De Vrienden van Europa - podcast episode cover

De Vrienden van Europa

May 04, 202628 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering duikt diep in de geopolitieke spanningen, beginnend met 'Project Freedom' in de Straat van Hormuz en de complexe Iraanse reactie, inclusief vredesvoorstellen en economische druk. Vervolgens wordt de focus verlegd naar de precaire situatie in Oekraïne en de interne dreigingen voor Poetins regime, gekenmerkt door economische neergang en coupplannen. Tot slot wordt besproken hoe Trumps beleid, met tarieven en troepenbewegingen, onverwacht leidt tot een verdiepte Europese samenwerking en een verschuiving in de westerse machtsbalans.

Episode description

“Project Freedom” in de Straat van Hormuz | Poetin bang voor aanslag of staatsgreep | Trump vs Duitsland

De VS lanceert Project Freedom in de Straat van Hormuz en vergroot de militaire druk op Iran, terwijl honderden schepen vastliggen en het staakt-het-vuren aan kracht verliest. Iran reageert met raketten en drones, eist zeggenschap over de zeestraat en stuurt op een gefaseerde deal met een lange pauze in het nucleaire programma, maar kampt tegelijk met torenhoge inflatie en een economie die kraakt.

Rusland verliest netto terrein aan het Oekraïense front, terwijl drones Russische olie-infrastructuur en schepen raken tot diep in de schaduwvloot. Tegelijk verslechtert de Russische economie, brokkelt Poetins steun af en groeit de angst voor een coup, met spanningen rond machtige spelers als Sergej Sjojgoe.

Trump zet intussen de trans-Atlantische verhoudingen verder onder druk met hogere invoertarieven, dreigende troepenafbouw en harde immigratiemaatregelen. Europese en Canadese leiders reageren door hun defensiesamenwerking te verdiepen, Oekraïne financieel en militair verder in te bedden en zelfs het Verenigd Koninkrijk terug richting Europese projecten te trekken, wat wijst op een verschuivende westerse machtsbalans.

[Samenvatting geschreven door AI en gecontroleerd door mens]

Over de Podcast

Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk gaan onder leiding van Hugo Reitsma op zoek naar de nieuwe wereldorde. Wat betekenen oorlog, machtspolitiek en economische verschuivingen voor Europa en Nederland? In elke aflevering duiken zij in de geopolitieke actualiteit.

In 2022 werd Boekestijn en De Wijk uitgeroepen tot winnaar in de categorie Nieuws & Politiek tijdens de Dutch Podcast Awards

Reageren?

Op X: @ajboekestijn en @robdewijk

Bluesky: @hugoreitsma.bsky.social

Mail: boekestijnendewijk@bnr.nl

Over de makers:

Arend Jan Boekestijn is een Nederlands historicus en voormalig politicus. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Boekestijn is voormalig Tweede Kamerlid (tot 2009). Sinds 1989 is hij verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de Universiteit Utrecht en sinds 2016 lid van commissie Vrede en Veiligheid van AIV.

Rob de Wijk studeerde eigentijdse geschiedenis en internationale betrekkingen, promoveerde op kernwapenstrategieën, werd hoogleraar in Leiden en richtte in 2007 het Den Haag Centrum voor Strategische Studies op.

Hugo Reitsma studeerde rechten en politicologie. Hij werkte eerder als politiek verslaggever en vanuit verschillende conflictgebieden. Hij is auteur van het boek ‘Boekestijn en De Wijk voorspellen de toekomst’ (november 2023).

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

Speaker 2

15 naar 25 procent. Waarom?

