¶ Trump's onvoorspelbare Iran-beleid
Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein in de Wijk. Hugo
Rijtsma. Woensdag 22 april. Welkom bij Boekestein in de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde doen we weer eens een poging Trump zijn chaos in de golf te volgen. Trump heeft gisteren het staakt het vuren dat vandaag zou aflopen voor onbepaalde tijd verlengd. Nadat hij eerder diezelfde dag zei niet bereid te zijn tot verlenging van het bestand. Wel laat Trump de blokkade van de Iraanse havens in stand. En Iran zijn eigen blokkade ook. Iran heeft daarbij twee
schepen in beslag genomen in de straat van Hormuz. Ook twee schepen zijn beschoten. Eentje door Iran, de ander kwam juist uit Iran. En de VS hebben ook weer een Iraans schip in beslag genomen in de Indische Oceaan. Vicepresident J.D. Vance, die zou nu in Pakistan zijn. Trump had al gemeld dat hij onderweg was, maar dat bleek Niet het geval. De Iraniërs vinden namelijk dat de Amerikaanse blokkade... eerst weg moet voordat ze willen praten. Vanmiddag heeft Trump geopperd dat
er vrijdag... toch weer een gesprek mogelijk zou zijn. Dus daar zitten we nu ongeveer. En niemand
begrijpt
hier wel wat
van. Het is toch ongelooflijk. Trump loopt te bedreigen.
Hou je nu Rob en Trump door elkaar? Ja
een beetje. Dat is wel ongelukkig. Maar Trump dreigt dus met alles en wat... Maar Iran reageert gewoon niet.
Ze
reageren gewoon niet. En het leuke van soms zijn komedianten en satirici zijn wijs. John Stewart maakt daar dus grapjes over dat Trump vreselijk dreigt. En dan doet Iran antwoord gewoon helemaal niet. En dat is precies wat er gebeurt. En dat komt omdat Iran een beetje meer tijd heeft... dan de wanhopige Trump die er een einde aan wil maken. Wat denk jij, Rob?
Nou ja, kijk, Arachi heeft natuurlijk wel gezegd... die blokkade is een daad van oorlog. En zolang die blokkade voortduurt... zijn wij helemaal niet van plan om nog naar Pakistan af te reizen. Maar het is wel waar natuurlijk... dat het compleet tegenstrijdig is wat er gaat gebeuren. Dus eerst zegt Trump, ik ben blij dat die straat open gaat... om vervolgens weer te zeggen, ik ga hem blokkeren... omdat de...
in Pakistan de Iraniërs niet capituleren. Het is echt heel erg meekwaardig wat er aan de hand is op dit ogenblik. En een van de andere argumenten die Trump gebruikt... voor het opschorten van het vredesoverleg... zou je eigenlijk kunnen zeggen... en het aanhouden van de blokkade... is natuurlijk het hele gedoe rond... twee facties tegenover elkaar. Dat zijn er wat meer gematigde onder leiding van Ghalibab, de voorzitter van het parlement. Dan hebben we ook nog Fahidi, dat is de baas
van de revolutionaire garde. En eigenlijk heeft die, dat hebben we al veel vaker natuurlijk gemeld, heeft die de overhand. En eigenlijk bepaalt die in zeer belangrijke mate wat er gebeurt. Ik heb gewoon het gevoel dat er een soort halve staatsschep is gepleegd in Iran, waarbij de revolutionaire garde nu feitelijk de echte baas is in het land.
Maar mijn gevoel is ook dit. Een beetje een parallel met Obama met die raketten in Syrië. Dus Trump dreigt, als je niet komt praten, een bombardieretje helemaal plat... om het eventjes heel plat weer te geven. Hij zei dat nog iets steviger
hoor.
Hij had
de hele beschaving weggebombardeerd.
En vervolgens gaat hij het bestand verlengen. Dus Iran, kennelijk is dat toch iets in Iran waar hij naar wil luisteren. Dus... Iran beseft nu wel dat ze meer tijd hebben dan Trump.
