Blijf scherp. BNR Nieuwsradio. Boekestein en de Wijk.
Hugo Rijtsma. Woensdag 11 maart. Welkom bij Boekestein en de Wijk. Op zoek naar de nieuwe wereldorde. We beginnen bij Iran. Vanmiddag opnieuw explosies gemeld in Teheraan en Bandar Abbas aan de kust, aan de straat van Hormuz. Ook afgelopen nacht zijn doelen gebombardeerd in Teheraan en verschillende basis van de revolutionaire garde. Daarnaast heeft Israël opnieuw aanvallen uitgevoerd in Libanon...
waar het doodentaal is gestegen tot 570... In en bij de straat van Hormuz zijn drie schepen geraakt opnieuw door projectielen. Een vrachtschip onder Thaise vlag. Daar is op beeld een groot gat in de romp te zien. Mogelijk worden daar crewleden vermist. Op twee andere schepen zou alleen wat schade zijn. Vanmiddag, eigenlijk net voordat we opnamen, werd door MERSK, die grote containervervoerder, melding gemaakt van een ongoing incident in de haven van Salala in Oman. Weet dus nog niet wat dat is.
Gisteren publiceerde het Amerikaanse Central Command beelden van de vernietiging van Iraanse schepen, waaronder mijnenleggers. Diezelfde dag berichtte CBS dat Iran zich zou opmaken of al zou zijn begonnen met het leggen van mijnen in de straat van Hormuz. Saudi-Arabië onderschepte vannacht zeven Iraanse raketten onderweg naar de Prins Sultan luchtmachtbasis bij Riyadh, waar Amerikanen gelegerd zijn en drones gericht
op het grootste olieveld van het land. Vandaag meldde het Israëlische leger meer Iraanse raketten en drones gericht op Israël en de golfstaat. En in Irak werd een Amerikaanse diplomatieke missie geraakt door een drone
Volgens mij gaan die Amerikanen nu richting de 6000 doelen die zijn aangevallen. Dus dat schiet letter op om het maar zo te zeggen. Alleen al 170 doelen, nu denk ik alweer 200 doelen die te maken hebben met de revolutionaire garde in Teheran. Dan gaat het natuurlijk gewoon om de gebruikelijke doelen. Om ervoor te zorgen dat je eigenlijk vrij boven in het luchtruim van Iran kan opereren. Dus radarinstallaties, dat soort dingen,
die worden dan gebombardeerd. En inmiddels zegt de hoogste militair van Amerika, Kane... dat ze eigenlijk in belangrijke mate gewoon vrij kunnen vliegen boven Iran. Het grondgebied van Iran. Omdat al die drones en die raketten die een bedreiging zouden kunnen vormen. Dat is inmiddels uitgeschakeld. Maar ze zijn dus wel in staat nog steeds. Om aan de andere kant van de Pessische Golf nog steeds grote aanvallen uit te voeren
Over die raketten die er zo hard doorheen gaan. Dat geldt ook voor de luchtafweer. Ik zag weer berichten dat de Amerikanen het een en ander uit Zuid-Korea terughalen. Wat in Zuid-Korea dan weer voor enige onrust zorgt.
Ja, dat klopt. Dat zijn Patriot-raketten en Tatra-raketten. Met name Tatra-luchtverdedigingsraketten. Die worden weggehaald uit Zuid-Korea. En dat is natuurlijk de verdediging tegen Noord-Korea. Maar ze hebben dus pakweg 20 tot 50 procent van hun voorraden... In het Midden-Oosten. Het is echt een geweldig probleem. Dat geldt dus ook voor de Patriot raketten. Dat gaat ook in moordend tempo. Ja. Dus die onveiligheid. In die golfstaten. Die wordt natuurlijk eigenlijk niet minder. Want
hoe je het ook wendt of keert. Ook al is er ontzettend veel geraakt. Aan de Iraanse kant. Men is nog steeds in staat. Om drones en raketten af te vuren. Ja.