Speaker 1

Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein

Project Freedom en Escalatie in Hormuz

Speaker 2

in de Wijk. Hugo Rijtsma. Maandag 4 mei. Welkom bij Boekestein in de Wijk, op zoek naar de nieuwe wereldorde. De Amerikanen gaan schepen van neutrale landen uit de straat van Hormuz begeleiden. Dat heeft president Trump op zijn sociale media platform gezegd. Dat zou vanaf vanochtend gebeuren onder de naam Project Freedom... Iran heeft in reactie gezegd de zeestraat te controleren... en ingrijpen daarin op te vatten als een schending van

het staakt het vuren. Vanmiddag is volgens Iran op Amerikaanse marineschepen geschoten. Dat is nog niet bevestigd. De VS zegt dat twee Amerikaanse koopvaardijschepen... door de straat zijn gevaren. Net voor de opname meldde Associated Press luchtalarm in de Emiraten... Nog niet meer duidelijkheid daarover. De Amerikaanse Central Command zegt dat marineschepen meer dan 100 vliegtuigen... 15.000 troepen en marineschepen ter beschikking

stelt aan de operatie. Hoe is niet meteen duidelijk. Het zou vooralsnog niet gaan om escortes van die schepen... maar mogelijk is de bedoeling een veilige route langs de kust van Oman te creëren. Er zitten ongeveer 850 schepen vast in de Persische Golf... met aan boord naar schatting 20.000 zeelieden. Vanochtend is weer een tanker voor de kust van de Emiraten geraakt... door Iraanse drones. En vanmiddag een Zuid-Koreaans vrachtschip... door iets

vooralsnog ongeïdentificeerds. In zijn bericht over de straat van Hormuz... zei Trump ook dat er positieve gesprekken zijn met de Iraniërs. Zaterdag zei hij dan weer het laatste Iraanse voorstel... nog niet helemaal te hebben gelezen. Om maar later online aan toe... misschien nog niet genoeg was gestraft voor wat het allemaal had gedaan.

Speaker 3

om die schepen uit de golven te krijgen, dat het om neutrale landen gaat. Wat zijn er voor landen? Weet jij dat? Zwitserland en Oostenrijk zijn bijvoorbeeld neutraal. Volgens mij hebben die daar geen schip liggen

Speaker 2

Trump had een heel uitgebreid verhaal op zijn Twitter, noem ik het maar even, van onschuldige landen, landen die hier niet bij betrokken zijn. Dus volgens mij had hij het dan niet over zijn eigen land. En over

Speaker 3

Europa, denk ik. Ja. Ja, dat is natuurlijk heel interessant. Geldt dit nou ook voor Europese schepen? Of zijn dat landen die niet neutraal zijn... maar omdat ze erbij betrokken

Speaker 2

moeten worden? En geldt het sowieso? Want als je kijkt op marine traffic... die site waarop je het scheepvaartverkeer internationaal kan volgen... vaart er bijzonder weinig nog steeds door de straat.

Speaker 1

Weet je wat ik ook denk, Rob? Uiteindelijk is het niet de vraag of de VS dat allemaal escorteert. Wat ook ontkend weer wordt. Het is gewoon de vraag of die verzekeringspremie heel hoog blijft. En of de rederijen het durven. En ik zou mij niet verbazen als ze het gewoon niet durven. En dan heb je nog niks. Dan heeft Trump weer iets niet voor elkaar gekregen.

Iran: Vredesvoorstel, Regionale Wapens en Economie

Speaker 3

Dat heeft natuurlijk de revolutionaire garde ook weer gezegd. En die is helemaal niet van plan om heel veel toe te geven op dit gebied. Die hoeft natuurlijk alleen maar te dreigen met het in het water kipperen van een paar mijnen. En je hebt de pop aan het dansen

Speaker 2

Hoe zit het met de mogelijke gesprekken? Ik zag van het weekend iets van Al Jazeera... waarin sprake was van een 15 jaar moratorium op uraniumverrijking. Dat klonk misschien als iets waar Trump wat mee zou kunnen.

Speaker 3

Dat zit in de tweede fase. Drie fases zijn er afgesproken. De eerste fase, dat is voorgesteld door Jiramo, er is helemaal niks afgesproken. Einde van de oorlog binnen 30 dagen. En volgens Trump is er helemaal geen oorlog op dit ogenblik. Dat terzijde, want daarom heeft hij ook aan het congres gezegd van ik hoef helemaal geen instemming te hebben. voor een extensie van 60 dagen van de oorlog, want er is

geen oorlog. Maar goed, dit stuk gaat ervan uit dat het einde van de oorlog... moet worden bereikt binnen 30 dagen. Dan moeten er wederzijdse garanties komen voor non-agressie. En dat betekent dus ook dat de proxies tussen strijdgroepen van Iran... zoals Hezbollah en de Houthis, dat die zich dan ook gedijst houden. Dan moet er een blokkade komen... Dan moet er een soort vorm van compensatie komen voor al de schade die Amerika heeft aangericht. Dat lijkt te duiden op tol.