Hij heeft ook natuurlijk het bestand voor onbepaalde tijd opgeschort. Of nee, niet opgeschort, in werking gesteld. Of verlengd,
moet
je eigenlijk zeggen. Dat is het juiste woord. Dus op zich is dat wel opmerkelijk. Want wanneer houdt dat dan een keer op? Hij kan hier niet meer door blijven gaan. Want dat betekent dus ook dat die blokkade doorgaat. En we zien dus nu ook dat... Iran zelf ook schepen aanhoudt. Dat is natuurlijk wel geestig. Je hebt dus een dubbele blokkade waarbij de Iraniërs zelf ook bezig zijn om schepen aan te houden. Zodat ze niet door de golf kunnen
varen. Maar hebben de Iraniërs inhoudelijk ook niet een beetje een punt als ze zeggen... een totale blokkade van onze havens, dat is geen bestand. Want dan gedraag je je nog steeds tamelijk agressief naar ons. Dus eerst een blokkade weg, dan kunnen we praten.
Ja, maar dat is natuurlijk het hele punt. En je ziet uit allerlei commentaren, en die deel ik ook wel... dat het grote probleem is dat er totaal geen enkele geloofwaardigheid meer is... in de standpunten van Trump. En dat er geen enkel vertrouwen kan worden opgebouwd... tussen Iran en de Verenigde Staten. Dan denk je, ja, maar Iran is ook een verschrikkelijk land. En ja, ik bedoel, het is
mijn land ook niet. Maar wil je gaan onderhandelen... dan zal er toch een bepaalde vorm van vertrouwen moeten zijn. En met dit... Ja, tegenstrijdige beleid van Trump. Kan dat vertrouwen nooit worden opgebouwd? Daar zit denk ik een hele grote probleem
in. Trump zal waarschijnlijk met concessies moeten komen... om Iran weer aan de onderhandelingstafel te krijgen, als ik het zo lees. Ja, dat denk ik
dus ook. En de kruk zit er natuurlijk in de verwerking van uranium. En dan zijn we eigenlijk weer terug bij af. Want hier ging de nucleaire deal van 2015 ook over. Die onder Obama is uit onderhandeld. En waarvan Trump heeft gezegd dat dat zo ongeveer de slechtste deal ooit was. Maar dat zegt natuurlijk van alles wat hij zelf niet gedaan heeft. Maar hij krijgt nu niks voor elkaar op dit ogenblik. Dus hij komt waarschijnlijk ook uit in die onderhandelingen op iets wat heel erg sterk luidt. op die
nucleaire deal van 2015. Maar in die deal zat toch een clausule... dat zo rond 2030 een hele hoop van de voorwaarden... die zouden dan komen te vervallen. En dan zou er weer kunnen worden verrijkt. En ik denk, hij zal die termijn op enige manier wel proberen op te rekken. Nou, misschien 2035. En dan zegt hij dat hij een betere deal heeft dan Obama.
Nee, exact.
Maar ja...
Wat ik zo treurig vind, dan zegt hij ook in een Truth Social-poster... Iran start financieel helemaal in elkaar. Ze verliezen een half miljard per dag. Iran gaat gewoon door. Dat is een autocratie. Ja, het weinige
geld
wat je
hebt, Arjan... dat stop je gewoon in oorlogsinspanning. Als er oorlog wordt teruggevoerd. Maar tegelijkertijd zie je op dit ogenblik dat Iran druk bezig is... om zich te positioneren voor een nieuwe oorlog. En dus... Nou ja, raketsystemen, lanceerinstallaties worden uitgegraven... die gebombardeerd zijn. Hoeveel we nog doen, weten we niet. Maar er is toch een behoorlijke capaciteit nog. Die capaciteit wordt nu afgestoft en gerepareerd... en weer in stelling gebracht.
