet zo, maar... Hoe kijk jij daar tegenaan, Arjan?

Speaker 3

Ik denk dat Oekraïne dus maximale druk doet... en te weinig denkt aan de electorale gevolgen binnen Oekraïne. Ja, want het zou dus

Speaker 2

inderdaad kunnen... want dit is natuurlijk wel het ideale argument voor Orbaan... om te zeggen, zie je Oekraïne, dat spoort van geen kant. En jullie moeten echt achter mij gaan staan... want die Oekraïners willen maar één ding, dat is Hongarije kapotmaken.

Speaker 3

Je weet die filmpjes die ze nu elke dag laten zien... waarbij dan een Oekraïnse vrouw huilt omdat haar man in Oekraïne vecht. En als wij aan de macht blijven, dan voorkomen we dit beeld. En dan zie je zo'n executie van een Hongaarse soldaat in Oekraïne. Een soldaat van Dikhout, zeg maar.

Speaker 2

Ja, maar dit

Speaker 3

is

Speaker 2

echt de vraag of dit wel heel erg handig is. Want hij hoopt, denk ik, dat door die... dat door het afsluiten van die pijpleiding... de stemming in Hongarije omslaat.

Speaker 3

Ik denk dat dat het

Speaker 2

idee is. Maar je kunt het argument natuurlijk ook gewoon omdraaien. Door te zeggen, dit is een bedreiging voor ons... en we moeten nu tekeergaan tegen Zelensky. En Zelensky zegt wel, ik heb het overlegd met EU-bondgenoten... Oké. Laten we maar eens even kijken hoe dit afloopt. Maar ik ben daar niet op dit ogenblik met de kennis die we er nu van hebben... niet honderd procent gerust op. Er is zoveel misinformatie in Hongarije. Wat de kiezer

Speaker 1

voor zijn kiezer krijgt. Verschrikkelijk. Overigens meldde het Europese journalistieke onderzoeksplatform V-Square... dat president Poetin een opdracht heeft gegeven aan onder meer zijn... Militaire Inlichtingendienst... om bij de parlementsverkiezingen in Hongarije... te zorgen dat Orbán wint. Wat dan eigenlijk wel grappig is, want dan kunnen ze strijden... zij aan zij met de Amerikanen, die ook willen dat Orbán wint. Zitten ze dan allemaal

gezellig hier in Europa... dat niet wil dat Orbán wint. Nee, maar ik denk dat

Speaker 2

de Europese landen... toch op een gegeven moment iets uit de hoge hoek te toveren... inclusief de Europese Unie... om ervoor te zorgen dat Orbán het niet wint. Dat zou mij niet verbazen. Door te dreigen met totale uitsluiting van de Europese Unie... op wat voor manier dan ook. Dan kun je zeggen dat is illegaal... want je kunt alleen maar vrijwillig uittreden uit Hongarije. Maar dat mag tegenwoordig wel zoveel niet. Maar dat kan contraproductief ook. Ja, zeker.

Speaker 3

Het

Speaker 2

is bloedlink. Ja, het is echt bloedlink. Right.

Speaker 1

Morgen spreken we met de militaire blik naar de Amerikaanse-Israëlische operatie in Iran. En hoe dat gaat. Voor nu bedankt. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android