Ook Gamenei, de nieuwe Ayatollah, die heeft ook gezegd van ja, er moet een nieuw management van de straat komen. En volgens de revolutionaire garde wordt dat nu al bekokstoofd in het parlement. Nou, dat is fase 1. Dus eigenlijk gewoon einde oorlog. dan moeten de besprekingen worden opgezet in fase 2. En dan wordt er onderhandeld over het nucleaire programma. En daar zit inderdaad dat punt in, volgens Alder Sierra... van een pauze tot 15 jaar. Dat is wel lang. Want eigenlijk zou dus...

Die pauze volgens de oude Iran-deal loopt tot 2030. En nou zou die dus eigenlijk lopen tot 2040. Want daar zou het dan feitelijk op uitkomen. En dan zie je dus dat er wel wordt aangestuurd op verrijking tot 3,6%. Dat mag binnen de internationale afspraken. En daar wil Iran absoluut niet van wijken. En dan moet er nog een aparte discussie komen... kilo wat het ook mogen zijn, die nog steeds ergens

onder rond te behaven ligt. En daar wordt ook nog eens een keer aangekoppeld door Iran in die vertwede fase. Geen ontmanteling van de nucleaire faciliteiten. En dan fase drie zou eigenlijk gewoon terug naar normaal moeten zijn

Speaker 2

Overigens zie ik inmiddels naderbericht uit de Emiraten. Die zeggen drie raketten uit Iran te hebben neergehaald. Een vierde raket zou in zee zijn beland. Nou, dus dat zou wel een schending van het zaak dat vuren zijn natuurlijk. En dan kan het natuurlijk ook nog steeds, dat was de speculatie in het weekend ook... dat Trump om de Iraniërs nog wat meer de goede richting in te bewegen... misschien toch nog nieuwe aanvallen zou overwegen.

Speaker 3

Nou ja, dat moet hij vooral doen, maar dan heeft hij zelf ook een geweldig probleem. Want naarmate die oorlog verder doorgaat, wordt de economie harder geraakt. Maar het zou mij dus niet verbazen wat Iran nu doet... is dat een antwoord is op Project Freedom. Want dat is toch eigenlijk gewoon op een of andere manier... ook met militaire middelen. Dus destroyers worden ingezet. Dat zijn een soort van vergatten.

Honderd vliegtuigen, ga zo maar door Ja, dat is natuurlijk uiteindelijk in de ogen van Iran... is een daad van oorlog

Speaker 1

Zeg je de VAE, de Verenigde Arabische Emiraten... hebben een doomtechnologie van Israël gekregen. Heb je dat gelezen?

Speaker 3

Ja, dat... Nou ja, ook van de Verenigde

Speaker 1

Staten. En ook van de Verenigde Staten. Maar er ontstaat dus een soort Israëlische as. En dan Washington en ook de VAE. Vind ik wel interessant wat er allemaal aan het gebeuren

Speaker 3

is. Ik zou die conclusie niet zo snel durven te trekken. Het enige wat bekend is... is dat er een fast track is opgezet door Trump. om wapens te kunnen leveren aan een aantal Midden-Oosten-Staten. Dat betekent dus dat het congres wordt omzeild. Het gaat om in totaal bijna 9 miljard dollar. Het is noodhulp. Het petrit raketten voor bijvoorbeeld Qatar. Maar ook de komen wapensystemen. Bijvoorbeeld lasergeleide raketten. Het advanced precision.

Voor Israël, de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. Dus dat gaat door. En Kuwait krijgt dan nog een specifiek luchtverdedigingssysteem. En dat gaat nu gebeuren. Overigens, als je dit gaat doen... dan is er nog minder in de pipeline voor Oekraïne

Speaker 2

Hoe staat het er economisch voor

Speaker 1

ondertussen in Iran... Dan moet je ook een beetje praten over de olie. Hoeveel olietankers komen er nog doorheen met Iraanse olie? Dat is belangrijk. Want als er dus geen olietankers meer doorheen komen... dan moet die olieopslag dan vol. En dan moet je de olieinstallaties uitzetten. En dat heeft grote schade tot gevolg. De Guardian is gaan rekenen. En zij zeggen dat ze nog wel opslag hebben. En er komen ook echt nog wel Iraantankers tot nu toe doorheen.