En daarbij gaat de blik natuurlijk vooral naar de straat van Hormuz... waar misschien nog eventjes die diplomatieke missie in Irak werd geraakt. Dat was een drone waarschijnlijk van een Iraanse strijdgroep daar. Maar die strijdgroepen waar Iran er voorheen zoveel van had in de regio... die lijken zich over het algemeen toch vrij stil te houden.
ze coördineren nog wel. Er schijnt in Irak... inderdaad zo'n aanval... die is dan nog wel gecoördineerd. Er zijn ook wat andere aanvallen... ook op bijvoorbeeld... Amerikaanse diplomatieke vestigingen. Maar... Uiteindelijk houden ze zich redelijk koest. En het idee bestaat dat Teheran zegt van stop even... jullie zijn nu onderdeel van onze asymmetrische strijd... tegen de golfstaten of de Amerikanen en Israël.
Dus hou je even op de vlakte, kijk even hoe het gaat in dit land... en kom dan in actie en neem het bijvoorbeeld over... als de Amerikanen stoppen met bombarderen. Dus je houdt dan een situatie waarin die Iraniërs gewoon in staat zijn... de komende tijd heel erg veel schade aan te richten. Ook met hun proxies. Dus die Houthis, dat is ook heel opmerkelijk, die houden zich behoorlijk koest.
Maar er komt ook een nieuwe carrier group van de Amerikanen aan... en die moet die Bab el Mandemstraat door... En de grote vraag is, wat gaat er dan gebeuren? Wordt die carrier dan aangevallen of niet? Dus ja, dat weet dus
niemand. Weet je wat ik zo interessant vind? Er wordt door sommige mensen gezegd, sommige experts... ja, er is niet een directe relatie tussen Houthis en Iran. Maar anderen zeggen weer, nee, er is wel een directe relatie. Hier zie je dus kennelijk dat als Teheraan zegt van... je moet je koest houden...
Er wordt wel iets gedaan, maar je hebt dus zo'n groep in Irak zitten. Harakat Hezbollah al-Nuyaba. En dat is niet een onbelangrijke groep. Dat is ook dus een pro-Iraanse groep. Die heeft gewoon gezegd, wij coördineren. Wij coördineren nu met onze broeders in Libanon, in Jemen en in Irak. En dat is toch interessant wat hier dus gebeurt. Er zit wel degelijk een strategie achter.
En ook je opmerking, we kunnen dus nog veel meer asymmetrische ellende verwachten. Laten we dat even uitdiepen, want dit is volgens mij heel belangrijk. Er zijn natuurlijk minder raketten die er nou worden afgevuurd, dat is duidelijk. Maar er zijn nog heel veel drones. En het schijnen ook van die grote silo's te zijn met allemaal raketten. De ingang wordt dan gebombardeerd door de... en ook door de Amerikanen,
waardoor ze het minder makkelijk uit kan krijgen. Maar je hebt nog steeds die vervloekte Shahed-drones... waar je natuurlijk geen petrus voor gaat gebruiken. Dat betekent dat je letterlijk die dreiging op die olietankers... gewoon prachtig overeind kan houden.
Ja, dat kan nog een hele tijd duren. Maar het wordt dus steeds asymmetrischer, dat zien we dus op dit ogenblik. Dus asymmetrisch betekent dat je dus niet reageert op de manier waarop de tegenstander, in dit geval Amerika, denkt dat je gaat reageren. Maar je doet iets totaal anders. Dit is echt gewoon klassiek. Dit is wat zwakkere staten doen tegenover een sterke staat. Dit is eigenlijk wat je natuurlijk hebt gezien in Afghanistan met de taliban. Die vecht oneerlijk,
om het maar zo te zeggen. Dit is wat er gebeurd is toen Amerika in 2003 Irak binnenviel. Die regimescensoperatie was toen een fluitje van de cent, bij wijze van spreken. Maar daarna ontstond de grote ellende... Omdat de boel instortte en allerlei strijdgroepen asymmetrisch begonnen te reageren. Dit is wat er in Libië gebeurt. Dit is normaal wat je doet. Dus daar moet je altijd rekening mee houden dat dit gebeurt.