We weten inmiddels ook dat Israël dat ook ziet... En ook bezig is om zich voor te bereiden op een nieuwe ronde. De Amerikanen zullen dat ook doen. Alleen dan gaat dus de oorlog door met desastreuze gevolgen voor de wereldeconomie. Nou, dat is denk ik iets wat Trump zich niet meer kan veroorloven.
Dat is wat ik denk. Laten we eens even kijken
¶ Oekraïense aanvallen, Rusland's lege claims
naar die andere oorlog. Oekraïnse drones hebben een commandopost van de Russische Zwarte Zeevloot geraakt in Sebastopol op de bezette Krim. En in een gecoördineerde actie ook commandoposten in Kursk, Belgorod en Donetsk. De olieraffinaderij in Tuapse, die zondag en maandag werd getroffen, staat nog steeds in brand. De Oekraïnse luchtvereniging heeft afgelopen nacht 189 van de 215 Russische drones uit de lucht geschoten.
Inslagen zijn gemeld op 13 plaatsen. In Zaporizhia kwam een spoorwegmedewerker om het leven. Van het front heb ik weer weinig concreets, wat dus denk ik vooral betekent dat van dat Russische lenteoffensief niet veel terecht komt
Nee, behalve dus dat Gerasimo Moff, de hoogste militair van Rusland, die heeft een bezoek gebracht aan het zuiden, zuidelijke front. En die begint op te scheppen over de enorme hoeveelheden land die zijn troepen veroverd hebben. Hij spreekt nu over 1700 vierkante kilometer... sinds het begin van dit jaar, 800 dorpen. Nou, het Instituut voor de Stadio Voorde heeft dat berekend. Nou, die komt er op aanzienlijk minder uit. Minder dan de helft.
Dus ja, iedere keer is dat hetzelfde gedoe. En Gerardus de Moof heeft nu volgens mij... inmiddels voor de vierde keer gezegd... dat hij de hele Loeranske oomlast heeft veroverd. Nou, die is ook bijna helemaal veroverd. We doen toch een paar voerbevelden, die moeten dus nog gaan... Dat lukt niet goed. Dus ja, weet je, dit is toch duidelijk ook wel een teken... dat die Russen ook zitten te zakken naar goed nieuws wat dat betreft
Ja. Er was nog iets naar buiten gekomen over de Oekraïense strategie... om Donald Trump meer te betrekken bij het lot van de Donbass...
Ja, dat is echt een heel geweldig verhaal. Dus kennelijk zijn ze nu bezig, die onderhandelaars... om eens te kijken of ze dat overgebleven gebied van het Donbass... dat ze nog moeten veroveren, om dat Donnyland te noemen. Of Donaldland, dat zou ook nog kunnen. Om Trump toch een beetje te paaien om bij de lessen te blijven. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het wordt ook niet in officiële documenten... wordt het beschreven. Maar het schijnt toch wel iedere keer
te worden genoemd... tijdens de onderhandelingen. Het gaat
om een strook van 80 bij 60 kilometer. Dat wil Rusland heel graag hebben. Oekraïne natuurlijk niet. Oekraïne krijgt geen wapens meer van Amerika. Dat hoor je steeds. Ze zijn wanhopiger. Die proberen dit soort dingen dan te bedenken. Ik denk dat dit niet wat gaat vliegen. En overigens is het zo dat militair... gaat dat helemaal niet zo vreselijk slecht... Ze kan me dus ook voorstellen dat dit plan nu een beetje in een kast wordt gegooid
Nou ja, niet slecht moet je wel relativeren. Ze komen ook niet heel veel verder. In maart hebben ze het voor elkaar gekregen... dat er nul vierkante kilometers is veroverd door Rusland. Maar het is ook niet zo dat zij vele honderden kilometers terug veroveren. Dus zij weten goed stand te houden en eigenlijk voor... Oekraïne is dat natuurlijk heel erg belangrijk. En is dat een enorm succes. Dus het succes moet je wel heel nauwkeurig definiëren hier.