Waardoor ze... zeggen dat Iran nog drie weken van vrije opslagruimte heeft. Dat is ook niet zo vreselijk lang. Dus dat gevoegd bij de grote economische problemen in Iran... betekent natuurlijk ook dat Iran vreselijk onder druk staat

Speaker 3

Ja, inflatie 73,5 procent. Voedsel en drank. Ik neem aan dat er geen alcoholische drank is in Iran. Maar drinken, of hoe je dat zou willen noemen, 115 procent erbij. Dat is wel veel hoor. 1 miljoen werklozen. Grote bedrijven die hebben 40 tot 50 procent minder omzet. Dus het gaat echt heel erg slecht in Iran. En dat betekent dus dat er voor de langere termijn... er een bom onder het regime wordt gelegd. We mogen niet vergeten dat de opstanden van eerder van

dit jaar... direct te maken hadden met de slechte economische situatie. Nou, die is alleen maar verslechterd

Speaker 2

Olieprijs alweer 114 dollar, zie ik. Dus hoger dan toen het

Oekraïne Front: Drones, Aanvallen en Terreinwinst

stuiks het vuren inging. Volgens mij moeten we door naar Oekraïne. Bij een Russische raketaanval op de Oekraïnse stad Merefa in Kharkiv... zijn vijf doden en 19 gewonden gevallen. Onder meer woningen, winkels en een overheidsgebouw raakten beschadigd. Een Oekraïnse drone heeft de afgelopen nacht in Moskou... een flatgebouw met luxueuze appartementen geraakt... net buiten het centrum, op maar zes kilometer van het Kremlin. Meer drones zijn gehoord in de stad en in de

regio Moskou. Verschillende vliegvelden zijn tijdelijk gesloten... West van Moskou is een dode gemeld. En dit alles gebeurt terwijl de voorbereidingen al zijn begonnen... voor de viering van het eind van de Tweede Wereldoorlog... komend weekend in Moskou. Gisteren raakten Oekraïnse drones opnieuw... de belangrijke Russische oliehaven van Primorsk aan de Vinse Golf. En naast die olieterminals richt Oekraïne zich de laatste dagen... ook op olieschepen. In Primorsk werd een

schip van de Russische schaduwvloot geraakt... en een marineschip. Gisteren twee tankers bij Novorossiysk... aan de Zwarte Zee met zeedrones... En vorige week ook al een schip op de Zwarte Zee. Aan het front zag ik vandaag alleen bericht uit Zaporizhia... dat de Oekraïners helemaal in het westen van Zaporizhia... dus langs de rivier de Dnipro... wat terreinwinst hebben geboekt op de Russen.

Speaker 3

Ja, de Russen hebben ook iets aan terreinwinsten geboekt bij Konstantinivka. Dat is die meest zuidelijke van die gordel van versterkte steden. Ze zitten nu 600 meter vanaf de buitenwijken. Maar als je gewoon kijkt wat er de afgelopen maand is gebeurd in april dus. Dan hebben dus de Russen netto een vlies geleden. Ze zijn er in totaal, dat is niet veel, onder 16 vierkante kilometer op achter uitgegaan. De infiltratie is niet meegerekend. Dat is interessant. De infiltratie, daar hebben we het heel

vaak over gehad. Dus er worden een aantal soldaten, al dan niet via lege gasbuizen, worden ze een stad ingeïnfiltreerd. Want je kan daar niet zomaar naar binnen wandelen. En zeker niet met panzervoertuigen. Daar wordt goed ambtenaar. allemaal afgeschoten. Dus je moet infiltreren. Wat die Russen nou continu doen met hun opschepperij... is dat als er maar drie soldaten in een wijk zitten... dan zeggen ze, oké, dan hebben we dat veroverd... en dat tellen we dus op bij