Volgens mij is daar gewoon geen rekening mee gehouden. We bombarderen een beetje en dan is het afgelopen en dan gaan we misschien weer onderhandelen
Er staat een prachtig stuk in de New York Times, dat staat er net op. En erin wordt dus letterlijk gezegd dat die meneer Wright, ik geloof dat het een energieminister is, die heeft het helemaal niet zien aankomen, die asymmetrie in die straat van Hormuz en de olieprijsstijging. Want ja, de vorige keer hebben we Iran ook gebombideerd, weet je wel, toen met het kernwapenproject. En toen was er ook geen olieprijsstijging of nauwelijks. Dat zal nu ook wel weer goed gaan.
Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Ik
vind niet onbegrijpelijk. Ja, ik hoor het je zeggen. Ik vind het ook onvoorstelbaar, maar ik vind het wel begrijpelijk. Want dit wordt namelijk iedere keer gemaakt, deze fout. Als je gewoon een klein beetje thuis bent in dit soort zaken... dan weet je dat keer op keer wordt dezelfde fout gemaakt. Het is iedere keer een overschatting wat je met militaire macht kunt doen. En zeker als je denkt, ik ben de sterkste, dus ik kan iemand tot moes slaan. En dus doet hij wat ik wil. En dat is het
niet zo. En dat heeft te maken... met die asymmetrische reacties. En inderdaad, die twaalfdaagse oorlog... die heeft, denk ik, van vorig jaar juni... die heeft als een voorbeeld gediend... van hoe je dat zou kunnen doen. Vervolgens Venezuela heeft als voorbeeld gediend. Maar je ziet nu... dat er op een heel andere manier wordt gereageerd... door bijvoorbeeld de straat van Homoes dicht te gooien. En daar heeft Amerika niet een heel goed antwoord op. Want er is voor het jaar
al een... een stuk verschenen voor het congres. En die heeft voorspeld dat als er een groot conflict komt... dan gooien die Iraniërs de straat van Hormuz dicht. En dat kan wel eens 120 dagen duren voordat je hem weer
open hebt. Oei. En vandaag zag ik bericht van Bloomberg... dat meerdere golfstaten hebben inmiddels de olieproductie teruggeschroefd... omdat ze dat spul gewoon dus niet kwijt kunnen. In Saudi-Arabië zou dat gaan om 2 tot 2,5 miljoen vaten per dag minder... van de ongeveer 10 miljoen vaten per dag. van voor de oorlog, dus dat is substantieel. De prijzen zijn wel ietsje naar beneden gekomen toen Trump in reactie kennelijk op die hoge prijs zei dat de oorlogsdoelen wel zo'n beetje waren behaald.
Welke doelen dat zijn is nog steeds niet helemaal helder. Later op de avond kwam hij daar weer wat op terug, leek het in de zin dat hij zei dat de VS door zou gaan tot de totale overwinning... en dat de oorlog niet binnen een week voorbij zou zijn. Ja, maar die totale overwinning kan hij wel vergeten, volgens mij.
Blijkt me ook. En de democratische senator Chris Murphy heeft nu op social media gezegd... ik heb dus al die briefings gekregen over de oorlogen... en ik kan jullie vertellen, er is geen coherent doelenpakket. Het is er gewoon niet. En wat daar werd gezegd, ja, we gaan wat raketten en wat boten vernietigen. Weet
je
wat dat was dan?