Ik vind het wel omslachtig trouwens. Je zou volgens mij ook logischerwijs tegen Trump kunnen zeggen... dat dat gebied de Donbass naar hem is vernoemd. Ja, dat zat ik ook
¶ EU-financiering en Trumps lage peilingen
te bedenken. Maar dat doen ze dan weer niet, ja. Hé, de Druzba-pijpleiding is weer open
Ja, en nu echt, hè? Nu echt. En kennelijk speelt dat ook nog een beetje een rol... met het vrijgeven van die 90 miljard...
Dat is ook gebeurd. Maar die pijplijn loopt van Rusland naar Hongarije en Slovakije. Belangrijk voor hen. Het loopt door Oekraïne. Die pijplijn was beschadigd geraakt door een Russische aanval. Maar het leek erop dat Oekraïne niet ontzettend veel haast maakte... met het repareren. En nu is Orbán weg. Ja. Ik denk dat het ook wel misschien een beetje daarmee te maken heeft. Dat het nu ineens wat sneller gaat. Ik denk dat
het al vrij groot is. Het heeft natuurlijk alles te maken dat die bijbeleiding het weer doet... met het vrijgeven van die 90 miljard. Dat was toch een belangrijke voorwaarde. En Orbán heeft gezegd, dan ga ik er nu niet meer voor liggen... want dit was onze voorwaarde en klaar Morgen
schijnt de olie te stromen.
Ja. En dus over die 90 miljard is vandaag akkoord op ambassadeursniveau. Volgens mij is alleen nog een formele goedkeuring nodig... om de meerjarenbegroting te wijzigen. Dat was volgens mij de formaliteit die er nog tussen zat... en waar Orbán voor lag. Dus dat is eigenlijk zo goed als rond. Is het dan misschien inmiddels tijd voor het Amerika-blokje, Arjan
Ja, dat gaat natuurlijk over de... zeg maar de populariteit polls in Amerika voor Trump. En ik denk dat Trump dat niet zo geweldig vindt wat er allemaal gebeurt. Hier heb ik de Reuters Ipsos poll. Ja, hij zit nu in de mid-dertigste. Dus 35% tot 33%. Dat is wel echt zijn laagste scores. Ja. Zeven uit tien Amerikanen vinden dat Trump de economie slecht behandelt. En ook dat het land in een verkeerde richting begint. Dat is ook niet zo best. Dus 30% vindt dat Trump dat goed doet,
de economie. En wat ook belangrijk is, 52% van de Amerikanen vinden... dat ze een kandidaat gaan steunen die niet Trumps benadering... ten aanzien van die deportaties met ISIS steunt. Dus ja, dat is toch ook wel een divisief, verdelend punt, hè? Dus je ziet gewoon... Ik heb wel eens gedacht, hè, dat Hormuz is gewoon het begin... van de sloop van Trump, hè? We zullen zien hoe dat uitpakt. Maar daar lijkt het wel een beetje op. Laten we dan naar ons eigen
¶ Europese leiders confronteren MAGA-retoriek
mooie continent, naar het volgende. Welkom terug. Eens even zien, de... Europese regeringsleiders zijn op Cyprus. En Rob is in Griekenland. Waar zullen we eens beginnen?
Laat maar in Griekenland beginnen. Ik kom er zelf al uit in Cyprus. Ik zit hier op een soort mini-daveau. Dus het gaat over tal van onderwerpen... variërende van gezondheidszorg tot economie. En natuurlijk ook de wereld zoals we die kennen. Defensie, al dat soort zaken. Die komen hier aan de orde. Dus een hele hoop politici, experts zijn hier aanwezig... Het begon eigenlijk vandaag met een openingssalvo door een aantal houten methoden.