wat we al hadden. Nou, dit is ex-infiltraties. Dit is dus echt gebied wat... wordt vastgehouden en echt bezet door Rusland, dan wel door Oekraïne. Nou, daar zijn ze dus gewoon net op achteruit gegaan. En dat is voor de eerste keer sinds jaren dat dat gebeurt. Dat is echt interessant. En als je dus ook de statistieken bekijkt... hoe dat op dit ogenblik verloopt voor die Russen... ja, dan is, als je het vergelijkt met een jaar geleden... dan is dat echt een stuk minder. Zelfs als je het vergelijkt

met december... dan is het al een stuk verminderd. Ik schat in dat op een aantal gebieden... er nog maar 1,25 aan terreinwinsten wordt geboekt... in verhouding tot een paar maanden geleden. Dus het gaat echt heel slecht op dit

Speaker 2

ogenblik. Aan het front gaat het slecht voor de Russen.

Poetin's Regime: Economie en Coup Zorgen

Economisch gaat het slecht. Daar hoor je steeds nog weer nieuwe geluiden over. Ik zag ook wel een spannend verhaal. Zowel de Financial Times als CNN hadden dat... op basis van een Westers inlichtingrapport... dat de beveiliging rond Poetin in de afgelopen maanden... drastisch is opgevoerd uit vrees voor een moordaanslag of een koep. En let wel, dus een dreiging uit Rusland, niet van Oekraïne. Ja. Dan moet je wel

Speaker 1

bedenken dat... Hij is wel een beetje paranoïde, de beste

Speaker 2

Vlaam. Dat is wel een beetje een dingetje met hem.

Speaker 1

Als er een pandemie uitbreekt, dan wordt er een enorme tafel besteld. En hij heeft ook wel reden om bank te zijn, lijkt me. Want het is niet zo'n geweldig beleid dat hij voert.

Speaker 3

We hebben toch al eerder gesproken over de onrust die is ontstaan... onder industriële, dus ondernemers. Die zijn niet blij. Er is steeds meer openlijke kritiek op Poetin. Wat zo mooi heet in Amerika zijn approval rates. Die rollen terug. Die zijn niet goed op dit ogenblik. De economie is... Mag ik het even huiselijk samen... Ja, daar komt het eigenlijk gewoon op neer. Er is een negatieve economische groei. Er is een probleem met de bonussen die steeds hoger

moeten worden. Nadat ze eerst waren verlaagd voor te ronselen militairen. Er is zeker sprake van een behoorlijke olieverkoop, maar dat weegt niet op tegen de kosten van de oorlog en tegen de economische kosten die deze oorlog op dit ogenblik aan het opleveren is. En de grijze economie die stijgt, dat is natuurlijk logisch. Mensen gaan steeds meer illegale dingen doen. Ja, en als je dat doet, dan betaal je daar geen belasting over.

Speaker 2

Frappant overigens nog werd genoemd in die beide stukken van CNN en Financial Times. Dat dus in verband werd gebracht met die dreiging richting Poetin was Shoigu. De oude minister van Defensie die naar de Veiligheidsraad is gestuurd. En dan was een beetje een probleem dat hij toch nog veel invloed in legerkringen zou hebben. En daar zaten ze met een beetje argus ogen naar te kijken. Dus ja, dat is dan toch wel ongezellig als je zo met elkaar om moet

Speaker 3

gaan. Het verbaast me ook niet echt hoor. Ik heb die show weer een paar keer meegemaakt. En als je die man in de ogen kijkt... dan denk je al wat een machtsverlusteling is. Dat daar gaat een macht van uit van die man. Daar moet je geen ruzie mee krijgen volgens mij. Dat zegt allemaal niks. Maar nou, nou, nou.

Speaker 2

Oké.