Er is geen strategie. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is. En we hebben het al wel vaker uitgelegd, maar het kan geen kwaad om gewoon... Dit is bazaal. Dus je moet je doelen vaststellen. Dan moet je kijken met welke militaire middelen je die doelen kunt bereiken. Bijvoorbeeld als je zegt, nou, onthouding van het regime, dat kan ik op die manier bereiken. En dat moet ik op... Daarvoor heb je die en
die middelen nodig. Dan bepaal je dat. En dan heb je een strategie nodig om van A naar B te komen. Dat is eigenlijk heel huiselijk gezegd wat er aan de hand is. Maar dat is cruciaal. Dat is echt gewoon, als je dat dus niet doet, dan houdt het op. En we weten uit heel veel onderzoek dat al gewoon 50, 60, 70 jaar wordt gepleegd. Dat een strategie, dat dat eigenlijk de bepalende factor is. Dus daar heb je je strategie. gedoemd om te mislukken. En daar lijkt het heel sterk op
op dit ogenblik. Ik wil niet zeggen dat het echt helemaal mislukt... maar de voorwaarden zijn niet goed op dit ogenblik.
Dan moet je je voorstellen, eind maart is het de bedoeling... dat Trump naar Xi gaat, naar China gaat. Hij praat altijd over de rivaal China, maar hij praat ook altijd over deals. Ik denk dat Xi nou niet zo heel erg gecharmeerd is van het feit... dat die olieprijs nu blijvend hoger is de komende tijd...
geïnstalleerd van wat Trump aan het doen is, denk ik. Want dit gaat Trump figuurlijk de kop kopen. Dit gaat tot een verswakking leiden van Amerika in de internationale wereld. Dus de positie van
Amerika wordt verswakt. Het leidde nu al tot de gekkigheid dat dus Trump verklaarde van nou jongens, de oorlog is bijna voorbij. En Iran zei in reactie, nou dat maken we zelf wel uit.
Maar natuurlijk, dat is asymmetrie Hugo. Het klonk hier
alsof Iran aan de winnende hand was in dit verhaal.
Nee, dat zijn ze niet, maar ze kunnen ook... Het punt is, wij denken altijd in termen van winnen en verliezen. Amerika verliest als Iran niet verliest. Als je me kan volgen. Dus niet verliezen is wat anders dan capituleren of helemaal ten onder gaan. Maar niet verliezen betekent... Dat je ongelooflijk hoeveelheid schade aan je broek krijgt. Dat het halve land er puin ligt. Maar dat het regime er nog steeds zit. En nog steeds de controle heeft over de bevolking. Dat
is niet verliezen. Dat is ook wat opstandelingen doen. Dat is wat de taliban ook deed. Daar moet je een beetje aan denken. Dat kan hele grote effecten hebben. Want dat betekent namelijk dat je het dus ook niet kunt winnen.
Exact. En dat is wat ik gezegd heb van het luisteren. Als jullie de straat op gaan, we slaan er gelijk op. En ik heb ook reportages gelezen... waarbij de mensen die heel blij waren dat de Amerikanen interveneren... nu toch een beetje van een koude kermis thuis komen. Want ze wisten niet dat dan ook echt bom op hun hoofd ging vallen. Dus je ziet gewoon dat die hele opzet van regime change... dat lijkt gewoon niet te lukken. Ja. Het
internationaal energieagentschap heeft vandaag besloten 400 miljoen vaten olievrij te geven. Dat is dus echt heel veel. We hadden het over die 10 miljoen vaten
per dag
die Saudi-Arabië produceert. Dus dit is een enorm aantal. Nederland gaat daar 5,4 miljoen vaten aan bijdragen. Dat is zo'n 20% van de totale reserve. Dus dit is een hele stevige maatregel waar ze zich nu toe genoodzaakt
voelen. De vraag is of het mag. De verklaring op de website van het internationale energieagentschap. is dat er disrupties zijn in de aanvoer. Dat is juist. Dat kan je op die manier wel zeggen. Je kunt ook constateren dat bijvoorbeeld... de eerste slachtoffer India is geworden. Dat echt een geweldig probleem heeft. De Europese landen hebben dat denk ik veel minder. Dus de grote vraag is waarom we dit nou doen. Doen we dit nou om de prijzen naar beneden te krijgen?