De president van Griekenland was daarbij. De voorzitter van de secretaris-generaal van de OECD uit Parijs. De president van Estland. Eigenlijk, ik ga niet precies vertellen wat die mensen allemaal hebben gezegd. Maar de conclusie die ik heb, omdat ik dit natuurlijk vrij vaak meemaak... en elk jaar weer opnieuw de afgelopen tijd, is dat nou wel het kwartje gevallen is. Nou ja, of wat het equivalent ook is in euro's. Maar wat
je dus ziet is dat men nu echt gewoon toch in... Nou, in paniek wil ik niet zeggen, want dat doen deze leiders natuurlijk niet. Die raken nooit in paniek, want daar zijn ze veel te standvastig voor... Maar ze benoemen nu wel echte problemen, inclusief het gedrag van Trump. En dat je hier dus ook conclusies uit moet trekken. Maar dan wordt de angst aan jaren stil. Want dan komen er namelijk geen conclusies. En dat vind ik dus altijd wel een groot probleem, vind ik eerlijk gezegd. De enige die
wel mijn conclusie was, was prins Albert van Monaco. Maar die had het over de zee. En dat was trouwens een fantastisch verhaal. Want ik vond het echt goed wat hij deed. Monaco is natuurlijk altijd op de oceanen gericht. Dat weten we nog van die fantastische films... uit het zeer zeer grijze verleden van Cousteau... die met zijn onderzeeboot de oceanen indook. Maar dat doen ze dus nog steeds. En ze zijn dus bezig met nieuwe initiatieven... om naar
die hele oceanografische ecosystemen te kijken. Ik vond dat wel echt heel erg interessant. Voor mij was het ook wel een eye-opener... hoe sterk Monaco erin staat. Maar goed, dat is eigenlijk een zeis. Panels met echte MAGA. Keiharde MAGA-jongens. Meisjes waren er niet bij. Steve Hennen, die kwam langs. En een aantal adviseurs van Trump. Ja, en dat is toch wel merkwaardig, moet ik zeggen, hoor. Het waren panels waar zij niet werden tegengesproken. Ik vind dat wel goed.
Want als je ze gaat tegenspreken, dan krijg je zo'n wel eens niet de sfeer. En dan val je niet meer van de ene verbazing in de andere. Maar dat viel je hier wel... Wat mij opviel, is het taalgebruik van die lui. Bij Bannon viel dat nog wel mee, maar bij de anderen... De tegenstanders zijn psychopaten, totale geschifte idioten. Mensen die niet sporen. Mensen die eigenlijk alleen maar bezig zijn...
om hun kinderen van geslacht te laten veranderen. Wat er allemaal gebeurd is in de pizzeria... dat was in Washington volgens
mij...
waar iets met kinderen gebeurde, dat is natuurlijk allemaal waar... Het is wel heel erg merkwaardig. Het absolute hoogtepunt was, en daar heb ik echt heel erg veel van geleerd. Ik weet nu dat wij met z'n drieën, in ieder geval Arjan en ik, aan TDS leiden. En wat is dat dan wel? Het is niet je west. Het is een syndroom.
Oh, Trump derangement syndrome.
Exact. Jongens, ik dacht dat dat een grap altijd was. Maar dat is helemaal niet zo. Want dus Boyle, dat is de man die... Hele belangrijk van die Breitbart-groep. Dat is echt zo'n magaboolwerk. Ja, uiteindelijk een soort magaperspel zou je eigenlijk kunnen zeggen. Ja, die had het daar voortdurend over. Maar dat werd ook overgenomen door allerlei andere MAGA-types. Ja, en wat je gewoon ziet... is dat men eigenlijk het liefste zou zien... dat dat dus ook als een officieel...
Initiatieven genomen door republikeinen uit Minnesota. De republikeinse parlementariërs uit Minnesota. Om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn ook initiatieven genomen om onderzoeksgelden daarvoor beschikbaar te stellen. En dus het term derangement syndroom. Dat gaat dus om extreme paranoia. ten opzichte van Trump... nou goed, wij zijn kritisch op Trump... maar volgens hun definitie... leiden wij ook aan extreme paranoia... ten aanzien van Trump. Wat ik het meest interessant vind,
eerlijk gezegd... is dat alles wordt vergroeilijkt van Trump. Alles wat niet goed gaat, zoals Iran... daar wordt niet inhoudelijk over gesproken... maar daarvan wordt gezegd, ook door Steve Bannon... dit is het begin van een prachtige oplossing... en hier vaart de hele wereld wel bij. En op een gegeven moment zal de hele wereld zeggen... dit is fantastisch, Trump, wat jij hebt gedaan. Dank je wel, dank je wel. En nog een keer dank je wel. Dat kan niet anders.