Speaker 3

Nou

Speaker 2

dan houden wij hem ook in de gaten. Houden we hem maar gewoon in de gaten. Dat doen we ook al de hele tijd. Hier misschien nog even te melden dat Zweden opnieuw een olietanker heeft opgebracht van de Russische schaduwvloot in de Oostzee. Die wordt verdacht van het varen onder valse vlag en zonder verzekering. Ze hebben er al een paar liggen nu. Dus dat is goed werk. Gaan

Trump's Beleid: Binnenlands, Tarieven en Troepen

wij naar Amerika na het volgende. Welkom terug. Arjan,

Speaker 1

mag ik jou het woord geven? Ja, een klein blokje over Ohio. Wat moet je over Ohio melden? Het is een beetje een republikeinse opstand in die staat. Want zoals je weet, Ohio is zeer vergrijst. Het heeft dus ook veel Haitiaanse immigranten... die daar ook allemaal heel nuttig werk doen... als je de republikeinse vertegenwoordiger daar spreekt. En wat je dus nu krijgt, is dat Trump heeft zo'n wet... dat hij zegt van ik wil helemaal geen Haïtiërs meer... en

ook geen Syriërs meer als immigranten. En nu begint dus de Republikein in Ohio te zeggen van... dit is niet, hij heet Mike Turner... dit is niet wat we nodig hebben, we hebben die mensen gewoon nodig. Nou, dat is bijzonder, want dan moet je toch wel een beetje moedig zijn. Je ziet ook dat de approval rating... in Ohio echt van Trump gaat enorm naar beneden. 15% die op Trump hebben gestemd in 2014... zeggen nu dat ze die besluit betreuren. Ze zijn ook hartstikke tegen die oorlog. 53% is tegen

die oorlog in Iran. En ze zijn ook heel erg tegen die tariefpolitiek van Trump. 56% tegen. Dus dat is belangrijk. En waar we zeker over moeten praten... is natuurlijk dat Rubio gaat naar de paus. Ja. En dan moet je bedenken, Rubio is natuurlijk katholiek... van oorsprong uit een Cubaanse familie. Die zijn vaak katholiek. Nou, laten we zeggen, Trump was niet helemaal... heeft zich niet helemaal honorabel naar onze heilige vader gedragen. Nee. Je weet ook dat Rubio zijn eigen

agenda heeft. Die wil misschien ook wel president worden. En die heeft dus ook de ruimte gebruikt om daar naartoe te gaan. En hij hoopt dus dat... Dat hij daar nog wat kan herstellen. Hij wil ook heel graag Meloni ontmoeten. Maar die zegt dat dat lastig wordt. Want die zit namelijk in Armenië. Bij de Europese politieke gemeenschap. Ja. En het is toch interessant wat daar gebeurt.

Speaker 2

Ja. Meer in onze richting. Weer een hoop gedoe naar Duitsland. Daar moeten we het denk ik zo over hebben. Maar nu wil Trump ineens weer de invoertarieven op Europese auto's verhogen.

Speaker 1

Hij wil waarschijnlijk ook Duitsland een beetje straffen. Maar in ieder geval Merts heeft dat zo opgevat. Hij doet het ook op het moment dat Merts politiek ontzettend zwak staat. Je moet je voorstellen, het gaat ontzettend slecht met de Europese auto-industrie. En zeker de Duitse. Er is al heel veel last van die Chinese auto's. En dan komt die nog eens een keer overheen. Dus de energiecrisis. En dan komt dit er ook nog eens overheen.

Speaker 3

Ja, hij heeft het al eerder meegedreigd. En dat was in het kader van de digitale wetgeving in Europa. Waarvan hij zegt van jullie plegen censuur. En onze Amerikaanse techbedrijven. Die kunnen niet doen wat ze willen in Europa. Dat hou je dan maar tegen. verleden nog weer een

Speaker 2

keer

Speaker 3

gezegd

Speaker 2

Dat hield onder

Speaker 3

andere in verband met die Digital Service Act en zo. En je vraagt je altijd af wat er nou eerder was bij Trump. Maar volgens mij pakt hij een specifiek probleem... wat hij heeft met de leider, in dit geval Merz, aan... om iets te doen wat hij toch al van plan was.

Speaker 1

En dat geldt ook

Speaker 3

voor die 5000 militairen.

Speaker 1

Wat ik zo interessant vind, jongens, dat moeten we niet vergeten. Bertsen is de enige Europese leider die niet naar Armenië is gegaan. En hij heeft gezegd van, ik wil erg hard blijven werken... en ik geloof nog steeds in de Atlantische relatie. Dus hij is erg geschrokken... van wat zijn kritische uitspraken teweeg hebben gebracht.