Of doen we dit omdat er zodanige disrupties zijn... dat bijvoorbeeld ook een land als Nederland... zonder olie komt te zitten. Zeg het maar. Ik vind dat dat ontzettend moeilijk te vinden is... in de berichtgeving daarover. En ook niet op de site van het Internationale Energieagentschap
Maar goed, feitelijk is het natuurlijk zo... dat ze proberen die prijs weer een beetje naar beneden te krijgen.
Ik denk dat dat het belangrijkste is op dit ogenblik. En kijk, dan is natuurlijk de volgende vraag... is deze timing nou logisch... Moet je dat nu doen of moet je dat later doen? Als er echt gewoon enorme olietekorten komen... Als je dus nu kijkt wat er gebeurt in de straat van Homoes... dan worden er nu op dit ogenblik een stuk of tien mijnen ingekieperd. Nou, dat is niet al te veel. Maar dat zal ongetwijfeld doorgaan. Dan cent komt die zegt... ja, we hebben allemaal mijnenjagers vernietigd van
de straat van Homoes. Maar ja, mijnenjagers, die heb je daar niet nodig. Je hebt mijnenleggers nodig. Dus dat maakt allemaal niet zo gek veel uit dat dat gebeurd is. En dat gebeurt met kleine speedbootjes. Of met hele kleine bootjes. Daar zitten drie mijnen op en die worden dan gewoon in het water geflikkerd. Daar komt het ongeveer op neer. Ook dat is asymmetrisch. Dus je doet dat niet met grote schepen, maar je doet dat met hele kleine bootjes. En dat doet heel sterk denken aan wat we eerder
hebben gezien. Dat ze ook met kleine bootjes aanvallen uitvoerden op grote oorlogsschepen. En die grote oorlogsschepen hebben daar niet een goed antwoord op door de bank genomen.
Die fastboots hebben ze dus nog. En even speculatie. Stel je nou eens voor dat Iran dus asymmetrisch... nog echt een vrij lange tijd dit allemaal kan blijven doen. Ja, daar valt dus niet zoveel aan te veranderen. En dan is ook dus die, zeg maar, interventie van de IAI... is in tijd beperkt, het effect
Nou ja, dat is mijn vrees. Kijk, men is nu ook niet helemaalachtelijk in Israël en Amerika... Want wat men dus niet doet is het eiland Karg bombarderen. En dat is de primaire oliehub van Iran. 90% van Iraanse olie gaat via dat eiland. Het ligt een beetje wat noordelijker in de Persische golf. Als je dat gaat doen, dan is de voorspelling... dan zou de olieprijs wel eens naar de 150 of 200 dollar per vat kunnen gaan. Maar het is
niet makkelijk. Jongens, dit kan lang duren. Want het is niet makkelijk als die Iraners inderdaad in staat zijn om, laten we zeggen, continu tot drones of raketten of wat dan ook op schepen af te vuren. Vandaar de Zowie 3. Ze zijn in staat om mijnen in het water te kieperen. Je haalt ze er wel uit. In Bahrein zitten bijvoorbeeld Taskforce 52 en Taskforce 56 van de Amerikanen. Die houden zich bezig. Met mijn bestrijding. Dus het kan wel. Ik hoorde laatst
ook weer iemand roepen. Ja, maar ze hebben geen mijnvegers meer. Want die hebben ze afgedankt. Ja, nee, dat klopt. Maar ze zijn op andere systemen overgegaan. Dus dat doen ze nu met, laten we zeggen, onderwater drones. Met explosieven. Dus ze zoeken die dingen op. Ook met helikopters. En dan proberen ze gewoon onschadelijke te maken. Dat is een hele andere manier van doen hebben. Dus ze hebben dat wel, maar het kan gewoon heel erg lang duren... om dat voor elkaar te krijgen
Het was dus naar het lijkt een beetje een inschattingsfout van Trump... hier Iran eens eventjes te gaan bombarderen. Arjan, jij vertelde een ander verhaal over een ongelukkige inschatting... van Trump omtrent de binnenlandse veiligheid.