En wat je ook ziet bij dit soort mensen... is dat echt alles wordt vergoeilijkt. Het is een blinde adoratie van Trump. Het is een soort secte, hè?
Ja,
het is een secte. Dat had je vroeger met de Bachman, geloof ik. En dat zie je dus hier ook. Maar ik vind het wel fascinerend om het te zien, hoor. Dat zie je niet vaak. Dat je dus deze mensen van dichtbij... en je kan ze ook nog aanraken... op deze manier tekeer hoort te gaan over de tegenstanders. En dat eigenlijk alles wat niet maga is... en zijn gek geworden, en zijn psychotisch en psychiatrisch. Maar die blinde adoratie, waarbij je echt alles goed praat. Ja, ik begrijp dat niet.
Dat staat ook
¶ Europa's defensie en strategische shift
eerlijk gezegd zo ver van mij af. En wat ik er nou zo leuk aan vind, Rob, is dat iedereen dit ziet natuurlijk. Iedereen denkt van mijn hemel wat is hier aan de gang. En ik zie dus nu een interview met onze minister van Financiën... Eelco Heijnen in het Financieel Dagblad. Die man zit dus bij het IMF... Voorjaarsvergadering. En wat doet hij? Ja, wij zitten in een kopgroep met Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje. En wij gaan
nu vaart maken met één grote kapitaalmarktunie. Dat betekent dus, dat is hartstikke goed dat Heine dat doet... dat Heine veel meer kaarten zet op Europa dan wat de VVD vroeger deed. De VVD was vroeger, alles wat Amerika doet is wel gedaan. En de NAVO ook. En je ziet dus nu dat er draai wordt gemaakt. Omdat iedereen natuurlijk een beetje de biberitis krijgt... van als je Bannon hoort spreken... Dus we zien nu echt een Europeanisering van de VVD. Om het zomaar eens even te
zeggen. Nou ja, maar je ziet het eigenlijk hier in Griekenland en Delphi ook. Van alle orakels die hier aan deelnemen. Behalve natuurlijk MAGA. Die gaan ook die kant op. En die zeggen we moeten onze conclusies trekken. Nu uit de totaal ontspoorde wereld. En wij moeten nu veel meer naar Europa gaan. Er wordt ook gezegd van. Hoe zit dat dan bijvoorbeeld met Le Pen in Frankrijk. Met allerlei andere landen. Waar mogelijkerwijs toch radicale. pro-Trump-types aan de macht te komen.