Speaker 2

Hm. Merz had dus gezegd in een zaal vol kinderen... dat Amerika eigenlijk wordt vernederd door de Iraniers. Dat het lijkt alsof ze geen plan hebben.

Speaker 4

Ja, dat was toch

Speaker 2

ook zo? Nou ja. Had volkomen gelijk. Daarna kwam Trump dus... en met die tarieven... en dat de VS vijfduizend Amerikaanse militairen weghalen uit Duitsland. Merz heeft daar een beetje sussend op gezegd... dat zat toch al in de planning. Maar daarna heeft Trump er nog overheen gezegd... dat dit nog maar het begin is...

Speaker 3

Na het aantreden van Trump hebben wij al gezegd dat er getallen circuleerden van 20.000. Die zouden moeten worden teruggetrokken. Al een jaar is dat duidelijk. Maar dat is uit

Speaker 2

heel Europa, denk ik

Speaker 3

hè? Ja. Maar een hele hoop zit natuurlijk gewoon, meer dan de helft zit in Duitsland. Dus als je iets snel wil terugtrekken... dan moet je terugtrekken uit de Baltische Staten. Want dat zijn rolerende troepen volgens mij. Er wordt dus nu gezegd... we hebben er goed naar gekeken en dit gaan we doen. Maar dat goed kijken... die opmerking kwam eigenlijk... één of twee dagen nadat die opmerking van Mets... Amerika had bereikt. Dus dat kan helemaal niet. In één of

twee dagen kan je er goed naar kijken. Maar hier is gewoon al een jaar naar gekeken. En wat dus ook zo is... is dat er ook troepen worden teruggetrokken uit Roemenië. Nou, dat is inmiddels. Maar die aankondiging is tien maanden geleden geweest. Dat was toen ik zelf in Roemenië was. Dat was denk ik ergens in juni vorig jaar.

Speaker 2

Ja, wat hier overigens ook werd gezegd... Ik dacht dat hadden wij toch ook al lang geconcludeerd... dat hij door beide toegezegde troepen met Tomahawks... dat die niet naar Duitsland zouden komen. Dat werd nu ook als nieuws gepresenteerd. Dat

Speaker 3

is ook al bijna een jaar geleden gezegd. Afgezien van het feit of hij die wapens nog wel heeft. Afgezien daarvan

Speaker 2

ja. In Duitsland zag ik wel... Volgens mij was ik in elk geval uit regeringskringen vandaan. Dat nu is gezegd, nu moeten we dus wel haast gaan maken... met onze eigen lange afstandsraketten. Nu we er echt vanuit kunnen gaan dat die Tomahawks niet naar Duitsland zullen komen

Europa's Verschuivende Wereldorde

Speaker 3

Dus dat betekent dat er nog meer wordt ingezet op Oekraïne. Wat er gebeurt op dit ogenblik is dat die roemruchte Flamengo... daarvan wordt de valse brandstof al in de hele markt gemaakt. Of ze staan op het punt om het te doen. Dus dit is alleen maar een enorme aanjager... voor de gezamenlijke droomprojecten tussen de Europeanen en de Oekraïners

Speaker 2

En voor het naar elkaar toetrekken van voorheen Amerika's bondgenoten. En die zitten dus nu allemaal, het is al even genoemd, die Europese politieke gemeenschap, samen in Armenië. Ja

Speaker 1

ik vind dat wel een heel bijzondere ontwikkeling hoor. Je moet je dus voorstellen, het was eigenlijk een plan van Macron. We hebben het van het begin af aan behandeld. Hij werd een beetje uitgelachen, Macron. Een gek idee dat Europa wat gaat doen. En nu zie je opeens dat Carney komt, de Canadese premier. Dat is natuurlijk heel belangrijk. Als Amerika ons verlaat, dan wordt Canada alleen maar belangrijker van. Het wordt ook gehouden in Armenië. Het land dat zich los

aan het weken is uit die... Russische invloedssfeer. Voormalig Sovjet-Republiek toch? Ja. Dus heel symbolisch. Die maakt dus een beweging naar het westen. Starmer loopt er ook vrolijk rond. En Starmer, dit is ongelooflijk. Die gaat meedoen aan Europese defensieprojecten. Maar ook, weet je, die Europese Unie 78... miljard pond lening aan... Dus 90 miljard euro is dat helemaal geld. Daar gaat dus de Britten aan meedoen.