Ja, Homeland Security is het belangrijk. Zeker nu, want er zijn allemaal berichten... dat er misschien Iraanse sleeping cells zijn geactiveerd in Amerika. Dus dan zou je toch wel een beetje... een actieve Homeland Security-dame of meneer willen hebben. Nou, Kristi Noem is ontslagen, zoals jullie weten. En het budget is onhold gezet omdat er ruzie is met de democraten... over
de besteding van dat geld voor die ICE-operaties. Dus nu zegt dus iemand als David Frum in zijn podcast... dat is natuurlijk een vroegere republikein en nu een democrat, denk ik... dat is een mooie situatie. We hebben dus een hele gevaarlijke binnenlands situatie. En we hebben dus gewoon niemand op hope and security. En we hebben ook geen begroting. Ja, daar heeft hij wel een punt. Ben
ik bang. Een goede inschatting werd dan weer gemaakt... door de zoon van Trump met betrekking tot zijn aandelenportefeuille.
Ja, dat was dat leesje dan ook. Hij heeft dus voor 50 miljoen allerlei olieaandelen gekocht... vlak voordat Trump die operatie begon. Hij zal wel short zijn gegaan. En hij heeft dus heel veel geld verdiend. Dat soort dingen noem je dus voorkennis, hè?
Wij doen echt iets fout, Arie. Ja, dat is echt zo, ja. Wij zitten maar te slappelen. En ja, je kan het
ook op die manier doen Ongelooflijk. Laten we door naar Oekraïne. Na het volgende. Welkom terug. Oekraïne heeft in de Russische grensregio Bryansk... een elektronicafabriek geraakt die componenten maakt... voor onder meer radar, luchtafweer en drones... Daarbij zijn stormshadow kruisraketten gebruikt, zeggen de Oekraïners. Op dronebeeld zijn vijf inslagen te zien in het complex. En daarbij zijn volgens de gouverneur van Bryansk zeker zes doden en
tientallen gewonden gevallen. In Gerson vielen vandaag twintig gewonden toen een Russische drone een explosief liet vallen op een bus. Gisteren werden zes gewonden gemeld door een Russische droneaanval in Kharkiv. Aan het front in Donetsk, in Oost-Oekraïne en in Sumi, helemaal in het noorden... is Russische terreinwinst gemeld vandaag. In het zuiden heeft Oekraïne de laatste tijd juist terrein terug veroverd.
Dat gaat dan vooral om Zaporizhia. En het stukje van de provincie de Dnipropetrovsk waar de Russen zaten... daar zijn ze bijna helemaal weer uitgeduwd.
Ja, dat is wel knap wat ze hebben gedaan. En de Oekraïnen zelf zeggen... 400 kilometer hebben we terug veroverd. Dus eigenlijk alles wat we kwijt zijn geraakt... dat hebben we terug veroverd in een maand. Als je onafhankelijke waarnemers leest... dan schijnt het toch iets minder te zijn. Dat is toch wel altijd een onbedwingbare neiging om te overdrijven. Ook bij de Oekrinders in dit geval. Dan wordt er toch gezegd dat het minder dan 280 vierkante kilometer is. Maar feit...