Maar dat wordt eigenlijk ook gebarataliseerd. Ook door de Fransen die hier aanwezig zijn. Die zeggen van, ja hoor eens even... het gaat uiteindelijk toch om onze veiligheid. En dan kun je hoog of laag springen. Maar op Trump kan je niet vertrouwen. En dat zie je dus echt... in een hele hoop panels zie je dat naar voren komen. Dat gebeurde ook in het panel waarin ik zat met Yves Le Term. En dat is natuurlijk heel erg interessant... dan zie je dus dat er conclusies zijn van... oké, we
moeten proberen dat als Europa goed te doen. Maar lukt dat niet, en dat was een algemene conclusie bijvoorbeeld in mijn panel... dan moeten we dat dan maar doen in, hoe je het ook zou willen noemen... kopgroepen of coalitions of the willing... om dit boel gewoon naar voren te draaien. En snel ook, want dit gaat allemaal veel te langzaam
En weet je, Heine noemt dat dus nu ook. Ik vind het zo interessant. Het gaat niet alleen om een versteviging van de EU... maar ook om een grotere Europese rol om het wereldsaneel... Omdat het leiderschap van de VS niet meer zo vanzelfsprekend is. En dan zegt hij zelfs, vroeger zat ik in een hoekje met de vroegel voor. Weet je nog, de vier zuinige landen. Nederland, Zweden, Oostenrijk
en Denemarken. Die wilden een constructief productbeleid. En nu kan ik me niet meer veroorloven om vanuit dat hoekje te mopperen op de andere. We moeten gaan. Dit is toch ongelooflijk
Volgens mij was dat hoekje al weg. Volgens mij was Nederland eigenlijk de enige overgebleven. Hiermee ook op de schoolplek
Het is precies wat ik ook zo net zei. Dit benadrukt zo en bevestigt zo ook wat ik hiermee maak. Iedereen begrijpt dat het roer on moet. En de grote vraag is nu, hoe snel kan het? Dat is gewoon eigenlijk wat er aan de hand is. En dat is denk ik wat Eelco Heijnen op dit ogenblik ook doet. En diezelfde conclusie wordt hier ook getrokken.
En dus door de Europese regeringsleiders BN en Nicosia. Die praten specifiek over artikel 42 lid 7. Moet iedereen uit zijn hoofd gaan leren. Want vroeger dacht je aan artikel 5 voor de gezamenlijke verdediging. Maar dat wordt dus artikel 42 lid 7. Namelijk het artikel van het EU-verdrag. Dat steeds belangrijker gaat worden. Ja, daar moet je dus de capaciteit voor
hebben. Ja, daar moet je dus de capaciteit voor hebben. En dan is de grote vraag, hoe wil je dat doen? Dan gaat het hier trouwens ook over. Aanstaande vrijdag moet ik daarover spreken. En dan is de vraag, kan dat? Ja of nee? En het antwoord is, het kan. Nou ja, daar moeten we later nog maar eens over gaan praten. Want dat is vrij technisch. Maar je ziet dus ook dat nu echt hier de doorbraak is... waarbij men echt inziet dat of een Europees geleide NAVO... gekoppeld aan wat
er gebeurt binnen de Europese Unie. Want die moet het belangrijke geld foeneren... voor een herstructurering van defensie in Europa. En gekoppeld, als de NAVO het niet wil doen, aan artikel 42.7... om dan toch gezamenlijk maar de boel te gaan verdedigen. Daar begint nu ook gewoon consensus over te ontstaan. Dat is echt heel erg interessant. En ook een enorme doorbraak
Zeker. Misschien tenslotte nog even in dit blokje... als het gaat om Europa en de Russische dreiging... ambassadeurs die op het matje zijn geroepen
Ja, dus wat er is gebeurd... en dat heeft alles te maken met het onderwerp dat we net hebben afgerond... namelijk de dronefabrikanten in Europa... die samenwerken met dronefabrikanten in Oekraïne. Dat gaat eigenlijk best goed. En op dat gebied, met betrekking tot die start-ups zoals Desinus... in Nederland, zie je een enorme beweging gaande zijn. Er worden drones hier gefabriceerd. Die worden verscheept naar Oekraïne... en die worden vervolgens afgehuurd
op doelen in Rusland. Daarvan zegt Rusland... dat is een daad van oorlog. Dit betekent dus ook dat die dronefabrikanten... doelwit zijn in Europa van ons. En daarvan heeft nu niet alleen Duitsland... maar ook Turkije gezegd van... oké, Russische ambassadeur, kom maar even op een matje. Want dit vinden we echt onacceptabel dat jullie dit zeggen. Want dat is bijna
een verkapte oorlogsverklaring. Ik vind het trouwens opmerkelijk. Ik heb nog geen bericht gezien... dat de Russische ambassadeur in Nederland op het matje is geroepen. Maar het lijkt me wel goed om dat te doen.
Ik hoop dat ze luisteren
Dank jullie wel. Morgen meer. Tot morgen
Tot morgen.