Dan betalen ze 400 miljoen pond voor. En dat komt uit al drie miljard pond... die ze al hebben ringfensten voor Oekraïne. Maar er wordt gewoon gesproken over... mee gaat betalen, Engeland, aan de EU... als je onze budget mee gaat betalen... dan krijg je meer toegang tot onze markten. En daar heeft dus VK oren naar... omdat ze eigenlijk grote problemen hebben met die handel met Amerika. En ze hebben grote problemen met auto's... en met chemicals en met farmacieën en zo.

Dus opeens zie je gewoon een nieuwe wereldorde aan het ontstaan. Waarbij dan Starmer heel deftig zegt van... Ja, het Atlantische is niet helemaal meer daar waar het was. Weet je wel, dat soort dingen. En ondertussen worden er gewoon grote stappen gezet richting Europa. Ik vind nogal wat. Ja. En waarom zit Mert

Speaker 3

er niet

Speaker 1

bij dan? Ja, Mert zit er dus niet bij. En er wordt niet verteld waarom. Maar ik kan me dus voorstellen dat hij gewoon toch gedacht heeft... ik ben dom geweest in die middelbare school... en we hebben nog steeds die Amerikaanse wapens nodig. Dus dan moet ik me maar even... Maar ik vind het ook heel gek dat

Speaker 3

het dit is. Nou, ik kan me niet voorstellen. Ik weet het niet. Ik zou niet weten waarom hij er niet bij is... maar dit lijkt me toch een redenering. Nou, ik weet het niet hoor. Dat is niet

Speaker 1

desmets... Ik heb een quote. Merts ging dus niet naar de Heeren van Simmet. Daar werd hij over ondervraagd, zondag, op de Duitse tv. En toen zei hij... Ik geef niet op op de transatlantische relatie. En ik geef ook niet op om te werken aan mijn relatie met Donald Trump

Speaker 3

Oké, nou ja, goed. Dat is geen

Speaker 2

antwoord

Speaker 3

op de vraag.

Speaker 2

Dat heb je al vaker met politici.

Speaker 4

Maar dus los van dit punt...

Speaker 2

dat dus de Canadezen, de Turken, de Britten... met heel Europa bij elkaar zit en met Zelensky... onder alle druk van Trump eigenlijk gewoon nader tot elkaar komt... en tot nieuwe zaken komt. Dat is dan toch ook wel een

Normalisatie Slowakije-Oekraïne Relaties

beetje mooi om te zien. Nou ja,

Speaker 3

goed, het is niet nieuw. Maar kennelijk komt er nu wat meer schot in. Overigens, wat echt interessant is... Dat andere ook natuurlijk, maar Ficcio. Ficcio, dus de leider van Slovakije. En Zelensky, die zullen elkaar ontmoeten in Yerevan. En volgens Zelensky heeft Ficcio zijn blokkade op... ten aanzien van een EU-lidmaatschap van Oekraïne. Nou, ze zullen elkaar tijdens de EPC gaan ontmoeten... Ficcio heeft niet gezegd dat... Hij heeft niet

openlijk gezegd dat hij het EU-lidmaatschap zal gaan steunen. Maar tegelijkertijd zie je dus wel dat die relatie tussen die beide landen... wel redelijk genormaliseerd gaat worden. En het heeft alles te maken met het afscheid van Orbaan. Zeker, want

Speaker 1

de Europese Unie kwam alleen te staan. Dat is geen prettige positie natuurlijk.

Speaker 2

Nou, er gaan eigenlijk best wel dingen goed af en toe. Heel af en toe. Laten we daar per direct mee afsluiten voordat jij weer maar gaat zeggen. En morgen verder zien

Speaker 3

Ja, morgen heb ik nog een kans

Speaker 2

Ja. Tot dan. Tot dan. Tot morgen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android