Feit blijft dat er behoorlijke klappen zijn uitgedeeld in de richting van Rusland. En het allerbelangrijkste is dat ze versterkingen moeten sturen uit belangrijke regio's in de Donetsk-regio. Of Oblast. Daar gaat het veilig om. Dus een regio binnen de Oblast. Waardoor ze veel minder in staat mogelijkwijs zijn... om een aanval uit te voeren deze zomer... op de grote gordel van versterkte steden. Dus er is wel wat aan de hand op dit ogenblik. Tegelijkertijd zie je dan weer dat Poetin...
ook weer zit op te scheppen. Vooral in het... Het gesprek wat hij heeft gehad met Trump, nog niet zo lang geleden, zegt hij... nee, ik heb echt gewoon grote delen nu van de Donaarsregio ingepikt. Dat gaat hartstikke goed. En dat is dus gewoon niet zo. En we kunnen nu ook een bypass doen langs land Pokrovsk... en we kunnen lekker door het noorden doorstoten. En dat is dus gewoon niet zo. Dus hij zit ook Trump het een
en ander op de mouwen te spelden... En je ziet dus eigenlijk wat Oekraïne op dit ogenblik aan het doen is... met Battlefield Air Interdiction. Dus dat is het verstoren van de aanvoer, bijvoorbeeld de logistiek... ver achter het front, zodat dus versterkingen niet kunnen worden aangevoerd. Dat loopt steeds beter over steeds grotere afstanden. Nu over 100, 120 kilometer achter het front. Dat is echt enorm. Enorm is dat. En wat je dus ziet is dat die drones steeds... efficiënter worden van
die Oekraïners. En ze zijn dus bezig om drones te ontwikkelen... met glasvezelkabels, dat weten we al een hele tijd. Maar ook laten ze nu drones vliegen op... nou, vraag me niet hoe het technisch helemaal in elkaar zit... maar op andere frequenties die heel moeilijk... door middel van elektronische oorlogvoering te storen zijn. En dus je ziet dat ook het aantal doden dat drones valt aan Russische zijde... Het aantal doden dat door drones valt aan Russische zijde is opgelopen naar pakweg 90%.
En ze weten die drones, Oekraïners, ook steeds vaker zonder Chinese componenten te fabriceren.
Ja, dat kunnen ze nu. Er is dus nu een bedrijf die in staat is om het helemaal zonder Chinese componenten te maken. Dat is natuurlijk belangrijk, want je wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van degene... Die de vijand ook steunt. Dat kunnen ze. Ze kopen nog wel steeds Chinese componenten. Het krankzinnige is dat de Oekraïners en de Russen dat in dezelfde Chinese fabrieken doen. Dat ze allebei...
afreizen naar die fabriek om hun bestellingen te doen. En dat het dan zo wordt georganiseerd dat ze elkaar niet kunnen zien... maar ze weten van elkaar dat ze allebei bij dezelfde fabrikant die spullen zitten te kopen. Het is van totale idiotie. Maar je ziet dus nu dat het aantal Chinese componenten in de drone nog maar 38% is. Maar het kan dus nul worden. Maar omdat die componenten uit China nog steeds verkrijgbaar zijn... en goedkoop zijn, doen ze het nog steeds op deze manier. Maar ze kunnen
het ook zonder. En dat is wel echt een grote doorbraak
Ondertussen lopen er, als het goed is, nog iets van onderhandelingen op de achtergrond.
Ja, die moeten komen in Zwitserland, snel. Ook daarover is gesproken tussen Trump en Poetin... Slensky zegt van volgens mij heeft Trump iets anders op dit ogenblik aan zijn hoofd. Die moet dat even afwachten wanneer het dat precies is. Maar het zou eigenlijk gewoon heel snel moeten gaan gebeuren
Maar het enige wat ik gelezen heb is dat Amerika heeft een voorstel gedaan. Wanneer weet ik ook niet. Dinsdag zei Slensky dat. Het komt in Zwitserland of Turkije. Maar het zou zomaar weer niet door kunnen gaan. Ja, ja. Want hij heeft echt wat aan zijn hoofd, meneer Trump. Ik denk
het
ook
Oké, nou. Wij wensen hem dan daarbij maar wijsheid toe. Dank weer voor vandaag. Tot morgen.
